در گفتگو با الف مطرح شد ظهره‌وند: غرب به دنبال قورباغه پز کردن ایران است/ بدنبال توافقی جامع با ایران هستند

گروه سیاسی الف،   3980604118 ۱۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس سیاست خارجی معتقد است اگر چه ایران از اقدامات اروپایی‌ها در انجام تعهداتشان استقبال می‌کند اما نباید در برابر خواسته‌های آنها تسلیم شد. به نظر او غرب به دنبال این است که ایران را از ورود به گام سوم منصرف کرده و به نوعی قورباغه پز کند و تمام نقاط فرصت ایران را از بین ببرد.

ظهره‌وند: غرب به دنبال قورباغه پز کردن ایران است/ بدنبال توافقی جامع با ایران هستند

به گزارش الف، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان شب گذشته پس از بازگشت از پاریس، به شهر «بیاریتز» محل برگزاری نشست سه روزه گروه «هفت» رفت. این سفر در حالی انجام شد که پس از دیدار روز جمعه ظریف با امانوئل مکرون، ایران به بسته پیشنهادی فرانسه پاسخ شفاف و روشنی داد.

طبق برخی از اخبار منتشر شده، گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که اعمال معافیت محدود برای شماری از مشتریان نفتی ایران در ازای خودداری تهران از برداشتن گام سوم مبنی بر متوقف کردن بخش دیگری از تعهدات برجامی‌اش، مهم‌ترین محور گفتگوی وزیر امورخارجه ایران و رییس‌جمهور فرانسه بوده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مورد سفر خود به شهر بیاریتز محل برگزاری نشست سران گروه 7 در فرانسه می‌گوید: «سفرم به شهر بیاریتز با دعوت وزیر خارجه فرانسه بود برای ادامه مشورت‌هایی که در هفته‌‌های گذشته بین روسای جمهور ایران و فرانسه صورت گرفته بود. روز جمعه هم من در پاریس با وزیر خارجه و رئیس جمهور فرانسه موضوعات را بررسی کرده بودیم و نیاز بود که یک بار دیگر بعضی نکاتی که لازم به توضیح یا مذاکره بیشتر بود مخصوصا مسائل بانکی و مربوط به نفت بین متخصصان ما بررسی شود که این کار در یک مذاکره فشرده انجام شد.»

 

ورود غیر منتظره وزیر خارجه ایران به شهر بیاریتز فرانسه و مذاکره با مقامات اروپایی، بازتاب زیادی در رسانه‌های جهان داشت و با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد.

ابوالفضل ظهر‌ه‌وند کارشناس مسایل سیاست خارجی و هسته‌ای در گفتگو با خبرنگار سیاسی الف در مورد مذاکره ایران با مقامات اروپایی و در پاسخ به این سوال که آیا در آستانه توافق با اروپا هستیم ، اظهار داشت: توافق جدید با اروپایی‌ها قابل فهم نیست، چرا که این اروپایی‌ها هستند که باید به تعهدات خود در برجام عمل کرده و شروط ایران را بپذیرند، اروپا در تعهداتش خود در برجام و قبال ایران کوتاهی کرده و حالا نباید برای ایران شرط و شروط تعیین کند و بسته‌ پیشنهادی را در مقابل خواسته‌های ایران ارائه دهد.

وی تصریح کرد: ایران از اقدامات اروپایی‌ها در انجام تعهداتشان استقبال می‌کنند اما اینکه آنها بخواهند در قبال تعهدات خود از ایران مطالبه‌گری کنند، منطقی نیست و نباید در برابر خواسته‌های آنها تسلیم شد.

این کارشناس مسایل هسته‌ای در پاسخ به این سوال که می‌توان به تلاش و پیشنهاد فرانسوی‌ها خوش‌بین بود، اظهار داشت:  فرانسه همواره در طول این سال‌ها سعی کرده است تا نقش پلیس و همچنین نقش پل را در میان کشورها بازی کند که با ایفای این نقش به دنبال منافع خود بوده است، مکرون اگر بتواند با ایران به نتیجه مطلوب غربی‌ها برسد، به رهبر محبوب اروپایی‌ها تبدیل می‌شود و حداقل جایگاه از دست رفته‌اش را باز می‌گرداند لذا نمی‌توان خیلی به مکرون و بسته پیشنهادی‌اش هم خوشبین بود، چراکه مکرون نیز به دنبال امتیازگیری در نقش خود است.

سفیر سابق ایران در ایتالیا در مورد جزییات بسته پیشنهادی فرانسه تصریح کرد: طبق اخبار منتشر شده قرار است که خط اعتباری ۱۵ میلیارد یورویی از سوی فرانسه و ۱۰ میلیارد یورویی از سوی سایر کشورها برای تامین نیازهای ایران ایجاد شود و همچنین اعمال معافیت محدود برای شماری از مشتریان نفتی ایران در ازای خودداری تهران از برداشتن گام سوم مبنی بر متوقف کردن بخش دیگری از تعهدات برجامی‌اش از دیگر موارد این بسته پیشنهادی است.

ظهره‌وند تاکید کرد: این بازی که غربی‌ها آغاز کرده‌اند به نظر نتیجه مثبتی نخواهد داشت و شاید ضررش بیشتر باشد. ما باید یکبار برای همیشه تکلیفمان را با تحریم‌ها مشخص کرده و سعی کنیم از توان و ظرفیت داخلی خود استفاده کنیم، بارها این موضوع مطرح شده است که نباید به خاطر تحریم‌ها به غربی‌ها محتاج بود و بر سر میز مذاکره با آنها نشست، بلکه باید مشکلات اقتصادی داخلی را حل کرد و اجازه نداد تا سایه تحریم‌ها موجب فلج شدن اقتصاد کشور شود. باید سیاست‌های ارزی و پولی را اصلاح کرده و دلار را از معاملات حذف کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه سران گروه ۷ در ضیافت شام شنبه شب نتوانستند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را برای اعطای دوباره معافیت‌های نفتی در ارتباط با تحریم‌های ایران متقاعد کنند چه امیدی به فرانسه یا اروپا برای نقش افرینی موثر در برجام هست، اظهار داشت: نگاه آقای مکرون با دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا همسو است، اگر آقای مکرون واقعا خواستار حل مشکلات بین ایران و سایر کشورها است به تعهداتش در برجام عمل کند، توتال را بازگرداند و اجازه دهد تا شرکت‌های فرانسوی در ایران مشغول به کار شوند و خرید نفت از ایران را در دستور کار قرار دهد اما موضوع اصلی این است که غربی‌ها به دنبال این هستند تا اجازه ندهند ایران گام سوم در تعهداتش در برجام را اجرایی کند.

سفیر سابق ایران در ایتالیا خاطرنشان کرد:‌ غربی‌ها به دنبال این هستند تا ایران با به پای میز مذاکره و توافق جدیدی بکشانند، همان کاری که اوباما از ابتدا دنبال آن بود، مذاکره جامع با ایران، تا بتوانند ایران را تحت فشار قرار دهند،  ترامپ هم قبل از ۲۰۲۰ نیاز دارد تا به دستاوردی با ایران دست پیدا کند و اعلام کند که فشارهای آمریکا موجب شد تا ایران وادار به مذاکره شود، لذا غربی‌ها به دنبال مذاکره جامع با ایران هستند تا بتوانند برجام‌های بعدی را رقم زده و دست ایران را کوتاه نمایند. آمریکا همواره به دنبال مذاکره مستقیم و بدون واسطه با ایران بوده اما ایران همواره اعلام کرده است که گفتگویی با آمریکا نخواهد داشت لذا احتمال مذاکره با آمریکا هم صفر است. 

ظهره‌وند در پاسخ به این سوال که چرا وزارت خارجه ترجیح داد ظریف بی صدا به فرانسه برود و این موضوع واکنش‌های زیادی را بر داشت، گفت: این رویه پنهان کاری و عدم شفافیت از سوی وزارت خارجه امر صحیحی نیست و نباید صورت بگیرد، مردم باید از جزییات سفرها با خبر باشند و بدانند چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است لذا واکنش و اعتراض در مورد عدم اطلاع رسانی سفرهای وزیرامورخارجه از سوی وزارت امورخارجه امر درستی است.

وی همچنین در پایان در مورد رفتار اروپا در آستانه برداشتن گام سوم از سوی ایران خاطرنشان کرد: همانطور که گفتیم اروپایی‌ها تاکنون هیچ اقدام عملی و مثبتی در اجرای تعهداتشان در برجام انجام ندادند و به نظر می‌رسد به دنبال این هستند تا ایران را از ورود به گام سوم منصرف کرده و به نوعی ایرانی ها را قورباغه پز کنند و تمام نقاط فرصت ایران را از بین ببرند. ایران باید یکبار برای همیشه تکلیف خود را با تحریم‌ها مشخص کند، همانطور که روس‌ها اینکارو کرده و اعلام کردند در مورد تحریم‌ها با اروپایی‌ها مذاکره نمی‌کنند. ما امیدواریم که اروپایی‌ها به تعهدات خودشان عمل کنند در حالیکه تاکنون شاهد چنین رویکردی از سوی آنها نبودیم اما باید مراقب باشیم که از فشارهای تحریمی ضربه نخوریم و اجازه ندهیم  وعده‌ها موجب شود تا گام سوم را فراموش کنیم.