علمای شيعه، یکی از پاسداران زبان فارسی

ميرزاسعدين داورپناه، گروه تعاملی الف،   3980304056 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
علمای شيعه، یکی از پاسداران زبان فارسی

آیت‌الله خامنه‌ای بار دیگر از «زبان فارسی» گفت. نگرانی آیت الله، از لوازم تحكیم سنگری است كه علمای شیعه، قرن‌ها نگاهبانش بوده اند. در جهان اسلام، زبان فارسی یكی از مهمترین زبانها محسوب می‌شود. فارسی زبانان اغلب شیعه یا حنفی مذهب هستند. ابوحنیفه، عالم ایرانی تبار مسلمان، تا زمان دومین خلیفه عباسی زندگی كرد. او مذهبی را بنیان نهاد كه اكنون بیشترین پیروان را نسبت به دیگر مذاهب اسلامی دارد. از میان فتاوایی كه به ابوحنیفه نسبت می‌دهند، جواز "نماز خواندن به زبان غیر عربی" شاذ محسوب می شود. البته عده ای دیگر مدعی هستند كه ابوحنیفه "دعا خواندن به زبان غیر عربی" را جایز دانست. به هر حال، بسیاری از حنفیانِ فارسی زبان معتقدند كه زنده ماندن زبان فارسی، مدیون توجه این عالم بزرگ به احوال مسلمانان غیر عرب است؛ بر این اساس، در دورانی كه فاتحین عرب، فضایل بسیار برای آموزش و نشر زبان عربی بر می‌شمردند، طلوع آرای ابوحنیفه، درخشش متون فارسی را میسر كرد. طی سال‌ها علمایی (از جمله غزالی) استادانه به فارسی نوشتند و ادبای پارسی گو چنان سرودند كه گنجینه ادب فارسی، بزرگترین ثروت فرهنگی ایران زمین شد.

در آن وادی برخی عالمان و نویسندگان (كه طبق تقسیم بندی های امروزین، شیعه محسوب می‌شوند) ایرانیان فارسی زبان را مخاطب مشتاق كتب روایی اهل بیت می‌دانستند. اما قلمرو ایران در فراز و نشیب های تاریخ گم شد تا اینكه عصر صفویان فرا رسید و ایران جدید بر مذهب شیعه و زبان فارسی پا گرفت. پرداختن هم زمان به این دو ركن هویتی ایران امروز، آن روز هم آگاهانه و عامدانه بود. با به قدرت رسیدن شاه اسماعیل، منازعات میان ایران و عثمانی به اختلافات عقیدتی دامن زد. مذهب حنفی در حكومت عثمانی‌های غیر عرب رسمیت داشت و علمای حامی صفویان برای گسترش تشیع، به رونق زبان فارسی نیاز داشتند. از آن زمان، علمای تشیع (از جمله محقق كركی كه خود عرب زبان بود) ترویج كتب اسلامی فارسی را تشویق و پیگیری كرده اند.

همیشه مراجعه به آثار برجسته ادبیات فارسی، ابزار توسعه آموزش و یكپارچگی ملت بوده است. آن زمان بسیاری به شیعه بودن فردوسی باور داشتند اما گنجینه ادبیات فارسی غیر از شاهنامه هم داشت. روایات تاریخی گواه اند كه حتی در دوران تكاپوی علمای تشیع، معیار ترویج آثار ادبای پارسی گو، قوت و اعتبار آثار بود. در نتیجه این تلاش ها، ایرانیانِ هویت جو، نقاط مشترك میان خود را برجسته كردند و رابطه میان علمای تشیع و مردم فارسی زبان مستحكم شد. آبادی و امنیت ایران، یكی از دستاورد های مهم ایرانیان عصر صفویه بود. به تایید علما، نگارگران هم دست اندر كار نهضت بودند و چندین نسخه مصور از كتب فارسی، بر درخشش میراث آن دوره ایرانیان افزود.

پشتكار بزرگان دین و ادب طی بازنویسی، تصویرگری، آفرینش و ترجمه كتب اسلامی به زبان فارسی، استواری فرهنگی ایران جدید را تضمین كرد. شمارش آثار بزرگان شیعه مذهب در كنار میراث بی همتایی همچون «شاهنامه طهماسبی»، حكایت موجز از دورانی است كه "رونق زبان فارسی" به دغدغه های اصلی علمای تشیع اضافه شد.

امروزه شنیدن اشعار مولوی و سعدی و... از منابر علمای تشیع، عادی است. آیت الله خمینی خود به زبان فارسی شعر می‌گفت. آیت‌الله خامنه‌ای هم زبان ملی را پاس می‌دارد و از فردوسی و سعدی و مولوی و... به بزرگی یاد می‌كند. كلام فردوسی، پشتوانه زبان فارسی است و آیت الله خامنه‌ای كه از زمره علمای صاحب فتوا محسوب می‌شود، بارها تاكید كرده است كه فردوسی حكیم بود: «حکمت شاهنامه‌ی حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکمت اوستایی نیست؛ حکمت قرآنی است. اگر کسی به شاهنامه دقت کند، خواهد دید فردوسی ایران را سروده، اما با دید یک مسلمان؛ آن هم یک مسلمان شیعه.»

(در مقابل این بزرگمنشی علما، دیگرانی هم بودند كه با تشیع سر دشمنی داشتند و همزمان به فردوسی و مولوی و سعدی و... ناسزا می گفتند. برخی از این ایران ستیزان، مدعی زنده كردن ایران بودند اما آبرومند هم نمردند!)

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۲۰۸۶۷۱۱:۳۵:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۴
یکی به من توضیح بده ما چرا به "پارسی" میگیم "فارسی" و اونوقت هم داعیه حراست از زبان شیرین مادری را داریم!
ناشناس۹۲۱۰۴۴۱۲:۳۴:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۴
فارغ از تعصب باید گفت علمای شیعه مروجان زبان عربی هستند تا پارسی
ناشناس۹۲۱۴۰۳۱۴:۵۵:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۴
دقیقا! همه کتب شعر و نثر از قرن 1 تا 15 به زبان پارسی است، بعد ایشان مقاله نوشته که صفویان در 200 سال قرن 9 تا 11 زبان فارسی را به کمک علما شیعه زنده کرد
ناشناس۹۲۱۰۵۹۱۲:۴۰:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۴
دگرگونی در زبان آن هم زبان باستانی و ریشه داری چون فارسی یک مساله عادیست. کمتر زبانی میتواند واژگان خود را یک صده بدون تغییر نگه دارد چه برسد به یک هزاره. با این حال همینکه میتوانیم نوشته های فارسی هزار سال پیش را بخوانیم و بفهمیم باعث شده که زبان فارسی جایگاه ویژه ای در بین تمام زبانها داشته باشد.
ناشناس۹۲۰۸۷۱۱۱:۳۶:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۴
بسي رنج بردم بدين سال سي عجم زنده کردم بدين پارسي پي افکندم از نظم کاخي بلند که از باد و باران نيابد گزند بناهاي آباد گردد خراب ز باران و از تابش آفتاب
ناشناس۹۲۱۶۶۷۱۶:۴۷:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۴
درد و بلات تو سرم ای حکیم بزرگ فردوسی عزیز و گرامی
ناشناس۹۲۰۸۷۶۱۱:۳۸:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۴
کاش به جای علمای شیعه می نوشتید علمای دینی (شیعه و سنی)، چون بسیاری از ادیبان فارسی گوی و فارسی نویس سنی بوده اند.
ناشناس۹۲۰۸۹۰۱۱:۴۲:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۴
زبان يك امر اجتماعي است و با تغيير حكومت اين تغييرات بيشتر خواهد بود
ناشناس۹۲۰۹۱۸۱۱:۵۶:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۴
یعنی فردوسی ودیگران هیچ کمی هم خجالت خوب است
ناشناس۹۲۱۱۶۷۱۳:۲۰:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۴
فردوسی و سعدی و حافظ و...از علمای زمان خودشون بودند و کاملا بر فقه تسلط داشتند.
پرتو۹۲۱۴۸۱۱۵:۲۶:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۴
تسلط برفقه داشتن؟یعنی چی ؟ اصلا چه ربطی داره؟
ناشناس۹۲۱۴۹۸۱۵:۳۴:۲۳ ۱۳۹۸/۳/۴
فردوسی تنها چیزی که نبود فقیه بود! اندکی بخوانید پیش از آنکه بنویسید.
تبریزی۹۲۰۹۳۶۱۲:۰۳:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۴
زبان های دیگۀ کشور زبان نیستن که کسی به فکر حفظشون نیست؟
ناشناس۹۲۱۳۰۳۱۴:۱۳:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۴
زبان رسمی کشور فارسی است .
محمد عوام۹۲۱۷۱۵۱۷:۱۲:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۴
حالا چون زبان های دیگر کشور رسمی نیستند باید نابود شوند؟ رسمی شدن زبان میلیون ها ترک و کرد و عرب و بلوچ غیره که همگی ایرانی هستند چگونه باید انجام شود؟
ناشناس۹۲۱۰۳۸۱۲:۳۰:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۴
خدمتی که ابوحنیفه به زبان فارسی کرده هیچ یک از ملیگرایان انجام نداده اند. رواج زبان فارسی از ترکیه و آلبانی در غرب تا ترکستان شرقی در چین کنونی همه مدیون گسترش اسلام بر پایه مذهب حنفی در این جغرافیای وسیع بوده است.
ناشناس۹۲۱۱۳۸۱۳:۰۸:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۴
فقط شیعه هر چی داریم از شیعیان داریم
ناشناس۹۲۱۱۵۶۱۳:۱۵:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۴
فردوسی قند پارسی را نگه داشت
ناشناس۹۲۱۲۰۰۱۳:۳۶:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۴
ارتباطی بین دین و پاسداری از زبان فارسی من ندیده ام حدیثی هم ذکر نشده
ناشناس۹۲۱۴۱۱۱۵:۰۱:۲۲ ۱۳۹۸/۳/۴
علت این است که شما حال خوبی ندارید! اگر علما نبودند تا به حال روشنفکران هزار مرتبه زبان فارسی را منحل و روش آتاتورک را اجرایی میکردند. هنوز وزوز تقی زاده ها و ملکم ها در مورد حذف زبان در گوشمان هست
علی۹۲۱۳۸۰۱۴:۴۸:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۴
با عرض پوزش :زبان فارسی از دو جبهه مورد تعارض شدید وبی رحمانه قرار قرگفته 1-مراجع قضایی ودینی2-مراجع فنی مهندسی و پزشکی مرتبط با علوم غربی انصافا حکم یک قاضی مطالعه شود و......
ناشناس۹۲۱۵۷۳۱۶:۰۶:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۴
بشمار خودت چند واژه عربی بکار بردی!
ناشناس۹۲۱۵۷۸۱۶:۰۹:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۴
کسی که این مطلب را نوشته قطعا کوچکترین تحقیقی در مورد سیر تحول زبان فارسی نداشته.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین