در گفتگو با الف مطرح شد ظهره‌وند: غرب به دنبال قورباغه پز کردن ایران است/ بدنبال توافقی جامع با ایران هستند

گروه سیاسی الف،   3980604118 ۱۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس سیاست خارجی معتقد است اگر چه ایران از اقدامات اروپایی‌ها در انجام تعهداتشان استقبال می‌کند اما نباید در برابر خواسته‌های آنها تسلیم شد. به نظر او غرب به دنبال این است که ایران را از ورود به گام سوم منصرف کرده و به نوعی قورباغه پز کند و تمام نقاط فرصت ایران را از بین ببرد.

ظهره‌وند: غرب به دنبال قورباغه پز کردن ایران است/ بدنبال توافقی جامع با ایران هستند

به گزارش الف، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان شب گذشته پس از بازگشت از پاریس، به شهر «بیاریتز» محل برگزاری نشست سه روزه گروه «هفت» رفت. این سفر در حالی انجام شد که پس از دیدار روز جمعه ظریف با امانوئل مکرون، ایران به بسته پیشنهادی فرانسه پاسخ شفاف و روشنی داد.

طبق برخی از اخبار منتشر شده، گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که اعمال معافیت محدود برای شماری از مشتریان نفتی ایران در ازای خودداری تهران از برداشتن گام سوم مبنی بر متوقف کردن بخش دیگری از تعهدات برجامی‌اش، مهم‌ترین محور گفتگوی وزیر امورخارجه ایران و رییس‌جمهور فرانسه بوده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مورد سفر خود به شهر بیاریتز محل برگزاری نشست سران گروه 7 در فرانسه می‌گوید: «سفرم به شهر بیاریتز با دعوت وزیر خارجه فرانسه بود برای ادامه مشورت‌هایی که در هفته‌‌های گذشته بین روسای جمهور ایران و فرانسه صورت گرفته بود. روز جمعه هم من در پاریس با وزیر خارجه و رئیس جمهور فرانسه موضوعات را بررسی کرده بودیم و نیاز بود که یک بار دیگر بعضی نکاتی که لازم به توضیح یا مذاکره بیشتر بود مخصوصا مسائل بانکی و مربوط به نفت بین متخصصان ما بررسی شود که این کار در یک مذاکره فشرده انجام شد.»

 

ورود غیر منتظره وزیر خارجه ایران به شهر بیاریتز فرانسه و مذاکره با مقامات اروپایی، بازتاب زیادی در رسانه‌های جهان داشت و با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد.

ابوالفضل ظهر‌ه‌وند کارشناس مسایل سیاست خارجی و هسته‌ای در گفتگو با خبرنگار سیاسی الف در مورد مذاکره ایران با مقامات اروپایی و در پاسخ به این سوال که آیا در آستانه توافق با اروپا هستیم ، اظهار داشت: توافق جدید با اروپایی‌ها قابل فهم نیست، چرا که این اروپایی‌ها هستند که باید به تعهدات خود در برجام عمل کرده و شروط ایران را بپذیرند، اروپا در تعهداتش خود در برجام و قبال ایران کوتاهی کرده و حالا نباید برای ایران شرط و شروط تعیین کند و بسته‌ پیشنهادی را در مقابل خواسته‌های ایران ارائه دهد.

وی تصریح کرد: ایران از اقدامات اروپایی‌ها در انجام تعهداتشان استقبال می‌کنند اما اینکه آنها بخواهند در قبال تعهدات خود از ایران مطالبه‌گری کنند، منطقی نیست و نباید در برابر خواسته‌های آنها تسلیم شد.

این کارشناس مسایل هسته‌ای در پاسخ به این سوال که می‌توان به تلاش و پیشنهاد فرانسوی‌ها خوش‌بین بود، اظهار داشت:  فرانسه همواره در طول این سال‌ها سعی کرده است تا نقش پلیس و همچنین نقش پل را در میان کشورها بازی کند که با ایفای این نقش به دنبال منافع خود بوده است، مکرون اگر بتواند با ایران به نتیجه مطلوب غربی‌ها برسد، به رهبر محبوب اروپایی‌ها تبدیل می‌شود و حداقل جایگاه از دست رفته‌اش را باز می‌گرداند لذا نمی‌توان خیلی به مکرون و بسته پیشنهادی‌اش هم خوشبین بود، چراکه مکرون نیز به دنبال امتیازگیری در نقش خود است.

سفیر سابق ایران در ایتالیا در مورد جزییات بسته پیشنهادی فرانسه تصریح کرد: طبق اخبار منتشر شده قرار است که خط اعتباری ۱۵ میلیارد یورویی از سوی فرانسه و ۱۰ میلیارد یورویی از سوی سایر کشورها برای تامین نیازهای ایران ایجاد شود و همچنین اعمال معافیت محدود برای شماری از مشتریان نفتی ایران در ازای خودداری تهران از برداشتن گام سوم مبنی بر متوقف کردن بخش دیگری از تعهدات برجامی‌اش از دیگر موارد این بسته پیشنهادی است.

ظهره‌وند تاکید کرد: این بازی که غربی‌ها آغاز کرده‌اند به نظر نتیجه مثبتی نخواهد داشت و شاید ضررش بیشتر باشد. ما باید یکبار برای همیشه تکلیفمان را با تحریم‌ها مشخص کرده و سعی کنیم از توان و ظرفیت داخلی خود استفاده کنیم، بارها این موضوع مطرح شده است که نباید به خاطر تحریم‌ها به غربی‌ها محتاج بود و بر سر میز مذاکره با آنها نشست، بلکه باید مشکلات اقتصادی داخلی را حل کرد و اجازه نداد تا سایه تحریم‌ها موجب فلج شدن اقتصاد کشور شود. باید سیاست‌های ارزی و پولی را اصلاح کرده و دلار را از معاملات حذف کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه سران گروه ۷ در ضیافت شام شنبه شب نتوانستند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را برای اعطای دوباره معافیت‌های نفتی در ارتباط با تحریم‌های ایران متقاعد کنند چه امیدی به فرانسه یا اروپا برای نقش افرینی موثر در برجام هست، اظهار داشت: نگاه آقای مکرون با دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا همسو است، اگر آقای مکرون واقعا خواستار حل مشکلات بین ایران و سایر کشورها است به تعهداتش در برجام عمل کند، توتال را بازگرداند و اجازه دهد تا شرکت‌های فرانسوی در ایران مشغول به کار شوند و خرید نفت از ایران را در دستور کار قرار دهد اما موضوع اصلی این است که غربی‌ها به دنبال این هستند تا اجازه ندهند ایران گام سوم در تعهداتش در برجام را اجرایی کند.

سفیر سابق ایران در ایتالیا خاطرنشان کرد:‌ غربی‌ها به دنبال این هستند تا ایران با به پای میز مذاکره و توافق جدیدی بکشانند، همان کاری که اوباما از ابتدا دنبال آن بود، مذاکره جامع با ایران، تا بتوانند ایران را تحت فشار قرار دهند،  ترامپ هم قبل از ۲۰۲۰ نیاز دارد تا به دستاوردی با ایران دست پیدا کند و اعلام کند که فشارهای آمریکا موجب شد تا ایران وادار به مذاکره شود، لذا غربی‌ها به دنبال مذاکره جامع با ایران هستند تا بتوانند برجام‌های بعدی را رقم زده و دست ایران را کوتاه نمایند. آمریکا همواره به دنبال مذاکره مستقیم و بدون واسطه با ایران بوده اما ایران همواره اعلام کرده است که گفتگویی با آمریکا نخواهد داشت لذا احتمال مذاکره با آمریکا هم صفر است. 

ظهره‌وند در پاسخ به این سوال که چرا وزارت خارجه ترجیح داد ظریف بی صدا به فرانسه برود و این موضوع واکنش‌های زیادی را بر داشت، گفت: این رویه پنهان کاری و عدم شفافیت از سوی وزارت خارجه امر صحیحی نیست و نباید صورت بگیرد، مردم باید از جزییات سفرها با خبر باشند و بدانند چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است لذا واکنش و اعتراض در مورد عدم اطلاع رسانی سفرهای وزیرامورخارجه از سوی وزارت امورخارجه امر درستی است.

وی همچنین در پایان در مورد رفتار اروپا در آستانه برداشتن گام سوم از سوی ایران خاطرنشان کرد: همانطور که گفتیم اروپایی‌ها تاکنون هیچ اقدام عملی و مثبتی در اجرای تعهداتشان در برجام انجام ندادند و به نظر می‌رسد به دنبال این هستند تا ایران را از ورود به گام سوم منصرف کرده و به نوعی ایرانی ها را قورباغه پز کنند و تمام نقاط فرصت ایران را از بین ببرند. ایران باید یکبار برای همیشه تکلیف خود را با تحریم‌ها مشخص کند، همانطور که روس‌ها اینکارو کرده و اعلام کردند در مورد تحریم‌ها با اروپایی‌ها مذاکره نمی‌کنند. ما امیدواریم که اروپایی‌ها به تعهدات خودشان عمل کنند در حالیکه تاکنون شاهد چنین رویکردی از سوی آنها نبودیم اما باید مراقب باشیم که از فشارهای تحریمی ضربه نخوریم و اجازه ندهیم  وعده‌ها موجب شود تا گام سوم را فراموش کنیم.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۶۶۰۹۲۱۵:۴۷:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۴
مگر توافق جامع چه مشکلی دارد؟
ناشناس۱۰۶۶۱۷۹۱۶:۲۴:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۴
مذاکره ترفند دشمن برای تسلیم کردن ملت های استقلال طلب است نباید فریب بخوریم .
ناشناس۱۰۶۶۵۰۰۱۹:۳۷:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۴
نظرها رو که تا پایین میخونی مطمئن میشی لشکر سایبری حقیقت داره. الان کسانی که حامی سرسخت برجام بودن هم میگن در حال حاضر مذاکره فایده ای نداره حالا چند نفر اومدن اینجا یه سری حرفهای تکراری رو دوباره شروع کردن.
ناشناس۱۰۶۸۳۰۵۱۶:۰۰:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۵
لشکر سایبری نیست عزیز، واقعیت جامعه و نظر و خواسته اکثریت مردمه.حالا شما نمیخوای بپذیری یه بحث دیگس
ناشناس۱۰۶۶۵۸۳۲۰:۴۲:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۴
گرونی و بدبختی نوش جان تسلیم طلبان و غربگدایان شش سال اقتصاد رو معطل این بازی ها و مذاکره ها کردید چی به دست آوردید جز ذلت و تحریم بیشتر و گرونی
ناشناس۱۰۶۶۷۳۰۲۲:۴۹:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۴
نیست قبلش اقتصاد گل و بلبل بود !
ناشناس۱۰۶۶۷۷۲۲۳:۲۷:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۴
در دولت قبل حداقل اینقدر دزد و جاسوس و نفوذی وجود نداشت .
ناشناس۱۰۶۶۸۰۸۲۳:۵۲:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۴
دلار 19 هزار تومانی و برنج 25 هزار تومانی و گوشت 125 هزار تومانی و پراید 50 میلیونی و تن ماهی 18 هزار تومانی سیب و گلابی برجام بود .
ناشناس۱۰۶۶۸۳۰۰۰:۰۴:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۵
عمو مثل اینکه یادت رفته قبل از امدن دوست جانت ترامپ 5 سال قیمت ها ثابت بود . خوب شد ترامپ امد تا شماها باز زبان درآورید
ناشناس۱۰۶۷۵۹۶۱۱:۲۸:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۵
افزایش قیمت ها بدلیل سوء مدیریت دولته و به عوامل خارجی مربوط نیست
ناشناس۱۰۶۶۸۵۱۰۰:۱۵:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۵
در دولت شما بنزین 100 تومنی شد 700 تومن . دلار 1000 تومنی 3900 تومن و پراید 5 میلیونی شد 17میلیون !
ناشناس۱۰۶۷۶۰۲۱۱:۲۹:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۵
دولت قبل 45 دلار یارانه می داد اما حالا یارانه معادل 4 دلار شده است .
ناشناس۱۰۶۶۸۵۴۰۰:۱۶:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۵
اینها نتیجه ها خروج امریکا از برجام عزیزم !!!
ناشناس۱۰۶۸۰۸۰۱۴:۱۵:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۵
این ها سیب و گلابی برجامه عزیزم !
ناشناس۱۰۶۸۰۸۳۱۴:۱۷:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۵
قبل از برجام دلار 3 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان بود.(الف جان منتشر بفرما)
ناشناس۱۰۶۷۲۰۷۰۸:۵۷:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۵
الان اقتصاد گل و بلبل شده؟؟ راستی قبل از مذاکرات جامعتان دلار چند بود؟؟ گوشت و مرغ و خانه و اجاره چند بود؟؟ البته می دانیم سیاست و برنامه اصلی همین است این قدر استیصال ایجاد کنید تا مردم به هر ذلتی تن بدهند
ناشناس۱۰۶۶۸۶۵۰۰:۲۳:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۵
نتیجه 6 سال مذاکره با امریکا و اروپا اینستکس توخالی و بدون پول شد که به قول خود روحانی به هیچ دردی نمی خورد اما بازهم دست بردار نیستن !
ناشناس۱۰۶۶۲۱۷۱۶:۴۶:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۴
تندورها با همه چیز مشکل دارتد
ناشناس۱۰۶۶۴۸۱۱۹:۲۳:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۴
کند رو ها هم با همیه چیز موافقن!
ناشناس۱۰۶۶۵۵۴۲۰:۲۳:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۴
از فردا منتظر کاهش قیمت دلار باش عزیزم
ناشناس۱۰۶۶۷۳۶۲۲:۵۵:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۴
ما از وقتی پهپاد زدیم شاهد کاهش قیمت دلار هستیم!
ناشناس۱۰۶۶۷۸۲۲۳:۳۵:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۴
چه ربطی داره ؟ یکم اقتصاد بخون !
ناشناس۱۰۶۶۸۰۷۲۳:۵۰:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۴
ربطش اینست که اقتدار باعث امنیت می شود و امنیت باعث ثبات می شود.
ناشناس۱۰۶۶۸۳۲۰۰:۰۵:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۵
هیچ وقت تنش باعث بهبود شاخص های اقتصادی نمیشه ! برو کتاب بخون
ناشناس۱۰۶۷۶۰۸۱۱:۳۰:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۵
اقتدار و امنیت باعث بهبود شاخص های اقتصادی می شود.
ناشناس۱۰۶۶۸۱۹۲۳:۵۹:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۴
زدن پهپاد باعث اجازه امارات به صرافی های ایرانی شد و ارز راحت تر وارد ایران شد و قیمتش اومد پایین
ناشناس۱۰۶۶۲۳۸۱۶:۵۵:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۴
به نفع کاسبان تحریم نیست
ناشناس۱۰۶۶۴۸۲۱۹:۲۴:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۴
در عوض خیلی به نفع کاسبان مذاکره هست!
ناشناس۱۰۶۶۳۴۴۱۷:۵۰:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۴
اصولگراها کلا مذاکره رو دوست ندارن طرفدار مقاومت و جنگ هستن
ناشناس۱۰۶۶۴۸۴۱۹:۲۵:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۴
شماها هم عاشق مذاکره هستین و از تسلیم شدن لذت میبرین!
ناشناس۱۰۶۶۴۹۰۱۹:۲۹:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۴
مقاومت با جنگ خیلی فرق داره! داعش و طالبان و القاعده به خیال خودشون در حال جنگ با کفر هستن, ژاپن و چین و روسیه و آلمان هم در حال مقاومت دربرابر آمریکا هستن, عربستان و مصر و لیبی و ... همش دارن با آمریکا مذاکره میکنن. انتخاب هم با خود ماست!
ناشناس۱۰۶۶۷۹۸۲۳:۴۶:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۴
حل مشکلات ایران با غرب به صورت مستقیم به نفع روسیه و چین نیست
ناشناس۱۰۶۶۳۵۳۱۷:۵۴:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۴
ظریف باسفر مجددش با فاصله یکروز به فرانسه حیثیت ایران را بطور کلی برباد داد یا به عبارتی بباد داد
ناشناس۱۰۶۶۵۹۶۲۰:۵۶:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۴
حیثیت ایران بافقر ملت ونابودی کشور میره نه با مذاکره
ناشناس۱۰۶۶۸۳۴۰۰:۰۵:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۵
اروپایی ها اگر راست می گویند باید به تعهدات برجامی خودشون عمل نمایند برجام قابل مذاکره مجدد نیست .
ناشناس۱۰۶۶۳۷۰۱۸:۰۳:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۴
حضور ظریف در جی ۷ یک موفقیت برای دستگاه دیپلماسی کشور است. آمریکا ظریف را مثلا" تحریم کرده است!!
ناشناس۱۰۶۶۳۸۸۱۸:۱۴:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۴
مخالفان مذاکره انگار نمی خواهند پنبه را از گوش خود در بیاورند. دایم نق می زنند.
ناشناس۱۰۶۶۴۹۲۱۹:۳۲:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۴
عاشقان مذاکره انگار نمیخواهند چشمان خود را باز کنند. دائم نق میزنند
ناشناس۱۰۶۶۳۹۴۱۸:۲۰:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۴
از مذاکرات حمایت می کنیم
ناشناس۱۰۶۶۴۹۵۱۹:۳۳:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۴
از مقاومت با تدبیر حمایت میکنیم!
ناشناس۱۰۶۶۸۶۷۰۰:۲۵:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۵
ابتدا خسارات برجام نافرجام را تسویه کنید بعدا"دم از مذاکره مجدد بزنید !
ناشناس۱۰۶۶۴۷۸۱۹:۲۱:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۴
اگر بگی تصورت از توافق جامع چیه خودت متوجه اشکالش میشی!
مصطفی۱۰۶۶۶۶۷۲۱:۵۱:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۴
توافق جامع یعنی اینکه تمام نقاط قوتت رو از جمله قدرت دفاعی، هسته ای، تاثیر گذاری منطقه ای و... رو بدی تا یک تکه نون بندازن جلومون. اگر کسی بخواد این رو قبگل کنه یعنی حاضره به هر خفتی تن بده!!.
ناشناس۱۰۶۶۷۳۵۲۲:۵۵:۰۵ ۱۳۹۸/۶/۴
تا وقتی ایران و آمریکا دشمن هستند، امید زیادی به توافق نمیشه بست
ناشناس۱۰۶۷۲۰۳۰۸:۵۵:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۵
شما بفرمایید امتیاز دهی جامع نه توافق جامع راستی شما نظرت در مورد مذاکرات جامع فتحعلی شاه و روسیه تزاری چیست با آن هم موافقی؟؟؟
ناشناس۱۰۶۶۱۲۲۱۵:۵۷:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۴
پوست موز فرانسوی زیرپای روحانی و ظریف است باید مراقب باشند با سر زمین نخورند.
ناشناس۱۰۶۶۲۴۱۱۶:۵۶:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۴
دیگه اوضاع از این بدتر نمیشه جوک نگو
ناشناس۱۰۶۶۳۱۰۱۷:۲۸:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۴
همه دنیا زمین خوردن فقط ما خوبیم :)
ناشناس۱۰۶۶۳۲۹۱۷:۳۹:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۴
مذاکرات باید انجام شود به نفع مردم راه حل شما کره شمالی شدن ایران که اونم الان داره مذاکره میکنه
ناشناس۱۰۶۶۴۰۲۱۸:۲۵:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۴
مذاکرات باید انجام شود
ناشناس۱۰۶۶۹۲۴۰۱:۱۶:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۵
آمریکا به دنبال مذاکره واقعی با ایران نیست. منظور ترامپ از مذاکره این است که هر چه آمریکا میگوید، ایران بدون هیچ حرفی اجرا کند.
ناشناس۱۰۶۶۴۱۵۱۸:۳۳:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۴
شما همون ها هستید که با کاغذ پاره گفتن به تحریم ها عامل فلج شدن اقتصاد شدید
ناشناس۱۰۶۶۷۷۸۲۳:۳۰:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۴
شما طرفداران مذاکره همان ساده لوحانی هستین که شب امضاء برجام با اسکناس یک دلاری و پانصد تومانی تو خیابان جشن و پایکوبی می کردین و خیال می کردید با توافق هسته ای دلار مفت می شود !
ناشناس۱۰۶۶۱۲۷۱۵:۵۸:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۴
اروپا و فرانسه وعده سرخرمن می دهند و می خواهند کلاه گشادتری از برجام سر ایران بگذارند.
ناشناس۱۰۶۶۲۵۳۱۷:۰۱:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۴
شما چه پیشنهادی داری ؟ مقاومت ؟ :))
ناشناس۱۰۶۶۴۹۴۱۹:۳۲:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۴
اما مذاکره اشکال نداره تسایم شدن فریب خوردن منافع ملی رو به ثمن بخس فروختن بتن ریزی اعتماد به دسمن ضربه خوردن از دشمن معطل نگه داشتن شش سالهه اقتصاد تحمیل تورم سیصد درصدی خواباندن کارخانه ها رانت دلاری و بدبختی مستاجران...دروغگویی مشکل داره نه مذاکره رفیق البانیایی!
ناشناس۱۰۶۶۸۰۱۲۳:۴۷:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۴
ما در سوریه و عراق با مقاومت پیروز شدیم و داعش را شکست دادیم اگر به گفته اصلاح طلبان عمل می کردیم باید با داعش گفتگو می کردیم و قلب محور مقاومت را سیمان می ریختیم و سوریه رو دو دستی تحویل کدخدا می دادیم !
ناشناس۱۰۶۶۱۴۸۱۶:۰۷:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۴
آیا امضای لودریان همین تضمین است ؟!!!!!
ا۱۰۶۶۱۵۰۱۶:۰۸:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۴
مخالفم. باید با مذاکره و هر روش دیگه ای و حتی تهدید و حتی با رفراندوم در داخل به آمریکا فهموند که باید به برجام برگردد. حتی اگه لازمه امتیاز های صوری به ترامپ بدهیم که بتواند برای اننخاباتش به کار ببرد. انزوای کشور فقط به ضرر مردم ضعیف و به نفع قوی هست. هیچ اعتمادی دیگه نداریم. باید انزوا رو شکست نه اینکه خود خواسته خودزنی کنیم.
ناشناس۱۰۶۶۱۸۲۱۶:۲۵:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۴
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولت است و به تحریم ها و عوامل خارجی مربوط نیست .
ناشناس۱۰۶۶۴۴۷۱۸:۵۵:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۴
عمده مشکلات کشور از تحریم هاست . زمان احمدی نژاد اینو میگفتی یادته ؟؟
ناشناس۱۰۶۶۷۷۹۲۳:۳۲:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۴
خود آقای روحانی میگفت فقط 20 درصد مشکلات مربوط به تحریم هاست و 80 درصد مشکلات بدلیل سوء مدیریت دولت هاست .
ناشناس۱۰۶۶۳۶۳۱۸:۰۰:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۴
شما از طرف خودت اگه داری امتیاز بده. مذاکره با خر هم قانون داره. مذاکره پایبندی نداشته باشه اسمش یه چیز دیگس
ناشناس۱۰۶۶۱۸۴۱۶:۲۶:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۴
انسان باهوش و زیرک نباید از یک سوراخ دوبار گزیده بشود.
ناشناس۱۰۶۶۱۹۳۱۶:۳۲:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۴
راه حل شما چیست؟ نقد کردن خیلی ساده است.
ناشناس۱۰۶۶۲۱۹۱۶:۴۶:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۴
روحانی: اگر بدانیم با ملاقاتی منافع ملی تامین و کشور آبادتر می‌شود، دریغ نخواهیم کرد / امروز درباره نتیجه سفر ظریف به فرانسه جلسه داریم / یک عده می‌گویند مذاکره چه خاصیتی داشت؟ انگار نمی‌خواهند پنبه را از گوش خود در بیاورند
ناشناس۱۰۶۶۲۲۱۱۶:۴۷:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۴
مشکلات با امریکا به نفع منافع مردم باید رفع شود
ناشناس۱۰۶۶۲۴۰۱۶:۵۵:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۴
آقا پولا رو گرفتيد و خورديد . از زير فصل 7 شوراي امنيت اومديد بيرون و تونستيد نفت بفروشيد و سلاح بخريد و به اسد كمك كنيد تا سقوط نكنه ديگه قرار بود برجام براتون چكار كنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۶۶۲۴۳۱۶:۵۷:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۴
چرا ما نباید عین مالزی.اندونزی باشیم.چرا ما این قدر خوبیم
ناشناس۱۰۶۶۲۵۱۱۷:۰۰:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۴
تمام مخالفان مذاکره نگرانیشان ثبت یک موفقیت دیگر برای دولت و استفاده از آن در انتخابات است و هیچکدام دلشان برای مردم نسوخته و حاضرند مردم و مملکت به فلاکت بیفتند ولی اینها به قدرت برسند
ناشناس۱۰۶۶۵۰۷۱۹:۴۱:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۴
حتما برجام جزو موفقیت های دولت حساب میشه که الان دنبال موفقیت دیگر هستن!؟ بابا کدوم موفقیت دلت خوشه!؟
محسن۱۰۶۶۲۷۴۱۷:۰۹:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۴
تصور کن گام سوم هم برداشتیم و سپس گام چهارم و الی آخر تنها مطلبی که برای غرب مهم است اینه که ایران بمب اتم نسازه حتی اگر دنیا مانع ما جهت تولید بمب اتم نشه و حتی حاضر باشند که کمک ما هم بکنند تا بمب اتم بسازیم ، آیا با توجه به فتوای رهبر انقلاب ، کشور ما بمب اتم میسازه ؟ البته که خیر بنابراین باید مشکلات با مذاکره حل بشود ، البته این به معنای تسلیم نیست
ناشناس۱۰۶۶۵۰۹۱۹:۴۳:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۴
یعنی برجام حاصل جنگ با غربیها بود که حالا دنبال مذاکره هستی!!!؟؟؟ خب اگه مذاکره نتیجه داشت که الان این وضع برجام نبود!
ناشناس۱۰۶۶۷۹۶۲۳:۴۳:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۴
با مذاکره هیچ مشکلی حل نخواهد شد همان طور که با برجام حل نشد.
ناشناس۱۰۶۷۲۷۰۰۹:۱۷:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۵
کدام مشکل با جنگ حل شده است؟
ناشناس۱۰۶۷۵۴۳۱۱:۱۲:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۵
با دشمن بد عهد مذاکره نمی کنیم و جنگ هم نخواهد شد.
ناشناس۱۰۶۷۷۴۳۱۲:۱۵:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۵
باششششه!
ناشناس۱۰۶۶۲۸۵۱۷:۱۵:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۴
توتال که پشت عقد مامان مکرون نیست که بتواند بهش امر و نهی کند در ضمن فرض که توتال و همه کمپانی های نفتی هم آمدند تولید نفت هم چند برابر شد مگر ما چند کشتی نفتکش داریم که پر کنیم و آشو با جاش بفروشیم؟!
ناشناس۱۰۶۶۲۸۹۱۷:۱۸:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۴
قیمت دلار امروز 250 تومن کم شد تندروها نگران شدن ؟
ناشناس۱۰۶۶۷۹۴۲۳:۴۲:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۴
از وقتی وارد فاز مقاومت شدیم و گفتیم با امریکا مذاکره نمی کنیم نرخ دلار از 19 هزار تومان به 12 هزار تومان کاهشی شد و اثر تحریم ها کم شد.
ناشناس۱۰۶۶۲۹۴۱۷:۱۹:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۴
قورباغه پز بهترین کلمه ای که میشد در وصف وضع ما گفت
ناشناس۱۰۶۶۴۷۴۱۹:۲۰:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۴
همه دنیا پختن فقط ما خوبیم!
ناشناس۱۰۶۶۳۳۳۱۷:۴۰:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۴
دولت برای خاموش کردن تندورها مذاکرات را به رفراندوم بگذارد
ناشناس۱۰۶۶۳۵۰۱۷:۵۳:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۴
دار و دسته شما نمیخواهند تحریم ها رفع بشه
ناشناس۱۰۶۶۸۲۵۰۰:۰۲:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۵
هیلاری کلینتون : تحریم های بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۱۰۶۶۳۶۴۱۸:۰۱:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۴
بر همین اساس بانک‌ها امروز (چهارم شهریور) هر دلار آمریکا را ۱۰ هزار و ۹۷۴ تومان می‌خرند که نسبت به روز گذشته با کاهش حدود ۲۵۰ تومانی همراه بوده است.
ناشناس۱۰۶۶۷۸۱۲۳:۳۴:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۴
دلار رو چند می فروشند 11500 تومان خخخ.
ناشناس۱۰۶۶۳۶۸۱۸:۰۲:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۴
من نمی دانم چرا اصل این قضیه ساده فهمش اینقدر مشکل است. هر کشوری ظرفیتی دارد. توان , ظرفیت, امکانات و ثروت ما و در کل داشته های ما قابل مقایسه با طرف مقابل نیست. ایا در اینصورت جز فشار شدید و خسارت چیز دیگه ای نصیب کشور ضعیف تر خواهد شد ؟ البته مگر انکه ملت خود بخواهند که ان بحثی جداست. مطمئن هستید مردم ایران , این را می خواهند ؟
ناشناس۱۰۶۶۳۸۷۱۸:۱۳:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۴
چی ترسیدی دلار ارزون بشه ؟
رحیم۱۰۶۶۳۹۸۱۸:۲۳:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۴
راه مذاکره نیست اروپا کلا خساستشان زیاد است
ناشناس۱۰۶۶۴۶۳۱۹:۰۸:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۴
پس راه چی عمو جون؟ شعار؟
ناشناس۱۰۶۶۷۹۲۲۳:۴۰:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۴
تنها راه پیروزی بر دشمن مقاومت است به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۱۰۶۶۴۱۰۱۸:۲۹:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۴
تیتر عالی بود
ناشناس۱۰۶۶۴۱۶۱۸:۳۵:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۴
مگه تحریم نعمت نبود؟
ناشناس۱۰۶۶۴۲۲۱۸:۴۰:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۴
از دیدگاه این دوست عزیز سطع تحریم های اعمال شده علیه ایران با تحریم های اعمال شده بر روسیه یکی است
ناشناس۱۰۶۶۴۵۰۱۸:۵۶:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۴
خروج ترامپ دیوانه از برجام هیچ ربطی به دولت نداره
ناشناس۱۰۶۶۷۸۴۲۳:۳۶:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۴
روحانی و ظریف باید پاسخگو باشند که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد ؟!
ناشناس۱۰۶۶۴۶۶۱۹:۰۹:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۴
فقط با مذاکره میشه کشور رو از وضع فعلی نجات داد
ناشناس۱۰۶۶۵۴۸۲۰:۱۹:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۴
طرح آمریکا برای ایران ایجاد سردرگمی استراتژیک است. یعنی به تقتصاد ایران در دوره های مذاکره و خروج از مذاکره شوک میده و اجازه نمیده اقتصاد ایران وارد یک تعادل سودمند بشه. این چرخه رو تا حالا ۳ بار اجرا کرده.
ناشناس۱۰۶۶۷۱۹۲۲:۳۵:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۴
اساسا مذاکره وحل وفصل مناقشات از طریق مذاکره بین دولتها منطقی ترین اقدام هست . دیپلماسی در هر شرایطی نباید تعطیل یا نادیده گرفته شود و حتی روی آوردن به جنگ ومناقشه هم در واقع ادامه دیپلماسی است که با ابزار خودش و باز هم برای نیل به دیپلماسی است و این به معنی پذیرش مطالبات نابجای طرف مقابل در مذاکره هم نیست . اینکه ما اساسا از مذاکره با بدبینی تمام ودایم طفره برویم این منطقی نیست به ویژه در روابط موجود بین الملل .
ناشناس۱۰۶۶۴۷۹۱۹:۲۱:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۴
مذاکره بعدی اگر باشد باید در مقابل بجای لغو تحریم .عضویت دائم ایران در شورای امنیت وحق وتو را بدهند!زیادی حرف بزنن بمبو ساختیم!
ناشناس۱۰۶۶۴۸۵۱۹:۲۵:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۴
کشور دارد آرام آرام به کوبای خاورمیانه تبدیل می شود، آیا این افتخار است؟
ناشناس۱۰۶۶۴۹۶۱۹:۳۳:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۴
با مذاکره مشکل چندانی حل نمیشه مگر اینکه ریشه های دشمنی ایران و آمریکا کاهش پیدا کنه.
ناشناس۱۰۶۶۴۹۸۱۹:۳۵:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۴
خب شما که می دونستید چاره ای جز توافق ندارید چرا اینقدر مردمو به رحمت انداختید؟؟؟
ناشناس۱۰۶۶۵۲۹۲۰:۰۱:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۴
از مذاکرات حمایت می کنیم هر چند با ترامپ دیوانه به جای نخواهیم رسید حداقل اوضاع بدتر نمیشه
رحیم۱۰۶۶۵۳۶۲۰:۰۵:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۴
سلام علیکم به خداقسم عمده مشکل مل این است که تفکرلیبرالی غرب باوربازهم می خواهدمارا فریب بدهد باورکنیدباغرب بایدبا منطق حاجوقاسم حرف زندامروزحرف این است که این تفکرحتی عرضه کنترل قیمت پیازوسیب زمینی راهم ندارد
ناشناس۱۰۶۶۷۲۲۲۲:۳۸:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۴
شما شرق زده ها به کجا رسیدید ؟
ناشناس۱۰۶۶۸۱۶۲۳:۵۸:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۴
غرب زده ها لطفا"دوباره جوگیر نشوند .
ناشناس۱۰۶۶۷۴۶۲۳:۰۶:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۴
تفکر لیبرال در غرب خیلی هم موفق بوده پس جوک نگو
ناشناس۱۰۶۶۷۸۹۲۳:۳۸:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۴
نظام لیبرالیسم شکست خورده است و نمونه بارز آن کشور فرانسه است .
ناشناس۱۰۶۶۸۴۲۰۰:۰۹:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۵
اولا اقتصاد فرانسه 100 برابر بهتر از اقتصاد ایران . دوما این کشورها هستن : آلمان امریکا دانمارک هلند سوئذ سوییس کره جنوبی ژاپن انگلیس و ...
ناشناس۱۰۶۶۵۵۳۲۰:۲۳:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۴
این اقایون سیاست مدار که می فرمایند همه گرانی و مشکلات کنونی ربطی به هیچی نداره و فقط از بی تدبیری می باشد . میشه لطف کنن راه حل ارایه بدهند ؟ راه حلشون برای این گرانی های افسار گریخته چی می باشد .؟ چکار می تونند بکنند که کارمندو کارگر بازم بتونند صاحب ماشین شوند. صاحب 50 متر خانه بشوند. حقوقشان وسط ماه تموم نشه . با انتقاد کلی کردن که نمیشه . خوب این دولت مقصر . کار نابلد . اشتباه می کنه میگه این مشکلات از تحریمه . شما که با تمام اطمینان این حرفها را رد می کنید . راه حل ارایه بدید . من صد در صد به شما رای خواهم داد . فقط شعار ندید
ناشناس۱۰۶۶۵۶۰۲۰:۲۷:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۴
هر چند با ترامپ به جای نخواهیم رسید ولی این مذاکره تاثیر روانی دارد
ناشناس۱۰۶۶۵۶۳۲۰:۲۸:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۴
ایران باید وارد مذاکره شود و ان تا سال رفتن ترامپ 2020 کش بده
علی۱۰۶۶۵۷۵۲۰:۳۷:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۴
روسیه هرگز اجازه نخواهد داد که روحانی با ترامپ ملاقات کند. خروج امریکا از برجام نیز دستور پشت پرده روسیه بود.
ناشناس۱۰۶۶۵۹۹۲۱:۰۰:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۴
در شرایط فعلی با مذاکره هیچ مشکلی حل نمیشه
ناشناس۱۰۶۷۲۶۱۰۹:۱۳:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۵
لابد با جنگ حل میشود!
ناشناس۱۰۶۶۶۴۴۲۱:۳۷:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۴
به فرض تمام صحبت شما صحیح غیر از کلمه مقاومت لطفا یه راهکار عملی بفرمایید
ناشنا--س۱۰۶۶۶۶۳۲۱:۴۹:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۴
جدای از جنبه بحث فنی و هسته ای توافق برجام باید موظب بود فلسفه بده بستان توافق برجام که به بهانه ایران هراسی از موضع ضعف ودادن امتیاز البته به سود ایران صورت گرفت درمذاکرات بعدی از موضع ضعف اتفاق نیافتد وبه سریال برجام 2و3 چه درمورد برجام وچه سایر موضوعات تبدیل نشود
ناشنا--س۱۰۶۶۷۴۷۲۳:۰۷:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۴
ااروپا باید دنبال ایران بیاید ونه ایران بدنبال اروپا
ناشناس۱۰۶۶۷۸۷۲۳:۳۷:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۴
اره عاشق چشم ابروی شماست
ناشنا--س۱۰۶۶۷۵۵۲۳:۱۰:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۴
باید وانمود کرد که ایران به اروپا نیاز ندارد تا اینکه امتیاز اولیه را بدهند بیش از حد متعارف ابراز نیاز بکنید بیشتر فاصله میگیرند
ناشناس۱۰۶۶۷۸۶۲۳:۳۷:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۴
مطلب دقیق و به جایی بود که تذکرات لازم را داد
ناشناس۱۰۶۶۸۰۲۲۳:۴۸:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۴
رسانه های اصلاح طلب که خوشحالن
ناشناس۱۰۶۶۸۰۴۲۳:۴۹:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۴
دولت اخرش با ترامپ مذاکره میکنند،
ناشناس۱۰۶۶۸۲۰۰۰:۰۰:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۵
ترامپ آرزوی مذاکره و تسلیم شدن ایران را باید به گور ببرد.
ناشناس۱۰۶۶۸۳۹۰۰:۰۹:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۵
خدایا از شر این دولت نجاتمون بده
ناشناس۱۰۶۶۸۹۶۰۰:۴۸:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۵
فعلا که دارن ما رو کتلت پز می کنند.
ناشناس۱۰۶۷۳۶۰۰۹:۵۲:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۵
مذاکره ای صورت نمی گیره اینها همش جنگ روانی نفوذیهای داخلی وخارجی است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

پربحث‌های هفته

  1. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  3. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  10. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  12. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  18. اولین واکنش قوه قضائیه به ماجرای صدیقی و باغ ازگل/ انتقاد روزنامه اصولگرا از فرزین/ ارزیابی وزیر ارشاد از فضای گفت‌وگو در کشور

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. اسراییل چه باید بکند؟ 

  21. تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  25. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

آخرین عناوین