حادثه ای تلخ برای جامعه رسانه ای/ تلفات نجومی حوادث جاده ای تا کی؟!

گروه اجتماعی الف،   4000402112 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

سالانه هزاران مورد حوادث رانندگی در کشور رخ می دهد و چند ده هزار نفر از هموطنان بر اثر این حوادث به کام مرگ کشیده می شوند و هر سال نیز خبرنگاران به خصوص در ابتدای سال و بعد از تعطیلات نوروز از این موضوع می نویسند که چرا آمار تلفات رانندگی در کشور ما بالاست ، اما این بار تعدادی از همکاران همین خبرنگاران دچار این حادثه شدند آن هم به صورت دسته جمعی. 

این خبرنگاران حوزه محیط زیست که به دعوت ستاد احیای دریاچه ارومیه عازم بازدید از این دریاچه بودند پس از یک سفر هوایی و در راه رسیدن به محل با اتوبوس، به دلیل نقص فنی در ترمز وسیله نقلیه پس از چپ شدن خودرو دچار آسیب های جدی شدند و دو نفر از خبرنگاران همکار در ایرنا و ایسنا  (مهشاد کریمی و نگار اکبری) متاسفانه به دلیل وخامت حال ، دار فانی را وداع گفتند. 

مدیر کل ایمنی و ترافیک سازمان راهداری گفته است اتوبوس حامل این خبرنگاران تحت پوشش هیچ شرکت حمل و نقلی نبوده است و مالک آن نیز به شرکتی که این خودرو تا چندی پیش تحت نظارت آن کار می کرده اعلام کرده که به دلیل وضعیت بد اقتصادی ناشی از کرونا و نبود مسافر از شرکت حمل و نقل جاده ای خارج می شود.

آمار بسیار بالای تلفات رانندگی در کشور ما که اگر آمار مصدومان را نیز به آن اضافه کنیم اوضاع وخیم تری پیدا می کند سال های سال است که ادامه دارد و عجیب این است که چندان تلاش موثری هم در همه این سال های طولانی برای شناسایی دقیق عوامل مهم موثر بر این حوادث پر شمار  و سهم هر کدام از آنها صورت نگرفته یا اگر هم چنین بررسی صورت گرفته تلاش موثری برای برطرف کردن این عوامل انجام نشده که اگر می شد طی این  سال های طولانی، آمارهای نجومی حوادث و تلفات و مصدومان آن -حتی با یک شیب کم کاهشی- تا کنون باید به میزان قابل توجهی کاهش می یافت.

بر اساس گزارش تحلیلی پژوهشکده آمار ایران در سال 98 درباره آمار حوادث و تلفات جاده ای کشور، سازمان بهداشت جهانی، رتبه ایران را از نظر کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای 113 در میان 175 کشور برآورد کرده است که رتبه نامناسبی است. 

ایمنی ضعیف خودروهای شخصی، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری، عدم نظارت سامان مند و مستمر بر ناوگان حمل و نقل عمومی، نحوه نادرست آموزش یا جذب و استخدام رانندگانی که در این شرکت ها مشغول خدمت رسانی هستند و بالاخره خطای انسانی را شاید بتوان به عنوان مهمترین دلایل مربوط به این امر معرفی کرد و در کنار آن کیفیت و استاندارد راه ها و جاده های کشور است که معلوم نیست چه نمره ای کسب می کند. 

مرگ کسانی از جامعه خبری باید تلنگری دوباره باشد به مسوولان امر که هر چه زودتر با یک مطالعه جامع و دقیق سهم عوامل موثر بر تصادفات جاده ای بسیار پر تعداد را در کشورمان مشخص کنند یا اگر چنین مطالعاتی وجود دارد که قاعدتا باید موجود باشد در پی چرایی ضعف و تاخیر در اصلاح باشند. 

سایت الف درگذشت این دو خبرنگار فقید را به همکاران رسانه ای خود تسلیت می گوید و از خداوند بزرگ برای خانواده آنان طلب صبر و آرامش دارد.  

دیدگاه کاربران

مهدی قطعی۲۰۶۰۵۲۸۰۹:۲۶:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۳
جهت استحضار عزیزان، ما در ازمایشگاه norc وابسته به دانشگاه صنعتی امیرکبیر، از سال ۹۱ در حال کار و بهبود یک سیستم ارتقای ایمنی انلاین برای اتوبوسهای بین شهری و کامیونها بوده ایم و علیرغم چانه زنی های فراوان با معاون محترم حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مدیرکل محترم ایمنی راههای کشور، پلیس راهور، بیمه ایران، ... نتوانسته ایم حمایت عزیزان را به این راهکار ۱۰۰ درصد عملیاتی جلب کنیم.
ناشناس۲۰۶۰۵۷۷۰۹:۵۲:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۳
به جان انسانها بها داده نمیشود
ناشناس۲۰۶۰۶۴۰۱۰:۲۹:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۳
خبرنگاری، شغلی بد، کم درآمد است.
ناشناس۲۰۶۱۰۴۵۱۴:۳۷:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۳
وسایل نقلیه در ایران بسیار فرسوده هستند. آنهایی هم که به ظاهر نو هستند از تکنولوژی روز دنیا ده ها سال عقب هستند. این نتیجه بسته شدن درهای مملکت است!
ناشناس۲۰۶۰۸۳۶۱۲:۲۱:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۳
ایران از نظر نرخ کشته ها در حوادث رانندگی، در میان 190 کشور جهان، در ردیف 189 قرار دارد!
ناشناس۲۰۶۰۹۹۸۱۴:۰۶:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۳
میزان تلفات سوانح رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن، ۲ برابر ترکیه است. با این که در انگلستان سه برابر بیشتر از ایران خودرو وجود دارد، تعداد تصادفات ۳۲ برابر کمتر از ایران است!
ناشناس۲۰۶۱۳۹۸۱۸:۳۵:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۳
به جان انسانهایی که ارزشی برای جان خود و دیگران قایل نیستند چگونه باید بها داد ضمنا مگردر کشورهای دیگر نقص فنی در وسیله نقلیه پیش نمی آید
ناشناس۲۰۶۰۷۳۰۱۱:۱۳:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۳
کارتون توش سود نداره
ناشناس۲۰۶۱۱۴۷۱۶:۱۰:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۳
بدبخت جوانها تا کی تاوان بدن این وضع جاده ها . اتوبوسها اگه بچه های خودشان بود باز کشته میشد نه چون اونها با وسایل شخصی خودشان میرن . تو را خدا به وضع جادها . اتوبوسها برسید . ایران دیگه شده .. جوانها . نابغ ها !! ادم دق میکنه .
ناشناس۲۰۶۱۲۲۰۱۷:۰۱:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۳
جاده تبریز دریاچه ارومیه وضعیت نامناسبی دارد.
ناشناس۲۰۶۰۵۴۰۰۹:۳۵:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۳
عجب همکارانتون فوت که می کند انگار کل دنیا خراب می‌شود از دیروز تا الان با خبرهای پی در پی آن وقت مردم عادی که می میرند انگار نه انگار!
ناشناس۲۰۶۰۶۰۵۱۰:۱۰:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۳
اگر به خودت زحمت می دادی همان پاراگراف اول مطلب را بخوانی همچین نتیجه ای نمی گرفتی نابغه! حتی در همان تیتر هم که آن را خوب نخواندی این حادثه بهانه ای شده برای یادآوری دوباره آمار بالای مرگ و میر حوادث جاده ای در ایران. در پاراگراف اول مطلب هم بر خلاف تصور شما که احتمالا روزنامه خوان هم نیستی اشاره شده که تلفات بالای حوادث جاده ای در هر سال پس از نوروز سوژه هنیشگی خبرنگاران است. امان از نفهمی و عجله و توهم دانایی ! |یک رسانه ای|
...۲۰۶۰۹۷۳۱۳:۵۲:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۳
-کوچکترین پرداخت بیشتر به این حادثه نسبت به حوادث دیگر یعنی شما رسانه ای ها تفاوت قائل شدین بین خودتون و سایر مردم -همین که در متن مینویسید "مرگ کسانی از جامعه خبری باید تلنگری دوباره باشد" یعنی تفاوت قائل شدین -شما رسانه ای ها با هر حادثه ای مخصوصاً با تلفات جانی باید امان مسئولین را ببرین نه اینکه بیاین اینجا بگین ما چندتا مطلب هم برای مردم عادی نوشتیم دیگه -این لحن حرف زدن هم مناسب یک رسانه ای نیست که مردم را نابلد و دچار توهم خطاب میکنید
ناشناس۲۰۶۱۲۴۱۱۷:۱۲:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۳
عجب از توهم دانایی شما منظور اینه که هر روز وهر ساعت تو جاده های کشور ده ها نفر میمیرن چرا هر روز از این مقاله ها نمیدن ???چرا ؟؟؟
علی۲۰۶۰۶۲۵۱۰:۲۴:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۳
واژگونی برای اتوبوس ها و اتومبیل های مدرن شرکت های معتبر بی معنی هست ، متاسفانه خودرو های گران قیمت ساخت داخل هم به سامانه های کنترل پایداری مجهز نیستند در نهایت به واردات تکنولوژی دسته چندم از چین اکتفا می کنیم.
ناشناس۲۰۶۰۷۱۵۱۱:۰۴:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۳
اتوبوس اسکانیا سوئد بوده که تحت لیسانس در شرکت عقاب در سمنان تولید شده. چین این وسط چی کاره است؟!
ناشناس۲۰۶۰۹۹۴۱۴:۰۳:۵۹ ۱۴۰۰/۴/۳
اسما سوئد است. مثل 405 و 206 و پرشیا که اسما فرانسوی، اما در باطن چینی هستند.
ناشناس۲۰۶۱۰۴۹۱۴:۴۰:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۳
بارها توضیح داده شده است که شیشه های اتوبوسهای اسکانیا مونتاژ در ایران استاندارد نیست. اصولا به این اتوبوسها فقط مارک اسکانیا چسبانده شده است.
علی۲۰۶۱۰۵۳۱۴:۴۳:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۳
متن من را با دقت نخوندید ، اسکانیا سالهاست تولید نمیشه و هیچکدوم از اتوبوس های که قبلا تولید شده مدرن نیستند، خودرو های چند صد میلیونی مثل دنا پلاس و شاهین هم مجهز به سامانه بسیار مهم و حیاتی کنترل پایداری نیستند ، مثلا شاهین بر پایه پلتفرم برلیانس چینی که از تویوتا کپی شده ساخته شده است
ناشناس۲۰۶۱۲۷۱۱۷:۲۳:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۳
تمام قطعات چینیه ظاهرا شما نگرانی تعمیر خودرو نداری یا از ایران خودرو سایپا و دیگر شرکتهای مونتاژی در ایران خرید نمیکنی
ناشناس۲۰۶۰۶۳۹۱۰:۲۷:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۳
--- ... آره جليل جان ! ... فعلاً كه نمي دانم در چه در جه اي هستيم ،اما تا همين چند سال پيش مي گفتند در دنيا از جمله مقام اول ها هستيم و از اين بابت در صدر قرار داريم !! --- سلام عليكم برادرها !! .. صبحكم الله بالخير ، انگاري از آمار و جدول و رتبه بندي مي گفتي آقا احسان ! حالا خدا بخواد در كجا ها و در كدام رشته ها مقام اول و يا نزديك به اول داريم يا داشته ايم ؟ .. نكنه حرف از فوتبال موتباله ؟ خدا كنه صحبت شما ازكميت و كيفيت خودرو سازي باشه !!آخه اين پرايد پدرم را در آورده ، هر روز خرج و خرج و خرج !! حالا هم دارم ميرم لاستيكش عوض كنم ،... هر روز يك مكافاتي ... سرش را بگيرم دُم ش به صدا در مياد ، دمش را مي گيرم سرش به صدا در مياد !! خيال كرده ،.. ردش ميكنم بره ، ..همين امروز و فردا ،حالا مي بينين ! --- صبح شما هم بخير آقا نصر الله ، داشتم به آقا جليل عرض مي كردم كه تا همين چند سال پيش ، دور از جان شما و خانواده ، در حوادث جاده اي و نيز در مصرف نو شابه و همچنين در مصرف برق ( البته نسبت به جمعيت مان ) از جمله كساني هستيم كه در صدر جدوليم !! . اما خدا كريمه آقا نصر الله ! كه در مصرف دوغ به جاي نوشابه و توليد خودروهاي با كيفيت و قابل رقابت با خارجي ها و احداث اتوبانهاي درجه يك هم مقام اول بدست بياوريم !! ... مگه از كي كمتريم ؟ باور بفرما زماني كه فرنگي در توحش قرون وسطي به سر مي برد و امريكا و ينگه دنيا معلوم نبود در كجاي اين ربع مسكون قرار دارن ...،اصلاً معلوم نبود كه هست يا نيست ، ما در اوج تمدن بوديم !! ...فقط جليل آقا بايد قدر خودمان را بيشتر بدانيم ، بايد آقا نصر الله عنوان جايگاه مان را در صدر جدول تغيير دهيم !! ... باور بفرماييد از نظر هوش و استعداد از همه سريم ... افضليم !!
dayani۲۰۶۰۶۴۶۱۰:۳۴:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۳
اهالی رسانه دو وجه دارند برخی از نبود آنها رنج میبرند و برخی زیاد دلخور نمیشوند.
اصغر۲۰۶۰۶۵۱۱۰:۳۷:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۳
اینم از برکات تحریم هست که به خاطر تحریم نمیتونیم اتوبوس با کیفیت وارد کنیم . چون تحریم هستیم نمیتونیم نفت بفروشیم و با پولش جاده های خوب و ایمن بسازیم .
ناشناس۲۰۶۰۶۹۷۱۰:۵۸:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۳
تا زمانیکه مافیای خودرو در کشور همه کاره باشه تلفات میدیم. البته جاده های بی کیفیت و فرهنگ افتضاح رانندگی هم سهم زیادی دارن.
ناشناس۲۰۶۰۷۰۶۱۱:۰۱:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۳
این حادثه اگر در خارج از ایران اتفاق می افتاد قطعا فوتی نداشت با توجه به عکسهای منتشر شده.سوال اینجاس تا کی .. منافع مافیایی خودروسازان را به جان شیرین انسانها ترجیح دهند؟؟!!
علی 671۲۰۶۰۷۷۸۱۱:۴۱:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۳
روحانی طبق سنوات گذشته و عادت دیرینه دوباره فقط دستور داد .خسته نشدی از این همه دستور الکی بدون عمل .
ناشناس۲۰۶۰۷۸۲۱۱:۴۲:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۳
این همه مردم بی گناه کشته شد شما چه واکنشی داشتید ؟؟ ولی خبرنگار که میمره انگار چه جنایتی رخ داده انگار خون آنها از خون مردم ایران رنگین تره ؟؟؟؟
ناشناس۲۰۶۰۹۰۱۱۲:۵۵:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۳
با سلام خواهش می کنم این پیام را منتشر کنید: نواقص سامانه جابجایی مسافر (که اکثراً توسط اتوبوس یا خودروهای سواری خطی انجام می شود) محدود به این چند مورد نیست. فقط کافی است که یک بار به ترمینال غرب تهران بروید تا شاهد پر شدن تمام صندلیها (علی رغم مصوبه ستاد کرونا مبنی بر رعایت فاصله مجاز وگران کردن کرایه اتوبوس با همین بهانه)، عدم استفاده رانندگان از ماسک، تأخیر بیش از اندازه اتوبوسها در شروع سفر (که گاهی به دو ساعت هم می رسد!) و دهها تخلف ریز و درشت دیگر هم باشید. طبیعی است که شرکتهای مسافربری چون شاهد فقدان نظارت هستند دست خود را برای هر کاری باز می بینند و هر کاری که بخواهند انجام می دهند. هر وقت هم اعتراض کنید می گویند اگر ناراحتی پیاده شو. این وضعیت تقریباً در تمام پایانه های مسافربری کشور حاکم است.
ناشناس۲۰۶۰۹۲۴۱۳:۱۴:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۳
خدا رحمتشون کنه خبر نگارها انسان‌های شریفی هستند که همیشه مظلوم واقع شده‌اند
ناشناس۲۰۶۰۹۳۱۱۳:۱۸:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۳
این محیط زیست ما انگار یه طلسم و جادویی داره که هرکی میره تو بحرش یه بلایی سرش میاد
ناشناس۲۰۶۱۲۶۱۱۷:۱۸:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۳
انگار خط قرمز شده محیط زیست در ایران ...؟
ناشناس۲۰۶۱۲۰۸۱۶:۵۶:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۳
حوادث تا زمانی ست که حقوق مردم استاندارد و رعایت ایمنی نیز بعد از آن اجباری شود نه آنکه مسئولین بگویند به امریکا لعنت بفرستید چونکه ما در تحریم هستیم
ناشناس۲۰۶۱۲۷۵۱۷:۲۶:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۳
ایا به همون اندازه که خوردو سازهای ما در حال خالی کردن ما هستن دولت به فکر راه سازی هست نمونه ش جاده شمال تهران چند سال شد چقدر هزینه صرف شد تا الان من خودم بچه روستام از ۳۰سال قبل جاده آسفالت شده جاده اصلی همش پره چاله و دست اندازه حتی یه ترمیم هم نمیکنن
صمصام۲۰۶۱۳۱۶۱۷:۴۹:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۳
تا زمانی که مسئولینی مانند استاندار اذربایجان غربی تو این مملکت بر سر کارند حالا حالا از این کشته ها داریم مرد.. .. میگه از این حوادث زیاد اتفاق می افته!!!! بی..
ناشناس۲۰۶۱۳۴۸۱۸:۱۰:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۳
دليل اصلي افزايش تلفات جاده اي فرسودگي وايمني ضعيف خودرهاي شخصي وناوگان عمومي است كشور ما از استاندارد هاي بين المللي ايمني خودروها خيلي زياد عقب است وعلت اصلي انهم تحريم است كه موجب گراني وكمياب قطعات خوب ومطمئن وافزايش كالاهاي تقلبي وچيني در بازار شده است،كساني اعلام مي كنند تحريم را دور ميزنيم به اين صورت است كه از كالاهاي استاندارد واين اروپايي رسيديم به كالاهاي چيني وقلابي ونا ايمن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  2. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  3. مقتدی صدر: سکوت بس است، سفیر آمریکا را اخراج کنید!

  4. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  5. "محسن هاشمی" کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  6. کافه سگ‌ها پلمب شد

  7. قالیباف مجدد بر کرسی ریاست مجلس نشست

  8. حسین شریعتمداری: آن روز دیده بودم این فتنه‌ها که برخاست

  9. توضیحات مدیرعامل اسبق بهشت زهرا درباره کفن ۲.۵ میلیونی

  10. اوباش عامل درگیری در بیمارستان خاتم الانبیاء زاهدان دستگیر شدند

  11. معترضان در استانبول کنسولگری رژیم صهیونیستی را به آتش کشاندند

  12. هاشمی: در اخبار دیدم که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌ام

  13. خاندوزی: ایران به رشد اقتصادی پایدار رسیده است

  14. گردشگر آلمانی از اهرام ثلاثه مصر بالا رفت

  15. اعتراف مهم بایدن در مورد ایران

  16. انصاری: حسن خمینی تصمیمی برای کاندیداتوری در انتخابات ندارد

  17. فعلا امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد/ فاصله بین نرخ های ارز باید به حداقل برسد

  18. هرگونه خدمت به اتباع خارجی مجاز، منوط به داشتن بیمه درمان و حوادث است

  19. نتانیاهو: حمله به اردوگاه آوارگان رفح «اشتباه غم‌انگیزی» بود

  20. آمریکا: به فشار برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهیم

  21. بزرگراه بعثت و خیابان پاستور شرقی به نام شهید رییسی نامگذاری شد

  22. واکنش آمریکا به گزارش فصلی آژانس انرژی اتمی درباره ایران

پربحث‌های هفته

  1. بی‌بی‌سی: پهپاد ترکیه در شناسایی محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران اشتباه کرد

  2. ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر

  3. شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

  4. پاسخی که شهید رئیسی به امانوئل مکرون داد

  5. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  6. ۶ نکته کلیدی درباره سقوط بالگرد رئیس جمهور/ یک کارشناس خبره صنعت هوایی توضیح می‌دهد

  7. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  8. گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

  9. چرخش راهبردی یک کشور عربی در مقابل ایران

  10. بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

  11. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها باید پاسخگو باشد/ قدرت نظامی بالا باعث نتیجه‌دادن مذاکرات می‌شود

  13. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  14. اطلاعیه ستاد کل درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران 

  15. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  16. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  17. همه چیز برای فروش !

  18. او این چنین جاودانه شد

  19. «بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

  20. سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

  21. جنایتکاری که حتی ظاهرسازی هم نمی کند!

  22. مقتدی صدر: سکوت بس است، سفیر آمریکا را اخراج کنید!

  23. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  24. "محسن هاشمی" کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  25. تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی با حضور تمام اعضا

آخرین عناوین