اختصاصی | مراجع تقلید درباره «وظیفه حکومت در حجاب» چه می‌گویند؟

عبدالرضا طالقانی*، گروه فرهنگی الف،   3961218059 ۶۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

پاسخ برخی مراجع تقلید درباره «وظیفه حکومت در حجاب» جالب توجه است.

اختصاصی | مراجع تقلید درباره «وظیفه حکومت در حجاب» چه می‌گویند؟

به گزارش جامعه خبری تحلیلی "الف"، در پی افزایش واکنشهای موافق و مخالف به مسئله «وظیفه حکومت در الزام به حجاب»، انتهای بهمن‌ماه 1396، دو پرسش در قالب استفتاء از مراجع عظام تقلید، توسط خبرنگار "الف" بصورت جداگانه به دفاتر ایشان ارسال شد.

با توجه به ضیق وقت، تاکنون پاسخ 6 تن از این بزرگواران واصل شده، که البته بسیار مهم و فارغ از نحله‌های فکری و سیاسی، کاملاً موید فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب است. با توجه به بیانات پنجشنبه گذشته معظم له، پاسخ این استفتائات منتشر می‌شود؛ سایر استفتائات پس از وصول بصورت منظومه‌ای جامع، در ماههای آغازین سال 97 منتشر خواهد شد.

متن استفتاء از این قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: استفتاء

محضر مبارک مرجع تقلید شیعیان {نام مرجع}

با سلام و عرض تحیت

خدا وجود مبارک حضرتعالی را حفظ فرماید.

خواهشمند است بفرمایید:

1. آیا دولت اسلامی مکلف به اجرای اجباری حجاب هست یا خیر؟ (تقاضا دارم عنایت بفرمایید موضوع، اصل مسئله حجاب نیست، بلکه تکلیف حاکمیت است).

2. رویه، در حکومت رسول مکرم (ص) و حکومت امیرالمومنین چگونه بوده است؟

دست بوس شما

پاسخ حضرات به این شرح بوده است:

* حضرت آیت‌الله نوری همدانی

بسمه تعالی

سلام علیکم

حراست و اجرای تکالیف دینی از اهم وظائف حکومت اسلامی است که تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر مندرج است.

حسین نوری همدانی

* حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی

بسم الله الرحمن الرحیم

کد رهگیری: 9611240092

:: با اهداء سلام و تحیت؛

پاسخ:  اولا منظور از اجبار این است که انسان نتواند تصمیم گیری کند، درحالیکه در مساله حجاب قادر به تصمیم گیری هست ولی اگر تخلف کند امر به معروف و نهی از منکر می کنند و باید او را وادار به انجام وظیفه کرد، مانند مقررات راهنمایی که به مصلحت مردم است و اگر انجام ندهند آنها را ملزم می کنند. ثانیا حجاب از واجبات است و انجام همه ی واجبات حداقل در ظاهر الزامی است و حکومت اسلامی موظف است از گناهان علنی جلوگیری کند، در زمان پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) و معصومین (علیهم السلام) مردم بدون اجبار رعایت شوون اسلام را می کردند و نیاز به اجبار نبود همان گونه که در خانواده ی متدین امروز نیز اگر اجبار هم نباشد رعایت می کنند. جهت مطالعه ی بیشتر می توانید مقاله ی «حجاب اجباری» را در آدرس زیر مطالعه فرمایید: http://makarem.ir/articles/?lid=0&mid=252809 

همیشه موفق باشید               

دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی / استفتائات

 

* حضرت آیت‌الله جوادی آملی

سلام. دولت موظف به اجرا حجاب است، مانند جلوگیری از روزه‌خواری علنی در ماه مبارک رمضان.

 

* حضرت آیت‌الله جناتی

  1. حکم اجرایی حجاب و لزوم رعایت آن برای همگان است و فرقی بین حاکمان و غیر آنها در این جهت نیست، زیرا وجوب رعایت آن برای زنان بر اساس کتاب خدا وسنت رسول اواست  و باید آن را رعایت کنند . و مسئولیت اجرایی این  حکم الهی برعهده حاکمان اسلامی است . و تا می توانند در اجرای آن برای زنان با حفظ رعایت اخلاق و موازین اسلامی که در امر به ومعروف  و نهی از منکر است انجام دهند .
  2. در آن زمان نیز رعایت حجاب بر زنان واجب بوده و آنها آن را رعایت می کردند. و بدین جهت وجوب رعایت آن اختصاص به زمان خاصّی ندارد و باید در همه  زمانها رعایت شود بر زنان لازم است  که همه اعضای بدن خود را از نامحرم بپوشانند لیکن وجه  و کفین از این حکم استثناء شده است .

 

* حضرت آیت‌الله مظاهری

بسمه تعالی

آنچه مسلم است اینکه در زمان حکومت رسول اکرم (صل‌الله علیه و آله و سلم) و امیرالمومنین (سلام الله علیه) همه زنان حجاب داشته اند و کسی بی حجاب نبوده است و واضح است که در حکومت اسلامی باید ظواهر شرع مقدس مراعات گردد.

حسین المظاهری

 

 * رهبر معظم انقلاب

شماره استفتاء:  STa819E4mw

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

این پایگاه فقط پاسخگوی سوالات عام و مورد ابتلای فقهی می‌باشد؛ و با توجه به کثرت سوالاتی که روزانه به این پایگاه واصل می‌شود، از پاسخگویی به سوالاتی که مورد ابتلای فرد نیست (ولو جنبه فقهی هم داشته باشد) و یا سوالاتی که به قصد جمع‌آوری و یا تحقیق ارسال می‌شود، معذوریم.
مدیر پایگاه

موفق و موید باشید

 

البته اظهارنظر روشن پنجشنبه(۱۷ اسفند ۱۳۹۶)  ایشان در ضرورت این امر، به نوعی پاسخ این سوال را نیز در بر می‌گیرد. 

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به تبلیغات پرحجم دشمنان و هزینه‌های سرسام‌آور آنان برای اثرگذاری منفی بر مسئله حجاب، گفتند: آن‌همه هزینه، فکر و تبلیغات کردند که در نتیجه آن چند دختر فریب بخورند و در گوشه‌وکنار روسری از سر بردارند و همه تلاش‌هایشان در این نتیجه کوچک و حقیر خلاصه شد که این، مسئله‌ای نیست اما آنچه بنده را حساس می‌کند، طرح مسئله «حجاب اجباری» از دهان برخی خواص است.

ایشان افزودند: این عده که در میان آنها روزنامه‌نگار، روشنفکرنما و آخوند معمّم هم وجود دارد، همان خطی را دنبال می‌کنند که دشمن نتوانسته با آن‌همه هزینه در کشور به نتیجه برساند که ان‌شاءالله این کارشان نادانسته باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با رد ادعای این افراد مبنی بر اینکه دستور امام راحل درباره حجاب زنان مربوط به همه‌ی زنان نبوده است، گفتند: این حرف غلط است زیرا ما آن زمان بودیم و خبر داریم که امام بزرگوار در مقابل این منکرِ واضح که به‌دست پهلوی‌ها و دنباله‌های آنها در کشور ایجاد شده بود، همچون همه منکرات مثل کوه، محکم ایستاد و گفت حجاب باید وجود داشته باشد.

ایشان افزودند: نظام اسلامی با فردی که در خانه خود و در مقابل نامحرم حجاب ندارد، کاری ندارد، اما کاری که در خیابان و در ملا عام انجام می‌شود در واقع کار و تعلیم عمومی است و برای نظام برآمده از اسلام، تکلیف ایجاد می‌کند. حضرت آیت الله خامنه‌ای گفتند: کار حرام، بزرگ و کوچک ندارد و آنچه حرام شرعی است، نباید به صورت آشکار انجام شود، زیرا شارع اسلامی بر حکومت تکلیف کرده مانع انجام حرام علنی شود.

ایشان با ردّ حرف برخی افراد مبنی بر اینکه باید اجازه داد مردم خودشان حجاب را انتخاب کنند، گفتند: این حرف را درباره همه گناهان اجتماعی می‌توان گفت؛ مثل آن که بگویند فروش مشروبات الکلی آزاد شود و هر کس خواست بخورد یا نخورد؛ آیا این حرف درست است؟

 

به این ترتیب مشخص است که میان مراجع عظام تقلید درباره «وظیفه حکومت در الزام به رعایت حجاب در جامعه» نوعی اجماع وجود دارد.

 منتظر نظرات سایر علما و مراجع عظام باشید...

*عبدالرضا طالقانی، پژوهشگر موسسه احیاگران تمدن فاخر | مطالب دیگر نگارنده را اینجا پی بگیرید

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۷۰۷۰۹۰۶:۴۱:۱۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
دولت اسلامی همان حکومت دینی هست ؟..
الف ر۲۷۰۷۱۹۰۷:۰۲:۴۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
..درحال حاظر در جامع چقدر عدالت اجرا میشود اگر کمی همت کنیم 10 در صد مردم به حقشون میرسند
ناشناس۲۷۰۷۲۳۰۷:۱۲:۵۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
به قرآن مراجعه کنید . ۱۸ آیه صراحت بر حجاب دارد . و حکومت مکلف به محافظت از شئونات اسلامی است .
ناشناس۲۷۰۹۵۳۱۰:۵۸:۱۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
سوال درست نیست. حجاب زن غیرمسلمان در زمان پیامبر چطور بوده؟
ناشناس۲۷۱۴۹۴۱۷:۵۷:۲۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
اتفاقا این موضوع نشان میدهد که در زمان پیامبر حجاب اجباری بوده ... در تاریخ گفته اند اهل کتاب ملزم به پوشش اسلامی نبوده اند ... معنای این حرف این است که مسلمانان ملزم به رعایت پوشش اسلامی بوده اند یعنی قانون جامعه اسلامی آن موقع الزام به حجاب بوده است اما برای اهل کتاب که از نظر دینی مکلف به حجاب اسلامی نیستند استثنا شده بود ... حالا ممکن است کسی سوال کند که چرا الآن اهل کتاب اینگونه نیستند ... پاسخ این است که تصمیم در این مورد بر عهده حکومت اسلامی است و حکومت اسلامی آن موقع آنگونه مصلحت دانسته و ولی الآن مصلحت دانسته که اهل کتاب هم رعایت کنند ، مثلا در آن زمان اهل کتاب زنار می بستند و از همین طریق در جامعه شناخته می شدند و یکی از فوایدش این بود که به دلیل عدم رعایت حجاب مواخذه نشوند اما الآن امکان دارد به اهل کتاب بگوییم زنار ببندند ؟!
ناشناس۲۷۱۸۱۶۰۰:۵۵:۲۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
مسلمانان ملزم اعتقادی بوده اند نه اجباری. آیا سراغ دارید که در صدر اسلام برای کنترل حجاب زنان شحنه و مامور و گشت اختصاص داده باشند؟
ناشناس۲۷۲۷۱۷۱۸:۲۸:۳۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
توجیه
نجیب۲۷۱۷۴۳۲۲:۵۴:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
قبل از ایجاد حکومت و بعد از آن با هم فرق می کند.
ناشناس۲۷۱۰۱۷۱۲:۰۳:۲۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
بعضی اگر به قرآن مراجعه می کردند الان اینجا با کامنت هاشون و رفتارشون در جامعه درفشانی نمیکردند. مستقیماً هرچی به مخیلشون میرسه میاد به زبان و دست.
ناشناس۲۷۱۲۲۶۱۴:۲۴:۲۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
من نمی‌دونم چرا با روزه مقایسه می کنن.نماز وحج هم واجبه ولی اجباری نیست.
ن.د۲۷۰۷۲۴۰۷:۱۳:۴۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
سئوال بنده از این بزرگوران: وقتی در خود دین اجبار نیست در ظواهر دین چطور اجبار هست؟
رامین۲۷۰۸۸۱۱۰:۰۶:۴۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
با این استدلال که هیچ کدام از احکام اسلامی نباید اجرا بشود. کسی می‌میرد و پسر بزرگش همه اموال را در اختیار می‌گیرد؛ حال اگر امور ارث بر اساس قاعده‌ای نباشند، چگونه حکم کنیم که سایر فرزندان نیز ارث می‌برند؟ آن جایی که مختارید، در پذیرش اصول دین است و اتفاقا بر همین اساس هم تقلید در اصول دین جایز نیست. ولی رعایت قوانین دینی که با فلسفه حفظ نظم و سعادت جامعه وضع شده‌اند، الزامی است.
ناشناس۲۷۱۰۵۷۱۲:۲۹:۱۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
کشورهای دیگر چه میکنند؟
ناشناس۲۷۱۲۱۷۱۴:۱۳:۲۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
بر اساس قوانین خودشان عمل می‌کنند.
ناشناس۲۷۱۱۱۹۱۳:۱۱:۲۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
ایران رو با امارات و ترکیه مقایسه کن ؟؟ واقعا الان ما سعادتمند هستیم ؟؟!!
رامین۲۷۱۲۶۱۱۴:۴۷:۰۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
مقصود این نبود که آیا ما همین الآن سعادتمند هستیم یا نه، بلکه باید توجه داشت هدف نهایی قانونگذار احقاق نظم است و قانونگذاران کشور ما هم تشخیص داده‌اند رعایت حجاب موجب نظم می‌شود. همچنان که قانونگذاران برخی کشورها معتقدند بی‌حجابی به حفظ نظم می‌انجامد. در هر صورت، یقیناً جامعه منظم که متاثر از قانون‌مداری است، به سعادت نزدیک‌تر است تا جامعه نامنظم.
ناشناس۲۷۳۳۵۸۱۲:۰۵:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
یعنی از نظر شما همه قوانینش داره اجرا میشه ما فقط ب ظواهر اسلام اهمیت میدیم ..اگر واگر واقعا قران ودستوراتش همه قوانین اجرا بر جامعه بود وضع زندگی و جامعه امروز ما این نبود.......
ناشناس۲۷۰۸۸۸۱۰:۰۹:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
اگه سوال داری برو از خودشون بپرس تا جوابتو بدن. اینجا این سوالاتو مطرح میکنی که چی بشه؟؟ که لایک بخوری فقط؟؟؟؟
ناشناس۲۷۰۹۰۶۱۰:۱۹:۳۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
حتی در بی بندوبارترین و ولنگارترین کشورهای دنیا هم مردم بومی و مهاجر موظف به تبعیت از قوانین حاکم هستند . _______________________ مخالفین برخی از مواد قانون هم مکلف بر رعایت تمامیت قوانین هستند . هرچند اکراه و اجباری در دین نیست اما مراعات قوانین شرعی و قانونی تکلیف عقلی و فطری و اجتماعیست . اشخاصی که اعتنایی به دین هم ندارند در رعایت قوانین و شرعیات جامعه ی خود مسئولند . ______________________ اتفاقاً مفسدان اقتصادی هم خود را بی نیاز و مصون از اجرای قوانین و شرع میدانند و امروز نتیجه ی آن را میبینیم .
سید۲۷۰۹۰۷۱۰:۱۹:۳۷ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
بله. در اصل پذیرش دین اجباری نیست اما اگر اسلام به عنوان دین پذیرفته شد آنگاه اجرا و پایبندی به احکام آن اجباری است.
ناشناس۲۷۱۰۵۸۱۲:۲۹:۳۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
شما وقتی به دنیا میایی تو شناسنامه شما دینت میخوره !!! کسی دین رو خودش انتخای نکرده
ناشناس۲۷۱۰۶۱۱۲:۳۰:۵۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
و آنکس که اسلام ندارد چه؟ در انگلیس مسلمانان بر خلاف نظر اکثریت جامعه حجاب دارند و کسی مزاحم آنها نیست
ناشناس۲۷۱۰۸۹۱۲:۴۷:۲۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
پس در واقع راه نجات از زور و اجبار شما، خروج از دین است؟!!
سید۲۷۱۳۹۴۱۶:۲۰:۲۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
اگر فردی با تحقیق و بررسی کافی دین - اسلام - رو انتخاب کرده باشه قاعدتاً شرایط اون رو هم پذیرفته. یکی از ابتدایی ترین شرایط پذیرش یک دین اجرای دستورات و احکامه اونه. پس دیگر اصطلاحاً "دبه" کردن و یا دستچین کردن احکام و دستورات، معنی نداره. همچنین است "خروج" از دین.
نجیب۲۷۱۷۵۰۲۲:۵۹:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
می خواهی التماست کنیم که حجابت رو رعایت کن. به جهنم می خواهم که صد سال حجابت رو رعایت نکنی. افتخارت این هست که جلوی حکم قرآن و خدا بایستی. محکم جلوی امثال تو ایستاده ایم و کشته شدن در اقامه این فریضه الهی را شهادت میدانیم..
ناشناس۲۷۲۳۶۵۱۳:۴۳:۱۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
اگر لطف کنید در مقابل مفسدین اقتصادی و غارتگر بیاستید... فکر کنم ثوابش بیشتر باشه.
ناشناس۲۷۰۹۴۲۱۰:۵۱:۴۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
اول اینکه تمام واجبات و محرمات اجبار هستند بعدشم اینکه در دین اجباری نیست رو از کدوم ایه اوردی؟
ناشناس۲۷۱۶۹۱۲۱:۵۱:۳۷ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
لا اکراه فی الدین ... در دین هیچ اکراهی نیست(چه برسد به اجبار) دانشمند قرآن میدونی چیه؟
ناشناس۲۷۱۸۷۹۰۸:۰۰:۱۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
متنی که شما گفتی یک قسمت از یک ایه قرانه... به ایات خدا هم رحم نمیکنید
محمود۲۷۱۰۳۱۱۲:۱۱:۴۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
مثل اینکه من مجبور نیستم به یک کشور بروم ولی وقتی رفتم مجبورم قانون آن کشور را رعایت کنم
ناشناس۲۷۰۷۲۵۰۷:۱۴:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
جریان غربگرا ، حتی بدیهی ترین نظرات امام در باره حجاب را هم تحریف می کنند.
ناشناس۲۷۰۷۲۹۰۷:۲۰:۱۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
اصلاح طلبان حجاب را سیاسی کرده اند ..تا از این موضوع برای خود ، پیاده نظام برای رسیدن به اهداف سیاسی درست کنند.
ناشناس۲۷۰۹۴۸۱۰:۵۶:۱۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
آقا دیگه اصلاح طلبان هم ارزشی ندارند. مردم از همه جریانات سیاسی عبور کرده‌اند. پس از اونا هزینه نکنید.
ناشناس۲۷۰۷۷۱۰۸:۱۹:۱۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
سلام دولت عملا اقدامی نمیکنه اگه اقدام میکرد چیه این مانتوهای بدون دگمه که تو همه فروشگاهها در حال فروشه یا مانتوهای تنگ و فوق العاده کوتاه یا مانتوهایی مثل لباس خواب بلند و بدون دگمه شور مسخره بازی دراومده کسی هم جواب نمیده مثلا تعزیرات داریم یه بولیز ساده یقه اسکی که قیمت واقعیش بیش از سی چهل تومن نیست چرا باید صدو پنجاه تا دویست قیمتش باشه اگه دولت به معنی واقعی کارش رو انجام میداد هیچکس نمیتونست از حدودش عدول کنه یعنی نه تعزیرات و نه هیچ ....به جز اداره مالیاتی کارش رو درست انجام نمیده متاسفانه ....
ناشناس۲۷۱۱۳۸۱۳:۲۲:۲۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
اجبار جواب نمی ده دوست عزیز هیچ اجباری
dayani۲۷۰۷۷۹۰۸:۲۹:۰۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
.. مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام برای چه بوجود آمده؟ مواردی که منطبق با قانون و شرع نیست، اما ضروری است به آن عمل شود.
ناشناس۲۷۰۸۰۴۰۸:۵۰:۵۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
بنظر می رسه خواست جامعه هم مهم هستش.
نجیب۲۷۱۷۵۵۲۳:۰۴:۳۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
شاید جامعه خواست بره به جهنم اما من نخواهم بروم اونوقت چی؟ پس من باید در برابر شما بایستم. یا شما اصلاح میشوی و یا من شهید.
ناشناس۲۷۰۸۴۲۰۹:۳۰:۲۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
.. جواب روشنی از سوی این علما داده نشده .
ناشناس۲۷۰۸۵۱۰۹:۴۲:۴۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
کاش شمایی که در باره حجاب از مراجع سوال پرسیدید، در باره ربا خواری علنی بانک ها و ... این فعل حرام هم سوال میپرسیدید...
ناشناس۲۷۱۷۵۸۲۳:۰۶:۳۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
قبلا سوال شده است و همگی به اتفاق گفته اند حرام است حرام است حرام. لطفا قبل از اینکه نظر بگذارید و سایر بی اطلاع ها و غرض ورزان به شما مثبت دهند مطالعه خود را زیاد کنید.
آزاده۲۷۰۸۸۷۱۰:۰۹:۴۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
اجبار در هیچ چیز خوب نیست. باورها باید تقویت بشه. اجبار باورهارو سست تر میکنه..
ناشناس۲۷۰۹۴۰۱۰:۵۱:۱۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
نفوذ کلام با درستی اعمال زیاد میشود ...
ناشناس۲۷۰۹۶۷۱۱:۱۶:۲۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
مراجع درباره ربا هم نظرات روشنی دارند ولی مگر دولت به ان عمل میکند
شهاب ذ۲۷۰۹۷۴۱۱:۲۴:۱۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
کاش... برای ریشه‌کنی فساد، دزدی‌ها، بی‌اخلاقی‌ها، فقر فرهنگی و اقتصادی هم مصمم بود و کاری برای ابتدایی‌ترین نیازهای مردم می‌کرد. در همین دین بزرگانش تاکید می‌کنند از دری که فقر وارد شود از در دیگر دین و ایمان خارج می‌شود.
ناشناس۲۷۱۰۷۳۱۲:۳۷:۳۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
بر فرض اگر اکثریت افراد مسلمان در جامعه اسلامی به حجاب مورد نظر آقایان اعتقاد نداشته باشند و نخواهند آن را اجرا کنند در این صورت آیا حکومت می تواند احکام را به مردم تحمیل کند.
ناشناس۲۷۱۰۷۶۱۲:۳۹:۱۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
چرا برای نبستن کمربند ایمنی، نگذاشتن کلاه ایمنی، ریختن زباله در محیط، گرانفروشی، اسراف در مصرف آب و برق و گاز، آلوده گردن هوا، شکستن درختان، برخورد ناشایست با مردم و ارباب رجوع و ... گشت نمیگذارند و متخلف را با تحقیر و ضرب و شتم سوار ون نمی کنند؟!! اگر بخواهند برای این مسائل گشت ارشاد بگذارند، دیگر وقت و نیرویی برای پرداختن به چندتا رشته موی زنان و سانت کردن ارتفاع مانتو نمی ماند. اینهمه فشار و اجبار برای روسری سر زنان کردن عجیب نیست؟!!!! شاید هم گیر دادن به زنان و دختران کار ساده ای است...
ناشناس۲۷۱۱۱۵۱۳:۰۷:۱۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
لطفا نظر مراجع در خصوص ظلم فساد حرامخواری تبعیض رانت خواری دروغگویی تهمت نابودی نسلها ووووو را هم بگذارید
بنده خدا.۲۷۱۲۴۶۱۴:۴۲:۳۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
مساله اینجاست که کسی نمیتواند بر اساس کتاب قانون جمهوری اسلامی ، ملاک مشخصی برای اندازه گیری حجاب ارایه دهد. یعنی دقیقا معلوم نیست تعریف حجاب چیست. یکی میگوید چادر و روبند ، یکی میگوید چادر، یکی میگوید پوشیدن مانتو و فقط دست و صورت مشخص باشد . یکی میگوید برجستگی ها مشخص نباشد . یکی میگوید در حدی که جلب توجه نکند. چندین سال پیش که پوشش مانتو مطرح شد بسیاری فریاد وا اسلاما سردادند . اما الان آن پوشش بسیار محجبه محسوب میشود. خلاصه مسله ای که قابل اندازه گیری نیست بعنوان قانون معرفی میشود و تشخیص آن به عهده اجرا کننده گذاشته شده است. علمای اسلام اول تکلیفشان را برای تعریف حجاب مشخص کنند سپس در مورد اجبار و اختیار مساله مشخص میتوان صحبت کرد.
ناشناس۲۷۱۳۱۲۱۵:۲۰:۵۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
دین به غیر از مسیله جنسیت و پوشش و روابط زن و مرد هم احکامی دارد!
شهاب۲۷۱۳۴۶۱۵:۴۵:۲۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
بهتر بود نظر آقای طالقانی هم در آن مقاله معروف روزنامه اطلاعات میزاشتین که بدانیم بی طرف هستین
مصطفی۲۷۱۴۰۷۱۶:۳۴:۱۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
لطفا سوال زیر را هم از علمای عظام بپرسید: * آیا دولت اسلامی مکلف به اجرای حذف ربای بانکی هست یا خیر؟ بنده یک وام 100 میلیونی گرفتم که باید 209 میلیون پرداخت کنم. می خواهم بدونم اسلامی هست یا نه؟
حسن۲۷۱۴۳۹۱۷:۰۱:۴۷ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
چیزی در مورد اجبار به حجاب در زمان پیامبر و امامان معصوم از سنت وحتی روایات در کلام مراجع محترم ندیدم
ناشناس۲۷۱۴۹۱۱۷:۵۵:۱۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
عزیز بزرگواری که قوانین راهنمایی و رانندگی را مثال آوردند سوالی که برای من مطرح شد اینکه قواعد رانندگی را اکثریت قاطع می پذیرند (هرچند خود گاهی اجرا نمی کنند) اما در مورد حجاب بخش بزرگی اصل آن را قبول ندارند بنابراین مثال قوانین رانندگی و حجاب دو چیز متفاوت است
عابد۲۷۱۸۳۶۰۲:۲۹:۵۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
اکثریت مردم معتقد هستند و خود رعایت میکنند
میلانی۲۷۱۷۱۸۲۲:۲۰:۱۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
استفتاء حضرتتان از محضر مراجع نیست، از دفتر ایشان است! وگرنه یحتمل نظر بعضی متفاوت است.
نجیب۲۷۱۷۶۲۲۳:۰۹:۰۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
طبق حکم قرآن اگر حکومتی اسلامی باشد باید باید باید احکام اسلام را اجرا کند.
ناشناس۲۷۱۷۷۸۲۳:۳۵:۱۷ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
نظراتشان محترم اما مردم در زمینه حجاب آزادی می خواهند.
پیمان۲۷۱۸۸۰۰۸:۰۰:۳۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
فساد و بی حیایی محکومه چه بخواد حجاب باشه چه دزدی بیت المال هرچی میکشیم از بی حیایی این موجود 2 پاست.
ناشناس۲۷۲۹۴۷۲۳:۲۰:۲۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
سپاس فراوان بی صبرانه منتظر نظرات گهربار سایر بزرگواران هستیم
سبحان۲۷۵۸۱۴۱۵:۵۷:۴۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
کشور اسلامی قواننین اسلامی دارد.همان طور که در خیلی از کشور های که دم از حقوق بشر میزنن زن مسلمان حق رعایت حجاب در دانشگاه یا جای دیگر را ندارد حتی عکس پاسپورتشون هم باید بی حجاب باشه.الان حکومت اسلامیه پس قوانیین اسلام رعایت میشه.کسی که به عنوان اقلییت هست باید به نظر اکثریت احترام بگذارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین