"اربعین حسین، بدون دلار" چرا؟

عبدالرضا طالقانی*؛ گروه اقتصادی "الف"،   3960730255 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

امسال دراقدامی هماهنگ بسیاری از زائران اباعبدالله در اربعین تصمیم به حذف "دلار" از مبادلات دوجانبه گرفته‌اند؛ چرایی ضرورت این تصمیم در گزارش زیر بررسی شده است.

"اربعین حسین، بدون دلار" چرا؟

به گزارش "الف" دلار امریکا در اقتصاد جهانی هژمونی و جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. دلار کارکردهای متنوعی دارد اما در ادامه دو کارکرد مهم دلار بررسی خواهد شد.

* خلق دلار بدون پشتوانه

اول احتمال قریب به یقین خلق انبوه دلار بدون پشتوانه در نظام مالی آمریکا و توسط "فدرال رزرو" است؛ فدرال رزرو، نهادی شبیه بانک مرکزی در آمریکا و یک نهاد خصوصی است. مجموعی از بانکداران بزرگ آمریکایی سهامداران این بانک خاص هستند. پس از اینکه دلار به‌عنوان پشتوانه سایر ارزها - از جمله ریال - پذیرفته شد، خلق بی‌محابا و بدون ممیزی دلار در دستور کار فدرال رزرو قرار گرفت. به این ترتیب، سهامداران فدرال رزرو طی چند دهه گذشته در حال انجام بزرگترین کلاهبرداری تاریخ هستند. این موضوع کاملاً روشن است و مورد تأیید و تأکید تقریباً تمامی کارشناسان اقتصادی قرار دارد.

برای نمونه عمران نزار حسین، اندیشمند اقتصادی مسلمان آمریکایی، در سفر خرداد سال 95 به ایران، در پیامی به رهبر معظم انقلاب {اینجا را ببینید} تصریح کرد: «یک پیام برای رهبر ایران دارم، که ایران باید دنیا را از «گوانتاناموی پولی» نجات دهد.»

عمران حسین با اشاره به اینکه هیچکس در دنیا جرأت تخطی از هژمونی دلار را ندارد گفت: «اگر ما همین الآن اقدام نکنیم و اگر سیستم پول الکترونیکی احاطه یابد، دیگر هیچگونه راه فراری وجود نخواهد داشت. هیچ کشوری در سراسر جهان جز ایران وجود ندارد که جرأت کند این سیستم را به چالش بکشاند. تنها راه حل موجود اقدام ایران است. رهبر ایران باید یک اشاره کند؛ خداوند دینار و درهم را به‌عنوان پول حلال در قرآن اعلام کرده است.»

حدود سه ماه بعد، در تاریخ 28 شهریورماه 1395، رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با فرماندهان عالی‌رتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به «جادوی پولی و مالی دشمن» {اینجا را ببینید} فرمودند: «اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش  و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز  نجات داده‌اند و برای آنها الگو خواهند شد.»

+ بیشتر بخوانید: سه اپیزود از "ربا"یی که می‌خوریم

 * نظام کنترلی دلار

 نکته مهم دوم درباره دلار، نظام کنترلی بدون درز و دقیق مبادلات بین‌المللی با روش کنترل ارز جابه‌جا شده از درگاه سامانه انجمن جهانی تبادلات بین بانکی مالی بین‌المللی یا همان"سوئیفت" است. موضوع این است که تبدیل هر ارز به ارز دیگر در هر نقطه از جهان، با تبدیل ارز مبدأ به دلار (به‌عنوان ارز مرجع یا Hard Currency) و بازتبدیل به ارز مقصد صورت می‌گیرد، و همین فرآیند سبب می‌شود این جابه‌جایی تحت رصد فدرال رزرو قرار گیرد و راه برای کنترل مبادلات بین‌المللی - و احیاناً اعمال تحریم و محدودیتهای دیگر - باز شود. 

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در این زمینه معتقد است: «وقتی که از سوئیفت استفاده می‌شود، بانکی که می‌خواهد پولی را حواله کند، دستوری به بانک کارگزار خود در نیویوک می‌دهد که مبلغ دلاری را از حساب وی کسر و به حساب بانکی گیرنده وجه واریز کند؛ به این جهت است که همه چیز در سوئیفت و تعاملات مالی با دلار، از امریکا می‌گذرد.»

حتماً مخاطبان از اما و اگرهای دامنه‌دار این سامانه در مذاکرات برجام مطلع هستند. سید عباس عراقچی، رئیس ستاد اجرای برجام نیز در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما تصریح کرد: «یکی از مهمترین مشکلات ما این است که تحریمهای اولیه سرجایش باقی است و دلار هم به این تحریم ها مرتبط است و اگر بخواهیم تبادلات را با دلار  انجام دهیم به مشکل برمی‌خوریم.»

 * راه حل

برای رفع استیلای دلار بر نظام اقتصادی جهان راه‌حلهای متنوعی وجود دارد. یکی از مهمترین این راه‌حلها، تقویت پیمانها و مبادلات دوجانبه پولی - با حذف دلار است. این موضوع با تشدید تحریمهای ایران در کمتر از یک دهه قبل آغاز شد، بعد از زمان کوتاهی با تشکیل پیمانهای چند جانبه‌ای همچون بریکس (BRICS) مستحکم شد و سپس در سراسر جهان تسری پیدا کرد. این موضوع آنچنان اهمیت دارد که کارشناسان، انگاره «احتمال از هم پاشیدگی نظام جهانی دلار با ادامه فشار بر ایران» را یکی از مهمترین دلایل اصرار طرف امریکایی بر مذاکرات هسته‌ای ارزیابی می‌کنند.

* کمپین «اربعین بدون دلار»

طی سالهای اخیر جمعی از زائران اباعبدالله الحسین (ع) و شرکت‌کنندگان در راهپیمایی عظیم اربعین تصمیم گرفته‌اند در اقدامی هماهنگ تمامی مبادلات با طرفهای عراقی را با ریال و دینار انجام دهند و به این وسیله دلار را برای آگاهی بخشی به مسلمانان و بصورت نمادین از این راهپیمایی حدف کنند. امسال نیز این کمپین برقرار است.

انتهای پیام/*

دیدگاه کاربران

محمد رضا۱۲۹۱۹۹۰۸:۳۹:۲۹ ۱۳۹۶/۸/۳
فعلا علی الحساب 40 دلار برای ویزا دولت عراق ازتون می گیره وو...
محمد۱۲۹۲۶۵۱۰:۲۵:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۳
چرا دروغ از کی دلار گرفته شده جز پول ایرانی!!!!!!؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۳۶۷۲۲۱۱:۰۳:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۱۳
محمد جان تهمت زدن به هموطنت وقتي كه هيچ آگاهي نداري كار برازنده اي نيست . ياد بگير وقتي از چيزي مطمين نيستي سكوت كن به اين خبر توجه كن http://www.alef.ir/news/3960812074.html فكر نميكنم خيلي سخت باشه فهميدن اين موضوع كه سفارت ديگر كشورها فقط به دلار هزينه هاي خودشان را مي گيرند
ناشناس۱۲۹۵۴۰۱۴:۰۹:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۳
شعارهای تو خالی را گوش دهیم یا گران فروشی بیش از چهار برابری دلار در ایران را ببینیم !
حسن۱۲۹۲۰۰۰۸:۴۰:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۳
این کار عالی بود . دمشون گرم
نادعلی۱۲۹۲۶۹۱۰:۳۴:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۳
پس چرا یک عده بدنبال بخشنامه بانکها برای گرفتن ارز هستند . دو خروس و یا ......
محمد۱۲۹۳۸۰۱۱:۵۵:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۳
بخشنامه بانکها برای دریافت ارز مسافر است که همراه ببرند وگرنه برای ویزای عراق دلاری از مسافر گرفته نمیشود. در گفتار خود صداقت را هم پیشه کنید..
ناشناس۱۲۹۵۶۵۱۴:۴۰:۳۶ ۱۳۹۶/۸/۳
چرا مبلغ ريالي دريافت شده بر اساس نرخ روز ارز دلار متغير است؟! اين نشان ميدهد که واقعن از دلار استفاده مي‌شود!
علي۱۲۹۲۷۳۱۰:۴۱:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۳
"این فرآیند سبب می‌شود این جابه‌جایی تحت رصد فدرال رزرو قرار گیرد" كارشناس عزيز به اين نكته توجه نماييد كه تمام ارزهاي معتبر چنين سيستمي دارند يعني شما چنانچه از طريق سوئيفت يورو حواله دهيد اين تراكنش ابتدا به بانك مركزي آلمان رفته و بعد به مقصد ميرسد. چنانچه ين ژاپن حواله كنيد اين تراكنش ابتدا به بانك مركزي ژاپن ميرود بعد به مقصد . علت آن هم كاملا روشنه چون هر كشوري بايدبدونه گردش واحد پولش چطوريه و كحاها ميره.
سعید۱۲۹۵۸۷۱۵:۰۴:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۳
ولی فرقش اینه که ما یورو و ین ژاپن تحریم نیست
ناشناس۱۲۹۲۸۱۱۰:۴۶:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۳
با تقویت اقتصادی چین نقش انحصاری دلار کم رنگ تر هم خواهد شد . ظاهرا" بانک مرکزی چین طرحی برای انجام تبادلات ارزی به یوان دارد که با پشتوانه طلا انجام خواهد شد یعنی دارنده های یوان می توانند معادل یوان را به طلا دریافت کنند . اتفاقا" بد نیست مقاله ای در این مورد بنویسید .
ناشناس۱۲۹۳۰۷۱۱:۰۸:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۳
چرا باید دلار ببرند چرا دینار عراقی نمی برند؟!
ناشناس۱۲۹۴۸۲۱۳:۲۸:۰۵ ۱۳۹۶/۸/۳
متاسفانه "دلار" واحد پولی عراق برای مبادلات بین الملی است! که این یک استعمار وحشتناک است!
محمد ایرانی۱۲۹۳۱۴۱۱:۱۱:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۳
دلارهایی که به بهانه اربعین از کشور خارج میشود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
رضا۱۲۹۳۵۴۱۱:۴۵:۴۲ ۱۳۹۶/۸/۳
الحمدالله که شکست همینه شیطان بزرگ در حوزه اقتصاد با الهام گرفتن از قیام کربلا شروع شده.
ناشناس۱۲۹۴۵۷۱۳:۱۳:۱۱ ۱۳۹۶/۸/۳
اگر هوایی به کشورعراق سفرکرده باشید حتما متوجه شدید که دربدو ورود به فرودگاه ازهرمسافر10 دلار بعنوان عوارض دریافت می شود و جالب اینجاست که فقط دلار دریافت می شود وحتی دینارعراق را هم قبول ندارند .
ناشناس۱۲۹۶۱۳۱۵:۲۴:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۳
سلام بر سرور و سالار مان حضرت امام حسین ع
ناشناس۱۲۹۶۸۷۱۷:۰۴:۰۲ ۱۳۹۶/۸/۳
دلار هیچوقت از مبادلات کشورهای داغونی مثل ما حذف نمیشود. دلیل ساده: دوستان و برادران در اطراف و اکناف دلار انبار کرده اند. چطوری حاضرند ارزش آن را تضعیف کنند؟
ناشناس۱۲۹۷۰۲۱۷:۲۵:۴۶ ۱۳۹۶/۸/۳
مرگ بر محبين دلار
ناشناس۱۳۲۸۹۵۲۲:۳۲:۱۵ ۱۳۹۶/۸/۷
چرا علیرغم روابط نزدیک ایران و عراق و پشتیبانی و هزینه های گزاف برای ان هنوز برای رفتن به زیارت اقا امام حسین نیاز به ویزا هست ؟ یعنی حتی کشور دوست و برادر برای پاسپورت ما ارزشی قایل نیست؟
بازنشسته فرهنگی۱۳۶۹۷۰۱۵:۱۶:۱۲ ۱۳۹۶/۸/۱۳
اگردلارحذف شود قیمتش ده هابرابرمیشودوکمیاب می شود همین کم یابی موجب قیمت 10هزارتومانی خواهدشد.
مصی۱۳۶۹۷۵۱۵:۱۷:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۱۳
چاپ که نمیکنید ولی میگیم. فرودگاه نجف از زائران داره 10 دلار میگیره خودتون هم خبرشو گذاشتید تو سایت . خودتون نوشتید صف ناجوری درست شده که از تنها صرافی موجود فرودگاه مردم 10 دلار چنج کنن بدن بهشون ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین