هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

گروه تعاملی الف،   4030121010 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

گروه تعاملی الف - سید وحید شتاب بوشهری:

بر خود فرض دانستم که دو موضوع مهم را به گوش مسئولین محترم آموزش کشور چه در وزارت آموزش و پرورش و چه در وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حتی مسئولین رده های بالاتر حکومتی برسانم.

۱) نکته اول اینکه اولا مدت‌ها است، شاید بیش از ۱۵ سال که سیستم آموزشی دانشگاه‌های برتر و معروف دنیا (مثل MIT) علاوه بر آموزش حضوری به آموزش مجازی نگاه ویژه‌ای داشته است. برای معرفی بیشتر و بهتر سیستم آموزشی کشور در سطح بین المللی لازم و واجب است تا اساتید دانشگاه‌ها و حتی دبیران، تدریس خود را علاوه بر حضوری، در بستر (پلتفرم) های داخلی و ترجیحا بین‌المللی نیز انجام بدهند.

۲) متاسفانه در حدود ۱۵ سال اخیر شاخصی بنام H-index جهت ارزشیابی عملکرد آکادمیک اساتید دانشگاه‌ها مورد توجه مسئولین وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است که باعث ایجاد یک جو و فضای (مسموم) رقابتی بین اساتید جهت چاپ هر چه بیشتر مقالات در مجلات معتبر بین المللی شده است. ظاهرا این کار خیلی خوب بنظر می‌رسد اما باطنا و در واقعیت یک فاجعه علمی برای کشور به ارمغان آورده است. ایران در بین ۸ کشور (بترتیب عربستان سعودی، پاکستان، روسیه، چین، مصر، مالزی، ایران و هند) با بالاترین میزان پس گرفتن مقالات (retraction)، هفتمین کشور بوده است. لینک این مقاله

این موضوع دارای اهمیت بسیاری است. اول اینکه باعث یک آبروریزی بین المللی برای نظام آموزشی و پژوهشی کشور است و دوم اینکه باعث می‌شود بسیاری از پژوهشگران زحمتکش کشور برای چاپ مقالاتشان در مجلات بین المللی دچار مشکل شوند و سوم اینکه یک پژوهش باید کاربردی باشد و بتواند گره‌ای از مشکلات کشور بگشاید. فرض کنیم که H-index یک استاد هم شد ۲۰۰، خب که چه شود؟ آیا دردی از دردهای کشور درمان می‌شود یا نه، این شاخص مصرف داخلی دارد و فقط بدرد ترفیع پایه یا ارتقاء اساتید می‌خورد؟ فلذا باید چاره‌ای جدی اندیشید. بنظر می‌رسد که باید شاخص‌های ارزیابی عملکرد آکادمیک اعضاء هیات علمی بطور صحیح تغییر داده شود تا دیدگاه به یک هیات علمی بعنوان یک کارخانه چاپ مقاله تغییر یابد.

همین قبل از عید بود که با یکی از همکاران هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران صحبت می‌کردیم. ایشان گفتند ۴۰ تا از مقالات فلان استاد تمام فلان دانشگاه شهر تهران زیر سوال رفته است و ایشان در حالیکه بشدت عصبانی هستند درحال پاسخگویی به سوالات آن مجلات در خصوص مقالاتی که قبلا چاپ کرده‌اند می‌باشند. شاخص H-index این استاد بالای 80 است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۵۳۴۴۳۰۰:۱۴:۲۷ ۱۴۰۳/۱/۲۵
حالا بعضی ها ناخواسته مرتکب یک غفلت میشوند و دیگران چند مقاله به نامشان جعل می‌کنند. این همه جنجال در فضای مجازی برای چه؟
ناشناس۳۴۵۳۴۶۹۰۰:۴۵:۴۹ ۱۴۰۳/۱/۲۵
به غفلت!
ناشناس۳۴۵۳۹۷۵۱۳:۲۴:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۲۵
نمیدانم که چرا این نوع غفتلها فقط برای بعضیها اتفاق میافتد . در ضمن در اینگونه موارد غفلتی در کار نیست، دزدی علمی نام مناسب تری برای آن است!!!!!!!!
ناشناس۳۴۵۳۴۹۱۰۱:۰۹:۴۲ ۱۴۰۳/۱/۲۵
تازه این یک چیز عادی هست در سطح بین الملل
ناشناس۳۴۵۳۷۱۸۰۹:۵۷:۴۶ ۱۴۰۳/۱/۲۵
مساله اینه که خیلی از مقاله ها کاربردی نیستند .حقوقی که میگیرن چی .الان حقوق ۱۲۰ میلیونی هم داریم
محمد رضا۳۴۵۴۳۹۲۱۶:۲۹:۰۶ ۱۴۰۳/۱/۲۵
مگر اساتید فقط مقاله چاپ می کنند. اولویت اصلی ما در دانشگاهها تربیت نیروی متخصص کشور است.
ناشناس۳۴۵۳۴۹۵۰۱:۱۶:۳۳ ۱۴۰۳/۱/۲۵
این باید به مسؤلین گفت که تدریس علم وابسته کردن به مدرک و مقاله و کارگاه و... اینها هم حدی دارند و اثری ولی نه اینقدر که سبب لوث شدن علم شدند
ناشناس۳۴۵۳۴۹۶۰۱:۱۷:۵۳ ۱۴۰۳/۱/۲۵
شما که تولید و چاپ مقاله رو با عنوان تولید علم به خورد مخاطب میدادید که رتبه ۱۵ دنیا از لحاظ تولید علمیم؟؟؟؟!!!!! حالا مقاله عودت داده شده، اخ شد؟؟؟؟
حسین۳۴۵۳۴۹۹۰۱:۲۹:۴۴ ۱۴۰۳/۱/۲۵
دانشگاه ها بسیار بد اداره می شوند دانشگاه باید به درد واقعیت دنیای مردم بخوره
ناشناس۳۴۵۴۱۱۶۱۴:۲۸:۲۶ ۱۴۰۳/۱/۲۵
احسنت. حرف درست همینه
مهدی۳۴۵۳۵۰۴۰۲:۰۳:۰۱ ۱۴۰۳/۱/۲۵
همه حرفهایی که زدید درسته ۱۰۰ درصد موافقم ولی درد بی درمان کشور را حتی اگر همه اساتید کشور مقاله نویسی را تعطیل کنند و وقتشون را صرف آموزش و فناوری کنند، نمیشه حل کرد
کاوه۳۴۵۳۵۰۹۰۲:۱۴:۰۶ ۱۴۰۳/۱/۲۵
با تشکر از نگارنده این مقاله باید عرض کنم ، هر دانشکاهی وظیفه دارد دانشجویانش را محقق بار بیاورد ولی بعلت قوانین جاری کشور و وجود متعدد دانشگاه های انتفاعی و غیر انتفاعی افراد دارای مدرک کارشناسی و کار شناسی ارشد و دکتری بقدری زیاد شده است که بیش از میزان نیاز است . استادان و دانشجویان برای کسب رتبه و یا فارغ التحصیلی باید مقاله بنویسند لذا تعداد مقاله نوبس زیاد شده است ولی افرادی که ذهن خلاقی دارند بجای نوشتن مقاله باید دنبال حل مشکلات صنایع و کشاورزی و پزشکی بروند که عده اندکی دنبالش هستند
ناشناس۳۴۵۳۵۴۷۰۵:۵۵:۲۰ ۱۴۰۳/۱/۲۵
جعل هویت پزشکی. ادعای دروغین قاضی بودن. پلیس جعلی و... همگی در کنار ادعای تحقیق و مقاله بشکل نادر در تمام جوامع دیده میشود و متاسفانه وجود دارد.
محمد۳۴۵۳۵۶۴۰۶:۵۴:۵۳ ۱۴۰۳/۱/۲۵
تنها راه رهایی از این پدیده ناپسند، این است که دولت مسائل و مشکلات خودش را تحویل دانشگاه ها بدهد و دانشگاه‌ها هم فقط در راستای حل مشکل کشور اقدام به انجام پژوهش، پایان نامه یا مقاله و رساله نمایند.
مهدی۳۴۵۳۵۷۳۰۷:۱۴:۴۰ ۱۴۰۳/۱/۲۵
قابل توجه نویسنده مقاله مذکور: هر شغل وظایفی دارد و شرایطی که باید برای آن ایجاد شود. من خودم یک هیات علمی هستم و زمانی که دانشجوی دکترا بودم به شدت به دنبال حل یکی از مشکلات کشور بودم. پایان نامه ام را مسئله محور /حل مشکل آلودگی هوای کلان شهر ها/ تعریف کردم و به سختی با هزار دالان تو در تو نسبت به پایان نامه های نظری توانستم به اتمام برسانم و مقاله مرتبط با آن را در یک مجله بین المللی چاپ کردم سپس به دستگاههای مربوطه در تهران جهت استفاده مفید از آن مراجعه کردم می دانید به من چه گفتند؟شرم دارم بر زبان بیاورم. پس بجای قضاوت شرایط کشور را لحاظ کنید دستمزد هیات علمی را در کشور که یک پنجم دستمزد در ترکیه هست لحاظ کنید سپس به نوشتن مقاله اقدام کنید. با تشکر
ناشناس۳۴۵۳۵۹۱۰۷:۴۷:۳۶ ۱۴۰۳/۱/۲۵
نویسنده محترم به دور از واقعیتها، مطلبی را با تداعی یک فرد مشخص در ذهن خود، نوشته اند. واقعیت و دستورالعمل ها و آیین نامه های ارتقا، چیز دیگری است. شاخص مد نظر ایشان اصلا در آیین نامه ارتقا جایگاهی ندارد.
ناشناس۳۴۵۳۵۹۳۰۷:۴۸:۵۵ ۱۴۰۳/۱/۲۵
اخه برادر مرجعییت علمی در دنیا چگونه محقق می شود؟برادر دلسوز عزیز من هژمونی دانش غرب از این طریق در دنیا انجام می شود تا تو اجازه ترویج اندیشهات پیدا نکنی...برادر مقاله ها مورد استفاده دنیاست...
ناشناس۳۴۵۳۶۰۰۰۸:۰۲:۲۹ ۱۴۰۳/۱/۲۵
در کنار حل مشکلات کشور نیاز به کارهای علمی جدید است و انتشار مقاله علمی نه یک هدف بلکه یک خروجی فرعی یک کار پژوهشی است توسعه تکنولوژی نو از مسیر کار پژوهشی می گذرد و نباید انتظار داشت که هر مقاله یک تکنولوژی شود چون نیاز مند کار مستمر و زمان طولانی می باشد. معمولا کسانی که خود مقاله علمی برجسته ای ندارند مخالف انتشار مقاله می باشند.
ناشناس۳۴۵۳۶۳۵۰۸:۲۷:۵۳ ۱۴۰۳/۱/۲۵
متاسفانه فضای مجازی قاتل آبروی افراد شده است!
ناشناس۳۴۵۳۶۳۸۰۸:۲۹:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۲۵
همين شيوه در مراكز تحقيقاتي كشور مرسوم است چاپ مقاله كه نتايج حاصل از پروژه هايي كه اغلب به حل مشكلي نمي انجامد
ناشناس۳۴۵۳۶۹۸۰۹:۳۱:۲۰ ۱۴۰۳/۱/۲۵
من خودم هیات علمی هستم و همکارانم را خوب می شناسم. کسانی این نگاه را دارند که خودشان توان چاپ مقاله را ندارند و در فرایند ارتقا با ترفیعات سالانه مشکل پیدا می کنند. نکته بعدی اینکه من سالها در تعدادی از دانشگاه های برتر دنیا بوده ام و با فرهنگ آکادمیک اونها کاملا آشنا هستم. چاپ مقاله اونجا هم یک باید هست و کیفیت کار پژوهشی را نشان می دهد چون نتیجه کار توسط داوران بین المللی داوری می شود. در ضمن هر کاری ممکن است آسیب های جانبی هم داشته باشد. کشاورز در کنار محصول، علف هرز هم دارد. نباید به خاطر وجود علف های هرز دست از کشاورزی بردارد. این شعار حل مشکلات کشور در دانشگاه ها هم با وضع فعلی بی ربط است چون نقطه شروع این کار حاکمیت هست که با ساز و کار مشخص و پایدار مشکلات را به دانشگاه ها منعکس کند بعد انتظار حل آنها را داشته باشد. در این مورد صنایع و نهادهای دولتی هیچ همکاری قابل توجهی با دانشگاه ها نمی کنند این را کسی نمی گوید که از بیرون فضا را می بیند کسی است که خودش در دل کار است.
ناشناس۳۴۵۳۸۱۵۱۱:۲۵:۴۴ ۱۴۰۳/۱/۲۵
چاپ این همه مقاله بدون کاربرد و کپی و پیست هیچ هنری به جز سرچ و تایپ لازم ندارد !
محمد۳۴۵۴۳۸۴۱۶:۲۷:۳۲ ۱۴۰۳/۱/۲۵
شما از کجا کاربردی بودن این مقالات را متوجه شدید؟
محمد۳۴۵۳۹۷۶۱۳:۲۴:۴۳ ۱۴۰۳/۱/۲۵
شما این رو میگید ...بعضی دانشجویان میایند پروپوزال شو و پایان نامه شو میده بیرون براش انجام میدن و حتی مقاله ... بدون اینکه کوچکترین زحمتی بکشند و بعد طرف مدعی هستش من ارشد خوندم .
ناشناس۳۴۵۴۲۹۴۱۵:۵۲:۳۵ ۱۴۰۳/۱/۲۵
دوست هیات علمی بنده هم کارشناس ارشد یک ارگان حاکمیتی هستم و از روی تجربه عرض میکنم. سالهای سال پروژه های مختلف برای دانشگاهها تعریف کردیم ولی در نهایت چیز زیادی از مجریان محترم دریافت نکردیم. تا کی صنعت تقصیر رو بندازه گردن دانشگاه و دانشگاه گردن صنعت. قبول کنید که سیاست گذار از ابتدا ریل این دو را بی ربط به هم قرار داده
ناشناس۳۴۵۳۶۹۹۰۹:۳۲:۴۵ ۱۴۰۳/۱/۲۵
سیاست گذاران اگر گوش شنوایی دارند بشنوند: استاد یا دانشجوی ایرانی کلی زحمت میکشه و هزینه میکنه نهایتش به یک مقاله ختم میشه (در واقع برنامه ریزی ها جوری هست که به یک مقاله ختم بشه) بعد علمش رو میاره در نشریات بین المللی به رایگان در اختیار جهان قرار میده. تا اینجاش قبول. ولی اون نشریه که میخواد علمش رو بگیره و چاپ کنه یه پولی هنگفتی هم از استاد ایرانی میگیره تا علمش رو چاپ کنه. حالا سیاست گذار ما اصرار داره حتما باید مقاله چاپ کنی اون هم توی مجلات بین المللی که کلی پول ازت میگیرن والا تو دانشجو فارغ التحصیل نمیشی و تو استاد ارتقا نمیگیری ! افلا تعقلون
ناشناس۳۴۵۳۷۰۵۰۹:۳۷:۲۱ ۱۴۰۳/۱/۲۵
یکی از وزرای سابق دولت روحانی و معاونش با این حال که سمت اجرائی داشتن و سرشون هم خیلی شلوغ بود سالی 200 تا مقاله میدادن بیرون. حالا کی وقت کرده بودن اینها رو بنویسند یا کی نوشته بود براشون خدا داند.
ناشناس۳۴۵۳۷۳۴۱۰:۱۰:۳۸ ۱۴۰۳/۱/۲۵
مسئولین بیشتر به فکر رنکینگ پوشالی جهانی هستند که هیچ ارزشی هم ندارد. داداش! حل مشکل جامعه در اولویت نیست.
محمد۳۴۵۳۸۳۵۱۱:۴۶:۴۶ ۱۴۰۳/۱/۲۵
هیجده سال است سردبیر یک نشریه معتبر اسکوپوس هستم و با برجسته ترین متخصصان هم رشته خود در تمام دنیا هم کار میکنم. بگذارید خیالتان را کاملا راحت کنم. بجز آمریکا، ژاپن، هلند، سنگاپور و اردن، تمام (تاکید و تکرار میکنم «تمام») کشورها وضعیت مشابه ما را دارند و گاهی کشورهای اروپایی حتی به مراتب بدتر از ما هستند. در ایمیل نشریه خودم، فولدری درست کردم و نامش را گذاشتم «جانک یارد» و بیش از پانزده هزار مقاله دریافتی را آنجا ریخته و نویسنده هایشان را هم در لیست سیاه گذاشته ام. عمده آنها از استرالیا، نیوزلند، انگلیس، ایرلند، آلمان، کشورهای اسکاندیناوی و سایر کشورهای اروپایی هستند و وضع آنها حتی از هندوستان و چین و مالزی هم بدتر است. خیلی دلسرد نباشید. البته موافقم که کیفیت علمی را نمیتوان با شاخصهای کمی سنجید .
ناشناس۳۴۵۳۸۹۴۱۲:۲۸:۱۰ ۱۴۰۳/۱/۲۵
متاسفانه همه چی بهم ریخته ،برخی افراد با هزار ترفند خودشان را در هیئت علمی جای داده اند که اصلا توان و لیاقت آین جایگاه را ندارند و همین افراد هستند که مقاله کپی پیست می کنند
فرزام۳۴۵۳۹۳۹۱۳:۰۲:۳۷ ۱۴۰۳/۱/۲۵
اسمی از ایران ندیدیم تو اون لینکی که گفتید، فقط عربستان و پاکستان و روسیه و چین بود، چرا ربطش میدید به ایران؟؟؟؟
ناشناس۳۴۵۳۹۴۷۱۳:۰۵:۵۰ ۱۴۰۳/۱/۲۵
در کشور مقاله نویس های حرفه ای داریم که با دیتا های غلط و ساختگی هر هفته دو مقاله چاپ می کنند. حتی قادرند در زمینه غیر تخصصی خود هم مقاله تولید کنند. بر همین اساس با شرکت ها قرارداد دارند و پایان نامه و مقاله می نویسند.
ناشناس۳۴۵۴۰۲۵۱۳:۴۲:۳۰ ۱۴۰۳/۱/۲۵
وقتی با رتبه ۵۰ هزار با سهمیه میان پزشکی وضعیت علمی کشور همینه دیگه
ناشناس۳۴۵۴۰۴۴۱۳:۴۷:۵۲ ۱۴۰۳/۱/۲۵
این گزارش بسیار ضعیف و غیر علمی تهیه شده است. تعمیم یک کار یک استاد به فرض هم اگر درست باشد به کل یک جامعه با هزاران نمونه بی معنی است. لطفا به افراد خبره این کار سفارش یک گزارش در این زمینه را بدید تا مزایا، معایب و محدودیت های شاخص های علم سنجی معلوم شود. این شاخص ها نه مخصوص ایران است نه مبدع آن ایرانی ها هستند. بهترین دانشگاهها در دنیا از این شاخص ها استفاده می کنند.
ناشناس۳۴۵۷۱۰۲۱۵:۰۶:۰۲ ۱۴۰۳/۱/۲۷
چندان هم غیر علمی نیست. والله اکثر این مقالات فیک و ساختگی و فقط برای گرفتن ارتقا و مرتبه و پایه است.
ناشناس۳۴۵۴۱۱۲۱۴:۲۷:۱۱ ۱۴۰۳/۱/۲۵
این نوع مقاله نویسی هر چی که هست به سواد دانشجویان کمک چندانی نمیکنه.
باهر۳۴۵۴۴۵۰۱۶:۴۹:۰۰ ۱۴۰۳/۱/۲۵
در ایران بعضا بجای افزایش کیفیت و افزایش راندمان کار و بهبود اوضاع امور مردم و خدمت رسانی به انها فقط دنبال افزایش کمیت هستند و از کیفیت و مفید بودن برای جامعه و‌حل مشکلات خبری نیست
استاد۳۴۵۴۴۵۴۱۶:۵۱:۵۸ ۱۴۰۳/۱/۲۵
مقاله ارزشمند است در صورتی که منجر به یافته علمی بشود و یا بتواند مشکلی را در جامعه حل کند . متاسفانه تقریبا اکثر مقالات چاپ شده در ایران صرفا برای ارتقا بوده و هیچ ارزش علمی ندارند . نتیجه اهمیت به این مقالات همین میشود وابستگی به تکنولوژی خارج و رکود علمی
ابراهیمی۳۴۵۴۶۵۸۱۸:۱۵:۰۵ ۱۴۰۳/۱/۲۵
وقتی وزارت علوم پروسه تبدیل وضع، ارتقا، ترفیع سالیانه و حتی افزایش حقوق (همان جهش علمی) استاد را به مقالات علمی منوط میکند، استاد باید چه کاری بکنه؟
سعید۳۴۵۴۷۰۲۱۸:۳۴:۵۳ ۱۴۰۳/۱/۲۵
اساتید دانشگاه باید مشکلات جامعه را حل کنند؟ موقع انتخابات رای یک استاد دانشگاه با یک فرد عادی فرقی دارد؟ موقع انتصابات نظر اساتید را میخواهند؟ موقع قانون گذاری نظر اساتید را جویا میشوند؟ موقع اجرای برنامه ها و پروژه ها از اساتید کمک میگیرند؟ چطور موقعی بروز مشکلات سراغ اساتید میایید؟
ناشناس۳۴۵۴۷۵۱۱۸:۵۶:۵۱ ۱۴۰۳/۱/۲۵
این اشکال نظام ارزشیابی دانشگاه هست که به جای توجه به کیفیت فعالیت علمی، کمیت مقاله و پایان نامه را ملاک قرار داده و آنرا به درآمد اساتید وصل کرده. نتیجه اش این وضع است.
ناشناس۳۴۵۵۲۸۲۰۰:۴۱:۴۱ ۱۴۰۳/۱/۲۶
به عنوان یک دانشگاهی عرض میکنم اساتیدی که بیشترین مقاله را دارند کمترین راندمان و بهروری آموزشی را دارند.
ناشناس۳۴۵۵۶۸۵۱۰:۳۹:۳۲ ۱۴۰۳/۱/۲۶
نمی دانم چه کسی اولین بار به مسئولین ارشد کشور گفت که از شاخص های توسعه یافتگی تعداد مقالات است. این است که مانند برخی کارهای شعاری دیگر، وزارت علوم نیز فشار بسیاری به هیات علمی آورد که یالله بنویسید! اینکه نوشته به چه دردی می خورد و چه کاربردی دارد اصلا مورد توجه نیست. سایر کارهای پژوهشی مانند طرح تحقیقاتی، راهنمایی پایان نامه و تز دوره های تحصیلات تکمیلی، ترجمه و تالیف کتاب هم در سایه مقاله قرار گرفته. الان اگر هیات علمی طی یک سال، 50 امتیاز پژوهشی هم داشته باشد، کارهای آموزشی را هم بخوبی انجام داده باشد اما به هر دلیلی طی آن سال، مقاله نداشته باشد حتی پایه سالانه هم به او تعلق نمی گیرد!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین