جادوی پول و بانک - 15 | بر «بانکداری بدون ربا» فاتحه‌، مع الاخلاص و الصلوات

* عبدالرضا طالقانی، گروه اقتصادی الف،   3961127082 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

آفتاب آمد دلیل آفتاب؛ فرمت جدید صورتهای مالی نظام بانکی کشور، بر ربوی بودن نظام بانکی کاملاً صحه می‌گذارد.

جادوی پول و بانک - 15 | بر «بانکداری بدون ربا» فاتحه‌، مع الاخلاص و الصلوات

 به گزارش جامعه خبری تحلیل الف، برای سنجش عملکرد مالی یک سیستم، بررسی صورتهای مالی آن سیستم مهمترین اقدام است. در همین راستا مراجعه به فرمت همسان صورتهای مالی‌ موسوم به IFRS که کلیه بانکها از سوی نهادهای بالا دستی - مانند بانک مرکزی و سازمان بورس – ملزم به رعایت آن شده‌اند، اطلاعات جالبی در خصوص ربوی بودن قطعی فعالیت بانکها بدست می‌دهد.

*ابلاغیه بانک مرکزی

اول اسفند ماه 1394، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با انتشار مطلبی با عنوان «استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی به شبکه بانکی ابلاغ شد» {اینجا} نوشت:

"بانک مرکزی با هدف تهیه صورت‌های مالی استاندارد و نیز ضوابط حاکم بر فعالیت‌ و بهبود گزارشگری در افشای اطلاعات و قابلیت مقایسه صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری، بازنگری صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری در چارچوب (IFRS) را در‌ دستور کار قرار داد و در این راستا بخشنامه شماره 94/343723 مورخ 1394/11/25 را برای مدیران‌ عامل بانک‌های دولتی، غیردولتی و موسسات اعتباری ابلاغ کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این بخشنامه از بانک‌ها و موسسات اعتباری خواسته شده اطلاعات مالی صحیح و شفاف در قالب صورت‌های مالی، صرفاً توسط هیات مدیره بانک/ موسسه اعتباری ارائه شود. همچنین در این مجموعه تاکید شده است، اعضای هیئت مدیره و کمیته‌های مرتبط با نظام حاکمیت شرکتی و نظام کنترلهای داخلی  بصورت فعال بر فرآیند تهیه صورت‌های مالی نظارت جدی و موثر داشته باشند.
این گزارش حاکی است، تشریح ریسک‌های موسسات اعتباری باید با توجه به ضوابط ناظر بر حداقل استانداردهای شفافیت و انتشار عمومی اطلاعات و رهنمودهای مدیریت ریسک، کمیته نظارت بانکی بال و استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی IFRS تنظیم شود. بنابراین ضروری است ریسک‌های ناشی از مدل فعالیت و عملیات بانکداری و چگونگی مدیریت این ریسک‌ها به نحوی توسط بانک/موسسه اعتباری توصیف شود که استفاده‌کنندگان قادر باشند، ضمن درک صحیح از نحوه انعکاس معیار ریسک ناشی از فعالیت، از تاثیر آن بر روی هر یک از اقلام ترازنامه و صورت سود و زیان نیز آگاهی یابند.
این بخشنامه الزامات ذکر شده براساس «استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی» را افشاء حداقلی عنوان کرده، تاکید می‌کند که هر بانک/‌موسسه اعتباری با توجه به وضعیت خاص خود، باید نسبت به افشای کامل اطلاعات اقدام کند."

 

تصویر ابلاغیه بانک مرکزی

*ابلاغیه بورس

غیر از بانک مرکزی، سازمان بورس اوراق بهادار نیز با انتشار اطلاعیه‌ای در تاریخ اول آذرماه 1395با عنوان «الزام شرکت‌ها به رعایت استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) در تهیه صورت‌های مالی» اعلام کرد:

"در راستای افزایش شفافیت اطلاعاتی و توسعه بازار سرمایه و ارتقای جایگاه بین‌المللی بازار سرمایه کشور به استناد مصوبه مجمع عمومی سازمان حسابرسی در زمینه اجرای استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) در تهیه صورت‌های مالی، هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ 1395/08/18 مصادیق شرکت‌ها و موسساتی که ملزم به رعایت این استانداردها می‌باشند به شرح زیر مشخص نمود: 
1- کلیه بانک‌ها، موسسات اعتباری  و شرکت‌های بیمه ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار که دوره مالی آنها از تاریخ 1395/01/01 و بعد از آن شروع می‌شود، ملزم به تهیه و ارائه دو مجموعه صورت‌های مالی سالانه، بر اساس (1) استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (حسابرسی شده) و (2) استانداردهای حسابداری ایران (حسابرسی شده) هستند.
2- کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران که دوره مالی آنها از تاریخ 1395/01/01 و بعد از آن شروع می‌شود و سرمایه ثبت شده آنها 10.000 میلیارد ریال و بیشتر از آن است، ملزم به تهیه و ارائه دو مجموعه صورت‌های مالی سالانه، بر اساس (1) استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (حسابرسی شده) و (2) استانداردهای حسابداری ایران (حسابرسی شده) هستند.
3- تهیه صورت‌های مالی بر اساس استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی برای سایر شرکتها در سال مالی 1395 اختیاری است و شرکتهایی که در سالهای آتی (سالهای 1396 و پس از آن) ملزم به تهیه صورت‌های مالی طبق استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی خواهند شد، متعاقبا اعلام خواهد شد."

 

تصویر اطلاعیه بورس

+ از همین پرونده بیشتر ببینید

1. سبحانی: می‌پرسند مگر می‌شود بانک نداشت؟ بله می‌شود

2. صمصامی: بانک، اسلامی نمی‌شود؛ انگار کن «ذبح اسلامی خوک»

3. مصباحی‌مقدم: قطعاً ربوی می‌دانم

** اثبات ربوی بودن فعالیتهای بانکی:

فارغ از اینکه این خود بحث جداگانه‌ای می‌طلبد که این استاندارد با تبعیت از یک نظام استاندارد جهانی شکل گرفته که توسط «هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی(IASB)» تدوین شده‌ و توسط جمهوری اسلامی در حال اجراست، این اقدام از یک جهت – شفاف کردن عملکرد ربوی بانکها – بسیار قابل تقدیر بوده است.

در فایل PDF پیوست مطلب لینک بانک مرکزی، فرمت اصلی این نوع از صورتهای مالی برای استفاده بانکها درج شده است. نکته مهم در اثبات ربوی بودن نظام بانکی این است که صراحتاً در این فرمت، در صفحه 4 در بخش سود و زیان:

  1. دریافتی حاصل از تسهیلات اعطایی و سپرده گذاری، به عنوان «درآمد» شناسایی می‌شود.
  2. پرداختی سود سپرده‌ها، به عنوان «هزینه» شناسایی می شود.

و در مرحله بعدی:

  1. در صورتهای مالی برخی بانکها اساساً بخش حق‌الوکاله «صفر» درج شده که نشان می‌دهد عقود وکالتی در این بانکها کاملاً فرمالیته و برای پوشش فعالیتهای ربوی است. (اسناد و نام این بانکها نزد نگارنده محفوظ است.)

به این ترتیب با این مصوبه عملاً بجای الزام بانکها به تبعیت از استانداردهای مالی بانکداری بدون ربا، این فرمت در کلیه بانکهای داخلی، همزمان با بانکهای تجاری اغلب کشورهای دنیا – حدود 150 کشور که که نظام مالی کاملاً ربوی دارند – لازم‌الاجرا شده است.

* بیان ساده و غیر فنی: 

به بیان ساده‌تر

1. بر اساس قانون عملیات بانکداری بدون ربا، بانک در عقود مشارکتی و مبادله‌ای (یعنی محلهایی که بصورت حقوقی بانک مجاز به فعالیت اقتصادی است)، وکیل سپرده‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و فعالیتهای اقتصادی تسهیلات‌گیرندگان است، و پس از کسر حق‌الوکاله‌اش سود را تقسیم خواهد کرد. حال، صفر بودن حق‌الوکاله برای یک بانک در طول یک سال به چه معناست؟!

2. در صورتهای مالی فعلی بانکهای کشور (که همه بانکهای خصوصی، دولتی و موسسات اعتباری کشور اخیراً ملزم به اجرای آن شده‌اند)، بانک «راساً» از گیرندگان تسهیلات (یعنی از محل وامهایی که می‌دهد) سود می‌گیرد و در صورتهای مالی به عنوان «درآمد» ثبت می‌کند. از سوی دیگر پرداخت سود به سپرده‌گذاران را «هزینه» شناسایی می‌کند. این دقیقاً صورت مالی یک بانک ربوی است.

تبصره 1: بخشی از سطر «درآمد» در شرایطی که بانکها، تجهیز منابع‌شان را از محلی غیر از سپرده‌ها تامین کرده باشند، قابل توجیه است، اما این شامل بخش کوچکی از کل عملیات بانکی است.

تبصره 2: در این زمینه با کارشناسان تراز اول کشور گفتگو کرده‌ایم که در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

+ کل پرونده «جادوی پول و بانک» اینجا در دسترس است

 --------------------------------------------

*عبدالرضا طالقانی، پژوهشگر احیاگران تمدن فاخر | مطالب دیگر نگارنده را اینجا پی بگیرید

دیدگاه کاربران

مهدی حسنوند۲۴۹۶۲۳۰۴:۳۱:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
مقاله شما یک ایراد اساس دارد و آن اکتفای به کلمات است. اگر بانک 5 درصد از هزینه ها را به عنوان حق الوکاله در صورت مالی می آورد مشکل حل می شد؟ علت ربوی شدن فعالیت بانک در کشور چاپ پول بدون پشتوانه برای جبران کسری بودجه دولت های ورکشسته است. تا زمانی که به انحای مختلف اعتبار و پول بی پشتوانه به چرخه مالی کشور اضافه می شود بانک مجبور به گرفتن ربا (سودپول) هستند. تنها راه حل ایجاد شفافیت در سیستم مالی کشور و جاوگیری از خلق پول است.
ناشناس۲۴۹۷۱۳۰۸:۴۴:۴۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
نخیر بانک ها این قدر عقلشون نرسیده که در اسناد رسمی حسابداری هم باید عدد سازی کنند تا نشان دهند ربوی نیستند! چون دروغگو کم حافظه است.
ناشناس۲۵۱۳۲۰۱۴:۴۹:۵۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
تحقیق و تفحص از بانک نرکزی و چندین بانک باید عملیاتی شود
ناشناس۲۵۱۳۲۷۱۴:۵۳:۴۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
باعث و بانی بوجود امدن موسسات هم همین بانک ها بودند که انواع سرویس و خدمات را به انها دادند تا پول موسسات به بانکشان بیاید و پست و پا اش بگیرند لذا در کنار متخلفان موسسات باید مدیران بانکی و بانک مرکزی را محاکمه و به سزای اعمالشان رساند
ناشناس۲۴۹۹۸۶۱۱:۴۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
دیگه امیدی برای اصلاح نیست
شاهرخ۲۵۰۰۷۲۱۲:۵۲:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
جالبه دولت طوری رفتار می کنه که انگار بنکدار یا کارگزاره احزاب خودش هست....وقتی بانک های ما دولتی هستن دیگه چه دلیلی داره سود سپرده یا بهره تسهیلات از تورم بیشتر باشه؟؟؟؟؟ این رو ساده ترین آدم ها می فهمن خیلی دانش نمی خواد دولت بجای داشتن یک سیستم یکپارجه مالی جهت حفظ ارزش دارایی مردم و بالابردن ارزش پول ملی یا ساختن ثبات جهت سرمایه گذاری با پول و بودجه ای که در اختیار داره رسما کاسبی می کنه......ای کاش میشد یه سر سوزن به دولت و همه دولتی هاوحتی مجلسیان فهموند باباجان بزرگترین وظیفه شما حفظ ارزش دارایی های این کشور هست نه معامله بامردم
ناشناس۲۵۰۳۰۶۱۵:۴۳:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
این بانکهای ربا خوار باید جمع شوند و بجای آنها بانکایی که فقط پول مردم به امانت در آنها قرار گرفته و به بخشهای مختلف با کارمزد داده میشوند تاسیس شود . فقط باید راه حلی پیدا شود که مردم راضی شوند در کشوری که تورم دو رقمی دارد پولشان را به رایگان در بانک قرار دهند . به نظرم اگر مسئولین پولهایشان را قبل از همه در بانک بگذارند مردم هم اینکار را خواهند کرد .
ناشناس۲۵۱۲۸۷۱۴:۲۶:۳۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
قابل توجه مراجع و علما و مسئولین کشور اسلامی که کلان رباخواری میشه اونم با مجوز جنگ با خدا در ایران حلال شده اساتید فساد مردم زلزله نمیاره بدبختی نمیاره ربا خواری و فساد و چپاول بیت المال عضب خدارو بیاره مخصوصا ولسه کسایی که به اسم اسلام این فسادها رو میبینن یا بخاطر پست یا مصلحت اندیشی دنیوی سکوت یا کمی فقط شعار میدن یا امام زمان بیا
ناشناس۲۵۱۷۸۲۰۰:۰۸:۲۸ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
کاشکی سانسور چی نبودید چوب خدا صدا نداره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

آخرین عناوین