علت اینکه در ایران مردم دلارها را آتش نزدند چه بود؟

مهدی نورمحمدزاده، گروه تعاملی الف،   3970528013 ۱۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
علت اینکه در ایران مردم دلارها را آتش نزدند چه بود؟

سالهای دهه پنجاه که مبارزه با رژیم شاهنشاهی برای مردم جدی تر شده بود، بسیاری از متدینین آن زمان درآمد کارمندی را به جهت خدمت به دولت شاهنشاهی، شبهه ناک می دانستند. حتی بودند خانواده هایی که به جماعت کارمند دختر نمی دادند و شرط بازاری بودن را به جهت حلال بودن رزق و درآمد، برای خواستگاران پیش می کشیدند. حتی دیده ام استفتائاتی را از مراجع آن زمان در مورد برخی شغل های کارمندی و شبهات درآمد آن!

بعد از انقلاب و با تشکیل جمهوری اسلامی ورق برگشت. کارمندی دولت مساوی شد با خدمت خدا و خلق خدا و لذا شغلی ارزشمند و آرمانی. حتی قداست کارمندی و خدمت خلق به جایی رسید که ظاهرا برخی نمایندگان مجلس اول که معتقد به خدمت خالصانه و بی مواجب بودند، پیش امام رفتند و در مورد دریافت حقوق ماهیانه از ایشان اجازه خواستند! در طرف دیگر، به تبع برخی آموزه های چپی و رواج آنها در اوایل انقلاب، بازار و بازاریان ارزش و اعتبار گذشته را از دست دادند و در نهایت در طول سال های دهه شصت و هفتاد با شیوع برخی رفتارهای غلط اقتصادی از قبیل ربا، احتکار، گرانفروشی و... اعتبار معنوی و رزق حلال این گروه اجتماعی نیز تاحدی زیر سئوال رفت. خلاصه اینکه آرمانگرایان انقلابی اصیل از بازار دهه پنجاه به کارمندی ده شصت و هفتاد کوچ کردند و بستر خدمت و آرمانگرایی را در انجام مناصب دولتی فراهم تر دیدند. اما متاسفانه از اواسط دهه هفتاد، فضای غالب کارمندی و دولت هم از فضای آرمانی انقلاب و روحیه جهادی فاصله گرفت و به سمت جایگزینی ارزش های نظام اداری دوره قبل انقلاب پیش رفت. به عنوان چند نمود ظاهری از این قضیه می توان به رونق واژه «ریاست» در مقابل «مسئولیت»، افزایش اختیارات و درآمدهای مدیران، حاکمیت رویه ها و قوانین متکی بر بوروکراسی، رواج تشریفات پرهزینه اداری و حتی ادغام وزارت جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی اشاره کرد.

رونق این فضا و تایید آن توسط برخی دولتمردان باعث شد اشرافیت اقتصادی و مدیریتی دوباره رسمیت پیدا کند و رنگ و بوی خدمت و معنویت از غالب فعالیت های اقتصادی و عمرانی نظام برای همیشه رخت بربندد. ساختار فعلی نظام اداری و مدیریتی کشور در غالب حوزه ها بر نفی آرمانگرایی و فعالیت جهادی بنا شده است، به گونه ای که در روزگار امروز، حنای «خدمت خالصانه» و «کار جهادی» بسیاری از مسئولان برای مردم ما دیگر رنگی ندارد.

ما حالا به دورانی رسیده ایم که نه فعالیت تجاری بازار قداستی دارد و نه کار و تلاش در بنگاه های اقتصادی دولت حاوی ارزش اخلاقی و معنوی است! یعنی دیگر نمی توان با تلقین و تبلیغ های شعاری برای اقتصاد، تولید و اشتغال قداست تراشی کرد و با توسل به انگیزه های دینی به سمت اصلاح و رونق اقتصادی حرکت کرد.

خوب یا بد، فرهنگ امروز ما تمایلی به اقتصاد ایدئولوژیک ندارد، برای همین هم نه کسی با سقوط بی سابقه ارزش ریال، دلارهایش را آتش می زند و نه کسی به توصیه عدم خرید کالاهای خارجی پاسخ مثبت می دهد!

این دوگانگی (واقعی یا تلقینی) بین فرهنگ اقتصادی مردم و برنامه های کلان اقتصادی نظام، از چالش های مهم جامعه ما است که لازمه عبور از آن، پذیرفتن برخی واقعیت ها است. باید منتظر ماند و دید نتیجه جلسه های طولانی و فرسایشی مسئولان چه خواهد شد و آنها چه نسخه ای برای آینده اقتصاد بیمارمان خواهند پیچید!

دیدگاه کاربران

محمد۵۰۰۸۸۰۰۲:۱۵:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
متاسفانه الان جوری شده که مناسب اداری و دولتی وبا مجلس و غیره علاوه بر حقوق بر مبنای رشوه ، رانت ، باج خواهی و سیاسی کاری و لابی گری پیش میره
علي تاج۵۰۱۳۰۱۱۰:۳۲:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
به غير از اين اگر مردم تركيه دلار هارو اتش زدند چون اردوغان اقتصادشون رو متحول كرده. با احترام به دولت ايا وضع مردم ايران بهتر شده كه مردم از دولتشون حمايت كنند؟
ناشناس۵۰۱۸۹۸۱۴:۴۸:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مردم ترکیه قبلا فاجعه اقتصادی را چند بار با تمام وجود احساس کرده اند و می دانند ورشکستگی اقتصادی یعنی چه !
ناشناس۵۰۲۹۵۵۰۲:۰۰:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۲۹
مگر ما در زمان احمدی نژاد و هاشمی همین فاجعه اقتصادی را نداشتیم؟!!...باید قوه قضاییه مبارزه گسترده با فساد را افزایش دهد.
ناشناس۵۰۱۳۳۶۱۰:۴۴:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چرا بانک مرکزی آتش نمی زنه دلار را؟
ناشناس۵۰۲۲۳۱۱۷:۰۴:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
والا چیزی که الان ارزش کاغذ هم نداره و میشه آتش زد ریاله نه دلار.
ناشناس۵۰۲۲۴۲۱۷:۱۱:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
دلار ثروت جامعه ما و جهان است. ملت ما باید بدنبال کسب دلار و قروت بیشتر باشد . آتش زدن پول ملی یا دلار کار درستی نیست. اما حکومت ما متاسفانه ارزش پول ملی را سال به سال پایین می برد که این امر فاصله طبقاتی در جامعه را بیشتر می کند
ناشناس۵۰۱۳۴۳۱۰:۴۷:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
بانک مرکزی که نه تنها آتش نزد بلکه سه برابرش کرده!!!!
ناشناس۵۰۱۷۰۳۱۳:۲۶:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
دلار برای دولتها منبع درامد است. انرا اتش نمی زنند.
ناشناس۵۰۲۰۹۲۱۶:۱۰:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
یورو هم هست
محمد قاسمی۵۰۱۷۷۲۱۴:۰۴:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
بانک مرکزی زندگی ما رو آتش زده
ناشناس۵۰۲۴۲۷۱۸:۴۷:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
علتش وابستگی بانک مرکزی به دولته ! یعنی چی ؟ دولتی ها بی حساب و کتاب خرج می کنند و هر وقت کم بیاورند می گویند بانک مرکزی برایمان پول چاپ کن ! این پول چاپ کنی بی حساب و کتاب یعنی جنایت اقتصادی ! یعنی همین که الان گرفتارشیم !
ناشناس۵۰۲۷۲۶۲۲:۲۵:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
فعلا که برخی مسولین دست در دست هم ریال و اقتصاد ایران را آتش زده اند !
ناشناس۵۰۲۷۱۱۲۲:۱۸:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
برخی مسئولين رو پيدا كنيد كه حرفش يك دلار ارزش داشته باشد چشم من خودم ١٠٠٠ دلار آتش مي زنم
ناشناس۵۰۱۵۱۴۱۲:۱۸:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مشكل فقط اين است و دليل ان مفاسد اقتصادي در ميان خود حاكميت است فاصله طبقاتي گراني ووووووو نتيجه نابخرديهاي مديريتي در كشور است ، فقط شعار و حرف و حرف و حرف
ناشناس۵۰۱۸۴۸۱۴:۳۴:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
فساد در دولت سمیت پیداکرد مثل حقوقهای نجومی و وارادات خودرو و....
ناشناس۵۰۱۸۶۱۱۴:۳۸:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چه کسی پیدا می شود بخاطر روحانی و اصلاحطلبان دلارش را اتش بزند ؟ موقعی که دولت و اصلاحطلبان و ژن های برتر دنبال جیب خودشون هستند خوب مردم هم فکر جیب خودشان هستند
ناشناس۵۰۳۲۶۴۱۰:۰۰:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۲۹
البته اصلاح طلب و اصولگرا فرقی نمیکنند.
ناشناس۵۰۱۸۷۳۱۴:۴۲:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
هر وقت اقازاده ها و دختر مظلوم وزیر وو... که ثروت های میلیاردی دارند دلارهایشان را اتش زدند ما مردم هم دلارهایمان را اتش می زنیم !
ناشناس۵۰۲۸۳۷۲۳:۴۳:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
منم می خوام به این نظر مثبت بدهم ولی خدا وکیلی دلار ندارم مشکلم تغییر قیمت مرغ و تخم مرغ و حبوبات و...است واقعا این همه آدم دلار و سکه دارند؟ یا ژستشو می گیرند؟اگر دارند پس دردشون چیه ؟درد ما چیه؟ هیچ کس نگران قیمت مایحتاج روزانه نیست خدا ییش خیلی باحالند از طرف ما می نالند ولی غصه اصلیشان میزان سود در فروش سکه و دلارشان است تقبل الله اعمالکم
ناشناس۵۰۱۹۳۳۱۴:۵۹:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
به جای اتش زدن دلار باید وزیران و مدیرانی را که با رانت و فساد ثروت های هزارمیلیاردی دارند را اتش زد کسانی که به شهدا و مردم خیانت کردن را باید اتش زد خائنینی که از بیت المال غارت می کنند و برای اقازاده هاشون در خارج از کشور دلار می فرستند را باید اتش زد
ناشناس۵۰۱۹۴۸۱۵:۰۳:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
برای جلب اعتماد مردم باید میزان ثروت و دستمزد و... مسئولین و مدیران در اختیار مردم قرار بگیره و اموال خائنین مصادره شود
ناشناس۵۰۲۵۹۵۲۰:۲۷:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
در ضمن علت اینکه در ایران مردم دلارها را آتش نزدند این بود که مردم پولی ندارند که دلار بخرند و عمده خریداران دلار از ما بهتران میباشند .
ناشناس۵۰۰۸۸۲۰۲:۱۸:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چرا دلار را آتش بزنند؟ چگونه می توان شرایط حال ایران را با ترکیه مقایسه کرد؟ مطمئن باشید آنقدر مردم به عملکرد مسئولان اطمینان دارند که سجاده ای از دلار می بافند و بر روی آن نماز می خوانند.
ناشناس۵۰۰۸۸۴۰۲:۲۱:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
برای اینکه مردم ما شعور دارن و اینقدر متوجه هستن که آتش زدن دلار حماقته.
ناشناس۵۰۱۷۰۷۱۳:۲۸:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اگه همه می خواستند دلار بخرند الان بطری اب معدنی شده بود 5000 تومن
ناشناس۵۰۲۱۷۱۱۶:۳۹:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اگر واقعیت باشد راه حل فقط عدم چاپ پول بدون پشتوانه است و جلوگیری از خلق پول توسط بانکها به همین سادگی
ناشناس۵۰۲۰۶۳۱۵:۵۲:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
حرفت کاملا اشتباهه البته تقصیر تو نیست جماعت ایرانی از اول هم دلال بود نه تولید کننده حالا که قیمت ها بالا میره که ادم سالم هم به سمت دلال بازی و پول روی پول گذاشتن بدون زحمت، میره
ناشناس۵۰۰۸۸۶۰۲:۲۳:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
برای اینکه بر اقتصاد منطق حاکمه نه مشتی شعار و حرف مفت. اونجاهایی هم که دلار آتش زدند، دلشون نیومده 100 دلاری رو آتش بزنن، چندتا یک دلاری رو سوزوندن!
ناشناس۵۰۱۲۷۷۱۰:۱۴:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
از کجا معلوم یک دلاری های سوزانده شده جعلی و فتوکپی نبوده
ناشناس۵۰۳۰۳۸۰۶:۴۱:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۹
بوده. چون اسکناس یک دلاری نداریم. یک دلاری سکه هست و نمیسوزه
ناشناس۵۰۱۵۲۷۱۲:۲۲:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
آنجا هم چهار نفر برای نمایش سوزانده اند، همچین صحبت میشود انگار کلیه مردم ترکیه دلارهایشان را سوزانده اند
آریابان۵۰۲۲۰۰۱۶:۴۹:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اگر واقعا این اسکناسها همشون واقعی و غیر فتوکپی بوده اندکه عملا اینگونه اقدامات به نفع دستگاه چاپ کننده اسکناس یعنی بانک مرکزی امریکا و افزایش اعتبار دلار تموم میشه (و البته هر چه بیشتر و هر چه درشت تر نتیجه اش هم خیلی بهتر !!!!). بنابراین مناسبه که در اینگونه موارد این اقدام را با فتوکپی های دلار انجام بدهند زیرا هم از تآثیرات تبلیغاتی بسیار بالائی برخورداره و هم به سود اقتصاد امریکا هم تمام نمیشه. هرچند اسکناس دلار تنها پول در دنیاست که از سال ۱۹۵۶ و با تصویب قانونی در کنگرهٔ ۸۴ ایالات متحده نام خدا !!!!! بر روی آن چاپ شده " : "In God We Trust" به معنای "توکلتُ علی الله" .
ناشناس۵۰۲۴۹۶۱۹:۲۹:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
دقیقا همین چند وقت پیش تو خبر خوندم مردم ترکیه برای حفظ ارزش داراییشون به طلا ودلار روی اوردن جو رسانه ای و اتش زدن چند تا یک دلاری با واقعیت جامعه فرق میکنه در ضمن اونجا دولت بدنبال حفظ ارزش لیر هست ولی اینجا اونی که پیگیر گرون شدن دلاره خود دولت هست
ناشناس۵۰۰۸۸۷۰۲:۲۵:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
ها ها.....تجربه عزیزم، تجربه.
ناشناس۵۰۰۸۹۳۰۲:۳۷:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
نيازي به اتش زدن دلار نيست.اگر واقعا همدل بوديم و فرهنگ بالايي داشتيم تو اين اوضاع اين همه ارز را در خونه ها احتكار نمي كرديم وقتي واقعا نياز نداريم.همين كار نوعي جنگ رواني و باعث تورم است.بايد با اشخاصي كه ارز احتكار كردند به عنوان خاءن به كشور برخورد شود.
ناشناس۵۰۱۱۸۲۰۹:۱۳:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اينکه آمريکا ما را تحريم کرده است 20 درصد به اقتصاد ضربه زد اما اقتصاد عزيز کشورمان 80 درصد از رفتار مردم ضربه خورد. همه مردم هم نبودند. يک عده نوکيسه بودند که به جان طلا و دلار افتادند. کاش خانمهاي ايراني براي نجات اقتصاد ايران خريد طلا را تحريم مي کردند و طلاهاي خود را مي فروختند. آن وقت مردها هم به رگ غيرتشان بر مي خورد و دلارها را مي فروختند. اين سلي بريتي ها اين طور وقتها کجا هستند؟ خوب حداقل يک کمپين تحريم خريد طلا براي خانمها که مي توانستند داشته باشند.
ناشناس۵۰۱۵۳۱۱۲:۲۳:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
این 20% دقیقا از کجا و چطوری محاسبه شده ؟ لطفا بفرمایید
ناشناس۵۰۱۸۴۲۱۴:۳۱:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
خیلی از نمایندگان مجلس و مسوولان این عدد را بارها اعلام کردند
مصطفی۵۰۰۹۰۵۰۳:۲۳:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
شما اصلا متوجه معنی حرفتان هستید؟ آتش زدن یک صد دلاری یعنی دقیقا صد دلار به حساب دولت آمریکا واریز کردن. چرا که دولت آمریکا بدون هیچ تغییری در ارزش دلار، می تواند به جای اسکناسی که شما آتش زده اید، یک اسکناس صد دلاری دیگر چاپ کند که به جای اینکه در جیب شما باشد، در جیب خزانه داری آمریکا است!
ناشناس۵۰۱۴۴۱۱۱:۳۹:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
این آتش زدن از لحاظ تبلیغاتی ارزش دارد مثل کسی که یک اتومبیل را به خاطر کیفیت کمش مقابل دوربین به آتش میکشد
ناشناس۵۰۰۹۱۵۰۳:۴۲:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
دوست عزیز نه پیش از انقلاب و نه بعد از انقلاب کارمندی و تجارت نکوهش نشده بود ولی از زمانی که عده ای اداره دولتی را با بخش خصوصی مرتبط ساختند و زد و بند و دلالی بین جماعت کارمند و بازاری شیوع پیدا کرد مثل همه انسانها که دچار هوای نفس می شوند بعضی کارمندان و بازاری ها بخاطر طمع پول دچار فساد شدند این فساد شیوع پیدا کرد و امروز شاهدیم که عده ای به خاک سیاه نشسته اند و عده ای به عرش اعلا رسیده اند در حالیکه نباید اینطور باشد .
سالم۵۰۰۹۱۸۰۳:۵۰:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
آتش زدن دلار نه تنها کار خوبی نیست بلکه نوعی تقویت کردن پول آمریکا هم هست و از طرف دیگر خریدش هم به قیمت بالا تضعیف پول ملی هست تنها راه درست نخریدن دلار بود که متاسفانه مردم این کار را نکردند و ارزش پول ملی را پایین آوردند و به خودشان ضرر زدند.
ناشناس۵۰۱۵۱۶۱۲:۱۹:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
راست ميگيد چون مردم هستند که روزي 3 ميليون بشکه نفت ميفروشن و پولش رو به دلار ميگيرند و حقوق مسئولين رو به ريال ميدن!!!
ناشناس۵۰۰۹۲۴۰۵:۰۹:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
دلار رو چی آتیش بزنید چی نزنید تغییری در اصل مطلب ایجاد نمیشه و تنها خودزنی هست. یا سریال برره افتادم
شاهرودی۵۰۰۹۳۵۰۶:۰۹:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
در جامعه ای که صد هزار واحد پول آن( ریال ) برابر است با یک دلار آیا منطقی است که ان دلار را بسوزانیم ؟ اگر این کار را کردیم چه نفع و سودی عایدمان میشود؟
ناشناس۵۰۰۹۳۸۰۶:۲۳:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
عقل داشتند
ناشناس۵۰۰۹۵۱۰۶:۴۱:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
بحث چیز دیگری است مردم ما بسیار بیشتر از ترکیه فداکاری کردند در جنگکلی فداکاری کردن ولی دلار یبار دو بار ده بار بالا رفت و دیگه بعد از این همه فداکاری بی حاصل کسی نمیادددلار اتش بزنه مردم به نون شبشون محتاج هستند دلار اتش بزنه که چه بشه؟ دلار در نهایت اختلاس میشه
شش۵۰۰۹۵۲۰۶:۴۱:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
این ایرانی که تعریف کرد کجاست؟
ناشناس۵۰۰۹۶۶۰۷:۰۵:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چون بر عکس مردم ترکیه عقلشان کار می کند
ناشناس۵۰۱۷۱۵۱۳:۳۲:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
از تفاوت وضع اقتصاد ایران و ترکیه معلومه مردم کجا عقل دارند! برای امثال شما که دلار قایم کردید خوبه البته به قیمت نابودی اکثریت مردم و خودتون در درازمدت
ناشناس۵۰۰۹۸۴۰۷:۱۶:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
د نویسنده اشاره می کند که به گذشته برگشت کردیم چرا فساد کم نمی شود مگر قبلا فساد در این حد بوده ؟
ناشناس۵۰۰۹۸۹۰۷:۱۹:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
با تعبیر نویسنده مخالفم .چرا اشاره به نارضایتی مردم از مسولین ندارد ؟اگر فاصله کم بود هر کاری مردم می کنند
ناشناس۵۰۰۹۹۲۰۷:۲۱:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مشکل بی اعتمادی به حق مردم نسبت به دولته
ناشناس۵۰۰۹۹۹۰۷:۲۸:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چون میدانن مسئولین اشرافشون راستگو نیستن
مجتبی۵۰۱۰۰۹۰۷:۳۳:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
داداچ! مردم چشمشون به دولت هست. وقتی بچه‌های جمعی از دولتیها خودشون دنبال دلار و طلا هستند، انتظار دارید مردم بیان دلاراشون رو آتیش بزنند.
حمید۵۰۱۰۱۴۰۷:۳۸:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
فقط حرف، جلسه، اضافه کاری، اخلاق دراین نظام اقتصادی مرده است هرکس هرموقعیتی داردانگارغنیمت جنگی گرفته تاجایی که میتواندمیخورد
ناشناس۵۰۱۰۱۵۰۷:۳۹:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
این کارها همش نمایشی است و آدم عاقل مالش را آتش نمیزند .
تبریزی۵۰۱۰۲۸۰۷:۴۹:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
علت اصلیش این بود که من به حرف این مسئولین ........... که می گفتن قیمت ها حبابه نخرید اعتماد کردم و دلاری نخریدم تا الان دلاری برای آتیش زدن داشته باشم و در نتیجه سرمایه 12 ساله ام کلا از دست رفت.
کامی۵۰۲۳۳۲۱۸:۰۶:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
هنوزم دیر نشده برو بخر.....
ن.د۵۰۱۰۲۹۰۷:۵۱:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چون هیچگاه ،هیچکس یا جرات پرداختن به اصل موضوع را ندارد یا عمداْ به آن اشاره نمی‌کند زیرا منفعت خود را باید نشانه بگیرد، بنابراین هیچ مشکلی حل نخواهد شد. مسئوولین بیت المال را بیت الحال کرده اند یا فرزندان و برادران و ... بنابراین مبارزه با فساد تنها یک شوخی بی مزه است
ناشناس۵۰۱۰۳۲۰۷:۵۳:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
زمانی که مسئولین هم مثل مردم عادی زندگی کردند حتما این اتفاق می افتد .
ناشناس۵۰۱۰۴۷۰۸:۰۰:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
برای اینکه مردم ایران عاقل و دانا هستند، با ضریب هوش بسیار بالاتر.
سید جواد۵۰۱۰۴۹۰۸:۰۱:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مدیریت اشرافی که بعد از جنگ حاکم شد، مردم را به سمت مسابقه ثروت اندوزی و کسب مقام سوق داد. چه بسیار بودند کسانی که در زمان جنگ خالصانه کار می کردند و بعد از جنگ با عملکرد برخی مدیران احساس کردند کلاه سرشان رفته است. همان مردمی که توسط آن مدیران به سمت دنیاپرستی سوق داده شدند، باز هم مدیرانی از همان نوع انتخاب کردند!
مجید۵۰۱۰۵۳۰۸:۰۳:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چه ربطی دارد؟؟؟ تفاوت در این است که در ترکیه اعتماد عمومی از مردم سلب نشده اما در کشور ما سلب شده
majid r۵۰۱۰۵۵۰۸:۰۶:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
جيب ما رو نزنن آتيش زدن پيش كش.
محمد۵۰۱۰۶۰۰۸:۱۰:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اگر قرار باشد کسی دلاری آتش بزند آن مسئولین و فرزندان ناخلفشان هستند که از راه رانت های اطلاعاتی و دریافت وامهای میلیاردی صاحب ثروت عظیمی شدند. فاصله دولتها و ملت به واسطه رانت خواری خیلی زیاد است و با شعار دادن و عوام فریبی ترمیم نمی یابد. وقتی مسئولین شعار ساده زیستی می دهند آنوقت فرزندانشان با پول ملت تصاویر لاکچری در خارج از کشور می گذارند این شکاف بزرگتر می شود تاروزی که خشم ملت اینها را با خود خواهد شست
علی۵۰۱۰۶۲۰۸:۱۱:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مقاله بسیار زیبا، پر مفهوم و در عین حال کوتاهی بود
بهروز۵۰۱۰۶۵۰۸:۱۲:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مگه بی عقلیم اتیش بزنیم خوب اقازادها بزنن
ناشناس۵۰۱۰۷۸۰۸:۱۹:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
وقتی سرانه بودجه مجلس 60 برابر سرانه آموزش و پرورش است یعنی ازبین رفتن اعتماد مردم
ناشناس۵۰۱۰۸۱۰۸:۲۰:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
نخیر.علت اینه که مردم به ناکارامدی مدیران کشور ایمان دارند.
ناشناس۵۰۱۰۸۵۰۸:۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
کاملا بی ربط، علت برمیگردد به فرهنگ فساد مسئولین
ناشناس۵۰۱۰۸۶۰۸:۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
عالی بود
ناشناس۵۰۱۰۸۸۰۸:۲۳:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چون به مسئولین خودش اعتماد ندارند. میدونن که مشکل تحریم ها نیست. مشکل فساد های سیستماتیکی هست که لایه های کشور رو پر کرده
ناشناس۵۰۱۰۹۰۰۸:۲۳:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چون كار ابلهانه اي است
آزاده۵۰۱۱۰۵۰۸:۲۹:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
فساد و رانت و حقوق های نجومی فقط مردم باید مایه بذارن بعد یه عده از مسئوولین سوء استفاده بکنند
ناشناس۵۰۱۱۲۲۰۸:۴۱:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
آیا باید مردم دلار هایشان را به بانک ببرند و ریال بگیرند و چپاولگران دلارها را بردارند و برای اقازاده ها بفرستند اروپا و کانادا و امریکا ؟!! متاسفانه انقدر این مسئله جا افتاده که فرزندان بالاترین مقامات خمهوری اسلامی چه دختر و چه پسر در خارج از کشور زندگی میکنند. واقعا شرم آور است
ناشناس۵۰۱۱۲۳۰۸:۴۲:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مگر در ترکیه دلار آتش زدند؟ بروید فیلمها را ببینید .اکثر دلارهایی که اتش زدند کپی کاغذی بود و تعداد کمی یک دلاری
ناشناس۵۰۱۱۴۲۰۸:۵۲:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چارتا پيرينت رنگي دلار اتش زدن يعني چي حالا ما هم چارتا عكس دلار اتش بزنيم همه چي درست ميشه رانت خواري اختلاس و... درست ميشه ول كنيد
ناشناس۵۰۱۱۵۰۰۸:۵۹:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
من يك سوال از شما دارم ؟ وقتي ميلياردها پول گم ميشه و اختلاس ميشه مردم براي چي باسد دلارهاشون رو آتش بزنن؟ وقتي در اكثر تصميمات مردم نامحرم هستند و پشت پرده تصميم گيري مي شود مردم چرا دلار آتش بزنند؟
ناشناس۵۰۱۱۶۳۰۹:۰۵:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چون دلاری نداشتند
ناشناس۵۰۱۳۰۳۱۰:۳۳:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
درسته مردم دلاری نداشتند دلارها نزد مسئولین وفرزندان آنان است که برای خارج از کشور مورد نیاز است.
ناشناس۵۰۱۱۷۱۰۹:۰۹:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
خوب واضحه که برای چی آتش نزدند... اینا زنگ خطرهاست برای یک سیستم... زمان جنگ یادمه که مردم چطور متحد بودن چطور هر کسی هر کاری از دستش بر میومد انجام میداد
ناشناس۵۰۱۱۸۹۰۹:۱۵:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
برخلاف نظر این آقا شاید مردم برای حفظ داراییشون آنها رو تبدیل به دلار یا سکه میکنند تا ارزش آن را به این ترتیب حفظ کنند. این کار اگر چه در این روزهای وانفسای مملکت ما اخلاقا صحیح نیست ولی بر اساس منطق بازار درست است.
رضا۵۰۱۲۱۰۰۹:۳۰:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است
ناشناس۵۰۱۲۴۴۰۹:۴۴:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
همش نمایش بود بیشتر دلارها تقلبی بودند.
ناشناس۵۰۱۲۷۲۱۰:۰۸:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
نمیدونم منظورت از مردم دقیقا چ کسانی هستن اگر قشر زحمتکش وحداقل بگیر جامعه را میگی اونا دلار ک ندارن هیچ ریال هم برای اتش زدن ندارن و داره کم کم خانمانشان اتش میگیره واگر منظورت از مردم دلالها و مفت خورها است اونا از این راه شکماشونا گنده کردن و حاضرند بمیرند ولی دلار اتش نزنن همین,,,,۷۰درصد مردم نه دلاری دارند نه ریالی ,قالیباف راست میگفت ۴درصدیها پدر ۹۶درصدی ها را در اوردن وای این شرایط پایدار نمیمونه
ناشناس۵۰۱۲۹۰۱۰:۲۴:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
این حرکات نمایشی هیچ تاثیری ندارد جذب سرمایه گذاری روند سقوط لیر را کند کرد این کارها مثل این میماند که شما یک شیشه کوکا را بشکنی تا کمر کوکاکولا را بشکنی
ناشناس۵۰۱۳۰۰۱۰:۳۱:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
در کجای دنیا ملتی مثل ایران میتوان پیدا نمود چهل سال است که این مردم با مال وجان و وجود خود پشتیبان نظام بوده اند بیش از یک میلیون شهید انقلاب وجنگ چند میلیون آواره و خانواده شهید وجانباز و اسیر داریم ملت ایران بخاطر اسلام هزار میلیارد دلار از ثروت کشور خود را هزینه نمودند بیشترین سختی ها کشیدند . اما مسئولین قدر این مردم را نمی دانند . این مردم با شعار اسلام و با هدف از بین بردن فقر - فساد و تبعیض قیام نمودند اما متاسفانه هنوز به هدف واقعی خود نرسیده اند .
ناشناس۵۰۱۳۱۲۱۰:۳۷:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
برای چی آتش بزنند وقتی مسولان ما خودشان جمع می کنند و نگه می دارند..
ناشناس۵۰۱۳۲۴۱۰:۴۱:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
ما که نداریم ولی دوقرون ریال داشتیم که دست دولت درد نکند اتیش که هیچ خاکسترش کرد
ناشناس۵۰۱۸۵۵۱۴:۳۶:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
به خدامن هم تاحالادولارواقعی ندیدم یعنی دستم نگرفتم !!!
ناشناس۵۰۱۳۳۱۱۰:۴۳:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اگر فهم پیشرفت و دانش در کشور وجود داشت و علوم طبیعی و مدرن علوم ضاله شناخته نمیشد الان اینقدر بدبختی نداشتیم.
ناشناس۵۰۱۳۸۶۱۱:۰۵:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
روحیه جهادی و میل به خدمت عصر ابتدای انقلاب هم صرفا استثنایی بود به دلیل احساسات بر آمده از رویدادن انقلاب و پس از پیر شدن نسلی که انقلاب کرده بود و آمدن نسلی که اصولاً تجربه ای از پیش از انقلاب نداشت در پیروزی انقلاب هم نقشی نداشت وبیشتر دنبال حق و حقوقش بود تا این که مانند نسل انقلاب کرده تکلیف محور باشد
ناشناس۵۰۱۴۰۲۱۱:۱۹:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
یعنی نویسنده این متن فکر کرده مردم ترکیه دلار واقعی آتش زدند...
ناشناس۵۰۱۵۳۳۱۲:۲۴:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
شما بیا نمادین آتیش بزن خوبه
ناشناس۵۰۱۴۱۳۱۱:۲۵:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
من میخاستم اتش بزنم اما متاسفانه کبریت گیرم نیومد به هر مغازه هم رفتم نداشتن گفتن از او موقع ک دلار شده ۱۲۰۰۰تومن کبریت نایاب شده و خیلی گرون
تبریزی۵۰۱۸۴۴۱۴:۳۲:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اشکال نداره گلم. یه تیکه چوب پهن بردار یه تیکه چوب نوک تیز رو روش بچرخون. یه کم طول می کشه ولی بالاخره آتیش می گیره. یادت نره بعد از آتیش زدن به پولات آتیش رو خاموش کنی.
ناشناس۵۰۱۴۹۱۱۲:۰۶:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
یه شو اردوغان راه انداخته باورتون شد؟؟ اقتصاد مگه با پول آتیش زدن اداره میشه؟
ناشناس۵۰۱۵۲۸۱۲:۲۳:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
دولت و بانک مرکزی حتی حاضر نیست مناسبات پولی دوطرفه با کشورهای دیگر ایجاد کنه بعد توقع داره مردم بیان دلارها را آتش بزنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی رضا۵۰۱۵۵۸۱۲:۲۹:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
آتش زدن دلار درست در راستای منافع صاحب صنعت دلاره !!!! چون پشتوانه اون دلار سوخته خودبخود آزاد میشه و آمریکا میتونه دوباره با توجه به پشتوانه اون دلار سوخته دوباره دلار چاپ کنه و در ازای تزریق اون به خارج جنس یا خدمات وارد کنه. پس این کار شدیدا به ضرر اقتصاد اون کشوریست که در اون دلار آتش می گیرد . بهتر بود عنوان این نوشته عوض می شد.
ناشناس۵۰۱۵۹۶۱۲:۴۵:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
ابتدا مسولین محترم کشوری اعتماد سازی بکنند. فرزندانشان را به کشور فرابخوانند. ... بعد از مردم بخواهند که دلارها را آتش بزنند. آیا در ترکیه چنین مسئولانی وجود دارد؟
ناشناس۵۰۱۷۲۵۱۳:۳۸:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
من پول نقدم از بین رفت به امید اینکه با نخریدن دلار و طلا به کشورم ضربه نزنم با خواندن کامنت ها به این نتیجه می رسیم که دیگه اکثریت مردم هم ارزش فداکاری ندارند و کار امثال ما رو حماقت می دونند
سینا۵۰۱۷۲۸۱۳:۴۰:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اگر میخواهید درصد بیکاری به 100% برسد از دولت بخواهید دستمزدها را به دلار بدهد
ناشناس۵۰۲۱۰۵۱۶:۱۶:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
معادلش که مشکلی ندارد
ناشناس۵۰۱۷۴۶۱۳:۵۱:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چه ربطی به این حرفها دارد ، مردم خودشان به چشم خود دیدند همانطور که دولت قبل فنر قیمت را رها کرد تا دلار هزار تومانی به سه هزار و پانصد برسد ، این دولت هم از ابتدای سال فنر را رها کرد تا سه هزار تومان به نه هزار افزایش یابد ، این کاملا یک مسئله داخلی است ، رفتارهای ترامپ فقط بهانه این اقدام را جور کرد
ناشناس۵۰۱۷۶۴۱۴:۰۰:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
آتیش زدند اما کپی رنگیش!
ناشناس۵۰۱۷۷۷۱۴:۰۵:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
وجود تضاد گفتاری و کرداری باعث خدشه دار شدن اعتماد در جامعه شده است ، تا در عمل این اعتماد از دست رفته را بر نگردانیم شاهد همسویی در سطوح جامعه نخواهیم بود .
ناشناس۵۰۱۷۸۵۱۴:۰۹:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
این حرکت سمبولیک تنها برای حمایت از آنهایی است که تلاش کرده اند تا شرایط زندگی ( ملت + خانواده ) خود را بهتر از گذشته کنند و البته چون ملت ایران هرگز در بهره مندی از امکانات و مواهب و بیت المال کشور در کنار خانواده مسئولان جایی پس حتی حاضر به انجام این کار سمبولیک هم نیستند .
ناشناس۵۰۱۸۰۲۱۴:۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مردم ایران خودشون را به آتش میکشند تا دلار بدست بیارن حالا شما میگی چرا آتش نمزنند!!
ناشناس۵۰۱۸۴۵۱۴:۳۳:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مردم ازسیستمی حمایت میکنه که بهیش اعتمادداشته باشدنه سیستمی که فقط بفکرخالی کردن جیب مردمشه!!!
ناشناس۵۰۱۸۶۲۱۴:۳۹:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چون اینها یک دلاری آتیش زدند و اگر ما هم همان یک دلاری را آتش بزنیم و بعد امریکایی ها بخواهند معادلش را آتش بزنند باید 100.000 قطعه یک ریالی آتش بزنند که خودش کوهی می شود...
ناشناس۵۰۱۸۸۸۱۴:۴۵:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
پیشنهاد خوبی است.... رعیت که دلاری نداره .... اقازاده های اصیل زاده که دلار دارن خرج چند ساعت عشق و حالشونو نمادین بسوزونن
ناشناس۵۰۱۹۴۷۱۵:۰۲:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
شرکت ما سال 1391 یک حساب ارزی داشت در بانک ا.ن. شعبه کیش داشت در این حساب مبلغ 150000 یورو موجود بود که ا خارجی بود یک شب بانک مرکزی یک بخشنامه زد که برداشت دلار حساب ارزی ممنوع است ضمنا حسابهای مناطق آزاد هم قابل نقل و انتقال نیستند بنابر این نه از حسابمان میتوانستیم برداشت کنیم و نه قابل حواله بود. خلاصه در طی این مدت از بانک خواستیم که معادل ریالی آنرا به ما بدهد گفتند که بخشنامه ای که تکلیف خرید ارز معادل ریالی را مشخص کند وجود ندارد خلاصه در نهایت در سال 1393 به ما گفتند که یکی از نور چشمی ها بدهی ارزی دارد میخواهد تسویه کند آیا حاضرید دانه ای 2900 تومان یورو را بفروشید ( در آن موقع قیمت یورو دولتی 3800 بود) ما هم از ناچاری گفتیم باشد. مردم ترکیه دلار را آتش میزند زیرا تاحالا تجربه دبه کردن دولتشان را ندارند نه اینکه دولتشان یک شب بیاید دلار را بفروشد 4200 و بعد درب گمرک را ببندد و از مردم مابه التفاوت بگیرد در مملکتی که با یک بخشنامه یک شبه پول خودتان را نمیتوانید از بانک بگیرید نمی شود دلار آتیش زد
ناشناس۵۰۱۹۵۵۱۵:۰۷:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
من یک مدت فکر میکردم دولت ما که همه مشکلات را از آلودگی هوا گرفته تا کمبود برق به گردن مردم می اندازد این قضیه فسادارزی را چگونه میخواهد به گردن مردم بیاندازد به حمدلله فهمیدم مرد حسابی مگر چقدر از این دلارهاتو دست مردم رفته که آتشش بزنند خوبه خودتون آمار دادید که 70 درصد سکه ها تو دست 10 نفره
ناشناس۵۰۱۹۶۹۱۵:۱۱:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چرا در چاههای نفت نمی بندید که یک شکی به بازار بدید
كريم۵۰۱۹۹۷۱۵:۲۰:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
فرموديد مردم از اقتصاد ايدولوژيك گذشتند بهتر است اينجور اصلاح كنيد كه اكثريت مردم از تمام امور ايدئولوژيك گذشتند از جمله اقتصاد!
ناشناس۵۰۲۰۳۰۱۵:۳۸:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
فعلا که دولت ریال های مارو نابود کرد
حبیب۵۰۲۰۸۴۱۶:۰۶:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چون مردم دولت و حکومت را از خود نمیداند و بالعکس مردم غیر خودی هستند و واقعا برای چه آتش بزنند؟ برخی اینها بجز آتش زدن مال مردم چه گلی بسر ملت زدند
ناشناس۵۰۲۱۶۱۱۶:۳۷:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
ملت مستاصل هستند
آریو سوئد۵۰۲۱۹۷۱۶:۴۸:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مردم ما هم مثل خیلی از جاهای دیگه عوض شدن و فقط به منافع خودش فکر میکنه. در واقع اصل و اساس سرمایه داری را دنبال میکنند. دیگه به فکر هم دبگه نیستند و فقط به خود فکر میکنند.
ناشناس۵۰۲۳۴۸۱۸:۱۵:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
بانک مرکزی و پتروشیمی دلارهاشون راآتش بزنند.چرا مردم بیچاره آتش بزنند؟
مثبت نگر۵۰۲۴۴۲۱۸:۵۷:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
فعلا که بعضیا اتیش زدن به زندگیه مردم
dayani۵۰۲۴۸۰۱۹:۲۱:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اگر مردم دلارهایشان را بسوزانند، بزرگ دلار داران و دلالهای دلار و دلار خرهای حرفه ای، بیشتر خوشحال می شوند، چون هرچه دلار در ایران کمتر باشد، انها بیشتر سود می برند.
ناشناس۵۰۲۴۹۸۱۹:۲۹:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
در 40 سال ارزش پول ما چقدر کاهش یافته ؟ 1700 برابر!!!! توقع دارید الان ملت همه .... یک آزمون زبان شده 2800000 !!! می فهمید ؟
بهزاد۵۰۲۵۰۶۱۹:۳۵:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مردم ایران شعورشان بالا تر از اینهاست که دلار رو آتیش بزنند دیگه دوران آتیش زدن و نمایش دادن تموم شده.
ناشناس۵۰۲۵۹۸۲۰:۳۰:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
دولت با اینکار درآمد حقوق بگیران را یک سوم کرد تا کسی بفکر حقوق بگیری نیفته البته منتظر تورم 300 درصدی تا عید باشید برقرار باشی روحانی
کامبیز جوان۵۰۲۷۲۳۲۲:۲۴:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
جوگیر نشید، ترکها هم تقلبیش رو سوزاندند. در کشور ترکیه از قدیم رشوه گیری پلیس شایع بود و اوضاع درآمد خراب حالا بیان دلار واقعی بسوزانند! در ضمن آتش زدن دلار خیانت به ملت است چون درآمد ارزی حاصل صادرات و درآمد ملی است و متعلق به فرد نیست.
مسعود۵۰۲۷۳۸۲۲:۳۲:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
علت ان بی فرهنگی اقتصادی و انقلابی قشر خاصی از مردم است که تبلیغات صهیونیستهابا مشارکت عوامل داخلی در ایران قصد اخلال در نظام اقتصادی را داشتند.
احمد۵۰۲۷۴۱۲۲:۳۳:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
ما قبلا اینکارو کردیم، مگر فراموش کردید که صف میبستیم قلک هامون روبدیم کمک به جبهه در صورتی که خودمون نان نداشتیم.
rassharif۵۰۲۷۴۷۲۲:۳۷:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
نمی دانم شاید در ترکیه دارائی صاحبان سرمایه به سمت دلار نمی رود ( سرمایه گذاری در تولید و صادرات می گردد ). در این وضعیت مردم هم با سوزاندن نمادین دلار کمک می کنند. در ایران چه؟ با سوزاندن نمادین دلار ( توسط مردم عادی ) دلار گران می شود زیرا صاحبان سرمایه، دارائی شان را به دلار تبدیل کرده اند.
حسن۵۰۲۷۷۰۲۲:۵۷:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اگه قرار به آتیش زدن دلاره بهتره دولتیها که دلارهاشون از راه کثیف اختلاس حاصل شده اول اتیششون بزنن بعد از مردم انتظار داشته باشند.چرا از مردمی میخواهید این کار رو بکنند که با بدبختی چند دلار خریدن؟! پیشنهاد میکنم بجای آتش زدن دلار چند نفر از مدیرانی که اختلاس کردن رو اتیش بزنید.
ناشناس۵۰۳۰۴۴۰۶:۴۷:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۲۹
علت اصلي اتش نزدن دلار در ايران يكي نبودن مردم ودولت است اگر مسوولين زندگي اشرافي نداشتند ومانند مردم زندگي ميكردند وبامردم صادق بودنددر ايران هم دلارها خريداري نميشد بلكه اتش زده ميشد وشايد خيلي بيشتر از تركيه
ناشناس۵۰۳۰۹۲۰۷:۵۸:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۹
چقدر دندان رو جگر بگذاريم . مگر عمرمان را خريده ايم ؟!! اين عمرمان است كه به دست يك عده نابخردبا سختي روزگاري كه برايمان رقم زده اند آميخته و در حال سپري شدنه
ناشناس۵۰۳۱۱۹۰۸:۲۲:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۹
بانک مرکزی اون دلارهای که احتکار کرده آتش بزنه
ناشناس۵۰۳۱۲۰۰۸:۲۷:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۹
نیازی به آتش زدن دلار نیست دولت اون دلارهایی رو که احتکار کرده توی بازار بریزد.
ناشناس۵۰۴۴۶۳۱۶:۴۳:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۹
چرا اتش بزنند بدهند به خانواده های مستضعف
ناشناس۵۰۷۵۸۴۱۰:۴۳:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۳۱
... این وضع مملکته فعلا
طاهره۵۰۷۸۴۳۱۴:۰۱:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۳۱
چیزی که تواین کشوربایدآتش زدبعضی ازمسئولینی است که تامغزاستخوان فاسدند....نه دلار...یاریال
ناشناس۵۰۸۵۱۹۰۰:۴۲:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱
چرا دلار رو آتش بزنن باید مسئولین فاسد که تعدادشان سر به فلک میکشه رو آتش زد
حمید۵۰۸۵۶۸۰۱:۳۲:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۱
مردمی که در زمان مشکلات تنهاهستندوهیچگونه حمایتی ازسوی دولت ندارندچطوربه دولتمردان اعتمادکنند
حسین۵۰۸۵۸۵۰۱:۵۸:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۱
فساد مالی بی اندازه نمیذاره اقتصاد درست بشه
ناشناس۵۰۸۷۳۰۰۷:۵۹:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱
فقط ژن های نکبت الگوی آتش زدن دلار میتوانند باشند!!!
جلال۵۰۹۳۳۷۱۳:۴۸:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۱
تناقض در رفتار مسئولین فرزندان و خودشان در خوشی و تفریح و مردم در رنج مردم خود را جدا از مسئولین میدانند علت گرانی دلار خود مسئولین و دولت بود نه عامل خارجی دروغگو بودن مسئولین
م۵۱۱۲۱۳۱۰:۰۶:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۳
به خاطر بی عدالتی به خاطر پارتی بازی اکثر پرسنل ادارات با پارتی سر کار اومدن به خاطر طبقه بندی مردم به شهروند ۱و۲و۳و .. به خاطر اینها کسی که .....دلار آتش بزنه کسی منافعش به خطر میفته ما هیچ منافعی تو این.. نداریم
ناشناس۵۱۲۰۶۲۱۹:۱۹:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۳
از 90میلیون جمعیت ایران حدود 20 میلیون نفر شامل برخی مقامات بسیاری از پست دارها دلال ها و پولدارها و افراد دوزیست تمامی رانت و دلار و ثروت کشور را دارند این عده در ایران هستن اما ایرانی نیستند چون اصلا ریال را قبول ندارند بنابراین باید فکری برای این 20میلیون نفر کرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  2. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  3. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  4. مقتدی صدر: سکوت بس است، سفیر آمریکا را اخراج کنید!

  5. "محسن هاشمی" کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  6. کافه سگ‌ها پلمب شد

  7. قالیباف مجدد بر کرسی ریاست مجلس نشست

  8. حسین شریعتمداری: آن روز دیده بودم این فتنه‌ها که برخاست

  9. توضیحات مدیرعامل اسبق بهشت زهرا درباره کفن ۲.۵ میلیونی

  10. اوباش عامل درگیری در بیمارستان خاتم الانبیاء زاهدان دستگیر شدند

  11. معترضان در استانبول کنسولگری رژیم صهیونیستی را به آتش کشاندند

  12. هاشمی: در اخبار دیدم که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌ام

  13. خاندوزی: ایران به رشد اقتصادی پایدار رسیده است

  14. اعتراف مهم بایدن در مورد ایران

  15. گردشگر آلمانی از اهرام ثلاثه مصر بالا رفت

  16. انصاری: حسن خمینی تصمیمی برای کاندیداتوری در انتخابات ندارد

  17. فعلا امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد/ فاصله بین نرخ های ارز باید به حداقل برسد

  18. هرگونه خدمت به اتباع خارجی مجاز، منوط به داشتن بیمه درمان و حوادث است

  19. نتانیاهو: حمله به اردوگاه آوارگان رفح «اشتباه غم‌انگیزی» بود

  20. آمریکا: به فشار برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهیم

  21. بزرگراه بعثت و خیابان پاستور شرقی به نام شهید رییسی نامگذاری شد

  22. واکنش آمریکا به گزارش فصلی آژانس انرژی اتمی درباره ایران

پربحث‌های هفته

  1. بی‌بی‌سی: پهپاد ترکیه در شناسایی محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران اشتباه کرد

  2. ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر

  3. شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

  4. پاسخی که شهید رئیسی به امانوئل مکرون داد

  5. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  6. ۶ نکته کلیدی درباره سقوط بالگرد رئیس جمهور/ یک کارشناس خبره صنعت هوایی توضیح می‌دهد

  7. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  8. گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

  9. چرخش راهبردی یک کشور عربی در مقابل ایران

  10. بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

  11. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  12. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها باید پاسخگو باشد/ قدرت نظامی بالا باعث نتیجه‌دادن مذاکرات می‌شود

  14. همه چیز برای فروش !

  15. اطلاعیه ستاد کل درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران 

  16. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  17. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  18. او این چنین جاودانه شد

  19. «بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

  20. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  21. سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

  22. فرانکنشتاین خاورمیانه!

  23. جنایتکاری که حتی ظاهرسازی هم نمی کند!

  24. مقتدی صدر: سکوت بس است، سفیر آمریکا را اخراج کنید!

  25. "محسن هاشمی" کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

آخرین عناوین