اوراسیا تایمز: چرا ایران قادر است جنگنده های بسیار پیشرفته آمریکا را "سرنگون" کند؟

گروه جهان الف،   3990730106 ۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

سایت خبری "اوراسیا تایمز" می نویسد دستاوردهای دفاعی ایران همراه با تسلیحات وارداتی آن، تهدیدی جدی علیه آمریکا در خاورمیانه است.

اوراسیا تایمز: چرا ایران قادر است جنگنده های بسیار پیشرفته آمریکا را "سرنگون" کند؟

به گزارش الف به نوشته اوراسا تایمز، اقدام سپاه پاسداران در سرنگون کردن پهباد پیشرفته نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس نشان داد، سامانه های دفاعی ایران چه چالشی علیه توان هوایی آمریکا هستند.

<<ایران شبکه ای گسترده از سیستم دفاع هوایی در اختیار دارد که بخشی از آن با تولید سیستم های موشکی در  داخل و  برخی با واردات از چین و روسیه تقویت شده است. به گفته وزارت دفاع آمریکا، ایران بزرگ ترین توان موشکی را درخاورمیانه در اختیار دارد.

اندیشکده "مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک" مستقر در آمریکا می گوید ایران هزاران موشک از بیش از ده نوع مختلف در اختیار دارد. پارسال نیروهای سپاه پاسداران یک فروند پهباد پیشرفته نیروی دریایی آمریکای از نوع "گلوبال هاک" را که در ارتفاع زیاد پرواز می کرد، با یک موشک زمین به هوا، سرنگون کردند. 

ایران در سال  2019  از سیستم دفاع هوایی دوربرد خود موسوم به باور-373  که تولید داخلی است، رونمایی کرد. ادعا می شود قابلیت این سیستم، برابر و یا بهتر از سیستم S-300 روسیه و یا پاتریوت آمریکا است. ایران همچنین سیستم دفاع هوایی S-300 در اختیار دارد که بر اساس توافق امضا شده در سال 2015  آن را به دست آورد. این سیستم از هدایت راداری برخوردار بوده، در مسیر خشکی قابل تردد است.

اگر گزارش سالنامه "توازن نظامی" (Military Balance) وابسته به مرکز مطالعات درست باشد، ایران 32 موشک S-300 دارد که از سال  2016 تاکنون از مسکو تحویل گرفته است.

S-300 با استفاده از موشک های دوربرد و میان برد، می تواند هم زمان 36 هوپیما را در فاصله 120 مایلی هدف قرار دهد. این سیستم موشکی زمانی بهترین سامانه دفاع هوایی روسیه بود که جای خود را به سیستم بسیار پیشرفته  S-400 داده است.

سرنگون کردن پهباد پیچیده آمریکایی با  یک موشک ایرانی، که گفته می شود صیاد-2 از  سامانه موشکی ضد هوایی 15 خرداد بوده است، نشان می دهد قابلیت های دفاع هوایی تهران  چه خطری علیه  برتری هوایی آمریکا است. 

اما گلوبال هاک عمدتا پرنده ای بدون سرنشین و فاقد قابلیت های  رادارگریزی است. به عبارت دیگر این پهباد امکان محدودی برای فرار از موشک دارد حتی موشک هایی که از سیستم های قدیمی دفاع موشکی پرتاب شده باشند.

با این قابلیت ها، ایران تهدیدی بزرگ علیه جنگنده های مدرن US F-22s، بمب افکن های  B-2 و حتی F-35 است حتی اگر جت های آمریکایی و موشک های روسی S-300 تاکنون هرگز رسما در برابر یکدیگر قرار نگرفته باشند.

دست یابی به S-400

اما اگر روسیه به ایران سیستم S-400  بفروشد، مساله ای که شایع شده از مدتها پیش مخفیانه صورت گرفته است،  این وضع می تواند به زودی تغییر کند.

به تازگی سفیر روسیه در ایران گفته است بعد از پایان تحریم های تسلیحاتی  سازمان  ملل علیه جمهوری اسلامی، کشورش برای فروش سیستم های پیشرفته دفاعی به ایران،  مشکلی نخواهد داشت.

"لوان جاگاریان" در مصاحبه با یک رسانه ایرانی تهدید تحریم های آمریکا  را نادیده  گرفت و گفت روسیه مایل است هر گونه درخواست تسلیحاتی  ایران را بررسی کند.

روزنامه صهیونیستی "تایمز اسرائیل" به نقل از سفیر روسیه نوشت: "همان طور که می  دانید ما سیستم  S-300 در اختیار ایران قرار داده ایم. روسیه برای تحویل  S-400 نیز به ایران هیچ مشکلی ندارد و پیشتر هم مشکلی نداشت."

این مساله می تواند اوضاع را برای متحدان تحت امر آمریکا در خاورمیانه، به ویژه اسرائیل،  کاملا تغییر دهد و منافع آنها را در منطقه به شدت تهدید کند. بنا بر گزارش ها، متغیرهای  S-400 از نسلی جدید از پردازشگرهای دیجیتال، شبکه رایانه ای و سیستم شناسایی بهره برده است.

اینها همراه با سیستم های به روز شده قدیمی تر، تهدیدی جدی علیه جنگنده های رادارگریز نسل پنجم و همچنین بمب افکن های B-2 آمریکا هستند. سیستم های S-400 و البته S-500 می توانند بازدارنده ای قوی در مقابل هواپیماهای مختلف آمریکایی باشند.

بر اساس ارزیابی نشنال اینترست، خطر واقعیِ ناشی از سیستم های به روز شده S-400  مربوط به سرعت  پردازش رایانه ای است که شبکه ها متناسب با آن با یکدیگر مرتبط می شوند...

به دست آوردن چنین سامانه دفاع هوایی پیشرفته، به معنای چالش جدی  برای عملیات اسرائیل  در منطقه است. به دلیل قابلیت های خوب و اثبات شده این سیستم،  چنین اقدامی می تواند برای ایران قابلیت بازدارندگی طولانی مدت فراهم کند و احتمال هرگونه ماجراجویی نظامی آمریکا را علیه دارایی های ایران کاهش می دهد.>>

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۵۶۱۶۷۰۰:۲۶:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۳
تازه باید به اینها گفت که خیلی از تسلیحات ایران هنوز رسانه ای نشده!
ناشناس۱۶۵۶۳۲۵۰۷:۴۵:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۳
یادمون نرفته در زمان نخست وزیری پوتین و ریاست جمهوری صوری مددوف همان s300 را هم به ایران ندادند
ناشناس۱۶۵۶۶۰۸۱۰:۵۴:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۳
اس ۳۰۰ ارمنستان ، پریروز توسط آذربایجان رفت رو هوا
مانی۱۶۵۶۷۹۷۱۲:۲۴:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۳
هدف این نوع مقالات،تحریص ایران به خرید تسلیحاتی و هماوردی با امریکا و ناتو است.و نتیجه آنهم ورشکستگی اقتصادی ایران و فروپاشی از درون است.
ناشناس۱۶۵۷۲۳۳۱۷:۳۲:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۳
بهتر که ندادن خودمون ساختیم هرچند ایران شکایت کرد و وقتی لاهه به نفع ایران رای داد که روسیه باید دو برابر مبلغ قرارداد رو به عنوان خسارت به ایران بده پذیرفت که سامانه رو بده و جناب روحانی هم به عنوان دستاورد خودشون جا زدن
ناشناس۱۶۵۶۶۳۰۱۱:۰۷:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۳
پهپادی که ایران سرنگون کرد گلوبال هاوک نبود! RQ170 هست که اتفاقا رادارگریزه و فوق پیشرفته و برای همین توسط امپراطوری رسانه‌ای‌شون تعمدا مدل دیگه‌ای رو اشتباه جا انداختن بلکه هیمنه پوشالی‌شون کمتر بریزه!
ناشناس۱۶۵۸۶۴۲۱۹:۱۷:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۴
کجای کاری آمریکا 9000 تا هواپیمای جنگی داره 1000 تا را بزنی بقیه را میخواهی چکار کنی این بغیر از موشکها و تجهیزات دیگه است.
علی۱۶۵۶۱۹۵۰۱:۰۷:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۳
روسیه در شرایط صلح و برجام S300 را تحویل ایران داد با شرایط فعلی امکان نداره S400 به ایران تحویل داده شود
ناشناس۱۶۵۶۷۱۷۱۱:۴۱:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۳
روسیه به هند و ترکیه ، S400 فروخته . مسخره ست که به ایران نمیده
ناشناس۱۶۵۶۹۰۸۱۳:۳۰:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۳
ما نیازی به این چیزها دیگر نداریم و اگر هم بخریم فقط برای تست است
ناشناس۱۶۵۶۲۰۱۰۱:۱۴:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۳
بر اساس اعلام خود آمریکایی ها، پهپاد ساقط شده از خانواده گلوبال هاوک و از سری BAMS-D بوده و این پهپاد در حقیقت همان گلوبال هاوک است که برای ماموریت شناسایی و گشت دریایی، به صورت ویژه و مخصوص تجهیز شده است. واژه BAMS-D مخفف عبارت Broad Area Maritime Surveillance-Demonstrator است که این برنامه در حقیقت ۸ سال عمر دارد و به نوعی یک پیش درآمد برای توسعه پهپاد MQ_۴C محسوب می شود.اما به دلیل نیازهای زیاد نیروهای مسلح آمریکا در این چند سال، پهپادهای مجهز شده به این استاندارد به پروازهای عملیاتی از جمله در حوزه کاری ناوگان پنجم آمریکا پرداخته اند و سامانه های به کار رفته در این مدل هم همان سیستم های به کار رفته در پهپاد MQ-۴C است که ارتش آمریکا توجه و حساب ویژه ای روی آن باز می کرد.
ناشناس۱۶۵۶۴۰۱۰۸:۳۶:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۳
دو سوال از زمان سرنگونی پهپاد آمریکایی هنوز بی پاسخ مونده. اول اینکه چرا با اینکه ارتفاع معمول پرواز این پهپاد 60 هزار پایی هست در زمان اثابت موشک در ارتفاع 20 هزار پایی بوده! دوم اینکه عمر این پهپاد بیش از 6 سال بوده. 6 سال پرواز مستمر یعنی کاملا فرسوده! آیا نمی توان این طور نتیجه گرفت آمریکا با در دسترس قراردادن این پهپاد به دنبال دو هدف بودن. هدف اول اینکه ایران رو کشوری متخاصم و جنگ طلب نشون بدن و بعدش سردار سلیمانی رو هدف بدن. دوم اینکه یه پهپاد کاملا فرسوده رو به قیمت یک پهپاد کاملا نو و به مبلغ حداقل 120 میلیون دلار با ایران حساب کنن؟
ناشناس۱۶۵۸۶۴۳۱۹:۱۸:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۴
فکر نکنم آمریکا با گلوبال هاوک به ایران حمله کنه
ناشناس۱۶۵۶۲۶۴۰۵:۲۱:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۳
ایران قادر است هر چیزی رو که ناشناس توی رادار بیاد سرنگون کند .
ناشناس۱۶۵۶۶۲۲۱۱:۰۳:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۳
ناشناس و شناس هیچ فرقی نمیکنه . همه !
ناشناس۱۶۵۶۲۶۵۰۵:۲۲:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۳
جنگ مورد نظر کلا کمتر از ۵ روز و ۱۳ ساعت بطول خواهد انجامید
ناشناس۱۶۵۶۴۰۹۰۸:۴۰:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۳
مهم نیست که جنگ چند ساعت طول بکشه و ما چند هواپیمای آمریکایی رو ساقط کنیم. مهم بعد از جنگه که ایران چطور محاصره خواهد شد. شما رو ارجاع میدم به سرنوشت عراق پس از حمله به کویت و محاصره اقتصادی که مردم حتی نون برای خوردن نداشتن
ناشناس۱۶۵۶۷۲۱۱۱:۴۳:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۳
اگر جنگ مورد نظر ، طبق آرزوی تو ، پنج روز طول میکشید ، امریکا چهل سال به هر دری نمیزد و میلیاردها دلار هزینه نمیکرد ، و چند جنگ وحشتناک در خاورمیانه راه نمینداخت ، تا ایران رو ضعیف کنه .
ناشناس۱۶۵۶۲۶۸۰۵:۲۷:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۳
سرنگون کردن خیلی خوبه ولی درست تشخیص دارن ، خوبتر
ناشناس۱۶۵۶۳۷۰۰۸:۱۳:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۳
کور شود هر انکه نخواهد اقتدار کشورش را ببیند. اشتباه نظامی در همه دنیا صورت گرفته و میگیرد.
ناشناس۱۶۵۶۵۰۷۰۹:۵۹:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۳
ولی توجیه اشتباه نظامی در همه دنیا صورت نگرفته و نمی گیرد!
ناشناس۱۶۵۶۶۱۲۱۰:۵۶:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۳
درست تشخیص ندادن با اقتدار ، در تناقض آشکار است
ناشناس۱۶۵۶۶۱۵۱۰:۵۷:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۳
من دوست دارم اقتدار واقعی کشورم رو ببینم .. کور هم نمیشم چون هویج و آب هویج زیاد میخورم
ناشناس۱۶۵۶۹۱۵۱۳:۳۳:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۳
هیچ اشتباهی در کار نبوده آمریکا با دستکاری در رادار هواپیمای ساخت خودش به عنوان موشک جا زد
ناشناس۱۶۵۸۴۶۸۱۶:۵۳:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۴
دوست عزیز اینقدر اقتدار اقتدار راه ننداز. اقتدار به دارم دروم نیست به اینکه شهروندان یک مملکت بتونن زندگی مناسب بدون دغدغه و امید برای فرزندان خود داشته باشن. اگر هم نمیخوای متوجه بشی معلوم میشه که خودت رو زدی به اون راه. مثال میزنم، کشور فنلاند به طرز بسیار عجیبی بین دو تا ابرقدرت ساندویچ شده هم از نظر ژئوپلیتیکی هم از نظر سیاسی و هم از نظر ایدئولوژیکی. تا حالا شنیدن که بگن فنلاند دنبال کدوم سلاح هست؟ نه نیست. چون فهمیدن که برنده ترین سلاح یک کشور نه در نظامی گری و نه در هوچی گری بلکه در تفکر و دانش و آموزش و رفاه مردمان ساکن اون کشور هست. به همین دلیل این کشور الان بالاترین ثبات اقتصادی، بهترین نظام آموزشی و شادترین مردم جهان رو داره. بله دوست عزیز..
ناشناس۱۶۵۶۲۷۸۰۵:۴۲:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۳
فعلا که همه دارن ما رو تهدید میکنن
ناشناس۱۶۵۶۲۸۱۰۵:۵۰:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۳
کلا ما ابرقدرتیم !
ناشناس۱۶۵۶۶۱۸۱۱:۰۱:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۳
ابر قدرت اقتصادی هستیم در برابر ونزوئلا
ناشناس۱۶۵۶۶۳۶۱۱:۱۴:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۳
بین سوریه و ونزوئلا و بورکینافاسو و زیمبابوه ، بدون شک ما ابرقدرتیم ‌
ناشناس۱۶۵۶۶۶۰۱۱:۲۲:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۳
قبلا می گفتیم هنر نزد ایرانیان است و بس. حالا اینم اضافه شده که قدرت نزد ایرانیان است و بس! فقط نمیدونم چرا راجع به نابودی ارزش پول ملی کشور هیچ کس ادعایی نمیکنه..
سهامدار بدبخت فلک زده۱۶۵۶۶۸۷۱۱:۳۲:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۳
در زمینه بورس هم ، ۱ ماهه که خیلی ابرقدرت شدیم
ناشناس۱۶۵۶۲۸۲۰۵:۵۱:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۳
ای کاش میتونستیم تورم رو سرنگون کنیم
ناشناس۱۶۵۶۶۲۸۱۱:۰۶:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۳
شدنی نیست ! برای اینکه پیشرفتهای نیروی نظامی وابستگی به دولتی که با آراء ما انتخاب شده ندارد . امیر مسلّم کلام امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند : &quot; کسی که به هنگام یاری رهبرش در خواب باشد ، با لگد دشمن بیدار می‌شود &quot; این بیان شریف در غررالحکم آمده . ماها که به حسن فریدون رأی دادیم تصور می‌کردیم ، شیح حسن ما رو ..،.. ..و ایران هم مثل کانادا گلستان میشه . غافل از اینکه ایشون فقط ..در وجودشونه و نه اصلاح و پیشرفت .
ناشناس۱۶۵۶۶۲۹۱۱:۰۶:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۳
تورم رادار گریزه
ناشناس۱۶۵۶۲۸۴۰۵:۵۶:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۳
سرنگون کردن جنگنده های بسیار پیشرفته ، شکم مردم را سیر نمیکند . مردم گرسنه اند . تورم بالاست . تولید خوابیده . جوونا بیکارن . اول اقتصاد و بهبود اوضاع معیشتی مردم ، بعدا سرنگونی و ساقط کردن جنگنده های F35 و F22 و از کار انداختن سیستم دفاعی پاتریوت
ناشناس۱۶۵۶۴۴۳۰۹:۲۱:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۳
بزرگوار هر چيزي جاي خودش. طبق فرمايش شما اگر جلو بريم در حالي كه به دنبال اين هستيم كه وسط اين حجم از بي تدبيري آقايون شكممون رو سير كنيم، قبلش سرمون رو به باد داديم . نگاهي به جنگ اين دو كشور فنچ شمالي بندازيد يه كم اونجا كوتاه بيايم بايد داعشي ها رو تو آذربايجان عزيز ببينيم(نياد اون روز)
ذره بین۱۶۵۶۶۴۹۱۱:۱۸:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۳
کد خدا به راحتی راضی نمیشود. سودان هم غرامت میدهد و هم خیلی چیزهای دیگر. ایران چطور؟
ناشناس۱۶۵۷۷۶۲۰۶:۵۰:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۴
بدون جنگنده پیشرفته مردم و اقتصادی وجود نداره که بخواهی درستش کنی اول امنیت_______ افتاد
روزبه۱۶۵۸۳۲۷۱۴:۴۲:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۴
زیاد سخت نیست تا متوجه بشی این مقاله در مورد توان نظامی هست مقالات اقتصادی کم نیست که بتونید اونجا نظرات انتقادی مطرح کنید ولی اشکال نداره این فضا برای شماها فراهم شده تا بتونید اظهار نظر کنید،‌در کل مخالفت هم به موقع و بجاش هم باشه خیلی خوبتر هست.
ناشناس۱۶۵۶۲۸۷۰۶:۰۲:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۳
در میدان جنگ واقعی ؛ به عمل کار برآید به سخنرانی نیست.
ناشناس۱۶۵۶۹۱۲۱۳:۳۱:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۳
کدخدایت جرات نکرد جواب بدهد وگرنه کل پایگاههاش درمنطقه نابود می شد
ناشناس۱۶۵۶۲۹۳۰۶:۱۹:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۳
آمریکا وقتی اف ۳۵ رو میساخت ، حواس ش به ما نبود
ناشناس۱۶۵۶۴۰۶۰۸:۳۸:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۳
حواسش کاملا بوده. اما در مقابل مهندسانی که پراید رو تولید می کنن کاری از دستش بر نمیاد. (البته هنوز که هنوز پراید کاملا تولید داخل نشده)
ناشناس۱۶۵۶۷۲۳۱۱:۴۴:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۳
اونهایی که پراید میسازن ، ژنهای دولتی هستن . اونهایی که موشک میسازن مردهای باشرف ایرونی هستن . تفاوت این دو تا گروه از زمین تا آسمونه .
ناشناس۱۶۵۶۹۱۹۱۳:۳۴:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۳
حواسش به پراید سازان بوده ونه صنعت پیشرو دفاعی ما که جا زده و الان نمی تواند حمله کند
ناشناس۱۶۵۶۲۹۶۰۶:۳۵:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۳
ما توانایی رهگیری و سرنگونی هواپیمای F35 رو بوسیله جنگنده کوثر داریم . اگر اینکار رو تا حالا نکردیم ، صرفا به خاطر این بوده که همواره بحث پرهیز از کشتن انسان ها برای ما اولویت اول بوده است
ناشناس۱۶۵۶۳۲۱۰۷:۳۷:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۳
فعلا که جنگی در کار نبوده که لازم به رهگیری و ساقط کردن F35 باشه.
ناشناس۱۶۵۶۶۱۶۱۰:۵۹:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۳
من نمیدونم چرا کشته شدن بیماران کرونایی براتون اولویت نیست !
ناشناس۱۶۵۸۳۸۷۱۵:۳۶:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۴
اعتماد به نفست عالیه
ناشناس۱۶۵۶۳۲۴۰۷:۴۵:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۳
اگر دلخوش به این .. باشیم که تجهیزات نظامی ما چنین و چنان است و قدرتمندیم و..در دامی که صدام و قذافی و.. افتادند خواهیم افتاد وضعیت فعلی ..شان را ببینیم
ناشناس۱۶۵۶۳۳۴۰۷:۵۱:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۳
مسایل اقتصادی و مقوله امنیت از هم جدا هستند دشمن می خواهد اینگونه القا کند که موشک به چه درد ما می خورد در حالی که تورم داریم باید در جواب اینها گفت موشک به درد این میخورد که جلوی جنگ امریکا با ایران را گرفته اند امریکایی ها بخاطر ترس از قدرت دفاعی ایران دیگر حتی جمله معروف و تزرتی خودشان را که همه گزینه ها روی میز است فراموش کرده اند
ناشناس۱۶۵۶۳۹۶۰۸:۳۰:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۳
اولا روسیه سر بزنگاه اسرار رادارهایی را که به ما فروخته با غرب معامله میکنه، این کارو سال ۱۹۹۱ با عراق کرد. ثانیا از ۳۲ موشک اس ۳۰۰ در مقابل تعداد زیاد جنگنده و تاماهاوک و غیره کارزیادی ساخته نیست.شاید فقط کفایت موج اول حمله رو بکنه.اونم اگه اصلا به هدفهای اصابت کنن. توکل بر خدا و پشتیبانی از صنعت دفاعی داخلی راه حل هست. تعداد زیاد و ترکیب موشکهای ضدهوائی ساخت داخل می‌تونه بخوبی بازدارنده باشه علی الخصوص که بعد از موج اول حمله دشمن حملات موشکی تلافی جویانه به پایگاههای آنها و همپیمانانش هم می‌تونه بازدارندگی کافی برای موج های حمله بعدی دشمن و فرصت کافی برای هشیاری در برابر آنها فراهم بکنه. مدد جستن از روسیه و چین کفایت نمیکنه
ناشناس۱۶۵۶۳۹۹۰۸:۳۳:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۳
روسیه سرنگون کرد گذاشت به اسم ایران
کد خدا هستم۱۶۵۶۷۰۵۱۱:۳۶:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۳
روسیه اگر سرنگون کرده بود ، الان خودش سرنگون شده بود
ناشناس۱۶۵۶۷۲۶۱۱:۴۵:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۳
نه بابا ، جدی میگی ؟ چقدر روسیه شجاع شده !
ناشناس۱۶۵۶۹۲۲۱۳:۳۶:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۳
من زدم
ناشناس۱۶۵۷۲۸۳۱۸:۲۸:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۳
روسیه هیچ غلطی نمیتواند بکند
ناشناس۱۶۵۶۴۱۱۰۸:۴۳:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۳
بخاطر اینکه روسها تو جنگ الکترنیک قوی هستن
ناشناس۱۶۵۶۷۱۴۱۱:۴۰:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۳
روسها هیچی نیستن نه تو اقتصاد نه توی سیاست نه توی جنگ نه توی الکترونیک نه توی مکانیک آذربایجان دیروز اس ۳۰۰ ارمنستان رو زد پودرش کرد فرستاد هوا
ناشناس۱۶۵۶۴۴۷۰۹:۲۲:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۳
آخه توانایی صنعت ما کاملا مشخصه . کیفیت متریالها و آلیاژهای فلزی ما کاملا معلومه ، کیفیت موتور و سوخت ما ، تولیدات پالایشگاه و پتروشیمی ما کاملا معلومه . سطح تولیدات ابزار دقیق و صنایع الکترونیکی ماکاملا مشخصه . وقتی می گیم موشک ساخت ایران یا هواپیما ساخت ایران ، مصالح و موتور و سوختش را از همین صنایع داخل تامین می کنیم مگه میشه توان فنی ما در حد تولید پراید باشه ، هواپیمایی در سطح اف 35 بسازیم ؟؟ ..
ناشناس۱۶۵۶۵۴۰۱۰:۲۱:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۳
با فقر و بیکاری و تورم و رکود اقتصادی و مشکل مسکن و مشکل دارو و گرانی و‌ بالارفتن سن ازدواج و افزایش آمار طلاق و فرار و مهاجرت تحصیلکردگان و کارآفرینان و .. این مشکلات با اسلحه و موشک حل خواهد نشد
ناشناس۱۶۵۶۵۵۲۱۰:۲۶:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۳
خیال خامی است که روسیه سلاحی تحویل ما بدهد که باعث به خطر افتادن اسرائیل بشود. یادمان باشد که روسیه ارتباط خوبی با آنها دارد
ناشناس۱۶۵۶۷۰۸۱۱:۳۶:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۳
به خاطر وجود تکنولوژی های پیشرفته در ایران که نمونه کوچکی از آن رسانه ای شد..
ناشناس۱۶۵۶۸۳۲۱۲:۴۲:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۳
من خودم به شدّت منتقد حکومتم، ولی دیدن کامنت‌ها و واکنش‌ها دلگیرم کرد. دوستان، واقع‌بینی و مطالبهٔ واقعیت از حکومت بسیار بسیار ضروری‌ست، ولی بدبینیِ افسارگسیخته و توهم توطئه هم نوع دیگری از دورشدن از واقعیت است. بنده که پیوسته رسانه‌های انگلیسی معتبرِ همه جای دنیا را دنبال می‌کنم، تاکنون ندیده بودم کارشناس (یا حتی خبرنگار)ی ادعا کند پهپاد آمریکایی را روس‌ها سرنگون کردند. گرچه این یک نمونهٔ کوچک است؛ ولی هر هدف سیاسی‌ای که داشته باشید، این‌گونه داوری‌های توهم‌آلود و خشمگینانه (از جمله به خطاهای محاسباتی منجر شده و) برای آیندهٔ کشور و جان مردم خطرناک است.
ناشناس۱۶۵۶۸۴۵۱۲:۵۰:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۳
واقعا خوش بحالمون
ناشناس۱۶۵۶۸۶۸۱۳:۰۳:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۳
..امنیت و دفاع یک چیز نسبی هست و باید با توجه به نوع تهدید عکس العمل نشون داد و نه اینکه برای همه یک نسخه بپیچید. s300 , s400 اگر خوب باشه برای روسیه خوبه نه برای مشتریانش نمونش رو در سوریه میشه دید که تابحال آیا چند هواپیمای اسرائیلی رو این سیستمها تونستند سرنگون کنند تو تمام این مدت فقط یک اف 16 رو تونستند بزنند که آنهم با یک سیستم دیگر بوده فقط با کار بومی میشه در برابر تهدیدات ایستاد
ناشناس۱۶۵۶۸۹۰۱۳:۱۸:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۳
حالا ارتباط عكس اين SR-71 با متن چيه؟..
ناشناس۱۶۵۶۹۰۷۱۳:۲۹:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۳
این هواپیما که عکسش رو گذاشتید، SR-71 ملقب به پرنده ترسناک سیاه است که از سال 1998 زمینگیر شده و دیگه پرواز عملیاتی نداره!
ناشناس۱۶۵۷۰۲۴۱۴:۴۱:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۳
عمو جان مرغ کیلویی چند ؟
علي۱۶۵۷۱۳۳۱۵:۴۵:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۳
اين هواپيمايي كه عكسش رو گذاشتيد(black bird) سالهاي زياديه كه ديگه پرواز نميكنه.در ضمن بارها شايد هزاران بار ره گيري و بهش شليك شده ولي هيچ وقت هيچ موشكي به خاطر سرعت فوق العاده بالاش بهش اصابت نكرده .لطفا در انتخاب عكس بيشتر دقت شود.
ناشناس۱۶۵۷۲۹۹۱۸:۵۰:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۳
با سرکار آمدن بایدن حتما جنگ خواهد شد.
ناشناس۱۶۵۸۵۵۲۱۷:۵۸:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۴
جالبه اونموقع که روسیه ملزم به تحویل اس300 شد روسیه پیشنهاد تحویل اس 400 داد و ایران نپذیرفت و گفت باور 373 اندازه اس 400 هست پس؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

    2. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

    3. یمنی ها فراتر از تصور !

    4. همان دیوانه همیشگی!

    5. حمله بزرگ روسیه در راه است؟/ بورل: تکلیف جنگ اوکراین مشخص خواهد شد

    6. توطئه جدید غربی-عبری در نوار غزه

    7. ترامپ بار دیگر در نظرسنجی‌ها از بایدن پیشی گرفت

    8. ادعای ترامپ: اگر رییس جمهور بودم, بی تردید ایران را وارد توافق ابراهیمی می کردم

    9. استقرار نیروهای ویژه آمریکا در ۱۰ کیلومتری چین

    10. بیانیه «جی۷» درباره ادعای انتقال موشک بالستیک از تهران به مسکو

    11. تشکیل یک نیروی مسلح در جنوب غزه تحت فرماندهی ماجد فرج

    12. پیروزی پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه قطعی شد

    13. پوتین: روسیه در قبال دشمنان خط قرمزی ندارد و آماده جنگ هسته‌ای است

    14. روایت تکان‌دهنده آبزرور از عمق فقر در میان کودکان انگلیس

    15. لفاظی های یک شکست خورده تمام عیار!

    16. سید نصرالله: چه کس باور می کند که بایدن نتواند جنگ غزه را متوقف کند

    17. پیشنهاد همسر رئیس جمهور درباره کمک‌رسانی به غزه

    18. خزعلی در دیدار با مقام فنلاندی: حجاب در ایران، مقوله ای فرهنگی و پذیرفته شده است

    19. موضع‌گیری جدید دوحه درباره آتش بس در غزه

    آخرین عناوین