آمریکای آشفته؛ میراث ترامپ برای رئیس جمهور بعدی

گروه جهان الف،   3990623055 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

آیا ریاست جمهوری ترامپ را بایستی نقطه عطف بزرگی در سیاست جهانی در نظر گرفت و یا صرفا باید آن را یک حادثه کوچکِ تاریخی ارزیابی کرد؟ بدون تردید تاثیر ناگوار وی بر سیاست داخلی آمریکا را نمی توان انکار کرد اما در عرصه سیاست جهانی، اثربخشی او می تواند کاملا تحولی و عمیق باشد. مخصوصا اگر وی مجددا کرسی ریاست جمهوری را تصاحب کند. 

آمریکای آشفته؛ میراث ترامپ برای رئیس جمهور بعدی

به گزارش الف، "جوزف نای" استاد برجسته روابط بین الملل در "دانشگاه هاروارد"، در مقاله ای برای "پایگاه خبری پراجکت سیندیکیت"، به این سوال پرداخته که آیا باید حضور ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا را نقطه عطفی در سیاست جهانی دانست یا خیر؟ وی در این رابطه می نویسد: 

«هر چه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا نزدیک می شویم، بازار گمانه زنی در مورد پیروز احتمالی این انتخابات نیز بیش از پیش داغ و داغ تر می شود. در شرایطی که دو کاندیدای اصلی انتخابات آمریکا یعنی "جو بایدن" و "دونالد ترامپ"، چندان در سخنرانی های خود به مسائل مرتبط با حوزه سیاست خارجی اشاره نمی کنند، اینگونه به نظر می رسد که عمده رقابت و نزاع آن ها در مورد موضوعات و مسائل داخلی آمریکا باشد. با این همه، فقط و فقط در بلند‌مدت این تاریخدان ها هستند که مشخص خواهند کرد که آیا ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا یک نقطه عطف بوده و یا صرفا بایستی آن را یک حادثه کوچک تاریخی به حساب آورد». 

در شرایط فعلی، پاسخ به پرسش مذکور چندان روشن نیست زیرا ما هنوز نمی دانیم که آیا ترامپ بار دیگر رئیس جمهور آمریکا خواهد شد یا خیر. من در کتاب جدیدم با عنوان "آیا مسائل اخلاقی از اهمیت برخوردار هستند؟" به ارزیابی 14 رئیس جمهور آمریکا از سال 1945 پرداخته ام. در این چهارچوب، من ترامپ را رئیس جمهوری با عملکرد نامطلوب ارزیابی کرده ام.

روسای جمهور عالی‌رتبه در این رده بندی نظیر "فرانکلین روزولت"، از انزوای ایالات متحده در دهه 1930 میلادی درس گرفتند و در دوره پس از سال 1945 میلادی(پس از جنگ جهانی دوم)، یک نظم بین المللی لیبرال را بنیان نهادند. در این بین، "هری ترومن" و تصمیمات و ابتکارات سیاسی وی را به این دلیل که به اتحادهایی ختم شدند که حتی تا به امروز نیز دوام آورده اند، بایستی یک رئیس جمهور خاص و به طور کلی یک نقطه عطف در تاریخ آمریکا به حساب آورد. در این راستا، آمریکا به نحو گسترده ای روی "طرح مارشال" در سال 1948 سرمایه گذاری کرد، این کشور پیمان آتلانتیک شمالی یا "ناتو" را در سال 1949 بنیان نهاد، و و رهبری یک ائتلاف از سازمان ملل متحد را که در سال 1950 در جنگ کره جنگید، برعهده گرفت. سال  1960، در دوره ریاست جمهوری "دوآیت آیزنهاور" نیز، آمریکا یک پیمان امنیتی جدید با ژاپن امضا کرد. 

با این همه در گذر زمان، آمریکایی ها شکاف و انشقاقات تلخی را چه در داخل جامعه خود و چه با دیگر کشورهای جهان در مورد مسائلی نظیر مداخله نظامی در کشورهای در حال توسعه مثل ویتنام و عراق نیز تجربه کرده اند. با این حال، نظم بین المللی لیبرال، تا سال 2016 و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از حمایت گسترده ای برخوردار بود. ترامپ حملات جدی و عمیقی را بر علیه این نظم به راه انداخت. ترامپ همچنین نسبت به هرگونه مداخله خارجی به شدت بدبین بود و اگرچه بودجه دفاعی آمریکا را به میزان زیادی افزایش داده، با این حال، استفاده ناچیزی را از ابزار زور در چهارچوب دولت خود انجام داده است. 

رویکرد غیرمداخله جویانه ترامپ(مداخله نظامی در اقصی نقاط جهان)، نسبتا پرطرفدار است با این حال، برداشت و فهمِ کوته فکرانه وی از منافع ملی آمریکا، و شکاکیت وی در مورد اتحادها و نهادهای بین المللی، منعکس کننده دیدگاه اکثریت نیست. از سال 1974، "شورای شیکاگو در مورد امور خارجی" از افکار عمومی سوال کرده که آیا آمریکا باید نقشی فعال در عرصه سیاست جهانی ایفا کند یا خیر، باید خارج از این عرصه بایستد. بر اساس نتایج به دست آمده، حدودا یک سوم از آمریکایی ها، همواره رویکردی انزواگرایانه داشته اند. این دیدگاه در سال 2014 به رقم 41 درصد افزایش پیدا کرده است. با این حال، برخلاف عقلانیت متعارف، حدودا 64 درصد از افکار عمومی آمریکا تا انتخابات ریاست جمهوری 2016 این کشور، طرفدار حضور فعال آمریکا در عرصه معادلات بین المللی بوده اند که این میزان، در سال 2018، به 70 درصد افزایش یافته است.

انتخاب ترامپ به سِمت ریاست جمهوری آمریکا و شعارهای پوپولیستی وی که عمدتا مبتنی بر مسائل اقتصادی بودند و تا حدی نیز بر ایجاد انشقاق و قطبی گرایی اجتماعی در جامعه آمریکا استوار بودند، همه و همه از پدید آمدن شرایط تازه و جدیدی حکایت داشتند. اگر چه ترامپ نتوانست در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، آرای غالب مردمی را به خود جذب کند، با این حال، وی با موفقیت توانست مسائل نژادی و مهاجرتی را به اوضاع اقتصادی آمریکا مرتبط سازد و از اتحادهای تجاری که آمریکا در آن عضویت داشت، مشروعیت زدایی کرده و آن ها را مخالف با منافع ملی کشورش جلوه دهد. با این همه، همانگونه که "جان بولتون" مشار امنیت ملی اسبق آمریکا می گوید، ترامپ به عنوان یک رئیس‌جمهور، از هرگونه راهبرد و اسراتژی تهی بوده است. سیاست خارجی وی نیز عمدتا تحت تاثیر سیاست داخلی و ترجیحات و علایق شخصی اش بوده است. 

اندکی قبل از اینکه ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود، "مارتین وولف" از نشریه "فایننشیال تایمز"، ریاست جمهوری وی را نقطه پایانی بر برتری اقتصادی و ژئوپلیتیک آمریکا در عرصه بین المللی توصیف کرده بود. از این منظر، ترامپ را احتمالا می توان یک نقطه عطف در تاریخ سیاست داخلی آمریکا در نظر گرفت. وی در عرصه بین المللی نیز نقشی تحول آفرین(در قالبِ منفی)ایفا کرده است. 

مناظرات و بحث های کنونی در مورد دونالد ترامپ در نوع خود یک پرسش قدیمی را بار دیگر به ذهن، متبادر می کند: آیا نتایج و دستاوردهای بزرگ تاریخی، محصول انتخاب های رهبران سیاسی هستند یا باید آن ها را تا حد زیادی نتیجه نیروهای اجتماعی و اقتصادی دانست که ورای کنترل افراد قرار دارند یا عمل می کنند؟ گاهی اوقات، تاریخ شبیه یک رودخانه خروشان است که پستی و بلندی ها به جریان آن شکل می دهند و رهبران سیاسی شبیه مورچه هایی هستند که فقط به یک تکه چوب چسبیده اند. از نظر من، رهبران سیاسی را باید به مثابه بازیگرانی دانست که از تمامی ظرفیت های خود بهره می برند تا آسیب ها را از کشورهایشان دور و آن را به سرمنزل مقصود برسانند. 

در این قالب، باید توجه داشت که هرکدام از رهبران سیاسی و به طور خاص روسای جمهوری آمریکا، از مهارت هایی برخوردار بوده اند که این مهارت ها در نوع خود از اهمیت زیادی برخوردار هستند. این بدان معنا است که باید ترامپ را نیز به دقت مورد مطالعه قرار داد. جدای از توییت زنی های مکرر وی، اقدامات او در راستای تضعیف نهادها، اتحادها، و قدرت نرم آمریکایی (که نظرسنجی های انجام شده نشان می دهند قدرت نرم آمریکا از سال 2016، روند نزولی در پیش گرفته)، از جمله مسائلی هستند که به وجه ممیزه ترامپ و آسیب های او برای اهداف و منافع ملی آمریکا تبدیل شده اند. باید پذیرفت که ترامپ بر خلاف بسیاری از روسای جمهور آمریکا، از هوش احساسی، خودآگاهی، و خودکنترلی چندانی برخوردار نیست. بدون تردید رئیس جمهور بعدی آمریکا، با دنیایی آشفته رو به رو خواهد بود که تا حد زیادی میراث دونالد ترامپ است. اینکه جانشین ترامپ با چه میزان تغییرات مخرب و منفی در جهان رو به رو شود، تا حد زیادی بستگی به این گزاره دارد که بدانیم آیا وی بار دیگر رئیس جمهور آمریکا می شود یا خیر. شخصیت و سیاست های منحصر به فرد و مخرب ترامپ، عمیقا جامعه آمریکا را متضرر کرده است. این همان مساله ای است که به نوعی وی را در تاریخ سیاسی آمریکا به شخصی خاص تبدیل کرده است. 

 

***نویسنده: جوزف نای، وی مبدع نظریه قدرت نرم و استاد دانشگاه هاروارد است. 

*لینک: https://www.project-syndicate.org/commentary/trump-legacy-for-world-politics-by-joseph-s-nye-2020-08

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۹۶۶۰۸۱۰:۵۲:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۲۳
خودش رئیس جمهور بعدی است
ناشناس۱۵۹۶۸۰۴۱۳:۰۳:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۲۳
آنها از شناخت و بیان مشکلاتشان ابایی ندارند چراکه یاد گرفته اند چگونه مشکلاتشان را حل کنند و نگویند مثلا ایران مقصر است
ناشناس۱۵۹۶۸۵۷۱۳:۳۶:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۲۳
خودش رئیس جمهور بعدی است قطعا بعدش هم دوباره جمهوری خواهان خواهند بود و دمکراتها در برابر عملکرد عالی ترامپ بازنده هستند و 8 سال بعدش را هم از دست خواهند داد درست مثل اصلاح طلبان ورشکسته که همه چیز را از دست داده اند
تبریزی۱۵۹۷۲۹۳۱۸:۰۱:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۲۳
ای وای ترامپ کارم رو سخت کرد! حالا من با این میراث آشفته ای که ترامپ برام به جا میگذاره چی کار کنم؟!
ناشناس۱۵۹۶۶۱۳۱۰:۵۵:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۲۳
ترامپ رییس جمهوری عملگرا است. او به تمام وعده های انتخاباتی خود عمل کرد. از معدود روسای جمهور آمریکا است که جنگی را آغاز نکرد. تنها سلاحش اعمال تحریم است. ترامپ چین و روسیه.. را سر جای خود نشاند. اگر کرونا در جهان شیوع پیدا نمی کرد، موفق ترین رییس جمهور آمریکا در زمینه اقتصادی هم بود. ترامپ برای بار دوم توسط مردم آمریکا انتخاب خواهد شد.
ناشناس۱۵۹۶۶۱۹۱۰:۵۸:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۲۳
ترامپ باعث برقراری روابط بین اسراییل با عمارات و بحرین شد.
ناشناس۱۵۹۶۶۳۱۱۱:۰۷:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۲۳
با ترامپ تا 2024
ناشناس۱۵۹۶۶۴۰۱۱:۱۲:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۲۳
ان شاءالله کرونا ویروس باعث نابودی شیطان بزرگ و ایجاد نظم نوین جهانی خواهد شد.
ناشناس۱۵۹۶۷۸۳۱۲:۴۶:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
باشه اصلا همین میشه ولی می شه بگی اون نظم جدید چیه بنظرت؟
ناشناس۱۵۹۷۴۵۲۲۱:۰۷:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۲۳
با شعار نابود نمیشه، به فرض هم شد بعد کی ابر قدرت میشه چین؟ تاحالا رفتی چین حکومت کمونیست چین رو از نزدیک دیدی کشورهای کمونیستی رو از نزدیک دیدی؟ درباره مائو تسه بخون و آمار کشتاری که کرده رو که تو آرشیو شوروی بوده رو ببین، بعد تازه میفهمی چرا چین اینهمه آشغال می خوره. شعار نده بسه واقعا
سعید۱۵۹۷۵۶۷۲۳:۰۲:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۲۳
که چین بشه ارباب؟ ترجیح میدم همین نظم فعلی باقی بمونه
ناشناس۱۵۹۶۶۴۷۱۱:۱۷:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۲۳
ترامپ مجددا رای میاره
ناشناس۱۵۹۶۸۶۲۱۳:۳۷:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۲۳
بایدن به نظر من شکست سختی میخوره
ناشناس۱۵۹۶۶۶۲۱۱:۲۸:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
آمريكاي آشفته ، ميراث ترامپ براي رئيس جمهور بعدي ------ تصدقتم ! بياييم براي يك بارهم كه شده يك سوزن به خود بزنيم و يك جوالدوز به ديگرا ن !!
ناشناس۱۵۹۶۶۸۳۱۱:۴۷:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۲۳
به قدرت اول اقتصادی و سیاسی دنیا میگیم : آشفته به خودمون که جزء ۵ کشور آخر اقتصاد دنیا هستیم چی باید بگیم ؟!!!!
ناشناس۱۵۹۶۸۶۸۱۳:۳۸:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۲۳
ما کلا در طول تاریخ ضعف دیپلماسی داشته ایم و همیشه هم در حال جنگ بوده ایم اگر یه استراحت به خودمون بدیم ممکنه ابرقدرت بشیم ولی نمیدیم
ناشناس۱۵۹۶۶۸۵۱۱:۴۷:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۲۳
مگه کسی واسه خودش میراث میزاره ؟
ناشناس۱۵۹۶۷۶۷۱۲:۴۰:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
اقتصاد کوچکترین ایالت آمریکا برابر اقتصاد کل ۲۱ کشور خاورمیانه است!
رضا۱۵۹۶۸۰۶۱۳:۰۵:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۲۳
.. شعارها رنگ باخته اعراب و اسراییل در حال صلح کردن هستند واقعا خودتون به این حرفها اعتقاد دارید ؟
ناشناس۱۵۹۶۹۰۷۱۳:۵۴:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۲۳
ترامپ تمام رقبا و دشمنان آمریکا رو در مخمصه قرار داده،این اوضاع هم نتیجه ویروس کروناست که غیرمنتظره بود ، البته ترامپ هم خوب بلده این اعتراضات را به نفع خودش بهره برداری کنه
ناشناس۱۵۹۶۹۷۸۱۴:۳۶:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۲۳
جوزف نای نویسنده این مطلب دموکراته و با کلینتون و اوباما همکاری داشته. مسایل حزبی رو هم باید در نظر داشت.
ناشناس۱۵۹۷۰۶۰۱۵:۱۷:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۲۳
با ترامپ تا فروپاشی آمریکا
ناشناس۱۵۹۷۳۲۶۱۸:۴۷:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۲۳
باز خوبه اونجا میراثی می مونه. اینجا چی؟؟
ناشناس۱۵۹۷۳۶۰۱۹:۲۹:۵۰ ۱۳۹۹/۶/۲۳
اقتصاد مال خر است..
محمد۱۵۹۷۳۶۲۱۹:۳۳:۲۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
میراث دولت روحانی واسه حال و آینده - تورم ظاهری ۴۰% و واقعی ۲۰۰% - بدبخت و دربدر شدن طبقه ضعیف - خط فقر واسه طبقه ضعیف دیگه معنی نداره و چون اصلا داخل خط نیستن.
ناشناس۱۵۹۷۴۰۳۲۰:۰۶:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۲۳
دلار 27 تومن وآمریکای آشفته ؟ !!
ناشناس۱۵۹۷۴۱۸۲۰:۲۶:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
همچين تيتر زديد كه انگار ايران گل و بلبله هر كي ندونه فكر ميكنه امريكا تركيده ديگه
ناشناس۱۵۹۷۵۰۹۲۲:۰۴:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۲۳
اگر آمریکا دچار فروپاشی بشه کی برای شما اینترنت و موبایل و کامپیوتر و ماشین و هواپیما و تلویزیون و لامپ و .. هزار وسیله دیگر رو اختراع کنه؟؟؟؟ اونموقع باید برید تو غار زندگی کنید.
ناشناس۱۵۹۷۵۱۷۲۲:۱۴:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۲۳
آمریکا حقشه ،اگه با ما دشمنی نمیکرد‌ن می‌تونستن از ما درخواست ..کنن تا نظم و ترتیب و انسجام در همه امر مملکت داری رو یادشون بدیم تا از آشفتگی دربیان
ناشناس۱۵۹۷۵۵۰۲۲:۴۶:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۲۳
کار خودشونه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین