جهانگیری: سران قوا تصمیم گرفتند ارز ۴۲۰۰ تومانی بماند/ بعد از برجام آمادگی پذیرفتن شرکت‌های خارجی را نداشتیم

اقتصادی،   3991022081 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون اول رئیس‌جمهور با ارائه توضیحاتی درباره ارز ۴۲۰۰ و نرخ ارز دستوری در دولت‌های مختلف، گفت: روزهای سخت همه می‌خواهند از هر مسؤولیتی فرار کنند. ‌

جهانگیری: سران قوا تصمیم گرفتند ارز ۴۲۰۰ تومانی بماند/ بعد از برجام آمادگی پذیرفتن شرکت‌های خارجی را نداشتیم

به گزارش فارس، اسحاق جهانگیری در بیست و چهارمین مراسم روز ملی صادرات در اتاق بازرگانی ایران گفت: از همه کسانی که در این شرایط کشور موفق به صادرات شدند صمیمانه تشکر می کنم و از خداوند متعال برای شما ارزوی موفقیت بیشتر را دارم. 

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برگزاری روز ملی صادرات به همت اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: این اقدام نیز کار مهمی بود که در واقع دولت کارهایی را که مربوط به بخش خصوصی است را تا آنجایی که امکان پذیر است به بخش خصوصی واگذار می کند و امیدواریم بتوانیم کارهای دیگری را واگذار کنیم. 

وی بیان داشت: امروز که در این جلسه حضور یافته ام مدام گلایه شنیده ام اما انتظار داشتم که شرایط بخش خصوصی بهتر از این باشد و لذا یک مقدار نگران شدم اما امیدوارم مشکلات زیاد نباشد و این گلایه ها به علت عدم برگزاری جلسات باشد. 

جهانگیری بیان داشت: ما از سال 97 سالهای سختی را گذراندیم و سه سال نفس گیر بر همه گذشت. البته بر اساس برداشت شخصی باید بگویم که در سختی ها همه باید خودشان را خوب نشان دهند، اما در روزهای سخت همه می‌خواهند از هر مسئولیتی فرار کنند. 

جهانگیری اظهار داشت: معتقدم که باید یک همپیانی داشته باشیم که از شرایط سخت عبور کنیم و هم در دولت و هم در بخش خصوصی نیازمند افرادی هستیم تا بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم و لذا باید همت کنیم تا مشکلات مردم را حل کنیم. کشور ما در شرایط خطیر و دشواری قرار دارد از یک سو آثار و عوارض تحریم های ظالمانه آمریکایی ها است که در بخش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر تک تک آحاد ملت شرایط زندگی را سخت کرده است و از سوی دیگر شرایط ناشی از کرونا در یک سال اخیر مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است. 

وی بیان داشت: با توجه به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی حتی ممکن است یک دستفروش ساده در مقاطعی کار خود را تعطیل کند و این شرایط سختی را به کشور وارد می کند . اما راجع به تحریم شما خوب از عوارض مطلع هستید؛ شما که می خواهید یک قلم کالا صادر کنید با کالایی که سه چهار سال قبل صادر می کردید آیا یک شرایط دارید؟  این در حالی است که عده ای می گویند مشکلات تحریم چیزی نیست و مشکلات داخلی است اما آیا کشتیرانی  مانند قبل  از تحریم به شما سرویس می دهد؟ همین سال گذشته چند کشتی داشتیم  که در کشور دوست ما در شرق آسیا ماند و اجازه پهلوگیری و تخلیه را به آن نمی دانند. 

* توضیحات جهانگیری درباره ارز جهانگیری

جهانگیری اظهار داشت: سال 92 در شهریور که کارمان را  در دولت آغاز کردیم سه نرخ ارز در کشور وجود داشت، بعضی ها یک طوری صحبت می کنند که انگار اولین بار است که در جمهوری اسلامی یک نرخ ارز دستوری تعریف شده است و طوری صحبت می کنند که انگار اولین بار است که در جمهوری اسلامی یک نرخ دستوری ارز تعریف شده است و انگار این اقدام اصلا در جمهوری اسلامی سابقه نداشته است. 

وی بیان داشت:  در 8 سال دولت موسوی نرخ ارز دستوری 7  تومان بود و نرخ  آزاد 20 برابر 140 تومان بود. در دولت هاشمی بعد از یک دوره ارز 60 تومان و 80 تومان و بازار آزاد نرخ دیگری بود و بعد از مدتی نرخ را ازاد کردند و بعد بهم خورد و نرخ شد 175 تومان دستوری و دستوری 300 تومان و یک نرخ هم آزاد بود و در دولت خاتمی هم با این سه نرخ ارز مواجه بودیم تا سال 80 که وزیر صنایع بودیم تلاش کردیم صادراتی 300 تومان را لغو کنیم و 175 تومان تا سال 81 وجود داشت که بعد تک نرخی شد.

وی بیان داشت: دولت احمدی نژاد هم یک نرخ 1224 تومان و یک نرخ 2477 و آزاد هم بیش از سه هزار تومان بود و در شهریور ما که شروع کردیم و با اینکه بسیاری می گفتند تند حرکت نکنید اولین کار ما این بود که آن 1224 تومان را برداشتیم و دو نرخ تعیین کنیم و دو تا نرخ ارز را به نرخ یکسان و با فاصله 10 تا 15 درصد برسانیم. 

معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: در جنگ اقتصادی واقعا شرایطی شده بود که فکر می شد که  می خواهند اقتصاد کشور را در اردیبهشت ما بپاشند و همه اخباری که از دستگاه های اطلاعاتی به ما می رسید این بود که اقداماتی برای این کارها انجام داده بودند و لذا مهمترین کار بانک مرکزی در آن موقع تزریق اسکناس در بازار بود و این مهمترین اقدام بانک مرکزی بود. 

وی بیان داشت: در سال قبل از آن گاهی اوقات بانک مرکزی در روز 150 میلیون دخالت در بازار می کرد و اما موجودی ما در بانک مرکزی که حتی الان هم می ترسم که آن را بیان کنم محدود بود. در چنین شرایطی بود که اعلام کردند که ترامپ می خواهد از برجام خارج شود لذا دولت تصمیم گرفت به اتفاق آرا و تصمیم گرفت نرخ ارز ثابت 4200 نباشد و براساس تورم تغییر کند و لذا در مرداد ماه نرخ به 4400 رسید و در مرداد ماه در جلسه سران سه قوه با حضور رئیس کل بانک مرکزی سیاست ارزی اعلام شد که آقای پورابراهیمی نیز عضو جلسه بود و لذا در آن جلسه سران اعلام کردند که نرخ ارز ثابت همان 4200 تومان باشد. 

جهانگیری اظهار داشت: حالا همه می گویند که فلانی این کار را انجام داده است، در حالی که مواضع ما در مسائل اقتصادی روشن است. 

* اخراج کرونایی کارکنان در بخش صنعت ایران حداقلی بوده است

وی گفت: ما باید شرایط کشور را در نظر بگیریم و متناسب با شرایط مردم تصمیم بگیریم و مردم کشور اصل هستند. 

معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: همه ما باید فدای مردم ایران شویم و نباید بگذاریم که شرایط به مردم سخت شود که معلوم شود قهرمانیم. ما وقتی قهرمانیم که مردم ما خوش باشند و ما وقتی قهرمانیم که زندگی مردم ایران از هم نپاشد و این باید جزء خواسته های ما باشد و جلو برویم. 

وی اظهار داشت: من فکر می کنم که ما راجع به بخش صنعت در این شرایط و تولید باید به کمک یکدیگر بیاییم. من به شما بخش خصوصی می گویم که باید روحیه خود را حفظ کنید. بخش صنعت ایران در این دوران کرونایی و تحریم ظالمانه وقتی عملکردتان در پاییز 99 نسبت به ماه های مشابه سال رشد اقتصادی مثبت داشته است و اقتصاد شما در سه ماه تابستان نیز رشد داشته و نتیجه عملکرد شما است و سرتان را بالا بگیرید و سرافراز حرف بزنید در حالی که در بسیاری از کشورهای صنعتی ریزش مشاغل بر اثر کرونا به چند میلیون نفر رسید. 

جهانگیری بیان داشت : در فصل بهار ریزش شاغلین ما یک میلیون و 200 هزار نفر بوده است اما همان عدد در فصل تابستان نسبت به تابستان سال گذشته یک میلیون و 200 هزار بوده و همان عدد در پاییز نسبت به پاییز سال گذشته یک میلیون نفر بوده است و این یک میلیون نفر ریزش شاغل بین بخش کشاورزی و صنعت و خدمات بوده است. لذا از یک میلیون نفر که در پاییز شغل خود را از دست داده اند فقط 8 هزار نفر در بخش صنعت در پاییز شغل خودشان را از دست داده اند و  بیش از 700 هزار نفر مربوط به بخش خدمات بوده است و بیش از 200 هزار نفر مربوط به بخش کشاورزی بوده است. 

وی اظهار داشت: بنگاه داران بخش تولید و صنعت کشور نسبت به کارکنان خود مثل فرزندانشان دلسوزانه عمل کردند و در اوج کرونا برخی بنگاه ها نیروی خود را اخراج نکردند. 

* صادرات نفتی کشور در سال جاری به کمتر از 8 میلیارد دلار رسید

معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: در سال های اخیر و قبل از این سه سال تحریم ها حداقل 50 میلیارد دلار صادرات نفت خام داشته ایم و در سال هایی حتی  110 تا 120 میلیارد دلار درآمد ارزی از صادرات نفت داشته ایم و سال گذشته درآمد ارزی کشور از نفت 8 میلیارد دلار بوده و امسال کمتر از 8 میلیارد دلار بوده است بنابراین کالاهای وارداتی از چه منابع ارزی  وارد کشور شده است در 9 ماهه امسال 85 میلیون تن کالا از کشور صادر شده است. 

وی بیان داشت: این صادرات در حالی است که آمریکایی ها هم کشتیرانی ما را تحریم کرده اند و هم بنادر ما را تحریم کرده اند ضمن اینکه واردات  حدود 25 میلیون تن  هم به کشور داشته ایم و لذا جفاست که طوری در مورد بخش خصوصی صحبت کنیم که مردم فکر کنند یک عده چپاولگر وارد اقتصاد کشور شده اند که در حال چپاول اقتصاد کشور هستند. والله این ظلم به اقتصاد کشور است که با فعالین اقتصادی اینگونه برخورد شود. 

جهانگیری افزود: با شرایط کاهش صادرات نفت، اقتصاد کشور را چه کسی اداره کرد؟ خوب طبیعی است که صادرکننده خودش را به آب و آتش زده است تا ارز مورد نیاز کشور برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی را تامین کند. آیا کسی در این سه سال در کشور احساس کرد که داروی نیاز دارد اما در بازار وجود ندارد؟ آیا کسی احساس کرد که تجهیزات پزشکی شرایط سخت تری نسبت به کشورهای دیگر دارد؟آیا کسی احساس کرد که کمبود کالا موجب توقف فعالیت اقتصادی شده است؟ 

* بعد از برجام آمادگی پذیرفتن شرکت‌های خارجی را نداشتیم

وی اظهار داشت: شرایط سخت است، کالا گران شده است، طبیعی است. شرایط اقتصادی برای مردم سخت شده است اما فعالان اقتصادی جان کنده اند و لذا الان وقت آن رسیده که سرتان را بالا بگیرید و بگویید جنگی که قرار بود ما را از پابیندازد و اقتصاد ما را از پابیندازد ما آن جنگ را اداره کردیم و نگذاشتیم این اتفاقات بیفتد. 

جهانگیری گفت: دشمنی که می خواست جنگ را شروع کند و ترامپ و اطرافیانش که می خواستند ما را زمین گیر کنند امروز چه شرایطی دارد و ما امروز چه شرایطی داریم؟  آمریکا امروز چه شرایطی دارد؟ دولت بعدی آمریکا حتما باید از این شکستی که در مقابل ملت ایران و فعالان اقتصادی ایران خورده است باید درس بگیرد و باید سرتعظیم در مقابل این ملت و شما فعالات اقتصادی فرو آورد. 

وی با بیان اینکه دو - سه سال اخیر برای شما فعالان اقتصادی تجربه جدیدی است، بیان داشت:  ما با آمادگی وارد برجام نشدیم کشورها هجوم آوردند بعد از برجام در حالی که آمادگی نداشتیم و بخش خصوصی هم آماده نبود و حتی در حد پذیرایی شرکت های خارجی آمادگی نداشتیم؛ لذا قراردادها عقب افتاد لذا الان اتاق های بازرگانی باید برای آینده آمادگی داشته باشند و حتی شنیده ایم شرکت هایی فضای گفت وگو را آغاز کرده اند. 

وی با تاکید بر اینکه تحریم های ظالمانه باید رفع شود گفت: ما تلاش کردیم با همکاری ستاد مقابله تحریم در این سه سال از انواع روش ها برای بی اثر کردن و دور زدن تحریم ها استفاده کردیم و لذا این تجربیات نوشتنی است و باید در مورد آن کتاب نوشته شود. 

جهانگیری اظهار داشت: ما در حال ورود به دوره جدید هستیم و باید رشد اقتصادی را رقم بزنیم و بخش خصوصی در این دوره میدان دار اصلی اقتصاد ایران است و لذا شما باید جای خود را پیدا کنید و این طور نیست که اتاق بازرگانی خودش را در مقابل دولت فردی پایین تر بداند بلکه مسئولان دو بخش دولت و خصوصی هم تراز هستند و براساس بخشنامه هیچ جلسه ای نباید با حضور بخش خصوصی در کمیسیون های دولت برگزار شود. 

وی بیان داشت: بخشی از مشکلات به دلیل شرایط است اما بعضی از مشکلات به دلیل ضعف است لذا باید شما ما را راهنمایی کنید. 

جهانگیری در زمینه رفع تعهدات ارزی بیان داشت: این موضوع را باید اتاق از بانک مرکزی دنبال کند و تمام تصمیمات با حضور اتاق بازرگانی  اتخاذ می شود، آقای رزم حسینی نیز پیگیری های لازم را در این زمینه انجام می دهد و حتی گاهی اوقات به وی توصیه می کنم که با لحن تند با دستگاه ها برخورد نکند. 

* نتوانستیم از فرصت بازار روسیه برای صادرات به درستی استفاده کنیم

وی بیان داشت: وقتی علیه روسیه تحریم اعمال شدند آنها تصمیم گرفتند که کالاهای خود را از ایران در بخش کشاورزی تامین کنند اما در این باره شرکت‌های بزرگی وجود نداشتند و لذا قرار بود شرکت های بزرگ صادراتی شکل گیرد. 

جهانگیری اظهار داشت: صدور خدمات فنی و مهندسی در کشورهای همسایه با مشکل روبرو شد و لذا ما در بخش دولت و خصوصی نباید اجازه دهیم که صدور خدمات فنی و مهندسی متوقف شود یا با مشکل مواجه شود و این بخش حتما باید جزء مهمترین صادرات ما باشد ضمن اینکه باید به صادرات محصولات دانش بنیان هم توجه شود. 

معاون اول رئیس با بیان اینکه اگر صادرات ایران تا پایان سال به حدود 35 میلیارد دلار برسد نسبت به ظرفیت رقم کمی است، گفت: لذا باید راهکار پیدا کرد برای توسعه صادرات و مدام نباید از دولت انتظار داشت. 

وی گفت: بنابراین هر جا مشکلی هست که تصور می شود آن مشکل باید حل شود حتما همراه با پیشنهاد به دولت همراه باشد، اگر آن پیشنهاد در دستور کار قرار نگرفت آن گاه از من گلایه کنید البته حتما توقع نداشته باشید که حتما تصویب شود زیرا همه پیشنهادات وزرا هم تصویب نمی شود. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  22. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین