یک صندلی و این همه خواهان در غرب مدعی دموکراسی هم از این خبرها نیست!

گروه سیاسی الف،   4030317087 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

با توجه به ثبت نام ۸۰ نفر جهت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، بسیاری این سوال را مطرح می کنند که چرا برای یک کرسی مهم نظیر ریاست جمهوری در ایران، این تعداد از افراد باید خود را صاحب صلاحیت بدانند؟ آیا در کشورهای باسابقه سیاسی مدرن نیز چنین سهل گیری هایی قابل مشاهده است؟!

 در غرب مدعی دموکراسی هم از این خبرها نیست!

به گزارش الف؛ مدت زمان زیادی از اتمام دوره ثبت نام نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان نمی گذرد. در این راستا، بر اساس آنچه وزارت کشور اعلام کرده، 80 نفر اعم از 76 مرد و 4 زن برای انتخابات ریاست جمهوری کشورمان ثبت نام کرده اند. شورای نگهبان نیز روند بررسی صلاحیت ثبت نام کنندگان در انتخابات را آغاز کرده است. 

در این بحبوحه، گمانه زنی‌های مختلفی در مورد نامزدهای قطعی انتخابات ریاست جمهوری کشورمان مطرح می‌شود. با این حال، یکی از نکاتی که در روزهای اخیر مورد اشاره و نقد شماری از منتقدان و تحلیلگران بوده این مساله بوده است که چرا در جریان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، افراد زیادی به وزارت کشور مراجعه می کنند و اساسا چه شده که 80 نفر خود را لایق کرسی ریاست جمهوری کشورمان شناخته اند. در این رابطه باید توجه داشته باشیم که بر اساس مصوبه سال 1396 شورای نگهبان، برخی شروط تازه برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کشورمان گنجانده شده که از جمله آن ها می توان به برخورداری از 4 سال سابقه مدیریتی کلان در کشورمان یاد کرد. 

موضوعی که خود تا حدی از ترافیک بالای ثبت نام کنندگان در وزارت کشور کاسته است. پیشتر در سال های قبل تر شاهد بودیم که شماری زیادی از افراد نامربوط، صرفا برای استفاده از مانور تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان به وزارت کشور مراجعه می کردند و بعضا صحنه های طنزی نیز در این رابطه ایجاد می‌شد.

با این حال، باید توجه داشته باشیم که در دموکراسی های غربی، شاهد شرایط بعضا سخت گیرانه ای برای افرادی هستیم که به دنبال نامزدی در انتخابات مهم این دسته از کشورها هستند. البته که دموکراسی های غربی کامل نیستند و نواقص آن ها بارها و بارها آشکار شده است با این حال، خوانش برخی شروط سخت گیرانه در این رابطه می تواند آموزنده باشد.  

مثلا در فرانسه، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بایستی 500 امضای حمایتی را از مقام های منتخب نظیر شهرداران، سناتورها، نمایندگان مجلس و اعضای شوراهای نهادهای مرتبط با حکمرانی در این کشور کسب کنند. این امضاهای حمایتی باید از مقام های مسوول فرانسوی که در بخش های مختلف جغرافیای فرانسه به فعالیت مشغولند کسب شده باشند و مثلا نباید بیش از 50 امضا مرتبط با یک منطقه مشخص و محدود باشد. باید توجه داشت که مقام های منتخب در فرانسه می توانند امضا و حمایت خود را صرفا از یک کاندیدا اعلام کنند. هدف اصلی این کار این است که اطمینان خاطر حاصل شود که افرادی که می خواهند برای انتخابات ریاست جمهوری رقابت کنند، حداقل حمایت سیاسی را در این کشور دارند. 

البته یک اصلاحیه بر قانون انتخاباتی فرانسه در سال 2016 این نکته را مورد تاکید قرار داده که باید حمایت مقام های فرانسوی در سطوح مختلف حکمرانی در این کشور از کاندیداهای فرانسوی به نحوی عمومی افشا شود. مساله ای که به زعم بسیاری، اقدامی نادرست بوده و سبب شده تا مقام های فرانسوی به شدت نگران ارائه حمایت خود از کاندیداها باشند. در این میان، نامزدهای جوان تر از امکانات حمایتی گسترده ای محروم شده اند. جدای از موارد ذکر شده، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باید فهرست اموال و داراییهای خود را به شورای قانون اساسی این کشور تسلیم کنند.  دو ماه پس از برگزاری انتخابات نیز هزینه کردها و سابقه پرداخت های تبلیغاتی در رابطه با تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نامزدها  بایستی به کمیسیون ویژه انتخاباتی این کشور ارائه شود. عدم رعایت این بازه زمانی خود یک تخلف محسوب  می شود و با مجازات های خاص خودش همراه است.  شرایط لازم برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به مراتب گسترده تر و پیچیده تر از این حرف ها است با این حال، شرایط مذکور نیز حاکی از سخت گیری در مورد افرادی است که خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور می کنند. 

در انگلیس که شاهد سیستم پارلمانی و قدرت گیری نخست وزیر در این کشور هستیم، انتخابات پارلمانی این کشور که مقدمه ای برای آرایش پارلمان و در نهایت انتخاب نخست وزیر است، با مقررات خاصی همراه است. به عنوان مثال، داوطلبان مجلس عوام باید ودیعه ای به ارزش 500 پوند را بسپارند. اگر داوطلب بتواند 5 درصد آرا را کسب کند، این ودیعه به وی باز می گردد و اگر چنین نشود ودیعه خود را از دست خواهد داد. در عین حال، 10 نفر از کسانی که حق رای دارند نیز باید فرم ثبت نام داوطلب را امضا کنند. 

در انتخابات انگلیس افرادی که به دلیل جرایم انتخاباتی(ارتکاب به فساد و اقدامات غیرقانونی) محکوم شده باشند حق شرکت در انتخابات را ندارند. قضات، کارمندان ارتش و پلیس، مقاطعه کاران و کارگزاران دولتی و ماموران اجرایی دادگاه ها نیز حق شرکت در انتخابات پارلمانی را ندارند.  

در کشوری نظیر آلمان نیز که سیستم حزبی و پارلمانی(در بستر فدرالیسم) از تفوق برخوردار است و بر پایه آن نمایندگان پارلمان انتخاب شده و زمینه برای انتخاب صداراعظم فراهم می شود، قوانین خاصی حاکم است. در این کشور عملا فقط احزاب هستند که که نامزدهایی را در انتخابات ایالتی و فدرال معرفی می کنند. افرادی که در یک حوزه انتخاباتی نامزد می شوند و عضو حزب نیستند باید امضای حداقل 200 نفر که حق شرکت در انتخابات حوزه انتخابیه مذکور را دارند کسب کنند. در انتخابات ایالتی نیز احزابی که در پارلمان نماینده ندارند بایستی امضا و حمایت حداقل 2000 نفر که در یک ایالت و حوزه انتخابیه خاص از حق رای برخوردارند کسب کنند. 

به طور کلی، اینطور به نظر می رسد که هنوز در بحث  قانون گذاری و تعریف فیلترهای سخت گیرانه متناسب با کرسی مهم ریاست جمهوری در کشورمان، ظرفیت ها و فضاهای کارِ مساعدی برای فعالیت از سوی نهادها و دستگاه های مسوول وجود دارد. موضوعی که توجه به آن می تواند از حضور افراد نامرتبط در جریان انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در وزارت کشور بکاهد و در هزینه ها و زمان نهادهای برگزار کننده انتخابات نیز موجب صرفه جویی شود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۱۱۰۹۴۰۰:۱۹:۲۶ ۱۴۰۳/۳/۱۸
حالا خوبه این دوره با تغییر قانون انتخابات میزان آن یک بیستم شده ولی چهره های سرشناس بیشتر شدن‌!!!
ناشناس۳۵۱۱۱۰۸۰۱:۰۴:۱۶ ۱۴۰۳/۳/۱۸
لطفاً توجه شود: تفاوت انتخابات در دنیای غرب و جمهوری اسلامی ایران، اینستکه در دنیای غرب سیاستمدار به آن شکلی که فکر می کنید وجود ندارد و انتخاب او از طرف حزب مورد نظر و هدایت شده از طرف اتاق فرمان می باشد،و بعد بشکل تشریفاتی مردم ورود می کنند و رای را به صندوق می اندازند که در حقیقت سیاستمداران، عمله اکره اتاق فرمان می باشند،در حالیکه جمهوری اسلامی باید بخود ببالد که سیاستمداران از طرف مردم بشکل مستقیم انتخاب می شوند، این را بخوبی در انتخابات مجلس قبلی نظاره‌گر بودیم، لطفاً یک کشور نام ببرید که با این مختصات سیاستمدارانشان انتخاب شوند. اینجانب به بالا بودن نامزدها افتخار می کنم چون این حق را به شهروندانش می دهد تا خود را به نمایش بگذارند، البته کسانی که صلاحیت و توانایی این امور را داشته باشند.
ناشناس۳۵۱۱۳۰۶۱۰:۳۵:۳۴ ۱۴۰۳/۳/۱۸
تو دیگه کی هستید!
ناشناس۳۵۱۱۳۸۱۱۲:۳۱:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۱۸
در هیچ جا بدون داشتن احزاب قوی دمکراسی وجود ندارد در واقع این حزب است که با آموزش افراد را برای اداره کشور می‌سازد. وقتی حزبی قوی وجود ندارد چکونه افراد می‌توانند هم فکر شده و دولتی قوی و با برنامه تشکیل دهد؟!.
ناشناس۳۵۱۱۶۴۵۱۷:۳۷:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۱۸
بدبختی جوامع غربی امروز، از احزاب نشأت می گیرد! چرا؟! چون بظاهر مردمی هستند و در پنهان فقط و فقط منافع سرمایه داری و تصمیمات صهیونیست ها را در دستور کار دارند و به شما اطمینان می دهم که آنها اجازه خارج شدن از ریل را ندارند. ده ها مثال از کشتن افراد در دنیای غرب می توانم بیاورم در مورد کسانی که قصد خروج از ریل را داشتند، این را شخصی به شما می گوید که بزرگ شده دنیای غرب می باشد با بیش از 50 سال زندگی وبیش از 30 سال سابقه کار در نقاط مختلف اروپا. اگر ما یک تحقیق شرافتمندانه در اروپا انجام دهیم حزب رای ندهندگان مردم در تمام کشور ها بالاترین نمره را دارند یعنی کسانی که از رفتن به صندوق رای امتناع می ورزند ، چرا؟ چون مردم نسبت به احزاب احساس تهوع دارند، مگر ندیدید که بوش پسر، بوسیله دادگاه انتخاب شد، مگر ندیدید به چه شکلی اوباما را ساختند تا دوباره سر مردم را کلاه بگذارند، مگر ندیدید مکرون را چطور سرکار آوردند و امروز در نظر سنجی منفور ترین رئیس جمهور فرانسه می باشد. چون منافع مردم در دستور کار احزاب نیست، آنها دید سرمایه داری دارند و باید منافع سرمایداران را در در نظر بگیرند.
ناشناس۳۵۱۱۹۶۱۲۳:۲۳:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۱۸
خیر
ناشناس۳۵۱۱۴۸۴۱۴:۵۰:۳۵ ۱۴۰۳/۳/۱۸
شما کلا مطلع نیستی
ناشناس۳۵۱۲۱۶۸۰۷:۰۷:۴۰ ۱۴۰۳/۳/۱۹
اتفاقا برعکس اینجا یک نفر رئیس جمهور می شود بعد از اینکه دوره اش تمام شد می شود انسان بد. دلیلش این است که فرد است نه حزب، مردم باید به حزب و وعده های حزب رای بدهند تا آن حزب منتخب خود را مجبور کند تا وعده هایش را عملی کنند.
ناشناس۳۵۱۲۱۸۲۰۷:۲۲:۵۰ ۱۴۰۳/۳/۱۹
مورد داشتیم طرف تا سال قبل رییس مجلس بوده الان هم تو رده بالای حاکمیتی مثل مجمع تشخیص مشغوله بعد تایید صلاحیت نشده بعد در باره شهروند صحبت میکنید
ناشناس۳۵۱۱۱۲۰۰۱:۲۲:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۱۸
شرایط نامزد شدن در امریکا بسیار ساده هست حتی افرادی که در زندان هستن می توانند داوطلب ریاست جمهوری شوند
ناشناس۳۵۱۱۳۱۹۱۰:۵۰:۵۲ ۱۴۰۳/۳/۱۸
امان از غرب گدایی!!!
عمران۳۵۱۱۱۶۵۰۴:۴۳:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۱۸
ممنون از الف که بحث را باز کرد و خوب خوشحالم که وارد این بحث شدیم که «فیلتر» برای کاندیدا شدن در کشورهای دیگر چگونه است. اگر کشورهای منطقه و «غیر غربی» را هم نگاه میکردید تقریبا وضعیت همین است. من مشخصا برای نمونه چند کشور دیگر را هم نگاه کردم و در روسیه، پاکستان، ترکیه، اردن و کویت محدودیتها عمدتا چیزهای مشخصی است از جمله به شهروند کشور متبوع بودن، شرط سنی، عدم سابقه ی جرم سنگین و داشتن پایگاه حزبی و یا در صورت نداشتن پایگاه حزبی منوط به گرفتن تعداد مشخصی امضاء از رای دهندگان است. هیچ شرط دیگری که مثلا فلانی تو به چی اعتقاد داری و مثلا قبلا نامحرم بودی یا وفاداری به سیستم داری یا نداری در هیچ کدام از این کشورهای «غیر غربی» وجود ندارد. این از مساله اول، دوم خودتان هم که وقتی این شروط کاندیدا شدن از کشورهای اروپایی را نوشتید مشاهده میکنید که شرایط برای تمام طیف سیاسی آن کشورها اتفاقا ساده است چون وابسته به جمع آوری امضا یا گذاشتن سپرده نقدی است که تنها کسانی که حداقل پایگاه مردمی را دارند بتوانند ورود کنند. یعنی از طیف راست و چپ و لیبرال و محافظه کار و مذهبی و سبز و ملی گرا و سوسیالیست و غیره در این کشورها چون هر کدام بالاخره حداقل چند درصد هم پایگاه مردمی دارند حداقل یک نفر از هر کدام به راحتی میتواند کاندیدا شود. اگر کسی پایگاه مردمی در حد حتی چند درصد از رای دهندگان را هم داشته باشد کسی نمی تواند او را حذف کند. سوم: آسیب شناسی نکردید که چرا در کشور ما یکدفعه هشتاد نفر که اکثرا هم از لحاظ طیف سیاسی همپوشانی کامل دارند و اکثرا از طیف اصولگرا/انقلابی هستند همزمان ثبت نام میکنند. برای اینکه سیستمِ درون حزبی اصلا فرصت رشد نداشته و ندارد، فیلترهای کاندیداتوری به قدری غیر قابل پیش بینی است که اصلا به فضای سیاسی کشور فرصت رشد و ایجاد فرآیندهای درون حزبی نمیدهد.
ناشناس۳۵۱۱۸۴۸۲۲:۰۰:۴۹ ۱۴۰۳/۳/۱۸
در کشور ما در زمان تشکیل این نوع نظام در قانون اساسی نامش را انتخاب کرده اند. جمهوری اسلامی. لذا موضوع انقلابی بودن و ابراز وفاداری به نظام اسلامی از ضروریات است
عمران۳۵۱۱۱۶۶۰۴:۴۴:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۱۸
قسمت عمده ای از طیف سیاسی که تفکر بخشی از مردم ما را نمایندگی میکنند با گذاشتن میلیاردها تومان سپرده و جمع آوری میلیونها امضا هم نمیتوانند از فیلتر کاندیداتوری عبور کنند. یعنی برای بخشی از مردم ما داشتن نماینده در ساختار سیاسی «قفل» است.
ناشناس۳۵۱۱۱۸۲۰۵:۲۲:۴۷ ۱۴۰۳/۳/۱۸
مهم نیست چند نفر ثبت نام می‌کنند، مهم اینه که دیدگاه‌های مختلف نماینده داشته باشن بین کاندیداها
اینجا جایی برای خنده نیست۳۵۱۱۲۲۸۰۸:۴۴:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۱۸
فرض کنید شما در یک اتوبوس نشسته اید و هر نفر هم صاحب شغل و موقعیت اجتماعی خودش هست در این هنگام همه مسافران متوجه می‌شوند راننده اتوبوس چندین و چند اشتباه خطرناک حین رانندگی انجام میدهد و باعث بدبینی و ترس مسافران می‌شود. در این موقع همه افراد داخل این اتوبوس صحبت از رانندگی این راننده خواهند کرد و هرکدام با هر موقعیت و شغلی که دارند خود را محق این می‌داند که رانندگی بهتری دارند و می‌توانند جای راننده اتوبوس رانندگی کنند!!!!!!!
ناشناس۳۵۱۱۲۴۴۰۹:۱۴:۳۰ ۱۴۰۳/۳/۱۸
به نظر شما کدام یک از این کاندیداها واجد شرایط هستند؟؟!!!!
ناشناس۳۵۱۱۲۵۹۰۹:۲۲:۲۱ ۱۴۰۳/۳/۱۸
در کشورهای نامبرده آیا نظارت استصوابی هم وجود دارد؟ .به نظر می رسد فیلترهای گذاشته شده فقط برای اینستکه افرادِ دارای قابلیت مدیریت بالا وارد عرصه رقابت شوند .هرچند که وابسته بود به احزاب خود شناخت کافی برای مردم بوجود می اورد
ناشناس۳۵۱۱۲۹۲۱۰:۱۲:۴۰ ۱۴۰۳/۳/۱۸
هر سیستم برای اینکه درست کار بکند نیاز به فیلتر و پالایش دارد.
ناشناس۳۵۱۲۲۰۶۰۷:۵۴:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۱۹
فکر نکنم کسی مخالف پالایش باشد ولی روش پالایش ها باهم متفاوتند ،اینکه هرکسی ادعا کند که می تواند مدیریت یک کشور را بدست بگیرد وارد صحنه شود یکجایش می لنگد و بدتر اینکه چند نفر غربالگر که نماینده مستقیم مردم نیستند تصمیم به رد یا تائید شوند
ناشناس۳۵۱۱۲۶۲۰۹:۲۶:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۱۸
افرادی که در خانواده شون مفاسد اقتصادی داشتن و خودشان و یا فرزندان شون تابعیت دو گانه دارند هرگز نباید احراز صلاحیت بشوند.
ناشناس۳۵۱۱۵۸۶۱۶:۳۶:۰۶ ۱۴۰۳/۳/۱۸
برادر حضرت علی هم درخواستهایی از بیت المال داشت.
ناشناس۳۵۱۱۳۲۴۱۰:۵۶:۵۸ ۱۴۰۳/۳/۱۸
بامدعی مگویید اسرار عشق و مستی تا بی‌خبر بمیرد دردرد خود پرستی
ناشناس۳۵۱۱۳۶۳۱۱:۵۹:۲۷ ۱۴۰۳/۳/۱۸
شما قانون وضع کرده اید و شرایط گذاشته اید چرا باید ناراحت باشید از کسی که طبق قانون اعلام آمادگی کرده است. اگر مثلا ۵ نفر بیان روزی یک نفر، نه شما سوژه نوشتن دارید و نه برای ۵ نفر میشه نگهداشت ذهن انتخاباتی ایجاد کرد. هیچ کار خلاف قانون انجام نشده. اینها هم مدعی هستند لااقل اینها را ببرید بررسی کنید شاید برخی واقعا توانمند باشند. از طرفی اگر تعداد کم باشد میگید خودشان دوختند. اگر زیاد شد غر میزنیم. از طرفی در کشورهای حزبی چندین برابر ایران مدعی ین صندلی وجود دارد ولی درون حزب غربال میشن و نفرات نهایی در سطح ملی معرفی میشن. اینقدر همه چیز را منفی نکنیم.
ناشناس۳۵۱۱۵۶۳۱۶:۱۹:۴۳ ۱۴۰۳/۳/۱۸
اگه جای شورای نگهبان بودم هر 80 نفرو تایید میکردم .
حسین قلی خان۳۵۱۱۶۲۸۱۷:۲۱:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۱۸
نگارنده این مقاله ظاهرا در این کره خاکی زندگی نمی کنه و فقط با یک دوربین با لنز محدود به ایران نگاه می کنه
ناشناس۳۵۱۱۷۷۴۲۰:۰۳:۰۵ ۱۴۰۳/۳/۱۸
ساختار سیاسی ما بشدت نابالغ است و ثبت نام سهل ۸۰ نفر برای ریاست جمهوری هم نتیجه این عدم بلوغ است. دلیل اصلی عدم بلوغ هم نبود احزاب مردمی است
ناشناس۳۵۱۲۱۷۶۰۷:۱۹:۰۳ ۱۴۰۳/۳/۱۹
فرانسه خوبه که طرف تکلیفش معلومه در کشور ما اگر از خود شورای نگهبان بپرسی رجال سیاسی یا پایبندی به ارزشهای اسلامی و رهبری و انقلاب چیه یه تعریف درست براش نداره یا حتی اینکه یه خانوم اصلا امکان تایید صلاحیت شدن رو داره یا نه جوابی براش ندارن و مشخص نیست
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  5. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  6. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  7. آشی که نباید خیلی شور شود!

  8. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  9. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  10. سخت است آقای پزشکیان ...

  11. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  12. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

  13. یک شاخص برای انتخاب اعضای کابینه جدید

  14. دو برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم

  15. پورمحمدی محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور دولت پزشکیان

  16. رهبر انقلاب: موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است

  17. تمجید ضرغامی از عملکرد مخبر/ انتقاد شریعتمداری از شورای راهبری پزشکیان

  18. چینش کابینه؛ سهل اما ممتنع !

  19. نظر حدادعادل درباره تعامل اصولگرایان با پزشکیان/ توضیحات قوه قضائیه درباره محکومیت وزیر سابق کشاورزی

  20. مخبر: پس از جلسه با رهبری، دید دیگری پیدا کردم و مدیر دیگری شدم

  21. پزشکیان: حساب مردم شریفی که به هر دلیلی ناراضی هستند، از دشمنان و بددلان جداست

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: توهین از جانب هر گروه سیاسی محکوم است/ ظریف قانون اقدام راهبردی را قانون کشور می‌داند/ باید به پزشکیان فرصت داد

  23. تکذیب تماس شمخانی با فرمانده سابق سپاه  

  24. کواکبیان؛ روحانیِ حامی سعید جلیلی را به مناظره طلبید /در هر زمان و هر مکان!

  25. صدور کیفرخواست برای علی اکبر رائفی‌پور/ تحقیقات در مورد موسسه «مصاف» ادامه دارد

آخرین عناوین