کنکور و نقدی بر یک نقد

فرشاد فردی،   3970521092 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
کنکور و نقدی بر یک نقد

بدنبال اعلام خبرتأثیر 30 درصدی سابقه تحصیلی در کنکور 98 این مصوبه مورد اعتراض بسیاری از داوطلبان کنکور قرار گرفت. دکتر احمد توکلی با ارسال نامه ای به اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواستار تجدید نظر در مصوبه اخیر شورای آموزش و سنجش کشور شد. آقای احمد حج فروش با نقد دیدگاههای آقای توکلی از عملیاتی شدن تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور 98 دفاع کرده است.در پی انتشار این  نقد ، مقالات متعددی در پاسخ به آقای حج فروش برای انتشار به الف ارسال شد که از میان آنها مقاله زیر جهت اطلاع خوانندگان تقدیم می شود  .

************************************                        

جناب آقای حج فروش در اظهارات  و در یادداشت هایتان پافشاری بر ناکارآمدی کنکور داشتید ، این مورد تنها و تنها نقطه اشتراک دانش آموزان کشور با حضرتعالی است که امید است این نا کارآمدی زمانی مرتفع گردد اما با شیوه درست ؛ در اینکه کنکور یک شیوه استرس زا می باشد شکی در آن نیست و این مطلب اظهر من الشمس می باشد و اکتشافی از جانب شما نیست لیکن در این میان اگر انتقادی بر کنکور دارید راهکارهای علمی و منطقی مطرح بفرمایید .

با توجه به شرایط کنونی کشور زیبنده حضرتتان نیست که فارغ التحصیلان کشور را افرادی خطاب کنید که صرفا به هنر تست زنی تسلط دارند حال آنکه این افراد نیروهای انسانی ماهر ، خدوم و توامند کشور هستند . رهبر معظم انقلاب تا چه حدی امید به نیروی جوان دارند و چه میزان به توانمندی های علمی -فرهنگی جوانان صحه می گذارند اما عجیب است که شما تا این حد چشم بر پیشرفت های جوانان این مرز و بوم که همگی از مجرای کنکور وارد دانشگاه شده اند بسته اید . آیا اوقاتی که خود یا خانواده محترمتان سرما میخورید ،ابا ندارید از اینکه به پزشک مراجعه بفرمایید؟ چرا که حسب مواضع خودتان فارغ التحصیلان کشور فقط هنر تست زنی دارند و اصولا  مراجعه به پزشکی که فقط تسلط به تست زنی دارد و کارآمدی علمی ندارد خطرناک است .

می فرمائید ضریب سوابق تحصیلی ۸۵ درصد قطعی باشد ، فرضا شورای سنجش امروز ضریب سوابق تحصیلی را ۸۵ درصد تصویب کرد ،چند درصد از دانش آموزان(نظام قدیم و نظام جدید) امتحان نهایی (بجز سال سوم )داده اند؟ برای شخصی که امتحان نهایی اش مربوط به سال سوم دبیرستانش است مگر ممکن است که سابقه تحصیلی یک سال را ۸۵ درصد اعمال کرد ؟ پس سال پیش دانشگاهی یا سال دوم برای چه در کشور تدریس می شود ؟

برادر گرامی ! شما سازمان سنجش را قبول ندارید ،دانش آموزان را هم که عوامل مافیا دانسته و قبول ندارید ، نظر سنجی صدا و سیمای ملی یک کشور را هم قبول ندارید، همه پرسی کنکور را هم قبول ندارید !شگفتا !یک تنه رد کردن تمام این افراد ، سازمان ها و ارگان ها کاری ناصواب است !

 آقای حج فروش ! چقدر خوب است که خود تائید می فرمائید نفراتی هستند که با معدل ۹ ،۱۰ و... در دانشگاه های خوب و رشته های خوب تحصیل می کنند اما سوال این است که با چه استدلالی و با چه آماری حکم می کنید که معدل های بالا مربوط به مناطق محروم یا روستاهاست؟  و معدل های پایین مربوط به افرادی است که تمکن مالی دارند! همین یک مورد کم اطلاعی حضرتعالی کافی است تا مابقی فرمایشاتتان هم قابل استناد ندانیم بهتر است بدانیم بحث بر سر همین مورد است که افراد با طبقه رفاهی بالاتر امکان خرید سوالات نهایی را دارند کما اینکه در سال های قبل این اتفاق افتاد و رسانه ای هم شد اما کنکور با تمام بدی هایش امکان خرید و فروش سوالاتش صفر است .

برادر گرامی ! هر فرد صاحب نظر در حوزه اموزشی کاملا بر این امر واقف است که سطح سوالات نهایی بسیار مبتدی و سطح کنکور عمیق و مفهومی است ،شما تا به امروز چند کتاب در حوزه زیست شناسی مطالعه کرده اید یا چند درصد سوالات کنکور و نهایی را با هم مقایسه فرموده اید ؟ که فرضا سطح آزمون های نهایی زیست را عمیق و سطح سوالات کنکور را صرفا در حوزه تستی می دانید ! واقعا درک شما از سوالات آزمون نهایی مثلا درس زیست شناسی این است که آن سوال عمیق است ؟

می فرمایید فلان سازمان چندین سال است به فلان قانون عمل نکرده است ! حال باید چوب قانون گریزی یک سازمانی را یک باره دانش آموزان کشور بخورند؟

جناب حج فروش ! شما از ۸۵ درصد تاثیر قطعی صحبت می فرمایید ،اصلا بنده عرض می کنم بیایید تاثیر سوابق تحصیلی را ۱۰۰ درصد قطعی اعمال کنیم !! آیا خبر دارید چند نفر دانش آموز داریم که معدل ۲۰ دارند ؟حال اگر همه این افراد بخواهند در یک رشته خاص تحصیل کنند تکلیف نظام آموزشی چیست ؟ ضمنا اگر افرادی دارای معدل ۱۹ ،۱۸و ۱۷ را هم به این آمار اضافه کنیم چه بر سر نظام آموزشی کشور خواهد آمد؟

برادر عزیز! می فرمایید که آموزشگاه های کنکور مخالف تاثیر قطعی هستند، ،قاعدتا آموزشگاه ها باید ذوق داشته باشند به تاثیر قطعی معدل ،چرا که هم کلاس کنکور برگزار خواهند کرد هم کلاس ترمیم معدل ! اما اینکه بیان کردید ساختار و محتوای همه آموزشگاه ها بر اساس تست تنظیم شده است و اینکه سوالات تشریحی را ترفند ناپذیر عنوان کردید اولا با این نظر شما باید به حال نظام آموزشی کشور خون گریست ثانیا این فرمایشتتان بنده را یاد بهانه های دانش آموزان ابتدایی در مواقع ننوشتن مشق می اندازد ! با احترام به شما و با استناد به نظر شما (سوالات امتحان نهایی ترفند ناپذیراست) بنده اطمینان حاصل کردم که شما قطعا تا به امروز حتی یک مرتبه سوالات امتحانات نهایی را بررسی نکرده اید ! به عنوان مثال در درس ریاضی در رشته تجربی در نظام قدیم ،همه ساله سوال های آخر مربوط به مشتق و کاربرد مشتق بود که فقط عدد سوال تغییر پیدا می کند .

اقای حج فروش !به نظر شما با وجود تاثیر ۷۰ درصد کنکور و ۳۰ درصد سابقه تحصیلی ،آیا گردش مالی ۱۰ هزار میلیاردی کاهش پیدا می کند یا افزایش ؟

اقای حج فروش! در ادامه مطالبتان فرمودید دانش آموزی معدل ۷ دارد و در کنکور شرکت کرده است ! شرط حداقلی شرکت در کنکور داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی است ، شخصی که دیپلم دارد یعنی دروس سوم دبیرستان را حداقل با نمره ۱۰ پاس کرده است ! حتی اگر اعمال تبصره را هم در نظر بگیریم بازهم شخصی با معدل ۷ پیدا نمی شود ! چون با آن معدل اصولا امکان اخذ دیپلم وجود ندارد .

در آخر فرمایشاتتان مجدد سوالات نهایی را با کنکور مقایسه کرده اید که نشان از کم اطلاعی شما است  !یک دانش آموز اگر سطر به سطر درس زیست شناسی را حفظ باشد در کنکور نهایتا می تواند ۲۰ الی ۲۵ درصد (به صورت خوش بینانه) پاسخ گوی سوالات باشد ! پس کنکور با تمام بدی ها صرفا یک سوال حفظی نیست و اوضاع کنکور با زمان شما فرق کرده است و امروز کنکور علی رغم تمام استرس ها در بین گزینه های موجود بهتر است ، دست آخر اینکه امیدواریم برای یک بار هم شده سوالات امتحان نهایی را با کنکور مقایسه کنید تا شاهد این چنین فرمایشات نادرستی نباشیم .‌

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۸۹۳۳۶۱۳:۱۹:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۱
این چه استدلالی بود آخه. کنکور به عنوان یکی از ابتدایی ترین و ساده ترین روش های جذب دانشجو در همه کشورهای مطرح بوده. کنکور به این شیوه ای که ما اجرا می کنیم دیگه در کمتر کشوری اجرا می شه. عجیبه که این همه حمایت می کنید از این شیوه اجرای کنکور که بر اساس تست زنی است
رضا آشوری۴۸۹۴۶۴۱۴:۱۲:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
عزیز دلم اره کنکور بده ولی ما توی ایران زندگی میکنیم متوجهی؟ ایران هنوزم روستاهایی داره که بسیار هم تعدادشون بالاست که برای هر 10 درس سال دوازدهم یک معلم دارند و این یعنی عدالت آموزشی؟ ایا کسی که توی مراکز استان ها درس مخونه با کسی که توی روستاس برابره؟ در شرایط فعلی کنکور بهترینه متوجهی؟
ناشناس۴۸۹۶۲۰۱۵:۱۰:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۱
کنکور فعلی عادلانه نیست. به علت اینکه الان شهرها و مناطقی را جزو سهمیه های مناطق 2 و 3 به حساب می آورند که سهمیه بالایی بعد از سهمیه ایثارگران به آنها تعلق می گیرد!. همه ما در ایران زندگی می کنیم و می دانیم که امروزه به طور کلی، شهر ها و روستاهای ایران فاصله چندانی از نظر سبک زندگی با هم ندارند. الان در همه روستاها و شهرها اسباب زندگی لوکس ، خودرو مدل بالا وجود دارند و سبک زندگی خیلی به هم نزدیک است.ولی در کنکور شهرها را جدا میکنند و سهمیه به بعضی شهرها میدهند که واقعا" اگر تحقیق کنی آن شهرها از تهران که اسمش پاینخت است، بهتر زندگی می کنند و برای کنکور معلمان خصوصی می گیرند و یا خانواده هایشان هزینه های بالایی را برای ورود به کنکور پرداخت می کنند !
ناشناس۴۸۹۶۸۲۱۵:۴۹:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۱
همه ما الان در ایران زندگی میکنیم و میدونیم وضعیت اقتصادی مردم ایران طوری بهم ریخته است که چه تهران چه شهرها و روستاهای دیگر وضعیت بدی دچار هستند.اینطور نیست که هرکس در تهران زندگی میکند وضع مالی خوبی داشته باشد در همین تهران کسانی زندگی میکنند که به نون شب خود محتاج هستند.این که سهمیه خوب نیست بحث دیگری است این چه ربطی به حذف کنکور دارد؟ همین الان که کنکور داریم صدتا سهمیه داریم.. سهمیه هئیت علمی داریم!!!خانواده مسئولین بچشو میفرسته خارج از کشور بعد از 2 ترم 20 تومن میده میاد ایران با بچه های دیگه میشینه صداش در نمیاد!!.
ناشناس۴۸۹۹۵۷۱۹:۲۴:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
اگر قصد اصلاح هست بهترین راه حل برگزاری آزمون تشریحی حداقل دو نوبت در سال هست و نمرات این آزمون می تونه برای 2 سال اعتبار داشته باشه و مبنای پذیرش در دانشگاه های کشور باشه.
رضا۴۸۹۵۲۳۱۴:۳۴:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۱
این چه استدلالی بود؟ این یک استدلال منطقی بود که البته به مذاق بعضی ها که دوست دارن علاوه بر کنکور ، از امتحان نهایی هم در امد کسب کنن ، اصلا خوش نمیاد. کنکور فعلی ، با همه ایراداتش ، از طرح (سوابق تحصیلی + کنکور) خیلی بهتره. تاثیر سوابق تحصیلی علاوه بر این که در حال حاضر خیلی اشکالات داره ، علاه بر اونها ظلم در حق بچه های نظام قدیمه.
ناشناس۴۸۹۵۲۷۱۴:۳۵:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲۱
کجای سیستم اموزشی ما شرایط اقتصادی اجتماعی فرهنگی ما شبیه بقیه کشورهاست؟که بخوایم در مورد ورود به دانشگاه یکهو از انها تقلید کنیم؟
سعید۴۸۹۵۴۷۱۴:۴۳:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
چرا بدون تحقیق حرف میزنید ؟ شما از تصویب یک قانون غلط و ظالمانه چه بدست میاورید ؟
ساناز۴۸۹۵۵۸۱۴:۴۷:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
صدالبته کشورهای دیگه زیرساخت های مناسبی دارند ن مثل ما که برخی مواقع سوالات امتحانات نهایی لومیره همچنین عدالت آموزشی اونها با ما قابل قیاس نیست آیا شرایط دانش آموزی که درتهران درس میخونه با اونی که روستا درس میخونه یکسانه؟ما با روش کاملا مدرن و فرا پیشرفته سوالات امتحان نهایی رو تصحیح میکنیم مسلما ن تازمانی که شرایط برابری برای همه فراهم نشه کنکور عادلانه ترین راه حل سنجش میباشد
علیرضا۴۸۹۵۶۲۱۴:۴۹:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
سوال ؛ آیا با قانون تاثیر قطعی معدل کنکور جمع میشود ؟!! جواب یک کلمه است "خیر" کنکور نه تنها جمع و تمام نمیشود بلکه یک بازار درآمدزای دیگر به نام ترمیم معدل به آن اضافه میشود !! ------- به گفته آقای حج فروش ، کنکور یک روش غلط است ولی من از ایشان میپرسم ؛ که اگر کنکور غلط است امتحان نهایی هایی که در آن تقلب رخ میدهد و سوالات منتشر میشود و دارای سوالات غیر استاندارد است ، روشی صحیح برای سنجش دانش آموزان است !؟
ناشناس۴۸۹۳۹۷۱۳:۴۲:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۱
این آقای حج فروش ما نفهمیدم در طول این 2 3 هفته از کجا پیداش شد که شد کارشناس امور آموزشی و کنکور!!!! کنکور با تمام ناعدالتی هاش
ناشناس۴۸۹۴۴۸۱۴:۰۱:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
کسانی که سواد کافی ندارند و با سهمیه در رشته های برتر در دانشگاه های برتر برگزیده میشوند
ناشناس۴۸۹۵۰۰۱۴:۲۲:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۱
اقای حج فروش ذهن خودشون رو بستن و به هیچ عنوان نمیخوان به گفته های منتقدین فکر کنن.امیدوارم این کارشون سهوی باشه و نه به عمد
یک کنکوری ۹۸۴۸۹۵۳۹۱۴:۴۰:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
باما ۳ میلیون دانش آموز کنکوری ۹۸ مخالف تاثیر قطعی معدل هستیم ما خانواده ی ۳ میلیون از مسئولین مربوطه میخواهیم آینده امان را نابود نکنند و با تصویب تاثیر مثبت در کنکور ۹۸ ما را در ساختن آینده خویش یاری کنند در آخر از سایتممنونیم که همواره صدای ما دانش آموزان بوده است .
کنکوری۴۸۹۵۴۵۱۴:۴۳:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۱
تاثیر قطعی سوابق آینده اکثریت دانش آموزان رو متحول و مانع رشد محرومین میشود . لطفاً وزیر علوم به درخواست نمایندگان مجلس احترام بزارند و جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو رو برگزار کنند و این مصوبه ظالمانه رو لغو کنند .
امیر۴۸۹۶۰۱۱۵:۰۵:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
این مصوبه لغو میشه چون مجلس و وزرای محترم علوم و بهداشت افرادی دانا عاقل و با سواد هستند
سارینا۴۸۹۷۱۲۱۶:۱۵:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
من بعنوان کسیکه سه سال پشت کنکور پیر شد تا به هدفش رسید ، واقعاً با حذفش توی شرایط فعلی موافق نیستم!! کنکور بیشتر از هر راه دیگه ای حق رو به حق دار میرسونه...باز اونم تمام و کمال نیست ولی بهترین راهه فعلاً... اتفاقاً خوشبختانه کنکور رفته به سمتی فراتر از یه آزمون صرفاً تستی و داره بشدت مفاهیمِ درسی رو توی دانش آموزان محک میزنه...ولی خب کنکور بد، ما بیایم اون رو با یک چیز بدتر تلفیق کنیم؟!؟! والله هر طفل صغیری براش این استدلالها رو بیان کنی متوجه میشه...دلیل اینهمه مبارزه با لغو تاثیر قطعی چی میتونه باشه
شادي۴۸۹۷۴۶۱۶:۳۰:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
حتي اسم كنكور هم باعث استرس بين همه ميشه ولي حداقل توش تقلب كمتره وقتي يك مصحح مياد تو حوزه تصحيح أوراق و براش مهم نيست كه چه بلايي قرار سر بچه ها بياد و بدون صحيح كردن ورقه شروع به نمره دادن ميكند آيا اين بي عدالتي نيس كه يكي حقش نمره ي كم بود ولي نمره ي بالايي كسب كنه و حتي اعتراضي هم نباشه چراكه بيشتر از حق خودش كسب كرده
ناشناس۴۸۹۷۵۳۱۶:۳۵:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
تشکر فراوان از الف بخاطر نکته سنجی خوبشون تو این مورد اینو مطمین باشید کسی که تو شیمی یا زیست شناسی بالای هشتاد درصد میزنه شک نکنید به نود درصد مطالب هر سه پایه و همچنین ارتباط مفاهیم این سه پایه مسلط کنکور هر ایرادی هم داشته باشه ولی این حسن داره که اگه تمام نمراتت بیست باشه ولی مفهوم رو متوجه نشده باشی امکان نداره تو کنکور موفق باشی
ناشناس۴۸۹۷۷۵۱۶:۵۰:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۱
به نظر من کسانی دنبال لغو کنکورند که از هوش کافی برخوردار نیستند و یا منافع دیگه ای رو دنبال می کنند این ماراتن کنکور هست که درس خون رو از درس نخون و نخبه رو از غیر نخبه جدا میکنه البته هر کس رتبه خوبی آورد دلیلی بر این نمیشه که خیلی باهوش و و فلان هست اما حد اقل مشخص میشه هدفمند جدی و تلاشگر هست تاثیر قطعی معدل حرف خنده داری هست
رسول۴۸۹۷۸۲۱۶:۵۲:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
خواهشن لغو کنید اونی سال 88 مثلا کنکور داده و فقط یکسال فقط سوم امتحان نهایی داده چطور فقط یکسال رو براش 30 درصد حساب میکنید مگه دیوان عدالت پارسال رای نداد باید 3 سال لحاظ بشه
ناشناس۴۸۹۸۴۳۱۷:۳۶:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
درحال حاضر عادلانه ترین آزمون کنکور است که نه سوالات آن خرید و فروش می‌شود ونه تقلبی در آن صورت میگیرد وسطح سوالاتش هم قابل قبول است تاثیر قطعی معدل یک فاجعه است و باید هرچه زودتر لغو شود
ناشناس۴۸۹۹۶۴۱۹:۲۸:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۱
این نوشته به همه چیز شبیه بود الا نقد! فقط گفته بود برادر فلان حرف شما غلط است ، برادر بهمان حرف شما اشتباه است! متن بسیار نامرتب بود و هیچ سند و مدرک و آماری ارائه نشده بود.
ناشناس۴۹۰۱۵۹۲۳:۳۶:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
متن بر اساس نوشته اقای حج فروش تدوین شده ...اگر مقاله انتقادی ایشون رو بخونید در جریان کار قرار میگیرید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین