نمای بکر از استاد مطهری | بنز کلاسیک 230.4 و خانه 460 متری قلهک + تصاویر

عبدالرضا طالقانی، گروه فرهنگی الف،   3960812030 ۷۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

خانه به‌جا مانده از استاد مطهری در محله قلهک تهران، نمایی جذاب و بکر از سبک زندگی این متفکر بزرگ اسلامی را نشان می‌دهد.

نمای بکر از استاد مطهری | بنز کلاسیک 230.4 و خانه 460 متری قلهک + تصاویر

صبح یک پنجشنبه پاییزی که هوا کمی ابری شده بود، سوار موتور شدم و برای گفتگو با یکی از اندیشمندان حوزه «پول و بانک» کشور، به سمت خیابان شهید کلاهدوز – دولت سابق – در محله قلهک تهران راه افتام. در مسیر، باد شدیدی وزیدن گرفت و چند قطره‌ای باران بارید، و من نگران بودم که باران شدت نگیرد و بیشتر خیس نشوم. با همین حال و روز، وقتی به خیابان دولت وارد شدم، مطابق آدرس باید کوچه «سلیمی» را پیدا می‌کردم. برای همین، از همان پشت تلق موتور، حواسم به تابلوها و حاشیه خیابان بود؛ در لابه‌لای نماهای مدرن این محله قدیمی، توجهم به یک تابلوی کوچک فیروزه‌ای با نقشهای مختصر اسلیمی جلب شد که در نظر اول و از دور، سردر یک مسجد کوچک یا یک مرکز فرهنگی به نظر می‌آمد؛ گاز موتور را شُل کردم و کمی دقیق شدم، روی تابلو نوشته شده بود: «خانه موزه استاد مطهری» و دری که دو لنگه‌اش چهارتاق باز بود نوید می‌داد که مجموعه فعال است.

خانه موزه شهید مطهری

 ** خاطره‌ای از نوه خواهر استاد

 با وجود اینکه علی‌القاعده خبرنگارها باید باخبران جامعه باشند، پیش از دیدن اتفاقی این تابلو، از وجود این موزه اطلاعی نداشتم؛ گو اینکه من از نوجوانی در زمره مریدان و علاقه‌مندان استاد مطهری هم بوده و هستم. به خاطر آوردم که چند ماهی و به مناسبتی در سال 1376 با نوه همشیره آیت‌الله مطهری همراه و هم‌کلام بودم؛ او در وصف زندگی و منزل دایی پدرش می‌گفت:

«خانه استاد هنوز هست؛ اگر آن را ببینی، تعجب خواهی کرد؛ ایشان اصلاً قائل نبود که زهد بفروشد و به خانواده‌اش سخت بگیرد؛ خانه‌اش حدود 450 متر مربع است و در محله قلهک – نزدیک حسینیه ارشاد – واقع شده؛ شرایط زندگی ایشان هم در سطح یک استادِ آن زمانِ دانشگاه تهران بود؛ البته اتاق کار ایشان اینطور نبود و شخصاً در یک اتاق بسیار محقر و ساده فعالیت می‌کرد.»

اینها همه بعد از دیدن تابلوی موزه، در یک لحظه از خاطرم گذشت و تصمیم گرفتم حتماً بعد از مصاحبه تخصصی بازگردم و از این مجموعه دیدن کنم.

خانه موزه استاد مطهری

** عکس‌برداری ممنوع نیست

ساعت حدود 11 در مسیر بازگشت به این خانه موزه رسیدم. بعد از قفل کردن موتور، وارد شدم؛ به تجربه می‌دانستم که احتمالاً عکس‌برداری در مجموعه‌های اینچنین ممنوع است؛ و ایضاً بدون طی تشریفات اداری و هماهنگی با روابط عمومی سازمان بالادستی، ورود خبرنگار و تهیه خبر و گزارش ممنوع‌تر! 

کسی نبود که اوضاع را تست کنم؛ گیشه بلیط‌فروشی تعطیل و کساد بود؛ پیش خودم گفتم شاید مجموعه تعطیل است و برای تعمیر یا یک چنین چیزی در را باز گذاشته‌اند. دیوار حیاط را پیچیدم که دیدم یک نفر روی نیمکت حیاط نشسته، و از بیکاری با گوشی‌اش مشغول است. از ترس اینکه ممانعت نکند، به خبرنگار بودنم اشاره نکردم ولی پرسیدم: «سلام؛ وقت بخیر؛ عکس میشه گرفت؟» سرش را در حرکتی کش‌دار در حالی به سمت من حرکت داد که چشمانش هنوز مطلب داخل گوشی را دنبال می‌کرد؛ بعد از لحظاتی بالاخره نگاهش را هم برگرداند و رضایت داد که پاسخی بدهد؛ با نگاه «یه‌وری» به قد و بالای من، با اندکی تأمل گفت: «آره، مشکلی نیست.»

** حیاط باصفا

وارد حیاط که بشوید، سمت چپ – منتهی الیه انتهای حیاط روبروی بنای ساختمان - چند در و اتاقک کوچک وجود دارد که لابد برای انباری استفاده می‌شده است. و سمت راست، با بالا رفتن از پنج یا شش پله به حیاط اصلی پا می‌گذارید. قدم‌قدم در حالی که حیاط را ورانداز می‌کردم از پله‌ها بالا رفتم.

نمایش چند اثر هنری با موضوع شهید مطهری

محیطی فرح‌انگیز که علاوه بر باغچه‌ای مصفا، چند درخت تنومند را پیرامون خود جای داده بود؛ و زمین موزاییکی‌ وسط هم آنقدری بزرگ بود که برای «گل کوچک» بین مجتبی، محمد و علی مطهری – پسران استاد – تکافو بکند. الآن اما در دو سمت حیاط، دو اتاقک تعبیه شده بود؛ اتاقک شیشه‌ای سمت راست، شامل چند اثر هنری دیوارآویز با محوریت استاد مطهری، و سمت راست اتاقکی که اتومبیل خاص و یونیک استاد را برای محافظت از باران و برف زیر آن قرار داده بودند.

حیاط باصفای خانه استاد مطهری

سه پسر استاد مطهری در یک قاب؛ عکس از عکاس مسلمان

** بنز 230.4 کلاسیک

برایم بسیار جالب و درس‌آموز بود که این علامه – که فخر مبارزان فکری معاصر ماست – در خانه‌ای 460 متری زندگی می‌کرده و بنز مدل بالای کلاسیک سوار می‌شده است. از روی کنجکاوی رفتم عقب ماشین و مدل آن را بررسی کردم، بنز کلاسیک 230.4 که مدلش احتمالاً 1965 میلادی (1343 شمسی) بود؛ این خودروی یشمی خوش‌رنگ، یکی از بهترینهای زمان خودش به شمار می‌رفته است، یک چیزی در حدود بنزهای Eکلاس یا حتی Sکلاس هم‌عصر ما.

نمایی از اتومبیل استاد مطهری

 

نمایی از اتومبیل استاد مطهری؛ عکس از باشگاه خبرنگاران 

حالا اما بنز بیچاره شرایط خوبی ندارد؛ تمیز نیست و گرد و خاکی که رویش نشسته، از ابهتش می‌کاهد؛ ضمن اینکه در نقاط زیادی از بدنه، رنگ ماشین ترک خورده و از بین رفته است؛ چرخهای عقب به داخل متمایل شده، که نشان می‌دهد وقتی می‌خواستند اتومبیل را در این محل قرار دهند دقت لازم بکار نرفته است؛ داخل اتومبیل هم چند قاب عکس وجود دارد که دکوری نچسب را تشکیل داده و نفهمیدم چرا باید آنها را در این محل قرار داده باشند. چند عکس گرفتم و به سمت ساختمان راه افتادم.

 

حال و روز بنز استاد خوب نیست

|** متولد 1298

سمت چپ ورودی، سردیس استاد را همراه تاریخ تولد و شهادتش قرار داده بودند: 1298 الی 1358؛ و محاسبه کردم که اگر اکنون زنده بود، 98 ساله بود، اما در 60 سالگی شربت شهادت نوشید؛ همینطور که به سمت درب ورودی می‌رفتم با خودم فکر می‌کردم که اگر در این 38 سال کنار انقلاب بود، قطعاً بسیاری از کژیها و ناراستیها اتفاق نمی افتاد...

+ از همین نویسنده بیشتر بخوانید: "اربعین حسین، بدون دلار" چرا؟

آشنایان با دأب امام راحل می‌دانند که زبان امام کمتر به مدح کسی باز می‌شد و در این زمینه احتیاط می‌کرد؛ اما درباره این دانشمند برجسته در چندین نوبت کلماتی را کار برد که اعجاب‌آور است؛ مثلاً در پیام شهادتش گفت:

«تسلیت در شهادت شخصیتی که عمر شریف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف کرد و با کجرویها و انحرافات مبارزه سرسختانه کرد، تسلیت در شهادت مردی که در اسلام‌شناسی و فنون مختلفه اسلام و قرآن‌کریم کم‌نظیر بود.»

یا در جای دیگری درباره آثار او فرمود:

«آثارى كه از او هست، بی‌‏استثناء همه آثارش خوب است و من كس ديگرى را سراغ ندارم كه بتوانم بگويم بی‌‏استثناء آثارش خوب است.»

سردیس استاد مطهری در ورودی خانه

** داخل ساختمان

ساختمان خانه تقریباً 150 متر زیربنا دارد و در دو طبقه ساخته شده است؛ داخل ساختمان با اتاقهای تو در تو مواجه می‌شوید که به سبک خانه‌های سنتی ساخته شده است؛ طبقه اول اتاق سمت چپ، به نگاره‌ها و عکسهای شخصی‌تر و تقریباً خانوادگی اختصاص دارد و چند مورد از اشیاء شخصی، مثل عینکها، عمامه، نامه به فرزندان و نامه فرزندان به استاد، و از این قبیل موارد در معرض بازدید قرار دارد.

اوازم شخصی استاد مطهری

در اتاق روبرو هم ضمن اینکه حدود 15 صندلی چیده‌اند و اتاق کوچکی برای همایش یا درس است، عکسها و یادگاریهایی از اساتید و همدرسان شهید، و همچنین دست‌نوشته‌های زمان زندان و ... به نمایش درآمده است. در تفکیک اتاقها تعریف درستی ندیدم؛ همین روند در اتاقها و راهروها ادامه دارد تا طبقه بالا...

یادداشتهای زندان

پای پله‌ها که رسیدم یک متصدی دیگر نشسته بود؛ با سلام و علیکی کوتاه از پله‌ها بالا رفتم؛ آنجا متصدی سوم موزه مشغول حساب و کتاب بود؛ باز سلام و احوالپرسی کردم که با روی خوش پاسخ داد؛ پله‌ها را تا طبقه بالا ادامه دادم. طبقه دوم شامل دو اتاق کوچک و یک تراس بزرگ و باصفا – مشرف به حیاط – است. بر تابلوی دم در یکی از دو اتاق نوشته شده: «اتاق کار شخصی استاد» و اتاق روبرو که احتمالاً برایش تعریفی نداشتند، به نمایش کتابهای استاد اختصاص یافته است. کتابهای یکسان به سبک کتابفروشیها پشت به پشت قرار داشت؛ گاهی از یک کتاب 20 جلد چیده شده بود؛ از همان متصدی سوم پرسیدم «کتابها فروشی است دیگر؟» که در میان بهت و تعجب من پاسخ داد: «نه؛ بیرون از مجموعه می‌تونید پیدا کنید!»

یکی از تابلوهایی که به دیوارها آویخته شده بود

** مطهری زنده است

وارد اتاق کار استاد مطهری که شدم ناگهان جا خوردم و بی‌اراده عقب نشستم؛ چرا که مجسمه نشسته‌ای بسیار شبیه به او با لباس روحانی و با نورپردازی عالی روبروی در ورودی قرار داشت؛ در تمام مدت بازدید، استاد در خیالم حضور داشت و با دیدن یک‌باره این مجسمه احساس کردم واقعاً روبرویم حضور پیدا کرده است؛ احساس جالبی بود.

کف اتاق موکت ساده‌ای و روی بخشی از آن گلیم ساده‌تری انداخته شده است؛ به همراه یک تخت بسیار معمولی فلزی در کنار پنجره. یک کتابخانه کتب مرجع هم، که نمای یکی از دیوارهای اتاق را تشکیل می‌دهد، نیز جلب توجه می‌کند. در مجموع همانطور که پسر خواهرزاده استاد توصیف کرده بود، فضای اتاق کار، فضایی بسیار محقر است.

نمایی از اتاق کار استاد که از آن جا خوردم

** رزق حلال کارمند شهرداری

وقتی بازدیدم از طبقه دوم پایان یافت و از پله‌ها به پایین سرازیر شدم، از همان متصدی خوش‌اخلاق طبقه دوم پرسیدم: «خانواده استاد مطهری تا چه سالی در این خانه سکونت داشتند؟» بعد از کمی مِن‌ومِن گفت: «راستش نمی‌دانم» و هر دو لبخند زدیم؛ در پی این لبخند اما گرچه به او حق دادم اما به فکر فرورفتم. او یکی از کارمندانی بود که شهرداری، بعد از تبدیل این مجموعه به موزه، در آن بکار گماشته بود. کارمند خوش‌اخلاق موزه کاری به تفکر و زندگی استاد نداشت و آمده بود که وقتی بگذراند و رزق حلالی برای زن و بچه‌اش ببرد. او کاری نداشت که حکمت و فرهنگ این یگانه دوران و قله دانش و تقوی چگونه باید به مردم منتقل شود.

+ از همین نویسنده بیشتر بخوانید: به احترام "حقیقت کوروش" نه "کوروش پهلوی"

با این گپ و گفت دستم آمد که چرا مردم خیلی از وجود این خانه ارزشمند – که سراسرش برایم درس زندگی بود - اطلاعی ندارند؛ دستم آمد که چرا بازدیدکننده‌های این موزه انگشت شمارند؛ و چرا اندیشه بلند و تفکر ژرف‌اندیش و حکمت متعالی مطهری اینچنین مهجور است.

یکی از تابلوهایی که به دیوارها آویخته شده بود

** تنها بازدیدکننده

بیانات حضرت امام در تجلیل از او را مرور می‌کردم و از در مجموعه بیرون می رفتم؛ جوانکی که وضعیت نرمال نداشت، داشت وارد ساختمان می‌شد؛ از من پرسید: «بنز آقای مطهری در این ساختمان است؟» با سر تأیید کردم و با دست گوشه ماشین را که پیدا بود نشانش دادم. پرسید: «عکس هم می‌شود گرفت؟!» گفتم: «من که گرفتم و کسی چیزی نگفت.» در همین حیص‌وبیص صدای اذان ظهر بلند شد؛ جوانک با اشتیاق مشغول عکس گرفتن شد و من از مجموعه بیرون آمدم و برای نماز به مسجد اعظم قلهک، در چند قدمی این خانه موزه رفتم. بعد از نماز آسمان باز شده بود و نگرانی از بابت بارش باران وجود نداشت، بنابراین موتور را روشن کردم و با خیال راحت به سمت محل کارم رفتم.

با تأسف مضاعف از اینکه در تمام مدت بازدید از خانه موزه، من تنها بازدیدکننده بودم ...

+ از همین نویسنده بیشتر بخوانید: این نفت لعنتی

عبدالرضا طالقانی؛ پژوهشگر مؤسسه احیاگران تمدن فاخر

انتهای پیام/*

دیدگاه کاربران

رضا۱۳۶۵۸۳۰۷:۳۹:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۱۳
سلام خدا بر مجاهدان راه حق
ناشناس۱۳۷۳۰۸۲۳:۱۷:۴۶ ۱۳۹۶/۸/۱۳
علی آقا به نفع مستضعفین و جوانهای بیکار و ازدواج نکرده بفروش . اگه اینکار رو بکنی پدرت راضی میشه . ----------------------------------------------------------------------------------------------- -----------------------------------------------------------------------------------------------
اکرم۱۳۶۵۸۴۰۷:۳۹:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۱۳
چقدر این گزارش عجیب بود!!!!
رحمتی۱۳۶۵۸۵۰۷:۴۱:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۱۳
استاد مطهری یکی از بزرگترین استادان عصر ماست؛ زندگی در قلهک هم در آن زمان اشرافی محسوب نمی شده، عجیب نیست اگرچه جالبه.
علی۱۳۶۶۲۱۰۸:۳۴:۴۲ ۱۳۹۶/۸/۱۳
ما از زمانی که یادمون میاد و خونه پدر بزرگمون قلهک بود اونجا جای مایه دارها و افراد اصیل تهرانی بود.
ناشناس۱۳۶۶۸۳۰۹:۵۷:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۱۳
اين خانه را يكي از دوستان پولدار إستاد در اختيار ايشان قرار داده بود تا راحت تر بتوانند به حسينيه ارشاد رفت و آمد كنند. در ضمن وقتي به اين خانه ميرويد يكي از جوايزي كه إستاد مطهري از يكي از سازمانهاي بين المللي به خاطر كتاب داستان راستان گرفته را ببينيد متوجه ميشويد كه در آن زمان پول زيادي بوده. ايشون پول علم و انديشه خود را ميخوردند.
بی نام۱۳۶۵۸۸۰۷:۴۳:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۱۳
چرا باید فکر کنیم غیر از این باید باشد؟ او در دهه 30 و 40 استاد دانشگاه تهران بوده
ناشناس۱۳۶۶۵۳۰۹:۱۰:۲۸ ۱۳۹۶/۸/۱۳
امروز یک استاد دانشگاه نمی تونه در حد یک زندگی متوسط هم داشته باشه!باعث شرمندگیه.
ناشناس۱۳۷۳۱۷۲۳:۳۶:۰۴ ۱۳۹۶/۸/۱۳
مطمئنی؟؟؟خیلی از اساتید دانشگاه ک وضع مالیشون عااااااااااااااااااالیه.بماند ک کار علمی خاصی هم نمیکنند.
رضا۱۳۸۱۸۵۰۹:۱۹:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۱۵
آواز دهل...
استاد دانشگاه۱۳۶۶۵۸۰۹:۱۶:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۱۳
داداش پس چرا استاد دانشگاه های معمولی الان نمی توانند همچین خانه ای همچین جایی داشته باشند؟
ناشناس۱۳۶۹۸۱۱۵:۲۳:۴۱ ۱۳۹۶/۸/۱۳
برای این که آنها در الان قرار دارند در آن زمان یک فرد لیسانسه به راحتی به استخدام دولت در می آمد وبعد از مدت کوتاهی قادر به خرید خانه واتومبیل وازدواج بود !
ناشناس۱۳۶۷۲۳۱۱:۰۴:۳۲ ۱۳۹۶/۸/۱۳
جالبه مخالف جدی حکومت بی هیچ مشکلی استاد دانشگاه تهران بوده؟؟؟؟
حسین۱۳۶۸۲۷۱۳:۰۱:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۱۳
رژیم پهلوی به هیچ وجه به هیچ وجه اساتیدی را که در مبارزه مسلحانه مشارکت داشتند و یا نسبت به سیاستهای حساس روز موضعگیری می کردند تحمل نمی کرد به عنوان نمونهدر شرح حال اکتر قریب آمده است «محمد قریب به گونه‌ای که بارها در کلاس درس به اقدامات دولت پهلوی انتقاد نموده و پس از واقعه ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نیز پس از امضای یک بیانیه به همراه ۱۰ تن دیگر از اعضای هیئت علمی دانشگاه مانند مهندس بازرگان، دکتر سحابی و دکتر نعمت‌الهی به دستور محمدرضا شاه از دانشگاه اخراج شد». استاد مطهری سبک مبارزاتی متفاوتی داشد او خود به صراحت نوشته است که انقلاب فکری را مقدم بر انقلاب سیاسی می دانست و بعد از زندان 42 تا 56 همچون آن ده بزرگوار موضع نمی گرفت گرچه با برخی از ایشان در فعالیتهای فرهنگی کاملاً همراه بود او نه رفرمیست مصطلح بود و نه انقلابی مصطلح . همین امروز هم کسانی را ااریم که میگویند اهداف انقلابی را با ابزارهای نرم پی میگیریم .... حکومتها ناگزیرند به خاطر جو داخلی و جو خارجی با همه مخالفینشان یک جور برخورد نکنند
ناشناس۱۳۶۸۶۲۱۳:۳۳:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۱۳
شهيد مطهري سه بار به زندان افتاد. ولي دو بار كوتاه بود و يك بار 42 روز طول كشيد. اما شاه و اعوان و انصارش طرحي داشتند براي مقابله با گروههاي چپگرا و تفكرات ماركسيست-لنينيستي. لذا دست به دامان افرادي مانند شهيد مطهري، شهيد بهشتي و شهيد باهنر شدند. استاد شهيد، در دانشگاه تهران "نقدي بر ماركسيسم" را تدريس مي كرد و شهيد بهشتي و شهيد باهنر نيز كتب "تعليمات ديني" مدارس را مي نوشتند. البته شهيد مطهري از تدريس خود در دانشكده الهيات و فلسفه راضي نبود و مي گفت رژيم بايد يك استاد ماركسيست را استخدام كند تا دو واحد درس ماركسيسم به دانشجوها بدهد و بعد از آن دانشجويان، در كلاس نقدي بر ماركسيسم وي شركت كنند و اين صحيح نيست كه وي هم ماركسيسم را تدريس كند و هم نقد آن را بگويد، چون ممكن است در زمان تبيين مباني ماركسيسم از بيطرفي خارج شود. به هر حال ايشان سال 1355 (در سن 57 سالگي) پس از تعارضي كه با يكي ديگر از اساتيد دانشكده الهيات داشت به طور پيش از موعد بازنشسته شد.
ح۱۳۶۹۱۵۱۴:۳۱:۲۹ ۱۳۹۶/۸/۱۳
وضعیت آقایان بهشتی و باهنر با آقای مطهری متفاوت است آنها استراتژی دیگری داشتند .اماسند و مدرک شما چیست که میگویید رژِیم پهلوی دست به دامن مطهری برای مبارزه با مارکسیسم شد؟ مبارزه با مارکسیسم صفر تا صدش ،پروژه خود آقای مطهری بود .کتاب نقدی بر مارکسیسم هم حاصل دروس ایشان در حوزه است. نوشتن کتب دینی از سوی آقایان بهشتی و باهنر هم فارغ از درست و نادرست بودنِ آن آن پروژه خود این آقایان برای استفاده از امکانات دستگاه به نفع اهداف انقلابی بوده . اگر کامنت نویس محترم برای مدعای خود دلیلی دارند در این مورد هم شایسته است که ارائه فرمایند
ناشناس۱۳۷۰۲۱۱۶:۰۰:۰۹ ۱۳۹۶/۸/۱۳
آقاي "ح" ، بنده اشاره اي به كتاب "نقدي بر ماركسيسم" نكردم، اشاره من به برگزاري كلاسهاي دانشگاه در نقد ماركسيسم بود در دانشكده الهيات. ضمناً حسب اطلاع، اين موضوع در اسناد ساواك ذكر شده است تصميم حكومت (و بنا به قولي شخص شاه) اين است كه براي مقابله با ماركسيسم از توانمندي افرادي مانند آقاي مطهري استفاده شود.
ح۱۳۷۳۱۸۲۳:۴۳:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۱۳
حضرتعالی وقتی نقدی برمارکسیسم را در گیومه می گذارید دلالت بر امر معهود دارد وذهن منصرف به کتابی به همین نام می شود وانگهی آیا مطهری کلاسی با عنوان نقدی برمارکسیسم در دانشگاه داشته است ؟ آیا صوت یا مکتوب آن موجود است ؟ شما در کامنت خود از این تعبیر استفاده کردید که (پهلوی) دست به دامان مطهری و .. شد از این تعبیر عرفاً چه چیز به ذهن متبادر می شود؟ اینکه رژیم مأمور یا مأمورینی را فرستاده و از مطهری خواسته تا در پروژه ای به نفع رژیم وقت فعال شود و لابد فعال شدن بعدی مطهری هم در چارچوب همان توافق دو طرفه بوده . عبارت جناب عالی مبهم و مجمل است و اگر مقصود شما این نبوده بهتر بود عبارت روشن و صریحی انتخاب می شد . منهم آن استنباطی را که بدواً به ذهن می رسید نقد کردم یعنی اینکه توافق دوطرفه ای در کار نبوده و مطهری هم در پروژه پهلوی فعال نشده است چالش مطهری با مارکسیسم پروژه ای سنجیده و کنترل شده از سوی خود او بود. در آخر، نکته ای را نه در پاسخ شما بلکه به عنوان سخنی مستقل اضافه می کنم که حکومتها و سازمانهای امنیتی برای خیلی از اشخاص و جریانها سناریوهایی را طراحی می کنند اما آیا اشخاص و جریانهای مزبور هم الزاماً در سناریوی آنها فعال می شوند؟ اینکه شاه یا رژیم پهلوی -به فرض صحت ادعا- قصد بهره برداری از توانمندی شخصی را داشته باشند دلالت بر این ندارد که آن شخص در سناریوی آنها قرار گرفته و به خواست آنها پاسخ مثبت داده باشد.
ناشناس۱۳۷۴۳۲۰۸:۴۸:۴۹ ۱۳۹۶/۸/۱۴
همینجور به طور کلی گفته اید اسناد ساواک . کدام اسناد ساواک؟ این اسناد در کدام کتاب منتشر شده ؟بهتره عین عبارتی را که ادعا می کنید نقل کنید
سمیرا۱۳۶۵۸۹۰۷:۴۵:۰۶ ۱۳۹۶/۸/۱۳
این زندگی اشرافی نبوده، اما خب، حمایت از فقرا و اینها چه می شود!
ناشناس۱۳۷۱۶۶۱۹:۱۶:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۱۳
شما مگه خبر داری که ایشان از فقرا حمایت نمیکرده؟
ناشناس۱۳۷۳۴۲۰۰:۲۰:۱۴ ۱۳۹۶/۸/۱۴
فکر می‌کنم ایشان باوجود چنین سطح زندگی که خیلی هم خوب است، خانه‌ای وسیع و ساده برای راحتی فرزندان و خانواده به فکر فقرا هم بوده‌اند. کتاب آقای محلاتی در اینباره هست که به بیان خاطراتی از این شهید هست که در محیط دانشگاه هم به فکر کارمندای سطح پایین اونجا یا سایر فقرا بوده‌اند.
خرمی۱۳۶۵۹۰۰۷:۴۵:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۱۳
گزارش خوبی نبود. دوست نداشتم
ناشناس۱۳۶۵۹۱۰۷:۴۶:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۱۳
دوست نداشتم
زیارتیان۱۳۶۵۹۲۰۷:۴۹:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۱۳
با سلام چند نکته قابل ذکر است: اول اینکه باید توجه کنیم این منزل 420 متری الآن و در این زمان خیلی خاص است، در دهه 1340 اینطور گران نبوده، شاید هم بواسطه زمینی چیزی از سوی دانشگاه تهران ایشان توانسته این خانه را بخرد. همینطور اتومبیل بنز در آن زمان شاید مثل تویوتا کمری حالا بوده. یعنی قابل دسترسی تر بوده. بالاخره ایشان از بزرگترین اساتید دانشگاه تهران بوده و فراهم کردن این زندگی راحت عجیب نیست.
farhad۱۳۶۷۳۹۱۱:۲۵:۲۱ ۱۳۹۶/۸/۱۳
آیا الآن هم یک استاد دانشگاه(آنهم با افکار مخالف!)میتواند یک همچو زندگی بسازد!.یا اصلاً به دانشگاه راهش میدن!؟
ناشناس۱۳۶۹۰۴۱۴:۲۱:۳۶ ۱۳۹۶/۸/۱۳
برخی مارکسیست ها و لیبرال هاو اصلاح طلب ها را راه داده اند و برخی را نه.
ناشناس۱۳۶۹۸۰۱۵:۲۱:۱۴ ۱۳۹۶/۸/۱۳
در آن زمان شما با یک دیپلم ویا حتی کمتر از آن به استخدام یکی از ادارات دولتی در می آمدی واگر لیسانس داشتی قطعا یک کارمند مطرح بودی وبه دلیل شرایط اقتصادی آن زمان اکثر کارمندان بعد از مدت کوتاهی به راحتی قادر به خرید مسکن واتومبیل می شدند اکثر جوانان در سن 20 تا 24 سالگی ازدواج می کردند پس داشتن چنین خانه واتومبیلی برای یک استاد دانشگاه نه تنها عجیب نیست بلکه عادی بود .
آقابابا۱۳۶۶۱۸۰۸:۳۲:۵۶ ۱۳۹۶/۸/۱۳
ضمن تشكر. يكي از معايب اينگونه موزه ها ناشناخته بودن و نيز استفاده از افراد بي انگيزه به عنوان راهنما است. بنده نيز به همين گونه( اتفاقي) متوجه موزه منزل شهيد رجايي در خيابان مجاهدين اسلام شدم و با احساس تمام ناشي از تمام شناخت و ارادتم به اين بزرگوار پاي در آن نهادم ولي رفتار بي تفاوتانه افراد گماشته شده (كه ناشي از تكرار و عادت و روزمره گي بود) ،تمام حس مرا زايل كرد. چه خوب بود چنانچه آموزش و پرورش برنامه ريزي ميكرد كه گروههاي دانش آموزي از اين اماكن و البته تمام موزه هاي ديگر بازديد كنند. ساعتها عمر دانش آموزان صرف تست زدن ميشود ولي يكبار از موزه ايران باستان و موزه هاي معاصر كه انسان سازند، بازديد نكرده اند و شاهد مهجوريت و خلوتي موزه هايمان هستيم . وقتي خودمان از موزه هايمان بازديد نمي كنيم بي معني است كه انتظار داشته باشيم خارجيان و توريستها از اين اماكن بازديد كنند.
ناشناس۱۳۶۶۲۴۰۸:۳۶:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۱۳
سلام اولاً كه استاد مطهرى كه امام فرمودند پاره تن من بود را نبايد تخريب كنيد ايشون يكى از بهترين فلاسفه قرن بوده و است و تعجب مى كنم از آقاى روكلى كه در سايت خودش حتى رحم به مطهرى هم نمى كند و اجازه مى دهد شهيد مطهرى را تخريب كنند يعنى ايشون همه را از دم مى زند به جرمهاى متفاوت و انقلابيون را تخريب مى كند خدا رحم كند
224۱۳۶۶۳۶۰۸:۴۸:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۱۳
باسلام ضمن تشکر از زحمت نویسنده مقاله، به نظرم مطهری و اندیشه مطهری‌ در میان جوانانی که به نظر نرمال نمی‌رسند محبوبیت بیشتری دارد تا افرادی که اظهار ارادت به استاد دارند ولی درک درستی از تفکرات این بزرگوار نداشته و بیان خواندن نماز اول وقت در مسجد قلهک را که ان‌شاا... به قصد قربت عنوان شده، بر طعنه زدن به جوانان غیرنرمال ترجیح می‌دهند. چقدر زیادند جوانان غیرنرمالی که تشنه تفکرات مطهری‌اند. ای کاش وجود و شهامت بیان اندیشه مطهری بدون ترس از به خطر افتادن منافع برخی نان به نرخ روزخورها ممکن بود. سپاس
ناشناس۱۳۷۳۲۰۲۳:۴۸:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۱۳
واقعا نقطه سیاه این گزارش بود!
الف۱۳۷۴۸۲۱۰:۲۴:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۱۴
توضیح الف | احتمالاً اشتباه در برداشت اتفاق افتاده. «جوان غیرنرمال» بود نه از این حیث که ظاهرش خاص بود؛ بلکه در تکلم و مشاعر نرمال به نظر نمی‌رسید.
محسن۱۳۶۶۳۷۰۸:۴۸:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۱۳
با اطمینان می توان گفت که این خونه و زندگی را از کار کردن به دست آورده و رانتی در کار نبوده است خدا رحمتش کنه و خداوند جایگاهش را در بهشت برین و کنار انبیاء و اوصیا قرار دهد
مرقس۱۳۶۶۴۵۰۸:۵۶:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۱۳
آفرین به این خبرنگار تیزبین
ناشناس۱۳۶۷۴۰۱۱:۲۵:۳۶ ۱۳۹۶/۸/۱۳
چرا آفرین- رفتند کپی کردن این گزارش را از عکس باشگاه خبرنگاران همه چیزی مشخص است.
الف۱۳۶۷۹۷۱۲:۲۳:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۱۳
توضیح الف | ضمن احترام به نظر این مخاطب گرامی، با جستجوی اولیه عدم کپی بودن گزارش مشخص خواهد شد؛ در مورد استفاده از عکس باشگاه خبرنگاران، در یک عرف رسانه‌ای درصورت ذکر منبع، یا اخذ مجوز آوردن عکس یا مطلبی از سایتهای دیگر بلامانع است.
خبرنگار تیزبین۱۳۶۸۳۰۱۳:۰۲:۴۱ ۱۳۹۶/۸/۱۳
حال و روز بنز استاد خوب نیست
سیاوش پور۱۳۶۶۴۶۰۸:۵۸:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۱۳
محل خانه و بنز که با کلاسه، اما ظاهر خانه اشرافی به نظر نمی رسه. فکر نکنم ایرادی داشته باشه خوب زندگی کنیم. امان از زهدفروشی..
ناشناس۱۳۶۶۵۰۰۹:۰۴:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۱۳
فکر کنم هدف گزارش تخریب استاد مطهری بود
ناشناس۱۳۶۶۵۲۰۹:۱۰:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۱۳
اگر آثار ایشان همه خوب هستند چرا سانسور میشوند و برخی چاپ نمیشوند؟
امینه حسینی۱۳۶۶۶۶۰۹:۲۴:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۱۳
ای بابا مردم بیچاره در فقر در هر زمانی و مسئولین که مردم رو به قناعت دعوت می کنن اینجوری عزیزانی که توجیح میکنن طندگی اشرافی نبوده در هر دوره ای سری به پایین شهر تهران می زدند تا ببینند مردمانی هستند که جای زندگی مُردگی میکنن در فقر خدایااااا عدالتتو شکر
ح۱۳۶۸۴۶۱۳:۱۵:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۱۳
خواهر محترم چه کسی توجیه کرد من اگر جای آقای مطهری بودم منزل و مرکبی دیگر اختیار می کردم . مسئله این است که اشرافیت را سطحی نبینیم و اسیر جو سازی عدالتخواهان قلابی و قالبی نشویم و در بر خورد با یک متفکر یا انسان با دیم باشد یا بیدین شیوه درست و علمی و عادلانه را رعایت کنیم .در ثانی خواهر محترم امیرالمومنین همان زهدی را که برای خود به عنوان رئیس حکومت لازم می دانستند برای صحابی خود لازم نمی دیدند.آقای مطهری مسئول حکومتی نبوده اند شما باید مطالبه به حق خود ر ا در درجه نخست از مسئولین جکومتی داشته باشید .
ناشناس۱۳۶۹۸۷۱۵:۳۰:۴۶ ۱۳۹۶/۸/۱۳
شما جوانی وآن زمان را به یاد نداری که اگر در آن زمان بودی می دیدی داشتن بنز در دوره ای که اتومبیل های رنگارنگ خارجی از اروپا وآمریکا به ایران سرازیر بود امری عادی بود دایی من که کارمند شرکت نفت بود هر دو سال یک بار اتومبیل خود را که غالبا شورلت یا کادیلاک بود با مدل بالاتر عوض می کرد پدرم توان خرید اتومبیل داشت اما چون رانندگی بلد نبود نخرید شما آن زمان را با الان مقایسه نکن که یک کارمند توان مالی ندارد یا یک استاد دانشگاه در حد یک سرباز معلم است !
ناشناس۱۳۶۹۸۸۱۵:۳۴:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۱۳
اشتباه اینجاست که گمان می کنید یک مسلمان باید در فقر وظاهر نامناسب ظاهر شود تا بشود اسمش را مسلمان گذاشت !
ناشناس۱۳۶۶۷۳۰۹:۳۴:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۱۳
تا جایی که من اطلاع دارم این زمین برای همسر ایشون بوده که ساختند و ساکن شدند
مهدی بیباک۱۳۶۶۷۶۰۹:۴۰:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۱۳
در این گزارش بیش از حد به بنز استاد پرداخته شده . جالب اینجاست که بعضی از عکسهایی که از بنز گذاشته شده با هم مطابقت ندارند . مثلا وجود قاب عکس و تنه درخت های واقع در جلو وعقب خودرو در همه عکسها مشاهده نمیشه . به هرحال گزارش نسبتا خوبی بود . حداقل اینکه از وجود چنین موزه ای برای معرفی استاد مطلع شدیم .
حسین۱۳۶۶۷۷۰۹:۴۵:۰۹ ۱۳۹۶/۸/۱۳
1- در یکی از کامنتها گفته شده پس حمایت از فقرا چه می شود ؟ جواب این است که مطهری یک مسئول حکومتی نبوده او متفکری در دوران عدم تأسیس حکومت اسلامی بوده وبا اندیشه اش از فقرا حمایت می کرده است بسیاری هم از همین اندیشه می ترسند . وانگهی شما از کجا می دانید مطهری اهل انفاق نبوده است؟ در این زمینه توصیف مطهری از سیره حضرت صادق و مواجهه او با یک صوفی در داستان راستان نشانگر نوع نگاه او به زهد است . 2- اگر کسی مجموع - تأکید می کنم مجموع زندگیِ - مطهری را در نظر گیرد در می یابد که او - و به خصوص فکر او- خوب یا بد هم با چپ گرایی شایع در دهه پنجاه و شصت فاصله داشت و هم با همه اقسام راست گرایی محافظه کاری،استبدادگرایی و میانه روی مصطلح اینروزها مرزبندی داشت. 3- دربِ آن خانه در زمان حیاتِ مطهری به روی دیگران هم باز بود مطهری در همان خانه مجلس درس برای داشجویان داشت و حتی منتقدان مطهری طرز سلوک و زندگی او را ساده و بی تکلف توصیف کرده اند . رجوع کنید به مصاحبه آقای دکتر کریم رستگار با نشریه چشم انداز ایران در حدود سالهای 81-82 شایان ذکر است که آقای رستگار که خود نویسنده کتاب معروفی دردهه پنجاه بودند همفکر آقای مطهری نیستند و در عین حال زندگی مطهری را بی تجمل توصیف کرده اند 5- ظلم بزرگی که در مورد آقای مطهری در زمان حیات او می کردند این نبود که به او انتقاد می کردند هرکسی حتی بزرگان نظراً و عملاً نقاط ضعف هم دارد. ظلم بزرگ به حاشیه بردن یک تفکر اصیل بود و جانشین کردن برخوردهای غیر معرفتی به جای برخورد معرفتی و نیز بی انصافی . یک نمونه کوچک از این بی انصافی را حاکمیت منطق دو گانه می توان دید واقعاً چند نفر از شخصیتهای منتقد مطهری جنوب شهر نشین بودند ؟آیا دیگران از برخی از رو حانیان و اعضای شورای انقلاب گرفته تا برخی از روشنفکران مسلمان و سکولار در زهد و فقر و فاقه زندگی می کردند ؟پس چرا برخی از به اصطلاح انقلابیون به آنها انتقاد نمی کردند و فقط مطهری آماج حمله ایشان بود؟ آری! مشکل آنها با نوع فکر بود نه منزل و ماشین . جالب این است که بدانید برخی از مهمترین عناصر گروه فرقان خو.د پرورش یافته و ساکن منطقه قلهک بودند. 4-اگر از کسی جانبداری می کنیم به معنای کامل و تام بودن او از حیث همه فضایل نیست. حتی عصمت هم به گفته خود آقای مطهری در اواخر کتاب امامت و رهبری نسبی است .ممکن است فردی که او را بزرگ می دانیم تشخیصی داشته باشد که ما آنرا درست ندانیم و نظر یا عملی از او را نپسندیم اما در عین حال همچنان او را از جهاتی الگو بدانیم . مطهری یک معلم و راه گشای بزرگ است نه یک پیشوای خودکامه یا قطب یک فرقه . 5-نفسانیات انسانها راه های مختلفی برای بروز و ظهور دارد چه بسیار ساکنان مناطق فقیر نشین که کوه نفسانیتند . تجربه بعد از انقلاب هم ثابت کرد که برخی از بزرگ شدگان در "خانواده های فقیر و مذهبی" بسیاری از اعتراضهایشان به ثروت و ثروتمندی ناشی از عقده بود و نه عقیده و وقتی- نه از از راه علم و زحمت -که با بالارفتن از نردبام قدرت به آلاف و الوف رفتند دست هر سرمایه سالار و مُترف و شادخواری را از پشت بستند !!! روحیه اشرافی را صرفاً با متراژ منزل و حیات باصفا و مدل ماشین نمی سنجند.روحیه اشرافی بیش از همه چیز مربوط به خُلق و خو و شیوه سامان دادن زندگی است یعنی اینکه آدمی چقدر عمر خودرا خرج خود و دنباله های خود می کند و چقدر خرج خدا و خرج مردم و چقدر اهل هزینه دادن برای عقیده است .مطهری آنقدر اهل هزینه دادن برای عقیده بود که جانش را در این راه گذاشت . 6- سؤالی که از دست اندرکاران سایت الف می توان کرد این است که از میان آنهمه افکار و اعمال متعالی چرا نمای بکر مطهری را در این قبیل امور دیده اند . نیک آگاهیم که هم در حکومت و هم در اپوزیسون کسانی که از فکر مطهری ناراحتند کم نیستند آنها در عوضِ برخود فکری به این قبیل دستاویزها متوسل می شوند . امید آنکه دست اندرکاران سایت الف از این قبیل نبوده نباشند . خوانندگان می توانند برای آشنایی با اندیشه های بکر مطهری به یادداشتهای مختصری در سایت احیا ehyaa.net مراجعه نمایند.
ناشناس۱۳۶۷۸۸۱۲:۱۶:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۱۳
اینو نویسنده نوشته احتمالا فرزند دکتر طالقانی است
علیرضا کاظمی از شیراز۱۳۹۰۹۴۱۵:۲۹:۳۱ ۱۳۹۶/۸/۱۶
آنچه از مطهری مهم است تفکر قوی و ارزشمند و پس زمینه دار او و انصاف او و منطقی بودن او است. که دلیلش هم استعداد عالی و آشنایی خیلی خوب با منابع هم اسلامی و هم انسانی غربی بوده است. در چنان سطح اندیشه ای این موارد که متمول زیست یا مداراگرانه فرعیات است. ای کاش همه مسئولین فعلی مملکت سطح درک امثال مطهری را می داشتند. از این که بگذریم گزارش ارایه شده توسط این خبرنگار محترم هم بسیار خوب و واقع گرایانه است. چرا برخی ها از واقعیت و حقیقت فرار می کنند. به قول ملاصدرا خفاش وار از انوار معرفت گریزانند؟
ايران۱۳۶۶۷۸۰۹:۴۵:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۱۳
براي خودمونيها اگرروي خوش زنگيشان را نشان بدهيد ميگيد طرف زهد فروشي نميکرده و اگر روي سخت زندگيشون رو نشان دهيد داد از ساده زيستي و تقوايشان به آسمان بلند است در هر صورت از بابتي که يک کارمند مخالف حکومت در زماني نه چندان دور چنين زندگي آبرو مندي داشته خدا را سپاس!
ح۱۳۶۸۰۱۱۲:۳۵:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۱۳
آقای مطهری یک کارمند معمولی نبوده است استاد دانشگاه تهران بوده است و در عین حال یک نویسنده یا حق التحریر کتابهایش . در مقاطعی او در عین حال عضو شرکت سهامی انتشار (یک شرکت انتشاراتی با مشارکت مرحوم بازرگان و ..) و حسینیه ارشاد و در عین حال مدرس حوزه علمیه مروی هم بود و بعضاً کارهای معمول روحانیون از حیث منبر رفتن و .. را هم انجام می داد . دوم اینکه مخالفت او بارژِم همچون مخالفت یک چریک نبود همین حالا هم در جمهوری اسلامی اساتید مخالفی هستند که مخالفت می کنند اما به ختاطر سبک مخالفتشان ولو با اکراه تحمل می شوند و زندگی بدی هم ندارند . لزوماً ربطی هم به خوب و بد حکومت و عافیت طلب بودن اشخاص ندارد بلکه ناشی از روشهای مختلفِ مخالفت و مبارزه است
ژرفا۱۳۶۶۸۱۰۹:۵۱:۴۲ ۱۳۹۶/۸/۱۳
به رسم همسايه بودن سال گذشته به همراه پسرم به اين خانه زيبا و خاطره انگيز رفتم.در تحقيقي كه كردم دريافتم إستاد در فاصله سالهاي ١٣٤٦ تا ١٣٥٥ در اين خانه زندگي كردن سپس زماني كه منزل شخصي خودشان آماده شد به آنجا نقل مكان كردن. براي پسر ٨ ساله ام ديدن يك خانه باصفا و خاطره انگيز از معماري قديمي ايراني خيلي جالب بود، براي خودم نيز از اين حيث كه در خانه كسي قدم بر ميدارم كه جاي جاي خانه هنوز از نفس هاي حقش مملو است.درست است كه اكثر روزها بازديد كننده زيادي ندارد اما من باز هم به اين خانه رفته ام به همت چند تن از اعضاي مسئول اين خانه موزه گاهي جلسات ادبي و ... در اين مكان برگزار ميشود.
ناشناس۱۳۶۶۸۶۱۰:۰۲:۱۲ ۱۳۹۶/۸/۱۳
با تشكر از سايت الف كه گاهى به موضوعات ناب مى پردازد. هيچ كس از اين كه يك استاد باسواد وشايسته دانشگاه ويك فيلسوف بى بديل يك رشته دانشگاهى ، بى هيچ وابستگى حكومتى ورانت دولتى ،براى خود يك خانه ١٥٠ مترى دريك زمين ٥٠٠ مترى وحتى بسيار بيشتر از اين داشته باشد ناراحت نيست واعتراضى ندارد . ان هم در زمانه اى كه داشتن حياط بزرگ براى همه خانه ها معمول بوده وبيسوادان هر جايي فقط بعلت وابستگى به رژيم كا خ ها داشتند ! سخن ملت بر سر كسانى است كه همه ثروت ده ها ميلياردى شان را فقط با رانت هاى حكومتى به دست اوردند ونه مايه علمى داشتند ونه كار فرهنگى، بهداشتى واقتصادى براى ملت انجام دادند! روح استاد برجسته فلسفه وحكمت شاد !
ناشناس۱۳۶۶۹۲۱۰:۰۵:۳۱ ۱۳۹۶/۸/۱۳
البته خبرنگار محترم باید بدانند که اتوموبیل های آلمانی در حالت ایستایی چرخ عقبشان به داخل متمایل است.
علی۱۳۶۶۹۵۱۰:۱۰:۱۵ ۱۳۹۶/۸/۱۳
شاه مخالفاشو میزاشته اسناد دانشگاه بشن تازه چه حقوقی عالی هم بهشون میداده که توقلهک خونه یخرن و ینز سوار شن
حسین۱۳۶۷۸۵۱۲:۱۳:۳۲ ۱۳۹۶/۸/۱۳
رژیم پهلوی با همه مخالفینش یک جور بر خورد نمی کرد کما اینکه جمهوری اسلامی هم با همه مخالفانش یک جور برخورد نمی کند . با مخالف صریح و با زبان تند به یک نحو برخورد می شود و با مخالفی که به رغم اعتقاد نداشتن به نظام از موضعگیری صریح درباره مسائل روز پرهیز می کند به نحو دیگر برخورد می کند . البته در این میان ، حکومتها گاه فریب می خورند با مخالف جنجالی برخورد می کنند حال آنکه او کم تأثیر تر از مخالفی است که خط مشی پیچیده اما بنیادی در جهت سرنگونی دارد . محض اطلاع کامنت نویس محترم عرض شود که رژیم پهلوی با بسیاری از اساتید مخالف برخورد کرد آنها را اخراج یا زندانی ساخت. زندگی مرحوم مطهری هم گرچه به حسب ظاهر بیشتر فرهنگی بود اما بدون ماجرا نبود او در جریان نهضت 15 خرداد زندانی شد مرحوم شیخ مصطفا رهنما در خاطرات خود در حالیکه منتقد انثال فلسفی است نکات جالبی را در مورد سلوک مطهری در زندان بیان کرده است همچنین در اواسط دهه پنجاه آقای مطهری بعد از درگیری با یکی از اساتید دانشکده از دانشگاه خارج شد و در مقاطعی هم ممنوع المنبر بود .
ناشناس۱۳۶۸۵۲۱۳:۱۷:۲۱ ۱۳۹۶/۸/۱۳
همان شاه علی اصغر بدیع زادگان را که استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران بود زندانی و نهایتاً اعدام کرد
ناشناس۱۳۶۶۹۹۱۰:۱۷:۵۶ ۱۳۹۶/۸/۱۳
اونکه اونجا من میبینم گلیم ساده تر نیست یک قالیچه ترکمنه داداش. خبرنگاری مثلاً چرا دقت نمی کنی؟!
محسن۱۳۶۸۷۳۱۳:۴۹:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۱۳
من هم فکر کردم گلیم است.معمولا نقش گلیم این طرحی است.
باباعلی۱۳۶۷۰۵۱۰:۲۹:۵۱ ۱۳۹۶/۸/۱۳
خدا رحمت کند ایشان را که قطعا اگر بودند خیلی کمتر اسیر انحرافات از دین و انقلاب بودیم و قطعا فساد و ریا کاری به این شکل گسترده در کشور نبود .
ناشناس۱۳۶۷۵۶۱۱:۴۵:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۱۳
بهترین یادگار شهید مطهری فرزند برومند وشجاعش علی مطهری است
حسین۱۳۶۷۹۴۱۲:۲۲:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۱۳
ضمن ادای احترام به فرزندان و خانواده استاد مطهری و تقدیر از دفاع آقای علی مطهری از حقوق مظلومان و محبوسان و محصوران به عرض می رسد که یادگار یک متفکر ، فکر او است و مشتاقان را با پرهیز از حواشی باید به خودِ فکر که در کتابهای استاد مندرج است ارجاع داد : علیکم بالمتون لا بالحواشی . نسبت اشخاص و گروه ها و جریانها بایک متفکررا با قرابت نسبی نمی سنجند این نسبت را با مقایسه منظومه فکری ایشان (و نه یک ایده خاص )و مقایسه تمامیت و جامعیت خط مشی ایشان با خط مشی و تفکر آن متفکر باید به دست آورد .
ناشناس۱۳۶۷۹۰۱۲:۲۰:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۱۳
انقدر که به این خونه میرسن به تخت جمشید و پاسارگاد نمیرسن.
ناشناس۱۳۶۹۰۲۱۴:۱۹:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۱۳
بنظر من هیچ مشکلی نیست که منزل شهید مطهری (که البته خیلی هم مورد احترام عامه مردم بوده) مورد مراقبت قرار می گیرد اما سوال این است که چرا به عنوان مثال منزل شخصیت برجسته ای مثل مرحوم دکتر مصدق اینطور نیست.
ناشناس۱۳۶۹۷۲۱۵:۱۶:۳۶ ۱۳۹۶/۸/۱۳
«روحی فداک. خدا را شکر می کنم که در زندگی محتاج نیستم، روزی کفاف دارم، به سلامتی و بهداشت خودم و فرزندانم می رسم، وظایف دینی خود را به لطف خدا انجام می دهم، به کار تحصیل و تربیت فرزندانم رسیدگی می کنم، من بر کار مسلطم نه کار بر من، علی الظاهر در جریان زندگی مظالمی به گردنم نمی آید، نانی که می خورم نان کار و زحمت است، آبرو و احترامم محفوظ است.» این، شرحی است که استاد فلسفه دانشگاه، مدرس فقه و فلسفة حوزه علمیه و نویسنده کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» برای پدرش محمدحسین مطهری، امام جماعت مسجد فریمان نوشته بود.
ناشناس۱۳۶۹۸۲۱۵:۲۶:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۱۳
اگر الان شهيد مطهري زنده بود در كدام سمت بود راست يا چب ،اصولگرا ويا اصلاح طلب ويا معتدل؟
ناشناس۱۳۷۲۶۶۲۲:۰۱:۰۹ ۱۳۹۶/۸/۱۳
جای تاسفه که ما ایرانیها اسیر ظواهر هستیم تا محتوی مهم نیست که خانه این اندیشمند بزرگ چند متر بود به هر حال به نسبت انزمان در حد متوسط بود نه اشرافی وقتی جوانان و مدعیان دینداری و فرهنگ ما از شر ظاهر بینی و قشری نگری ازاد شدند می توان امید به پیشرفت و فهم درست این بزرگان و حقا یق داشت
ناشناس۱۳۷۴۳۳۰۸:۵۰:۰۵ ۱۳۹۶/۸/۱۴
مطهری همچنان بعد از شهادت ترور می شود
احمد۱۳۷۵۰۹۱۱:۱۱:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۱۴
آقایان فراموش نکنید که دلار در ان زمان ۷ تا تک تومانی یا ۷۰ ریال بود و با حقوق ماهی ۱۰۰۰ تومان خیلی کارها میشد انجام داد پس داشتن چنین منزلی اون هم برای استاد دانشگاه چیز زیادی نبود در ضمن تمام کارمندان دولت حکومت سابق صاحب خانه و خودرو بودند و در ان دوران چیز عجیبی نبود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین