خیز ماهواره‌های ایران برای رسیدن به ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری

  4021110002 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از برنامه بلندمدت صنعت فضایی ایران برای رسیدن ماهواره‌های ایرانی به ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری خبر داد.

خیز ماهواره‌های ایران برای رسیدن به ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری

به گزارش ایسنا، سید احمد حسینی مونس شامگاه امشب دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ در یک برنامه تلویزیونی با موضوع پرتاب ماهواره‌های ایرانی به فضا اظهار کرد: مدارات بعدی مد نظر در راهبرد فضایی کشور دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری است که در تدابیر رهبر معظم انقلاب هم مورد تاکید قرار گرفته است. امیدواریم در آینده نه چندان دور به این هدف دست پیدا کنیم و ماهواره‌برهای کلاس بعدی ما قطعا این قابلیت را خواهند داشت.

** برنامه بعدی ماهواره‌بر سیمرغ بهینه، پلتفرم سریر و ماهواره‌بر ذوالجناح است

وی درباره برنامه کوتاه‌مدت صنعت فضایی کشور گفت: در وزارت دفاع و شورای عالی فضایی، برنامه توسعه پرتابگرها دنبال می‌شود. ماهواره‌بر سیمرغ مراحل تثبیت نهایی خود را طی می‌کند و با این پرتاب موفق اخیر، خود را ثابت کرد. برنامه بعدی ماهواره‌بر سیمرغ بهینه، پلتفرم سریر و ماهواره‌بر ذوالجناح است. سیمرغ اکنون با سوخت دو مرحله‌ای مایع پرتاب می‌شود و ذوالجناح با سوخت سه‌مرحله‌ای که دو مرحله جامد و یک مرحله مایع خواهد بود در برنامه آینده است. ضمن اینکه پرتاب‌های تحقیقاتی دیگری هم خواهیم داشت.

حسینی مونس با اشاره به پرتاب اخیر چهار ماهواره ثریا، مهدا، کیهان ۲ و هاتف توسط ماهواره‌برهای قائم و سیمرغ یادآور شد: هفته پیش ماهواره ثریا با ماهواره‌بر قائم ساخت سپاه پرتاب شد و در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت. این هفته هم ماهواره‌بر سیمرغ، سه ماهواره مهدا، کیهان ۲ و هاتف را در یک پرتاب همزمان و در مدار بیضوی با حضیض ۴۵۰ کیلومتر و اوج هزار و ۱۱۰ کیلومتری قرار داد که برای اولین بار سه ماهواره ایرانی همزمان در مدار قرار گرفتند و ارتفاع بالای ۱۰۰۰ کیلومتر به ثبت رسید.

** تمام این پرتاب‌ها کاملا ایرانی و بومی بوده است

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تمام این پرتاب‌ها کاملا ایرانی و بومی بوده است. علاوه بر ماهواره‌بر قائم که ساخت سپاه است، ماهواره‌بر سیمرغ ساخت سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع  است. ماهواره مهدا توسط پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ماهواره‌های کیهان و هاتف توسط شرکت صاایران وزارت دفاع ساخته شده است.

** تشکیل منظومه شهید سلیمانی با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان

سخنگوی فضایی وزارت دفاع درباره ماموریت این ماهواره‌ها بیان کرد: ماهواره‌های ثریا و مهدا ماموریت مخابراتی و تست زیرسیستم‌های ماهواره‌ای عملیاتی که قرار است در آینده استفاده شوند را دارند چون همه شرایط فضا را نمی‌توان در زمین شبیه‌سازی کرد. ماهواره کیهان ۲ کاربرد ناوبری دارد و اولین قدم به سمت سیستم‌های فضاپایه ناوبری بومی است که فعلا برای اثبات فناوری و تست پرتاب شده. ماهواره هاتف هم در حوزه اینترنت اشیا است. کنسرسیومی از شرکت‌های دانش‌بنیان قرار است منظومه شهید سلیمانی را شکل دهند تا در این منظومه اینترنت باریک‌باند فضاپایه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ماهواره سیمرغ به ارتفاع هزار و ۱۱۰ کیلومتری رسیده که بالاترین ارتفاع برای یک ماهواره ایرانی است، افزود: مدارات فضایی در قالب مدارات نزدیک زمین از ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر تعریف می‌شوند که بیشترین کاربرد را دارند. بیشترین کاربرد از ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر است که الان ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس ایکس در این مدار قرار می‌گیرند و ماهواره ثریای ایران هم در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار گرفته است. این محدوده به شدت در حال شلوغ شدن است و امکان دارد در آینده جایی وجود نداشته نباشد. این مدارات در سیستم‌های سنجشی، مخابراتی و ناوبری کاربرد زیادی دارند.

** فقط ۱۰ کشور می‌توانند خودشان ماهواره پرتاب کنند که ایران نهمین کشور است

حسینی مونس درباره جایگاه ایران در صنعت فضایی دنیا گفت: صنعت فضایی از زنجیره‌های مختلفی تشکیل شده، که ماهواره، پرتابگر (ماهواره‌بر) و ایستگاه‌های زمینی از جمله آنها هستند. الان در دنیا ۹۰ تا ۱۰۰ کشور ماهواره دارند، ۵۰ کشور ماهواره‌ساز هستند و فقط ۱۰ کشور می‌توانند خودشان ماهواره پرتاب کنند که ما نهمین کشور هستیم که زنجیره کامل فضایی داریم و در ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ ماهواره‌بر امید، ماهواره سفیر را در مدار زمین قرار داد.

وی در پاسخ به این سوال که صنعت فضایی چه اهمیت و کاربردی دارد؟ یادآور شد: کاربردهای متنوعی مثل سنجش در کشاورزی، هواشناسی، منابع طبیعی، مراقبت‌های سطح زیر کشت و... از جمله کاربردهای این صنعت ایت که توسعه داده می‌شود. مخابرات، ناوبری و اکتشافات فضاپایه که در آینده ابعاد اقتصادی گسترده‌ای دارد از دیگر کاربردهای این صنعت است. سرمایه‌گذاری در این حوزه بازگشت چندبرابری خواهد داشت. ضمن اینکه این حوزه علاوه بر ابعاد اقتصادی، ابعاد اقتداری هم دارد که اگر الان اقدام نکنیم در آینده ممکن است انحصاری شود.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع همچنین درباره واکنش منفی برخی کشورهای اروپایی به پرتاب ماهواره قائم تاکید کرد: بیشتر بحث آنها این است که انحصار فضایی را در دست خودشان داشته باشند اما مسئولان، سیاست‌مداران، دانشمندان و صنعتگران ما تحت تاثیر این مسائل قرار نمی‌گیرند. در وزارت دفاع برخی برنامه‌های ما به نوعی مرتبط با مجموعه نیروهای مسلح است چرا که ما هم مراکز دانشگاهی و کشوری خدمات ملی و هم در بخش‌هایی که لازم باشد به نیروهای مسلح خدمات ارائه می‌دهیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۷۳۲۴۷۱۱:۳۲:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
میزان هزینه و دستاورد این ماهواره ها رو اعلام کنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  18. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین