نکاتی که قبل از خرید و اجرای وال مش باید بدانید

گزارش بازرگانی،   4020911052

مهار لرزه‌ای اجزای غیر سازه ای مانند دیوارها به قدری حائز اهمیت است که پیوست شش استاندارد 2800 از سوی مراجع ذی ربط تدوین شده اند. وال پست روشی برای مهار لرزه ای اجزای غیر سازه‌ای مانند دیوارها داخلی و پیرامونی، جان پناه ها و ... است که خود انواع زیادی دارد. یکی از روش‌های اجرای وال پست که در سال‌های اخیر توانسته نظر بسیاری از پیمانکاران و مهندسین را به خود جلب کند، وال مش است. اجرای وال مش به دلیل مزایای زیادی که دارد، توانسته جایگزین بسیار خوبی برای وال پست های سنتی و مرسوم باشد. با این حال باید برای دستیابی به حداکثر مقاومت ساختمان، اجرای وال مش مطابق با استانداردهای تعیین شده صورت گیرد.

وال مش چیست؟

وال پست با هدف انتقال نیروها در راستای افقی و همچنین محدود کردن طول آزاد دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد تا بتوان مقاومت دیوارها و اجزای غیر سازه ای را در برابر بارهای جانبی افزایش داد. نیروی باد و زلزله هر دو میتوانند صدمات بسیار زیادی را به اجزای غیر سازه‌ای ساختمان وارد کنند. اما اگر وال پست به درستی در ساختمان‌ها اجرا شود، مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله و بادهای شدید بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

وال پست دارای انواع مختلفی است که یکی از آن‌ها وال مش میباشد. سیستم وال مش به عنوان جدیدترین روش مهار دیوارها شناخته میشود که برای اجرای آن وادارهای قائم و افقی و میلگرد بستر و همچنین بست، گیره و قلاب که در وال پست سنتی مورد نیاز بود حذف می گردد. در مقابل سیستم وال مش با کمک مش فایبرگلاس و انواع پلاستر و نبشی اجرا میشود.

اجرای وال مش چالش مجریان و پیمانکاران ساختمان

روش‌های نوین اجرای ساختمان ها مانند روش وال مش، نیازمند تجربه و دقت برای اجرا می باشد. به دلیل نوین بودن روش وال مش جهت مهار دیوار و عدم اطلاع از دیتیل‌های اجرایی، بسیاری از مجریان و پیمانکاران ساختمان‌ها ، قادر به اجرای وال مش به صورت صحیح نیستند.

اگرچه ضوابط مشخصی مانند پیوست شش استاندارد 2800 بدین منظور تدوین شده‌اند که با بررسی دقیق آنها، میتوان اجرای وال مش را به صورت حرفه‌ای انجام داد. اما در نهایت تجربه نیز در اجرای صحیح وال مش بی تاثیر نیست. از این رو در حال حاضر اجرای وال مش در ساختمان‌ها به یک کار تخصصی تبدیل شده است.

در اجرای وال مش از کدام مصالح استفاده می شود؟

با توجه به استانداردهای تعیین شده برای اجرای وال مش، نیازی به استفاده از مصالحی مانند میلگردهای بستر و وادار قائم و همچنین تیرک افقی نیست و میتوان وال مش را با کمک مصالحی که در ادامه بدان خواهیم پرداخت اجرا کرد. یکی از دلایل محبوبیت سیستم وال مش در ساختمان‌ها این است که حتی پس از ساخت ساختمان و دیوارچینی نیز امکان اجرای وال مش وجود دارد.

بنابراین، در شرایطی که خطای اجرایی در هنگام اجرای وال پست ساختمان‌ها وجود داشته باشد، میتوان از روش وال مش به عنوان یک جایگزین عالی برای وال پست کمک گرفت. مصالح زیر مصالحی هستند که برای اجرای وال مش مورد استفاده قرار می گیرند.

  1. توری فایبرگلاس E-Glass

یکی از انواع مصالحی که برای اجرای وال مش استفاده میشود، توری فایبرگلاس E-glass است. این توری فایبرگلاس دارای لایه پوشش مقاوم به قلیا نبوده و بیشتر در شرایطی که نیاز به اندودکاری با گچ باشد، مورد استفاده قرار میگیرد.

  1. مش فایبرگلاس AR-Glass

توری فایبرگلاس AR-glass یکی دیگر از انواع توری و مش فایبرگلاس است که برای اجرای وال مش مورد استفاده قرار میگیرد. این توری دارای یک لایه پوشش زیرکونیوم برای افزایش مقاومت آن در برابر قلیا است. به همین خاطر میتوان این مش فایبرگلاس را به همراه پلاستر سیمانی مورد استفاده قرار داد.

  1. پلاستر گچی

پلاستر گچی که برای مدفون کردن مش فایبرگلاس مورد استفاده قرار می گیرد، دارای ترکیبات قلیایی نبوده و مناسب استفاده در سیستم وال مش با توری فایبرگلاس نوع E-glass میباشد. ترکیب پلاستر گچی و توری فایبرگلاس E-GLASS باعث مهار لرزه ای دیوارها و اجزای غیر سازه ای خواهد شد.

  1. پلاستر سیمانی

پلاستر سیمانی یکی دیگر از انواع پلاستر مورد استفاده در سیستم وال مش می باشد.با این حال باید توجه داشت که به دلیل عدم مقاومت توری فایبرگلاس E-Glass به مواد قلیایی، پلاستر سیمانی نباید با این توری مورد استفاده قرار گیرد. در هنگام اجرای وال مش با پلاستر سیمانی می بایست از مش فایبر گلاس AR-Glass استفاده گردد.

  1. پروفیل نبشی

پروفیل نبشی تنها مقطع فلزی است که در اجرای وال مش مورد استفاده قرار میگیرد. این پروفیل‌ها برای مهار لبه‌های دیوار مورد استفاده قرار میگیرند و برای نصب آن‌ها میخ تفنگی و یا چسب اپوکسی استفاده نمود.

  1. چسب پایه اپوکسی

در صورت اجازه طراح وال مش، میتوان مطابق با نقشه‌های اجرایی چسب پایه اپوکسی را برای نصب نبشی روی سیستم وال مش استفاده کرد.

اجرای وال مش بهترین جایگزین وال پست سنتی در ساختمان

چندین سال بود که وال پست سنتی به عنوان محبوب ترین روش برای افزایش مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله مورد استفاده قرار میگرفتند، اما با وجود روش نوینی مانند روش وال مش دیگر نیازی به اجرای وال پست سنتی و فلزی مرسوم نیست. سیستم وال مش، یک سیستم ترکیبی از توری فایبرگلاس و پلاستر است و نیازی به اجرای وادارهای قائم و افقی و میلگردهای بستر ندارد. همین یک تفاوت وال پست سنتی با وال مش میتواند نشان دهد که اجرای وال مش تاثیر زیادی روی کاهش هزینه پروژه ساختمانی خواهد داشت.

علاوه بر کاهش هزینه، اجرای وال مش می تواند باعث صرفه جویی در زمان اجرای پروژه نیز شود. چرا که اولا وال مش قابل اجرا روی دیوارهای غیر سازه‌ای پس از دیوارچینی است. دوما اگر وال پست سنتی به درستی در ساختمان اجرا نشده بود، نیازی به تخریب دیوارها نیست و میتوان برای پیش بردن سریع پروژه، اجرای وال مش را با سرعت بالایی انجام داد.

از دیگر برتری‌های اجرای وال مش، کاهش نیاز به استخدام نیروهای متخصص است. تنها یک مهندس ناظر که روی کار کارگران برای اجرای سیستم وال مش در ساختمان‌ها نظارت کند، کافیست. اکیپ اجرای این روش نوین مهار لرزه‌ای می توانند با مهارت اندک در زمینه پلاسترکشی، مراحل اجرای وال مش را به صورت اصولی انجام دهند. بنابراین، با توجه به مزایا و برتری‌های سیستم وال مش در حال حاضر این سیستم به عنوان یکی از بهترین روش‌های مهار لرزه‌ای در ساختمان‌ها شناخته می شود.

نکات و ضوابط آیین نامه ای اجرای وال مش که باید بدانید

با توجه به مورد تایید بودن وال مش در امر ساختمان سازی، آیین‌نامه‌های مختلفی در مورد قوانین و ضوابط آیین نامه اجرای وال مش اطلاعاتی را به مهندسین ارائه کرده‌اند که توجه به آن‌ها برای اجرای صحیح وال مش ضروری است. در صورتی که وال مش به صورت خمش یک طرفه طراحی شود، نیازی به اجرای وادار و میلگرد بستر نیست. همچنین، برای اجرای وال مش در دیوارهای با ارتفاع بیش از 3.5 متر، نیازی به اجرای تیرک نخواهد بود. برخلاف روش وال پست سنتی، برای اجرای روش نوین وال پست محدودیتی در طول دیوار وجود ندارد که این موضوع یکی از برتری‌های اصلی سیستم وال مش میباشد. برای اجرای وال مش در لبه های دیوار و کنار بازشوها، میبایست روی دیوار را با مش فایبرگلاس پوشاند.

توجه به نوع متریال استفاده شده برای اجرای وال مش نیز ضرورت دارد. مطابق با آیین نامه های اجرای وال مش، در صورت استفاده از پلاستر سیمانی میبایست از مش فایبرگلاس AR دارای حداقل 16 درصد زیرکونیا استفاده کرد. برای اجرای وال مش میتوان توری‌های فایبرگلاس را به دو صورت نواری یا سرتاسری نصب نمود. در صورت نصب وال مش به صورت نواری، حداقل وزن مش فایبرگلاس باید 100 گرم بر متر مربع در نظر گرفته شود؛ اما در صورت اجرای سیستم وال مش به صورت نواری، میتوان از توری فایبرگلاس با وزن 50 گرم بر متر مربع استفاده کرد. دقت داشته باشید که در محل اتصال دیوار با ستون یا محل تقاطع دو دیوار، برای اینکه ترک در نازک کاری ایجاد نشود، میبایست از یک لایه مش الیاف به صورت L شکل استفاده کرد.

در روش وال پست فلزی نیاز به اجرای نبشی در کنار دیوار و ستون است؛ اما در روش وال مش فقط میبایست نبشی را در بالا یا پایین دیوار استفاده کرد. همچنین اگر کف سازی در ساختمان بیش از 5 سانتیمتر در نظر گرفته شود، نیازی به اجرای نبشی در پای دیوارها نمی باشد. وال مش را می توان برای ساختمان‌های بدون وال پست نیز مورد استفاده قرار داد.

قیمت اجرای وال مش چقدر است؟

یکی از مهم ترین عواملی که باعث شده سیستم وال مش به یکی از محبوب ترین روش های مهار لرزه‌ای اجزای غیر سازه‌ای تبدیل شود، قیمت مناسب اجرای این سیستم است. کاهش هزینه‌های اکیپ اجرایی، کاهش نیاز به مصالح فلزی برای مهار دیوار در برابر زلزله بادهای شدید و ارزان قیمت بودن مصالح وال مش نسبت به وال پست فلزی و بتنی، باعث شده‌اند که قیمت اجرای سیستم وال مش در ساختمان نسبت به روش‌های سنتی بین 30 الی 70 درصد کاهش پیدا کند. البته مانند هر اقدام دیگری در امر ساختمان سازی، قیمت اجرای وال مش تحت تاثیر عوامل مختلفی است که در ادامه مقاله قصد داریم به آن ها بپردازیم.

  1. نوع و مقدار مصالح وال مش

مصالحی که برای اجرای وال مش مورد استفاده قرار میگیرند، اصلی ترین بخش در این سیستم محسوب میشوند. نوع و مقدار مصالح استفاده شده در سیستم وال مش تاثیر بسیار زیادی روی قیمت خواهند گذاشت. همانطور که اشاره کردیم برای اجرای سیستم وال مش نیاز به مش یا توری فایبرگلاس، پلاستر، پروفیل نبشی و چسب اپوکسی است.

مهمترین مصالح اجرای این سیستم، نوار وال مش است که می تواند در دو جنس E-Glass و AR-Glass مورد استفاده قرار گیرد. نمونه مقاوم به قلیا قیمت بالاتری دارد و باعث افزایش هزینه اجرای وال مش خواهد شد. گرماژ و وزن هر یک از این توری‌ها نیز بر اساس ابعاد چشمه آن ها متفاوت است. بدیهی است که هر چقدر وزن توری فایبرگلاس بیشتر می شود، قیمت آن‌ها نیز بالاتر می رود.

پلاستر وال مش که برای مدفون کردن نوار وال مش مورد استفاده قرار می گیرد در دو جنس پلاستر سیمانی و گچی در بازار موجود است. پلاستر گچی قیمت ارزان تری نسبت به پلاستر سیمانی دارد. بنابراین، استفاده از پلاستر سیمانی و حجم این پلاسترها روی افزایش قیمت اجرای سیستم وال مش موثر هستند. تعداد نبشی یا و مقدار چسب اپوکسی که برای نصب آن‌ها مورد استفاده قرار میگیرند نیز روی قیمت نهایی سیستم وال مش موثر هستند.

  1. متراژ پروژه و دستمزد اکیپ اجرایی وال مش

متراژ پروژه و دستمزد اکیپ اجرایی وال مش نیز روی قیمت اجرای این سیستم موثر هستند. به طور کلی برای پروژه‌های بزرگ تر نیاز به استفاده از مصالح برای اجرای سیستم وال مش نیز افزایش پیدا میکند. این موضوع حجم کار را نیز افزایش می دهد و باعث افزایش دستمزد دریافتی توسط اکیپ اجرایی خواهد شد. معمولا اکیپ اجرایی متخصص و باتجربه، دستمزد بیشتری برای اجرای سیستم وال مش دریافت میکنند و این موضوع نیز خود باعث افزایش هزینه اجرای سیستم وال مش می گردد.

برای مشاهده متره و برآورد قیمت وال مش می توانید مقاله "قیمت وال مش (wallmesh) چقدر است؟" را مطالعه کنید.

جمع بندی اجرای وال مش

در این مقاله در مورد اجرای وال مش و ضوابط آیین نامه‌ای آن با شما صحبت کردیم. اگرچه با توجه به این ضوابط میتوان این سیستم را در هر ساختمان با هر کاربری اجرا کرد، اما باید توجه داشت که اجرای وال مش نیاز به تجربه مهندسین اجرایی و ناظر نیز دارد. چرا که هر گونه خطای اجرایی، می تواند روی افت عملکرد ساختمان در هنگام زلزله و بادهای شدید موثر باشد. بنابراین، شما میتوانید برای اجرای وال مش به صورت اصولی و با کمترین خطا از شرکت های متخصص در این زمینه مانند مقاوم سازی افزیر کمک بگیرید تا تمامی مراحل اجرای این سیستم مطابق با ضوابط آیین نامه‌ای انجام شوند. پیمانکاران و مجریان پروژه‌های ساختمانی جهت سفارش خرید و اجرای وال مش می توانند از طریق راه‌های ارتباطی زیر با کارشناسان فنی و فروش مقاوم سازی افزیر در ارتباط باشند.

وبسایت مقاوم سازی افزیر: www.afzir.com

شماره تماس کارشناسان فنی و فروش مقاوم سازی افزیر: 52936-021

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. من عجله ندارم!

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  7. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  8. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  9. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  10. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  11. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  12. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  13. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  14. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  15. دور باطلی که تمامی ندارد!

  16. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  17. تضادی عجیب و پر ابهام!

  18. برای این عکس شما تیتر بزنید

  19. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  22. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  23. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

آخرین عناوین