سناریوهای احتمالی در مورد آینده برجام

گروه جهان الف،   4000705034 ۹۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری-تحلیلی "نشنال اینترست" در گزارشی می نویسد: «دستیابی به یک توافق محدود، که بر اساس آن ایران از برخی امتیازات اقتصادی برخوردار شود و در نقطه مقابل، تهران از انجام پیشروی های بیشترِ هسته ای خودداری کند، می تواند زمان بیشتری را برای دیپلماسی و اقدامات اعتمادسازی فراهم کند که به بهبود روندِ مذاکرات هسته ای کمک می کنند». 

سناریوهای احتمالی در مورد آینده برجام

به گزارش الف، پایگاه خبری-تحلیلی "نشنال اینترست" در گزارشی، ضمن تحلیل تنش های جاری میان ایران و آمریکا در مورد از سرگیری مذاکرات هسته ای، به طور خاص سناریوهای احتمالی در رابطه مساله مذکور را بررسی کرده و در این رابطه پیشنهاداتی را نیز ارائه کرده است. 

نشنال اینترست در این زمینه می نویسد: «پس از انتشار گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته ای ایران، "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا گفت که واشنگتن با سرعت زیادی در حالِ نزدیک شدن به نقطه ای است که برای آن، بازگشت به توافق برجام، دیگر حامل اهداف و مزایایی که توافق اصلی و اولیه برجام داشت، نیست. با این همه، سفر "رافائل گروسی" دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران و رایزنی با مقام های ایرانی، عملا موجب شد تا حدی از شعله ور شدن بحرانی که در نوع خود می توانست کلیتِ مذاکرات مرتبط با برجام را با چالش رو به رو کند، جلوگیری شود.

با این حال، بی اعتمادی ایران به آمریکا و پیچیده بودنِ فضای اختلافات میان دو کشور، عملا تلاش ها جهت احیای توافق برجام را تا حد زیادی سخت کرده است. علی‌رغم وجود چالش های مختلف، یک راه حل دیپلماتیک هنوز هم برای تهران و واشنگتن، کم هزینه ترین راهکار است. اگرچه که در این میان همسایگان ایران در منطقه خاورمیانه، احتمالا نظرات دیگری دارند. 

دولت "ابراهیم رئیسی" از زمان روی کار آمدن ، یک رویکردِ مبهم در مورد برجام و احیای آن اتخاذ کرده است. امری که کاملا تعمدی است. از یک سو، رئیسی بر ضرورت پایان بخشی به تحریم ها علیه ایران تاکید داشته و وزارت خارجه دولت وی نیز تاکید کرده که ایران خیلی زود روند "مذاکرات وین" را از سر خواهد گرفت. از سوی دیگر، این دولت هیچگونه موضع گیری در مورد شش دور قبلی مذاکرات وین و همچنین خواسته ها و انتظارات خود از مذاکرات آتی، ابراز نکرده است. 

اضافه بر این، بایستی توجه داشت که خروجِ بی تدبیر و دور از ملاحظه نیروهای آمریکایی از افغانستان و اوج گیری مجدد طالبان در این کشور، فشارهای قابل توجهی را متوجهِ دولت بایدن کرده است. تندروهای آمریکایی که با خروج از افغانستان مخالف بودند، بایدن را مسوول اصلی اوج گیری مجدد طالبان می دانند و وی را به مثابه رهبری ضعیف که اعتبار آمریکا را نزد جهانیان و مخصوصا متحدان آمریکا مخدوش کرده، سرزنش می کنند. دیگران، از جمله دموکرات ها، دولت بایدن را مسوول اصلی وقوع فاجعه در فرودگاه کابل و مدیریت ضعیف خروج افراد وابسته به آمریکا از افغانستان ارزیابی می کنند. در بحبوحه این انتقادات از بایدن، میزان محبوبیت وی نیز بار دیگر کاهش یافته و عملا موضع وی را در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره در نوامبر سال 2022 تضعیف کرده است. در این راستا، هنوز روشن نیست که آیا دولت بایدن از سرمایه سیاسی کافی، جدای از تمایل لازم و ابتکارات مختلف، جهت ارائه تضمین های لازم به ایران که برای ازسرگیری مذاکرات مرتبط با احیای برجام لازم هستند برخوردار است یا خیر؟ 

از دید ایران، ارزش توافق برجام در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است. در شریطی که اقتصاد  ایران شرایط سختی را سپری می کند و این کشور با بحران پاندمی ویروس کرونا نیز به نحو قبال ملاحظه ای دست به گریبان است، تهران بر این باور است که بازگشت به توافق برجام، بدون برخورداری از امتیازات آن مخصوصا در بُعد اقتصادی، امکان دارد در نهایت به سناریویی ختم شود که ایران آن را در دوران حضور دونالدترامپ و خروج یکجانبه‌اش از برجام، تجربه کرده است.  

تجربه برجام به ایران نشان داد که وقتی این کشور در مساله هسته ای خود، اهرم های فشارش علیه آمریکا را از کار بیندازد، عملا موضع آمریکا در تشدید فشارها علیه تهران، بیش از پیش تقویت خواهد شد. از نگاهِ ایران، کشورهای غربی در موارد متعددی، روح و متن برجام را نقض کرده اند و به منافع ایران نیز بی توجهی کرده اند. اندکی پس از اجرای توافق برجام، کنگره آمریکا و دولت اوباما، دور جدیدی از تحریم ها و محدودیت های مرتبط با صدور ویزا را علیه ایران وضع کردنو و آن ها را این مرتبه، در قالبِ مسائل غیرهسته ای سازماندهی نمودند. در نهایت، دولت ترامپ به صورت یکجانبه به حضور در توافق برجام خاتمه داد و کارزار "فشار حداکثری" و تحریم‌های گسترده علیه ایران را به راه انداخت تا از این طریق، شاید تهران را به سمت خواسته های مطلوب خود سوق داده و آن را تسلیم کند. با این حال، یکچنین اتفاقی نیفتاد. 

در پاسخ به این اقدامات دولت آمریکا، ایران پله پله از سال 2019 میلادی، بر پیشروی های هسته ای خود افزوده است و هم ذخایر اورانیوم غنی شده خود را افزایش داده و هم سانتریفیوژهای پیشرفته تری را عملیاتی کرده است. بر اساس بسیاری از ارزیابی ها، بعید است که ایران بدون دریافت تضمین ها و امتیازات لازم، روند پیشروی های هسته ای خود را(با توجه به تجربیات گذشته اش) متوقف سازد. 

محاسبات مختلف و بعضا متضاد سیاسی و استراتزیک از سوی ایران و آمریکا، عملا مساله احیای توافق برجام را به امری پیچیده تبدیل کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا واشنگتن و تهران حاضر به انجام انعطاف پذیری‌هایی جهت تسهیل روند مذاکرات برجام هستند یا خیر؟ با این همه، در شرایط کنونی، آلترناتیوهای توافق برجام، همچنان محدود و به شدت پرهزینه، برای هر دو طرف(ایران و آمریکا) هستند. 

کم هزینه ترین گزینه جایگزین برای توافق برجام، یک توافق موقت و محدود در چهارچوب گروه پنج بعلاوه یک، با محوریت لغو برخی تحریم های نفتی و دسترسی ایران به منابع ارزی خارجی اش و در نقطه مقابل، متوقف کردن روند پیشروی های هسته ای ایران است. توافقی که شباهت زیادی به توافق موقت میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک در نوامبر سال 2013 دارد. یکچنین توافقی زمان بیشتری را برای ایران و غرب جهت مذاکره در مورد یک راه حل جامع و جلوگیری از اوج گیری تنش ها فراهم می کند. این مساله تا حدی می تواند برای تهران و واشنگتن نیز سودمند باشد و روند مذاکرات آتی را میان آن ها، تسهیل کند. آمریکا با این توافق، می تواند منتقدان را قانع کند که روند پیشروی های هسته ای ایران را متوقف ساخته و دولت ایران نیز که اعضای آن از منتقدان برجام هستند، از مزایای اقتصادی برجام استفاده کرده و تا حدی شرایط اقتصادی ایران را به سمت بهبودی سوق می دهند. 

با این همه، باید توجه داشت که ایران و آمریکا، محاسبات و اهداف راهبردی خاص خود را دارند. اگر مذاکرات جهت احیای توافق برجام شکست بخورند، ایران با سرعت بیشتری توانمندی های هسته ای خود را توسعه خواهد داد و این مساله عملا آمریکا و اروپا را به تشدید تحرکاتشان علیه تهران وادار خواهد کرد. در قالب این سناریو، آمریکا و اروپا به ائتلافی بین المللی علیه ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد شکل خواهند داد. با این حال روشن نیست که آیا قطعا روسیه و چین با آمریکا علیه ایران همکاری می‌کنند یا خیر؟ مسکو و پکن تاکنون بارها و بارها در مساله هسته ای ایران، با مواضع آمریکا و اروپا مخالفت کرده اند. 

یک سناریو دیگر در رابطه با شکست احتمالی قانع کردن ایران در جریان مذاکرات با این کشور این خواهد بود که دولت بایدن و متحدانش به خرابکاری علیه تاسیسات اتمی ایران روی آورند. با این همه، باید توجه داشت که این اقدامات نمی توانند برنامه اتمی ایران را نابود سازند و صرفا قادر خواهند بود آن را به تعویق بیندازند. نباید فراموش کرد که ایران در پی عملیات های خرابکارانه اسرائیل و ترور "محسن فخری زاده" بود که بر شدت پیشرفت های هسته ای خود افزود. جدای از این ها، تاسیسات اتمی ایران در این کشور پراکنده هستند و قویا نیز محافظت می‌شوند. امری که انجام حملات موفق علیه آن ها را به شدت سخت می کند. هرگونه اقدام خرابکارانه و نظامی علیه توان اتمی ایران، تهران را در پیگیری پیشروی های هسته ای اش جهت مقابله با غرب، بیش از پیش مصمم می کند. 

رویه های خاص دولت آمریکا در مساله برجام، عملا تهران را به این کشور بدبین کرده و روند احیای برجام را نیز پیچیده ساخته است. در شرایط کنونی، عاقلانه ترین راه حل، انعقاد یک توافق محدود و موقت میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک است که ایران را از برخی مزایای اقتصادی بهره مند کند و در نقطه مقابل، روند پیشروی های هسته‌ای ایران را نیز کُند کند و زمینه را برای اعتمادسازی و انعقاد توافقی کامل و همه جانبه میان تهران و واشنگتن هموار سازد». 

*لینک: 
https://nationalinterest.org/feature/sanctions-showdown-what-happens-if-iran-talks-fail-194342

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۱۶۵۴۳۱۹:۵۷:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۵
بدون برجام، ایران در جاده پر دست انداز و خاکی کره شمالی شدن رهسپار می شود.
ناشناس۲۲۱۶۸۱۳۲۳:۰۴:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۵
امیدواریم مانند قبل نشنویم که مذاکرات مفید مثبت سازنده و رو به جلو بود و برد برد و آخرش هم هیچ و پوچ
ناشناس۲۲۱۷۴۱۲۰۹:۴۷:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۶
تا موقعی که نون عده ای از تقابل با برجام تامین می شود، نباید هیچ انتظاری داشت.
ناشناس۲۲۱۷۷۰۱۱۲:۴۹:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۶
20 سال باج دادین تقابل بیشتر از این با داخل کشور؟
ناشناس۲۲۱۷۸۳۸۱۴:۰۱:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۶
برجام اگر خوب بود که تحریم ها صد برابر بیشتر نمی شد و اکنون تورم 1000 درصدی نداشتیم.
۱۲۲۱۶۸۶۲۲۳:۲۷:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۵
خیالتان راحت ، ما از شما به برجام مشتاق تریم . عشق برجام در قلب ما سوزان است . خیالتان راحت راحت راحت .... منتها برجامی که یکی مثل ترامپ بیاید و یک لگد جانانه زیر آن بزند هیچ فایده ای ندارد . خواهشا یک کم کمتر برجام برجام کنید تا ببینیم چکار می شود انجام داد.
ناشناس۲۲۱۶۹۴۹۰۰:۱۵:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۶
با بازی مسخره اما دردناک که شما و دشمنان در این 20 سال راه انداخته آید این مسیر را دنبال می کنید و 20 سال دیگر هم ادامه خواهید داد و اسیر بازی دشمنان می شوید
ناشناس۲۲۱۶۹۸۹۰۰:۴۱:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۶
برجام‌ سند نابودی کشور است...با برجام‌ته چاهیم...فقط منافق ها و اصلاح طلب ها موافقت باهاش دارند چون می دانند برای کشور خطر دار ه
ناشناس۲۲۱۷۰۲۹۰۱:۳۷:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۶
اول برو اقتصاد یاد بگیر تا سوتی ندهی
ناشناس۲۲۱۷۱۷۵۰۷:۴۷:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۶
چرا این قدر برجام برجام می کنید . برجام خسارت مخض بود . برجام صنعت هسته ای ما را نابود کرد باید برجام‌را پاره کنید و برود طرح نو دراندازید .
ناشناس۲۲۱۷۲۲۳۰۸:۲۱:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۶
الان ۴۰ ساله یه عده میگن کره شمالی میشیم یه عده میگن ژاپن میشیم!!
ناشناس۲۲۱۷۲۴۸۰۸:۳۲:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۶
کافیه، با همین حرفها حسن روحانی رئیس جمهور شد! نتیجه هم کاملا مشهوده. دست از سر این مملکت بردارید با این تفکرات غربگدایانه.
ناشناس۲۲۱۷۲۵۰۰۸:۳۴:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۶
روحانی و ظریف اگه روز درختکاری هرسال یه درخت سیب و یه درخت گلابی می‌کاشتن الان ثمره اونا از مذاکرات بیشتر بود!!!
ناشناس۲۲۱۷۳۰۸۰۹:۱۱:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۶
در 6 سال گذشته که برجام بود چرا تحریم ها 10 برابر و همچنین قیمت دلار و سکه و خودرو و مسکن و غیره 10 برابر شد ؟!
ناشناس۲۲۱۷۳۲۹۰۹:۱۸:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۶
برجام نافرجام اقتصاد کشور را قفل کرد و لطمات سنگینی به کشور و مردم وارد کرد.
ناشناس۲۲۱۷۳۳۴۰۹:۱۹:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۶
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض.
ناشناس۲۲۱۷۳۹۷۰۹:۴۱:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۶
کشورهای بزرگ دنیا کل اقتصاد و صنعت را رها نکردند به امید مذاکره !
ناشناس۲۲۱۷۸۹۳۱۴:۲۸:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۶
کشورها ناموس فروشی هم نکردن و لیبی و عراق کردن که آخرش شد الان که می بینیم
ناشناس۲۲۱۶۵۴۴۱۹:۵۷:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۵
از دولت جدید می خواهیم هر کاری میکنند سریعا انجام دهند زمان نگذرد و هر بار بیایید بگویید مذاکرات مثبت مفید سازنده و رو به جلو بود و برد برد
ناشناس۲۲۱۷۲۲۶۰۸:۲۲:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۶
داداش مذاکرات دو طرف دارد فقط تلاش یک طرف کافی نیست!!!
ناشناس۲۲۱۶۵۴۸۱۹:۵۹:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۵
چیزی را می خواهیم به دست آوریم که ارزشش از برجام ، عادی سازی روابط بین المللی و رهایی از تحریم ها بیشتر است؟
ناشناس۲۲۱۶۸۴۷۲۳:۱۹:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۵
لطفا سکه ها و حق ماموریت ها را از تیم مذاکره کننده بگیرند و آنها را محاکمه کنند
ناشناس۲۲۱۶۸۶۴۲۳:۲۷:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۵
چرا مدعی العموم نمایندگان مفسد اقتصادی رد صلاحیت شده مجلس دهم را محاکمه نکرد و افتضاح تر آنکه تعدادی از آنها پست و سمت در جاهای مختلف گرفتند
ناشناس۲۲۱۷۱۰۰۰۵:۲۴:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۶
هر دستاوردی از تقریبا هیچ و نابودی اقتصاد که ارمغان برجام بود بهتر است
ناشناس۲۲۱۷۲۴۹۰۸:۳۳:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۶
همچین میگی برجام و عادی سازی روابط بین‌المللی، هر کی ندونه فکر میکنه با برجام دلار ۱۰۰۰ تومن شد و با عادی سازی روابط بین‌المللی آنچنان رونق اقتصادی ایجاد شد که هم مشکل آب رفع شد هم مشکل برق!!!!!!
ناشناس۲۲۱۷۳۶۷۰۹:۲۹:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۶
در دولت روحانی سرمایه گذاری خارجی در کشور 86 درصد کاهش یافت این یعنی قبل از برجام روابط بین المللی ایران بهتر بود.
ناشناس۲۲۱۶۵۵۱۲۰:۰۰:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۵
مجلس شورای اسلامی بررسی کند مسولان دولت قبل چند هواپیما برای کارهای برجامی مستهلک کردند و چه میزان حق ماموریت سفر خارجه و پاداش تصویب برجام گرفتند
ناشناس۲۲۱۷۲۶۹۰۸:۵۳:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۶
اگر هواپیما مستهلک کردند یا نکردند، لااقل توانستند قرارداد وارد کردن ۲۰۰ هواپیمای جدید را منعقد کنند و تعدادی از آنها هم وارد شد تا لااقل بخشی از ناوگان هوایی کشور که به لطف تحریمهایی که همفکران شما آنها را نعمت می خوانند، فرسوده شده است بازسازی شود. ضمنا بعید است که حق ماموریت آنها بیشتر از آقای جلیلی و تیم همراه ایشان بوده باشد‌‌.
ناشناس۲۲۱۷۴۰۸۰۹:۴۵:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۶
هواپیماهای ATR برجامی که وارد کردند بدلیل کمبود قطعه زمین گیر شدند و قراردادهای ایرباس و بوئینگ هم کلا"کنسل شدند.
ناشناس۲۲۱۷۴۱۴۰۹:۴۷:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۶
جلیلی و باقری باج به شغال نمی دادند اما ظریف و عراقچی اینهمه امتیاز به دشمن دادند و در نهایت تحریم ها چندین برابر بیشتر شدند و نفری 750 سکه طلا دریافت کردند !
ناشناس۲۲۱۷۴۳۴۰۹:۵۸:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۶
قرار بود از بوئینگ هواپیما بخرید آخرش رسیدین به 2 تا هواپیمای ملخی از ایتالیا!
ناشناس۲۲۱۷۴۳۶۰۹:۵۹:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۶
هزینه های اقامت در هتل کوبورگ و سکه های دریافتی ظریف و عراقچی و تخت روانچی و غیره خیلی بیشتر بود.
ناشناس۲۲۱۶۵۵۳۲۰:۰۱:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۵
این بازی موش و گربه با غرب و نهادهای بین المللی چون آژانس بین المللی اتمی، تنها و تنها به ضرر ما است.
ناشناس۲۲۱۶۹۵۲۰۰:۱۷:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۶
اشتباه گرفتی موش و گربه بازی غرب و آژانس علیه ایران
ناشناس۲۲۱۶۵۶۳۲۰:۰۷:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۵
یا آشتی یا جنگ یا زنگی زنگی یارومی رومی حالت سوم، یعنی حالتی که ما در آن به سر می بریم، از همه بدتر است
ناشناس۲۲۱۷۲۵۲۰۸:۳۶:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۶
الان چین و آمریکا کره شمالی و جنوبی روسیه و آمریکا هند و پاکستان ترکیه و سوریه آذربایجان و ارمنستان درحال جنگ هستن یا آشتی!؟
ناشناس۲۲۱۷۳۳۵۰۹:۱۹:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۶
از نظر شست و شو شدگان مغزی رسانه های دشمن ایران عامل بدبختی تمام دنیا است
ناشناس۲۲۱۷۳۵۴۰۹:۲۵:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۶
کدومشون در تحریم هستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۲۱۷۳۷۲۰۹:۳۱:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۶
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۲۲۱۷۴۱۵۰۹:۴۷:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۶
هیلاری کلینتون کی هست؟
ناشناس۲۲۱۷۴۳۷۱۰:۰۰:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۶
ترکیه چین روسیه و.. همگی تحریم هم هستند منتهی آنها زرنگ تر از شما هستند که مسائل داخلی را بین المللی نکنند تا بیشتر تحریم نشوند
ناشناس۲۲۱۷۶۵۲۱۲:۱۳:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۶
چین روسیه کره شمالی ترکیه سوریه اصلا مگه کشوری تو دنیا هست که تحریم آمریکا نباشه!؟ فقط کم و زیاد داره!!! فقط یه اسرائیل هست که اون هم کشور نیست
ناشناس۲۲۱۶۵۶۸۲۰:۰۹:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۵
مردم از گرانی، بی کاری، فقر، ...... خسته شده اند.
ناشناس۲۲۱۷۳۱۳۰۹:۱۳:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۶
دولت روحانی در 3 ماه اول ساری جاری 55 هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ کرد علت اصلی گرانی همین است.
ناشناس۲۲۱۷۳۳۹۰۹:۲۱:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۶
انموقع که میگفتن با روحانی تا 1400 باید فکر این روزها را می کردند.
ناشناس۲۲۱۷۵۳۵۱۰:۵۴:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۶
خود کرده را تدبیر نیست.
ناشناس۲۲۱۶۵۷۳۲۰:۱۲:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۵
یک نماینده مجلس گفته مذاکرات برجام تا قبل از نوروز آغاز خواهد شد. یعنی 6 ماه دیگه! ظاهراً این نماینده و همفکرانش خبر از شرایط و درد و رنجی که مردم متحمل هستند، ندارند.
ناشناس۲۲۱۷۴۱۸۰۹:۴۹:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۶
در دولت حجت الاسلام هاشمی که تحریم نفتی و بانکی و لیست سیاه FATF نبود چرا قیمت دلار و سکه و مسکن و بنزین و غیره چندین برابر شد و شاخص فلاکت و تورم رکورد زد ؟!
ناشناس۲۲۱۶۵۸۷۲۰:۲۱:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۵
دیگه دنبال مذاکره و برجام نباید برویم ما 8 سال از مذاکره کردن روحانی انتقاد کردیم حالا خودمون بخواهیم دنبال مذاکره باشیم اخلاقا هم صحیح نیست خود مذاکره هم اصلا کار درستی نیست با مقاومت جهادی باید سعی کنیم دشمن را شکست دهیم
ناشناس۲۲۱۶۶۰۰۲۰:۳۲:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۵
طبق قانون آزانس عمل شود نه بیشتر و نه مانند دو توافق قبل که ربطی به آژانس نداشت که خیانت به کشور بود
ناشناس۲۲۱۶۶۰۴۲۰:۳۵:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۵
هر چی زمان بگذرد و برجامی در کار نباشد ابزار تحریم آمریکا کاراییش را از دست خواهد داد و باج هم تمام خواهد شد و به همین خاطر آمریکا هر طور شده به دنبال توافق می آید و متاسفانه ما هم....!
ناشناس۲۲۱۶۶۱۷۲۰:۴۳:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۵
یک بچه هم می‌داند دشمنان خواهان تمام شدن این مسئله نیست و 20 سال این را به ما می گوید چون دنبال گرفتن نوامیس کشور است آقایان نفهمیدن یا خودشان را به نا آگاهی می زنند که ببینند چی پیش می آید؟
ناشناس۲۲۱۶۶۳۲۲۰:۵۰:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۵
اگر امریکا و اروپا حُسن نیت دارند تحریم های ضد ایرانی را لغو کنند ایران هم بعد از راستی ازمایی به تعهدات برجامی خود برخواهد گشت این دیگه نیازی به مذاکره مجدد ندارد.
ناشناس۲۲۱۶۹۵۸۰۰:۱۹:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۶
یعنی خداییش دنبال حسن نیت این ها هستی؟ چرا از تاریخ درس نمی گیرید
ناشناس۲۲۱۷۳۷۶۰۹:۳۴:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۶
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خباثت امریکا و انگلیس را نشان می دهد.
ناشناس۲۲۱۶۶۳۴۲۰:۵۲:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۵
لغو همه تحریمهای ظالمانه و تامین منافع ملی ایران پیش شرط احیاءبرجام است به قول معروف بی مایه فتیر است.
ناشناس۲۲۱۶۶۳۸۲۰:۵۴:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۵
از برجام نا فرجام چیزی عاید ایران و ایرانیان نشده و نخواهد شد ازموده را دوباره ازمودن خطاست.
ناشناس۲۲۱۶۶۴۴۲۰:۵۷:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۵
اینقدر ما باید اورانیوم ۹۰ درصدی تولید کنیم که به هر ایرانی یه گونی کیک زرد برسه . اونوقته که دیگه ۱+۵ تحریم ها رو خودش برداره و پراید ۱۳۱ بشه ۲۳ میلیون
ناشناس۲۲۱۷۴۲۰۰۹:۵۱:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۶
نتیجه مذاکره و برجام روحانی این شد که پراید از 17 میلیون به 150 میلیون رسید.
ناشناس۲۲۱۷۷۰۷۱۲:۵۳:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۶
تازه پراید را هم از عمد رساند به این قیمت ها
ناشناس۲۲۱۷۴۵۴۱۰:۰۹:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۶
پیکان در سال 1350 17 هزار تومان بود و در سال 1357 37 هزار تومان و آن را بگیر تا سال 1387 که آخرین مدل ساخته شد و چند میلیون ناقابل آن وقت دکی جون چرا قیمت ها همیشه اینطوری بالا رفته وقتی تحریم خاصی هم نبودین؟ هر وقت فهمیدی بیا بحث کن
ناشناس۲۲۱۶۶۵۲۲۱:۰۲:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۵
وزرات خارجه دولت قبل تماما یک جمله و دیالوگ را حفظ کرده و به خورد ملت دادند و هشت سال وقت طلای کشور را سوزاندند و قسمتی از صنعت هسته ایی را بتن مسلح ریختند و آن دیالوگ این بود که هر بار پس از ماموریت و سفر و لفت لیس مبگفتند مذاکرات مثبت مفید سازنده و رو به جلو بود و برد برد و مذاکرات هم اقلا فرسایشی نیست
کارشناس ارشد مسائل بین الملل علی الخصوص شاخ آفریقا و دُم آسیا۲۲۱۶۶۸۲۲۱:۲۲:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۵
بایدن یه سوتی داده در قضیه خروج از افغانستان برای همین تلافی اون سوتی رو که اتفاقا به کاهش چشمگیر میزان محبوبیت اش ختم شده میخواد با گوشمالی سخت برجامی تلافی کنه و الا اگه بخواد شل بجنبه در قضایای بین المللی ؛ کلاهش پس معرکه خواهد بود و انتخابات ۲۰۲۴ رو واگذار میکنه
ناشناس۲۲۱۶۶۹۶۲۱:۳۴:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۵
روحانی و برجامش رفته پی کارش
ناشناس۲۲۱۷۳۱۷۰۹:۱۴:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۶
روحانی و برجامش مملکت را 200 سال عقب برد.
ناشناس۲۲۱۷۴۲۹۰۹:۵۷:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۶
محاکمه روحانی و مدیران دولتش یک مطالبه عمومی است و ان شاءالله محقق خواهد شد.
علی کریمی۲۲۱۷۴۲۲۰۹:۵۳:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۶
پس چرا برجام همچنان در راس تیتر خبر های داخلی قرار دارد؟ ظاهرا نرفته پی کارش!
ناشناس۲۲۱۶۷۰۱۲۱:۳۷:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۵
فقط یک جنگ ۳ روزه میتونه تکلیف سناریوی برجام رو مشخص کنه علی برکت الله
ناشناس۲۲۱۶۹۶۰۰۰:۲۰:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۶
آن جنگ پایان آمریکا در منطقه و نابودی اسرائیل خواهد بود
ناشناس۲۲۱۶۷۱۱۲۱:۴۶:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۵
خاصیت هسته ای تا الان چی بوده برای مردم ؟
ناشناس۲۲۱۶۸۳۸۲۳:۱۴:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۵
اگر نتیجه ای نداشته باشد این همه قدرتهای بزرگ برای تعطیل کردنش فشار وارد نمی کردند..
ناشناس۲۲۱۷۲۴۱۰۸:۲۸:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۶
یعنی الان واقعا فکر میکنی مشکل آمریکا با ما هسته‌ایه!؟!؟ اونم بعد از اینهمه ماجرا!!!!!!
ناشناس۲۲۱۷۳۲۱۰۹:۱۶:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۶
خاصیت برجام تا حالا چه بوده است ؟! عراقچی > نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۲۲۱۶۷۴۰۲۲:۰۲:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۵
الان مثلا ژاپن و سوئد و عربستان و سوئیس و نروژ امارات و فنلاند و اندونزی و کویت و کانادا و استرلیا کیک زرد دارن که دارن مثل آدم زندگی میکنن ؟
ناشناس۲۲۱۷۲۳۷۰۸:۲۵:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۶
الان مثلا عراق و سوریه و لیبی و سومالی و مصر و سودان و ونزوئلا و ... که کیک زرد ندارن، دارن مثل آدم زندگی میکنن!!! اصلا چه ربطی به کیک زرد داره!؟ هرکسی بیشتر تلاش کنه بهتر زندگی میکنه!!
ناشناس۲۲۱۷۳۴۸۰۹:۲۳:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۶
ژاپن و عربستان و امارات و برخی دیگه کشورها مستعمره و گاو شیرده امریکا هستن و حکایت شون متفاوت است.
ناشناس۲۲۱۶۷۴۷۲۲:۰۷:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۵
بیشتر مردم بخاطر نابسامانیهای اقتصادی زیر خط فقر رفته اند و هر روز هم وضعیت بدتر میشود و جوانهایشان که به قدرتمندان دسترسی ندارن بیکار مانده اند ولی برعکس عده ای قلیل هرروز ثروتشان بیشتر میشود. خواهشا زودتر کاری کنید.
سرباز بازنشسته۲۲۱۶۷۸۵۲۲:۴۱:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۵
مردم ایران را ده سال دیگر درگیر یک توافق جدید بدون فایده بکنند .بحال مردم هیچ فرقی نمیکند توافق توی امسال جواب میده ولی طول بکشد مردم به اخر خط رسیدن
ناشناس۲۲۱۷۴۲۵۰۹:۵۵:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۶
توافق کلا"جواب نمیدهد از سال 82 دارند مذاکره و توافق می کنند و هیچ نتیجه ای نداشته است ازموده را دوباره ازمودن خطاست.
ناشناس۲۲۱۷۷۱۱۱۲:۵۵:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۶
تازه مذاکره غیر قانونی و خارج از آژانس با 3 کشور شروع شد تا به 6 کشور رسید و وضع بدتر
ناشناس۲۲۱۶۸۱۹۲۳:۰۷:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۵
برجام که اخ بود حالا خوب شد؟
ناشناس۲۲۱۷۳۸۴۰۹:۳۷:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۶
برجام طوری منعقد شده که نمی توانیم از اون خارج بشویم و نه می توانیم در اون بمانیم یعنی به یک بازی دو سر باخت برای ایران تبدیل شده است.
ناشناس۲۲۱۶۸۳۳۲۳:۱۳:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۵
این همه تعجیل آمریکا و اروپا جهت بازگشت ایران به برجام نشاندهنده بی اثر شدن تحریمها در آینده ای نه چندان دور و در واقع شکست هیمنه اروپا و آمریکا در عدم پایبندی به تعهدات خوددر قبال برجام خواهد بود ...لذا سعی دارند تا ایران با بازگشت به برجام و تعطیل نمودن پیشرفتهایی که در امور هسته ای بدست آورده چندین سال دیگر کشور را در این زمینه تعطیل بکنند
N۲۲۱۶۹۰۲۲۳:۴۵:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۵
برجام راهی به جا نخواهد برد فکر باید به داخل باشه بی فایده این نتیجه آزموده را آزمودن خطاست از خیر برجام مذاکره بگذریم چون اونا انتظاراتی دارن ما هم انتظاراتی زیرا ما زیر بار غرب نخواهیم رفت
ع.عِ رحیمی۲۲۱۶۹۹۲۰۰:۴۳:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۶
ازبس که سخن رفته زبرجام وزفرجام× یک آتش سوزنده فتاده است به هرجام
ابوالحسن ربانی۲۲۱۷۰۰۵۰۰:۵۸:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۶
بنطرم کوتاه امدن در مقابل غرب درست تجربه لیبی وصدام هست اونا ول بکن نیستن راه کره شمالی بهترین گزینه برای ما تازه کره از نظر منابع خالیه ماهمه چی داریم اگر دزدی و اختلاس نباشه درست مملکت مدیریت بشه ما نیازی حتی به فروش نفت نداریم یمقدار وسائل نرم افزاری وسخت افزاری لازم داریم که پشت پرده از چین میگیریم
رضا۲۲۱۷۰۷۳۰۴:۰۷:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۶
آمریکا با برجام و بی برجام دشمن مردم ایران میمانند.آیا چین هم مشکل برجام را دارد.هر کشوری قدرتمند و مستقلی برای آمریکا و غرب دشمن به حساب میآید.
ناشناس۲۲۱۷۱۰۴۰۵:۵۲:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۶
بله درسته از این برجام ابی برا ملت گرم نمیشه اینا فقط میخوان ایرانو بازی بدن تا مردم زیرفشار باشن و مردم انقلاب کنن امریکا کور خونده اگه دولت رئیسی فقط ۲۰درصد ب فکر مردم باشن این ملت کسی صداش درنمیاد چون ما همه میدونیم امریکا هر جا پا بزاره اونجا ویرانه نمونه اش افغانستان عراق سوریه.....واقعا که امریکا شیطان بزرگ و رذلی هست
احمدی۲۲۱۷۱۹۳۰۸:۰۷:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۶
کیک زرد وهسته ای بهانه است با امریکا نمیشودصلح کرد 40سال دیدیم امریکا برای ایران شاه میخواهد مردم ایران جمهوری اسلامی با جنگ هم نمیشود با امریکا در گیر شد راه سوم میخواهد ایران پولش را عوض کند پول چین در ایران حقیقت تلخ ولی چاره ندارد مردم فقیر شدند وبدبخت و پول ایران هر روز اب میشود الاقل پول چین آب نمیشود
صمصام۲۲۱۷۲۶۸۰۸:۵۳:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۶
قطعا با وجود هر سناریویی مردم ایران روی آرامش نخواهند دید
ناشناس۲۲۱۷۳۹۰۰۹:۳۹:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۶
هرکه منتظر غذای نذری همسایه بماند شب گرسنه باید بخوابد.
ناشناس۲۲۱۷۲۸۱۰۸:۵۹:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۶
متاسفانه دولت از ترس مذاکرات فرسایشی به وعده مذاکره فرسایشی رو آورده چون مانند سایر زمینه ها در این مورد هم هیچ برنامه مشخصی تدوین نکرده
ناشناس۲۲۱۷۳۵۸۰۹:۲۶:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۶
دولت روحانی بجز برجام هیچ برنامه ای نداشت و به همین دلیل با خروج ترامپ از برجام زمین خورد اما دولت جدید اقتصاد کشور را معطل مذاکره و برجام نخواهد کرد و برنامه جایگزین دارد.
ناشناس۲۲۱۷۳۹۲۰۹:۳۹:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۶
حالا روحانی که 8 سال مذاکره کرد کجا رو گرفت ؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  2. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  3. "محسن هاشمی" کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  4. قالیباف مجدد بر کرسی ریاست مجلس نشست

  5. حسین شریعتمداری: آن روز دیده بودم این فتنه‌ها که برخاست

  6. اوباش عامل درگیری در بیمارستان خاتم الانبیاء زاهدان دستگیر شدند

  7. معترضان در استانبول کنسولگری رژیم صهیونیستی را به آتش کشاندند

  8. کافه سگ‌ها پلمب شد

  9. هاشمی: در اخبار دیدم که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌ام

  10. خاندوزی: ایران به رشد اقتصادی پایدار رسیده است

  11. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  12. گردشگر آلمانی از اهرام ثلاثه مصر بالا رفت

  13. اعتراف مهم بایدن در مورد ایران

  14. انصاری: حسن خمینی تصمیمی برای کاندیداتوری در انتخابات ندارد

  15. فعلا امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد/ فاصله بین نرخ های ارز باید به حداقل برسد

  16. نتانیاهو: حمله به اردوگاه آوارگان رفح «اشتباه غم‌انگیزی» بود

  17. بزرگراه بعثت و خیابان پاستور شرقی به نام شهید رییسی نامگذاری شد

  18. واکنش آمریکا به گزارش فصلی آژانس انرژی اتمی درباره ایران

پربحث‌های هفته

  1. بی‌بی‌سی: پهپاد ترکیه در شناسایی محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران اشتباه کرد

  2. ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر

  3. شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

  4. پاسخی که شهید رئیسی به امانوئل مکرون داد

  5. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  6. ۶ نکته کلیدی درباره سقوط بالگرد رئیس جمهور/ یک کارشناس خبره صنعت هوایی توضیح می‌دهد

  7. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  8. گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

  9. چرخش راهبردی یک کشور عربی در مقابل ایران

  10. بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

  11. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها باید پاسخگو باشد/ قدرت نظامی بالا باعث نتیجه‌دادن مذاکرات می‌شود

  13. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  14. اطلاعیه ستاد کل درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران 

  15. او این چنین جاودانه شد

  16. «بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

  17. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  18. سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

  19. جنایتکاری که حتی ظاهرسازی هم نمی کند!

  20. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  21. "محسن هاشمی" کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  22. تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی با حضور تمام اعضا

  23. صدای پرقدرت صداقت 

  24. تردید علی لاریجانی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 

  25. آنچه دشمن درباره "شهیدِ جمهور" نمی فهمد

آخرین عناوین