حجاب و پوشش در ایران

  4020501003 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

مطالعه و پژوهش در متون تاریخی و کهن ایران بیانگر این نکته است که حجاب و پوشش قدمت تاریخی در ایران باستان داشته است.

حجاب و پوشش در ایران

علی دارابی در یادداشتی با عنوان «حجاب و پوشش در ایران» نوشت:

الف)  ایران باستان

با مطالعه و پژوهش در متون تاریخی و کهن ایران در می‌یابیم که حجاب و پوشش قدمت تاریخی در ایران باستان داشته  است. سیر تطور تاریخی گویای آن است که در دوره ایلامی (اعیلامی) که زنان جایگاه مهم اجتماعی داشتند اما حجاب کمتر است.

در دوره هخامنشیان نقش زنان اندک اما بر روی قالی پازیریک منسوب به این دوره سر اندازی مانند چادر دیده شده است که در دوره اشکانیان نقش زنان هم با حجاب مانند شال یا چادر حریر و نازک با سر بند و هم بی‌حجاب به شیوه یونانی‌مآبی را می توان دید و در دوره ساسانی ایزد بانوی آناهیتا با پوشش و بدون پوشش یا با تاج و کلاه و ملکه نیز با تاج و سربند هست.

پیکره‌ها، نقاشی‌ها، حجاری‌ها، سنگ‌تراشی‌ها و نوشته‌های باقیمانده از آن دوران حکایت از توجه به امر پوشش توسط زنان در ایران باستان دارد. بر این اساس باید گفت تاریخچه حجاب در ایران مانند سایر تمدن‌های باستانی تا هزاران سال قبل از میلاد مسیح قدمت دارد.

این تجلیات حجاب به گونه‌ای بوده است که تاریخ نگار و مورخ شهیر دنیا، ویل دورانت مولف کتاب تاریخ تمدن معتقد است که حجاب از ایران به کشورهای دیگر راه پیداه کرده است.

ب) پوشش اقوام ایرانی در تاریخ ایران باستان 

استرا بون تاریخ‌نگار و جغرافی‌دان معروف یونانی که کتاب جغرافیای او منبع گران‌بها و سرشاری برای کسب اطلاع و آگاهی از دنیای قدیم از جمله فلات ایران و سازمان اجتماعی و فرهنگ و تمدن مردمانی که در نواحی مختلف ایران ساکن بوده اند را در خود جای داده است می‌نویسد: "ایرانیان اگر بخشی از بدنشان برهنه باشد آن را بی‌شرمی می‌دانند و همیشه بلند لباس می‌پوشند." (مهرآسا غیبی/ هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی – ص ۱۴۰)

جمیز لیور تاریخ نگار می‌نویسد: در نقش برجسته‌های نینوا چهره زن ها به ندرت دیده می‌شود... و به موجب قانونی که حدود ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد وضع شده بود، زنان شوهردار آشوری در ملاء عام روبنده به چهره داشتند ... و تن پوشش‌های چسبان را نوعی توهین و بی‌تمدنی می‌دانستند.

جلیل ضیاء پور در کتاب "پوشاک باستانی ایرانیان" می‌نویسد: طبق نقوش برجسته و مجسمه های ما قبل میلاد، پوشاک زنان آن دوره از لحاظ شکل (با کمی تفاوت) با پوشاک مردان یکسان است.

ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن می نویسد: "در زمان داریوش، زنان طبقات بالای اجتماع جز در تخت روان و روپوش دار از خانه بیرون نمی‌آمدند. در نقش‌هایی که از ایران باستان بر جای مانده است هیچ صورت زن دیده نمی‌شود.

در موزه لوور پاریس مُهر سنگی استوانه‌ای مربوط به دوران هخامنشیان است که تعدادی با لباس و تاج و چادر زنان هخامنشی بر مسند شاهانه‌ای تکیه زده است ..... و ندیمه‌هایش در مقابلش ایستاده اند و سرپوش به سر دارند ...

این موارد نمونه‌هایی از وجود فرهنگ پوشش، حجاب و عفاف در میان جوامع ایرانی در طول تاریخ بوده است و اصولاً یکی از نشانه‌های ملیت ایرانی همین حجاب و پوشش بوده است... .

ج) حجاب در اسلام

واژه حجاب هفت بار در قرآن کریم آمده است در آیه ۵۳ سوره احزاب خداوند به مسلمانان دستور می‌دهد: " اگر چیزی از زنان پیغمبر (ص) خواستید از آن سوی پرده بخواهید."

در مبانی دین اسلام عزیز دو واژه " جِلباب و خِمار " برای تبیین بهتر مسأله حجاب و پوشش به ما کمک می‌کند. برابر نظر مفسران و مترجمان جلباب جامه‌ای است که زن بر خود افکند و همه بدن او را به پوشاند و خمار که سر و صورت را با آن به پوشانند (علامه محمدحسین طباطبایی - المیزان)

سوره نور آیه ۳۱ از لزوم حجاب داشتن زنان سخن می‌گوید. این آیه از دلایل قرآنی فقیهان بر وجود حجاب است. قرآن کریم در این سوره می‌فرماید:

" به زنان با ایمان بگو: دیدگان خود را (از هر نامحرمی) فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند، مگر آنچه که طبعاً از آن پیداست و باید روسری خود را بر گردن خویش (فرو) اندازند و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان .... آشکار نکنند."

مفسران و فقیهان درباره انواع حجاب بحث‌های مفصلی کرده‌اند که باید در جای خود به آن پرداخت. اما آنچه که درباره پوشش زنان باید مورد توجه قرارداد دو بعد " ایجابی و سلبی" است.

بعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است و هر دو بعد باید در کنار هم باشند تا اطلاق "حجاب اسلامی" را داشته باشد.

برخی از مفسران بر این باورند که در روش قرآن هنگام بیان احکام حجاب، اصولی هم چون آزادی و حفظ کرامت انسانی، مدارا، اعتدال و دوری از افراط و تفریط، تشویق و مثبت‌اندیشى مورد تاکید قرار گرفته است.

استاد شهید مرتضی مطهری بر این باور است که مردم ایران پیوند ویژه‌ای با اسلام داشته اند و آن را با جان و دل قبول کرده‌اند. (اسلام و مسأله ملیت، ص ۷۰).

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۵۷۰۶۲۰۵:۵۷:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۱
حجاب در ایران باستان و حتی پس از اسلام بسیار متفاوت تر از چیزی هست که شما میخواهید آیا لباس ها و پوشش بومی استان‌های ایران مصداق بی حجابی است؟
ناشناس۳۱۵۷۲۴۱۰۹:۵۲:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۱
خب حالا چه دلیلی داره که هر طور اجدادمون زندگی کردن ما هم زندگی کنیم؟
ناشناس۳۱۵۷۲۶۷۱۰:۰۴:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۱
اکنون هم اکثریت ملت ایران دنبال عفت و پاکدامنی هستند و بیشتر بانوان ایرانی حجاب را انتخاب کرده اند.
ناشناس۳۱۵۷۳۱۶۱۰:۴۱:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۱
اصلا در تاریخ هم اگر نباشد حال با این وضع ناجور که دارند خانواده را تخریب می کنند وظیفه حاکمیت هست که آن را درست کند آن هم در زمانی که زنان را می آورند در مشاغل مردان.
ناشناس۳۱۵۷۳۴۷۱۱:۱۲:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۱
موضوع بر سر تاریخچه حجاب و یا لزوم آن نیست ،لباس محلی تمام مردم ایران رنگی ، شاد و بدون چادر و مانتو اما پوشیده بود .هیچ جای دین هم درباره مدل و شکل لباس حرفی نزده و گفته است زنان بدن خود را بپوشانند.
ناشناس۳۱۵۷۷۵۳۱۶:۲۸:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۱
مگر مشکل کشور این رنگ هست؟ یا کسی ایرادی گرفته به این؟
فاطمه۳۱۵۷۷۷۳۱۶:۴۴:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۱
ای زن به توا از فاطمه اینگنه خطاب است، ارزنده ترین زینت زن حفط حجاب است
ناشناس۳۱۵۸۰۷۵۲۰:۳۶:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۱
یعنی ایرانِ باستان را قبول دارید؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بی‌بی‌سی: پهپاد ترکیه در شناسایی محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران اشتباه کرد

  2. ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر

  3. سردار رادان: رسیدگی به وضعیت حجاب مطالبه مردمی بود

  4. شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

  5. پاسخی که شهید رئیسی به امانوئل مکرون داد

  6. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. ۶ نکته کلیدی درباره سقوط بالگرد رئیس جمهور/ یک کارشناس خبره صنعت هوایی توضیح می‌دهد

  8. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  9. گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

  10. علی لاریجانی اعلام کاندیداتوری کرد

  11. چرخش راهبردی یک کشور عربی در مقابل ایران

  12. بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

  13. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  14. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  15. نظرات برگزیده مخاطبان الف: شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها باید پاسخگو باشد/ قدرت نظامی بالا باعث نتیجه‌دادن مذاکرات می‌شود

  16. همه چیز برای فروش !

  17. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  18. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  19. علی لاریجانی: زمانی برای از دست دادن نداریم / مشکلات کشور حل‌ شدنی است

  20. آرایش انتخاباتی جناح‌های سیاسی در آستانه انتخابات/ اصلاح‌طلبان به موقعیت ۹۲ برمی‌گردند؟!

  21. «بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

  22. فرانکنشتاین خاورمیانه!

  23. سعید جلیلی داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری شد

  24. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  25. سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

آخرین عناوین