اوراسیا تایمز: چرا ایران قادر است جنگنده های بسیار پیشرفته آمریکا را "سرنگون" کند؟

گروه جهان الف،   3990730106 ۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

سایت خبری "اوراسیا تایمز" می نویسد دستاوردهای دفاعی ایران همراه با تسلیحات وارداتی آن، تهدیدی جدی علیه آمریکا در خاورمیانه است.

اوراسیا تایمز: چرا ایران قادر است جنگنده های بسیار پیشرفته آمریکا را "سرنگون" کند؟

به گزارش الف به نوشته اوراسا تایمز، اقدام سپاه پاسداران در سرنگون کردن پهباد پیشرفته نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس نشان داد، سامانه های دفاعی ایران چه چالشی علیه توان هوایی آمریکا هستند.

<<ایران شبکه ای گسترده از سیستم دفاع هوایی در اختیار دارد که بخشی از آن با تولید سیستم های موشکی در  داخل و  برخی با واردات از چین و روسیه تقویت شده است. به گفته وزارت دفاع آمریکا، ایران بزرگ ترین توان موشکی را درخاورمیانه در اختیار دارد.

اندیشکده "مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک" مستقر در آمریکا می گوید ایران هزاران موشک از بیش از ده نوع مختلف در اختیار دارد. پارسال نیروهای سپاه پاسداران یک فروند پهباد پیشرفته نیروی دریایی آمریکای از نوع "گلوبال هاک" را که در ارتفاع زیاد پرواز می کرد، با یک موشک زمین به هوا، سرنگون کردند. 

ایران در سال  2019  از سیستم دفاع هوایی دوربرد خود موسوم به باور-373  که تولید داخلی است، رونمایی کرد. ادعا می شود قابلیت این سیستم، برابر و یا بهتر از سیستم S-300 روسیه و یا پاتریوت آمریکا است. ایران همچنین سیستم دفاع هوایی S-300 در اختیار دارد که بر اساس توافق امضا شده در سال 2015  آن را به دست آورد. این سیستم از هدایت راداری برخوردار بوده، در مسیر خشکی قابل تردد است.

اگر گزارش سالنامه "توازن نظامی" (Military Balance) وابسته به مرکز مطالعات درست باشد، ایران 32 موشک S-300 دارد که از سال  2016 تاکنون از مسکو تحویل گرفته است.

S-300 با استفاده از موشک های دوربرد و میان برد، می تواند هم زمان 36 هوپیما را در فاصله 120 مایلی هدف قرار دهد. این سیستم موشکی زمانی بهترین سامانه دفاع هوایی روسیه بود که جای خود را به سیستم بسیار پیشرفته  S-400 داده است.

سرنگون کردن پهباد پیچیده آمریکایی با  یک موشک ایرانی، که گفته می شود صیاد-2 از  سامانه موشکی ضد هوایی 15 خرداد بوده است، نشان می دهد قابلیت های دفاع هوایی تهران  چه خطری علیه  برتری هوایی آمریکا است. 

اما گلوبال هاک عمدتا پرنده ای بدون سرنشین و فاقد قابلیت های  رادارگریزی است. به عبارت دیگر این پهباد امکان محدودی برای فرار از موشک دارد حتی موشک هایی که از سیستم های قدیمی دفاع موشکی پرتاب شده باشند.

با این قابلیت ها، ایران تهدیدی بزرگ علیه جنگنده های مدرن US F-22s، بمب افکن های  B-2 و حتی F-35 است حتی اگر جت های آمریکایی و موشک های روسی S-300 تاکنون هرگز رسما در برابر یکدیگر قرار نگرفته باشند.

دست یابی به S-400

اما اگر روسیه به ایران سیستم S-400  بفروشد، مساله ای که شایع شده از مدتها پیش مخفیانه صورت گرفته است،  این وضع می تواند به زودی تغییر کند.

به تازگی سفیر روسیه در ایران گفته است بعد از پایان تحریم های تسلیحاتی  سازمان  ملل علیه جمهوری اسلامی، کشورش برای فروش سیستم های پیشرفته دفاعی به ایران،  مشکلی نخواهد داشت.

"لوان جاگاریان" در مصاحبه با یک رسانه ایرانی تهدید تحریم های آمریکا  را نادیده  گرفت و گفت روسیه مایل است هر گونه درخواست تسلیحاتی  ایران را بررسی کند.

روزنامه صهیونیستی "تایمز اسرائیل" به نقل از سفیر روسیه نوشت: "همان طور که می  دانید ما سیستم  S-300 در اختیار ایران قرار داده ایم. روسیه برای تحویل  S-400 نیز به ایران هیچ مشکلی ندارد و پیشتر هم مشکلی نداشت."

این مساله می تواند اوضاع را برای متحدان تحت امر آمریکا در خاورمیانه، به ویژه اسرائیل،  کاملا تغییر دهد و منافع آنها را در منطقه به شدت تهدید کند. بنا بر گزارش ها، متغیرهای  S-400 از نسلی جدید از پردازشگرهای دیجیتال، شبکه رایانه ای و سیستم شناسایی بهره برده است.

اینها همراه با سیستم های به روز شده قدیمی تر، تهدیدی جدی علیه جنگنده های رادارگریز نسل پنجم و همچنین بمب افکن های B-2 آمریکا هستند. سیستم های S-400 و البته S-500 می توانند بازدارنده ای قوی در مقابل هواپیماهای مختلف آمریکایی باشند.

بر اساس ارزیابی نشنال اینترست، خطر واقعیِ ناشی از سیستم های به روز شده S-400  مربوط به سرعت  پردازش رایانه ای است که شبکه ها متناسب با آن با یکدیگر مرتبط می شوند...

به دست آوردن چنین سامانه دفاع هوایی پیشرفته، به معنای چالش جدی  برای عملیات اسرائیل  در منطقه است. به دلیل قابلیت های خوب و اثبات شده این سیستم،  چنین اقدامی می تواند برای ایران قابلیت بازدارندگی طولانی مدت فراهم کند و احتمال هرگونه ماجراجویی نظامی آمریکا را علیه دارایی های ایران کاهش می دهد.>>