مجازات قانونی ازدواج سفید چیست؟ 

گروه اجتماعی الف،   3970301006 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها هستند جوانانی که برای خوش گذرانی آن هم با چاشنی رهایی از قید و بند رو به سمت ازدواج سفید یا همان هم باشی‌های سیاه آورده اند اما آیا در قانون برای چنین اقدامی مجازاتی در نظر گرفته شده است.

فارس نوشت: در سال‌های اخیر پدیده «ازدواج سفید» یا «هم‌باشی سیاه» به شکلی نمایان‌تر از گذشته در جامعه رواج یافته تا جایی که برخی از دختران یا پسران جوان برای این امر به انتشار آگهی روی آورده‌اند.

آگهی‌هایی که در آن  بی پروا و آزادانه درخواست خود را برای هم‌خانه شدن با جنس مخالف ارائه داده و شرایط حضور در این نوع رابطه را تمام و کمال قید می‌کنند.

در این نوع از هم‌باشی که به ازدواج سفید معروف شده، دو طرف هیچ تعهدی برای کنار هم ماندن ندارند و در واقع به شکلی غیررسمی زندگی دو نفره خود را آغاز می‌کنند.

ازدواج سفید از کجا آمد؟

شروع زندگی مشترک بدون تبعیت از رسوم و قوانین قضایی و تنها با توافق طرفین، یکی از شیوه‌های مرسوم زندگی در غرب است.

این پدیده نخستین بار در ایالات متحده آمریکا و در پی جنبشی پدیدار شد که «جنبش آزادی زن» نام داشت، این جنبش ظاهراً با هدف ایجاد تحول در نظام اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه آمریکا انجام شد و هدف آن برقراری شرایط عادلانه و برابر برای زنان بود اما آنچه واقعا اتفاق افتاد پدیده‌ای بود که بعدها «انقلاب جنسی» نام گرفت و نتیجه آن رواج رفتارهای ناهنجار و نامتعارفی بود که به غلط آزادی زنان نام گرفت.

عدم تعهد و وفاداری، خیانت جنسی، وقت گذرانی و تفریحات مجردی، بروز مشکل در روابط خانوادگی و عدم پذیرش و حمایت عاطفی و مالی از طرف خانواده‌ها از جمله مواردی است که در ازدواج سفید بیشتر از ازدواج‌های رسمی گزارش می شود.

روال آزمایشی، موقت وبی‌تعهد ازدواج سفید مانع می‌شود که بسیاری فواید ازدواج رسمی را برای دو طرف داشته باشد، از طرفی زندگی کردن با یک نفر به جای ازدواج کردن با او، جذابیت ازدواج را برای افراد کاهش می‌دهد و حتی در صورت پذیرش ازدواج دائم با همان فرد یا فرد دیگر، احتمال موفق شدن این افراد کمتر است.

آیا ازدواج سفید جرم است؟

اما سوال اینجاست که آیا در ازدواج سفید زن از حقوق قانونی که در ازدواج رسمی از آن‌ها برخوردار می‌شود بهره می‌برد یا نه؟ به طور کلی آیا این سبک از زندگی زناشویی جرم تلقی می‌شود و مجازاتی در پی دارد؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها به سراغ محمدعلی نجفی توانا، جرم شناس و رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز رفتیم و ازدواج سفید را از بعد حقوقی مورد بررسی قرار دادیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، اظهار کرد: ازدواج، توافق دو جنس مخالف برای شروع زندگی مشترک در چارچوب قانون کشوری است که در آن این اقدام انجام می‌شود،‌ اولین شرط ازدواج کردن رعایت قانون است و ازدواج بدون لحاظ شرایط قانونی و در کشور ما شرعی موجب حلال شدن زوجین نسبت به یکدیگر نخواهد شد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: در کشورهای غربی و شاید اکثر کشورهای جهان دو نوع ازدواج امکان زندگی زناشویی  را فراهم می‌کند، یکی از آنها ازدواج رسمی و دیگری ازدواجی است که زن و مرد بر اساس علاقه و یا تفاهم زندگی را بدون ازدواج رسمی آغاز می‌کنند و در آنجا مواردی که ما به عنوان خطبه ازدواج داریم و جاری شدن آن شرط حلال شدن از لحاظ شرعی برای زن و شوهر است، وجود ندارد.

نجفی‌توانا ادامه داد: در کشورهای غربی، فرزند حاصل از این نوع ازدواج قانونی است و مشکلی هم ایجاد نمی‌شود، حتی در برخی از ممالک مثل فرانسه اگر دختر و پسر بخواهد زندگی مشترک خود را بدون ثبت رسمی آغاز کنند، به شهرداری محل مراجعه کرده و در آنجا از امکانات یک زندگی خانوادگی برخوردار می‌شوند و فرزندان ناشی از رابطه زناشویی آنها نیز قانونی هستند، البته باید تشریفات مربوط به ثبت رسمی رابطه پدر و مادر با فرزند از طریق مجاری رسمی طی شود.

این جرم‌شناس تصریح کرد: در کشور ما ازدواج یا می‌تواند ثبت شود و یا به صورت غیررسمی اما شرعی صورت گیرد و در صورت تولد طفلی که حاصل از این ازدواج است،  باید این رابطه با اثبات زوجیت ثبت شود تا به طور رسمی فرزندان ناشی از این ازدواج بتوانند از امکانات لازم استفاده کنند.

ازدواج سفید نامشروع و در صورت اثبات در حکم «زنا» خواهد بود

این وکیل دادگستری با بیان اینکه در کشور ما پدیده ازدواج سفید از دو بعد می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد، گفت: یک بعد جامعه‌شناسی و بعد دیگر بعد قانونی و شرعی است، از دیدگاه جامعه‌شناسی علت اصلی عدم امکان ازدواج به صورت رسمی مشکلات اقتصادی  است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی افزود: از لحاظ قانونی و شرعی هم رابطه‌ای که خارج از شرع قاون باشد مورد پذیرش نیست چرا که از لحاظ قانونی، ازدواج سفید نامشروع و در صورت اثبات در حکم «زنا» خواهد بود و فرزند حاصل از این رابطه نامشروع تلقی می‌شود و مشکلات و مسائل خاص خود را دارد.

مجازات قانونی ازدواج سفید چیست؟

رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری تاکید کرد: رابطه نامشروع برای هر طرف مجازات دارد و در صورتی هم که زنا ثابت شود 99 ضربه شلاق به عنوان مجازات قانونی در نظر گرفته می‌شود، همچنین در صورتی که یکی از طرفین ازدواج کرده باشد به عنوان زنای مُحصنهمجازات مخصوص خود را دارد.

این استاد دانشگاه گفت: بر اساس قانون اگر مرد مجرد با زن شوهر دار زنا کند، حد زن رجم است اما حد مرد تازیانه است چون زنای در حق مرد زنای غیرمحصنه است و نیز اگر دختر مجردی با مردی که همسر دارد زنا کند. تنها مرد را سنگسار می کنند و بر زن تازیانه می زنند.با وجود این اگر زن یا شوهر، دور از شهر سکونت همسرش باشند و اقدام به این کار نامشروع کرده باشند رجم اجرا می شود.

تسهیل‌کننده رابطه غیرشرعی قابل تعقیب و مجازات است

وی در پاسخ به این سوال که آیا فردی که به دو نفر با انتخاب ازدواج سفید خانه‌ای را اجازه می‌دهد مجرم است یا نه؟ گفت: در قانون اجاره دادن ملک به اشخاص جرم نیست اما در صورتی که کسی با نوعی برنامه‌ریزی و به صورت سازمان‌یافته محلی را برای برقراری رابطه جنسی غیرقانونی و غیرشرعی اجاره دهد آن شخص به عنوان دلال یا تسهیل‌کننده رابطه غیرشرعی قابل تعقیب است و مجازات خواهد شد.

این جرم شناس اظهار کرد: اینکه دو نفر مراجعه کنند و چیزی نگویند یا حقیقت را کتمان کنند،‌ هیچ تکلیفی متوجه صاحب خانه نیست، متاسفانه پدیده خانه مجردی آنقدر رواج پیدا کرده که بسیاری از خانه‌ها در تهران به یک فرد اجاره داده می‌شود و آن فرد روابطی را برقرار می‌کند و در این میان نه صاحبخانه میلی به سلب امتیاز کسب درآمد و نه آن فرد الزامی به گفتن حقیقت دارد.

کسی که با علم به هم‌باشی سیاه خانه‌ای را اجاره دهد به اشاعه فحشا کمک کرده است

حجت‌الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه هم در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس،‌ در خصوص ازدواج سفید،‌گفت: برخی از این موارد غیرقانونی است اما برخی دیگر ممکن است به شکلی باشد که نتوانیم به صراحت  عنوان غیرقانونی بودن را به آن بدهیم.

وی افزود: پدیده سیاهی در سطح دنیا وجود دارد که مقداری از آن هم به کشور ما رسیده، پدیده‌ای به تقلید از فرهنگ غلط غربی که به آن هم‌باشی سیاه می‌گویند،‌ یعنی کسانی بدون رابطه شرعی و قانونی ازدواج با یکدیگر زندگی می‌کنند.

وی افزود: این امر خلاف شرع و قانون است، اگر کسی مقدمات این موضوع را فراهم کند و یا به هر نحوی زمینه این کار را تسهیل کند و از این موضوع اطلاع داشته باشد او هم کار  غیرقانونی و غیرشرعی انجام داده و به اشاعه فحشا کمک کرده و به طور مسلم باید با او برخورد شود، اما افرادی ممکن است از این موضوع اطلاع نداشته باشند و بدون آگاهی به فردی خانه‌ای را اجاره دهند و آن فرد هم بعدها آگهی داده که به دنبال همخانه می‌گردد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: در این صورت فردی که خانه را اجاره داده تقصیری ندارد و به لحاظ قانونی گناهی متوجه او نیست، به هر حال باید نسبت به این پدیده‌های غلط و غیرمشروع حتماً حساس بود و مردم، رسانه‌ها و هر کسی که از این داستان مطلع می‌شود باید نسبت به این موضوع حساسیت لازم را داشته باشد تا این فرهنگ غلط بیش از پیش گسترش نیابد.

دیدگاه کاربران

تبریزی۳۵۴۷۳۵۰۷:۳۹:۵۱ ۱۳۹۷/۳/۱
متاسفانه پدیده خانه مجردی آنقدر رواج پیدا کرده که بسیاری از خانه‌ها در تهران به یک فرد اجاره داده می‌شود..
محمد۳۵۴۷۸۱۰۸:۳۹:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۱
با این اوضاع اقتصادی و طلاق ها و مهریه ها بهترین راه همین سفید است...
ناشناس۳۵۴۸۰۸۰۸:۵۸:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۱
خدا رو شکر. پس با توجه به اینکه غیر قانونی است و مجازات در پی دارد مشکل موضوع کاملا حل شد و این سبک از زندگی از فردا محو می‌شود. با تشکر
ناشناس۳۵۴۸۸۵۱۰:۰۴:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۱
در زندگی خصوصی افراد تا زمانی که مخل آسایش دیگران نباشند نمی شه و نباید دخالت کرد اصلا این افراد قابل شناسایی نیستند مثلا زوج همسایه ی شما ازدواج سفید کردن شما چطور متوجه می شین ؟ چطور می خواین برخورد کنید برین در خونه ها بگین قباله ی ازدواج بهمون نشون بدین ؟
ناشناس۳۵۴۹۰۳۱۰:۱۵:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۱
فحشا از زمانی علنی شد که نماینده ها تصویب ‌کردن ازدواج مجدد وصیغه بدون اجازه همسر اول مشکلی ندارد.حالا بیان جمعش کنند
ناشناس۳۵۸۳۷۱۱۱:۰۲:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۴
اشتباه مثبت دادم
سهیل روشنگر۳۵۴۹۴۹۱۰:۴۹:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۱
میشه این جو رو یکم عوض کنید مردم که اینقدر به زندگی هم کار نداشته باشیم. از کجا میدونیم که ما بهتر از بغلیمون درک می کنیم و باید راهنمایی و مجازاتش کنیم.
ناشناس۳۵۵۶۵۶۱۸:۵۹:۳۶ ۱۳۹۷/۳/۱
از نظر شرعی ایشان حرف نادرستی کرده اند. ثبت ازدواج در دفاتر رسمی شیوه ای فرنگی و مربوط به غرب است. برای ازدواج ، شرعآ نیازی به رجوع به دفاتر نیست و تنها خواندن صیغه ی عقد بین دو نفر بدون حضور نفر سوم و بدون مراجعه به دفاتر، شرعی است و قابل استناد و قبول است.
ناشناس۳۵۵۷۲۳۲۱:۰۰:۵۱ ۱۳۹۷/۳/۱
این نوشتار درباره آثار منفی و تبعات قانونی ازدواج سفید بود.شما هم اگه فکر میکنی این نوع ارتباط خوبه و بقیه اشتباه میکنند دلایلت رو همینجا عنوان کن
ناشناس۳۵۵۷۳۴۲۱:۱۵:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۱
اگر دقت کنی کارشناس نگفته از نظر من بلکه گفته از نظر شرع. مطمئنا شرع از همه ما بهتر میدونه.
الف۳۵۵۸۲۹۲۳:۴۰:۴۳ ۱۳۹۷/۳/۱
روشنگر ازکجا معلوم تو راست میگی؟ این از کجا معلوم به خاطر این گفته میشه که هرکاری دلت (هوای نفس) خواست بکنی . به درست و غلط بودنش کاری نداشته باشی بعد هم که یکی راه درستش رو میدونه بهش بگی از کجا معلوم؟!!!
ناشناس۳۵۴۹۵۱۱۰:۴۹:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۱
بنظرم بیشترین لطمه در ازدواج سفید رو خانمها میخورن چرا با گذر سن فرصت ازدواج مشروع و رسمی رو از دست میدن. تناقض قضیه اینجاست خود خانمها علاقه بیشتری نسبت به این مساله دارن
ناشناس۳۵۵۷۰۷۲۰:۳۹:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۱
این تناقض به این دلیل است که زن نمی تواند شوهر مناسب پیدا کند و مرد هم توانایی ازدواج متعارف ندارد. در هر حالت زن و مرد از زمان بهره برده و بجای مجردی زندگی مشترک آغاز می کنند و گناه این مساله متوجه قوانین و سنت ها است. پدر و مادر ها و جامعه باید از سنت ها کوتاه بیایند و ازدواج را تسهیل کنند تا این بلبشوی موجود حل شود.
ناشناس۳۵۵۷۲۰۲۰:۵۸:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۱
اینهایی که به این کامنت منفی داده اند منکر آثار خیلی بد این نوع ارتباط بر روی دختر ها هستند؟!!به وجدان خودتون رجوع کنید.
ناشناس۳۵۴۹۵۴۱۰:۵۲:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۱
آقای صادقی لطفا برای سنگ اندازی در مسیر ازدواج هم مجازات تعریف کنید.
ناشناس۳۵۵۱۶۲۱۲:۵۵:۴۶ ۱۳۹۷/۳/۱
چرا اینقدر جرم تراشی می‌کنیم؟ یعنی فقهای ما نمی‌توانند اجتهاد کنند و با توجه به شرایط زمان و مکان و وجود ازدواج موقت در دین، فتوایی بدهند که همین که یک پسر و دختر قصد کردن با هم زیر یک سقف زندگی کنند، به معنی ازدواج موقت هست؟
ناشناس۳۵۵۲۱۹۱۳:۲۱:۴۳ ۱۳۹۷/۳/۱
آقا جوان ها تحت فشارن. مسولان هم خواب تشریف دارن. به هر مسئولی هم بگی میگه نه اوضاع خوبه!! امیدوارم موقعی بیدار نشید که دیگه دیر شده باشه
ناشناس۳۵۵۲۳۹۱۳:۳۸:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۱
دیشب رفتم مسجد خانمی که داشت صحبت می کرد چنان حرف میزد که انگار از دیدگاه اسلام زن یه برده هست تو خونه مرد. خوب معلومه که با رواج این طرز فکر دختران ما هم ترجیح میدن خودشون رو گرفتار قید و بندهای ازدواج نکنن و شاهد گسترش ازدواج سفید در جامعه باشیم. نمیدونم چرا افرادی که سواد ندارن در جامعه ی ما تریبون دست گرفتن؟! انگار اینجا جای همه چیز با هم عوض شده!
شهروند۳۵۵۳۰۷۱۴:۱۰:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۱
مجازات مسببین فقر وفساد،وفحشا جامعه چیست !؟فقط،درمجازات ... نه در توسعه اقتصاد و ترویج ازدواج و ایجاداشتغال
ناشناس۳۵۵۳۶۷۱۴:۴۳:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۱
دو نفر میخواهند با هم زندگی کنند به شما چه
ناشناس۳۵۵۵۹۲۱۷:۴۱:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۱
خیلی از این دونفر ها میخواهند جامعه را به لجن بکشند مملکت قانون ودین دارد . مگر هرکسی میتواند هر فسادی که دلش خواست انجام بدهد؟ این گونه زندگی .زندگی حرام است
ناشناس۳۵۵۶۶۲۱۹:۱۰:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۱
به نکته خوبی اشاره کردید
ناشناس۳۵۵۷۱۵۲۰:۵۴:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۱
به کسی ربطی نداره ولی تبعات منفی این نوع ارتباط خصوصا برای دخترها رو نمیتونید انکار کنید.
ناشناس۳۵۵۳۹۶۱۵:۰۱:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۱
میشه برای دوتا آدم عاقل و بالغ اینقدر تعیین تکلیف نکنید؟ تازه مگه فرقش با صیغه که خود زن و مرد هم میتونن بخونن چیه؟ ...
ناشناس۳۵۵۴۰۷۱۵:۰۷:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۱
مجازات قانونی دروغ، دزدی و اختلاس چیست؟
ناشناس۳۵۵۵۸۳۱۷:۳۲:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۱
آدم حسابی مسئله دزدی را با این قضیه زشت قاطی نکن این موضوع خیلی مهم است باید قوانین بسیار سخت گیرانه ای وضع گردد تا جلو این بی بندباری را بگیرند
ناشناس۳۵۵۴۶۰۱۵:۴۳:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۱
آقای وکیل حتما اطلاع دارند که اگر یک مرد و یک زن (نه دختر) با رضایت یکدیگر با هم زندگی کنند مشکل شرعی ندارد. لکن بهتر است که برای اطمینان از ادعای عدم رضایت احتمالی طرف مقابل و شکایت او بهتر است که شاهد داشته باشند و یک عقدنامه دائمی یا موقت داشته باشند. برای انجام هر معامله ای توصیه به بیان رضایت طرفین است لکن اگر رضایت طرفین حاصل باشد دیگر احتیاجی به بیان رضایت نیست. برای همین وقتی شما میروید روزنامه میخرید روزنامه را برمیدارید و بهای آنرا به فروشنده میدهید هیچ بیانی در مورد رضایت به فروش اظهار نمیشود.
پیمان۳۵۵۵۳۴۱۶:۴۵:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۱
لطفا از اسم مقدس ازدواج استفاده نکنید اینجا! بگید توافق جنسی سیاه ...
امید۳۵۵۶۸۰۱۹:۴۷:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۱
اون دوستانی که دیسلایک کردن خودشون رو در پیشگاه خداوند قرار بدن حکمی که خداوند داده است در محکومیت زنا رو زیر سوال میبرید؟؟!!
ناشناس۳۵۵۷۱۹۲۰:۵۵:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۱
اینهایی که منفی داده اند واقعا این نوع ارتباط رو یک نوع ازدواج میدونند؟ التماس تفکر!
ناشناس۳۵۵۶۲۳۱۸:۱۵:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۱
به شما چه مربوطه
امید۳۵۵۶۷۷۱۹:۴۴:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۱
هم مسوولین باید پاسخگو باشند هم خانواده‌ها و خانم ها که توقعات شون از یک پسر جوان به حدی بالاست که پسر ترجیح میده تن به این نوع روابط با کمترین مسوولین بده و چون نیاز دختر هم بر آورده نمیشه او هم تمکین میکنه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین