وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: برخی نقد می‌کنند بیش از حد جسورم

  4000522020 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: برخی نقد می‌کنند بیش از حد جسورم

گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به محورهای زیربنایی برای ورود به حیطه اجرای سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، به سازوکار انتخاب معاونین و مدیران کل استانی این وزارتخانه پرداخت و گفت که با خودش تیمی از بیرون به آموزش و پرورش نمی‌آورد و برای پیشبرد امور نه تنها سهمی به کسی نمی‌دهد بلکه در این خصوص محکم می‌ایستد و ضربه‌هایش را نیز تحمل می‌کند.

حسین باغگلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به محورهای چهارگانه برنامه خود در راستای سندتحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: ما چهارمحور زیربنایی برای تحقق سندتحول بنیادین مدنظر قرار داده و به آن ورود می‌کنیم. محور اول مدیریت و راهبری است. مدیریت و راهبری باید از تمرکز گرایی جدی، سختی و کم تحرکی به سمت پویایی، چابکی و کاهش تمرکز سوق پیدا کند. البته در این مسیر، منظور ما عدول از اصول و رها کردن آموزش و پرورش نیست.

برای عملیاتی شدن رتبه‌بندی تلاش می‌کنیم

با روشی متفاوت به حل مسائل می‌پردازیم

وی افزود: محور دوم معیشت و منزلت معلمان است. اولویت تخصص است و معلم متخصص است. از جمله گام‌های مهمی که دولت باید بردارد ارتقای منزلت و معیشت معلمی است. برای عملیاتی شدن رتبه بندی تلاش می‌کنیم؛ هرچند این طرح صرفاً ارتقای معیشت معلمی نیست، بلکه زمینه‌ای برای ارتقای توانمندی و انگیزه معلمان برای تحرک و تلاش بیشتر را فراهم می‌کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: محور سوم کیفیت آموزش است. آمارها نشان می‌دهد که وضعیت کیفی آموزش، جانانه نیست و باید همه تلاش کنیم. البته بخشی از افت آموزش به تعطیلی ناشی از کرونا برمی گردد که باید جبران کرده و تعالی دهیم. معلمان با تمام توان دارند کار می‌کنند و اگر انگیزه‌های آنها را ارتقاء دهیم حتماً می‌توانیم کیفیت آموزشی بهتری داشته باشیم. محور چهارم نیز عدالت آموزشی است. نیاز داریم که بسیار مستحکم و جدی به حوزه عدالت آموزشی ورود کنیم. در برخی موارد عدالت را به مفهوم تساوی گرفته‌ایم. در حالی که در برخی بخش‌ها برای رسیدن به عدالت باید تبعیض مثبت قائل شد تا کسی که سالها دچار افت جدی بوده بتواند به بقیه برسد.

باغگلی در واکنش به اینکه اینها حرف‌هایی است که از سوی همه مسئولان تکرار می‌شود گفت: بله، زیرا کلیات و چالش‌های موجود آموزش و پرورش است. در اینجا شیوه اجرا اهمیت دارد. سعی می‌کنیم روش‌های متفاوتی برای حل مسئله داشته باشیم.  ما موضوعات را محدود کرده‌ایم و قرار نیست در ۵۰ محور کار کنیم.  موضوعاتی را در اولویت قرار داده و روش‌های متفاوتی را برای حل آنها ارائه خواهیم کرد.

با خودم تیمی از بیرون به آموزش و پرورش نمی‌آورم

باغگلی همچنین درباره برنامه های خود درخصوص نحوه انتخاب و انتصاب مدیرانش در صورت اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از قول‌هایی که به آقای رئیس جمهور داده‌ام این است که با خودم تیمی از بیرون به آموزش و پرورش نمی‌آورم و قرار بر این است که از ظرفیت همکاران آموزش و پرورشی در کل کشور، استفاده و مبتنی بر رویکرد شایسته سالاری عمل کنیم.

وی افزود: به ایشان قول داده‌ام و باورم این است که لازم است چالش‌های آموزش و پرورش را از منظر و سطح دیگری ببینیم تا بتوانیم در راستای حل آن‌ها به نحو پویاتری حرکت کنیم و این ضرورت هم وجود دارد که یک نفر از بیرون هم بتواند در این فضا قرار بگیرد. شاید بتوان آموزش و پرورش را به ماشین در حال حرکتی تشبیه کرد که افرادی در داخل آن مدام در حال تزئینش هستند، اما شخصی که از بیرون سوار آن شود این سؤال برایش پیش می‌آید که "شما زحمت زیادی کشیده‌اید، اما ماشین دارد به کجا می‌رود؟ من از بیرون می‌بینم که به سمت دره می‌رود. " خب آنها در پاسخ می گویند که "این چه حرفی است می‌زنی؟ ما این همه سال این طور حرکت کرده‌ایم و به همین دلیل گفته‌ایم کسی از بیرون نیاید. " در واقع جای صندلی‌ها در بین خودشان تغییر می‌کند.

 

جزئیات انتخاب معاونین و مدیران ارشد وزارتخانه

راه‌اندازی سامانه‌ای ویژه برای این کار

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر رأی اعتماد بگیرم بلافاصله سامانه‌ای را راه اندازی خواهم کرد گفت: هر شخصی در هر کجای کشور اگر احساس کند که می‌تواند در پست‌های کلیدی قرار بگیرد می‌تواند خودش را در این سامانه معرفی کند. این موضوع در سطح انتخاب مدیران، معاونت‌های وزارتخانه و مدیران کل استانی است و هر شخصی احساس می‌کند توانمندی دارد - حتی افرادی که اکنون برسرکارند - می‌توانند ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه یک نظام غربالگری مبتنی بر رویکرد کانون ارزیابی مدیران تشکیل خواهیم داد و صلاحیت افراد را در آنجا بررسی می‌کنیم و هر شخصی از صلاحیت لازم  بر اساس شاخص‌های کلیدی برخوردار باشد می‌تواند در آن پست قرار بگیرد اظهار کرد: تیم کاری بنده، تمام همکاران آموزش و پرورشی در کل کشور هستند و می‌توانند این امید را داشته باشند که بر اساس توانایی‌هایشان گزینش می‌شوند. البته این هم مدنظر است که این سیستم گزینش و انتخاب مدیران را در لایه‌های پایینتر هم اجرایی کنیم.

 

روی نقدها و ضعف‌های گذشته متوقف نمی‌شویم؛ رو به جلو حرکت می‌کنیم

باغگلی در پاسخ به اینکه آموزش و پرورش در حال حاضر به چنین سامانه‌ای تحت عنوان سامانه انتخاب و انتصاب مدیران مجهز است، گفت: رویکرد متفاوت است و در  آنجا ملاک و معیارها قالبی هستند. این پروژه می‌تواند برای عرصه مدیریت سال‌های بعد مورد استفاده قرار بگیرد. آموزش و پرورش سامانه‌های خوبی دارد و ما قصد داریم ارزش افزوده‌هایی برای آن ایجاد کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بنده در آموزش و پرورش، شهرداری، وزارت ارشاد و نهادهای مختلف به صورت میدانی حضور داشته‌ام و کار انجام داده‌ام و در خودم می‌بینم که ایده‌های متفاوتی برای حل مسائل و گره‌های جریان تعلیم و تربیت ارائه و اجرا کنم ادامه داد: یک قاعده کلی داریم و آن این است که پس از اخذ رأی اعتماد، نگاه و نقد منفی نسبت به ضعف‌های آموزش و پرورش را کنار بگذاریم و رو به آینده صحبت و حرکت کنیم.

 

 به کسی سهم نمی‌دهم و محکم پایش می‌ایستم

وی در پاسخ به این برخی انتقادات درباره نداشتن سابقه اجرایی در سطوح بالا گفت: برخی افراد که مشغول فضاسازی علیه بنده هستند و در مقطعی از مدیریت مدارس امام رضا (ع) اخراج و از کار کنار گذاشتند، معتقد بودند که باید با رویکرد محافظه کارانه مسیر را طی کنیم و تعاملاتمان اینگونه باشد که به هرکسی یک سهمی بدهیم، اما خب بنده به کسی سهم نمی‌دهم. محکم پایش می‌ایستم و ضربه‌هایش را نیز تحمل می‌کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: اما در مجموع اگر از همه کسانی که علیه بنده حرف می‌زنند هم بپرسید که او جسور است یا خیر؟ اگر انصاف را رعایت کنند، تأیید خواهند کرد که در کارم جسور هستم. اتفاقاً برخی نقدشان به بنده همین است که بیش از حد جسارت داری و ممکن است مشکل ساز بشود، اما کلیت سخن شما درست است و باید جسارت عقلانی به خرج بدهیم.

قول رئیس جمهور برای شرکت در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش

باغگلی همچنین با تاکید بر اینکه برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت، به یک عزم جدی در همه ارکان دولت نیاز داریم گفت: سندتحول بنیادین هم تاکید دارد که همه دستگاه‌ها در عرصه تربیت عمومی مسئول‌اند. اگر فرمانده میدانِ تربیت در دولت، رئیس جمهور نباشد، مسئله تربیت جمع نمی‌شود. آقای رئیسی این را پذیرفته که فرمانده میدان عملیات تعلیم و تربیت بشود.

وی افزود: از ایشان قول گرفته‌ام فعالانه و تا حد ممکن در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش شرکت کنند؛ این همراهی، در شخصیت ایشان هم هست و بدون اینکه ما بگوییم برایشان در اولویت است. هویت فرهنگی و اجتماعی آقای رئیسی حتی در بستر قوه قضائیه هم قابل رویت بود و در عرصه ریاست جمهوری که خطیرتر و بارزتر باید باشد.

معرفی خانواده وزیر پیشنهادی

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که متولد هفتم آذرماه ۱۳۵۷ است در معرفی کوتاهی از خانواده‌اش گفت: سال ۱۳۸۰ ازدواج کردم. همسرم کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دارد و یکی از افتخارات خودش این است که خانه‌دار است و به تربیت فرزندانش می پردازد و از زندگی‌اش لذت می برد. سه فرزند دارم؛ "ریحانه" فرزند اولم امسال به کلاس نهم و "محمدصدرا" فرزند دومم به کلاس سوم ابتدایی می رود. "محمدصالح"، فرزند آخرم نیز سه ساله است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۴۵۸۷۷۱۳:۳۴:۰۶ ۱۴۰۰/۵/۲۲
به نظر شما با این حرفی که زده از خودش تعریف کرده یا نقد کرده؟!
ناشناس۲۱۴۵۹۴۵۱۴:۰۴:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۲۲
خیلی ممنون از توضیحاتتون جناب وزیر ..
ناشناس۲۱۴۶۰۳۵۱۵:۰۴:۴۵ ۱۴۰۰/۵/۲۲
آقاي وزير. اکنون که امدي تکليف روسا و معاونين اموزش و پرورش که مدرسه غير انتفاعي هم دارند را روشن کن. داشتن دو شغل خصوصي و دولتي در يک راستا از موارد تضاد منافع است.
ناشناس۲۱۴۶۱۳۴۱۵:۵۶:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۲۲
ایشون اینده ی اموزش و پرورش رو به دست شبکه ای مادران فرهیخته به قول خودش می خواد اداره کنه و هیچ برنامه ی مشخصی نداره و توان جذب بودجه واسه رتبه بندی و‌‌..رو نداره من موندم اینه اون شایسته سالاری؟؟...به نظر.. ایشون .. رتبه بندی رو بزنه زمین
ناشناس۲۱۴۶۲۱۳۱۶:۵۶:۲۲ ۱۴۰۰/۵/۲۲
نقد های مهم تری وارده بر شما اگه واقعا مومن باشین این مسئولیت سنگین رو قبول نمی کنین
ناشناس۲۱۴۶۲۱۶۱۶:۵۷:۲۳ ۱۴۰۰/۵/۲۲
آگاه باشین معلما از شما جسورتر هستن
ناشناس۲۱۴۶۲۳۹۱۷:۱۸:۱۵ ۱۴۰۰/۵/۲۲
ولی جامعه فرهنگی نقد می کنند که ایشان الفبای مدیریت را هم نمی دانند.
ناشناس۲۱۴۶۲۵۸۱۷:۲۷:۱۹ ۱۴۰۰/۵/۲۲
بیش از حد جوان و نابلدی ، باید از یک .. شروع وپله پله جلو بیایی.
ناشناس۲۱۴۶۲۵۹۱۷:۲۸:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۲۲
جناب دکتر بفرمایید اتفاقا بدنه آموزش:و پرورش در مقابل تحول و تغییر از منعطف ترین بدنه های وزارتی است . مشکل ما این بوده که همیشه از خارج سیستم میهمانانی داشتیم که آمدند و مثلا خواستند متحول کنند اما بخشی رامنهدم کردند و رفتند . ضمنا جسارت لازمه کار است اما تحلیل تجارب و تصمیم عقلایی و پخته و بعد مقداری جسارت می تواند موثر باشد. در مجموع بنده بعنوان یک بازنشسته که به نوعی خارج از سیستم هستند گزینش نیروهای نخبه و تحصیل کرده مجرب داخل سیستم را بسیار مفیدتر می دیدم
ناشناس۲۱۴۶۳۰۶۱۸:۰۶:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۲۲
ایشون هیچ صلاحیتی برای وزارت آموزش و پرورش نداره
ناشناس۲۱۴۶۳۱۲۱۸:۰۹:۳۸ ۱۴۰۰/۵/۲۲
به امید خدا.
محمد ترابی۲۱۴۶۳۸۵۱۸:۵۲:۱۳ ۱۴۰۰/۵/۲۲
به نظر من ایشون اصلا بدرد وزارت آموزش و پرورش نمیخوره خیلی خشک هست
ناشناس۲۱۴۶۴۶۰۱۹:۴۸:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۲۲
یعنی یک دبیر با تجربه و قوی نبود که به عنوان وزیر معرفی شود؟ این جناب هیچ سابقه ای در آموزش و پرورش ندارد و از برنامه هایش هم مشخص است که ..
ناشناس۲۱۴۶۴۹۱۲۰:۱۲:۰۶ ۱۴۰۰/۵/۲۲
کاش در بین معلمان .. معروفیت ..داشتی متاسفانه گزینه ای معرفی شده که در جامعه بزرگ یک میلیون نفری معلمان حتی هزار نفر هم ایشان را نمی شناسند و معدود افرادی هم که در مشهد باایشان کار کرده اند تعاریف خوب وقوی در مورد ایشان مطرح نمی کنند . چرا نباید تشکل های معلمان درمعرفی گزینه های وزارت نقش داشته باشند . یک معلم .
اسدی۲۱۴۶۵۲۴۲۰:۳۳:۳۸ ۱۴۰۰/۵/۲۲
والله اگه من باشم مسئولیت روبه ایشون نمی سپارم ازداخل وزرات آموزش وپرورش انتخاب کنید هنوز هم دیرنشده
علی۲۱۴۶۵۵۸۲۱:۰۴:۵۳ ۱۴۰۰/۵/۲۲
این آقای جسور رو بگذارید وزارت خارجه
ناشناس۲۱۴۶۵۶۴۲۱:۰۹:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۲۲
حالا اگر جسارت زیاد شما همین آموزش وپرورش نیم بند را .. چه کسی جوابگو است ؟!!
ناشناس۲۱۴۶۵۷۰۲۱:۱۵:۲۶ ۱۴۰۰/۵/۲۲
ایشان در معرفی خود هیچ اشاره ای به تجربیات اجرایی خود نداشتند. متاسفانه نقطه ضعف ایشان نداشتن تجربه است. تمام مدیران کارآمد از پله های پایین شروع میکنند و در زمان پختگی به مقام وزارت و یا مدیریت میرسند. به نظرم باید در انتخاب افراد کم تجربه تجدید نظر شود. چه اشکالی داشت ایشان مشاور وزیر و یا مدیر آموزش و پرورش استان میشدند و بعد چند سال به وزارت میرسیدند؟ اصلا ایشان با بدنه آموزش و پرورش آشنا هستند؟ نکند ایشان با بی تجربگی خود بیش از پیش به آموزش و پرورش لطمه بزند که حق الناس است.
ناشناس۲۱۴۶۵۸۶۲۱:۳۴:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۲۲
در این زمانه حساس, نیاز به وزیران خردمند و با تجربه هست, نه وزیران جوان و دنبال اسم ..!!!
ناشناس۲۱۴۶۶۵۵۲۲:۳۸:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۲۲
چرا باید یه فنی و حرفه ای بره مدرک دکتری بگیره؟؟؟؟؟ همینه که مملکت رو با کمبود تکنسین مواجه کرده!!!
ناشناس۲۱۴۶۶۶۳۲۲:۴۱:۴۵ ۱۴۰۰/۵/۲۲
مدیر مدرسه تا حالا بودی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۱۴۶۷۴۴۲۳:۲۴:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۲۲
جناب باغگلی عزیز شما انسان پاک و شریفی هستید اما باید بپذیرید که سیاستگذاری برای آموزش و پرورش کشور با یک میلیون معلم و دوازده میلیون دانش آموز نیازمند وزیری توانمندتر و کارآزموده تر از حضرتعالی است
یکتانتتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. ارابه های مرگ همچنان می تازند

  2. منشاء صدای انفجار شب گذشته چه بوده است؟

  3. ردپای چهار عضو دولت روحانی در رانت و فساد شرکت دخانیات/حجم فساد آنقدر زیاد است که با آب دریای کاسپین هم پاک نمی شود

  4. گفت و شنود کیهان؛ از ظریف بپرسید!

  5. برخورد قاطع قضایی با خودروسازان در صورت محرز شدن عدم کارکرد درست ایربگ

  6. پاسخ وزیر نفت به ادعای همتی/ امیدواری صالح‌آبادی به بهبود وضعیت اقتصادی در سال آینده/ کرباسچی از کارگزاران کنار گذاشته شد؟

  7. پلیس و «زرنگ‌بازی»های ما !

  8. اظهارات جدید «الهام علی‌اف» که به مذاق روسیه خوش نخواهد آمد

  9. آنچه بعد از درگذشت رفسنجانی رخ داد

  10. رئیس کل بانک مرکزی:  وضع اقتصادی خوب نیست اما رو به بهبود است

  11. برنامه ۲۵ ساله ایران و چین، مبتنی بر مشارکت برد-برد

  12. متهمان جدید بازنشدن ایربگ‌ها

  13. دلایل سازمان سنجش برای برگزاری مجدد کنکور از دانشجویان قانونی نیست

  14. شکستن سکوت استراتژیک حزب الله در برابر عربستان

  15. عیادت معاون رئیس‌جمهور از نادر طالب‌زاده

  16. مقایسه قیمت خودروهای SUV در چین و ایران

  17. میزان باروری در ایران رو به کاهش/ پنجره جمعیتی هنوز باز است

  18. چه سقفی ساختن!!

  19. محمدرضا یزدانی خرم درگذشت

پربحث‌های هفته

  1. بازسازی صحنه جرم اوباش قمه بدست

  2. گزارشی از آمار مهاجرت ایرانیان و سایر کشورهای جهان که باید بدانید

  3. ارز ۴۲۰۰ تومانی؛‌ بودنش یک دردسر، نبودنش هزار و یک دردسر !

  4. توضیح شهردار مشهد درباره حقوق ۵۰ میلیونی

  5. بخت خانه دار شدن را از مجردها نگیرید

  6. دستور کار جدید سعودی ها: جذابیت در جهان اسلام با نزدیک شدن به ایران

  7. مدعیان از راه رسیده در صف اول!

  8. علی عسکری: کار در هلدینگ، جهاد فی سبیل الله است

  9. کارشناس هسته‌ای: هدف دیپلمات کره‌ای از حضور در وین فریب ایران بود

  10. علی‌عسگری: خبر استعفایم جعلی است

  11. به رگبار بستن خانه‌ای در ایذه با کلاشینکف

  12. ارابه های مرگ همچنان می تازند

  13. ارتفاع پست !

  14. ضرغامی بر مزار شجریان

  15. منشاء صدای انفجار شب گذشته چه بوده است؟

  16. بساط بی پروایی در پرداخت های نجومی و ناعادلانه کی برچیده می شود؟

  17. مضحکه نوبل؟!

  18. ردپای چهار عضو دولت روحانی در رانت و فساد شرکت دخانیات/حجم فساد آنقدر زیاد است که با آب دریای کاسپین هم پاک نمی شود

  19. سقوط آزاد در آموزش مجازی

  20. آیا اصلاح‌طلبان رادیکال در اندیشه آشوبند؟!

  21. گفت و شنود کیهان؛ از ظریف بپرسید!

  22. عطریانفر: اصلاحات ساختاری، تصویری از براندازی است/ حواشی مسئولیت جدید علی‌عسگری/ جهانگیری؛ انزوا یا بازگشت به سیاست؟

  23. برخورد قاطع قضایی با خودروسازان در صورت محرز شدن عدم کارکرد درست ایربگ

  24. از «منهای برجام» تا «برجام پلاس» ؛ سناریوهای محتملِ سرنوشت مذاکرات وین

  25. مدرن دیپلماسی: چرا اسرائیل نمی تواند به ایران حمله کند؟!

ابر آروان

پربحث‌های اخیر

    آخرین عناوین

    بلیط هواپیما