این غلات قند خون، فشار خون، چربی خون را تنظیم و از سرطان و بیماری قلبی در امان می دارد

  4021119019

«جو» و «چاودار» از غلات مهم در جهان هستند که به‌عنوان غذا مورد استفاده بشر قرار می‌گیرند، از جمله موارد مصرف این غلات، تهیه نان است و گفته می‌شود که مصرف غلات پر فیبر در کنترل فشارخون موثر است.

این غلات قند خون، فشار خون، چربی خون را تنظیم و از سرطان و بیماری قلبی در امان می دارد

به گزارش ایسنا،  آرد حاصل از این غلات در دو سبک که سبوس آن گرفته شده و همچنین آرد تیره در پخت نان استفاده می‌شود. جو و چاودار از منابع خوب منیزیم، سلنیوم، منگنز، فسفر و ویتامین B۱ هستند. کیفیت پروتئینی این غلات تقریبا مشابه پروتئین سویا است و وجود فیبر به همراه این پروتئین با کیفیت، غذای مناسبی را برای آغاز روز فراهم می‌کند.

علاوه بر ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها، این غلات منبع بسیار خوبی از فیبرهای محلول و نامحلول هستند. یک جز از فیبرهای محلول موجود در جو و چاودار بتاگلوکان نام دارد که می‌تواند اثرات مفیدی به‌خصوص در  کاهش کلسترول خون داشته باشد.

مصرف جو و چاودار در کاهش کلسترول خون وبیماری‌های قلبی و عروقی

فیبرها به‌خصوص بتاگلوکان موجود در جو و چاودار در دستگاه گوارش هضم نمی‌شوند اما می‌توانند با اسیدهای صفراوی که برای جذب کلسترول لازم هستند، متصل شده و آنها را دفع کنند و از این طریق کلسترول خون را کاهش دهند. از طرفی فیبرها در روده بزرگ به‌وسیله باکتری‌ها تخمیر می‌شوند و تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیره می‌کنند که از سنتز کلسترول کبدی جلوگیری می‌کند. کاهش کلسترول می‌تواند عامل مهمی در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی باشد. مصرف این غلات نیز مانند هر عامل دیگر کاهنده کلسترول خون زمانی مفید است که به عنوان بخشی از یک رژیم کم چرب، با فیبر بالا و در کنار فعالیت بدنی استفاده شوند. مقدار مصرف روزانه یک دوم تا یک فنجان از این غلات می‌تواند اثرات مفیدی را بر کلسترول خون بر جای گذارد.

مصرف غلات پر فیبر و کنترل قند خون
کنترل قند و میزان انسولین خون در پیشگیری از بروز عوارض دیابت لازم است. مصرف جو و چاودار می‌توانند از افزایش ناگهانی قندخون بدنبال مصرف غذا جلوگیری کنند. بتاگلوکان موجود در این غلات در معده تشکیل ژل داده و از تخلیه سریع معده جلوگیری می‌کند از طرفی هضم مواد غذایی را در روده نیز آهسته می کند و از این طریق می تواند به کنترل قندخون بعد از مصرف غذا کمک کند.

مصرف غلات پر فیبر و پیشگیری از سرطان
بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، جو و چاودار مانند غلات دیگر شامل صدها نوع ماده فیتوشیمیایی هستند. لیگنان موجود در این غلات یک فیتوستروژن است که موجب کاهش خطر بیماری‌های مرتبط با هورمون مانند سرطان سینه  و همچنین خطر سرطان‌های پروستات، اندومتر، تخمدان و روده می‌شود. فیبرهای محلول موجود در جو باعث کاهش سرعت تخلیه معده شده و احساس سیری ایجاد می‌کنند و مصرف غذا در وعده غذایی بعد را کاهش می‌دهند. از طرفی این فیبرها می‌توانند با چربی‌ها در روده کوچک متصل شده و از جذب آن‌ها جلوگیری کنند و به این ترتیب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. البته در نانوایی‌ها برای طعم بهتر در کنار آرد جو از آرد سفید، روغن و شیره مالت نیز استفاده می‌شود که ممکن است اثر کاهنده فیبر موجود در جو و چاودار را تحت تاثیر قرار دهد.

مصرف غلات پر فیبر و کنترل فشارخون

مصرف روزانه جو و چاودار می‌تواند به کنترل فشارخون بالا در بیماران کمک کند و نیاز به داروهای ضد فشارخون را کاهش دهد. لیگنان موجود در این غلات با تقویت اثرات مفید استروژن می‌تواند به کاهش گرگرفتگی و دیگر علائم یائسگی نیز کمک کند و تاحدی نیز می‌تواند پوکی استخوان را به تاخیر اندازد. چنانچه جو و چاودار، جایگزین بخشی از غلات دریافتی شوند می‌توانند در سلامتی افراد تاثیرگذار باشند. البته به دلیل اینکه این غلات گلوتن دارند، برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک و حساس به گلوتن توصیه نمی‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین