نقدی بر یادداشت: «کنکور و نقدی بر یک نقد»

احمد حج فروش،   3970527146 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
نقدی بر یادداشت: «کنکور و نقدی بر یک نقد»

 پیشینه موضوع: شورای سنجش و پذیرش دانشجو در آخرین مصوبه خود (تیرماه 1397) بار دیگر همان مصوبه سال 1393 مبنی بر تأثیر قطعی 30 درصدی سابقه تحصیلی در پذیرش دانشجو را برای اجرا در سال 1398 تصویب و ابلاغ کرد؛ مخالفان و موافقان این مصوبه هر کدام در رسانه های گوناگون (به ویژه در شبکه مجازی) دلایلی را مطرح کردند، تا این که شبکه 1 سیمای جمهوری اسلامی در روز جمعه 12/5/97 مناظره ای با حضور دو موافق و دو مخالف برگزار کرد. در هنگام این مناظره آن شبکه، یک نظر سنجی به عمل آورد  که نتیجه آن بیش از 87 درصد «نه» به مصوبه مورد نظر اعلام گردید. در پایان برگزاری کنکور 95  نیز سازمان سنجش آموزش عالی نظر سنجی مشابهی را برگزار کرد که بر اساس اعلام این سازمان 85 درصد داوطلبان به تأثیر مثبت سابقه تحصیلی رأی دادند.

اینجانب اعتبار هر دو نظرسنجی را مورد تردید قرار دادم؛ نظر سنجی نخست که سازمان سنجش انجام داد کنکور با ضریب 100 را در کنار سابقه تحصیلی با ضریب صفر قرار داد و در واقع از داوطلبان خواست بگویند عسل می خواهند یا زهر مار، لذا این نظر سنجی از اساس باطل است.

نظر سنجی دوم که توسط صدا و سیما انجام شد، قبل از آن کلیپی یک سویه پخش شد که مرتب از مضرات تأثیر قطعی سابقه تحصیلی حتی برای دارندگان معدل های 19.5 و بالاتر و مزایای تأثیر مثبت برای همه داوطلبان  تبلیغ می کرد، که در واقع به مخاطبان نظر سنجی یکسویه جهت می داد.  از طرفی جریانی که نمی خواهد حتی 30 درصد از ضریب 100 درصد کنکور کاسته شود نیز همه عوامل خود را بسیج کرده بود که در این نظر سنجی به تأثیر قطعی سابقه تحصیلی «نه» بگویند، بنابراین به نتایج این نظر سنجی نیز نمی توان اعتماد کرد.

نظر سنجی قابل اعتماد این است که ابتدا جامعه آماری داوطلبان واقعی (شامل: دارندگان معدل بالا و پائین در امتحانات و دارندگان رتبه های بالا و پائین کنکور) را شناسائی کنیم و با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده سیستماتیک (Stratified Systematic Random Sampling) نمونه معتبر را انتخاب و سابقه تحصیلی با ضریب 60 درصد و کنکور با ضریب 40 درصد را به نظر خواهی افراد نمونه آماری بگذاریم. همچنین با استفاده از فرمول مربوط، نمره کل نهائی نمونه معدل ها و رتبه های بالا و پائین قبلا محاسبه و در اختیار آزمودنی ها قرار گیرد.

به موجب تبصره 4 ماده 5 قانون ، شورای سنجش و پذیرش دانشجو از سال 1393 موظف بوده همه ساله به صورت تدریجی و صعودی تأثیر سابقه تحصیلی در پذیرش دانشجو را افزایش دهد و می بایست در سال 98 تأثیر قطعی سابقه تحصیلی را به 85 درصد برساند نه 30 درصد!! که نگارنده نیز هم در مناظره و نیز در نقد نظر آقای دکتر احمد توکلی (که از کمیسیون درخواست لغو مصوبه را داشت) از 11 سال قانون گریزی و قانون ستیزی وزارت علوم، سازمان سنجش آموزش و شورای تصمیم گیری در قانون انتقاد کردم که چرا بجای 85 درصد تأثیر قطعی سابقه تحصیلی در پذیرش دانشجو، این ضریب را به 30 درصد فرو کاسته اند؟ یادداشت اینجانب با عنوان بالا، توسط آقای فرشاد فردی نقد شده است، که آنچه در ذیل آمده نقد نظر ایشان است:

 جای شکر دارد که آقای فردی نیز بر ناکارآمدی کنکور تأکید دارد و آن را اظهر من الشمس می داند و کشف اینجانب تلقی نکرده است. اما ساده انگاری ایشان را نیز نمی توان انکار کرد که تصور براین دارد که معدود جوانان نخبه و کار آفرین و پزشک ماهر، توانائی و کارآمدی و مهارت های خود را از نظام مدرسه ای و دانشگاهی کشور کسب کرده اند، غافل از آنکه نظامی که توسط سندرم کنکور و بیماری شیوع یافته تست زنی نا کارآمد شده قادر به تربیت این گونه دانش آموختگان نیست. آنها به برکت هوش و استعداد ذاتی و سخت کوشی خود به موقعیتی رسیده اند که شما هم خدای ناکرده ممکن است برای علاج بیماری خود به آنها مراجعه کنید.

از همین رشته بسیار پر جاذبه پزشکی آغاز می کنم،  بنا به دو روایت یکی به نقل از رئیس سازمان نظام پزشکی و دومی به نقل از رئیس انجمن متخصصان داخلی (شهروند، 5-11-96) بین 11000 تا 25000 پزشک از جامعه پزشکان 85 هزار نفری (65 درصد عمومی و 35 درصد متخصص که گروه دوم غالبا تحصیل کرده خارج کشور هستند) یا بیکارند و یا در مشاغل غیر پزشکی اشتغال دارند. اگر تردید دارید که  نظام کنکور- محوری و سئوالات چهار گزینه ای در این آمارها نقش دارد؛ بدانید که دچار ساده اندیشی هستید. ضمن این که اکثر پزشکان نتوانسته اند اقبال عمومی را کسب نمایند.

برای پی بردن به موقعیت کشورمان از لحاظ «شاخص های توسعه منابع انسانی» بد نیست بدانید کشور ما در سال 2017 از لحاظ شاخص مذکور در بین 130 کشور جهان رتبه 104 را کسب کرده است، که شاخص های آموزشی را نیز در بر می گیرد. رتبه ای که پائین تر از بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی منطقه است. این نکته که من و شما وقتی سرما می خوریم می توانیم به پزشک مراجعه کنیم شاخص توسعه علم و منابع انسانی نیست.

یادآور می شود بهترین عملکرد ایران نیز در این سال مربوط به متغیر «شکاف جنسیتی ثبت ‌نام مدارس در گروه سنی صفر تا چهارده سال» است که ایران در میان 130 کشور در جایگاه نخست ایستاده و کمترین شکاف جنسیتی را داشته است. همچنین در متغیر «نرخ ثبت ‌نام ابتدایی» در میان کشورهای مورد بررسی ایران در جایگاه 17 قرار گرفته است. دو متغیر کمّی که ایران بهترین عملکرد را در آنها داشته است، اما کیفیت را نشان نمی دهد.

دلیل برای گواهی خسارت های کیفی کنکور حافظه–محور و ناکارآمدی فارغ التحصیلان دانشگاه ها کم نیستند، مثلا فارغ التحصیلان ما در برابر 800 مقاله علمی  یک پتنت (اختراع) ثبت می کنند در حالی که فارغ التحصیلان ژاپنی به ازای هر مقاله علمی یک پتنت دارند(کاتب ، 12-5-97).

دلیل دیگر، شاخص های پذیرش دانشجو است که بیش از 50 سال است اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان، بنا به نظر مربیان بزرگ علم روان شناسی و تعلیم و تربیت نظیر: پنجامین بلوم، ژان پیاژه، لو ویگوتسکی، اریک اریکسون ، کرت لوین، هوارد گاردنر و ... تست های چهار گزینه ای را از برنامه های خود کنار گذاشته اند. در ایران نیز استادان بزرگی چون: دکتر غلامحسین شکوهی(ره)، دکتر علی محمد کاردان (ره)، دکتر سید امین قانعی راد (ره)، دکتر علیرضا کیامنش، دکتر علی رجالی و ...، سئوالات چهار گزینه ای را نقد کرده اند و بعضا معتقدند کنکور بیشترین آسیب را به تعلیم و تربیت و علم و فناوری وارد می کند. امروزه در دنیا اگر در کنار اصالت به سابقه تحصیلی دانش آموزان، آزمونی هم برگزار می کنند، این آزمون ها از نوع تشریحی است نه تستی یا چند گزینه ای.

در باره سئوالات کنکور همین بس که بعضا بدون خواندن سئوال می توان پاسخ آن را تشخیص داد و یا به گفته سید مجید حسینی (21-5-97) میانگین پاسخ ها بین 10 تا 10 - درصد بوده است که نشان می دهد این سئوالات از حد اقل استاندارد که می بایست برای گروه های نمونه هنجار یابی می شد برخوردار نبوده است، علاوه بر این، ابهام سئوالات (نا روائی محتوایی) به قدری زیاد بوده که اکثریت داوطلبان به کمتر 10 درصد سئوالات پاسخ داده و وارد دانشگاه شده اند.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: «خروج ۱۸۰ هزار نفر از دانش‌ آموختگان کشور در سال ۱۳۹۴ و مهاجرت به دیگر کشورها از جمله کانادا برابر است با مجموع درآمد نفت که فاجعه ‌ای برای کشور است». البته نباید تصور شود که همه اینها که مهاجرت کرده اند در کشور مقصد جایگاه مناسبی به دست آورده اند، متأسفانه کم نیستند کسانی که به سبب ضعف علم و فناوری در کشورهای گوناگون به مشاغل پَست روی آورده اند. آیا شما فکر می کنید این وقایع،  مستقل از نظام نا کارآمد سازِ کنکور- محوری است؟

اما در باره انتقاد به تأکید اینجانب در باره  اختصاص ضریب 85 درصد به سابقه تحصیلی یک ساله، بهتر است به مستند قانونی رجوع شود. مطابق تبصره 4 ماده 5 قانون؛ «بایستی 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی باشد». این تبصره، 85 درصد ظرفیت رشته های پرطرف دار مثل پزشکی و مهندسی و حقوق دانشگاه های دولتی نظیر دانشگاه تهران، صنعتی شریف، شهید بهشتی، امیر کبیر، علم و صنعت، و رشته های پزشکی و مهندسی و حقوق دانشگاه های دولتی  شیراز، مشهد، اصفهان و نظیر اینها را در همه مراکز استان ها در بر می گیرد؛ اما سازمان سنجش 11 سال است که قانون را زیر پا گذاشته و رشته- محل های کم طرف دار را به انتخاب از طریق سابقه تحصیلی اختصاص داده است.

با توجه به این که همه داوطلبان در کنکور شرکت می کنند؛ برای تحقق این تبصره ضرورت دارد؛ ضریب سابقه تحصیلی به 85 درصد افزایش و ضریب کنکور به 15 درصد کاهش یابد.

ضمنا با توجه به تعریف مجدد سابقه تحصیلی در ماده واحده اصلاحی قانون در سال 95، ضرورتی ندارد همه دروس در همه پایه های تحصیلی تحت پوشش امتحانات نهائی قرار گیرد.

لازم به یادآوری است 77 سال قبل از پیدایش کنکور، ورود به آموزش عالی با محوریت سابقه تحصیلی (تنها در یک عدد معدل سال آخر متوسطه نه نمرات همه دروس آن سال) انجام می شد و اگر دانشگاهی در کنار محوریت سابقه تحصیلی، از آزمون ورودی استفاده می کرد، این آزمون ها با سئوالات تشریحی برگزار می شد.  

همچنین، در سه سال قبل از انقلاب اسلامی نیز سابقه تحصیلی که تنها در همان یک نمره معدل سال آخر متوسطه خلاصه می شد با ضریب تأثیر 5 (60 %) و کنکور با ضریب تأثیر 2 (40%) معیار ورود به آموزش عالی بود؛ بنا به نقل بسیاری از استادان دانشگاه، فارغ التحصیلان نظام سنجش و پذیرش دانشجو در قبل از  پیدایش کنکور (با سئوالات چهار گزینه ای) و در سال های آخر رژیم گذشته  که سابقه تحصیلی از ضریب تأثیر بالاتر برخوردار بود؛ نسبت به فارغ التحصلان نظام کنکور– محور کنونی (متناسب با پیشرفت های علم و فناوری در هر دو زمان)، از سواد علم و فناوری و کارآئی بالاتری برخوردار بودند. بنا به نقل قول آقای فیاضی نماینده محترم مجلس از دکتر قاضی زاده هاشمی، حتی ورودی های سال 94 که با استفاده از 30 درصد ضریب تأثیر قطعی سابقه تحصیلی وارد دانشگاه ها شده اند نسبت به سایرین از سواد علمی بالاتری برخوردارند.

علاوه بر این، همه دانشگاه های معتبر جهان، سابقه تحصیلی و نمرات یک یا سه سال آخر دوره دبیرستان را محور سنجش و پذیرش دانشجو قرار می دهند و اگر از آزمون های جانبی تشریحی نظیر SAT و یا FACT استفاده می کنند، ابزار فرعی برای دادن تسهیلات به دانشجو است.

متأسفانه نگارنده نقد یادداشت اینجانب که از درک مفهوم پاراگراف زیر(خطاب به آقای دکتر توکلی) عاجز بوده، اینجانب را به کم اطلاعی متهم کرده است. لذا امیدوارم با مطالعه مجدد پی به اشتباه در برداشت خود ببرد، که نمی توان از آن استنباط کرد که «معدل های بالا مربوط به مناطق محروم یا روستا هاست و معدل های پائین مربوط به افرادی است که تمکن مالی دارند». بدیهی است تعمیم واژه های «چند نفر» و «بسیاری از» به همه داوطلبان تفسیر به رأی و بر داشت غلط نویسنده است. ضمن اینکه از واژه «شهر و روستا» استفاده شده  نه مناطق محروم یا روستا ها!!

«جناب آقای دکتر توکلی، آیا می دانید چند نفر از دیپلمه های دارای معدل 9 و 10 و 11 تا 13 با کمک همان آموزشگاه هائی که شما از آن یاد کردید با دو پینگ ترفند های کنکور و با حد اقل سواد علمی رتبه های بالای  کنکور را کسب کرده اند و صندلی رشته های پزشکی و مهندسی دانشگاه های برتر کشور را از بسیاری از دارندگان معدل های 18 و19 و 20 در شهر و روستا (که پول شهریه آن آموزشگاه ها را نداشته اند) غصب کرده اند؟».

در باره مقایسه سئوالات تشریحی و چهار گزینه ای (مشهور به تستی) به یادداشت اینجانب با عنوان : « سئوالات چهار گزینه ای کنکور یا سئوالات تشریحی امتحانات نهائی/ کدام استاندارد است؟» که در اردیبهشت 97 در سایت الف منتشر شد مراجعه شود.

آقای محترمی که خود را خیلی مطلع و دیگران را بی اطلاع می دانید؛ بدین وسیله به اطلاع شما می رساند: دانش آموزان سال آخر متوسطه حق داشتند در کنکور شرکت کنند و با داشتن معدل 7 و تجدید شده در چند درس، در امتحانات شهریور ماه شرکت کنند و درصورت قبول شدن وارد دانشگاه شوند.

به خاطر این که مطالب بنده به مذاق تان خوش نیامده بنده توصیه می کنم به جای خون گریه کردن به حال نظام آموزشی، خوب فکر کنید بعد بنویسید، با این حال جهت اطلاع حضرتعالی، اینجانب چند نوبت طراح سئوال امتحانی بوده ام و ضمنا اگر یادداشت های دیگر اینجانب را مطالعه کنید؛ ملاحظه خواهید کرد که در چند یادداشت؛ اعمال ضریب تأثیر قطعی 85 درصد برای سابقه تحصیلی را مشروط به موارد زیر کرده ام:

  1-  امنیت سئوالات امتحانی در حد بالاترین درجه اطمینان افزایش یابد.

2- ویژگی های  استاندارد در سئوالات امتحانی ارتقاء یابد و از نوع سئوالات المپیادی و طرح تیمز استفاده شود.

3- حوزه های امتحانی با وسعت بیشتر انتخاب و تعداد آن به نصف کاهش داده شود.

4- سئوالات امتحانی هر حوزه امتحانی در مرکز به تعداد داوطلبان هر حوزه تکثیر و توزیع شود که نیاز به تکثیر در محل نباشد.

5- مقیاس نمرات را از 20 به 120 تا 160 تغییر یابد.

6- به جای بارم بندی سئوالات از کد گذاری استفاده شود (نظیر مسابقات بین المللی تیمز).

7- حوزه های امتحانی اوراق دانش آموزان را پس از امتحان و جدا کردن سر برگ مشخصات، بلا فاصله اسکن و فایل آن را به مرکز استان و پایتخت ارسال کنند.

8-تصحیح اوراق امتحانی به صورت الکترونیکی (هر ورقه توسط دو تا سه تن از معلمان مجرب و امین در مراکز استان و به صورت نمونه ای در پایتخت) انجام شود.

9-  در پایتخت با استفاده از نمونه گیری تصادفی سیستماتیک تعدادی از اوراق امتحانی توسط معلمان طراح سئوال باز تصحیح شود و خطای تصحیح و نمونه گیری را کنترل و در صورت لزوم اقدام اصلاحی لازم را انجام دهند.

10- میانگین نمرات دانش آموزان در استان های مختلف بررسی شود و در صورت معنی داری تفاوت قبل از اعلام نتیجه چاره اندیشی شود.

11- تصویب مجازات های بسیار شدید (تا حبس ابد) برای خاطیان امتحانات نهائی در مراجع قضائی .

12-به وزارت آموزش و پرورش دو سال مهلت داده شود تا با استفاده از نوع سئوالات تشریحی SAT ، FACT و GRE و بومی سازی آن، شرایط آزمون الکترونیکی (بدون کاغذ و قلم) دانش آموزان را فراهم نماید.

*- پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۰۰۳۶۸۱۸:۵۰:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۷
جناب حج فروش چند سال سابقه تدریس در مدارس را دارند؟
حدیث۵۰۱۵۷۴۱۲:۳۶:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
صدامون به هیچ جا نمیرسه...هیچ جا
محمد۵۰۰۳۸۳۱۹:۰۳:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۷
بسیار عالی وکارشناسی شده ولی متاسفانه دارن تاثیر معدل دوباره بر میدارن اون هم به دلایل احساسی نه کارشناسی
محسن۵۰۰۵۲۸۲۰:۵۶:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۷
عزیزم احساسی نیست. متاسفانه خود آقای حج فروش هم عادلانه نبودن امتحانات نهایی فعلی رو با توجه به بند آخر قبول دارند و تا اجرایی نشدن ۱۲ شرط اشاره شده توسط آقای حج فروش و چند شرط دیگر این مهم قابل اجرا نمیباشد بلکه اجرای آن ظلم در حق بسیاری از دیگر دانش آموزان میباشد
سعید۵۰۰۵۳۵۲۱:۰۰:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲۷
دلایلی منطقی و کاملا ریاضی پشت بی عدالتی تاثیر قطعی معدل در شرایط فعلی هستش
رسول۵۰۰۹۴۱۰۶:۲۴:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
الان بنده که فقط سال 88 فقط امتحانات سوم دبیرستانم نهایی بوده ومعدلم 18 شده چه گناهی کردم تو یک روستا با معلمهای درجه چند الان برای کنکور مجدد چرا نباید شانس تکرار برای اون 30 درصد نداشته باشم
علی۵۰۰۳۹۷۱۹:۱۳:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۷
کجا باید بگیم که ما موافق تاثیر قطعی هستیم نه مثبت چرا صدای ما شنیده نمیشه ما هم حتما باید کمپین بزنیم؟
محسن۵۰۰۵۳۶۲۱:۰۱:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۷
مطمئنا اگه زیاد بودین کمپین میزدین. اما بحث سر این نیست چون اگه دانش آموز باشی که شاید نیستی و یک نگاهی به کارنامه دوستانت که معدل ۲۰ داشتن بیندازی متوجه میشی که. زده فاقد تاثیر مثبت و این یعنی ظلم به همه یعنی اگه تاثیر قطعی میشد رتبه ش از اونی که بود کمتر میشد. پس اگه دانش آموز هستی وظیفه ت مخالفت کردن با ظلمی هست که در حق تو و من و همه کسایی که بعد از ۸۴ دیپلم گرفتن ،
هموطن۵۰۰۴۳۲۱۹:۳۸:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲۷
مقاماتی که فرزندان خود را برای تحصیل به کشورهای دیگر می فرستند ، حداقل از نظام اموزشی انها درس یاد بگیرند و برای کشور خودمان ایران هم همان، نظام دانشگاهی و مدرسه را پیاده کنند ، تا همه بچه ها در ارامش خیال ادامه تحصیل بدهند .
ناشناس۵۰۰۴۷۸۲۰:۱۷:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۷
بابا دیگه همه چی مشخصه، دانش آموزان دوست ندارند معدل تاثیر قطعی داشته باشه
دانش اموز۵۰۰۴۸۲۲۰:۲۱:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۲۷
تاثیر قطعی معدل خوب اما خیلی راه برای رسیدن بهش مونده در حال حاضر اگر این قانون عملی بشه جز ظلم به بچه ها هیچی در پی نداره.هرموقع با اطمینان کامل تونستن مارو قانع کنند که تقلب در امتحانات صفر،ضریب تمییز کم امتحانات نهایی اصلاح شده اونوقت همه ما دانش اموزان هم صدا خواهیم شد و قطعا پذیرای این تغییر هستیم.افکار عمومی متوجه همه چیز هست.پس وقتی 85درصد ناراضی از این مصوبه هستند یعنی مشکلات زیادی داره که باید اصلاح بشه.
زهرا۵۰۰۴۸۸۲۰:۲۸:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۷
آقای پژوهشگری که راهکار ارائه دادید و میگویید که تاثیر 85 درصدی را منوط به شرایطی که در 12 مورد ذکر کردید میدانید، پس اول باید این شرایط به وجود بیاید و بعد تاثیر قطعی معدل شروع بشود تا عدالت برقرار شود و حقی از کسی ضایع نشود، اما درشرایط کنونی که اکثر داوطلبان در سالهای قبل امتحان دادن تاثیر قطعی سی درصدی ظلمی فاحش در حق خیل عظیم این داوطلبان نظام قدیم است و نباید استرس و هزینه سنگین امتحانات ترمیم را به آنها تحمیل کردچون حتی افراد با معدل 19 هم مجبورند ترمیم شرکت کنند تا معدل 20 بگیرند وگرنه ضرر میکنند
رضا۵۰۰۵۰۲۲۰:۳۷:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۷
اقای حج فروش بازم پیگیری؟؟ خدا داره کاراتو میبینه ها والله انصاف نیست انقدر بی منطقی
زهرا۵۰۰۵۰۷۲۰:۳۹:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۲۷
آقای پژوهشگر یه لطفی بکنید و یه پژوهشی در مورد اشکالات ریاضی تاثیر قطعی معدل انجام دهید ، کارنامه های کنکور سراسری را بررسی کنید و ببینید که چرا در اکثر کارنامه معدل 19 به بالا و حتی در بعضی موارد 20 فاقد تاثیر مثبت بوده ، طبق گفته های دکتر خدایی رئیس سازمان سنجش ( البته ایشون دکترای آمار کاربردی دارند و سخنانشون سنده ) معدل 19.25 رتبه 400 و 4000 کنکور رو خراب میکنه دلیلش هم اینه که امتحانات نهایی قدرت تفکیک و رتبه بندی بچه ها رو نداره و ما صد هزار معدل بالای 19 داریم پس معدل 19و خورده ای ممکنه در سیستم آموزش پرورش رتبه پنجاه هزار داشته باشد برای همین رتبه خوب کنکورش را خراب میکنه ،
محسن۵۰۰۵۱۱۲۰:۴۲:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۷
اقای حج فروش. معدل 20 هم ازین قانون ضرر مکنه بعد میگی چی؟؟
رضا۵۰۰۵۱۵۲۰:۴۵:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲۷
سلام اقای حج فروش.شما برای اعمال تاثیر قطعی 85 درصد 12 شرط را عنوان کردید که اکثر این شرایط امروز برقرار نیست بخصوص ضعف تمییز امتحانات نهایی.با این اوصاف چرا شما هم در مناظره و هم در مقاله قبلی خودتون اصرار دارید که شورا باید همین امسال تاثیر را به 60 درصد برساند؟؟؟اگر بستر هنوز مناسب نیست و بی عدالتی درش موج می زند چه 5 درصد چه 85 درصد چه فرقی می کند؟؟شما بستر را اماده کن و 12 شرط را برقرار کن ان زمان خواهی دید که همه دانش اموزان حرف شما را قبول دارند و از شما حمایت می کنند.اقای حج فروش من یک دانش اموز هستم نظرم زیاد دیده نمی شود و حق نظر دادن هم دارم چون خودم از این تصمیم سهم می برم و حقی گردنم نیست ولی شما باید بدونید که نظر شما ممکنه تاثیر گذار باشه و حق الناسه پس بیشتر تو مقاله ای که می نویسید و اصرار های زیادی که برای افزایش تاثیر قطعی در همین سال دارید فکر کنید.من با اخر مقاله شما موافقم و حرف همه مخالفان هم همین است که باید بستر مهیا شود تا بتوان تاثیر را قطعی کرد و به تدریج افزایش داد ولی وقتی بستر مناسب نیست چه انتظاری دارید شما؟؟شما حرف از 11 سال قانون گریزی می زنید در واقع این اموزش پرورش بوده که قانون گریزی کرده و در این 11 سال نتوانسته در 3 سال تحصیلی و در صحت و سلامت و امنیت و بخصوص کیفیت امتحانات را برگزار کند که اگر توانایی این کار را داشت و انجامش می داد امروز همه موافق تاثیر قطعی بودند چون می دانستند عادلانه است.
محسن۵۰۰۵۲۶۲۰:۵۳:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۷
آقای حج فروش. سلام حرفهای جنابعالی درست و متین میباشد اما به شروطی که خودتون هم در بند آخر شمردید. یعنی 1- امنیت سئوالات امتحانی در حد بالاترین درجه اطمینان افزایش یابد. 2- ویژگی های استاندارد در سئوالات امتحانی ارتقاء یابد و از نوع سئوالات المپیادی و طرح تیمز استفاده شود. 3- حوزه های امتحانی با وسعت بیشتر انتخاب و تعداد آن به نصف کاهش داده شود. 4- سئوالات امتحانی هر حوزه امتحانی در مرکز به تعداد داوطلبان هر حوزه تکثیر و توزیع شود که نیاز به تکثیر در محل نباشد. 5- مقیاس نمرات را از 20 به 120 تا 160 تغییر یابد. 6- به جای بارم بندی سئوالات از کد گذاری استفاده شود (نظیر مسابقات بین المللی تیمز). 7- حوزه های امتحانی اوراق دانش آموزان را پس از امتحان و جدا کردن سر برگ مشخصات، بلا فاصله اسکن و فایل آن را به مرکز استان و پایتخت ارسال کنند. 8-تصحیح اوراق امتحانی به صورت الکترونیکی (هر ورقه توسط دو تا سه تن از معلمان مجرب و امین در مراکز استان و به صورت نمونه ای در پایتخت) انجام شود. 9- در پایتخت با استفاده از نمونه گیری تصادفی سیستماتیک تعدادی از اوراق امتحانی توسط معلمان طراح سئوال باز تصحیح شود و خطای تصحیح و نمونه گیری را کنترل و در صورت لزوم اقدام اصلاحی لازم را انجام دهند. 10- میانگین نمرات دانش آموزان در استان های مختلف بررسی شود و در صورت معنی داری تفاوت قبل از اعلام نتیجه چاره اندیشی شود. 11- تصویب مجازات های بسیار شدید (تا حبس ابد) برای خاطیان امتحانات نهائی در مراجع قضائی . 12-به وزارت آموزش و پرورش دو سال مهلت داده شود تا با استفاده از نوع سئوالات تشریحی SAT ، FACT و GRE و بومی سازی آن، شرایط آزمون الکترونیکی (بدون کاغذ و قلم) دانش آموزان را فراهم نماید. پس تاثیر قطعی باید اجرا بشه ولی نه الان، الانینکه بنده و تمام کسانی که در سالهای قبل دیپلم گرفته ایم و شاهد فروش سوالات امتحانی نهایی بوده ایم. این یعنی ظلم ظلم به همه. اما در چند نکته که فرمودین سوالات حافظه محور میباشند اما متاسفانه اینگونه نیست و چند سالی است که کسی اگر به تمام دروس مسلط نباشد از محالات است که بتواند رتبه بیارد. و نکته ای که فرمودین بار علمی دانشجو ها کاهش یافته بدلیل کنکور نیست کنکور فقط مساله ای برای گزینش است بلکه افرادی که وارد دانشگاه میشوند بنا آموزش هایی که از اساتید میبیند پیش میرود. بند که سابقه تحصیل به مدت ۶ ترم در دانشگاه سراسری ارومیه رشته فیزیک هسته ای بودم شاهد این امر بودم که بیشتر اساتید رشته مربوط نه سواد درستی داشتند نه تحقیقات درست. پس کمبود سواد عملی بدلیل اشتباهات فاحش در نظام آموزشی ما میباشد. والسلام
ناشناس۵۰۰۵۳۱۲۰:۵۸:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۷
جناب بحث سر امال و ارزوهای شما نیست.الان بحث حال حاضر هست و کنکوری که 11ماه دیگه برگزار میشه و امتحاناتی که دربدترین نوع برگزار شدن.الان تکلیف چیه جناب پژوهشگر؟؟همه اینهایی که فرمودین رو خیلیا بهترشم بلدن.منم بلدم ولی الان کاربردی شده؟؟؟ بس کنید دیگه
ناشناس۵۰۰۵۳۷۲۱:۰۱:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۷
یخورده پیش بره جناب حج فروش دلیل همه مشکلات مملکت رو کنکور اعلام میکنه!!برادر کمی دیدتون رو گسترش بدید تا استدلالی منطقی منتقدین رو هم متوجه بشین.
ناشناس۵۰۰۵۳۸۲۱:۰۳:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۷
اقای حج فروش متاسفانه حرفای شما ارمانیست واز واقعیت به دور الان بحث بر سر کنکور 98 هست که سوالات نهایی در سالهای 95،96،و97لو رفته شما که مقاله ای این چنین طویل وطولانی مینویسید یک بار هم که شده بدون تعصب به دلایل مخالفین توجه کنید بعد اینگونه اظهار نظر فرمایید
علائی۵۰۰۵۵۴۲۱:۱۷:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲۷
دلایل واضحه باید تاثیر مثبت باشه کسانی که از تاثیر قطعی حمایت میکنند جزو موسسات خصوصی هستند که کتابهای ترمیم معدلشان زیر چاپ رفته .
شهریار۵۰۰۵۶۹۲۱:۲۹:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۷
جناب حج فروش امروز آقای وزیر در برنامه حالا خورشید فرمودن این قانون فقط برای نظام جدید هاست حالا سوال ما این است که پس چطور همه جا گفته شد بروید ترمیم معدل کنید مگر نه این که ترمیم معدل برای نظام قدیم هاست؟؟؟؟؟؟ دلیل این تناقض ها چیست؟ لطفا نظرات ما را هم ثبت کنید
شهریار۵۰۰۵۷۸۲۱:۳۲:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۷
آقای حج فروش لطفا این مطلب را که میگویید ورودی های سال ۹۳و ۹۴ از بقیه سالها با سوادترند را با مدارک معتبر ارائه دهید وگرنه کسانی هم میتوانند ادعا کنند این ورودی ها از همه ضعیف تر بودن از لحاظ علمی
علی۵۰۰۶۱۸۲۱:۵۹:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۷
با سلام دوست بنده بعد از ۸ سال کنکور دادن با رتبه ی بالای ۲۰ هزار (طبق گفته خودش قبل از اعلام نتایج نهایی) با پرداخت مبلغ ۹۰ میلیون تومان سال گذشته در رشته دندان پزشکی دانشگاه شهید بهشتی واحد بین الملل پذیرش بهمن شدن. امسال هم از خواهرشون مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان خواستن برای پزشکی اما گفتن چون در مورد شهید بهشتی گزارش به بیرون درز کرده برای شهرستان ها پذیرش میدیم بعدا انتقالی به تهران میدیم واقعا این چه وضعیتی هست! حالا خانواده بنده در این حد توان مالی ندارد اما اگر قرار بر فروش صندلی هست اعلام کنن حداقل خیلی ها هست با رتبه ۳-۴ هزار که قبول نمیشن
اشکالات ریاضی تاثیر قطعی۵۰۰۶۴۰۲۲:۱۹:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۷
آقای پژوهشگر در مورد اشکالات ریلضی وارده نقد بنویس اگر مردی
سعید۵۰۰۶۹۱۲۲:۵۱:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۲۷
تا زمانی که عدالت آموزشی در همه کشور برقرار نباشه تاثیر قطعی معدل بی معنی و کسانی که پشت این طرح هستن همون کسانی هستند که پشت تاسیس دانشگاه های غیر اتفاعی بودن و هرکدوم یه ساختمون 4 طبقه رو دانشگاه کردن! همونایی هستن که مدارس غیر انتفاعی با شهریه نجومی دارن! کنکور با همه نواقصش حداقل شرایط یکسان رو بین یک دانش آموز روستایی دور افتاده و یک بالا شهر نشین که همه معلماشو خریده برقرار می کنه هرچند این ابزار هم داره قدرتش رو با نفوذ سازمان هایی که از بقل کنکور نون میخورن از دست میده ولی باز یه حداقلی رو ایجاد می کنه اقایون اگه پول بیشتر میخوان لطف کنن همون اختلاص کنن ولی امید یک کودک تو روستایی دور افتاده رو ازش نگیرن
ناشناس۵۰۰۹۱۷۰۳:۴۵:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اصلا چرا sat یا act رو بومی کنیم اینا امتحاناتی هستند که خیلی از دانشگاه های دنیا برای پذیرش لیسانس ملاک قرار میدهند ما هم اینا رو ملاک قرار بدیم والله استاندارتر و بدردبخور تر از کنکور هست بومی سازی اینا نتیجه اش میشه همین آش شله قلم کار سازمان سنجش مخلوطی از چیزهای بی ربط و باربط مثل درس عربی که اصلا فلسفه بودن این درس در بین سوالات کنکور زیر سواله.
رسول۵۰۰۹۴۳۰۶:۲۷:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
شما استرس را از یکسال کنکور به 4 سال استرس افزایش دادید شما هزینه برای یکسال کنور اهم برکتاب وکلاس را به 4 سال هزینه افزایش دادید قراره از جیب چه کسی پول بره و به جیب چه کسی وارد شود
ناشناس۵۰۰۹۶۸۰۷:۰۵:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
من مدتی کادر اداری یک دبیرستان معتبر بودم شاگردان خوب و ممتازی سراغ دارم که بدلایلی نظیر بیماری و یا تصادف و یا ورشکستگی پدر خانواده یا فوت ناگهانی برادر کوچک و یا فوت مادر بعلت سرطان و یا جابجایی مدرسه و امثالش معدلشون در سال تحصیلی بشدت کاهش داشته وقتی شرایط تحصیل یکسان برای همه امکان پذیر نیست تاثیر اینچنینی معدل صد درصد ظالمانه است
كسرى۵۰۱۴۳۹۱۱:۳۸:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
درود بر شما و ذهن شفاف و دقيقتان اين مقاله بسيار كامل و دقيق بود إن شاءالله كه مسوولين به پند هاي شما توجه نمايند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین