امیرآبادی فراهانی: در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح روحانی انجام نشود/ حقوقی‌ها بزرگترین خیانت را به بورس کردند

گروه سیاسی الف،   3990729029 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم گفت: اگر الان استیضاح رئیس جمهور را شروع کنیم، روند آن در حدود ۲ ماه طول می‌کشد و به ماه دهم سال می‌رسیم، بعد از آن نیز معاون اول رئیس جمهور به مدت ۳ ماه رئیس دولت می‌شود و بعد از هم به تعطیلات عید می‌رسیم و اندکی بعد نیز مهلت کارِ دولت تمام می‌شود و اگر نتیجه‌ای داشت انجام می‌شد؛ بنابراین ما در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح انجام نشود.

امیرآبادی فراهانی: در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح روحانی انجام نشود/ حقوقی‌ها بزرگترین خیانت را به بورس کردند

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس و نماینده مردم قم شب گذشته (دوشنبه) در برنامه تهران ۲۰ که از شبکه پنجم سیما پخش می‌شد، اظهار کرد: مجلس با مصلحت اندیشی به دولت کمک می‌کند تا به راحتی به خرداد ماه سال آینده یعنی پایان مهلت خود قانونی برسد. چراکه هدف مجلس کمک به دولت برای سهولت در ادامه کار خود است. اکنون شرایط به گونه‌ای است که اگر مجلس یک یا دو وزیر دیگر از دولت را استیضاح کند دولت مستقر سقوط خواهد کرد و امکان این که وزرا و رئیس جمهور را به راحتی استیضاح کرد.

وی ادامه داد: شب گذشته آقای قالیباف جلسه‌ای با تیم اقتصادی دولت یعنی آقایان خاوازی وزیر کشاورزی، رزم حسینی وزیر صمت، همتی رئیس کل بانک مرکزی، دژپسند وزیر اقتصاد و چند عضو دیگر این تیم جلسه داشت تا وضعیت اقتصادی را بررسی کند و به دولت کمک کند. در صورتی که رسیدگی به وضعیت اقتصادی وظیفه دولت و رئیس جمهور است نه رئیس مجلس. اما رئیس مجلس با کمک به دولت درصدد است تا دولت را برای ادامه کار یاری کند. خود آقای زنگنه می‌گوید که من بیشتر از اینکه به جلسات دولت بروم در جلسات مجلس شرکت می‌کنم.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: حقیقت این است که اگر الان استیضاح  رئیس جمهور را در مجلس شروع کنیم، روند آن در حدود ۲ ماه طول می‌کشد و به ماه دهم سال می‌رسیم، بعد از آن نیز معاون اول رئیس جمهور به مدت ۳ ماه رئیس دولت می‌شود و بعد از هم به تعطیلات عید می‌رسیم و اندکی بعد نیز مهلت کارِ دولت تمام می‌شود و اگر نتیجه‌ای داشت انجام می‌شد؛ بنابراین ما در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح انجام نشود.

وی افزود: ما در حوزه تامین کالا‌های اساسی با تهیه کالابرگ برای مردم دو نکته را در نظر گرفته‌ایم. نخست اینکه تا عید نوروز کالای اساسی مردم را تامین کنیم و مردم از این موضوع خاطر جمع باشند که حداقل کالا‌های اساسی مورد نیاز خود را بدست می‌آورند. منبع تامین اعتبار این موضوع هم بند (و) و فروش‌هایی که دولت در حال انجام آن است تامین می‌شود.

امیر آبادی فراهانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه افراد داوطلب برای ریاست دولت در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری مطرح است، برنامه شاخصی ارائه نکرده اند، اظهار کرد: بله اگر فردی با یک تیم منسجم و به فکر مردم و استفاده از ظرفیت‌های کشور و تعامل با دنیا روی کار بیاید، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. استفاده از ظرفیت‌های جوانان بعد از انقلاب که رویش‌های نظام هستند یکی از بهترین گام‌ها در این حوزه است.  

وی ادامه داد: در طرح جدید اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که در مجلس بررسی خواهد شد تمام موضوعات مهم و مورد بحث را بررسی می‌کنیم.   یکی از موارد آن این است که فردی که می‌خواهد رئیس جمهور شود باید مشاوران خود را به شورای نگهبان معرفی کند و برنامه‌های خود را ارائه دهد و احزاب حامی او نیز باید حمایت کتبی خود را به صورت رسمی اعلام کنند. کمیسیون شورا‌ها این موضوع را تصویب کرده و این طرح چهارشنبه این هفته و یا یکشبنه هفته بعد در مجلس بررسی می‌شود.  

عضو هیات رئیسه مجلس در پاسخ به اینکه چرا در بورس مشکلات ایجاد شد، اظهار کرد: به نظر بنده دولتی‌ها و حقوقی‌ها بزرگترین خیانت را به بورس کردند و با خروج از بورس شاخص کل را از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد کاهش دادند. اگر می‌خواهیم وضعیت بورس بهتر شود دولت باید سیاست‌های خود را در بورس اعمال کند و فقط دنبال شعار دادن نباشد.  

امیرآبادی گفت: ارزش پولی ما در بدترین وضعیت خود قرار دارد. برخی اوقات می‌گویند که گرانی قیمت‌ها مشکل ساز شده در صورتی که گرانی قیمت‌ها مطرح نیست بلکه ارزش پول ملی کاهش یافته است و متاسفانه مسئولان به صحبت‌های ما ارزش قائل نیستند. ما جلسه‌ای که در تیرماه امسال با آقای همتی در دفتر آقای قالیباف داشتیم و پس از آن جلسه به اقای همتی گفتم که با این وضعیتی که در حال ادامه آن هستیم قیمت دلار در ماه هفتم سال به ۳۰ هزار تومان می‌رسد، اما ایشان خندیدند.

وی در ادامه این برنامه و در پاسخ به سوالی که سرانجام وضعیت کنونی چه نتیجه‌ای خواهد داشت، اظهار کرد: مجلس وظیفه کنترلی و نظارتی بر قوه مجریه دارد و اجرا در دست دولت است. اما این به معنای عدم مسئولیت مجلس در پاسخگویی به مردم نیست. این موضوعی است که در سال‌های اخیر انباشته شده که ما مدام می‌گفتیم که دولت کسری بودجه دارد و این کسری بودجه مشکلات اقتصادی بسیاری را برای جامعه ما  ایجاد خواهد کرد. من در یک برنامه تلویزیونی در شبکه سوم سیما که مسائل مربوط به بودجه در آن بررسی می‌شد گفتم که تورم در سال آینده ۴۰ - ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت و خط فقر در تهران به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.

امیرآبادی فراهانی ادامه داد: هنگامی که به مجلس برگشتم به خاطر سخنانم از سوی چند نفر از نمایندگان مورد حمله قرار گرفتم. یکی از این حملات به خصوص از سوی نماینده‌ای که از سوی هیات رئیسه در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا که رئیس آن وزیر کشور است عضویت داشت نیز انجام شد و ایشان به من تذکر جدی دادند که چرا چنین مطالبی را بیان کردید، من در پاسخ گفتم که این سخنان واقعیت جامعه است.

وی گفت:، چون در دانشگاه چند واحد اقتصاد گذراندم برای من مشخص است که وقتی دولت کسری بودجه دارد و هزینه‌های خودش را بالا می‌برد و صرفه جویی هم نمی‌کند باید آن را از جای دیگری جبران کند. از طرفی هم تحریم است و درآمد ارزی قبلی را هم ندارد. پس باید برای حل این مشکل یک فکر اساسی داشته باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس در پاسخ به این سوال که چرا دولت دچار کسری بودجه شد، اظهار کرد: دولت هزینه‌های جاری خود را بسیار افزایش داد که یکی از آن‌ها در بخش اجتناب ناپذیر‌ها بود که می‌تواند هزینه‌های اداری، حقوق و دستمزد و همایش‌ها و سفرهاست که جزو هزینه‌های جاری دولت است. هر کدام از این وقتی با یکدیگر در بودجه جمع می‌شوند رقمی در حدود ۴۶۰ هزار میلیارد تومان حاصل می‌شود و عدم کمک شرکت‌های دولتی به بودجه عمومی کشور این پیامد را خواهد داشت. علت آن هم این است که شرکت‌های دولتی اول به فکر افزایش قیمت هاست، دوم افزایش حقوق و مزایای کارکنان خود و سپس هم افزایش در سایر بخش‌ها شامل افزایش پاداش اعضای هیات مدیره‌های خود و مسائل مانند این است طبعا این مشکلات به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: بودجه شرکت‌های دولتی به عنوان پیوست بودجه عمومی کشور به مجلس می‌آید و به صورت پیوست هم از مجلس خارج می‌شود. یعنی به این شکل نیست که هر کدام از آن‌ها به صورت جداگانه بررسی شود. البته برخی اوقات هم فرصت نیست که همه پیوست‌ها و بخش‌های بودجه بررسی شود. راه حل آن هم ایجاد احکام مشخض برای حل این مشکلات است. یعنی همانند آن چیزی که برای پاداش پایان خدمت مدیران دولتی در سال ۹۷ ایجاد شد که نباید این پاداش بیش از ۷ برابر باشد که به هزینه‌های جاری کمک می‌کند.

امیرآبادی فراهانی گفت: مجلس قبلی با دولت هماهنگ بود و به همین دلیل هم به کار‌های دولت ایراد وارد نمی‌کرد، ولی، اما یک اصل وجود دارد به نام اصل تخصیص که دست دولت و رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور را برای تخصیص بودجه به بخش‌های مختلف باز می‌کند. براساس همین اصل تصمیم می‌گیرد که برای یک موضوع تخصیص صد در درصدی انجام دهد و در یک موضوع دیگر به یک سازمان دیگر درصد متفاوتی تخصیص دهد. بعد از این مرحله هفت خوان بعدی یعنی مسائل مربوط به خزانه است که بررسی آن خود یک موضوع دیگر است.

عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه با بیان اینکه بخشی از گرانی‌ها در دست دولت است، اظهار کرد: بخشی از گرانی‌ها در اختیار دولت است. به طور مثال در بخش فولاد، سیمان و خودرو این موضوعات کاملا در اختیار دولت است. اجناس و محصولات مربوط به پتروشیمی‌ها یکی از اجناسی هستند که قیمت‌های آن‌ها افزایش پداکرده است. مواد اولیه پتروشیمی‌ها گاز است که در صنایع بالادستی گاز به پتروشیمی تبدیل می‌شود. بعد وارد صنایع پایین دستی شده و به محصولات مختلف تبدیل می‌شود.

وی افزود: گاز به طور کاملا بومی تامین می‌شود و وارد نمی‌کنیم که بگوییم قیمت آن به تغییرات نرخ ارز مربوط است. پس از اینکه گاز تحویل پتروشیمی‌ها می‌شود، مواد اولیه حاصل از گاز در اختیار چند نهاد خاص قرار می‌گیرد که یکی از آن‌ها شستا است که به وزارت رفاه تعلق دارد. نهاد بعدی گروه الغدیر است که وزیر دفاع آن ریاست آن را برعهده دارد. پس متولی اصلی گران شدن قیمت‌ها در این بخش خود دولت است و بخشی از آن نیز برعهده وزراست.  

عضو هیات رئیسه مجلس در پاسخ به سوالی درباره اینکه گران شدن قیمت کالا‌ها از چه مدلی پیروی می‌کند با توجه به اینکه برخی از تولیدکنندگان قیمت‌ها باید براساس قیمت‌های جهانی باشد، اظهار کرد: مشکل از دولت است که هر وقت ما یک معادله دو مجهولی را به دولت می‌دهیم تا آن را حل کند در حل آن عاجز می‌شود چراکه فقط قادر به حل معادله تک مجهولی است و مثال آن هم بحث بنزین است.

وی افزود: طرح مجلس این بود که به هر کد ملی روزی یک لیتر بنزین بدهند و هر فردی که نیاز داشت آن را مصرف کند و هر فردی هم که نیاز نداشت آن را بفروشد. اما برخی از سلبریتی‌ها مانع شدند و این بحث را مسخره کردند. ما برای اجرای این موضوع قصد داشتیم تا کارت الکترونیکی برای آن ایجاد کنیم و یک ساختار مانند کارت‌های بانکی را برای جابجایی آن‌ها طراحی کرده بودیم. ما با مقامات دولتی مانند زنگنه، پورمحمدی، نوبخت و وزیر اقتصاد صحبت کردیم و همه آن‌ها راضی بودند، اما رئیس جمهور مخالف این قضیه بود و نگذاشتند اجرا شود. چراکه دولت در بخش توزیع ضعف دارد.

امیرآبادی در ادامه تاکید کرد: ما ۳ میلیارد دلار دارو و ۹ میلیارد دلار نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ وارد می‌کنیم. اگر بهترین گوسفند روس با گوشت گرم که در چراگاه‌های درجه یک روسی را وارد کنیم قیمت آن در حدود ۴۰ هزار تومان است و از این نوع وارد هم کردند. یکی از واردکننده‌ها می‌گفت که من به قیمت ۴۰ هزار تومان وارد می‌کنم، اما یکی از نزدیکان وزیر وارد می‌کند و آن را به قیمت ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان می‌فروشد و این موضوع را به وزیر هم اطلاع دادند و وزیر هم این موضوع را رد نکرد. در بحث توزیع مشکلاتی وجود دارد که در بودجه ۹۸ پیشنهاد دادم که همین ۹ میلیارد دلاری را از طریق کارت الکترونیکی به مردم بدهیم و حتی با بانک ها، پشتیبانی دام و بازرگانی صمت هم جلساتی را در مجلس برگزار کردیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یعنی دولت با اختصاص سهمیه مشخص به هر فرد می‌توانست به هر فرد میزان مشخصی سهیمه اختصاص دهد که حکم قانون بودجه هم شد، اما دولت اجرا نکرد.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۵۱۳۸۸۰۹:۴۸:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۲۹
من فکر میکنم که حق امیرابادیان رو در مورد اقتصاد و سیاست و تجارت خورده اند و اگر به حرفاش گوش میکردن الان خیلی وضعمون خوب بود!
ناشناس۱۶۵۱۴۱۴۱۰:۰۱:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۹
به عمل کار آید و به سخندانی نیست.
ناشناس۱۶۵۱۵۲۰۱۱:۰۳:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۲۹
بورس که بنگاه خیریه نیست. بورس یعنی یک عده زیان می کنند و یک عده سود. هر کس جز این معتقد باشد بورس را نشناخته.
ناشناس۱۶۵۱۵۵۴۱۱:۲۲:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۲۹
خودتون هم می دونید روحانی استیضاح بشود در این اوضاع شکننده اقتصادی موضوع ابعاد سیاسی و اجتماعی نیز پیدا خواهد کرد و کنترل از دست خواهد رفت.
رضا۱۶۵۱۵۸۰۱۱:۴۱:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۲۹
آزاد سازی سهام عدالت بیشترین ضربه را به بورس زد
ناشناس۱۶۵۱۶۸۶۱۲:۵۱:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۲۹
1 روز اداره مملکت اهمیت دارد چه رسد به چندین ماه ! این چه طرز فکری است که سیستم را رها کنیم تا دوره تمام شود !
ناشناس۱۶۵۱۷۱۲۱۳:۰۸:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۹
الان 6 ماهه همین رو میگن خب استیضاح نکردن فقط یه نتیجه داشت و اون اینکه اعتماد به کلی از بین رفت
ناشناس۱۶۵۱۷۷۵۱۳:۴۲:۲۵ ۱۳۹۹/۷/۲۹
کی باید مجلسیان رو استیضاح کنه ؟ چون بیشتر از دولت مقصر وضع موجود نباشند قطعا کمتر نقش نداشتند .
ناشناس۱۶۵۱۹۸۵۱۵:۱۵:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۲۹
با رفتن روحاني هم مشکلات حل نمي شود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین