شناسه ایرنیک چیست؟

گزارش بازرگانی،   4010525012

اگر اهل فضای مجازی باشید، حتما می‌دانید که سایت‌ها می‌توانند دامنه‌های متفاوتی داشته باشند. پسوند ir یکی از محبوب‌ترین دامنه‌های سایتی است که به‌عنوان دامنه ملی کشورمان ایران شناخته می‌شود. ازهمین‌رو بسیاری از افراد، نهادها و حتی کسب‌وکارهای ایرانی ترجیح می‌دهند از دامنه ملی ایران استفاده کنند. اگر شما هم قصد ثبت سایت با دامنه ir دارید، باید قبل از هرچیز، برای دریافت شناسه ایرنیک اقدام کنید. آیا می‌دانید شناسه ایرنیک چیست؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم و هرآنچه را که باید در ارتباط با شناسه IRNIC بدانید، در اختیارتان قرار می‌دهیم. لطفا به خواندن این مطلب ادامه دهید.

آشنایی با شناسه کاربری ایرنیک

قبل از اینکه به سوال «شناسه ایرنیک چیست» پاسخ دهیم، بهتر است با مرکز ثبت دامنه ملی آشنا شوید. مرکز ثبت دامنه ملی یا همان ایرنیک نهادی است که زیرنظر پژوهشگاه دانش‌های بنیادین یا مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات تهران فعالیت می‌کند. کلیه دامنه‌های ملی بعد از تایید این مجموعه انجام می‌شود. حتی اگر قصد استفاده از یک فروشگاه ساز اینترنتی را دارید، باید اول شناسه کاربری ایرنیک را دریافت کنید.

شناسه ایرنیک یک عبارت ۱۱ حرفی متشکل از حروف و اعداد است که هنگام ساخت حساب کاربری در nic.ir به شما داده می‌شود. gh562-irnic یک نمونه شناسه کاربری ایرنیک است. کلیه این شناسه‌ها در قسمت دوم یعنی irnic- یکسان هستند و بخش اول آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. دو حرف اولیه شناسه ایرنیک در واقع از ابتدای نام و نام خانوادگی شما گرفته شده است و اعداد آن توسط سیستم انتخاب می‌شود.

انواع شناسه ایرنیک؛ از سایت‌های شخصی تا نهادهای دولتی

حالا که دانستیم شناسه ایرنیک یعنی چه، بیایید با انواع آن نیز آشنا شویم. در ایرنیک شناسه‌های مختلفی باتوجه‌به هدف سایت وجود دارد. از جمله این شناسه‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شناسه ایرنیک شخص حقیقی: افراد حقیقی به‌عنوان صاحب امتیاز می‌توانند از دامنه‌های ir. (دات آی آر) یا id.ir. (دات آی دی دات آی آر) استفاده کنند.
  • شناسه مناسب برای شرکت‌ها، موسسه‌ها و نهادهای غیردولتی: کلیه شرکت‌ها، موسسه‌ها، انجمن‌ها، نشریات، روزنامه‌ها و اشخاص حقوقی می‌توانند از دامنه‌های ir. (دات آی آر)، co.ir. (دات کو دات آی آر)، org.ir. (دات ارگ دات آی آر) و net.ir. (دات نت دات آی آر) بهره ببرند.
  • شناسه وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی: دامنه‌های ir. (دات آی آر)، gov.ir. (دات جی او وی دات آی آر) و co.ir. (دات سی او دات آی آر) برای موسسه‌های وابسته به قوای سه‌گانه و وزارت‌خانه‌ها است.
  • مراکز آموزشی و پژوهشی: کلیه سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی، آموزشی، دانشگاهی، مدرسه‌ها و اشخاص حقوقی با مجوز رسمی از وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و همچنین وزارت بهداشت می‌توانند از این شناسه‌ها استفاده کنند: ir. (دات آی آر)، sch.ir. (دات اس سی اچ دات آی آر)، ac.ir. (دات ای سی دات آی آر) و org.ir. (دات ارگ دات آی آر).

توجه کنید که هرکدام از این دامنه‌ها برای نوعی از شرکت‌ها است و باید مطابق با قانون، برای دریافت شناسه ایرنیک اقدام کنید؛‌ درغیراین‌صورت دامنه از سمت مرکز ثبت دامنه ملی (ایرنیک) موردتایید نخواهد بود. شاپفا با عرضه خدمات حرفه‌ای با پایین‌ترین تعرفه فروشگاه ساز در ایران، انتخاب مناسبی برای شما است. اگر قصد ایجاد یک فروشگاه اینترنتی با دامنه ir را دارید، حتما از مشاوره حرفه‌ای شاپفا استفاده کنید.

آموزش ساخت شناسه ایرنیک

ایجاد شناسه ایرنیک کار دشواری نیست و با مراجعه به سایت nic.ir به‌راحتی انجام می‌شود. طی کردن مراحل دریافت شناسه کاربری ایرنیک برای خرید دامنه و در نتیجه ثبت سایت در گوگل ضروری است. برای ساخت شناسه ایرنیک فقط کافی است وارد سایت nic.ir شده و مراحل زیر را طی کنید:

  1. گزینه ساختن شناسه کاربری را انتخاب کنید.
  2. باتوجه‌به نوع دامنه‌ای که قصد دریافت آن را دارید، یکی از انواع شناسه ایرنیک را انتخاب کرده و روی دکمه «تکمیل فرم و دریافت شناسه» کلیک کنید.
  3.  در صفحه بازشده باید اطلاعات خواسته‌شده را وارد کنید. در قسمت انتهایی این صفحه از شما یک پرسش محرمانه و پاسخ محرمانه خواسته شده که باید آن را به خاطر بسپارید. همچنین در فیلد رابط‌های مجاز توصیه می‌شود گزینه آزاد برای نمایندگان فروش را انتخاب کنید تا امکان استفاده از دامنه‌های شرکت‌هایی مانند شاپفا را داشته باشید.
  4. در مرحله چهارم، قوانین را با دقت مطالعه کرده و نام و فامیل خود را به انگلیسی بنویسید. حالا روی دکمه «موافقم، دریافت شناسه» کلیک کنید.
  5. در این مرحله شناسه کاربری ایرنیک به شما نمایش داده می‌شود. برای فعال‌سازی آن باید وارد ایمیل خود شوید و روی لینکی که برایتان ارسال شده است، کلیک کنید.

شناسه کاربری و گذرواژه شما برای ورود به سایت ایرنیک در ایمیل برایتان ارسال شده است. با وارد کردن این اطلاعات می‌توانید وارد حساب کاربری خود شوید. البته به یاد داشته باشید که به‌محض ورود، گذرواژه خود را تغییر دهید.

درصورت فراموشی شناسه ایرنیک چه کار کنم؟

برای بازیابی شناسه ایرنیک فقط کافی است هنگام ورود به سایت از گزینه «گذرواژه (password) خود را فراموش کرده‌اید؟ بازنشاندن گذرواژه» استفاده کنید. با کلیک روی این گزینه، باید ایمیل خود را وارد کنید تا اطلاعات لازم برای بازیابی شناسه ایرنیک برایتان ارسال شود.

نحوه حذف شناسه ایرنیک؛ آیا شناسه ایرنیک را می‌توان حذف کرد؟

امکان لغو یا حذف شناسه ایرنیک در این سامانه وجود دارد. اگر دامنه شما در حالت رزرو است با ورود به سایت و از قسمت «دامنه‌های من» می‌توانید شناسه ایرنیک موردنظرتان را حذف کنید. دکمه «انصراف از درخواست» در پایین صفحه مربوطه قرار دارد و این فرایند ممکن است حدود ۲ ساعت طول بکشد. بعد از لغو، با ارسال تیکت به پشتیبانی می‌توانید هزینه خود را دریافت کنید.

اگر دامنه آی آر شما از قبل ثبت شده است، برای لغو آن باید هزینه پرداخت کنید. برای این کار نیز مانند حالت قبلی، از قسمت «دامنه‌های من» دامنه موردنظرتان را انتخاب کرده و سپس گزینه «لغو این دامنه» را بزنید. برای تکمیل درخواست نیز باید مبلغی حدود ۴ هزار تومان بپردازید. در نهایت نیز وارد ایمیل خود شوید و از طریق لینکی که برایتان ارسال شده است، درخواستتان را تایید کنید.

شاپفا؛ فروشگاه‌ساز اینترنتی فقط با یک ایمیل

در این مقاله به سوال «شناسه ایرنیک چیست» پاسخ دادیم و نحوه دریافت این شناسه و کار با سامانه nic.ir را به شما آموزش دادیم. راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی در دنیای امروز پیچیدگی خاصی ندارد و صرفا با ارسال یک ایمیل می‌توانید فروشگاهتان بسازید. برای این کار فقط کافی است وارد سایت فروشگاه ساز شاپفا به آدرس shopfa.com شوید و از خدمات مقرون‌به‌صرفه آن استفاده کنید. اگر برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود در فضای وب به مشورت حرفه‌ای نیاز دارید، همین حالا با شماره تلفن ۰۲۱۶۷۹۵۴ تماس بگیرید تا در کمترین زمان ممکن، به اهدافتان برسید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین