پایان ماه عسل خودروهای ایرانی

گروه اقتصادی الف،   4010218014 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

واردات خودرو، فعلا ممنوع است مگر به‌ازای صادرات خودرو. بر اساس قانونی که البته هنوز ابلاغ نشده، اگر کسی بخواهد خودرویی وارد کند باید به میزان ارزش خودروی وارداتی، ماشین ایرانی را صادر کند.

پایان ماه عسل خودروهای ایرانی

جام جم: واردات خودرو، فعلا ممنوع است مگر به‌ازای صادرات خودرو. بر اساس قانونی که البته هنوز ابلاغ نشده، اگر کسی بخواهد خودرویی وارد کند باید به میزان ارزش خودروی وارداتی، ماشین ایرانی را صادر کند. سؤال اصلی اینجاست که خودرو را باید دقیقا به کجا صادر کرد؟  تنها چند بازار اصلی برای خودروهای ایرانی وجود داشته و دارد که یکی از آنها عراق است. کشوری که در سال‌های نه‌چندان دور میزبان برخی خودروهای ایرانی مانند پراید، پژو پارس، ۴۰۵ و... بود اما این روزها دیگر علاقه‌ای به آن ندارد.
 

از نظر عراقی‌ها، کیفیت و قیمت خودروی ایرانی دیگر جذابیتی برای مردم ندارد و کسانی که قصد خرید خودرو دارند، به‌راحتی می‌توانند خودروهای بهتری را صاحب شوند.یکی از فعالان بازار خودروی نجف می‌گوید: «تنها نکته مثبت برای حضور خودروهای ایرانی در بازار عراق،قیمت ارزان و مصرف سوخت پایین آن بود که البته با ورود خودروهای خارجی کم‌مصرف، این اقبال به‌شدت کاهش یافته است. در شرایط فعلی، عمده خودرو‌های ایرانی موجود در بازار عراق، خودروهای کارکرده است که قیمت آنها بین ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار متفاوت است مثلا خودروهای دست‌دوم پراید و 
پژو ۴۰۵ به ترتیب بین ۴۰۰۰ و ۶۰۰۰ دلار فروخته می‌شود.»برخلاف تصور عامه مردم در ایران مبنی بر صادرات خودروهای باکیفیت به عراق، عمده خودروهایی که وارد بازار می‌شود از کیفیت پایین‌تری نسبت به نمونه مشابه آن در بازار ایرانی برخوردار هستند. با وجود این کیفیت پایین، قیمت برخی خودروهای ایرانی در مقاطعی به ۱۲ هزار دلار نیز رسید.
طی دو سال اخیر اما اقبال خودروهای ایرانی در عراق بسیار محدود شده و افرادی متقاضی این خودروها هستند که از نظر درآمدی، جزو دهک‌های پایین و فقیر محسوب می‌شوند. از سوی دیگر با تنوع عرضه ماشین‌های خارجی در این کشور، خودروهای ایرانی به‌سادگی از بازار حذف شدند که یکی از دلایل آن، فروش شرایطی سایر عرضه‌کنندگان است. به‌عنوان مثال برخی برندها مثل فولکس، خودروهای روز را با اقساط کم‌سود و ۵۰۰ دلاری در ماه عرضه می‌کنند. به همین دلیل، خودروهایی مثل پراید حتی با فرض عرضه حداکثری، دیگر مثل قبل مورد اقبال قرار نمی‌گیرد چرا که با پول پراید صفر در ایران می‌توان یک سانتافه مدل ۲۰۱۷ در بغداد و سایر شهرها خرید. 

 ورود چین 
در این میان، چینی‌ها نیز توانستند نفوذ صنعت خودروی خود را در بین‌النهرین افزایش دهند و به‌سرعت جای خودروهای ایرانی را بگیرند. یکی از فعالان بازار خودروی عراق در این باره می‌گوید: «با کاهش تقاضا برای خرید پراید، خودروی چینی بیو توانسته است با قیمت پایین و کیفیت بیشتر جایگزین پراید شود به‌طوری که در خطوط زیارتی عراق، ناوگان چینی، کار را به دست گرفته است.»
با این حال، بررسی محبوبیت خودروهای ایرانی،نشان می‌دهد در گذشته به‌دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش توان خرید مردم در عراق، میزان استقبال از خودروی پراید افزایش چشمگیری داشت. درست برعکس سایر ماشین‌های وطنی مانند پارس، سمند، ال ۹۰ و ۴۰۵ اما دیگر همان محبوبیت پراید هم به تاریخ پیوسته است.
یکی دیگر از فعالان بازار خودروی نجف هم می‌گوید یکی از تفاوت‌های اصلی در میان خودروهای ایرانی و خارجی، بحث تامین قطعات است «با این‌که هیچ‌کدام از دو خودروساز بزرگ ایرانی به‌طور رسمی در بازار عراق خدمات پس از فروش و تامین قطعات ارائه نمی‌دهند اما قطعات این خودروها در بازار به‌وفور پیدا می‌شود و یکی دیگر از دلایل استقبال از خودروهای ایرانی همین قطعات ارزان‌قیمت است، به‌طوری که در عراق می‌توان خودروی پراید را به دیوار کوبید و با کمتر از ۵۰۰ هزار دینار  ــ ۱۰۰ میلیون تومان ــ دوباره آن را مانند اول درست کرد.»
مشاهدات میدانی از خیابان‌های بغداد، نجف و کربلا حکایت از سهم بالای خودروهای تولید شده از کره جنوبی و ژاپن دارد به‌طوری‌که محصولات کیا و هوندا به‌راحتی خرید و فروش می‌شوند و مردم از کیفیت این خودروها رضایت کامل دارند، همین موضوع باعث شده حتی در صورت امکان صادرات خودروی ایرانی به عراق، به‌دلیل کیفیت پایین این محصولات، استقبال مناسبی از آن نشود. 

مبدأ واردات خودرو
اصولا خودروهایی که وارد بازار عراق می‌شوند یا سفارش آمریکا یا امارات هستند. خودروهایی که سفارش آمریکا هستند باید خوردگی یا زدگی داشته باشند تا از آمریکا خارج شوند. این خودروها از کیفیت بهتری نسبت به تولیدات کره‌ای برخوردارند و گران‌تر هم معامله می‌شوند. سایر خودروهایی هم که به عراق صادر می‌شوند از مبدأ امارات صورت می‌گیرد که بیشتر خودروهای ژاپنی و کره‌ای هستند.
با بررسی این شرایط می‌توان نتیجه گرفت حتی حضور خودروهای ایرانی در بازار عراق نیز مانند گذشته نخواهد بود و برای رقابت در این بازار باید علاوه بر افزایش کیفیت نسبت به کاهش قیمت نیز اقدام کند، امری که خودروسازان در اجرایی‌کردن آن طی ۴۰ سال گذشته کاملا ناموفق بوده‌اند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۹۳۲۷۵۰۹:۳۷:۴۳ ۱۴۰۱/۲/۱۸
مسخره تر از این نمی شود. ما میگیم خودروی داخلی بی کیفیت است ماشین با کیفیت خارجی وارد کنید شما میگید خودروی بی کیفیت صادر کنید با پولش خودروی خارجی با کیفیت وارد کنید یا ملت خودمان را نفهم فرض کردید یا خارجیها را که فکر می کنید مغز خر خوردند
ناشناس۲۴۹۳۷۱۳۱۴:۱۳:۲۴ ۱۴۰۱/۲/۱۸
مثل این هست که بگویند هر کس که نام و نام خانوادگی کشته شدگان جنگ جهانی دوم را بگوید ، جایزه دارد . البته ۶۵ میلیون نفر که چیزی نیست .
ناشناس۲۴۹۳۸۱۰۱۵:۰۰:۰۸ ۱۴۰۱/۲/۱۸
خودرو زطر 10هزار دلاری هم خیلی با کیفیت نیست
ناشناس۲۴۹۳۲۹۶۰۹:۵۶:۳۲ ۱۴۰۱/۲/۱۸
برای وارد کنندگان خودرو یک راه حل وجود دارد که خودروهای کارکرده ایرانی را بخرند و صادر کنند تا اوراقچی ها آنها را تجزیه و بازیافت کنند.
مهدی۲۴۹۳۳۵۹۱۰:۳۸:۰۱ ۱۴۰۱/۲/۱۸
ویل للمطففین مدیران و سیاست گزاران صنعت خودروی ایران در پیشگاه حق تبارک و تعالی باید پاسخگو باشن
ناشناس۲۴۹۳۵۳۲۱۲:۴۵:۵۸ ۱۴۰۱/۲/۱۸
برو بابا . خودت حقت را بگیر. هر جا گیر می کنیم حواله می دهیم به آخرت.
ناشناس۲۴۹۳۶۷۹۱۳:۵۴:۱۹ ۱۴۰۱/۲/۱۸
موافقم
ناشناس۲۴۹۳۳۷۶۱۰:۵۵:۲۱ ۱۴۰۱/۲/۱۸
اگر قانون اینه که باید فاتحه خوند
ناشناس۲۴۹۳۳۸۶۱۰:۵۹:۱۲ ۱۴۰۱/۲/۱۸
در این شرکتای لگن سازی رو باید گل گرفت و مدیراشون رو انداخت دریا
ناشناس۲۴۹۳۴۱۷۱۱:۱۴:۲۰ ۱۴۰۱/۲/۱۸
تا آنجا که ما میدانیم مشتری برای خودرو ایرانی در دنیا وجود ندارد
امیر۲۴۹۳۴۹۶۱۲:۱۹:۵۸ ۱۴۰۱/۲/۱۸
توپ همواره در زمین مردم بوده ، به مردم چه ربطی دارد که خودرو بنجل داخلی را صادر کنند؟
ناشناس۲۴۹۳۵۰۷۱۲:۲۴:۴۸ ۱۴۰۱/۲/۱۸
اونا نخرن به خورد ملت بیچاره ایران میدهندشان
ناشناس۲۴۹۳۵۵۵۱۲:۵۹:۵۶ ۱۴۰۱/۲/۱۸
خیلی قانون مسخره ای است. یعنی حالا حالاها قرار نیست خودرویی مناسب طبقه ضعیف وارد بشه..
ناشناس۲۴۹۳۶۷۸۱۳:۵۴:۱۷ ۱۴۰۱/۲/۱۸
واردات هم میره در انحصار خود این دوستان قرار میگیره
ناشناس۲۴۹۳۶۹۰۱۴:۰۲:۲۱ ۱۴۰۱/۲/۱۸
این شرط یعنی مخالفت با واردات خودرو
مصطفی۲۴۹۳۷۵۶۱۴:۳۲:۳۲ ۱۴۰۱/۲/۱۸
سلام کدام ماه عسل ماه شیره هم نبوده وقت مردم را با تحلیل‌های آبکی تلف میکنید
ناشناس۲۴۹۳۸۴۴۱۵:۱۷:۵۰ ۱۴۰۱/۲/۱۸
کی ماشین ما را میخره ،شرط محالی گذاشتید
یکتانتتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. واکنش کیهان به سخنان جدید سیدحسن خمینی/ دفاعیات میرسلیم از خودروسازان داخلی/ روایت خطیب‌زاده از پیشنهاد ایران برای ادامه مذاکرات وین

      2. وقتی در اولین روز آزادسازی قیمت‌ها، تریلی حامل روغن نباتی چپ می‌کند!

      3. آخرین تصویر از پیکر مطهر عالم ربانی آیت الله فاطمی‌نیا در بیمارستان

      4. خودروهایی عجیب و دفاعی عجیب تر!

      5. تهدید ایران با تپانچه توخالی !

      6. امیدی که در عربستان ناامید شد

      7. از اعتراض تا آشوب

      8. ساده انگاری در گذار از اقتصاد رانتی

      9. صفر تا ۱۰۰ ماجرای تجمع رانندگان اتوبوس؛ از توضیحات زاکانی تا فیش‌های حقوقی رانندگان

      10. معادله برجام و مذاکرات وین دقیقا در چه نقطه ای است؟

      11. درخواست یارانه ای مهم مجلس از دولت/ فعلا به همه یارانه بدهید

      12. اعزام موشک‌های اتمی روسیه به مرز با فنلاند

      13. سرودی که دهه نودی ها را به شوق آورد

      14. وحیدی: اصلاح یارانه‌ها به نفع مردم است/ واکنش شمخانی به اعتراضات مردم درباره گرانی‌ها/ وزیر ارتباطات: سرعت اینترنت افزایش یافته است

      15. فاصله این طرف تا آن طرف جاده مخصوص چقدر است؟!

      16. گوشت مرغ به زیر ۴۵ هزار تومان رسید!

      17. وزیر کار امشب پاسخ می‌دهد

      18. کسری بودجه دولت چطور تامین می شود؟

      19. فکری برای این قشر حقوق‌بگیر کنید

      20. وحشیانه‌ترین آدم‌‌کشی در آمریکا همراه با پخش زنده ۱۸+

      21. روایت یک عکس متفاوت از مرحوم فاطمی نیا

      22. بانک ها؛ عامل شکل گیری ثروت های نجومی در جامعه

      23. قیمت‌ها در آینده کاهش می‌یابد

      24. دومین پسر «ایران» تلف شد

      25. چرا این زرنگ ها تمام نمی شوند؟!

      ابر آروان

      آخرین عناوین

      بلیط هواپیما