در انتظار جنگنده سوخو ۳۵

  4021102009 ۱۷۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
 در انتظار جنگنده سوخو ۳۵

گروه تعاملی الف - سید ابوالفضل هاشمی:

جنگنده‌های سوخوی-35، بالگردهای تهاجمی Mi-28 و هواپیماهای آموزشی یاک-130 به یگان‌های رزمی نیروهای مسلح ایران خواهند پیوست؛ این را مطلب را سردار سرتیپ مهدی فراهی می‌گوید، اتفاقی که عرصه ممنوعیت عرضه فناوری‌های دفاعی و تسلیحات مدرن به ایران را می‌شکند.

نیروی هوایی کشورمان که از تجهیزات قدیمی استفاده می‌کند بیشترین آسیب را از تحریم‌ها متحمل شده، از این رو ایران فعالانه به دنبال تأمین کنندگان خارجی تجهیزات هواپیما است. ایران دریافت هواپیماهای آموزشی یاک 130 را در پایگاه هشتم تاکتیکی هوایی شهر اصفهان آغاز کرد تا خلبانان ایرانی آمادگی پرواز با جنگنده‌های مدرن ساخت روسیه را داشته باشند و این اولویتی است که ایران پس از پایان تحریم تسلیحاتی اعمال شده از سوی سازمان ملل بر اساس قطعنامه 2231 از آن رنج می‌برد.

ایران در دوره تحریم‌ها توانست صنایع دفاعی خود را ایجاد کند که این امکان را فراهم می‌کرد تا نیازهای کشور به تسلیحات و تجهیزات نظامی را تأمین کند. اما کمبود جنگنده‌ها و هلیکوپترهای تهاجمی مدرن همچنان مشکل اصلی نیروهای مسلح است. اساس هوانوردی جنگنده ایران همچنان شامل جنگنده‌های F-4، F-5، F-14  است که در دهه 1970 خریداری شدند و تعداد نه چندان زیاد MiG-29 و F-7 کپی چینی MiG-2 این نقیصه را کمی تکمیل کرد. در یک تئوری، ایران می‌تواند خرید مقادیر زیادی تجهیزات نظامی را نیز در نظر بگیرد. اکنون تهران در حال خرید تسلیحات مورد نیاز خود است. به گفته کارشناسان، خرید بالگردهای Mi-17/171 و هواپیماهای ترابری نظامی Il-76MD-90A به روز شده نیز در آینده محتمل است.

با این حال، باید در نظر داشت که نیروهای روسی خود به تجهیزات مدرن نیاز دارند، بنابراین، نباید در آینده نزدیک انتظار تدارکات گسترده در خارج از کشور را داشته باشیم. مسئله پرداخت برای تأمین تجهیزات نظامی نیز مطرح می‌شود. ایران همچنان تحت تحریم‌های سختگیرانه آمریکا قرار دارد که به شدت بر اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارد. با این حال، ممکن است همکاری بین مسکو و تهران در حوزه نظامی بر اساس اصل مبادله تجاری توسعه یابد. علاوه بر این، ایران چیزی برای ارائه به سایر کشورها دارد. خبر ورود سوخو 35 و بالگردهای تهاجمی روسی موجب شد تا اسرائیل به خود بلرزد چراکه بر اساس اطلاعات اسراییلی‌ها، روس ها ۲۴ فروند جنگنده سوخوی ۳۵ را که پیش از این برای مصر در نظر گرفته شده بود، در اختیار نیروی هوایی ایران قرار خواهند داد.

ایران با ایدئولوژی نظامی "اگر فردا جنگ شود"، هم برای دفاع و هم برای حمله آماده می‌شود تا ناظرانی که پیش از این ایران را مجبور به استفاده از جنگنده‌های قدیمی می‌دانستند از پایان زمان آسیب پذیری حریم هوایی کشور و کاهش امکان حمله به اهداف ایران آگاه کند.

البته ظهور بالگردهای تهاجمی Mi-28NE در ایران عاملی اضافی برای تقویت موضع مذاکره با کشورهای همسایه‌ای خواهد بود که روابط دشواری با آنها وجود دارد. افغانستان و آذربایجان دو مرز پر تنش بوده‌اند حال بالگردهای جدید روسی نه تنها برای مناطق پرتنش بلکه برای تأسیسات نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه بزرگ نیز یک تهدید بالقوه است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۶۴۶۵۲۱۰:۱۱:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲
چند بار باید بخاطر خلف وعده و دروغ از طرف روس ها گزیده شوید و باز هم ادامه میدهید؟
ناشناس۳۳۶۴۹۰۹۱۴:۳۳:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲
نه اینکه غربی ها پابند تعهدات بوده و هرگز خلف وعده نکرده‌اند ؟
رضا۳۳۶۵۳۶۷۲۱:۳۱:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲
چه شرق،چه غرب همه دزد ودروغ گو اند
نه غربی نه شرقی جمهوری اسلامی۳۳۶۵۳۹۲۲۱:۴۳:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲
گفت که به روسها اعتماد نکنید ، نگفت که به غربی‌ها اعتماد کنید . اگر کسی با روسیه مخالف باشه یعنی با آمریکا موافقه؟؟؟ ایشون از غرب حمایت نکردن ولی سوال اینجاست که شما چرا سنگ روسیه رو به سینه میزنی؟؟؟
ناشناس۳۳۶۵۸۵۰۰۹:۳۵:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
دقیقا غش کردن برای غرب که دشمن ایران هست منظورتان هست
ممد۳۳۶۶۹۰۳۲۱:۲۶:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳
ما باهاش معامله میکنیم،،همین
ناشناس۳۳۶۶۹۷۸۲۳:۰۶:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳
هرگزازروسیه خیری به مانمیرسدچندساله مرتب میکن این ماه سوخوهامیان دوماه دیگه ..بیخیال بابا
افشین۳۳۶۸۱۳۳۰۵:۱۴:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۵
اینهم یک معامله هست مثل دیگر معامله ها. از قضا بعد از انقلاب این روسیه و چین بودند که در صنعت نظامی بما کمک کردند و تجهیزات فروختند.‌ اگر در یک مورد اس ۳۰۰هم مشکل پیش آمد بخاطر دخالت غرب و البته رییس جمهور غربگرای آن دوران بود که الان اونم دیگه از غربگرایی دست برداشته. ضمنا اگه از شرق جنگنده نخریم شما میری از غرب تهیه میکنی؟؟؟
ناشناس۳۳۶۶۶۴۸۱۸:۲۹:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
از قضا غربی ها خلف وعده نکردند
ناشناس۳۳۶۸۰۸۴۰۱:۲۷:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۵
غربگرایی معنیش همین کامنته دوستان .. چطور راحت می‌گوید خلف وعده از غرب ندیده ..مگر چشمان و منطق و بصیرت شما فرق داره ک اسناد متقن را نمیبینید .. حاشا وکلا
افشین۳۳۶۸۱۳۲۰۵:۱۰:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۵
بله. از برجام معلومه که اصلا اهل خلق وعده نیستند. نیروگاه هسته ای رو هم حتما غربیها ساختند.
ناشناس۳۳۶۴۹۶۸۱۵:۳۴:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲
همون طور که s300 رو دادن سوخو رو هم میدن!
ناشناس۳۳۶۴۹۸۰۱۶:۰۰:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲
اس 300 رو با سال ها تاخیر و پس از برجام دادند. اگر برجام نبود اس 300 هم نبود.
ناشناس۳۳۶۵۴۱۶۲۲:۰۵:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲
من سال ۸۵ خدمت کردم تو نیروی پدافند هوایی ایران اون موقع اس ۳۰۰ داشت این برجام از کجا اومد
ناشناس۳۳۶۵۴۲۹۲۲:۱۵:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲
اگر برجام نبود خیال اسرائیل تا ۲۵ سال آینده راحت نبود. خودشان گفتند بذ برجلم خیالمان تا ۲۵ سال آینده راحت شد.
ناشناس۳۳۶۵۵۴۷۰۰:۱۴:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
اس ۳۰۰ هیچ ربطی به برجام نداشت
ناشناس۳۳۶۵۵۸۸۰۰:۵۸:۵۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳
حرف شکایت که آمد دادن و ربطی به برجام ندارد
ناشناس۳۳۶۵۶۴۷۰۳:۵۲:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳
اس ۴۰۰ بود که اسرائیل درخواست کرد به ایران ندهند اونم بقولش عمل کرد واس۳۰۰ رو نداد ولی کل تکنولوژی‌ شونو داریم وبومی کردیم .
افشین۳۳۶۸۱۳۴۰۵:۱۸:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۵
چندان ربطی به برجام نداره چرا که در برجام آقایان یک تحریم تسلیحاتی پنج ساله و یک هشت ساله را چاشنی کردند که البته مردم تا چند ماه قبل از دومی خبر نداشتند. ضمنا ما متشکریم که عدو سبب خیر شد چرا که بجای نسخه قدیمی آخرین ورژن آس ۳۰۰ که در برخی موارد با اس ۴۰۰ مشترک هست رو تحویل گرفتیم. از کشورها توقع فداکاری نداشته باشید چه شرقی و چه غربی. این منافع مشترک هست که کشورها رو بهم نزدیک می‌کنه نه رفاقت ‌‌.
ناشناس۳۳۷۰۴۴۸۱۴:۵۹:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
جناب عالی هم‌مثل حسن روحانی همه چیز رو ربط میدین به برجام.اب خوردنمون هم دست برجام بود
ناشناس۳۳۶۵۹۶۱۱۰:۴۸:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳
البته همینطور است. اما موقعی خواهند داد که دیگر قدیمی محسوب میشوند. به ما با تاخیر و اکراه S-300 دادند اما به ترکیه S-400 را پیشکش کردند.
جوینده۳۳۶۶۹۱۲۲۱:۳۳:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳
به ما هم زمانی که پدافند بومی، پیشرفته‌ ترین پهپاد آمریکایی رو زد، S400 رو پیشکش کردند که گفتیم نمیخوایم.
ناشناس۳۳۶۶۳۲۵۱۴:۱۸:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳
تا آمریکا نابود نشه هیچ کشوری آرامش ندارد،،،
ناشناس۳۳۶۷۲۳۷۰۹:۳۵:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۴
منتهاوقتی به ایران تحویل میدن که منسوخ شده باشه
ناشناس۳۳۶۴۹۷۲۱۵:۳۷:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲
همون طور که روس ها تو سوریه مطابق میل اسرائیل عمل می کنند و حتی یک بار پدافند نکردن حملات اسرائیل رو در فروش تجهیزات نظامی هم تحت کنترل اسرائیل هستند
رضا۳۳۶۵۶۴۱۰۳:۱۶:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳
روس ها نمی توانن حملات را اکراین پدافند کنند اسرائیل را پدافند کنن !انتظار جالبیست
امید۳۳۶۵۵۶۷۰۰:۴۲:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳
حتما تحویل میدن،پولش هم از محل ۷میلیارد دلار آزاد شده کره جنوبی پرداخت خواهد شد!
ناشناس۳۳۶۵۷۳۲۰۷:۳۸:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳
نمیشه همیشه در بد بینی زندگی کنی ،بلاخره دشمن به بعضی چیزها که ما داریم نیاز داریم فقط باید فهمید و معامله کرد نه باج بدی بعد چیزی بخوای ازش
محمد۳۳۶۶۲۴۶۱۳:۲۳:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳
بابا یه جنگنده جدید تر باید خرید..
علیرضا۳۳۶۷۰۸۵۰۲:۲۱:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۴
تحویل این جنگنده مستلزم آموزش کافی برای خلبان ها و زیرساخت های لازم برای سیستم پدافند میباشد . کارشناسان محترم که بدنبال گدایی از غرب و آمریکا هستند لازم است بدانند که روسیه در خصوص تحویل این جنگ افزارها از سوی تمام همسایگان ما و دشمنان این کشور تحت فشار شدید قرار گرفته است!! ضمنا از کجا میدانید که تا به حال تحویل نشده ؟ شاید مصلحت بر این بوده که این کار در سکوت خبری انجام شود .
ناشناس۳۳۶۴۶۶۷۱۰:۳۴:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲
کشورهای غربی حتی هواپیمای مسافربری به ایران نمی فروشند اما کشور دوست و همسایه جنگنده سوخو 35 پیشرفته به ایران می فروشد.
مینا۳۳۶۴۹۲۹۱۴:۵۹:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲
کدوم دوست و همسایه؟ یادت رفته روسیه برای نابودی ایران و ایرانی 80 درصد تسلیحات صدام پلید را تامین می‌کرد؟ یادت رفته خاک ایران را دهه ها پیش روسیه تصاحب کرد؟ یادت رفته قرارداد اس 300 بست با ایران ولی 8 سال نداد تا ایران به دادگاه بین‌المللی غربی شکایت کرد و دادگاه روسیه را مجبور به تحویل کرد؟ یادت رفته چقدر چوب لای چرخ برجام گذاشت تا ایران با جهان تعامل نکنه؟ یادت رفته در جنگ جهانی روسیه نصف ایران را اشغال کرد. تهران را اشغال کرد ؟ یادت رفته تهران را عراق موشک باران می‌کرد با موشک های اسکاد روسیه؟ یادت رفته اخیرا 2 بار مالکیت جزایر سه گانه ایران را زیر سوال برد ؟
مرتضی۳۳۶۵۰۰۳۱۶:۱۵:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲
یادت رفته آمریکا و انگلیس هم ایران رو اشغال و در اون کودتا کردند یادت رفته آمریکا به صدام اطلاعات نیروهای ایرانی رو می داد یادت رفته آمریکا هواپیمای مسافربری مون رو زد یادت رفته آمریکا داعش رو درست کرد ما روسیه رو دوست نمیدونیم ولی از دعوای بین آمریکا و روسیه دنبال تامین امنیت خودمونیم ضمن اینکه آمریکا به دنبال شکست ایران هست اما روسیه دنبال منفعت خودش ، فرق این دو رو بفهمید لطفاً
ناشناس۳۳۶۵۰۸۱۱۷:۲۰:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲
یادمون نرفته که روسها همون موقع آذربایجان را اشغال کردند و به زور بیرون رفتند
ناشناس۳۳۶۵۴۶۰۲۲:۵۰:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲
آمریکا جزایر ما را زیر سوال نبرد
ناشناس۳۳۶۵۸۵۲۰۹:۳۶:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳
چند ماه قبل هم آمریکا مهمان آنان بود و همین بیانیه بود
ناشناس۳۳۶۶۰۷۹۱۲:۰۱:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳
نه شرقی نه غربی
قباد۳۳۶۷۰۳۸۰۰:۳۰:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۴
داداش روسیه همسایه بی اخلاق و بد خواه تمامیت ارضی ایران بوده هست و خواهد بود و هیچ وقت ایران قدرتمند رو نه میخواد نه تحمل می‌کنه حتی موشک برد بلند رو نمیخواد .
ناشناس۳۳۶۵۰۱۳۱۶:۲۲:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲
اول یاد بگیر شوروی سابق بود تا به این برسی که روسیه فعلی دشمن ایران نیست
ناشناس۳۳۶۵۳۶۳۲۱:۳۰:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲
روس سابق نه شوروی با انگلیس ایران را ببن خودشان به شمال و جنوب تقسیم کردند. بعد از خروج انگلیس از ایران، روسها مدتها در ایران ماندگار شدتد و با پولتیک قوام ایران را ترک کردند.
ناشناس۳۳۶۵۴۶۷۲۲:۵۶:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲
روسیه وارث شوروی هست و تمام مسؤلیت های زمان شوروی به عهده روسیه هست و تسلیحاتی که به صدام میدادن در روسیه شوروی تولید میشد.
امیر۳۳۶۵۹۷۳۱۱:۰۰:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳
کدوم‌دوست فعلا که‌تا تونسته ایران رو‌دوشیده حالا تو‌اسم شوروی رو‌بکن روسیه فرقی نمیکنه سیاستش همونه‌که قبلا بود فقط منافع خودشو‌در نظر می گیرد.
ناشناس۳۳۶۵۱۲۹۱۸:۱۴:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲
خدایششش دادا حلالت حرفا عین واقعیته❤
ناشناس۳۳۶۵۴۲۷۲۲:۱۵:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲
دوست عزیز هر کشوری به موقع منافع خودش خیلی کارها میکنه،فعلا که منافعش با ایران همکاری کردنه،
ناشناس۳۳۶۵۶۲۲۰۲:۰۳:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳
اینها همه درست.ولی این جای سواله که چرا ایران وقتی امارات ادعا می‌کنه مستقیم وزارت خارجه یقه خود امارات رو نمیگیره ویکبار برای همیشه دهان امارات رونمیبنده که زمانی که امارات وجود نداشت ایران حاکم برجزایر بود..می‌دونی چرا به امارات چیزی نمیگه؟چون ایران با پول ملی امارات تجارت می‌کنه و امارات که امارات شد باپول و سرمایه ایران بود وگرنه امارات با چهار تا پاساژ وهتل شناخته میشه.
ناشناس۳۳۶۵۷۲۱۰۷:۱۸:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳
دقیقا
ناشناس۳۳۶۵۸۵۸۰۹:۳۹:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳
عزیزم هر سری این اعراب با کشوری مهمان نشست برگزار کنند این. بیانیه هم هست و آمریکا و چین و روسیه هم ندارد
ناشناس۳۳۶۵۹۱۵۱۰:۲۱:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳
یادمان باشد هرکشوری براساس منافع خودش بادیگران تعامل می‌کند.ماهم با دیگران اینگونه هستیم.اکنون غرب بدنبال اینست که ایران به شرایط قبل ازانقلاب برگردد.برهمین اساس ظالمانه ترین تحریم های بشری راعلیه ایران اعمال کرده که همه می‌دانیم.ولی فعلا روسیه وچین و......دراین موضع نیستند ومیتوان با آنها براساس منافع خویش معامله کرد ونیاز خودرا درمقابل دشمن تامین نمود.نباید انتظارداشت که همین کشورها باجان ودل مدافع منافع ماهستندوخواهندبود.
ناشناس۳۳۶۷۹۴۹۲۲:۱۲:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۴
روس ها نامرد هستند
ناشناس۳۳۷۱۷۷۸۱۸:۴۷:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۸
ما ایرانیان حافظه تاریخی داریم اما حافظه سیاسی نداریم. روسیه تزاری بود ، و شد شوروی کمونیستی ( که قطعا همه سران آن الزاماً روس هم نبودند) و شوروی شد فدراسیون روسیه که شامل چندین جمهوری و دو منطقه فدرال مسکو و سنت پترزبورگ ، مناطق خودمختار ، استان خود مختار، سرزمینهای آزاد و ... هست. یعنی از نظر سیاسی نوع حکومت و سیاستهای آن تغییر می کند.
ناشناس۳۳۶۴۹۶۷۱۵:۳۳:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲
از زمانی که کشورهای غربی ایران را تحریم کرده اند تاکنون این کشور دوست چندتا سوخو ۳۵ به ایران فروخته است؟!
ناشناس۳۳۶۴۶۷۱۱۰:۴۵:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲
یاد و خاطره اس ۳۰۰ ها بخیر ...
ناشناس۳۳۶۵۰۱۵۱۶:۲۳:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲
یادی نیست در کشور مستقر هست
ناشناس۳۳۶۵۹۸۸۱۱:۰۷:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳
میدونی چند دستگاه!؟ کلا ۸ سامانه. که میشه در ۸ نقطه کشور پهناور ایران مستقر کرد.
ناشناس۳۳۶۶۰۲۱۱۱:۲۰:۵۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳
چرا تا حالا حتی یک تصویر از تست این سامانه در ایران منتشر نشده؟
مسعود۳۳۶۴۶۷۵۱۰:۴۸:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲
منتظر باشید تا جنگنده بدن اونم روسیه
ایرانی وطن پرست۳۳۶۵۲۵۰۱۹:۵۳:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲
طبق توافق حتما میده. چون باید بدهد. اما سیکل تحویل و آموزش خلبان زمان بره. همچنین طبق درخواست ایران رادارهای هواپیماهای آماده تحویل باید تعویض بشه، که داره انجام میشه
دوست دار وطن۳۳۶۵۸۸۲۰۹:۵۴:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳
مگه نمی گه اونایی که خواست بده مصر دادشون به ایران یعنی یه مقدار تحویل داده.
ناشناس۳۳۶۴۶۷۶۱۰:۴۹:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲
تا حالا چند بار تيتر زديد که سوخو آمد ؟ اگر هم بياد ، سوخو 35ديگر قديمي شده و بايد سوخو 57 رو طلب کرد . يا از چين جنگنده رادار گريز جديدش را طلب کرد . بهتر است مسئولين نظامي کشور افق چندين ساله را مد نظر بگيرند . از طرف ديگر روسيه هيچگاه شريک نظامي خوبي براي هيچ کشوري نبوده و در خوصوص خدمات پس از فروش هميشه مشکل داشته . بطور مثال ميگ 29 هاي ارسالي به ايران از قديمي ترين نوع بودند و به شدت از عدم ارسال قطعات رنج مي برند و ....
ناشناس۳۳۶۴۹۳۲۱۵:۰۰:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲
ناشناس دمت گرم که معلومه مطلع هستی. کاملا درست نوشتی
ناشناس۳۳۶۵۸۵۹۰۹:۴۱:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳
به خاطر همین قدیمی شدن هست که کشورها دارند استفاده می کنند. از ابزارهای چند هه قبل؟!!!
محمد۳۳۶۴۶۹۲۱۱:۰۴:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲
والا ما پیر شدیم رفت و این هواپیماها وارد ایران نشد دیگه کی می‌خواد بده پولشم که پیشاپیش گرفته � نمی‌دونم مسئولین کشور ما رودرباستی دارند با روسها یکم فشار بیارید بهشون مگه هواپیماها آماده نیست مگر همون ۲۴ فروندی که قرار بود به مصر بدن نیست پس دیگه تعلل برای چیه
مسافر۳۳۶۴۹۲۱۱۴:۵۳:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲
فعلا روسیه در جنگ هست.
ناشناس۳۳۶۵۵۶۶۰۰:۳۸:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳
درگیر جنگ هم که باشه باید خیلی وقت پیش به ایران تحویل میداد.
محمد۳۳۶۶۹۳۰۲۱:۵۸:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳
به جهنم درگیر جنگه بایدجنگنده هاروبده
ناشناس۳۳۶۴۶۹۷۱۱:۰۶:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲
روسیه جنگنده سوخو 35 به ایران نمیده حالا ببین
ناشناس۳۳۶۵۵۲۵۲۳:۴۵:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲
اومده همین حالا تو ایرانه
ناشناس۳۳۶۶۴۹۴۱۶:۲۰:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳
از اجنبی جماعت خیری به ما نمیرسه
ناشناس۳۳۶۶۲۱۶۱۳:۱۱:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳
آفرین منم دقیقا همین نظر و دارم.
بالگرد۳۳۶۴۷۰۵۱۱:۱۱:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲
بالگرد Mi-28NE نه ضد رادار هست نه توان جنگ الکترونیکی قوی در برابر سامانه های دفاعی داره این بالگرد حتی توان خارج شدن از مرز کشور را ندارد چه برسه ضربه بزنه به مواضع آمریکا در خاورمیانه !!!! کلا بالگرد نهایتش برای میدان نبرد و دفاع هست نه تهاجم آن هم به کشوری که انواع سامانه های دفاعی داره برای تهاجم بیشتر به جنگنده و پهباد نیاز هست
ناشناس۳۳۶۴۷۰۷۱۱:۱۱:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲
روی نیروهای داخلی تکیه کنید و خودتان تولید کنید
نااشنا۳۳۶۴۹۱۱۱۴:۳۸:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲
ساخت جنگنده مدرن احتیاج به تکنولوژی مدرن دارد ،،،که چین و روسیه که با جهان غرب رابطه دارند و تکنولوژی می‌گیرند، مانده اند ،،اگر چنین بود هر کشوری سازنده جنگنده رادار گریز بود ،،شرکت های آمریکایی بیش از ۱۲۰ سال در رابطه با صنایع نظامی و جنگنده کار کردند و ساختند و خراب کردند تا امروز به اینجا رسیدند ،،، دست‌کم بیش از چند هزار شرکت ،های تک در آن مشارکت دارند ..
ناشناس۳۳۶۵۰۱۷۱۶:۲۳:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲
همان ها از کجا ساختند رو هوا؟!!
ناشناس۳۳۶۵۰۸۴۱۷:۲۶:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲
رو هوا که نساختن با داشتن بودجه هایی که معادل بودجه چند سال ایرانه شما وقتی پول داری بهترین نخبه ها رو می تونی جمع کنی تا بهترین ها رو بسازی وقتی بودجه نظامی آمریکا سالانه ۷۰۰ میلیارد دلاری شما تا تهش رو بخون ...
ناشناس۳۳۶۵۲۲۶۱۹:۳۴:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲
عزیزم بودجه نظامی آمریکا 5 درصد حجم اقتصاد ناخالصش هست و ایران هم همین طور
ali۳۳۶۵۵۳۴۰۰:۰۰:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳
واقعا وقتی حرف از دهن طرف در بیاد نشون میده که طرف غرب زده است شما حتما کتاب غرب زدگی دکتر شریعتی را مطالعه کنی خوبه دوم تاریخ جنگهای اخیر را مطالعه کنی متوجه میشی هر جا جنگدههای روسی وارد صحنه جنگ شدند حنای جنگدهای امریکای رنگی نداشته مثل جنگ کره 1952مثل جنگ ویتنام 1955تا1575 ولی غربیها هر چی را که کم دارند یه امپراتوری رسانه ای دارند که کار را میسپارند به رسانه که یه جوری نومغز مخاطب میکنه که مرغ همسایه غاز میشه اره دوست عزیز زمان شاه میگ 25روسیه از اسمان اردبیل وارد اسمان ایران میشد واز دریای عمان میرفت یمن به علی عبد والله صالح سر میزد و فردای ان روز بر میگشت و ما که نیروی هوای مون کاملا غربی بو د ودر اختیار غرب اصلا نمیتونستیم ببینیمش ونه کار بهش بکنیم وهر کاریم میخواست تو اسمون ما میکرد پس لطفا یه کم تعصب غرب زدگی نداشته باش
ناشناس۳۳۶۵۶۶۶۰۴:۵۸:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
وقتیکه تحریم شدیدبودایران درزمان جنگ.همین جنگنده تامکت تنهاجنگنده ای بودکه قابلیت پرواز درارتفاع بسیاربالا90هزارپای رو داشت که متأسفانه بدلیل نبودلباس مخصوص که مانندلباسهای فضانوردان بود. رو نیروی هوای نداشت بهمین دلیل میگهای25 فاکسبت عراق که کلا5فروندازشون داشت.درارتفاع بالا پرواز وداخل خاک ایران میشدن. که اونم کلاچندمرتبه اومدن که همه 5فروند راهم تامکتهای غرورآفرین ارتش نیست ونابودکردن.
امیر۳۳۶۶۱۶۸۱۲:۴۴:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳
جوابتون بسیارعالی ومستندهستش واقعادستمریزاد
ناشناس۳۳۶۶۷۶۸۱۹:۴۴:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
موقع جنگ ایران وعراق وقتی جنگندهای سوخوعراقی به ایران حمله میکردن جنگندهای خلبانهای ایران با جنگندهایF5 F7 F14... امریکای جلوشون رو میگرفتن وشکارشون میکردن .قدرت هرجنگنده امریکای که دست ایران بود برابربا ۵ جنگنده روسی که دست عراقیها بود. با چشم خودمان دیدیم چطورجنگندهای امریکای که دست ما بود چطور سوخو ها ی عراق رو شکارمیکردن وفراری میدادن
علیرضا۳۳۶۶۷۹۰۱۹:۵۷:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳
کتاب غرب زدگی از جلال آل احمد هستش نه از شریعتی.
علیرضا۳۳۶۶۸۰۵۲۰:۰۷:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
حتی نوسینده کتاب غرب زدگی رو نمیدونستی این کتاب رو جلال آل احمدنوشته نه شریعتی،بعدم الکی از جنگنده های روسی دفاع کردی ولی در جنگ تحمیلی بهترین جنگنده های روسی صدام حسین یعنی میگ بیست ویک ومیگ بیست وسه وسوخو بیست ودووبمب افکن توپولوف توسط جنگنده های امریکایی ایران تامکت وفانتوم واف پنج ساقط شدن ونزدیک بالای صدوشصت فروند جنگنده روسی توسط جنگنده های امریکایی ایران نابود شدن.
ناشناس۳۳۶۵۹۶۹۱۰:۵۵:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳
آخه روسیه و غرب از سر قبر پدر شون آوردن آزمون خطا موشک های که داریم چطور ساخته شده با خود باوری می توان همه کار کرد.
ناشناس۳۳۶۴۷۳۲۱۱:۳۸:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲
کاش خودمون میساختیم تا دستمون جلوی بیگانه دراز نباشه.
ناشناس۳۳۶۵۰۱۹۱۶:۲۴:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲
نسل قبل تر ساخته شده
ناشناس۳۳۶۴۷۳۳۱۱:۳۹:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲
خوب کی میاد یه تاریخ دقیق بدید .
ناشناس۳۳۶۴۷۴۹۱۱:۵۶:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲
اولویت ایران باید اقتصاد و تامین معیشت مردم باشه بقیه چیزا اولویت نیست در این اوضاع احوال
ناشناس۳۳۶۴۸۷۶۱۳:۵۷:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲
هر چیز در جای خود. به نظرتون اگه ما از مسائل دیگه غافل بشیم تورم حل میشه؟
اولویت۳۳۶۴۹۴۴۱۵:۱۳:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲
اولویت اصلی باید اقتصاد باشه شوروی هم اولویت اصلیش قدرت نظامی و رقابت تسلیحاتی با غرب بود.
ناشناس۳۳۶۵۰۲۳۱۶:۲۶:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲
قدرت نظامی هم نداشت بمب می‌خورد رو سرش اما با توافق با آمریکا فروپاشید و مقایسه بی مورد هم نفرمایید بین اقتصاد و امنیت را
ناشناس۳۳۶۴۹۵۷۱۵:۲۶:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲
نظرت اشتباهه تا قوی نباشی کسی توی اقتصاد هم همراهیت نمیکنه
ناشناس۳۳۶۵۷۰۴۰۶:۳۱:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳
اگر امنیت خودت رو تامین نکنی باقی نمی‌مونی که بخواهی اقتصاد رو بهبود بدی همه جا اولویت امنیت است و بعد البته اقتصاد
ناشناس۳۳۶۵۹۷۱۱۰:۵۸:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳
شما هم امنیت میخای هم جنگنده خوب هم نمی‌دونم اقتصاد خوب اون وقت یکم فکر کن فردا جنگ بشه باید با شکم سیر جلوی دشمن بایستیم.
ناشناس۳۳۶۴۷۵۰۱۱:۵۷:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲
روسیه دلال فقط دنبال منافع خودش است واگر منافعش ایجاب کند تجهیرات نظامی به ما نمی دهد زیاد به این خرس قطبی هزار چهره امید نبندید
ناشناس۳۳۶۴۷۵۲۱۱:۵۹:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲
زیاد به روسیه امیدوار نباشید.
عیسی۳۳۶۴۷۵۴۱۱:۵۹:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲
مطمئن باشین تا اسراییل اجازه ندهد روسیه اینهارا به ایران نمی دهد.
محمدی۳۳۶۴۷۵۹۱۲:۰۷:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲
ایران که این همه موشک ساخته چرا بفکر ساخت هواپیما نیفتاده ؟
مرتضی۳۳۶۵۵۰۸۲۳:۲۸:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲
چون علم شو نداره، علم ساخت موشکو سوریه و کره شمالی به ایران دادن
ناشناس۳۳۶۵۸۶۴۰۹:۴۴:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
عزیزم ایران با مهندسی معکوس ساخته و بعد توسعه داد و الان شده آقای جهانی در آن زمینه
علم۳۳۶۷۴۵۲۱۳:۴۶:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۴
خیلی جوگیر نشو کشورهای زیادی هستن که موشکهای قویتری دارن
علی۳۳۶۴۷۶۲۱۲:۱۲:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲
روسها هیچ کمکی بما نمی کنند
ناشناس۳۳۶۴۷۷۳۱۲:۲۳:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲
از روسها برای ما آبی گرم نمیشه !!
ناشناس۳۳۶۴۷۷۴۱۲:۲۴:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲
تا جنگ روسیه تموم نشه سوخو ۳۵ نمیده فعلا
ناشناس۳۳۶۵۱۰۵۱۷:۴۴:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲
جنگ روسیه با اکراین هم تمام بشود باز هم روسیه بابت تحویل جنگنده به ایران کارشکنی خواهد کرد
ناشناس۳۳۶۴۷۷۷۱۲:۲۵:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲
بهترین کار تعامل و همکاری با دنیا بر اساس منافع کشور و رفع تحریم هاست
ناشناس۳۳۶۴۸۸۰۱۴:۰۱:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲
ما که می خواستیم تعامل کنیم خودشون نخواستن
ناشناس۳۳۶۴۹۳۴۱۵:۰۴:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲
روسیه خیلی چوب لای چرخ مذاکرات برجام گذاشت.
ناشناس۳۳۶۵۵۹۵۰۱:۰۲:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳
آره روسیه به آمریکا و ایران گفت که توافق نکنید!!!!
ناشناس۳۳۶۴۹۱۳۱۴:۴۲:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲
آمریکا هرگز تحریم ها را برنمیداره همانطور که روسیه جنگنده ها رو نمیدهد.
اینجا جایی برای خنده نیست۳۳۶۴۷۸۶۱۲:۲۹:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲
نیروی هوایی کلاسیک ایران!!!!!!!!!!
ناشناس۳۳۶۴۷۹۷۱۲:۳۸:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲
یادمان نره پول اس۳۰۰ رو گرفتن چند سال بعد تحویل دادند همینطور در مورد پشتیبانی میگ۲۹ و سوخو۲۴. زیاد به وعده های روسها دلخوش نباشیم.
ناشناس۳۳۶۴۹۳۷۱۵:۰۵:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲
7 تا 8 سال ندادن ولی پولش را گرفتن. اونم بخاطر شکایت ایران در دادگاه بین المللی سوئیس بود که روسیه را مجبور به تحویل کرد
ناشناس۳۳۶۵۳۰۴۲۰:۲۶:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲
واین در حالی بود که خیلی راحت اس ۴۰۰ را به ترکیه فروخت
ناشناس۳۳۶۶۰۲۶۱۱:۲۳:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
تحویل دادند؟! شما می تونی یک تصویر از اس 300 داخل ایران پیدا کنی؟ یا یک تصویر از تست سامانه
سعادت۳۳۶۴۷۹۸۱۲:۳۸:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲
چند ساله که روسیه مردم و مسئولین ایران رو سرکار گذاشته!!
ناشناس۳۳۶۴۸۰۵۱۲:۴۴:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲
براي اس 300 ها چند سال طولش دادند در حالي كه پولشان پرداخت شده بود و جالب اين كه با وجود اين كه اس 400 را به راحتي به تركيه عضو ناتو تحويل دادند حتي حاضر نيستند آن را به ايران بدهند حالا شماها وعده هاي توخالي تحويل 24 تا سوخو 35 را چنان بزرگ مي كنيد كه انگار حتي اگر چند سال ديگر بخواهد بدهد 24 عدد سوخوي نسل 4.5 در مقابل 50 فروند اف 35 و دهها فروند اف 16 چكار مي توانند بكنند!!!!
مهدی۳۳۶۴۸۱۱۱۲:۵۱:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲
ما باید سوخو۳۵راهرچه زودتر از روسیه بگیریم و مهندسی معکوس روشروع وبعدازان ارتفاع هواپیماروشروع کنیم تا بتونیم از لحاظ جنگ هوایی تودهنیه محکمی به غیراز ایرانی. بزنیم زنده باد ایران وایرانی
اکبر اسدی۳۳۶۴۸۲۱۱۲:۵۸:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲
روسیه هرگز چنین کاری نخواهد کرد برای روس ها رابطه با اسرائیل بسیار مهمتر از رابطه با ایران است
ناشناس۳۳۶۴۸۲۵۱۳:۰۴:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲
احسن ایران قدرت اول منطقه
ناشناس۳۳۶۴۸۳۳۱۳:۱۰:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲
به نظرم جای این نظر پراکنی های نظامیتون یکم به‌فکر اقتصاد و بهبودی رابطه با دنیا باشید بد نباشه! بعدم نه روسیه به شما سلاح بده هست نه ۲۰ تا هواپیمای،سوخو قراره تغییری در توان نظامی ایجاد کنه که اگه اینجور بود آمریکا به این همه کشور حاشیه خلیج فارس، صدتا صد تا هواپیمای جنگی نمی‌فروخت!
حسبن۳۳۶۵۳۶۱۲۱:۲۹:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲
هفناد ودو فروند هست چند سری ونوع
ناشناس۳۳۶۴۸۴۰۱۳:۱۴:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲
به همین امید بنشینید!! چرا سامانه s300 ,s400 در سوریه هنگام بمباران نیروهای ایرانی فعال نشد؟ ؟؟
علیرضا۳۳۶۴۸۴۲۱۳:۱۵:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲
روسیه فقط فکر چاپیدن ایرانه نه میده نه امید وار باشید نه ملت رو سرکار بزارین چرا این همه ضربه از این روسیه میخوریم .
ناشناس۳۳۶۴۸۵۲۱۳:۳۰:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲
اینشاا که موفق می شویم فعلا کشورهای ابر قدرت از نظر تسلیحات محتاج ما هستند وخواهند بود ما هیچوقت کشور عزیزمان ایران به این چیزها چشم ندوخته متکی به خودش است یک روزی این را ثابت کردیم وبیشتر ثابت خواهیم کرد بزار تسلیحات ما محرمانه باقی بماند تا دشمن زجر بکشد
ناشناس۳۳۶۴۸۶۶۱۳:۴۶:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲
روس های در ساخت نیرو گاه بوشهرعملکرد بدی داشته اند وهمچنین در فروش سامانه اس ۳۰۰ وبدعهدی روس ها در باره جزایر سه گانه ایران نمی دانم این مسئولان سیاست خارجی چرا به روسیه اعتماد می کنند
ناشناس۳۳۶۴۸۶۸۱۳:۵۲:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲
به همین خیال باشید که سوخو ۳۵ به شما بدن
فرشاد۳۳۶۴۸۸۴۱۴:۰۴:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲
جنگنده میگ 29 هیچگاه از روسیه به ایران فروخته نشده بلکه در جنگ اول عراق و ائتلاف به رهبری آمریکا در زمان بازپس گیری کویت ،تعدادی از خلبانان عراقی نیک و سوخو از ترس مواجهه با F15 و F16 های آمریکایی به داخل مرز ایران و فرودگاههای غرب کشور پناه آوردند.همان هواپیماهایی که تا دو سال قبل از آن بی مهابا در نبود جنگنده های ایرانی F14 که به دلیل نداشتن قطعه یدکی آمریکایی زمینگیر بودن و در نبود F16 که در زمان قبل از انقلاب ۵۷ پول ۱۶۰ فروند آن پرداخت شد ولی بعد، حکومت موقت بازرگان، اعلام عدم نیاز کردند، مردم بی دفاع نوار غربی کشور را از جمله کرمانشاه به خاک و خون می‌کشیدند.
حسن۳۳۶۴۸۸۶۱۴:۰۷:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲
هر کشوری که از اول تا ابد به بلوک شرق دلبسته محکوم به نابودیه، کشورهای اروپای شرقی، ونزویلا ، کره شمالی، ایران ، خود شوروی ،ببینید و از تاریخ درس بگیرید ،تا دیر نشده خودتونو از بلوک شرق رها کنید .
ناشناس۳۳۶۴۹۱۷۱۴:۴۳:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲
روسیه از آمریکا بدتره
سیاوش۳۳۶۴۹۳۶۱۵:۰۵:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲
روسیه هیچ وقت شریک راهبردی ایران نبوده که هیچ ...بلکه به راحتی سرمیز مذاکره رفیقش رامیفروشد البته این عادت تمام ابرقدرتهاست. حالا شماتیترمیکنیدقراراست سوخوی۳۵ به ما بدهد. مگر روسیه سامانه راداری در سوریه ندارد پس چرا اینهمه سرداران شجاع ماتوسط اسراییل خبیث وجنایتکار به شهادت می رسند.
مصطفی۳۳۶۴۹۴۸۱۵:۲۱:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲
تازمانی که سوخوی 35ارزش نظامی داشته باشد پوتین ویاهررییس جمهوری در روسیه اجازه نخواهد داد ایران صاحب سوخوکه هیچ صاحب هیچ جنگنده استراتژیکی شودمگرخودایران بسازد که آنهم تکنولوژی میخواهدکه نداریم چون روس اجازه نمیده ایران قدرت هوایی داشته باشد وفقط بادادن وعده تیغ میزند مگر ده برابرش تکنولوژی بگیره بالاترازسوخو
رضا۳۳۶۴۹۵۱۱۵:۲۲:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲
به همین خیال باشیدتاریخ بهترین معلمهاست روس تاشماروندوشه چیزی بهتون نمیده...
ناشناس۳۳۶۴۹۵۳۱۵:۲۳:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲
روسیه متحد بی چون و چرای اسراییل هست روسیه به چه درد ایران خورده در تمام طول جنگ با عراق بچه های ما با سلاح روسی شهید شدن رها کنید این ها رو نداشته باشید بهتره تا فریب این خرس قطبی رو بخوریم
ناشناس۳۳۶۴۹۶۶۱۵:۳۳:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲
تاکی میخواید فریب این کمونیست هارو بخورید
M۳۳۶۴۹۷۱۱۵:۳۶:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲
نسل چهارم هواپیما دیگه ارز ش نداره چون نسل ششم داره واردمیشه به کشورهای دیگه
ناشناس۳۳۶۴۹۷۴۱۵:۴۳:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲
متاسفانه یکسری از دوستان اطلاعات کاملی از خریدها و مبادلات نظامی ندارند . شروع کرده به آیه یاس خوندن . هر ایرانی وطن دوستی خواستار تقویت نظامی کشور است . میگوئید روسیه به ایران سوخو ۳۰ و ۳۵ نمیدهد . ببینید چه کشوری می‌دهد جنگنده به روز مسئولان پیشنهاد بدهیم
امیر۳۳۶۵۴۳۳۲۲:۲۵:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲
شما که کارشناس با اطلاعات وافر دارید اهل رسانه را با خبر کند
ناشناس۳۳۶۵۹۹۰۱۱:۰۷:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳
چینی ها الان هواپیما ساختن لاستیکش از ژاپن میاد موتورش از آمریکا نمی‌دونم بقیه تو چین سر هم میشه خودشون خواستن چیزی که ما باید خودمون بخواهیم بدهد ما چرا منتظریم یکی بگه بیا این سوخو مال شما این نمی‌دونم بلک هاک مال شما .همت کنید شهید تهرانی مقدم چیکار کرد شهیدهای دیگه مون موقع کرونا منتظر شدن آمریکا چین انگلیس و روس بیاید واکسن بسازند، نه استاد فخری زاده شهید با افتخار کشور مون همت بخرج داد اگر خودمون بخوایم می شود.
ایرانی۳۳۶۴۹۷۹۱۵:۵۸:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲
یک بار هم در فکر معیشت مردم باشید همش موشک و توپ و تانک ومسلسل و آرپیجی وجنگ و .....
رضا۳۳۶۵۰۰۱۱۶:۱۳:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲
روسیه به شما سوخو ۳۵ نمیده حالا میبینید
رحیم شاطری۳۳۶۵۰۱۸۱۶:۲۳:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲
انشاالله تا دهه فجر روس‌ها به ایران می دهند. و نیروی هوایی جان تازه‌ایی می‌گیرد.
مصطفی۳۳۶۵۰۸۹۱۷:۲۹:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲
این هواپیما جنگی نسل 4 هست اونم اقتصادی ، کشورهای دیگه نسل شش دارن میسازن
ناشناس۳۳۶۵۰۴۱۱۶:۴۳:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲
اگه هم بده انقدر کش میده و زمانی میده که همه کشورهای همسایه جنگنده نسل 5 دارند.
ج۳۳۶۵۰۵۰۱۶:۵۵:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲
۴ ساله از سوخو۳۵ صحبته برای مردم عادی مثل من فرقی ندارد .
حمید۳۳۶۵۰۷۱۱۷:۰۹:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲
جالبه ایران تنها بیست چهار فروند هواپیمای پیشرفته تازه اگر روسیه تحویل بده و کامل شده تحویل بده چقدر دشمنان ایران ترسیدن در حالیکه ایران چهل ساله تحریم نظامیه و خودآمریکا و نوکرانش در منطقه و اسراییل پیشرفته ترین سلاح ها رو براحتی خریداری میکنن بعد میگن ایران حق نداره سلاح خریداری کنه فکر کنید اینا سلاح ها رو نمیتونستن تهیه کنن و مثل ایران کسی بهشون نمی فروخت آنموقع فرق بین نیروی نظامی ایران با اونا معلوم میشه .ترسو ترین ارتش ها هستند .
علی۳۳۶۵۰۷۶۱۷:۱۵:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲
یک ساله سوخو ۳۵ میخواد به ایران تحویل داده شود از طرف روس بد عهد هر روز هم در رسانه ها اعلام میشود که سوخو ۳۵ به ایران تحویل داده میشود فقط حرف تو خالی روسیه است.
رضا۳۳۶۵۰۸۳۱۷:۲۳:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲
سلام کشورها دوستان قوی را برای روزهای سخت انتخاب میکنن یادتان باشد
مصطفی۳۳۶۵۰۸۸۱۷:۲۸:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲
سلام چند سال منتظر سوخو هستید اگه یه رقابت برگزار می کردید و از همه طراح ها دعوت می‌کردید هواپیما بصورت ماکت یا نرم افزار طراحی کنن و به بهترین طراحی جایزه چند میلیون دلاری می‌دادید الان ده تا هواپیما جنگی نسل 10 ساخته بودید .
ناشناس۳۳۶۵۰۹۶۱۷:۳۵:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲
روسیه از زمان قدیم دشمن ایران بوده و هست در هر دوره ای از شاهان ایرانی و این مملکت فعلی کلا روسیه جماعت با ایران مشکل داشته و هیچ جنگنده ای به ایران نمیده .
فر۳۳۶۵۱۱۵۱۷:۵۷:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲
همان منفعت شان سبب میشه که خود را بفروشند کشو مان تا زمانی که روی پای خود بایستد و به کسی پشت نبند برنده است هر چند هم تحصیلات نظامی پیشرفته را با پول نفت بگیرد هم خوبتره
ناشناس۳۳۶۵۱۲۶۱۸:۰۹:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲
سلام دوستان همه نظرشون رو گفتند اما دوست عزیز شرایط منطقه رو مسله سیاسی دنیارو باید در نظر داشت هر کشوری بخاطر منافه خودش کار می‌کنه صدرصد سوخو ۳۵ میاد وماهم نیاز داریم به سامانه اس ۴۰۰ بخاطر کشورهای دور ورمون خیلی نیاز داریم واگرنه مارو تومنطقه میخورن
ناشناس۳۳۶۵۱۸۰۱۸:۵۷:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲
سلام اگرروسیه به ایران جنگنده سوخو35بده کارشناسان نظامی میتونن مهندسی معکوسش کنن
سیدمحسن۳۳۶۵۳۱۱۲۰:۳۷:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲
وقتی کشور می بینید امروز فردا. میکنه زیر قول وعده وعیدها همچیش راحت میزنه خوب ما هم باید همین جوری برخورد کنیم چیز بهشون کلا نفروشیم اگه سر قول قرار شون بودن ثابت کردن بعد ما هم بهشون بفروشیم خرید فروش کنیم
ناشناس۳۳۶۵۳۵۲۲۱:۲۱:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲
حرف آخر ایرانی می تواند...فقط یکی از هرمدل جنگنده های به روز را بدن جوانهای مستعد ایرانی مهندسی معکوس کنند...به شرط حمایت..بهترینش را می سازند
ناشناس۳۳۶۵۳۵۳۲۱:۲۲:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲
یاد گل آقا بخیر. اون هواپیمای نسل پنجم خودمون چی شد؟
ناشناس۳۳۶۵۳۸۳۲۱:۳۷:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲
دوستان انقدر نسبت به روسیه بدبین نباشید روابط نظامی وسیاسی اقتصادی قواعدی دارد اسیبی که از امریکا دیدیم در مقابل روسیه عددی نیست مرگ بر غربیها
ناشناس۳۳۶۷۵۶۲۱۵:۱۹:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۴
ترکمانمچای و گلستان رو از غربیها داریم آیا؟؟؟
یول آشان۳۳۶۵۳۹۷۲۱:۴۴:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲
روس ها تو دبه کردن استادن فعلا که با خاموش کردن پافنداهاشون در سوریه چراغ سبز میده به اسراییل برای حمله به منافع و سربازان ایران
ناشناس۳۳۶۵۴۱۷۲۲:۰۵:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲
یادتان‌باشه‌که‌الان‌ایران‌یک‌قدرت‌نظامی‌حساب‌میشه‌ولی‌قبلا‌نبود‌واسرائیل‌ تمام‌عربها‌راشکست‌داده‌بود‌بخاطر‌همین‌روسها‌بااسراعیل‌رفیق‌بودن‌ولی‌حالا‌با‌ ایران‌است‌انشآالله
تاری۳۳۶۵۴۲۴۲۲:۰۸:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲
میشود مثل صنایع موشکی هوا پیما نظامی پیشرفته هم درست کنیم بجای چه کنیم چه کنیم تا الان درست می کردیم هواپیما آمریکا روس چه فرقی دارد باس برای خودمان باشد پاینده ایران و شهیدان وطن دنبال کار گروه باشید
رضا۳۳۶۵۴۳۴۲۲:۲۵:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲
درسته روسیه به فکر منافع خودش است ولی آمریکا پول سیصد فروند اف شانزده از سال ۵۶ گرفته و نه پول داد نه جنگنده آش با جاش خورد شرق و غرب هیچ فرقی با هم ندارند
وحید۳۳۶۵۵۲۰۲۳:۴۳:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲
سلام بر همه کسانی که نظر خود را بیان کردند به نظر بنده هم قدرت‌های غربی و هم قدرت‌های شرقی در مقاطع مختلف به ایران ضربه زدند.روس ها باعث جدایی بخش وسیعی از کشور ما شدند و.... آمریکا و انگلیس هم در انواع وقایع ایران متل کودتای 28 مرداد. سرنگونی هواپیمای مسافربری. جدایی بحرین از ایران و.... دخالت مستقیم داشتند. علت همه این دخالت ها نداشتن حکومت های مقتدر و قوی میباشد. این تنها شامل کشور ما نیست. از ابتدای خلقت قدرت حاکم بود الان هم همین است هر کشوری صاحب قدرت باشد می‌تواند حرف خود را به کرسی بنشاند. تا کی می خواهیم دنبال F ها و سوخوهای با اعداد بالاتر باشیم.
کامران۳۳۶۵۶۷۸۰۵:۳۶:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳
این جنگنده قدیمیه اما برروز شده و حداقل 200 فروند لازمه تا تغییری ایجاد کنه والا 24 عدد هیچ تغییری ایجاد نمیکنه چون هیچ شانسی درمفابل جنگنده های جدید منطقه نداره
ناشناس۳۳۶۵۷۳۵۰۷:۴۰:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
باید راهی پیدا کرد برای پایان تنش در دنیا.
امید۳۳۶۵۷۶۵۰۸:۱۲:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۳
فقط خدا کن یه روز از خواب بیدار بشیم و ببینیم که امریکا و انگلیس و روسیه و چین از روی کره ی زمین محو شدن که دنیا از دستشون راحت بشه و مردم یه نفس راحت بکشن تا کی خون و خونریزی
علی۳۳۶۵۸۲۲۰۹:۱۴:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳
امریکایی ها مگه خودشون ساختن اونها با پول بهترین مهندس ها رو از کشور های دیگه جمع کردن حالا دارن براشون جنگنده میسازن بیشتریشون هم ایرانی اند
عدالت۳۳۶۵۹۴۹۱۰:۴۰:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۳
هنوزمنتظرسوخو۳۵هستید،امریکاوروسیه بدون اطلاع یکدیگر آب هم نمیخورندبازهم منتظرسخو۳۵بمانید
امیر۳۳۶۵۹۸۵۱۱:۰۶:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳
اقا من عشق غرب علت داره که عشق غربم اول اینکه تا حالا امریکا یک شهر از ایران رو‌تصرف نکرده ولی روسیه چرا قرار داد نیروگاه اتمی با روسبه رو ببینید چقدر پول گرفت تحویل اس300رو‌ببینید چقد طولش داد حمایت ار امارات رو ببینید
احسان۳۳۶۶۲۰۵۱۳:۰۲:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
نمیدونم چرا یا نگرفتیم تو هر موضوعی نظر ندیم تو هرچیزی تجربه و اطلاعاتشون نداریم نظر ندیم . آدم عقل داره میتونه مطالعه بکنه تحقیق بکنه حداقل علمش رو به روز بکنه ..اولا تجربه اس ۳۰۰یادتون باشه . دوما اس ۳۰۰کاربردی نیست سوخو نسل ۴ هم دیگه کاربردی نداره وقتی دولت‌های دیگه برداشتن انواع نسل پنج دارن رو نسل ۶ کارمیکنن . بعد ۲۴ تا هواپیما چه کاربردی داره وقتی ی ناو هواپیما بر آمریکا ۵ برابر این پرنده جابجا میکنه اگه سوخو ۵۷ میگرفتن باز میگفتیم به روزه البته اونم ایراد فنی زیاد داره . ۵
ناشناس۳۳۶۶۴۹۶۱۶:۲۱:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳
تنها راه امنیت داشتن بمب اتمه
ناشناس۳۳۶۶۵۳۳۱۶:۵۵:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳
با مهندسی معکوس به روز میشن نترس غصه نخور شکار فرماندهی فضایی میدونه چکار میکنه البته هشدارها خوبند
ناشناس۳۳۶۶۵۳۷۱۷:۰۰:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳
یه کم فرصت بدین تا اخبار های جدید سیاستمداران و مشاوران و فرماندهان رو در حرکات و پیشرفت های رو به جلو بشنوید البته همیشه درصد جزئی از اخبار ها رو به خاطر مسائل امنیتی و خودتون تحلیلگر واقعیت های ناگفتنی در زمینه پیشرفت ها باشین
ناشناس۳۳۶۶۵۴۰۱۷:۰۳:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳
سامانه اس ۳۰۰ و بقیه از نظر کارشناسان قدیمی و باید ارتقا وبه روز رسانی شده و در زمینه سامانه های لیزری ایران در جهان حرف اول را خواهد زد
محمد۳۳۶۶۸۶۷۲۱:۰۱:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳
وقتی جنگنده یاموشکی قدیمی وازرده خارج بشه انوقت بشما میدهند . مگراس چهارصد بشما دادن؟ اس چهارصد ساخته شد واس سیصد بما دادن .
ناشناس۳۳۶۸۰۹۱۰۱:۳۴:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۵
چرا فکر می‌کنید روس‌ها باید چشم بسته منافعشان را به ایران بفروشند .. در تاریخ هیچوقت کشوری منافعش را به غیر واگذار نکرده و بدون منفعت حمایت نکرده و چشم بسته قبول نکرده مگر بحث اعتقادی باشد مثل همین چیزی که می‌بیند مقاومت دارد پیاده می‌کند و اکنون که فلسطین در خطر است همه با هم بسیج شده اند .. ایمان باشد منافع یکی می‌شود.. بعد هم دولت‌ها را نگاه نکنید اکنون بسیاری از مردم کشورهای مختلف دارند از لحاظ اعتقادی باهم هماهنگ می‌شوند که استعمار و استکبار اینطور به خودش می‌پیچد.. صبور باشید دنیا آبستن اتفاقاتی است ک دیدنی می‌شود
افشین۳۳۶۸۱۴۰۰۵:۳۲:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۵
بزودی و در آینده نچندان دور شاهد تحویل جنگنده سوخو ۳۵ و باقیمانده یاکهای ۱۳۰ خواهیم بود که البته تعداد سوخو ها از این رقم کمی بیشتر هست.
ناشناس۳۳۶۸۶۱۴۱۷:۴۶:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۵
وقتی منطقی نگاه کنیم می بینم هیچکدام از مدعیان فروش تکنولوژی به ایران به وعده‌های خود عمل نکردند. فرانسه نه توتال و نه ایرباس و نه کارخانجات خودروسازی و ... هند به هیچ تعهدی عمل نکرد، چین عملکرد محدود و روسیه هم پشت هم انداز. برخلاف تصور رایج در ایران این نظام و جمهوری اسلامی ایران نیست که عامل وضع موجود هست این سیاست موازنه قدرت و دست‌یافتن به تکنولوژی و ثروت هست که کشورهای دیگر را مجبور می کند به ایران یا تکنولوژی پیشرفته ندهند یا زمانی بدهند که خود جلوتر باشند.
ناشناس۳۳۶۸۷۸۲۲۱:۴۴:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۵
از ظالم متجاوز چیزی نخریم و چیزی بهش ندیم
ناشناس۳۳۷۱۹۷۰۲۲:۵۰:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۸
به عنوان فردی شاغل در صنایع هوایی خدمتتان عرض می کنم که روی روسیه، حساب باز نکنید. تاریخ اثبات کرده به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین