مقام معظم رهبری امسال در حرم مطهر رضوی سخنرانی نوروزی نخواهند داشت

  4021221104 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با نوروز امسال مقام معظم رهبری به حرم مطهر رضوی مشرف نمی‌شوند.

مقام معظم رهبری امسال در حرم مطهر رضوی سخنرانی نوروزی نخواهند داشت

عبدالحمید طالبی امروز ۲۱ اسفندماه، در نشست خبری اعلام برنامه‌های آستان‌های آستان قدس رضوی در ماه مبارک رمضان و نوروز که در محل دفتر معاونت اماکن متبرکه صحن کوثر حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان امسال و دو سال آینده اظهار کرد: امسال محروم شدیم و شاید سال آینده هم همین اتفاق بیفتد؛ زیرا به دلیل این تقارن، مقام معظم رهبری به حرم مطهر رضوی مشرف نمی‌شوند، اما امیدواریم به زودی و قبل از تابستان زیارت‌شان کنیم.

وی ضافه کرد: به جهت اهمیت موضوع نوروز و رمضان طی جلسه‌ شورای مشورتی که با حضور تولیت معزز آستان قدس و با حضور نماینده ولی فقیه، استاندار و سایر مسئولان استانی تشکیل شد، خطوط اصلی برنامه‌های رمضان و نوروز ترسیم شد که منتهی به یک سند محتوایی شد که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در نوروز توجه مردم به خدا و محبت به یکدیگر، زیارت اعتاب مقدسه و در رمضان تلاوت قرآن، افطاری ساده و تلطیف روابط اجتماعی را مد نظر در برنامه‌ریزی‌ها با اولویت گسترش و تثبیت آثار زیارت قرار دادیم.

زیارت و امام شناسی؛ دو محور اصلی برنامه‌های آستان قدس رضوی

وی بیان کرد: در حقیقت محور اصلی برنامه‌های ما زیارت و امام شناسی و ولایت است. در کنار آن ایجاد زمینه‌های مختلف برای ارتباط مستمر با زائران و مجاوران مد نظر است، در فضایی روحانی و معنوی با پیوست‌های علمی و فرهنگی که مورد تأکید تولیت آستان قدس رضوی است، چنانکه اگر ارائه خدمت و تسهیلات زیارتی وجود دارد، باید در کنار آن یک کار علمی، معرفتی و فرهنگی انجام شود.

طراحی بیش از ۲۶۰ برنامه برای رمضان و نوروز

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس عنوان کرد: بیش از ۲۶۰ برنامه آستان قدس رضوی، حرم مطهر رضوی در رأس، سازمان علمی و فرهنگی، بنیاد کرامت، بنیاد بهره‌وری و سایر مؤسسات برای رمضان و نوروز طراحی کرده‌اند تا در بازه‌های زمانی که زائران مشرف می‌شوند، یعنی در ابتدای تعطیلات، شب‌های قدر و تعطیلات عید فطر دمات و تسهیلات زیارتی و برنامه‌های علمی فرهنگی جامعی ارائه شود.

وی ادامه داد: بدین ترتیب در حرم مطهر که نمادی از پیوند عترت و قرآن است، قرآن را محور قرار دادیم و امام‌شناسی و زیارت را با یک حدیث محوری از امام رضا(ع) پیرامون اجتماعی که می‌فرماید « إنَّ مِن حَقِّ المُؤمِنِ عَلَی المُؤمِنِ: المَوَدَّةَ لَهُ فی صَدرِهِ، وَالمُواساةَ لَهُ فی مالِهِ، وَالنُّصرَةَ لَهُ عَلی مَن ظَلَمَهُ، ... از جمله حقوق مؤمن بر مؤمن، این است که در دل، او را دوست بدارد، با مالش به او کمک برساند، او را در برابر کسی که به وی ستم کند، یاری دهد ... » بخش آخر این سخن مبنای عمل ما است تا غزه را یادمان نرود و ویژه برنامه‌های مختلف غزه و ملت مظلوم فلسطین را به یاد خواهیم داشت.

طالبی افزود: نمایشگاه مفهومی با محوریت قرآن کریم و رمضان در پیاده‌راه مرحوم طبسی که چند سالی است با عنوان یک گذر فرهنگی انتخاب شده است برگزار می‌شود تا زائر در ابتدای ورود و هنگام خروج از حرم مطهر علاوه بر زیارت و دلدادگی و آنچه را از امام رضا(ع) به دست‌ می‌آورد، ارتباط فرهنگی‌اش با آستان حفظ شود. این نمایشگاه با استفاده از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید پیرامون قرآن و عترت مباحثی را ارائه خواهد داد. برای هتل‌ها و مراکز اسکان زائران به کمک مرکز امور قرآن و با تجربه سال گذشته، مباحث و آموزش‌هایی را برای کودکان طراحی کردیم. ویژه‌نامه‌ای با همین موضوع در مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس در دست چاپ است که با دو محور اصلی فوق‌الذکر برنامه محتوایی تولید می‌شود، زیرا دو سالی است که هدف اصلی‌مان را ارائه خدمت به کودکان و نوجوان و نسل جوان قرار داده‌ایم.

اقامه نماز جماعت در مجتمع‌های تجاری اطراف حرم

وی اظهار کرد: اقدامی که امسال در حریم حرم مطهر رضوی انجام خواهیم داد، اقامه نماز جماعت در مجتمع‌های تجاری است. زیرا یکی از دغدغه‌های تولیت آستان قدس رضوی این بود که چرا کسبه اطراف حرم به نحوی نشان نمی‌دهند که اکنون وقت اقامه نماز است. طی بررسی‌ها اشتیاق کسبه در کنار زمان طولانی رفت و برگشت تا حرم مطهر مانع از این اقدام می‌شد به همین دلیل با کمک دانشگاه رضوی تاکنون در پنج مجتمع تجاری و در پنج حریم ورودی حرم مطهر اقامه نماز جماعت را خواهیم داشت، علاوه بر آن در طرح نوای ملوک مرکز امور قرآن به کمک آموزش و پرورش، نوجوانان را شناسایی و آنها در این ورودی‌ها با ۲۵۰ متر فاصله در هنگام اذان به اجرای زنده اذان می‌پردازند. اینچنین فعالیت‌هایی در کاهش برخی آسیب‌های اجتماعی اطراف حرم که نگران آن هستیم و نباید اتفاق بیفتد، می‌تواند مؤثر واقع شود.

تقدیر تولیت آستان قدس رضوی از برگزیدگان قرآنی مشهد

طالبی بیان کرد: در روز سوم ماه رمضان جامعه قرآنی مشهد یک محفل قرآنی با تولیت آستان قدس رضوی خواهند داشت. از آنجا که به برکت امام رضا(ع) مشهد یک شهر قرآنی است و در سال‌های اخیر در حال تبدیل شدن به یک قطب قرآنی است، امسال در مسابقات بین‌المللی ۶ نفر از مشهد دارای رتبه‌های برگزیده شدند که از ایشان نیز در این جلسه تقدیر خواهند شد.

وی با اشاره به رونمایی مصحف مشهد رضوی و یکی از نفایس ارزشمند گنجینه قرآنی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در دی ماه ۱۴۰۲یادآور شد: این مصحف متعلق به نیمه دوم سده اول هجری است و نیاز به معرفی بیشتری دارد. آستان قدس یک هاب بزرگ قرآنی است و تقریبا بیش از ۱۵ مؤسسه ما در حال انجام فعالیت‌های قرآنی به صورت علمی، ترویجی و تبلیغی هستند. ان‌شاءالله در نمایشگاه قرآن کریم تهران و مشهد حضور فعال خواهیم داشت و یکی از مهمترین برنامه‌‎های ما در این نمایشگاه‌ها معرفی مصحف مشهد رضوی است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: طرح مهرانه را در خیابان‌ها و ورودی‌های منتهی به حرم مطهر رضوی با استفاده از تشکل‌های مردمی در قالب برنامه تبلیغی و ترویجی، مشاوره و سطح فرهنگی اجرا خواهیم کرد. مسابقات مفاهیم قرآن کریم، از جمله برنامه‌های مرکز امور قرآنی است. کرسی‌های تلاوت قرآن کریم در ۳۱ استان با استفاده از خادمیاران استانی و مرکز امور قرآن در مشهد برگزار می‌شود. برنامه جزء خوانی در حرم مطهر رضوی و در حرم حسین‌ابن موسی‌الکاظم در طبس اجرا و به طور مستقیم از صدا و سیما پخش خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه‌های ستاد تفسیر را در مساجد منتخب کشور با همکاری ستاد تفسیر، استاد قرائتی داریم. مراسمی را با بنیاد کرامت در حاشیه شهر مشهد مقدس با عنوان روزه اولی‌ها برگزار می‌کنیم که در کنار آن مباحث و کرسی‌های تلاوت قرآن را نیز خواهیم داشت.

طالبی افزود: در امور هنری، مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس پادکست‌های مختلفی را با مفاهیم اسلامی، مناجات خوانی، دو سرود در قالب مناجات‌خوانی تولید و در اختیار قرار خواهد داد.

وی یادآور شد: قریب به ۵۰ سال است که آنچه در موزه قرآن کریم بوده، عوض نشده است. اکنون کارشناسان نسخ خطی آستان قدس، قرآن‌ها و نسخ خطی جدیدی را انتخاب کرده‌اند که در نیمه ماه رمضان موزه قرآن با نسخ جدید تعویض می‌شود.

اعطای زائر کارت کتابخانه رضوی با اعتبار یک ماه

طالبی با اشاره به مهیا بودن برنامه اعتکاف علمی در کتابخانه‌های حرم مطهر رضوی گفت: نشست‌های تخصصی با موضوع نهج‌البلاغه، ماه رمضان به عنوان میراث ناملموس و آشنایی با تاریخچه و ابزارهای سنتی در کتابت قرآن کریم برگزار خواهد شد. تسهیلات نوروزی و ویژه با عنوان زائر کارت کتابخانه رضوی با اعتبار یک ماه برای زائران در نظر گرفته شده و دو ایستگاه مطالعه دیجیتالی و دو پایگاه تخصصی در کتابخانه ارائه خدمت خواهند کرد. همچنین برنامه زنده خوشنویسی و کتابت قرآن کریم را در موزه اجرا خواهیم کرد.

وی به برنامه‌های بیناد پژوهش‌های آستان قدس رضوی اشاره و بیان کرد: پویش کتاب‌خوانی با عنوان «توبه‌کننده دوست خداست» نیز در تیراژ بالا منتشر شده است. برای شهادت حضرت خدیجه (س) نیز دو ویژه برنامه برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: مؤسسه امور جوانان آستان قدس رضوی برنامه هفتم دوره ملی «بی‌نهایت شو» را با رعایت اقتضائات ماه رمضان کلید خواهد زد که یک مدرسه فکری به عنوان دوره آموزشی برای طلاب و دانشجویان سراسر کشور است. در بازه تعطیلات نوروز و فرصت بسیار ارزشمند ماه مبارک رمضان، اردوهای یک روزه برای نوجوانان و همچنین دوره‌ توانمندسازی مربیان و اساتید خود برگزار می‌کنند.

وی درباره اصنافی که به زائران خدمت ارائه می‌کنند، اظهار کرد: برای آشنایی اصناف با اقتضائات ماه رمضان دانشگاه امام رضا(ع) یک دوره دانش‌افزایی را برگزار و اطلاعات و آگاهی در چهارچوب ضوابط شرع مقدس ارائه کرده است تا هم زائری که مسافر است، راحت باشد و هم حرمت زائری که روزه‌دار است، حفظ شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  16. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  21. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  22. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین