عیار ناکارآمدی دولت الکترونیک؛ بلاتکلیفی صدور ۱۰ میلیون کارت ملی

گروه اجتماعی الف،   3990404043 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

از سال ۹۱ تا امروز قرار است که کارت ملی هوشمند برای همه مردم صادر شود، اما حالا بعد از گذشت حدود هشت سال، هنوز بیش از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار شهروند ایرانی، کارت ملی هوشمند ندارند.

عیار ناکارآمدی دولت الکترونیک؛ بلاتکلیفی صدور ۱۰ میلیون کارت ملی

به گزارش الف حدود یک دهه است که بحث استقرار دولت الکترونیک در ایران مطرح می شود. این دولت الکترونیک قرار است با حذف بروکراسی های زائد، سرعت انجام فرآیندهای اداری را افزایش دهد و همچنین احتمال خطا و فساد اداری را نیز به طور قابل توجهی کاهش دهد. به گفته کارشناسان، نخستین گام برای تحقق دولت الکترونیک، صدور کارت ملی هوشمند است. از این طریق دولت می تواند انجام بسیاری از برنامه های اداری را تسهیل کند و انجام بسیاری از فرآیندهای اداری به شکل غیرحضوری با کمک همین کارت ملی هوشمند، میسر خواهد شد. 

مشکلات پیش روی صدور کارت ملی هوشمند، اولین گام تحقق دولت الکترونیک را با ناکامی همراه کرده است. تا همین یک سال قبل، بیشتر تجهیزات مورد نیاز برای صدور کارت ملی از کشورهای خارجی تامین می شد. در این بین، مشکل تحریم ها و دسترسی نداشتن به تجهیزات ضروری به عنوان مهم ترین مانع برای صدور کارت ملی هوشمند اعلام می شد. حالا در یک سال اخیر، چاپخانه های دولتی بخش مهمی از این فرآیند چاپ را بر عهده گرفته اند، اما همچنان تراشه هوشمند کارت های ملی از خارج تامین می شود.

حتی خود مسئولان سازمان ثبت احوال نیز اذعان دارند که برخی مردم حدود دو سال است که در صف صدور کارت ملی قرار دارند. سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور تاکید می کند: «در حال حاضر بیش از ۱۰میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در نوبت صدور کارت هوشمند ملی هستند و برخی از این افراد حتی نزدیک به دو سال است که مراحل پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی را انجام داده اند، اما همچنان منتظر دریافت کارت هستند.»

او به دلایل معطل ماندن مردم در صف صدور کارت ملی هوشمند هم اشاره می کند و می گوید: «در حال حاضر تراشه کارت هوشمند ملی از خارج از کشور تامین می شود، اما بدنه کارت تولید داخل است که در تعهد چاپخانه دولتی است. چنانچه این چاپخانه به تعهداتش عمل کند و بدنه کارت را به سازمان ثبت احوال تحویل دهد، با توجه به اینکه این سازمان ظرفیت صدور ماهانه دو و نیم میلیون کارت در ماه را دارد، می تواند برای افرادی که شرایط دریافت کارت هوشمند ملی را دارند یا در انتظار دریافت این کارت هستند، کارت صادر کند.»

خراب شدن وجهه کشور

بدیهی است که مسئولیت نظارت بر عملکرد سازمان ثبت احوال و نظارت بر چاپخانه های دولتی بر عهده دولت است. اینکه اختلاف نظر بین دو زیرمجموعه دولت به دوسال معطلی مردم منجر شود، به هیچ وجه پذیرفته شده نیست. این کار هم ظلم در حق شهروندان است و هم از نوعی آشفتگی و بی برنامگی در برنامه های دولت، حکایت دارد. 

از نگاه کلان نیز ناتوانی در صدور کارت ملی، به هیچ وجه زیبنده کشور نیست. وقتی دولت از پس انجام این کار ساده برنیاید، وجهه کل کشور نیز مخدوش خواهد شد. منتقدان می گویند چطور کشوری که از توان موشکی بالایی برخوردار است و در حوزه های پزشکی، نانو و ژنتیک در زمره برترین کشورهای جهان قرار دارد، اما حتی از پس تولید یک کارت نه چندان پیشرفته هم برنمی آید! 

درواقع، ضعف دولت در انجام این ماموریت ساده، فقط بازتاب های داخلی نداشته، بلکه این ضعف به دستمایه ای در شبکه های اجتماعی برای تمسخر توانایی های کشور، بدل شده است. 

ماجرای یک تناقض عجیب

قرار بود تا پایان سال 97، کارت ملی هوشمند در اختیار همه مردم قرار بگیرد، اما این اتفاق تاکنون محقق نشده است. نکته تاسف بار اینجاست که در برخی بانک ها و صرافی ها نیز از پذیرش کارت ملی قدیمی برای احراز هویت مشتری اجتناب می کنند. 

یعنی از یک طرف، کارت ملی هوشمند در اختیار مردم قرار نمی گیرد و از سوی دیگر، ارائه برخی خدمات واجب هم به داشتن کارت ملی هوشمند، منوط شده است. این دو موضوع کاملا با یکدیگر تناقض دارند و این اتفاق، نقض صریح حقوق شهروندی است. 

دولت الکترونیک در خواب زمستانی 

استقرار دولت الکترونیک به عنوان یکی از مهم ترین محورهای برنامه ششم توسعه اعلام شده است، اما تحقق دولت الکترونیک در همان گام ابتدایی به بن بست رسیده است. البته خود دولت مدعی است که حدود 62 درصد از برنامه های دولت الکترونیک اجرایی شده است، اما کارشناسان نسبت به این آمارها با دیده شک و تردید نگاه می کنند. پرسش اصلی اینجاست که این چه دولت الکترونیکی است که حتی توان تولید کارت ملی هوشمند را هم ندارد. درواقع یکی از اصلی ترین پیش شرط ها برای استقرار دولت الکترونیک، وجود کارت ملی هوشمند است که از این پیش شرط ضروری نیز محروم هستیم. 

دوران بحران کرونا نیز نشان داد که تا چه حد زیرساخت های دولت الکترونیک در ایران، معیوب است؛ طوری که شهروندان برای بیشتر خدمات اداری مجبور به مراجعه حضوری بودند. 

چند هفته قبل سازمان ثبت احوال اعلام کرد که اگر چاپخانه دولتی، کارش را درست انجام دهد و به قول هایش عمل کند، می تواند شش ماهه پرونده صدور کارت ملی را ببندد و کارت ملی هوشمند را در اختیار همه مردم قرار دهد. البته این حرف مسئولان دولتی می تواند معنی دیگری هم داشته باشد. یعنی اگر این چاپخانه های دولتی به هر دلیلی دلشان نخواهد کارشان را به درستی انجام دهند و به سبک و سیاق دو سال گذشته نیز نظارتی هم در این حوزه وجود نداشته باشد، معطلی دو ساله مردم هم ادامه خواهد داشت.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۹۸۸۵۵۱۰:۰۰:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۷
هزینه تولید و صدور کارت بالا رفته است. همچنین احتمالا امکانات فنی تولید کارت در ایران به خاطر تحریم ها محدود شده است. همین قضیه در مورد کارت های ساده بانک ها وجود دارد. تا جاییکه بانک مرکزی دستور داده که بانک ها کارت های موجود را تمدید کنند.
ناشناس۱۴۹۸۹۹۹۱۱:۲۱:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۷
داشتن کارت ملی آنچنان مشکلی را حل نمی کند. چرا کسی نمی خواهد بفهمد که درآمدهای نفتی از 100 میلیارد دلار در سال به 8 میلیارد دلار در سال گذشته تقلیل پیدا کرده است؟ کسر بودجه 50 درصدی شوخی نیست.
۱۱۴۹۹۰۴۸۱۱:۵۷:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۷
دولت این مشکل را با گرانفروشی و احتکار دلار حل کرده . دلار ۲۰۰۰۰ تومانی مثل چراغ جادو همه ی مشکلات دولت و اختلاس ها و غارت ها را از جیب مردم حل می کند. اجی مجی لا ترجی ....
ناشناس۱۴۹۸۸۵۶۱۰:۰۱:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۷
ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم اینها به فکر درست کردن ابرو هستند
ناشناس۱۴۹۸۸۶۰۱۰:۰۲:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۷
فقط شماره ملی درج شده در کارت هوشمند اکنون مورد استفاده قرار می گیرد. باید تا بر طرف شدن مشکلات صدور کارت ملی، شناسنامه ملاک هویت ملی افراد قرار گیرد.
ناشناس۱۴۹۹۴۳۳۱۶:۰۱:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۷
خوب چرا با شناسنامه در سفارت سلیمانیه کارت ملی قدیمی بدن و بعد پاسپورت بدن چرا کار سفارت سلیمانیه متوقف شده برای دادن پاسپور که من گم کردم در عراق چرا درست نمیکنند پاسپورت برام شناسنامه کود دار هم دارم چرا
ناشناس۱۴۹۸۸۶۲۱۰:۰۳:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۷
بد نبود یک طرفه به قاضی نمیرفتید و دلایل عدم انجام تعهدات رو از زبان خودشون منعکس میکردید...
علی 671۱۴۹۸۸۶۶۱۰:۰۴:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۷
دولت حسن روحانی دولت دستور و باید است علی برکت الله فقط دستور میدهم .
ناشناس۱۴۹۸۸۶۷۱۰:۰۵:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۷
خیلی از افراد به هر دلیلی دوست ندارند اطلاعات خود را در اختیار دولت قرار دهند. این افراد فکر می کنند که به این ترتیب آزادی بیشتری دارند! به همین دلیل اصراری به تفاضا برای دریافت کارت هوشمند ندارند.
ناشناس۱۴۹۸۸۶۸۱۰:۰۶:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۷
تحریم ها باعث شده که بسیاری از پروژه ها متوقف شوند.
ناشناس۱۴۹۸۸۷۳۱۰:۰۸:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۷
برای اینکه از مردم پول بگیرند کارت های ملی قدیمی را باطل اعلام کردند و حالا از کارت ملی جدید هم خبری نیست.
ناشناس۱۴۹۸۸۸۲۱۰:۱۶:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۷
خود درگیری دولت.
فرشید۱۴۹۸۹۰۶۱۰:۲۹:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۷
اسفندماه 1396 جهت ثبت نام کارت ملی اقدام کردم پس از سه سال کش و قوس بین اداره پست مرکز (لشکر) و چندین دفتر پیشخوان دولت و چند باجه مسقر پست هنوز کارت ملی بدست من نرسیده است. البته اگر امروز هم این کارت بدست من برسد نه تنها مشکلی از من حل نمیکند بلکه چه بسا مایه دردسر بزرگی برای من گردد زیرا در این سه سال نیم 70درصد موهای جلو سرم ریخته چند چین بر پیشانی آمده و 2 کیسه زیر چشمها ظاهر شده خلاصه اگر این کارت را به هرجا نشان دهم سرو کارم به جرم جعل یا استفاده از کارت با هویت جعلی به دستگاه انظامی و قضایی بیفتد.
ناشناس۱۴۹۹۳۹۴۱۵:۳۸:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۷
من که بعد از 15 روز کارتم را گرفتم در همین تهران بدون هیچ مشکلی
ناشناس۱۴۹۸۹۴۵۱۰:۵۴:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۷
کارت ملی هوشمند بیشتر شبیه تحقیر ملی ه. چنان عکس هایی از مردم به اسم هوشمند گرفتند که هر کس میومد برای دریافت کارت جیغش به هوا بلند میشد. خود من که روم نمیشه جایی درش بیارم. مثل عکس مریضی ه که رفته اون دنیا و همین الان برگشته....
ناشناس۱۴۹۸۹۵۲۱۱:۰۳:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۷
چطور کشوری که از توان موشکی بالایی برخوردار است و در حوزه های پزشکی، نانو و ژنتیک در زمره برترین کشورهای جهان قرار دارد، اما حتی از پس تولید یک کارت نه چندان پیشرفته هم برنمی آید؟
ناشناس۱۴۹۹۵۶۶۱۷:۱۶:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۷
شروع شد باز! بد نبود اشاره به پراید و بقیه چیزها هم میکردی. چه ربطی داره آخه؟
ناشناس۱۴۹۸۹۵۵۱۱:۰۵:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۷
هزینه 65000 تومانی که دو سال پیش از ما گرفتن و در ازاش کارتی تحویل ندادند رو من یکی که حلال نمیکنم و حق الناس میدونمش
ناشناس۱۴۹۸۹۵۸۱۱:۰۶:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۷
شما دست به کار شو ... روزی چهار تا خبر داری که پنج تای اون بر ضد دولته
.......۱۵۰۰۲۴۷۰۶:۵۴:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۸
بنشین سرجات یک جور دولت میگی نگو چه خیری بهمون از سر دولت رسیده جز بدبختی و بیچارگی
ناشناس۱۴۹۸۹۸۹۱۱:۱۴:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۷
18 ماهه ثبت نام کردم اما خبری نیست!!
علی۱۴۹۹۰۴۰۱۱:۴۹:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۷
الان یک ماه هست میزنه کارت شماه صادر شده منتظر ارسال برای دفتر بعد دوسال ثبت نام اگه صادر شده چرا باید بعد یک ماه به دفتر نرسد درصوردی برای ارسال به دفتر نهایتن باید دوروز طول بکشه من از اینور گیر کارت ملی هستم اونا هم بیخیال چون همه چی دست خودشونه
ناشناس۱۴۹۹۱۰۱۱۲:۲۹:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۷
تکلیف اعتبار روبه پایان بقیه کارتها چیه
ناشناس۱۴۹۹۳۰۶۱۴:۵۴:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۷
من بیش از یکساله که تقاضا دادم ولی هنوز کارت برام نیومده چند ماه هم گرفتار نوبت و ...بودیم وقتی هم برسه لابد یه ماه تاریخ انقضا داره
رسول۱۴۹۹۳۳۳۱۵:۱۰:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۷
یکسالو نیمه به من میگن درصف صدور
محسن۱۴۹۹۴۹۵۱۶:۴۲:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۷
کارت ملی سابق چه عیب و کمبودی داشت که با اینهمه وابستگی و هزینه مادی و زمانی برای مردم آنرا تعویض کردبم ؟ تنها استفاده ای که از کارت ملی میشود ، تعیین هویت با عکس آن و شماره ملی درج شده بر آن است که در کارت قبلی موجود بود
ناشناس۱۵۰۰۶۶۸۱۱:۴۵:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۸
من حاضرم بطور مجانی مواد اولیه این کارت ها را برای کشور وارد کنم لطفا خبر بدین
مجید۱۵۰۳۳۲۷۰۸:۲۲:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۱۰
با این شرایط وادار می کنند که افراد پیر با وجود کرونا بروند برای کارت ملی اقدام کنند. ومتاسفانه یکی از روش های رشد کرونا است . جلوی ان را بگیرید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین