زالی: در شرایط اپیدمی برخورد قهری ضروری است/ همه مناطق تهران آلوده است

گروه اجتماعی الف،   3990113025 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران ضمن تاکید بر ضرورت توجه مردم به لزوم عدم تجمع و حضور در طبیعت در روز ۱۳ فروردین اظهارکرد: حضور افراد در طبیعت بار نحوست بشری به همراه خواهد داشت.

زالی: در شرایط اپیدمی برخورد قهری ضروری است/ همه مناطق تهران آلوده است

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی در یک برنامه تلویزیونی بر لزوم توجه مردم به اهمیت موکول کردن اجرای سنت روز طبیعت به فرصتی مناسب‌تر و خودداری از حضور در تجمعات با هدف مقابله با ویروس کرونا تاکید کرد و گفت: این ویروس، ویروسی فریبنده با پیچیدگی‌های خاص و منحصر به‌فردی است که راه حل به حداقل رساندن میزان ابتلا، کاهش ترددهای غیرضروری و تقلیل تجمعات غیرفردی است. حضور در جمع حداقل ۲ تا ۵ نفره و به مدت بیش از ۱۵ دقیقه و با فاصله کمتر از ۱.۵ متر، شانس ابتلا را به‌صورت تصاعدی افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: این ویروس از تجمعات افراد به عنوان بسترهای بیولوژیک نوین استفاده می‌کند. یک فرد می تواند بین دو تا سه نفر را به‌صورت تکانه‌ای مبتلا کند و در طول یک ماه ممکن است این تعداد به ۴۸۶ نفر افزایش یابد، این در شرایطی است که محیط پرتراکم نباشد و چگالی حضور افراد کم باشد.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران با اشاره به اینکه اکنون منحنی این بیماری شتابان است و هرگونه اقدام سهل‌انگارانه می‌تواند منجر به یک فاجعه شود، گفت: بسیاری از افراد همانطور که در روزهای پایانی سال به تذکرات توجهی نکردند، ممکن است امروز هم بی‌توجه باشند. در حال حاضر در بیمارستان‌ها میزبان افرادی هستیم که روزهای پایانی اسفندماه را در بازارها و محیطهای پرتراکم حضور داشتند. حضور هموطنان در طبیعت به مناسبت روز طبیعت، می تواند شروع یک سناریوی تلخ تا دو هفته آینده باشد.

زالی در خصوص علت تاکید بر خودداری از حضور افراد در طبیعت اظهارکرد: این پافشاری‌ها به علت نبود امکانات حفاظت بهداشتی، تسهیلات کافی، تراکم افراد و امکان استفاده از ظروف مشترک است و کم‌توجهی به این موارد ممکن است فردا ما را با یک بزنگاه مهم و مراکز درمانی را با باری غیر مترقبه روبه‌رو کند.

وی با اشاره به رشادت های کادر درمانی در این روزهای سخت اظهارکرد: علیرغم حماسه‌آفرینی کادر درمانی، بسیاری از آنان خسته شده‌اند و برخی حتی اگر شیفت هم نباشند برای حفظ سلامتی اعضای خانواده خود به منزل نمی‌روند و در بیمارستان می‌مانند. اعمال بار اضافی بر دوش رنجور آنان غیرمنصفانه و غیراصولی است. از طرفی عده‌ای از مردم هم به توصیه‌ها عمل کرده و این مدت را در خانه مانده‌اند.

زالی امسال را متفاوت از سال‌های دیگر دانست و گفت: حضور افراد در طبیعت بار نحوست بشری به همراه خواهد داشت همچنین منظور از منزل ماندن، ماندن با حداقل تعداد افراد در خانه است. امروز ایرانیان باید با حداقل تعداد سکنه روزشان را به پایان برسانند.

وی با اشاره به برخی باورهای غلط در خصوص کروناویروس تصریح کرد: این ویروس فقیر و غنی نمی‌شناسد و اکثر کشورهای دنیا را چه جهان سومی و چه ابرقدرت‌ها را درگیر کرده است. هیچ تضمینی نیست که اگر فردی مبتلا شد، با نوع خفیف آن مواجه باشد. درست است که این ویروس از طریق هوا منتقل نمی‌شود اما سرایت پذیری بالایی دارد و اگر شخصی مبتلا و بدون علامت باشد، می‌تواند کل جمع را مبتلا کند. از طرفی نحوه تنظیف، تهیه و شستشوی مواد غذایی در فضای باز ایمن نیست همچنین برخی از رفتارها همچون استعمال قلیان در پیک نیک‌ها پرخطر تلقی می‌شود.

به گفته وی سطح شهر را باید آلوده تلقی کنیم مگر خلاف آن ثابت شود، چراکه ممکن است تردد یک فرد آلوده در روزهای گذشته در محلی که برای استقرار انتخاب می‌کنید برای مبتلا کردن اعضای خانواده کافی باشد.

زالی از وجود بالغ بر 2260 بوستان و پارک در تهران خبر داد و تصریح کرد: این پارک‌ها تعطیل شدند و یگان حفاظت شهرداری از ورود افراد ممانعت می‌کند. در همین راستا از نیروهای شهرداری و مجموعه نیروی انتظامی تشکر ویژه دارم چراکه برنامه‌ریزی‌های قاطعانه‌ای را برای امروز انجام داده و مانع از استقرار افراد در هرگونه مناطقی که آراسته به چمن و فضای سبز است، شده‌اند حتی توقف خودرو در مجاورت فضای سبز نیز مشمول جریمه نقدی می‌شود.

ضرورت برخورد قهری در شرایط اپیدمی

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران گفت: در اپیدمی تعارف را باید کنار گذاشت و با مردم باید برخورد قهری صورت گیرد. تاکنون با نصیحت و توصیه پیش رفتیم اما از این به بعد باید قاطعانه برخورد شود. افرادی که به این توصیه ها بی‌توجه هستند هم جان خود را به خطر می‌اندازند و هم حقوق شهروندان دیگر را پایمال می‌کنند. در این روزها شاهد بودیم برخی عزادار شدند و حتی از برگزاری یک مراسم کوچک هم محروم بودند. تمامی مساجد و نمازهای جمعه تعطیل شده‌اند پس دلیلی ندارد با افرادی که بی‌توجه به تاکید مسئولان به طبیعت می روند، قاطعانه برخورد نشود.

وی ادامه داد: دیابتی‌ها و مبتلایان به مشکلات تنفسی، اولین و دومین گروه پرخطر در این اپیدمی معرفی می‌شوند. با توجه به آمار بالای این دو مورد، برای توقف این چرخه نباید اجازه دهیم ویروس، میزبان جدید پیدا و آن را تسخیر کند.

زالی به نقش نفر سی و یکم مبتلا به این ویروس در گسترش آن در کره شمالی اشاره کرد و گفت: این فرد با وجود علائم، علاوه بر اینکه نه خود را قرنطینه کرد و نه به نکات بهداشتی توجهی داشت، در یک مراسم مذهبی شرکت کرد و آمار مبتلایان را تصاعدی بالا برد. شانس ابتلا با کاهش فاصله بین افراد، افزایش زمان حضور در کنار فرد مبتلا و تجمع بیش از پنج نفر مرتبظ است. راه فائق آمدن بر این بحران، شکستن چرخه استمرار بقای ویروس در طبیعت است.

مناطق تهران از نظر میزان آلودگی به کروناویروس همگن شده‌اند

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران تصریح کرد: تا قبل از ۲۰ اسفند برخی از مناطق در تهران میزان آلودگی بیشتری نسبت به سایر مناطق داشتند اما امروز بر اساس یافته های اپیدمیولوژیک مناطق کاملا همگن شده‌اند.

وی اظهار کرد: در روزهای آغازین، همکاران در مراکز درمانی حتی از حداقل‌های حفاظت بهداشتی نیز محروم بودند. تعداد زیادی شهدای سلامت را در این مسیر تقدیم میهن کردیم و بسیاری از تلاشگران اکنون در منزل در حال سپری کردن دوران نقاهتشان هستند. این قبیل جانفشانی در سال‌های اخیر کمتر دیده شده بود. این افراد فرزندان، خواهران و برادران ما هستند و در خانه ماندن مردم درخواست جدی تیم درمانی است.

زالی در تشخیص زودرس و ایزولاسیون را بزرگترین راهبرد مقابله با ویروس کرونا خواند و گفت: از هموطنان درخواست دارم با پر کردن فرم های خود اظهاری در سامانه سیب و همکاری با نیروهای بهداشتی ما که در غالب سامانه تلفنی ۴۰۳۰ وضعیت افراد را پیگیری می‌کنند، ما را در مسر غربالگری همراهی کنند.

جریمه ۵۰۰ هزار تومانی در انتظار خودروهایی که در حاشیه فضای سبز توقف می کنند

سردار نوریان - سخنگوی ناجا - ضمن تشکر از مسئولان به علت اعمال طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اظهار کرد: به عنوان عضوی از ستاد مقابله با بیماری کرونا از هموطنان درخواست می‌کنم علاوه بر صرف نظر از سایر آداب و رسوم عید نوروز تاکنون، از ادای مراسم روز طبیعت مطابق با سنت نیز خودداری و کمک کنند تا در این مسیر به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: اطمینان داریم اکثر مردم همراهی خواهند کرد و قطعا همکاران در پلیس راه، پلیس راهور و پلیس پیشگیری با بخشی دیگر که بی توجهند طبق قانون برخورد می‌کنند.

نوریان از اعمال جریمه نقدی به ارزش ۵۰۰ هزار تومان به ازای توقف خودرو در حاشیه پارک‌ها و بوستان‌ها خبر داد و گفت: هر ایرانی خود باید رسانه و پایبند به پویش «در خانه می‌مانیم» باشد به ویژه در روز طبیعت.

وی ضمن تاکید بر اهمیت عدم خروج از منزل در این شرایط اظهارکرد: در زمان آغاز شیوع این بیماری، تمام دنیا شاهد بودند که همکاران در ستاد مبارزه با کرونا ۲۴ ساعته در خدمت مردم انجام وظیفه کردند تا چاره‌جویی، پیشگیری، کنترل و مهار این ویروس صورت گیرد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در پایان گفت: برنامه‌ریزی‌های دقیقی میان همکاران در بخش مدیریت شهری و نیروی انتظامی برای امروز انجام شده است و پلیس پیشگیری، پلیس راهور و یگان نیروی انتظامی همگی در این مسیر مسئولیت دارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۹۶۴۲۴۱۲:۵۶:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۱۳
هر چی میکشیم از این تهرانیها و کرجی هاست
آریابان۱۳۹۶۴۲۸۱۲:۵۹:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۱۳
واقعا "تعارف را باید کنار گذاشت و با مردم باید برخورد قهری صورت گیرد" با اونهائیکه با لاابالی گری و بی توجهی حداکثری به حقوق دیگران ، ابائی ندارند که باعث بیماری و حتی مرگ اونها بشوند !!!!!!؛ شوربختانه اینگونه همه گیری ها مشابه اسکی و یا رانندگی کردن است که گهگاه یک فرد ناشی و یا بی توجه همه چیز را بهم میریزه و فاجعه می سازد !!!!!!
ناشناس۱۳۹۶۵۳۹۱۴:۲۷:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۱۳
درست نقطه مقابل این نظر را روحانی دارد در همین سایت در تقابل اند یکی صاحب قدرت دیگری متخصص کی اشتباه می گوید؟
ناشناس۱۳۹۶۵۴۷۱۴:۳۳:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۱۳
به خاطر بی عرضگی دولت همه این اتفاقات افتاد
حر۱۳۹۶۷۷۴۱۷:۵۸:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۱۳
ایکاش طرح فاصله گذاری در مورد میادین میوه وتره بار (صفهای پرداخت پول و فشردگی افراد در صفها بدون وسایل حفاظتی) ، در فروشگاههای بزرگ .. ( که تنها صندوق دارها با وسایل حفاظتی مجهز شده والباقی به امان خدا رها شده اند) ، در صفهای نانواییهای چند واحد پخت بویژه جنب میدان تره بار .. ) رعایت میشد . با مشاهدات عدیده میدانی با این شیوه خرید تنها کمک به شیوع کرونا ومرگ افراد نا آگاه و بیگناه و فرسودگی کادر درمان نتیجه ای حاصل نخواهد شد .
ناشناس۱۳۹۶۸۸۷۲۰:۲۹:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۱۳
دو هفته قرنطینه سنگین را اگر همه همکاری کنند این ویروس کاهش خواهد یافت.
ناشناس۱۳۹۶۹۴۶۲۱:۳۱:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۱۳
آقا این حرفای مال جنگ جهانی اول ه ..
ناشناس۱۳۹۷۰۷۶۰۰:۱۲:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۱۴
اولا اگر اینقدر برایتان مهم است ماسک را در داروخانه ها که با کاغذ ماسک نداریم مواجه میشویم را به صورت گسترده توزیع کنید.چون برخی افرادی که کرونا دارند هیچ علامتی ندارند و فکر میکنند سالمند و بدون ماسک تردد میکنند.و هزاران نفر را آلوده می کنند. متاسفانه مشاهده می شود هر جا که جریمه و درآمدی باشد کارها سریع و با نظارت عالی انجام میشود.دوما مگر نگفتید که خروج از استان فقط ممنوع است؟ پس چرا بدون اطلاع رسانی راه های داخل استانی را حتی بستید؟ در روز 13 فروردین فقط گفتید مردم به جاهای تجمع و پاک ها نروند. ولی جاده لشگرک را بستید.و با اینکه مردم همکاری کردند و دور زدند اخطار شهرداری فرستادید. اخطار مردم به شما باید چگونه ارسال شود؟
ناشناس۱۳۹۷۳۰۴۰۹:۱۶:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۱۴
باید از هر گونه دخالت در کار ستاد مقابله با کرونا پرهیز کرد و زمان داد تا کرونا ریشه کن کامل شود. اصلا نباید عجله کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین