بانوان، حضور در ورزشگاه‌ها، باید یا نباید

سید شهاب الدین بدیع زادگان، گروه تعاملی الف،   3980701016 ۶۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
بانوان، حضور در ورزشگاه‌ها، باید یا نباید

هر دولت در هر نظام مردم گرا قوانینی را تصویب و اجرا می‌نماید تا حقوق مادی و معنوی ملتش را در قالب قانون اساسی بتواند برآورده سازد. از آن فراتر، قوانینی است که سرچشمه از قوانین الهی و آسمانی داشته باشد. به قول سعدی سخن‌سرا: حریف مجلس ما خود همیشه دل می‌برد علی الخصوص که پیرایه‌ای بر او بستند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ما این دارد و آن نیز هم. حقوق اجتماعی و برابری و عدالت در اصول و موادی از قانون اساسی مصرح است؛ از جمله اصل سه که برای نیل به اهداف مقدس اصل دو، دولت را موظف به ایجاد محیط مناسب برای رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان و تقوا و مبارزه با کلیه‌ی مظاهر فساد و تباهی، و بالابردن سطح آگاهی‌های عمومی در همه‌ی زمینه‌ها کرده است. نیز اصل نوزده بر مساوی بودن حقوق اقوام، اصل بیست بر یکسانی حمایت قانون از زن و مرد، و اصل بیست و یک خاصه به حقوق زنان تأکید دارد. در اصل بیست و دو نیز نظام به حفظ حیثیت، جان، مال، حقوق و ...اشخاص مکلف شده است.

اکنون که بیش از چهل سال از تولد این نظام مقدس می‌گذرد، و به مرزهای پختگی و دلیری و استواری و استحکام رسیده، مدتی است هر از گاهی ندای برابری حقوق زنان با مردان در زمینه‌های گوناگون ورزشی به گوش می‌خورد. ندای خوبی است؛ و خواسته‌هایی به حق، که بیشتر حول محور حضور بانوان در ورزشگاه‌ها می‌چرخد و نه شرکت آنان در رشته‌های مختلف ورزشی. چه این که رشته‌های ورزشی که در اوان انقلاب تصور شرکت بانوان در آن رشته‌ها داده نمی‌شد اکنون با نگرشی وسیع و بعضا ساهلانه آغوش خود را برای پذیرش دختران و زنان باز نموده‌اند؛ و از قضا افتخارات دور از انتظاری را نیز به همراه داشته‌اند. فوتبال، والیبال، هاکی، فوتسال، بسکتبال ...و ورزش‌های مردانه‌ای چون وزنه برداری و کشتی و پرتاب دیسک و چکش و ورزش‌های رزمی از آن جمله است.

خواسته‌ها به حق است؛ لکن برای هر کاری زیرساختی لازم است. در این مقال به دنبال مقصر نیستیم؛ و کاری هم به گذر چهل سال و برآورده شدن یا نشدن نیاز نیم جمعیت ایران نداریم؛ که خود البته بررسی‌های جداگانه‌ای می‌طلبد. موضوع سخن در این جا شتاب بیش از حد و بالاگرفتن خارج از انتظار نیازی است که به نظر می‌آید از حد طبیعی و روند عادی و قانون مدارانه‌ی ابراز آن فراتر رفته است. نباید از این نکته غافل بود که نظام از یک سو اکنون از سوی دشمنان قسم خورده‌ای که سعادت این ملت را از چند صد سال پیش تا به حال نه خواسته‌اند، و نه فرصت آن را داده‌اند تحت فشار، و از سویی دیگر با دلسوزانی که به هر روی زمان حال را بهترین موقع برای ابراز این نیاز و پیگیری آن می‌دانند مواجه است. این نوشته در پی نفی این خواسته نیست؛ و براین باوریم که نظام ما زودتر از این‌ها باید به آن می‌پرداخت. اما نمی‌توان تمامی سهل‌انگاری‌ها و ندانم کاری‌ها و روزمرگی‌ها را به گردن جنگ و تحریم و دشمنی کشورهای سلطه گر انداخت، و از زیر بار مسؤولیت‌ها لیز خورد. به هر حال گذشته‌ها گذشته است؛ و باز هم بنا نیست شخص یا نهادی را دراز کنیم و شلاق کیفر بر او بزنیم.

چیزی که اکنون مشاهده می‌شود حضراتی هستند که از یک سو دم از حقوق زنان و دختران می‌زنند، و برای تماشای فوتبالشان بیش از آنان یقه پاره می‌کنند. اینان آیا نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند که در حین مسابقه و پس از آن چه الفاظ رکیک و شرم‌آوری که بین برخی تماشاگران -که بی‌جا خود را علاقه‌مند فوتبال و تماشاگر جا می‌زنند- رد و بدل می‌شود؟ آیا به فضای هیجانی خاصی که بین پسران جوان و آقایان پس از هر مسابقه، علی الخصوص از نوع حساس آن، ایجاد می‌شود آگاهی دارند؟ حاضرند آیا مادر، همسر، خواهر یا دخترشان به یک چنین جمعی بروند؟ آیا آسایش روح و روان بستگان خویش را تضمین می‌نمایند؟ تضمین می‌نمایند عفت روحی و سلامت روان بانوان را پس از تماشای یک فوتبال چالشی؟ فرض کنید یکی از همین دلبندان شما در حال خروج از مسابقه‌ای همچون فوتبال- که نمونه‌های آن در اصفهان و خوزستان و تهران با آن صحنه‌های وحشتناک و خارج از کنترل درگیری طرفداران عصبی دو تیم دیدیم - مواجه شوند؛ به راستی باید چکار کنند؟ این سینه چاکان چنان‌چه به فرض حداقلی، خونی از دماغ دختری بیرون آمد، آیا خود کاسه داغ‌تر از آش نمی‌شوند و ارکان نظام را زیر سؤال نخواهند برد؟ و موج‌های اتهام را علیه ارگان‌های ذیربط روانه نمی‌سازند؟ تصور این گونه فرضیات زیاد است و نیازی به شرح بیشتر نیست. اما این فرض‌ها نافی وظیفه‌ی نیروهای حافظ امنیت جان و مال مردم نیست؛ و بهانه‌ای برای زنده تماشا نکردن فوتبالی شاد توسط بانوان علاقه‌مند دست نمی‌دهد.

به مثابه‌ی «الانسان حریص علی ما منع» می‌توان بسیاری از بانوان را در جامعه و حتی در خانواده‌های خود مشاهده کنیم که پیش از این آن‌چنان علاقه‌ای به تماشای فوتبال یا فوتسال و ... از خود نشان نداده‌اند، و حتی پای تلویزیون هم به این مسابقه‌ها اعتنایی نمی‌کرده‌اند، اما در این برهه از زمان برای کنجکاوی هم که شده خود را به ظاهر علاقه‌مند نشان داده یا واقعا مشتاق شده‌اند.

نمونه‌ها در سیگار و غلیان کشیدن بانوان و حتی دختران کم سن و سال در پارک‌ها و بوستان‌ها قابل مشاهده است. به هر حال سبب هر چه می‌خواهد باشد؛ قوای سه گانه‌ی نظام با توجه به نوع تجربه و مسؤولیت زیر مجموعه‌هایشان وظیفه دارند زیر ساخت‌های کافی و نه حداقلی را برای برآورده ساختن این نیاز فراهم سازند. زیر ساخت‌های فیزیکی ورزشگاه‌ها باید مناسب سازی شود؛ که لزوما دیوار کشی نیست. جداسازی امری است که با دیوار کشی - که برای راحتی کار نیروهای انتظامی است و هر از گاهی پیشنهاد می‌شود - تفاوت دارد. از ابتدای انقلاب تا کنون اجتماعات دیگری نظیر نمایشگاه‌ها و نماز جمعه‌ها در جای جای کشور بوده و هست؛ که مردان و زنان و پسران و دختران و حتی کودکان بدون هیچ دغدغه‌ای به آن وارد و خارج می‌شوند، و تحرک خاصی به ظاهر از سوی نیروهای انتظامی با وجود حضور آنان، مشاهده نمی‌شود. این ارگان‌ها به خوبی در این چهل سال در برقراری امنیت این‌گونه مراسم، ورزیده و آب‌دیده شده‌اند؛ و درس خویش را خوب بلدند.

هم مردم با فرهنگ و متدین و هم اندیشمندان و فرزانگان و دلسوزان جامعه خوب می‌دانند که حقوقی که اسلام و نظام اسلامی برای زنان قایل شده است تفاوتی بعضا زمین تا آسمان با حقوق لیبرالی و دموکراسی غرب دارد؛ و آن حفظ شأن و پایگاه و جایگاه فردی و اجتماعی بانوان است. آنان که عامدانه یا از روی فراموشی به روی خویش نمی‌آورند از این دایره بیرونند. اگر قرار باشد در نظام ما میان مرد و زن در تمامی عرصه‌های ورزشی و فرهنگی و اجتماعی برابری از نوعی که در کشورهای به اصطلاح پیشرفته و کشورهای دیگری که از آنان الگو ساخته‌اند برقرار شود، این عین تبعیض خواهد بود. زیرا هر جنس نیازهای متناسب با روح و جسم خود را می‌طلبد؛ و این مطلبی نیست که بر اندیشمندان پوشیده باشد. بدیهی است اگر قرار بر برابری کامل بود، نیازی به خلقت زوج متفاوت نبود؛ و هر دو باید از یک جنس آفریده می‌شدند.

بنابراین به نظر می‌آید – و گریزی نیست- که باید شاهد تحرک و فعالیت و مسؤولیت شناسی بیشتری از جانب ارگان‌هایی مانند وزارت ورزش و جوانان، وزارت کشور، شهرداری ها، وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و سایر نهادهایی که بتوانند در تهیه‌ی زیر ساخت‌های مناسب شأن و منزلت بانوان کمک کرده و اظهار نظر نمایند باشیم.

دیدگاه کاربران

هاشمی۱۱۰۴۱۲۷۰۸:۰۶:۲۹ ۱۳۹۸/۷/۱
ایا واقعا مشکلات کشور در چنین مسائلی است؟ افسوس برای ....
ناشناس۱۱۰۴۳۰۳۱۰:۰۹:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۱
اره واقعا و فکر کن از جمعبت ۴۰ میلیون زنان به جرات می تونم بگم که کمتر از نیم درصدی که می خواهند بروند به ورزشگاه ابن همه خبر پراکنی می کنند
ناشناس۱۱۰۴۵۹۷۱۲:۴۹:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۱
خیلی کسانی که خواهان حق ورود زنان به ورزشگاه هستند حتی اگر این حق را به دست آورند به ورزشگاه نمی روند. ولی برای آنها مهم این است که کسی حق شان را به زور نگیرد. خود من مرد هستم و به ورزشگاه نمی روم. ولی اگر حق رفتن به ورزشگاه از من سلب شود، از آن نمی گذرم.
سعید۱۱۰۴۹۴۴۱۶:۲۸:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۱
حتی اگر حرف شما درست باشه و نیم درصد هم این درخواست رو داشته باشن، کسی نمیتونه این حق رو ازشون بگیره. ضمنا بحث اگر فحاشی و جو استادیومها هست که قبل از اینکه جلوی زنان رو میگرفتین، ورود بچه های زیر 18 سال و خصوصا کودکان رو ممنوع میکردین. در هر صورت بدیهی هست که مثل تمام دنیا منطقیش اینه که ورود خانمها آزاد باشه، طبیعتا شرایط بهتر هم میشه
ناشناس۱۱۰۴۶۴۴۱۳:۲۰:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۱
زنان ایران برای پیش پا افتاده ترین مسائل اجتماعی باید مبارزه سخت کنند!؟
ناشناس۱۱۰۴۷۹۲۱۴:۵۶:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۱
اول باید غیرت از دست رفته مردان را باز گرداند
ناشناس۱۱۰۴۹۲۵۱۶:۱۸:۰۶ ۱۳۹۸/۷/۱
غیرت یعنی زنان خودشون شعور و درک ندارند و مردها باید بنا بر میل و سلیقه ی خود آنها را محدود کنند ؟؟!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۱۰۵۰۳۷۱۷:۲۲:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۱
آفرین به قول امام علی غیرت مردها کم شود زن ها..
بازنشسته۱۱۰۵۰۰۳۱۷:۰۲:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۱
در باره رفتن زنان به ورزشگاه و دیدن مسابقات فوتبال چه بحثها که نشده و نمیشود. اگر از نظر شرعی اشکال دارد من نمیدانم و در حد من هم نیست که اظهار نظر کنم. ولی فکر میکنم که تمام این بحثها توهین مستقیم به ما مردان است. یعنی این مردان مسلمان و مومن آنقدر کنترل خودشان را ندارند که در حضور خانمها رفتار نا پسند و کلمات رکیک برزبان میآورند. واقعا این توهین به این جوانها نیست؟
ناشناس۱۱۰۴۱۳۳۰۸:۱۵:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۱
یک راه ساده این است که زنان یک روز و مردان یک روز در استادیوم باشند. اینکه خیلی ساده است .
ناشناس۱۱۰۴۳۷۰۱۰:۴۷:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۱
در این سالها میشد این کار را کرد ولی به نظر دلیل عدم اجازه به زنان ، اختلاط زن و مرد نیست .
ناشناس۱۱۰۴۶۶۳۱۳:۳۴:۰۰ ۱۳۹۸/۷/۱
یعنی چی ؟؟؟؟یعنی هر مسابقه رو دوبار برگزار کنند!!!!!
ناشناس۱۱۰۴۱۳۸۰۸:۱۸:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۱
الان که دیگه ورود بانوان آزاد شده همه باید رعایت کنند و مودب باشند
ناشناس۱۱۰۴۳۰۷۱۰:۱۱:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۱
الان در جامعه مثلا رعایت می کنید؟ خود زنان چی ؟ این خانم هایی که می خواهند بروند به ورزشگاه بیشترشان جز همین ها هستند
ناشناس۱۱۰۴۴۳۷۱۱:۱۴:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۱
نه اینکه خود بانوان خیلی مؤدب هستند!!!!
ناشناس۱۱۰۴۱۳۹۰۸:۱۹:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۱
رشد فضائل اخلاقي ؟ تمام بچه هاي همسن من بعد از انقلاب بدنيا آمديم توي همين مدارس و دانشگاه ها و محيط بيرون و سركار و خانواده رشد كرديم تا بحال شده از خودتون سوال كنيد كه چرا اوضاع جامعه ما اين شكليه ؟ تا بحال شده از خودتون سوال كنيد اين همه تبليغ توي در و ديوار در مورد عفاف و حجاب و پاكدستي و....... پس چرا وضع اينجوريه ؟
ناشناس۱۱۰۴۱۴۲۰۸:۲۲:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۱
خب مسلمه که در جو کاملا مردانه دعوا هست و الفاظ رکیک هست. حتی در یک مهمانی مردانه الفاظی به کار میره که در مهمانی که همون مردان با خانواده هاشون هستند اصلا بکار نمیره. همین مردان که توی استادیوم هستند مثلا وقتی سوار بر اتوبوس دارن میان ورزشکاه بازم الفاظ رکیک به کار میبرن؟ قطعا وقتی جو ورزشگاه خانوادگی بشه حتی اگه افراد نخاله بخوان الفاظ زشت بکار ببرن اکثریت مانع اینکارشون میشن و بعد از مدتی این قضیه کاملا حل میشه. متاسفانه نگاهتون به مسائل به جای اینکه علمی باشه احساسی هست.
ناشناس۱۱۰۴۱۴۶۰۸:۲۴:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۱
زنان نه تنها باید بتوانند به ورزشگاه ها بروند بلکه باید بتوانند به سربازی هم بروند.
ناشناس۱۱۰۴۳۶۷۱۰:۴۷:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۱
قانون سربازی رفتن بانوان تصویب شود چشم می روند
پیرمرد۱۱۰۴۳۷۲۱۰:۵۰:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۱
قبلا می رفتن و هیچ مشکلی نبود.
ناشناس۱۱۰۴۴۹۷۱۱:۴۷:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۱
داداش من قانون سربازی اجباری را که خانم ها به شماها تحمیل نکرده اند بسیاری از خانم ها به خاطر سربازی و کارهای بی ربطی که پسران و برادران و همسرانشان به مدت دو سال مجبور به انجامشان هستند بسیار شاکی هستند مثلا برادر من با لیسانس حقوق از دانشگاه تهران به عنوان پاسبان وظیفه برق آفتاب در میدان تجریش دو سال خدمت کرد ! این کار اصلا ربطی به تخصص او نداشت و دو سال عملا عمرش به فنا رفت جوانان دیگر هم همینطور ولی در این موضوع خانم ها مقصر نیستند حالا خانم ها به دلیل بارداری و زایمان اغلب شغل خود را از دست می دهند چون در شرکتهای خصوصی کسی مدافع حقوق مادران نیست شما مقصری ؟؟؟؟ نه مقصر قانون مملکته
ناشناس۱۱۰۴۱۵۳۰۸:۲۸:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۱
در همه جای جامعه امکان بی ادبی و اهانت وجود داشته است ، کجای عقل است که به این دلیل زنان را باید از رفتن به جامعه بازداشت؟!!؟.
آریابان۱۱۰۴۳۸۱۱۰:۵۱:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۱
این نگرشی درست است . اینکه "در حین مسابقه و پس از آن الفاظ رکیک و شرم‌آوری که بین برخی تماشاگران ، رد و بدل می‌شود" آیا مورد آسیب شناسی قرار گرفته ؟!؟!؟!؟!؟ آیا علت پیدایش چنین ویروس و آفتی در میان برخی تماشاگر های فوتبال !!!!!! بررسی شده ؟!؟!؟!؟!؟ چرا در سایر ورزش ها امکان حضور زنان میسر می باشد ولی در فوتبال ، نه ؟!؟!؟!؟!؟ آیا نباید بعوض پاک کردن صورت مسئله به فکر حل کردن آن بود ؟!؟!؟!؟ آیا چنین جوی انباشته از بی حرمتی و بی ادبی (حتی در حضور مردان !!!!!) باید همواره ادامه یابد بی آنکه راه چاره ای برایش اندیشه شود ؟!؟!؟!؟
ناشناس۱۱۰۴۱۵۸۰۸:۳۰:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۱
اگر آزاد می گذاشتند زنان بسیار اندکی می رفتند. ولی الان چنان حیثیتی کرده اند که دیگر کسی جلودارشان نیست
ناشناس۱۱۰۴۳۱۵۱۰:۱۴:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۱
وقتی از تمدن اسلامی حرف می زنند و به زن ها می گویند بیایید کار کنید در بیرون از خانه بله دیگر درخواست های غیر دینی افزایش پیدا می کند راهی است که جوامع دیگر رفتند و اقایان فکر کردن بگویند با حجاب می توانید بیایید بیرون نمی دانند که یک روزی این را هم بر باد خواهند داد و حالا ....
ناشناس۱۱۰۴۱۶۴۰۸:۳۴:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۱
اینکه در استادیوم برخی از تماشاگران فحش میدهند و یا الفاظ رکیکی استفاده میشود نمایشگر ضعف فرهنگی و عدم کارکرد دستگاهای تبلیغاتی و تربیتی ماست که حتی پس از چهل سال هنوز جوانان را به با ادب و بی ادب تقسیم میکنیم . مگر همین نوع ادمها در خارج از استادیوم ها نیستند پس اموزش و پرورش چه کرده است . زیر ساختها نه در استادیوم ها مهیا نشده . اساسا همیشه قرار است یک نیروی خارجی مثل فیفا بیاید به ما تکلیف کند تا به اصطلاح زیر ساختها مشخص شوند .....
ناشناس۱۱۰۴۱۶۸۰۸:۳۸:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۱
عکس دو نفر رکابی پوش عصبانی رو آوردید جلو چشم تا مقاله بیشتر اثر کنه تو مخاطب
ناشناس۱۱۰۴۲۲۲۰۹:۲۲:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۱
این رکابی پوش ها را نباید به ورزشگاه راه می دادند.
ناشناس۱۱۰۴۲۹۹۱۰:۰۷:۵۲ ۱۳۹۸/۷/۱
دقیقا چون دو نفر ادب لباس پوشیدن ندارند همه باید محدود بشن ؟؟ الان توی مجتمع ما دو تا مرد داریم که با رکابی و شلوارک در مشاعات تردد می کنند علیرغم خواهش ریش سفیدان و مدیران ساختمان با لجبازی به کارشون ادامه می دن ما چکار باید بکنیم خانم ها از خونه بیرون نیان ؟؟
ناشناس۱۱۰۴۴۱۳۱۱:۰۳:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۱
بعضی ها ادب حضور در اجتماع ندارن ورزشگاه و غیر ورزشگاه هم فرق نداره .. یا با لباس افتضاح میاد جلوی در آشغال بذاره بیرون چاره فقط نگاه نکردنه و آموزش نحوه ی درست رفتار در اجتماع همه جا که قانون نمی تونه با زور نظم برقرار کنه
ناشناس۱۱۰۴۱۷۲۰۸:۴۵:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۱
رفتن به ورزشگاه اختیاری است نه اجباری .
ناشناس۱۱۰۴۱۷۵۰۸:۴۶:۱۷ ۱۳۹۸/۷/۱
نویسنده محترم اگر خانمی نخواهد الفاظ رکیک و ... بشنود خودش به ورزشگاه نمیرد و اگر بخواهد بشنود میرود و نیاز به وکیل و وصی نیست . پس شماها نگران و غصه نخورید هر کسی اختیار خودش را دارد نیاز نیست به زور کسی را به بهشت فرستاد.
ناشناس۱۱۰۴۴۸۱۱۱:۳۸:۰۷ ۱۳۹۸/۷/۱
نویسنده مقاله با احتیاط حرف زده وگرنه همه میدونن مسئله فقط فحاشی نیست! بلکه ممکنه مسائل ناموسی بوجود بیاد، همونطور که بر اثر عصبانیت فحش ناموسی میدن.. بعد همین میشه پیراهن عثمان و آبرومون رو تو دنیا میبرن. البته نظر منم اینه که تا حالا باید شرایط حضور بانوان فراهم میشد، ولی الان فراهم نیست
ناشناس۱۱۰۴۲۱۴۰۹:۱۲:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۱
چرا همیشه به همسر و خواهر و مادر خواننده و مسئول متوصل می شوید؟ این چه توجیهی است؟ مگر کسی را جبور به حضور کرده اند؟ محیط ورزشگاه برای همه شناخته شده است. هر کسی مایل باشد می رود و اگر ناراحت شد دیگر نمی رود! ضمن آنکه پس از یک دوره گذار، تعادل برقرار می شود. مگر در خیابان وضع چطور است؟
ناشناس۱۱۰۴۵۰۹۱۱:۵۵:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۱
معلومه چه کسانی دلشون میخواد به ورزشگاه برن . زن ودختر نجیب و باحیا بعیده دلش بخواد تو همچین فضایی باشه
ناشناس۱۱۰۴۲۹۳۱۰:۰۴:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۱
بعله حضور افراطی انها در جامعه از افتخارات بشری امروز است!! که به سمت کارهای خیانتی سوق داده شده اید یا طلاق رو به گسترش یافته
ناشناس۱۱۰۴۳۲۰۱۰:۱۸:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۱
توی پارک نهج البلاغه زیر پل همت یک تونل خیلی خوب هست که به پارک صفا بخشیده و تردد از آن به دلیل جریان هوای خنک بسیار لذت بخشه تعدادی ازاذل و اوباش موقع تردد با صدای سگ و گربه و انواع حیوانات در فضای بسته تونل موجب آزار و اذیت می شوند بعضی وقتها هم بصورت دسته ای در پارک تردد می کنند و حرفهای رکیک می زنند که در حضور خانواده ها اصلا مناسب نیست و چون تعدادشان زیاد است و جاهل هستند امکات تذکر و برخورد وجود ندارد من به دختر نوجوانم توضیح داده ام که این افراد اراذل و اوباش هستند و رفتارشان بسیار زننده است و ایشان موقع روبرو شده با این افراد بی توجه حتی به آنها نگاه هم نمی کند بقیه هم همین کار را می کنند چاره ای جز این داریم ؟؟ نه اراذل و اوباش هم جزو اجتماع هستند البته از نوع آسیب اجتماعی که افراد باید روش برخورد با آنها را یاد بگیرند پارک نرفتن ما راه حل مقابله با این افراد نیست
ناشناس۱۱۰۶۶۷۸۲۰:۴۶:۱۴ ۱۳۹۸/۷/۲
دقیقا، تصور کنید هر جایی اراذل هستند هیچ کس نره، اون وقت همه جا به تسخیرشون درمیاد.
صمصام۱۱۰۴۳۶۶۱۰:۴۶:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۱
من تصویر بدتر از این برای شما راجع به یک موضوع دیگه میارم نیازی نبود این تصویر را بگذارید زمانی هیچ کس در ایران کمر بند ایمنی نمی بست اما الان همه مردم ایران کمر بند میبندند در مورد جو ورزشگاهها هم همین گونه است . مطمئن باشید با ورود زنان به ورزشگاهها جو سالم خواهد شد زمان مشکل را حل خواهد کرد
ناشناس۱۱۰۴۳۷۷۱۰:۵۰:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۱
فحش دادن با صدای بلند در حضور دیگران اخیرا اصلا زشت و زننده نیست ! واقعا جای تعجب داره طرف داره با موبایل حرف می زنه رکیک ترین حرفها را فریاد می زنه بی توجه به اطراف و مردم کسی هم معترض نمی شه چون طرف عصبانیه یا عادت به فحاشی داره همه بی صدا از کنارش می گذرن !
ناشناس۱۱۰۴۳۹۲۱۰:۵۵:۴۲ ۱۳۹۸/۷/۱
اینهمه طرحهای رعد نیروی انتظامی که اوباش و اراذل و مزاحم نوامیس رو دستگیر میکنه دقیقا از کجا جمع آوریشون میکنه؟ از ورزشگاه؟ یا از تو کوچه و خیابون؟ پس باید بگیم بانوان تو کوچه و خیابون هم نیان که اراذل فحش میدن و مزاحمت ایجاد میکنن؟!!!
امیر۱۱۰۴۳۹۹۱۰:۵۷:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۱
فقط ورزشگاه نیست که ! توی محل ما دو تا برادر سر ارث و میراث دعواشون شده بود به همدیگه فحش های رکیک ناموسی می دادن ! چرا ؟؟ چون در موقع خشم و هیجان توان مدیریت رفتار خود را ندارند ما در کجای آموزش فرزندان مملکت داریم اشتباه می کنیم که به عنوان بچه مسلمان به محض احساس خشم دهانشان به ناسزا و فحش رکیک ناموسی باز می شود ؟؟ چرا برای مادرهای هم احترام قائل نیستند ؟؟ مقام مادر در فرهنگ ما در حد فحش های ناموسی تنزل کرده ؟؟ باید برای فحاشی کردن در اجتماع و حضور دیگران بخصوص از نوع ناموسی مجازات سنگین گذاشته بشه تا این فرهنگ غلط تغییر کنه الف سانسور نکن این که گفتم واقعیته که همه می دونن ولی کسی اعتراض نداره
ناشناس۱۱۰۴۴۰۲۱۰:۵۸:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۱
نیروهای انتظامی و امنیتی که امنیت راهپیماییها و نمازجمعه ها و پیاده رویهای خانوادگی و همایشها و جشنواره ها و .. را تامین میکنند، توان تامین امنیت زنان در یک محیط بسته استادیوم را ندارند؟ از این بهانه ها نیاورید .. مشکل شما توانستن نیست، مشکل شما اراده و خواستن است
ناشناس۱۱۰۴۴۰۵۱۰:۵۹:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۱
قلیان کشیدن بخصوص توسط یک فرد کم سن و سال بطور کل کار نکوهیده ای است چه پسر باشد و چه دختر ضمنا اگر برخی تماشاچیان آقا بی اخلاق هستند چرا خانمها باید مجازات شوند بهتر است آن بی اخلاق ها را راه ندهید اگر بلیط ها اسم و شماره صندلی داشته باشند شناسایی بی اخلاقها کاری ندارد ولی انگار نان عده ای در گرو بی اسم و شماره کردن بلیطها است
ناشناس۱۱۰۴۴۲۳۱۱:۰۶:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۱
خواسته های جامعه شتاب بیش از حد دارد؟!! یعنی برای ورود زنان به استادیوم، بیش از 22 سال باید انتظار کشید؟ شتابش زیاد نیست، این شما هستید که لاکپشتی حرکت می کنید و از تحولات عقب افتاده اید.
ناشناس۱۱۰۴۴۲۷۱۱:۰۷:۰۶ ۱۳۹۸/۷/۱
دوچرخه سواری و موتورسواری بانوان چه زیرساختی نیاز دارد که در بعضی شهرها ممنوع شده است؟
ناشناس۱۱۰۴۴۲۹۱۱:۰۸:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۱
مگر زنان طفل صغیر هستند که شما برایشان تصمیم بگیرید؟ هنوز اون حال و هوای پدرخواندگی از کله تان بیرون نرفته؟
ناشناس۱۱۰۴۴۳۱۱۱:۰۹:۴۵ ۱۳۹۸/۷/۱
مطمئن باشید مردان سرزمین ما بسیار با فهم وشعور هستند و مراعات میکنند
ناشناس۱۱۰۴۴۷۶۱۱:۳۵:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۱
چون محیط خیابان و شهر هم خوب نیست پس اصلا زنان از خانه بیرون نیایند، شاید هم بهتر باشد اصلا کودک دختری متولد نشود
ناشناس۱۱۰۴۵۱۰۱۱:۵۶:۲۶ ۱۳۹۸/۷/۱
حالا که مجبور شدید و راه دیگری هم ندارید!
ناشناس۱۱۰۴۵۵۰۱۲:۲۰:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۱
خود دولت پشت ماجرا است هنوز نفهمیدی
ناشناس۱۱۰۴۵۴۶۱۲:۱۸:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۱
بعضی ارزشها در جامعه کمرنگ شده رفته بودیم شمال چند جوان در جنگل با رکابی و لباس نامناسب مشغول کباب پختن بودند هیچ کس توجه نمی کرد جز چند مرد مسن که به شدت عصبانی بودند و فکر می کردند این طرز لباس پوشیدن توهین به خانواده هاست در فحاشی و بی ادبی که امروزه رایج شده مردها و زنهای مسن بیشتر معترض هستند گویا برای جوانان این حرکات عادیه
سید۱۱۰۴۶۳۴۱۳:۱۶:۳۵ ۱۳۹۸/۷/۱
سند ۲۰۳۰ رو زدین دیگه این اشتباه را دوباره تکرار نکنید و مثل آندلس خواهیم شد
ناشناس۱۱۰۴۷۸۰۱۴:۴۹:۰۱ ۱۳۹۸/۷/۱
پس این چیز ها چی هست؟ خوبیش این است که این ها رو هستند وگرنه در پشت دیوارها معلوم نیست دارند چه کار می کنند برای اجرای این سند
ناشناس۱۱۰۵۱۴۵۱۸:۴۸:۴۰ ۱۳۹۸/۷/۱
الان ربط این حق بانوان به سند ۲۰:۳۰!! چیه؟
امیر۱۱۰۴۹۰۰۱۶:۰۵:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۱
مگه اندلس چی شد؟ اگه مثل قبل بود الان اسپانیا بیشتر شبیه لیبی و سوریه بود تا اسپانیای فعلی
پیمان۱۱۰۴۷۱۷۱۴:۰۵:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۱
به اندازه کافی فساد زیاد شده. خواهشا بیشتر از اینش نکنید.
عجایب شهر۱۱۰۴۷۸۹۱۴:۵۵:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۱
من خودم 10 ساله که ورزشگاه نرفتم. اصلا فوتبال نگاه نمی کنم. چرا باید این همه خبر و تحلیل از فوتبال در تلویزیون و سایت و شبکه اجتماعی به خردم بره؟
ناشناس۱۱۰۴۸۳۸۱۵:۲۳:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۱
رفتن و نرفتن رو بزارین به عهده خودشون دوست داشتن میرن ورزشگاه دوست نداشتن نمیرن چرا یکی دیگه باید تصمیم بگیره
محمد۱۱۰۴۹۹۵۱۶:۵۹:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۱
نویسنده محترم نظرش راشفاف اعلام نکرد در مقدمه به نعل زد و در موخره به میخ. آماده نبودن زیرساخت بهانه دم دستی است (البته درست هم است). اما مسئله فراتر .. مهیا نبودن زیر ساخت است.
ناشناس۱۱۰۵۷۶۳۱۰:۲۳:۲۶ ۱۳۹۸/۷/۲
چرا باید هزینه بی ادبی یک عده مرد را زنان بدهند
ناشناس۱۱۰۵۸۶۸۱۱:۱۸:۳۵ ۱۳۹۸/۷/۲
محیط ورزشگاه برای تماشاچیان مرد یک محیط خودمونی است چرا با حضور بانوان این محیط مردانه را بهم بزنید . زنان در همه جا هستند یک محیط مردانه برای مردان خواسته زیادی است /؟
ناشناس۱۱۰۶۵۲۵۱۸:۳۸:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۲
ایران چاره ای جز این کار ندارد وگرنه فوتبال ایران هم به جودو خواهد پیوست!!! پس زیاد بالا پایین نپرید بزارید کار انجام شود
ناشناس۱۱۰۶۷۱۰۲۱:۲۴:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۲
چرا از خود «زن» نمیپرسید آیا دوست داری به ورزشگاه بروی یا نه. چرا عادت کردیم در مورد زنان تصمیم بگیریم ، ولی از آنان نظر نخواهیم؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین