اختصاصی | مراجع تقلید درباره «وظیفه حکومت در حجاب» چه می‌گویند؟

عبدالرضا طالقانی*، گروه فرهنگی الف،   3961218059 ۶۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

پاسخ برخی مراجع تقلید درباره «وظیفه حکومت در حجاب» جالب توجه است.

اختصاصی | مراجع تقلید درباره «وظیفه حکومت در حجاب» چه می‌گویند؟

به گزارش جامعه خبری تحلیلی "الف"، در پی افزایش واکنشهای موافق و مخالف به مسئله «وظیفه حکومت در الزام به حجاب»، انتهای بهمن‌ماه 1396، دو پرسش در قالب استفتاء از مراجع عظام تقلید، توسط خبرنگار "الف" بصورت جداگانه به دفاتر ایشان ارسال شد.

با توجه به ضیق وقت، تاکنون پاسخ 6 تن از این بزرگواران واصل شده، که البته بسیار مهم و فارغ از نحله‌های فکری و سیاسی، کاملاً موید فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب است. با توجه به بیانات پنجشنبه گذشته معظم له، پاسخ این استفتائات منتشر می‌شود؛ سایر استفتائات پس از وصول بصورت منظومه‌ای جامع، در ماههای آغازین سال 97 منتشر خواهد شد.

متن استفتاء از این قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: استفتاء

محضر مبارک مرجع تقلید شیعیان {نام مرجع}

با سلام و عرض تحیت

خدا وجود مبارک حضرتعالی را حفظ فرماید.

خواهشمند است بفرمایید:

1. آیا دولت اسلامی مکلف به اجرای اجباری حجاب هست یا خیر؟ (تقاضا دارم عنایت بفرمایید موضوع، اصل مسئله حجاب نیست، بلکه تکلیف حاکمیت است).

2. رویه، در حکومت رسول مکرم (ص) و حکومت امیرالمومنین چگونه بوده است؟

دست بوس شما

پاسخ حضرات به این شرح بوده است:

* حضرت آیت‌الله نوری همدانی

بسمه تعالی

سلام علیکم

حراست و اجرای تکالیف دینی از اهم وظائف حکومت اسلامی است که تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر مندرج است.

حسین نوری همدانی

* حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی

بسم الله الرحمن الرحیم

کد رهگیری: 9611240092

:: با اهداء سلام و تحیت؛

پاسخ:  اولا منظور از اجبار این است که انسان نتواند تصمیم گیری کند، درحالیکه در مساله حجاب قادر به تصمیم گیری هست ولی اگر تخلف کند امر به معروف و نهی از منکر می کنند و باید او را وادار به انجام وظیفه کرد، مانند مقررات راهنمایی که به مصلحت مردم است و اگر انجام ندهند آنها را ملزم می کنند. ثانیا حجاب از واجبات است و انجام همه ی واجبات حداقل در ظاهر الزامی است و حکومت اسلامی موظف است از گناهان علنی جلوگیری کند، در زمان پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) و معصومین (علیهم السلام) مردم بدون اجبار رعایت شوون اسلام را می کردند و نیاز به اجبار نبود همان گونه که در خانواده ی متدین امروز نیز اگر اجبار هم نباشد رعایت می کنند. جهت مطالعه ی بیشتر می توانید مقاله ی «حجاب اجباری» را در آدرس زیر مطالعه فرمایید: http://makarem.ir/articles/?lid=0&mid=252809 

همیشه موفق باشید               

دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی / استفتائات

 

* حضرت آیت‌الله جوادی آملی

سلام. دولت موظف به اجرا حجاب است، مانند جلوگیری از روزه‌خواری علنی در ماه مبارک رمضان.

 

* حضرت آیت‌الله جناتی

  1. حکم اجرایی حجاب و لزوم رعایت آن برای همگان است و فرقی بین حاکمان و غیر آنها در این جهت نیست، زیرا وجوب رعایت آن برای زنان بر اساس کتاب خدا وسنت رسول اواست  و باید آن را رعایت کنند . و مسئولیت اجرایی این  حکم الهی برعهده حاکمان اسلامی است . و تا می توانند در اجرای آن برای زنان با حفظ رعایت اخلاق و موازین اسلامی که در امر به ومعروف  و نهی از منکر است انجام دهند .
  2. در آن زمان نیز رعایت حجاب بر زنان واجب بوده و آنها آن را رعایت می کردند. و بدین جهت وجوب رعایت آن اختصاص به زمان خاصّی ندارد و باید در همه  زمانها رعایت شود بر زنان لازم است  که همه اعضای بدن خود را از نامحرم بپوشانند لیکن وجه  و کفین از این حکم استثناء شده است .

 

* حضرت آیت‌الله مظاهری

بسمه تعالی

آنچه مسلم است اینکه در زمان حکومت رسول اکرم (صل‌الله علیه و آله و سلم) و امیرالمومنین (سلام الله علیه) همه زنان حجاب داشته اند و کسی بی حجاب نبوده است و واضح است که در حکومت اسلامی باید ظواهر شرع مقدس مراعات گردد.

حسین المظاهری

 

 * رهبر معظم انقلاب

شماره استفتاء:  STa819E4mw

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

این پایگاه فقط پاسخگوی سوالات عام و مورد ابتلای فقهی می‌باشد؛ و با توجه به کثرت سوالاتی که روزانه به این پایگاه واصل می‌شود، از پاسخگویی به سوالاتی که مورد ابتلای فرد نیست (ولو جنبه فقهی هم داشته باشد) و یا سوالاتی که به قصد جمع‌آوری و یا تحقیق ارسال می‌شود، معذوریم.
مدیر پایگاه

موفق و موید باشید

 

البته اظهارنظر روشن پنجشنبه(۱۷ اسفند ۱۳۹۶)  ایشان در ضرورت این امر، به نوعی پاسخ این سوال را نیز در بر می‌گیرد. 

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به تبلیغات پرحجم دشمنان و هزینه‌های سرسام‌آور آنان برای اثرگذاری منفی بر مسئله حجاب، گفتند: آن‌همه هزینه، فکر و تبلیغات کردند که در نتیجه آن چند دختر فریب بخورند و در گوشه‌وکنار روسری از سر بردارند و همه تلاش‌هایشان در این نتیجه کوچک و حقیر خلاصه شد که این، مسئله‌ای نیست اما آنچه بنده را حساس می‌کند، طرح مسئله «حجاب اجباری» از دهان برخی خواص است.

ایشان افزودند: این عده که در میان آنها روزنامه‌نگار، روشنفکرنما و آخوند معمّم هم وجود دارد، همان خطی را دنبال می‌کنند که دشمن نتوانسته با آن‌همه هزینه در کشور به نتیجه برساند که ان‌شاءالله این کارشان نادانسته باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با رد ادعای این افراد مبنی بر اینکه دستور امام راحل درباره حجاب زنان مربوط به همه‌ی زنان نبوده است، گفتند: این حرف غلط است زیرا ما آن زمان بودیم و خبر داریم که امام بزرگوار در مقابل این منکرِ واضح که به‌دست پهلوی‌ها و دنباله‌های آنها در کشور ایجاد شده بود، همچون همه منکرات مثل کوه، محکم ایستاد و گفت حجاب باید وجود داشته باشد.

ایشان افزودند: نظام اسلامی با فردی که در خانه خود و در مقابل نامحرم حجاب ندارد، کاری ندارد، اما کاری که در خیابان و در ملا عام انجام می‌شود در واقع کار و تعلیم عمومی است و برای نظام برآمده از اسلام، تکلیف ایجاد می‌کند. حضرت آیت الله خامنه‌ای گفتند: کار حرام، بزرگ و کوچک ندارد و آنچه حرام شرعی است، نباید به صورت آشکار انجام شود، زیرا شارع اسلامی بر حکومت تکلیف کرده مانع انجام حرام علنی شود.

ایشان با ردّ حرف برخی افراد مبنی بر اینکه باید اجازه داد مردم خودشان حجاب را انتخاب کنند، گفتند: این حرف را درباره همه گناهان اجتماعی می‌توان گفت؛ مثل آن که بگویند فروش مشروبات الکلی آزاد شود و هر کس خواست بخورد یا نخورد؛ آیا این حرف درست است؟

 

به این ترتیب مشخص است که میان مراجع عظام تقلید درباره «وظیفه حکومت در الزام به رعایت حجاب در جامعه» نوعی اجماع وجود دارد.

 منتظر نظرات سایر علما و مراجع عظام باشید...

*عبدالرضا طالقانی، پژوهشگر موسسه احیاگران تمدن فاخر | مطالب دیگر نگارنده را اینجا پی بگیرید