واکنش به اظهارات اخیر روحانی درباره جواز «انتقاد از معصومین»: اینکه گفته شود معصوم و امام هم قابل نقد هستند نادرست است/ معنا ندارد عقاید شیعه را مورد هجمه قرار دهیم

گروه سیاسی الف،   3961023297 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنان روحانی در در دیدار وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر این که هیچ استثنایی برای انتقاد کردن وجود ندارد مورد اعتراض برخی از روحانیون قرار گرفت.

واکنش به اظهارات اخیر روحانی درباره جواز «انتقاد از معصومین»: اینکه گفته شود معصوم و امام هم قابل نقد هستند نادرست است/ معنا ندارد عقاید شیعه را مورد هجمه قرار دهیم

حسن روحانی، رئیس جمهوری 18 دی ماه در دیدار با وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی در صحبت‌هایی گفت: « همه باید انتقاد شوند و استثناء ندارد. تمام مسئولین در کشور قابل نقداند. ما در کشور معصوم نداریم مگر اینکه یک‌وقت امام دوازدهم ظهور کرد که‌ آن وقت هم می‌شود نقد کرد. پیغمبر هم اجازه نقد می‌داد بالاتر از پیغمبر که در تاریخ نداریم. وقتی پیغمبر صحبتی می‌کرد یک نفر بلند می‌شد و می‌گفت «ا من الله ام منک؟" حرف خودت است یا خدا وحی کرده است؟ اگر می‌گفت "من الله" که هیچ امر خداست اما اگر می‌گفت "منّی" طرف مقابل می‌گفت قبول ندارم و نقد می‌کرد. ما در زمان حکومت معصوم هم نقد را داریم».

این سخنانی موجب واکنش هایی از سوی روحانیون شد که در ادامه آمده است.

آیت الله ممدوحی: سخنان روحانی در جواز نقد پیامبر و امام زمان(عج) از روی ناآگاهی است

آیت الله حسن ممدوحی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به صحبت های رئیس جمهور در مورد نقد پیغمبر(ص) و امام زمان(عج) گفت: گمان می کنم این ناآگاهی است و گرنه شاید هدفی هم نداشته باشد ولی ناآگاه است.

آیت الله ممدوحی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که سند دینی و شرعی این صحبت ها چیست، افزود: این حرف ها غلط است اگر پیغمبر قابل نقد باشد اصلا معصوم نیست اگر معصوم نباشد واجب الاتباع نیست.

آیت الله ممدوحی در پاسخ به سوالی مبنی بر این حرف ها در زمان پیغمبر(ص) چه کسانی می زدند، اظهار داشت: کسانی بودند که الحاد داشتند و قرآن در مزمت آنها خیلی حرف زده است. اینها می آمدند آزار و اذیت می کردند و انتقادهای غلط می کردند آنها چه ربطی دارد به این که پیغمبر قابل انتقاد باشد پیغمبر قابل انتقاد باشد معصوم نیست اگر معصوم نباشد که پیغمبر نیست.

آیت الله ممدوحی تاکید کرد: نزدیک 20 جلد کتاب از شیعه داریم و حدود 16 جلد کتاب اربعه داریم که همه به روایات معصومین است و همچنین یک صد هزار کتاب داریم مگر می شود این ها را انکار کرد.

وی تصریح کرد: برخی کتابخانه های بزرگ در کشور داریم که قسمت عمده این کتاب های روایی است همه به استناد و به قول معصوم است مقام معظم رهبری که درس می دهند مستند به روایات و اشاره به مسایل فرهنگی و اخلاقی است.

آیت الله ممدوحی ادامه داد: نمی دانم اگر این حرف ها واقعا زده باشند خیلی خیلی اشتباه است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که هدف از این صحبت ها چیست؟ گمان می کنم این ناآگاهی است و گرنه شاید هدفی هم نداشته باشد ولی ناآگاه است.

آیت الله ممدوحی در پاسخ به سوالی در مورد این که این صحبت ها با واکنش بسیاری از قشر مومن جامعه شده است این را چطور ارزیابی می کنید، گفت: ایشان چطور این حرف را زده است او باید بداند این حرف ها را که می زند کشور ما اهل بیتی است اهل بیت را دوست دارد کشور ما با اهل بیت صبح و شام زندگی می کنیم با روایاتش زندگی می کنیم.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار: معلوم می‌شود در حوزه درست درستان را نخوانده‌اید و آدم بی‌سواد این حرف‌ها را می‌زند

آیت‌الله شیخ مهدی شب‌زنده‌دار استاد دروس عالی حوزه علمیه و عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به اظهارات حسن روحانی رئیس‌جمهور درباره وارد بودن انتقاد به پیامبر(ص) و امام زمان(عج) گفت آدم بی‌سواد این حرف‌ها را می‌زند.

وی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: قبل از شروع در بحث، این نکته را عرض می‌کنم که گاهی در کلمات بعضی از بزرگان حکومت ما کلماتی گفته می‌شود که قابل تحمل برای جامعه شیعه و حوزه علمیه نیست. ما نسبت به عقاید شیعه با هیچ کس رودربایستی نداریم و انقلاب ما برای این است که این ارزش‌ها گسترش و قوام پیدا کند. این که گفته می‌شود معصوم و امام هم قابل نقد هستند، اگر مقصود گوینده این باشد که افرادی نقد می‌‌کردند و معصومین به آن‌ها اجازه می‌دادند، این بلااشکال است. اما نقد امروز به‌معنای این است که کسی اشتباه دارد و اگر کسی اشتباهش را به او گفت او باید بپذیرد.

وی افزود: نقد ائمه از ناحیه کسانی است که به مقامات ائمه آشنا نبودند و یا ریگی به کفش داشتند. ائمه که نقد ندارند. آنها معصومند. پیامبر معصوم بود. این معنا ندارد که ما عقاید شیعه را مورد هجمه قرار بدهیم. ما نسبت به عقاید شیعه با احدی رودربایستی نداریم و اگر بنا باشد این مطالب تکرار بشود همان‌طور که قبلاً هم شبیه این مطلب نسبت به مولا امیرالمومنین(ع) بیان شده بود، بدانند که حوزه در مقابل آن‌ها برخواهد خاست.

عضو ارشد جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه "شما باید خدا را شکرگزار باشید که این فرصت به شما داده شده است که خدمت‌گزار باشید"، اظهار داشت: به‌خاطر عقاید شیعه و ولایت فقیه به اینجا رسیدید، و الّا شما چه جایگاهی داشتید که حالا هر روز درباره عقاید شیعه مناقشه می‌کنید؟ معلوم می‌شود در حوزه درست درستان را نخوانده‌اید. اینکه ما می‌گوییم درست درس بخوانید و فقه و اصول خود را درست کنید برای همین است. آدم بی‌سواد این حرف‌ها را می‌زند. این چه حرفی است که می‌زنید؟ ما جانمان را برای ائمه کف دست گذاشتیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۵۰۵۸۰۷:۳۹:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
چه گفت و چه شنیدید!!!!
محمد قاسمی۲۰۵۲۹۲۱۰:۴۷:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
این کمترین تشابه از برخود خود او با نحوه انتقاد بود
ناشناس۲۰۵۲۹۶۱۰:۴۸:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
متاسفانه بعضی ها سمت ریاست جمهوری را وحی برای خود تبعین کرده و گویی فکر می کنند انها نیز از جانب خدا صحبت میکنند
ناشناس۲۰۵۶۶۴۱۳:۴۸:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
درست میگه، هر چند انتقاد به معصوم کار غلطیه اما این حق مردمه و خودشون حتی از مردم خواستن که اگر نقد و نظری داشتن بی رودرواسی بگن اما سرانجام هر رایی که از طرف معصوم صادر شد اطاعت کنن. مثلاً در خطبه 216 نهج البلاغه (در برخی نسخه ها خطبه 207 هستش)
ناشناس۲۰۷۷۲۸۱۴:۰۷:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
دوست عزیز مشورت با انتقاد به معصوم فرق می کند انتقاد یعنی یک جای کارت اشکال دارد درستش کن که این در مورد کسی که عصمت او قطعی است معنا ندارد
ناشناس۲۰۸۵۴۳۰۸:۱۹:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
اگر به معنای لغوی " نقد" که به معنی بیان " محاسن" و "معایب" است ، دقت شود. می فهمیم چه کسی درسش را درست نخوانده است.!!! اینکه فرض مساله را معنای عرفی کلمه " نقد " بگیریم ودیگران را سرزنش کنیم بهتر است قبلش به فرهنگ لغات ایرانی رجوع کنیم و سپس اظهار فضل کنیم.الان سطح علمی برخی از اساتید حوزه زیر سووال رفته است.
ناشناس۲۰۶۵۲۴۲۱:۰۷:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
کسی که خودش منتقدانش را با الفاظی نظیر بی شناسنامه و کودک صفت و کاسب تحریم خطاب قرار میدهد و تحمل شنیدن انتقاد را ندارد نمیتواند بگوید به معصومین هم میتوان انتقاد کرد هنوز شیعه مولا علی را نشتاخته دکتر
ناشناس۲۰۵۲۷۰۱۰:۳۵:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
هر موقع بحث عبور از روحانی در بین تندروهای اصلاح طلب شکل می گیرد ،روحانی برای راضی کردن این طیف تندرو ، صحبت های جنجالی میکند..
ناشناس۲۰۶۱۲۱۱۷:۳۰:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
موافقم. بیشتر به نظر میرسد روحانی عمدی اشتباه کرده تا در میان گفتگوهایی که برمی انگیزد، مخفی شود و از پاسخگویی در قبال کارنامه بسیار ضعیفش معاف شود!!!!!!!!
ناشناس۲۰۵۲۷۱۱۰:۳۶:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
ایشان لطف کنند دستور دهند شکایات دولت از منتقدین را پس بگیرند!!!!
ناشناس۲۰۵۲۷۴۱۰:۳۷:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
اگر این سخنان از زبان احمدی نژاد بیرون می آمد چه بلوایی که نمی شد؟!!!
ناشناس۲۰۵۲۸۰۱۰:۴۱:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
این بار اول نیست که ایشان درباره مسائل دینی گاف میده(البته اگر عمدی نبوده باشه) مسائل دینی نباید عامیانه تفسیر شود... البته از مشکلات دولت 10م هم بود.
میرحسین۲۰۵۲۸۱۱۰:۴۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
زنده باد روحانی
ناشناس۲۰۶۱۲۵۱۷:۳۲:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
برای این که اصول مسلم شیعه را زیر پا گذاشته برایش زنده باد می فرستید؟ حداقل بگذارید یک کار مثبت از او سر بزند؛ آنوقت همان "روحانی مچکریم " که قشنگتر است!
ناشناس۲۰۵۲۹۹۱۰:۴۹:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
چرا حرفی می زنید که حساسیت ها را بر می انگیزد؟ یک مقدار جلوی زبان را باید گرفت و قبل از هر سخنی تبعات آن را باید سنجید.
ناشناس۲۰۵۳۷۷۱۱:۳۶:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
شما سخن روحانی را به درستی شنیدی؟
سجاد۲۰۶۰۲۷۱۶:۲۱:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
ما شنیدیم شما چطور؟
ناشناس۲۰۶۱۲۷۱۷:۳۳:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
بله. همین توصیه را به آقای روحانی بکنید.
ناشناس۲۰۵۳۱۶۱۰:۵۵:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
عملکرد پیامبران و امامان در حوزه وحی قابل انتقاد نیست چون دستور خداوند است ولی مواقعی که این عزیزان خودشان اقدام به کاری میکردن و از کمک خداوند استفاده نمیکردن مثل هر انسان دیگری امکان خطا و اشتباه وجود داشته است . همانطور که در جنگ پیامبر مکانی را برای چادر زدن انتخاب کردن و یکی از اصحاب به پیامبر گفتن ایا این دستور خداوند است و ایشان گفتن که خیر انتخاب خود من است و آن شخص به پیامبر گفتن که اگر در این منطقه خیمه بزنیم امکان خطر دارد و بهتر است در ان نقطه دیگر خیمه بزنیم که حضرت هم بعد از بررسی پذیرفتن و مکان چادرها را تغییر دادند .
فاطمه۲۰۶۳۴۹۱۹:۳۱:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
فرض کنیم اعتقادات منحط شما و آقای روحانی درست! میشه بفرمائید چرا خود ایشون با این ادعای نقد پذیری چرا سازنده فیلم خودشون را به خاطر نقد دولت دادگاهی و زندانی کردند؟
ناشناس۲۰۶۶۱۰۲۲:۰۲:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
باید برای گفته خودتون سند موثق ارائه بدید و البته کارشناس باشید . اگر پیامبر خطا و اشتباه داشته باشه پس چطور میشود او را اسوه دانست اگر پیامبر (ص) که اشرف انسانها بوده خطا داشته باشد پس خدا در آفرینش موجودات کوتاهی کرده و آخرین حد از بک موجود متعالی را خلق نکرده
ناشناس۲۱۱۵۵۵۰۹:۳۱:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
امکان خطا و اشتباه در معصومین وجود نداشته و نخواهد داشت . لطفا برای توجیه کردن گفتار دیگران از اصول اساسی شیعه استفاده نابجا نفرمائید.
احسان۲۰۵۳۳۰۱۱:۰۸:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
بی توجه ای حوزه به سنت پیامبر انسان را شگفت زده می کند. تکلیف با روایت تاریخی چیست؟ ایا مردم زمان پیامبر از پیامبر در مورد تصمیماتش سوال می کردند یا نه؟ ایا پیامبر به انها پاسخ می داد یا انها را توبیخ می کرد؟ ایا پیامبر مشورت می گرفت یا نه؟ فرد معصوم از خطا و اشتباه چه نیازی به مشورت داشت؟ ایا پیامبر محدود به زمان و مکان بود یا نه؟ تکلیف ایه من بشری مانند شما هستم چیست؟ در جنگ احد ایا پیامبر با علم به اینکه تیراندازان بالای کوه را بر خلاف فرمان پیامبر ترک می کنند انها را انتخاب کرد؟
ناشناس۲۰۶۴۲۹۲۰:۲۲:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
چقدر بده آدم فرقه سوال و مشورت رو با انتقاد و نقد کردن نفهمه؟!!!
محمد۲۰۵۳۳۷۱۱:۱۱:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
به جای اینهمه صغری کبری کردن خوب بود این آقا می گفتند کدام قسمت سخن آقای روحانی غلط است . خوب ماهم خوانده ایم در غیر جاهایی که از طریق وحی پیامبر (ص) مطلبی را می فرمودند ، در غیر این مواقع نظر خود را می فرمودند و از اصحاب هم نظرشان را می خواستند و گاهی مثل مشورتی که سلمان در جنگ خندق برای حفر خندق داده بودند نظر اصحاب را می پذیرفتند و به آن عمل می کردند.
ناشناس۲۰۵۳۴۴۱۱:۱۶:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
دیدگاه حضرت علی و امام صادق تا اونجا که میدونیم این نبوده و امامان بزرگ ما همیشه بدترین انتقادات را می شنیدند و با قدرت رفع شبهات را میکردند
ناشناس۲۰۵۳۷۹۱۱:۳۶:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
این حنای روحانی دیگه هیچ رنگی نداره اگر راست میگه بره شکایت خودش رو از کسی که فیلم انتخاباتی اش رو ساخت و شعارهای اصلی دور اول انتخاباتی اش رو مدیون اون هست به خاطر انتقاد از وزارت بهداشت پس بگیره بعد بیاد پز و ژست روشنفکری و نقد پذیری بگیره
ناشناس۲۰۵۳۸۲۱۱:۳۷:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
وقتی امام معصوم میگوید مرا نقد کنید دیگر سخن شما در مقابل سخن امام معصوم بی ارزش است. و میشود امام معصوم را نقد کرد
ناشناس۲۰۵۳۸۵۱۱:۳۸:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
نقد راجع به گناه معصیت نیست. بلکه بنا به نظر اکثر علما صدور ترک اولا از معصومین ممکن است بلکه در مواردی در قرآن نیز به آن اشاره شده است بنا بر این نقد می تواند راجع به ترک اولا باشد. افزون بر این پرسش و سوال و جویا شدن از علت یک کار نیز وجود دارد.
ناشناس۲۰۶۶۳۱۲۲:۱۰:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
ترک اولا مال انبیای غیر از پیامبر اعظم و ائمه هدی است چهارده معصوم برترین انسانها در تمام اعصار هیستند
ناشناس۲۰۵۴۱۶۱۱:۵۰:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
انصافا" و وجدانا"، در کل جامعه روحانیت ، حتی یک روحانی هم نیست که نظر آقای رئیس جمهور رو تایید کنه؟ همه کارشناسانی که میتوانستید مصاحبه کنید همین دونفر بودند؟
حمید نظری۲۰۵۴۹۴۱۲:۲۹:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
نقد کردن به معنی انکار کردن یا غلط دانستن نیست ممکن است شما با یک موضوع مخالف باشید و آنرا نقد کنید ! این بمعنای غلط بودن آن موضوع نیست . فکر میکنم منظور آقای روحانی هم همین باشد. صرف نقد کردن یک سخن حتی اگر از سوی معصوم باشد بمعنای غلط بودن سخن معصوم نیست اما نقد آزاد است و تکفیر نمی شود ! یعنی آقایان این را درک نکردند ؟!
ناشناس۲۰۵۵۵۱۱۳:۰۳:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
یکی از ایرادات اساسی همین بحث است. همه باید انتقاد پذیر و جوابگو باشند چون آنها هم مثل ما انسان هستند
چکیده۲۰۵۵۹۶۱۳:۲۳:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
اگر به دیدگاه روحانیت عصمت را تعریف کنیم با انسان های بی اختیار وبی تکیف روبرو می شویم که پیامبر وامام هستند و.....اما اگر به معنی واقعی عصمت که عبارت است از: نگهداری نفس از گناه توجه کنیم و درسیره چهارده معصوم (ع) جستجوکنیم به خوبی پارسایی و پاکدامنی را معنی خواهیم کرد شیعه به انسان های وارسته ای عشق می ورزد که به قول پیامبر اکرم شیطان در آن وادی جایگاهی ندارد هرکجا که عقل و انسان کامل باشد از گناه وخطا خبری نخواهد بود
ناشناس۲۰۵۶۲۵۱۳:۳۶:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
برای اندیشه پرسشگر نمیتوان هیچ مرزی کشید حتی اگر پرسش آن اندیشه ذات بزرگ و بی نهایت پروردگار هستی باشد چرا که حتی در قرآن پروردگار چندین بار پرسش کسانی را که درباره ذات خود از پیامبران پرسیده اند پاسخ داده و پرسشگر را سرزنش نکرده. باید به اندیشه پرسشگر پاسخ داد چرا که اگر شما جواب درست را داشته باشید و ندهید پاسخ بد و کج را از دهان دشمنان خواهند گرفت و جه بسا که گمراه شوند
ناشناس۲۰۵۶۵۷۱۳:۴۷:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
"وقتی پیغمبر صحبتی می‌کرد یک نفر بلند می‌شد و می‌گفت «ا من الله ام منک؟" حرف خودت است یا خدا وحی کرده است؟ اگر می‌گفت "من الله" که هیچ امر خداست اما اگر می‌گفت "منّی" طرف مقابل می‌گفت قبول ندارم و نقد می‌کرد. ما در زمان حکومت معصوم هم نقد را داریم»." اتفاقا خاصیت اسلام و امامان ما در این است که با منطق و عقل سر و کار دارد.وقتی اصل عقل و تعقل را قبول داشته باشیم خود بخود بحث نظر مخالف و انتقاد وجود خواهد داشت.اما سوال اینجاست :اگر در زمان حیات پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) کسی حتی کلام وحی را نمی پذیرفت پیامبر با او چگونه رفتار می کرد؟؟آیا در زمان امام محمد باقر (ع) بجز خواص وشاگردان ایشان همه مردم هر چه را امام می گفتند واقعا می پذیرفتند؟؟نحوه برخورد امام عزیز چه بود با منتقدین؟؟؟ گرچه الان زمان امام معصوم نیست و طبق خطبه دوم نهج البلاغه هیچ کسی نمی تواند خود را همسان و هم ردیف یا برابر با امام معصوم بداند. لطفا با هیاهو شعور مردم را زیر سوال نبرید اینها نیاز به سواد حوزوی ندارد.
ناشناس۲۰۶۰۹۰۱۷:۰۶:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
ائمه معصومند اما مردم نیز نظرشان را به ان بزرگواران میگفتند و حتی نقد نیز میکردند ، و انها نیز استقبال نموده و با سخنانشان مشتبهات و سوء تفاهم ها را رفع مینمودند .
ناشناس۲۰۶۱۳۶۱۷:۳۹:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
قابل نقد بودن معصومین با این که خود معصومین به خاطر ظرفیت جامعه اجازه این کار را می دادند اگر چه به خطا دو چیز متفاوت است
ناشناس۲۰۷۲۰۰۰۹:۰۷:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اشتباهی منفی زدم
ناشناس۲۰۶۱۶۳۱۷:۵۶:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
اصلا در هیچ کجای قران بحث معصومیت مطرح نشده. اگه کسی چنین سندی در قران سراغ داره بنده را از گمراهی نجات بده. حتی در قران به حضرت محمد در قران میگه که بگو من علم غیب ندارم و در جایی میگه من بشری مانند شما هستم که بر من وحی میشود.
ناشناس۲۰۶۴۳۸۲۰:۲۶:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
مطالعه کنید پیدا می کنید. مانند آیه تطهیر. آیه نطق و... ضمن اینکه علم غیب با عصمت متفاوت هست و ربطی به هم نداره
امین۲۰۷۷۵۷۱۴:۲۶:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
من مطمئنم تو خیلی کم قرآن میخونی که همچین حرف مزخرفی میزنی. چطور بدون اطلاعات نظر میدی؟؟؟ معروف ترین آیه برای این موضوع آیه تطهیره جناب: انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا
ناشناس۲۰۷۷۹۷۱۵:۰۶:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
تعداد لایک ها نشون میده چرا انقدر دچار بلا و مصیبت میشیم چون از قرآن فاصله گرفتیم.
محمود۲۰۸۱۸۶۱۹:۵۸:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
رئیس دفتر اقای روحانی انتصاب این سخنان رو به ایشان تکذیب فرمودند
ناشناس۲۰۶۲۵۸۱۸:۵۱:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
جناب آقای دکتر حسن روحانی سالهای سال بعنوان ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول به کار بوده اند و به خوبی فرا گرفته اند که با کدام استراتژی میتوانند مسیر افکار مردم را تغییر دهند .
ناشناس۲۰۶۷۸۸۰۰:۰۵:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
تحلیل متفاوت علیرضا پناهیان از سخنان اخیر رئیس جمهور سخنان «سیاست‌مداران» را باید ابتدا از منظر «سیاسی» تحلیل کرد، بعد به ارزیابی «علمی» و میزان صحت آن پرداخت. چون سیاسیون گاهی زیاد به «غلط یا درست» بودن حرف‌ها کار ندارند، بلکه به «کاربرد» آن در عرصه سیاسی نگاه می‌کنند. وقتی سیاست‌مداری می‌گوید: « #همه_باید_نقد_شوند!»، ببینید بار سیاسی این جمله چیست؟ شاید می‌خواهد انتقادهایی که به خودش وارد است را کم‌رنگ کند و جبهه جدیدی در انتقادهای اجتماعی باز کند تا بار خودش سبک شود. وقتی سیاستمداری می‌گوید: «می‌شود #از_معصومین_انتقاد_کرد» و دین خود را فدای سیاست می‌کند، شاید می‌خواهد جامعه را درگیر اختلافات و گفتگوهای فکری بکند تا بتواند از فشار انتقادها به عملکرد خودش کم کند. اگرچه باید به سخنان غلط سیاسیون اعتراض کرد، ولی تحلیل سیاسی اشتباهات عمدی آن‌ها را نباید فراموش کرد. علیرضا پناهیان
رضا۲۰۷۸۴۲۱۵:۳۶:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
خداوند سرگذشت مردمی را تغییر نمیدهد مگر به دست خود آن مردم!ای کاش در انتخابات با بصیرت بیشتری رای میدانیم وزمانه شناس عمل میکردیم
ناشناس۲۰۸۰۱۵۱۷:۳۱:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
این اقای رئیس جمهور که یکی از اصول اولیه شیعه را منکر میشود چطور میتواند صلاحیتش تایید و تازه عضور مجلس خبرگان رهبری قرار گیرد ؟ اگر تعمد این مطالب را گفته که این مطالب احراف از اصول اولیه شیعه است و اگر از روی نا اگاهی عضویت ایشان به عنوان یک فقیه در شورای خبرگان زیر سوال است .
محسن۲۰۸۳۲۵۲۲:۴۴:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
با شناختی که از اقای روحانی و البته سابقه امنیتی ایشون فهمیدم. اینها بازی دادن مردم است.روحانی برای اینکه از پاسخگویی در قبال اعتراضات به حق معیشتی مردم و همچنین کم کاری های دولت در تمامی زمینه ها فرار کند با بیان این جملات توجه جامعه را به این مسایل متوجه کرده و درخواستهای اساسی مردم در این هیاهو گم می شود.آقای روحانی لطفا امامان شیعه را وارد بازیهای سیاسیتان نکنید .شما مسول بهشت بردن مردم نیستید.
غلام سیاه ارباب۲۰۹۳۱۲۱۷:۱۱:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
آیه مبارکه به سند معتبراز برادران اهل سنت در شان اهل بیت علیهما سلام نازل شده:(انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ویطهرکم تطهیرا) که معصومیت اهل بیت رو از دیدگاه قرآن کریم بیان میکند.
ناشناس۲۱۰۱۱۷۰۹:۳۲:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
اگر عصمت نباشد نقض غرض است اگه میخوای روشن شی برو کتب عقاید بخون
علی۲۱۰۹۸۵۱۷:۳۷:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
فکر کنم تا به حال اصول فقه نخوندن....
ناشناس۲۱۱۱۱۹۱۹:۵۰:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
براشون دعا می کنم تا توفیق توبه پیدا کند
yektanetتریبون

آخرین عناوین