باقری: باید تضمین‌های لازم برای بازگشت آبرومندانه مهاجران افغان از سوی حکومت سرپرست مهیا گردد

  4030319011 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

سرپرست وزارت خارجه در پیامی به نشست کمیته تماس منطقه‌ای برای افغانستان در تهران تاکید کرد: با توجه به جمعیت متنوع افغانستان، کشورهای همسایه و منطقه این امید را دارند که با مشارکت هر چه بیشتر مردم افغانستان از اقوام و اقشار مختلف زمینه ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی افغانستان بیشتر فراهم گردد.

باقری: باید تضمین‌های لازم برای بازگشت آبرومندانه مهاجران افغان از سوی حکومت سرپرست مهیا گردد

به گزارش ایسنا، علی باقری همچنین در این پیام تصریح کرد: همکاری کشورهای منطقه با هم و با دولت افغانستان در زمینه مدیریت مهاجرین افغانستانی ایجاد فرصت برای منطقه و خود افغانستان است و شایسته آن است تا سازوکاری مسئولانه تحت نظارت سازمان ملل در دستور کار قرار گیرد تا حکومت سرپرست افغانستان ضمن زمینه‌سازی برای بازگشت مهاجران و پناهجویان افغانستانی به کشور خود زمین و کاشانه در اختیار آن ها قرار دهد.

متن کامل پیام سرپرست وزارت خارجه به این نشست که توسط سید رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه قرائت شد، بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
حضور نمایندگان ویژه محترم کشورهای چین، روسیه، پاکستان و جمهوری اسلامی ایران را در این مهم که برای رایزنی در خصوص تحولات در پیش افغانستان در شهر تهران گردهم آمده‌اند گرامی داشته و امیدوارم که با نیت خیری که برای مردم افغانستان و منطقه دارید پیشنهادات سازنده‌ای برای همزیستی همسایگان، کشورهای منطقه و جامعه جهانی با افغانستان داشته باشید.

تقریباً سه سال از خروج نیروهای اشغالگر از افغانستان می‌گذرد و در این مدت کشور همسایه ما افغانستان با چالش‌های مختلفی روبرو بوده است که در برخی از چالش‌ها دولت سرپرست افغانستان دستاوردهایی داشته و در برخی موارد مشکلات ادامه یافته است و اگر صادقانه به صحنه افغانستان نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم که ریشه بیشتر مشکلات و چالش‌های افغانستان در اشغال این کشور و عدم توجه به توسعه و رشد اقتصادی آن و تحمیل توسعه نیافتگی به آن توسط اشغالگران بوده است. امروز با آنکه اشغالگران خاک افغانستان را ترک کرده‌اند اما با مسدودسازی داراییهای مردم افغانستان عملاً در مسیر توسعه کشور مانع ایجاد می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران همواره از تمامی ابتکارات سازنده‌ای که برای صلح و ثبات و توسعه افغانستان صورت گرفته حمایت نموده است و در صدر این ابتکارات اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان و فرمت مسکو است که در سه سال گذشته جمهوری اسلامی ایران از شرکت کنندگان فعال آنها بوده است.

سرنوشت جمعی ما ایجاب می‌کند که در روند دستیابی به موفقیت یک دولت کامیاب برآیند منفعت ملی خود را در حرکت جریانی منطقه محور تبیین نماییم از این رو حرکت به سمت همسان‌سازی ارزشهای منطقه گام بلندی در مسیر آغاز مذاکراتی است که می‌تواند ما را به پیمان‌های ۲ جانبه و چند جانبه با افغانستان هدایت نماید.

با نگاهی به مذاکرات، تصمیمات و بیانیه‌های مشترک در اجلاس همسایگان و منطقه ای یاد شده به راحتی می‌توانیم نقش مثبت کشورهای منطقه را برای ایفای نقش سازنده در صلح، ثبات ، توسعه و آینده افغانستان شاهد باشیم. مهمترین پیام مشترک نشست‌های منطقه ای و همسایگان برای افغانستان این بوده است که نباید صرفاً به بیان و تکرار مشکلات موجود در افغانستان اکتفا نمود بلکه باید در کنار بیان مشکلات، راه حل‌ها و راهکارهای برون رفت از چالش‌ها و مشکلات را هم بیان نمود.

اگر امروز افغانستان با مشکل توسعه نیافتگی و معضلات سخت اقتصادی مواجه است باید اعتراف نمود که مسئولیت این توسعه نیافتگی و معضلات اقتصادی بر دوش اشغالگران این سرزمین است که در طول اشغال تمامی زیر ساخت‌های اقتصادی کشور را از بین برده و با خروج خود کشوری ویران را برای مردم به میراث گذاشتند، اما باید بدانند که نمی‌توانند از مسئولیت‌های انسانی فرار کنند و باید سهم خود را برای جبران عقب ماندگی‌های اقتصادی این کشور بدون مداخلات سیاسی بپردازند.

همکاران محترم

موضوع حائز اهمیتی را که ضروری است هیات حاکمه سرپرستی افغانستان و کشورهای منطقه به آن توجه خاصی داشته باشند مساله آینده افغانستان است. اطمینان دارم مردم و دولت افغانستان و دیگر کشورهای منطقه نمی‌توانند قبول کنند که شکست خوردگان دیروز در عرصه نظامی این بار بخواهند با عناوین سیاسی یا کمک‌های بشردوستانه مجددا به این کشور که دهها سال برای استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود جهاد کرده و صدها هزار شهید و میلیونها معلول و مجروح داده ورودی غیر سازنده کنند و بخواهند اهدافی را که با جنگ نتوانستند به دست آوردند در قالب سیاسی و برگزاری کنفرانس‌های مختلف به دست آوردند.

امروز کشورهای منطقه و از همه بیشتر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان با پدیده مهاجرت اتباع افغانستان مواجه هستند که از یک طرف بر اقتصاد کشورهای میزبان فشار وارد می‌سازند و از طرف دیگر کشور خود افغانستان را از نیروهای سازنده تهی می‌سازند.

 همکاری کشورهای منطقه با هم و با دولت افغانستان در زمینه مدیریت مهاجرین افغانستانی ایجاد فرصت برای منطقه و خود افغانستان است و شایسته آن است تا سازوکاری مسئولانه تحت نظارت سازمان ملل در دستور کار قرار گیرد تا حکومت سرپرست افغانستان  ضمن زمینه‌سازی برای بازگشت مهاجران و پناهجویان افغانستانی به کشور خود زمین و کاشانه در اختیار آن ها قرار دهد ، ضروری است تا این گروه از مردم افغانستان در آبادانی میهن خود سهم گیرند و تضمین‌های لازم برای بازگشت آبرومندانه این گروه از ناحیه حکومت سرپرست مهیا گردد.

هیات حاکمه سرپرست افغانستان پیش از به قدرت رسیدن در مذاکرات و نشست‌های مختلف بر ضرورت هیات حاکمه تشکیل دولتی با حضور همه اقوام و اقشار کشور تأکید داشت و در این زمینه قدمهای مثبتی هم برداشته شده است ولی با توجه به جمعیت متنوع افغانستان، کشورهای همسایه و منطقه این امید را دارند که با مشارکت هر چه بیشتر مردم افغانستان از اقوام و اقشار مختلف زمینه ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی افغانستان بیشتر فراهم گردد. توجه به موضوع ضرورت تشکیل حکومتی فراگیر در افغانستان در بیانیه‌های نشست‌های همسایگان و منطقه‌ای در همین راستاست.

جهان امروز جهان ارتباطات و اتصالات است. افغانستان در جغرافیایی قرار گرفته است که می‌تواند چهارراه ارتباطات و اتصالات شرق به غرب و شمال به جنوب باشد و اگر جغرافیای افغانستان چنین ارتباطاتی را برقرار کند گام بزرگی در توسعه ملی خود و منطقه برداشته است.

خوشبختانه شاهد هستیم همزمان با جمهوری اسلامی ایران در اتصال راه آهن و جاده‌های خود به  مسیرهای ارتباطی افغانستان، سایر کشورهای همسایه و منطقه هم در این راه گام برداشته اند و اگر همکاری و هم فکری بیشتری بین کشورهای منطقه با افغانستان و با یکدیگر صورت گیرد به طور قطع به سود همه خواهد بود.

نمایندگان محترم ویژه

در حال حاضر شاهد هستیم که بعضاً حرکتهایی خاص از جانب برخی کشورهای خارج از منطقه برای تأثیر گذاری در روند تحولات افغانستان انجام می‌شود که با اساس استقلال ، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی افغانستان تعارض دارد و از آنجا که کشورهای منطقه از بی ثباتی و توسعه نیافتگی افغانستان بیشترین صدمات را متحمل شده و می شوند انتظار می‌رود که به این مهم توجه جدی نموده در همکاری با یکدیگر و با سایر کشورها و سازمانهای بین المللی همچنین در همکاری با حکومت سرپرست افغانستان اجازه داده نشود تا افغانستان بار دیگر با مشکل مداخله خارجی مواجه شود.

جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت همه جانبه از مجموعه ابتکارات سازنده‌ای که بتواند موجب تضمین صلح، ثبات، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان گردد معتقد است دوام ثبات و امنیت منطقه ای مستلزم آن است تا سازمان ملل متحد در ایفای وظایف و مسئولیت‌های خود بیش از پیش به شرایط انسانی توجه نشان دهد. بنابر چنین نگرشی بود که جمهوری اسلامی ایران طی سه سال اخیر کوشید برای کاهش آلام مردم افغانستان و با درک شرایط دشوار دوره گذار مسیری را بپیماید که مردمان شریف این سرزمین همسایه بتوانند در برابر شدائد و مصائب حاصل از دوران اشغال بیگانه و بی ثباتی پس از آن تاب‌آوری داشته باشند.

در پایان مجدداً از حضور شما نمایندگان ویژه محترم کشورها در امور افغانستان در جمهوری اسلامی ایران قدردانی نموده اقامت خوشی را برای شما آرزومندم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۱۲۴۶۷۱۱:۳۸:۵۷ ۱۴۰۳/۳/۱۹
ایران مسافرخانه مهاجران افغانستان شده
ناشناس۳۵۱۲۶۱۱۱۳:۵۱:۵۲ ۱۴۰۳/۳/۱۹
ایران شده وطن افاغنه متاسفانه
ناشناس۳۵۱۲۷۵۸۱۶:۰۰:۲۰ ۱۴۰۳/۳/۱۹
پلیس پاکستان فقط در ۲ ماه بیش از ۱.۵ میلیون افغانی رو به پاکستان برگردوند
ناشناس۳۵۱۲۵۰۴۱۲:۱۷:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۱۹
آقای باقری.. بازگشت مهاجران افغانی در کشور ما را به ثباتش دولت و کشور افغانستان گره نزن.. ربطی به ما نداره.. یعنی چی؟ یعنی چون ثبات لازم در افغانستان تا زمانیکه صورت نگیره افعانها باید در کشورمون بمونند؟ این دیگه چه دیپلماسیه...
ناشناس۳۵۱۲۶۴۳۱۴:۱۵:۲۹ ۱۴۰۳/۳/۱۹
کمتر تکثیر بشن وقتی آن همه مشکل دارند.
ناشناس۳۵۱۲۵۴۷۱۲:۵۳:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۱۹
بابا بندازید بیرون همه رو. مملکت خودمون این همه مشکلات داره.
ناشناس۳۵۱۲۹۷۲۲۱:۲۶:۳۷ ۱۴۰۳/۳/۱۹
افغانها رو بیرون کنید
ناشناس۳۵۱۲۵۵۶۱۲:۵۹:۲۱ ۱۴۰۳/۳/۱۹
دولت سرپرست افغانستان یا هردولتی چه زمینه بازگشت فراهم کند وچه نکند باید همه افغانها به کشورشون برگردن هیچ جایی برای اونها وطنشان نمیشه
ناشناس۳۵۱۲۵۶۴۱۳:۱۳:۳۷ ۱۴۰۳/۳/۱۹
ما مردم ایران خواستار بیرون کردن هرچی زودتر افغانها از تمامی شهرهای ایران هستیم چه مجاز چه غیر مجاز این مطالبه ملی و حق همه ی ایرانیان است
ناشناس۳۵۱۲۶۵۴۱۴:۲۶:۰۵ ۱۴۰۳/۳/۱۹
حتماً بیرون میکنن.
ناشناس۳۵۱۲۵۶۵۱۳:۱۶:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۱۹
باقری: باید تضمین‌های لازم برای بازگشت آبرومندانه مهاجران افغان از سوی حکومت سرپرست مهیا گردد. ای یعنی بمونید؟
ناشناس۳۵۱۲۵۶۹۱۳:۲۳:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۱۹
مسخره است حالا که میلیونها افغانی بدون حساب وکتاب وارد ایران شده اندو در ایران پخش شده اندولانه درست کرده اندوبرگرداندن آنهاخیلی سخت بوده وزمانبرمی باشد حضرات الان طرح سازمان دهی و مدیریت مهاجرین افغان رامی دهدکارازکارگذشته است .
آقای محمدی۳۵۱۲۵۸۰۱۳:۳۶:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۱۹
باعرض سلام واقعااز کشور دوست و برادر مون تشکر میکنم که این همه به فکر ماهست ولی نتیجه اصلی رو باید خود مردم افغانستان با اتحاد وهمبستگی ملی به دست بیاره
ناشناس۳۵۱۳۰۲۸۲۲:۴۰:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۱۹
پس لطفا زودتر تشریف ببرید کشورتون و متحد و همبسته بشید.
ناشناس۳۵۱۲۵۸۵۱۳:۳۹:۵۹ ۱۴۰۳/۳/۱۹
یکی از ستون ها و پایه های اصلی ماندگاری حکومت اسلامی اجابت به خواسته مردم هست ما مردم از نظام مقدس جمهوری اسلامی می خواهیم که اتباع بیگانه را به کشور خودشون برگردانند، بیشتر از مازاد هجوم آوردن تا اوضاع به فاجعه و شورش تبدیل نشده کاری باید کرد
ناشناس۳۵۱۲۵۸۷۱۳:۴۲:۵۲ ۱۴۰۳/۳/۱۹
طالبان گفته برگردید، شما می گویی باید آبرومندانه باشه ،شما کاسه از اش داغتری، شما بهتر نیست به فکر زندگی آبرومندانه برای ایرانیان باشی
حسین۳۵۱۲۵۹۱۱۳:۴۴:۱۹ ۱۴۰۳/۳/۱۹
همه کارهاروگرفتن ماکارگراچکارباید بکنیم بفکرماهم باشید بیرونشان کنید
ناشناس۳۵۱۲۶۱۸۱۳:۵۹:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۱۹
وضعیت ثبات یا بی ثباتی افغانستان به ما چه چرا ملت ایران باید دایه افغانستان ... شوند ملت ایران خسته شدند از این همه دایه گی خواست ملت ایران خروج فوری همه افغانی ها است .
عباسعلی سعادت۳۵۱۲۶۴۰۱۴:۱۱:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۱۹
به طور کلی مردم افغانستان میل زیادی به مهاجرت به کشورهای دیگر دارند و این خیلی ارتباطی به وضعیت داخلی کشورشان ندارد. مردم و نخبگان افغانستان باید تجدید نظر اساسی در دیدگاه خود ایجاد کنند و کمر همت ببندند برای آبادانی کشورشان. دولت ایران هم باید یک ضرب الاجل حداکثر یک ساله برای خروج تمام اتباع افعانستانی از کشور تعیین کند. البته باید محترمانه و عزتمندانه و با اقناع کامل صورت گیرد. با ورود افراد جدید هم به شدت برخورد شود. ما با مردم افغانستان هیچ مشکلی نداریم اما هرکس در وطن خودش.
ناشناس۳۵۱۲۶۴۲۱۴:۱۳:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۱۹
مشکلات هر کشور با خودشان مربوطه‌ اینجا که مهد آوارگان نیست ماندگار شدند با احترام برند دیگه
مهاجر مظلوم۳۵۱۲۶۵۱۱۴:۲۳:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۱۹
ما مهاجرین خواهان اعاده حق مهاجرت هستیم تعیین تکلیف مهاجرین نمیتواند بین دو دولت باشد آنهم طالب که دشمن شیعه هست زنان را از تحصیل منع میکند بلکه باید سازمان ملل نشست اضطراری برقرار کند و مهاجرین شیعه را بین کشورهای مختلف تقسیم کند نه اینکه اینها را به شرایطی بفرستد که از آن گریختند و اگر بازگشت جبری باشد طولی نمیکشد که منطقه با مهاجرت گسترده روبرو میشود چون طالب به هیچ تعهدی به خصوص در قسمت شیعه وفادار نمیماند و اگر شیعه ای مورد تعرض قرار بگیرد صدایش آنوقت به کجا میرسد این از بعد بین المللی بود اما جمهوری اسلامی از نگاه اسلامی موظف است به فریاد شیعه مهاجر از کشور افغانستان رسیدگی کند که میتواند با چند راهکار مشکل اینها را حل کند تعدادی از این مهاجرین مانند سادات و قزلباش ها و بیات ها ریشه ایرانی دارند که میتوان به اینها تابعیت ایران داده شود بنا بر قانون موجود و بخش دیگر را میتوان اقامت دایم داد با حفظ حق اعطای تابعیت به فرزندان مهاجرین که در ایران متولد شدند باز بر اساس قانون میتوان شناسنامه داد و همچنین با اعمال فشار بر کشورهای غربی آنها را وادار کنیم که در قبال اقامت دایم بخشی از مهاجرین که با قانون فعلی شامل تابعیت نمیشود به دولت ایران کمک هزینه پرداخت کند تا دولت بتواند با هزینه آن در زیرساخت ها و توسعه کشور زمینه اقامت آنها را تسهیل کند.
ناشناس۳۵۱۲۷۴۳۱۵:۴۸:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۱۹
تشریف ببرید در مملکت خودتان ، آنجا زحمت بکشید ، دولت و کشور خودتان را بسازید . ملت ایران هم سالها زحمت کشیده ، خون داده ، جوان داده ، تحریم و فشار اقتصادی تحمل کرده تا ایران امروز به این شکل درآمده . شما هم بروید زحمت بکشید .
...۳۵۱۲۷۴۵۱۵:۴۹:۰۵ ۱۴۰۳/۳/۱۹
مامردم ایران می‌خوایم بروید به کشور خودتان .
ناشناس۳۵۱۲۷۶۲۱۶:۰۵:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۱۹
به خاطر همین است که شما مثل دستگاه فتوکپی ، در ایران در حال زاد و ولد هستید و هر کدام ۵ یا ۶ بچه قد و نیم قد دارید ؟ به امید تولد در ایران و دریافت شناسنامه ایرانی ؟
ناشناس۳۵۱۲۷۶۳۱۶:۰۷:۴۰ ۱۴۰۳/۳/۱۹
شما لطف کنید تشریف ببرید کشور خودتان ، آنجا برای مملکت خودتان اظهار نظر کنید .
ناشناس۳۵۱۲۹۹۵۲۱:۵۶:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۱۹
خیر این صحبتها مورد قبول نیست این کار شما ضایع کردن حق مردم ایران و حرام است مردم ایران راضی نیستند شما افغانها در ایران بمانید به کشورهای مهاجرپذیر مهاجرت کنید 1 درصد هم فکر ماندن در ایران نکنید کسی نمی پذیرد ایران مثل سایر کشورها نیست که مهاجرپذیر باشد
ناشناس۳۵۱۳۰۵۴۲۳:۱۹:۲۷ ۱۴۰۳/۳/۱۹
شما که انقدر در حل مسئله و گرفتن حق مهاجرت توانا هستید، همین انرژی و توانایی حل مسئله رو در جهت بازگشت به کشورتون و گرفتن حق شهروندی صرف کنید. در قرآن کسی که کَلِّ بر مولای خویش است مورد نکوهش قرار گرفته، چطور شما پنجاه سال مهمان ما شدید، از امکانات دولتی و یارانه ای کشور ما بهره مند شدید، مشاغل ایرانی ها رو عمدا و کاملا آگاهانه غصب کردید و بعد حالا دنبال حق تابعیت و صاحبخانگی هستید؟! اگر طالب ها خوب نیستند، چرا مانند مرد جلوی اونها نایستادید؟! چرا ارتش سیصد هزار نفری شما از هفتاد و پنج هزار طالب شکست خورد؟! چرا در شهرهاتون با سلام و صلوات از طالبان استقبال کردید؟! شما مهاجر مظلوم نیستید. من به عنوان یک شهروند ایرانی آسیب‌های اقتصادی، امنیتی و به خصوص اجتماعی حضور افغانها در کشورم را روزانه می بینم و هیچ کاری نمی توانم بکنم. متاسفانه
ناشناس۳۵۱۲۶۹۰۱۴:۵۳:۳۶ ۱۴۰۳/۳/۱۹
باسلام و احترام اتباع افغان اگر منفعت برای ایران نداشت یه لحظه نمی‌داشتین توایران بماند.
ناشناس۳۵۱۲۷۲۱۱۵:۲۷:۱۸ ۱۴۰۳/۳/۱۹
به ما چه تو افغانستان جه خبره فکر مملکت خودت باش .
W۳۵۱۲۷۲۸۱۵:۳۵:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۱۹
تمام مردم ما از بیکاری متأسفانه یا معتاد شدند یا دزد و برعکس افغان ها صاحب خانه وماشین وموتور شدند واقعا جای تأسف هر روز صبح که میشه برای کارهای ساختمانی دسته دسته با ماشین پیاده می شوند وحقوق بهتر از حقوق کارگر ایرانی می گیرند.
ناشناس۳۵۱۲۷۴۱۱۵:۴۵:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۱۹
« تضمین لازم جهت بازگشت آبرومندانه توسط طالبان ؟؟؟ » مگر طالبان آنها را اخراج کرده که تضمین بازگشت آبرومندانه به آنها بدهد ؟ لطفا با این سخنان ، افغان های مهاجر را طلبکار نکنید !! چون هرگز نه طالبان و نه هیچ حکومت دیگری چنین تضمینی را به سیل مهاجرانش نمیدهد .
ناشناس۳۵۱۲۷۶۰۱۶:۰۳:۰۶ ۱۴۰۳/۳/۱۹
چرا اینارو بیرون نمی کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۵۱۲۹۸۰۲۱:۳۹:۵۵ ۱۴۰۳/۳/۱۹
بابا برخی اینارو همون افغانستان هم راه نمیدند!
سعید۳۵۱۲۷۸۴۱۶:۲۸:۱۷ ۱۴۰۳/۳/۱۹
باسلام و عرض ادب در زمان آقای احمدی نژاد گفتند استان سیستان و بلوچستان تردد افغانی ممنوع است الان هزاران افغانی داخل استان از زاهدان بگیر تا چابهار همه کاسبی هارو گرفتن اجاره خونه ها سربه فلک کشیدن ایرانشهر همه دکه بازار بگیر تا پاساژها و میدان تره بار دست همینا هست خودتون بیایید از نزدیک نظاره کنید نه جواز کسب دارن نه مالیات میدن طلبکار هم هستن کشورما خودش تو تحریم جوانها بیکار دیگه مهمانداری هم حدی داره.
ناشناس۳۵۱۲۸۶۳۱۸:۰۲:۰۱ ۱۴۰۳/۳/۱۹
راه‌ترکیه‌رو‌باز‌کنید‌این‌بند‌خدا‌برن‌اون‌ور‌این‌چیز‌زیادی‌نییت‌که‌افغانستان ها‌میخان‌من‌خودم‌ایرانی‌هستم
ناشناس۳۵۱۲۸۰۴۱۶:۳۸:۱۴ ۱۴۰۳/۳/۱۹
افغانها بدون اجازه بدون پاسپورت وارد کشور ما شدند بدون اینکه بازخواست بشوند هر کجا که دلشان خواسته پا گذاشتن بدون اینکه از طرف دولت گزینش شوند کار ومسکن واقتصاد مملکت را بهم ریختند با لباسهای افغانی در کشور جولان می‌دهند زادوولد میکنند و فرزندانشون میفروشند هیچکس به اینها کاری نداردوانتظار احترام برخورد انسانی هم دارند
ناشناس۳۵۱۲۸۳۹۱۷:۲۵:۰۳ ۱۴۰۳/۳/۱۹
ما چه طور بگیم اینا را برگردونید الان اخبار زده نیمی از شرکت های خارجی متعلق به افغانی هاست صبح مدرسه بودم توی مدارس دولتی پر از افغانیه نه مالیات میدن نه سربازی میرن همه ی امکانات دولتی هم در اختیار شونه چه سودی برای دولت دارند خدا می دونه بابا خسته شدیم از دست اشون
ناشناس۳۵۱۲۸۵۶۱۷:۵۴:۳۳ ۱۴۰۳/۳/۱۹
افعانا میگه از ایران بهتر مگه هست
احمد۳۵۱۲۹۰۴۱۹:۰۹:۲۷ ۱۴۰۳/۳/۱۹
من از فروشنده افغان هیچی نمی خرم . کارگر افغان هم نمی گیرم
غلامی۳۵۱۲۹۱۵۱۹:۴۱:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۱۹
به‌امیدی‌ابادی‌ کشورم بازگشت همه هم وطنان به کشوری زیبا و دوست داشتنی خودمان
ایرانی۳۵۱۲۹۱۸۱۹:۵۱:۳۰ ۱۴۰۳/۳/۱۹
همشون برن به سلامت . دولت ایران به فکر زندگی آبرومندانه شهروندان خودت باش
ناشناس۳۵۱۲۹۲۰۱۹:۵۷:۳۵ ۱۴۰۳/۳/۱۹
به نزرم برکردن خوبه من که ۴۰ سال هست در ایرانم ۶ماه هست اجاره خانه هم بدیهکارم باید بر کردن
ناشناس۳۵۱۲۹۹۶۲۱:۵۸:۳۹ ۱۴۰۳/۳/۱۹
شاید تا ابد افغانستان ثبات نداشته باشه الان طالبان براشون امنیت برقرار کرده برگردن
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  5. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  6. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  7. آشی که نباید خیلی شور شود!

  8. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  9. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  10. سخت است آقای پزشکیان ...

  11. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  12. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

  13. یک شاخص برای انتخاب اعضای کابینه جدید

  14. دو برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم

  15. پورمحمدی محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور دولت پزشکیان

  16. رهبر انقلاب: موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است

  17. تمجید ضرغامی از عملکرد مخبر/ انتقاد شریعتمداری از شورای راهبری پزشکیان

  18. چینش کابینه؛ سهل اما ممتنع !

  19. نظر حدادعادل درباره تعامل اصولگرایان با پزشکیان/ توضیحات قوه قضائیه درباره محکومیت وزیر سابق کشاورزی

  20. مخبر: پس از جلسه با رهبری، دید دیگری پیدا کردم و مدیر دیگری شدم

  21. پزشکیان: حساب مردم شریفی که به هر دلیلی ناراضی هستند، از دشمنان و بددلان جداست

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: توهین از جانب هر گروه سیاسی محکوم است/ ظریف قانون اقدام راهبردی را قانون کشور می‌داند/ باید به پزشکیان فرصت داد

  23. تکذیب تماس شمخانی با فرمانده سابق سپاه  

  24. کواکبیان؛ روحانیِ حامی سعید جلیلی را به مناظره طلبید /در هر زمان و هر مکان!

  25. صدور کیفرخواست برای علی اکبر رائفی‌پور/ تحقیقات در مورد موسسه «مصاف» ادامه دارد

آخرین عناوین