آیا ظریف برای ریاست پاستور مناسب است؟!

سیاسی،   4000204026 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجودی که بسیاری روی محمدجواد ظریف برای ریاست‌جمهوری نظر مثبت دارند، لیکن بسیاری دیگر هستند که اساسا این جایگاه را برای او مناسب نمی‌دانند. علی مطهری، نماینده پیشین مجلس و از چهره‌های نزدیک به اصلاحات، درباره بی‌نسبتی ظریف با جایگاه ریاست‌جمهوری می‌گوید: «آقای ظریف به درد وزارت خارجه می‌خورد نه ریاست‌جمهوری. کسی باید بیاید که محکم و مقتدر بایستد تا هرکسی کار خود را انجام بدهد».

آیا ظریف برای ریاست پاستور مناسب است؟!

روزنامه صبح‌نو نوشت: وقتی در قبال تیتر یک روزنامه دچار اسپاسم عضلانی شد، شاید می‌شد حدس زد که توان مواجهه با فشارها را ندارد و ردای ریاست‌جمهوری که حالا مدتی است عده‌ای می‌خواهند بر تنش بنشانند، قدری برایش ناجور می‌آید. داریم از دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان صحبت می‌کنیم؛ چهره‌ای که جدی‌ترین گزینه اصلاح‌طلبان برای نامزدی در انتخابات1400 است.

پس از کنارکشیدن سیدحسن خمینی از عرصه رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری، اصلاح‌طلبان تمام تمرکز خود را روی محمدجواد ظریف گذاشته‌اند. آنطور که از شواهد برمی‌آید، ظریف اصلی‌ترین و محتمل‌ترین نامزد اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی است؛ مگر چه بشود و چه پیش آید. بااین‌حال، بررسی حالات و روحیات ظریف و اظهارات او درباره ناتوانی‌اش برای مدیریت جایگاه ریاست‌جمهوری، همگی دال بر این هستند که وزیر امورخارجه برای نقل‌مکان از خیابان سی‌تیر به خیابان پاستور تهران، باید قدری در رویاهای خود و از آن مهم‌تر، در خیالات اصلاح‌طلبان، تجدیدنظر کند. در ادامه به برخی وجوه شخصیتی ظریف پرداخته‌ایم که او را برای احراز پست ریاست‌جمهوری، به گزینه‌ای نامناسب بدل کرده است.

ریاست‌جمهوری، گلخانه نیست

با وجودی که بسیاری روی ظریف برای ریاست‌جمهوری نظر مثبت دارند، لیکن بسیاری دیگر هستند که اساسا جایگاه ریاست‌جمهوری را برای او مناسب نمی‌دانند. علی مطهری، نماینده پیشین مجلس و از چهره‌های نزدیک به اصلاحات، پیش از عید در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره بی‌نسبتی ظریف با جایگاه ریاست‌جمهوری، تاکید کرد: «آقای ظریف به درد وزارت خارجه می‌خورد نه ریاست‌جمهوری. کسی باید بیاید که محکم و مقتدر بایستد تا هرکسی کار خود را انجام بدهد».

تردید در محکم نبودن ظریف، پیشتر به‌طور عیان نشان داده شده است. ظریف در آغاز مذاکرات هسته‌ای در دولت اعتدال در سال92، در برابر تیتر یکی از روزنامه دچار اسپاسم عضلانی در ناحیه کمر و پا شد و همین امر بسیاری از امور کاری‌اش در وزارت خارجه را مختل ساخت.

ظریف روز 16مهرماه سال92 در صفحه فیس‌بوک‌اش درباره تکدرخاطر و گرفتگی کمرش به‌دلیل تیتر روزنامه کیهان، نوشت: «امروز صبح، بعد از دیدن تیتر یک روزنامه، کمردرد و پادرد شدیدی گرفتم حتی نمی‌توانستم راه بروم یا بنشینم. فکر کردم دیسک کمر و سیاتیک گرفته‌ام، فقط توانستم دو ملاقات خارجی را انجام دهم، بقیه برنامه‌ها را لغو کردم. جلساتم با بعضی از معاونان وزارت‌خارجه را در حالت استراحت انجام دادم. وقتی 4-5ساعت استراحت مشکل را حل نکرد، ساعت 5بعدازظهر دفترم در وزارت امورخارجه را ترک کردم و به بیمارستان رفتم. خدا را شکر ام‌آرآی نشان داد که مشکل من بیشتر عصبی و اسپاسم عضلانی است». همین اتفاق در نوع خود ساده نشان می‌دهد که ظریف به‌هیچ‌وجه در برابر چنین فشارهای سیاسی که به‌طورقطع درباره جایگاه ریاست‌جمهوری ضریب بیشتری دارد، مقاوم نیست و حتی سلامتی او ممکن است به خطر بیفتد.

ریاست‌جمهوری جای «دست به استعفا» نیست

روحیه ظریف وزیر امورخارجه باعث شده تاکنون، چندین نوبت شایعه استعفای او در دهان‌ها بچرخد. البته وزیر امورخارجه در یک نوبت آن هم در اسفند سال97 و در جریان سفر بشار اسد به ایران، به‌دلیل بروز برخی اختلاف‌ها و ناهماهنگی‌ها با تیم رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی دولت به‌خصوص با شخص محمود واعظی، رییس‌دفتر رییس‌جمهوری، رسما استعفای خود را علنی کرد.

با این‌حال در سال98 در دو نوبت، شایعه کناره‌گیری محمدجواد ظریف از سمت وزارت خارجه پیچید. در روز 13آذرماه98 و در حاشیه نشست هیات‌دولت در جمع خبرنگاران، ظریف با اشاره به برخی شایعات مبنی بر استعفایش از وزارت خارجه، ضمن رد آن تصریح کرد: «اگر استعفا داده بودم اینجا نبودم».

در همان برهه روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب‌یزد در گزارشی با عنوان «سومین شایعه استعفای ظریف طی 9ماه اخیر» با اشاره به روند استعفاهای وزیر امورخارجه، نوشت: «باز هم یک خبر، خبری که اندک‌اندک داریم به شنیدن آن عادت می‌کنیم، حرف‌وحدیث‌هایی را در پی داشت. نخستین‌بار خبر استعفای ظریف که دست‌برقضا شایعه نبود، اوایل اسفند97 رسانه‌ای شد، آن هم استعفایی که دلیل اصلی آن رنجیدن از یک «ناهماهنگی و بی‌خبری» بود. دلداری‌اش دادند و توضیح دادند و شاید توجیه کردند که این‌چنین نبوده و اگر هم ‌چنین استنباطی شده، مقصر دولت بوده است، نه مجموعه‌ای بیرون از دولت».

آفتاب‌یزد در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به دیگر شایعه استعفای ظریف تاکید کرد: «اوایل مرداد98 بازهم خبری در رسانه رخنه کرد که ظریف حسابی شکوه‌مند است و تهمت‌های گاندویی او را برای ادامه ماندن در پست وزیر امورخارجه مردد کرده است و این‌بار آذر98 که بازهم شایعه استعفای ظریف به‌سرعت برق و باد در رسانه می‌پیچد و کمی پرسرعت‌تر از اصل شایعه، تکذیب می‌شود». شاید تمامی آنچه درباره استعفاهای ظریف گفته شده، شایعه‌ای بیش نبوده اما تواتر بالای این نوع شایعه‌ها حول وزیر امورخارجه نشان از روحیه خاص او دارد که باعث می‌شود از میان تمامی ارکان کابینه دولت اعتدال، وزیر امورخارجه بیشتر از بقیه، در تیررس این نوع اخبار قرار بگیرد.

درباره روحیه خاص ظریف، چندی پیش محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با فردا، تاکید کرد: «در عرصه کار سیاسی هر دولتمردی باید پوست‌کلفت باشد؛ یعنی باید در قبال این نامرادی‌ها و ناکامی‌ها برنیاشوبد.» 
 
ظریف: صلاحیت ریاست‌جمهوری را ندارم

از سوی دیگر، ظریف خودش را اصلا برای جایگاه ریاست‌جمهوری مناسب نمی‌داند. وزیر امورخارجه دی‌ماه99 در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه افغانستانی «طلوع‌نیوز» که پرسید: «تا 6ماه دیگر ایران شاهد انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود، آیا نامزد این انتخابات هستید یا خیر؟»، تصریح کرد: این جواب، کوتاه‌ترین جواب سوال شما خواهد بود؛ قطعا خیر. خبرنگار در ادامه سوال کرد: «خسته شدید؟» که وزیر خارجه در پاسخ گفت: «نه، من توان خودم را می‌دانم و آن کار را در توان خود نمی‌بینم».

ظریف پیشتر در خردادماه سال99 در جریان یک گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی، اساسا صلاحیت خود برای احراز پست ریاست‌جمهوری را رد و تصریح کرد: «در کمال صداقت عرض می‌کنم در خودم صلاحیت شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را نمی‌بینم و فقط دیپلماسی بلدم سیاست‌مدار نیستم. من یک کارگزار دیپلماسی هستم، غیر از این هیچ کاری در زندگی‌ام نکرده‌ام؛ یا درس دادم یا کار دیپلماتیک کردم.»

ترقی: اصلاح طلبان با حمایت از ظریف می خواهند دولت او را کنترل کنند

حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اذعان شخص ظریف به نداشتن صلاحیت برای ریاست جمهوری، اصلاح طلبان روی کاندیداتوری او تاکید دارند، گفت: اصلاح طلبان دنبال یک گزینه از بین خودشان می‌گردند که هم وجیه المله باشد، هم بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و هم اینکه قابل مدیریت باشد.

وی افزود: اصلاح طلبان مترصد این هستند که در دولت آینده امور را خودشان مستقیم مدیریت کنند منتهی در میان عموم، اسم و رسم رییس جمهور بیشتر مطرح باشد. ترقی اضافه کرد: آقای ظریف در سیاست خارجی ممکن است تجربه ای داشته باشد اما در حوزه سیاست داخلی و اجرا، هیچ سابقه ای ندارد و به همین دلیل اصلاح طلبان قصد دارند با حمایت از ظریف، کنترل دولت او را به دست بگیرند، یعنی معاون اول و وزیران را از جریان خود بگذارند تا بتوانند همچنان در قدرت بمانند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۳۵۱۷۴۱۰:۵۸:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۴
یک بقالی بهتر می‌توانست این پستی که الان ایشون در آن هستند را اداره کند ریاست جمهوری که مانند کارخانه داری است که دیگر فاجعه درست می شود
ناشناس۱۹۳۵۲۶۵۱۱:۵۵:۳۹ ۱۴۰۰/۲/۴
چرا؟ چون یک عتیقه ای مثل ترامپ پیدا شد و هوس کرد از کلی توافق مثل برجام و آب و هوایی و... یکطرفه خارج بشه؟ اینکه سرمایه و زندگی مردم صرف تقابلهای بیهوده با همسایگان و غرب میشه تقصیر ایشونه؟
ناشناس۱۹۳۵۲۶۶۱۱:۵۶:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۴
بین بد وبدتر ظریف گزینه مطلوب است
ناشناس۱۹۳۵۳۷۵۱۲:۴۶:۰۵ ۱۴۰۰/۲/۴
رفقاش هم میگن نمیتونه با قهر و استعفا کار پیش نمیره
ناشناس۱۹۳۵۱۷۸۱۱:۰۵:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۴
ظریف: صلاحیت ریاست‌جمهوری را ندارم تنها جمله ای که ایشان با صداقت بیان کردند
احمد۱۹۳۵۱۸۰۱۱:۰۵:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۴
به هیچ وجه خدا رحم کند
ناشناس۱۹۳۵۱۸۲۱۱:۰۶:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۴
مردم از این لیبرالها که بفکر مردم نیستند خسته شدند
جواد۱۹۳۵۴۱۷۱۳:۱۰:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۴
کدام لیبرال؟ کشورهای لیبرال همگی در صدر دول پیشرفته هستند
علی۱۹۳۵۴۲۲۱۳:۱۴:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۴
آقای احمدی نژاد هم لیبرال بود؟
ناشناس۱۹۳۵۵۵۲۱۴:۳۱:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۴
سیاست اقتصادیش نئولیبرال و شوک درمانی بود.
ناشناس۱۹۳۵۵۲۱۱۴:۱۱:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۴
والا اگه بدونی اصلا معنی لیبرال چی هست
ناشناس۱۹۳۵۵۵۷۱۴:۳۵:۰۹ ۱۴۰۰/۲/۴
از طرف خودت حرف بزن نه مردم. ایشان بهترین گزینه هستند
ناشناس۱۹۳۵۱۸۶۱۱:۱۰:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۴
جناب آقای ظریف برای تحمل فشارهای ریاست جمهوری مناسب نیستند.
ناشناس۱۹۳۵۲۰۱۱۱:۱۹:۵۲ ۱۴۰۰/۲/۴
از نظر شما چه کسی مناسب است که مردم به خواسته شما لبیک بگویند و مشکلات مملکت یک بار برای همیشه حل شود .
ناشناس۱۹۳۵۲۸۹۱۲:۰۵:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۴
دکتر سعید محمد
ناشناس۱۹۳۵۲۰۵۱۱:۲۰:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۴
جواد ظریف یکی از برجسته ترین و باسواد ترین سیاستمداران ایران است. هر جای دنیا بود می توانست رییس جمهور درجه یکی باشد. اگر رییسی می تواند رییس جمهور باشد ظریف هم میتواند.
ناشناس۱۹۳۵۲۰۸۱۱:۲۱:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۴
البته که نه
ناشناس۱۹۳۵۲۱۰۱۱:۲۲:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۴
کسی که در مقابل حاکم یک کشور عرب زانو می زند باعث ننگ ایران است
ناشناس۱۹۳۵۲۲۵۱۱:۲۷:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۴
چرا دوستان خودتان را اینهمه زیر ذره بین خیرخواهانه! قرار نمیدهید؟
علی۱۹۳۵۲۳۱۱۱:۲۹:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۴
اگر ظریف برای ریاست جمهوری مناسب نبود ، اینقدر جناح اصولگرا و منتقد دولت را به تکاپو نمی انداخت که چنین و چنان !
ناشناس۱۹۳۵۲۶۷۱۱:۵۶:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۴
دقیقا
ناشناس۱۹۳۵۴۸۹۱۳:۴۹:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۴
عالی گفتید
ناشناس۱۹۳۵۲۳۵۱۱:۳۲:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۴
خیر
ناشناس۱۹۳۵۲۴۵۱۱:۴۳:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۴
ظریف عالی ترین گزینه برای ایران امروز
ناشناس۱۹۳۵۲۵۷۱۱:۵۰:۰۹ ۱۴۰۰/۲/۴
پس نه! سعید محمد مناسب است!؟
ناشناس۱۹۳۵۲۶۰۱۱:۵۴:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۴
اگر ظریف نیاد مشارکت20درصدر انتخابات را شاهد خواهیم بود...
ناشناس۱۹۳۵۲۸۸۱۲:۰۵:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۴
جك 1400 فقط همين.
ناشناس۱۹۳۵۲۹۲۱۲:۰۶:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۴
ظریف خودش گفته من بدرد این کار نمی خورم دمش گرم
سید۱۹۳۵۴۱۳۱۳:۰۷:۰۵ ۱۴۰۰/۲/۴
خیر
ناشناس۱۹۳۵۴۳۱۱۳:۱۹:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۴
اصلا مناسب نیستند فقط استاد سعید جلیلی استاد مذاکره بی نتیجه مناسب هستند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین