بازنشسته نگون‌بخت در صدارت نوبخت

  4020924058 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت حسن روحانی در نامه ای به رئیس جمهور بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان را مطرح کرده، موضوعی که در طول ۸ سال مسئولیت نوبخت با حواشی سیاسی و تبعات اقتصادی گره خورده بود.

 بازنشسته نگون‌بخت در صدارت نوبخت

به گزارش تسنیم، به تازگی محمد باقر نوبخت در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور در خصوص مطالبات قانونی بازنشستگان نوشت: برای پیشگیری از استمرار هزینه‌های سنگین اجتماعی، از منظر امنیت ملی، قاطعانه مقرر فرمایید، تا اعتبارات لازم برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین به میزان 90 درصد در چارچوب برنامه هفتم و همچنین مطالبات مسجل انها در لایحه اصلاحی بودجه درج و تامین گردد.

نوبخت ادامه داده؛ وظیفه اخلاقی خود می‌دانم، که عنداللزوم به طور غیررسمی همه تجارب خود را برای اجرایی شدن این مهم در اختیار مسئولین ذیربط قرار دهم.

در مورد اقدامات رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت حسن روحانی در خصوص ساماندهی دریافتی بازنشستگان مباحث مختلفی قابل طرح است که در ادامه به آن میپردازیم.

در برنامه ششم توسعه و بودجه های سنواتی طی 8 سال دولت تدبیر و امید چه گذشت؟

1- بعداز مطرح شدن اختلافاتی بین دولت و مجلس در خصوص منابع مورد نیاز در اولین بودجه سنواتی ذیل برنامه هفتم توسعه موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان به فضای رسانه ای و سیاسی کشیده شد.

بر این اساس مجلس بر گنجاندن منابع حداکثری برای اجرایی شدن همسان سازی 90 درصدی در اولین بودجه برنامه هفتم توسعه تاکید کرده  که البته  دولت نیز بر این موضوع اهتمام لازم را داشته است.

در این بین سخنگوی دولت حسن روحانی که در مقطع 8 ساله فعالیت خود ، بیشترین تبعات اقتصادی و معیشتی برای بازنشستگان از محل احکام بودجه ای ایجاد شده بود به طوری که دهه 90 دهه سیاه اقتصاد ایران نامیده شد، وارد میدان شده و در اقدامی عجیب طی مکاتبه با رئیس جمهور خواستار اصلاح لایحه بودجه دولت شده است.

در واقع فردی که در دوره تصدی مسئولیتش بیشترین تجمعات بازنشستگان در مقابل سازمان برنامه و بودجه در جریان بود حالا به مدافع بازنشستگان تبدیل شده و حتی با رئیس جمهور نیز نامه نگاری می کند. سوال ساده ای که در اینجا مطرح میشود این است که در سالهای تصدی مسئولیت وی، دقیقا چه باری از روی دوش بازنشستگان برداشته شد. یا چه سهمی از مشکلات امروز بازنشستگان مربوط به عمکلرد دولت روحانی در خلق تورم افسارگسیخته است؟

عمکلرد دولت حسن روحانی را در مورد وضعیت معیشتی بازنشستگان شفاف کنید

2- در دولت حسن روحانی و سازمان برنامه و بودجه ای که مسئولیت آن با محمد باقر نوبخت بود برنامه ششم توسعه تدوین و اجرایی شد؛ خوب است آقای سخنگوی دولت سابق در مورد اقدامات دولت در جریان تصویب احکام مرتبط با همسان سازی و همچنین ارقام دقیق لحاظ شده در بودجه های سنواتی برای امر همسان سازی حقوق بازنشستگان شفاف سازی کند.

ماجرای درامدهای موهومی و هزینه های واقعی برای زمین گیر کردن دولت جدید

3-در سال اخر فعالیت دولت دوازدهم، سازمان برنامه و بودجه به صورت غیر منتظره، ارقام مربوط به مصارف و هزینه های جاری لایحه دولت را با افزایش های نجومی همراه کرد، پشت پرده این موضوع از آنجا که به درامدهای موهومی و هزینه های واقعی افزایش حقوق در بودجه مرتبط بود منجر به بروز شوک تورمی در اقتصاد ایران طی دو سال اول فعالیت دولت سیزدهم شد.

یکی  از اقشاری که در پی این اقدام دولت در اواخر سال 1399 برای تدوین بودجه 1400 اسیب جدی  متحمل شدند، قشر بازنشسته کشور بود. متاسفانه از محل بروز تورم وضعیت معیشتی آنها با چالشهای جدی رو به رو شده است.

تله تبعیض همسان سازی بازنشستگان دولت و تامین اجتماعی خنثی شد

4- خوشبختانه دولت و مجلس با هوشمندی در هفته های گذشته بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را در دستور کار قرار داده اند. موضوعی که اگر به آن توجه نشده بود و صرفا موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان دولتی بر مبنای برخی احکام یک طرفه بودجه ای عملیاتی می شد میتوانست آثار زیان بار جدی برای کشور به همراه داشته باشد.

به گزارش تسنیم، مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه تصویب کرد که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید طی سه سال محقق شود. در واقع در دولت سیزدهم و ذیل لایحه برنامه هفتم توسعه موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان در دستور کار قرار گرفت. در نهایت در اواخر ابان ماه امسال رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه از تصویب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، لشکری و کشوری در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه خبر داد.

لازم به ذکر است، براساس این دستورالعمل در سال نخست برنامه متناسب‌سازی 40 درصد، سال دوم 30 درصد و سال سوم نیز 30 درصد خواهد بود تا حقوق بازنشستگان به 90 درصد حقوق شاغل همتراز برسد، بنابراین براساس مصوبه صحن تلفیق در 3 سال نخست برنامه هفتم، موضوع رسیدن حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به 90 درصد حقوق شاغلان به تصویب رسید، ضمن آنکه در الحاق این مصوبه مقرر شد؛ منابع این موضوع از محل تنفیذ ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه تامین شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۲۳۶۱۵۱۵:۴۷:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۲۴
فراموش نکردیم
ناشناس۳۳۲۳۸۹۹۲۳:۴۳:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۲۴
بله فراموش نکردیم که فقط در دوران مسئولیت آقای دکتر نوبخت بیشترین افزایش حقوق بازنشستگان اتفاق افتاد که متاسفانه در دو سال اخیر با عوض شدن دولت جلو اجرای فازهای تصویب شده قبل گرفته شد
امیر حسین سلطان/تهران۳۳۲۴۶۱۰۱۸:۴۹:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۲۵
فقط امیدوارم به عنوان مشت نمونه خروار نگاه و گذری به اکثریت همین تعداد کامنت های درج شده انداخته شود تا دیدگاه هایی همانند خبرگزاری تسنیم متوجه واقعیات تجربه شده بشوند و مطمئن باشند با انتقاد به دولت دوازدهم هیچگاه قادر نخواهند بود واقعیات مسلم را با این فرستادن های توپ توی زمین دولت های گذشته به گونه دیگری در اذهان جا بیندازند! کما اینکه الحمدلله همین نظرات مردمی اهالی محترم الف گویای واقعیات است. والله اعلم
ناشناس۳۳۲۳۶۱۹۱۵:۵۸:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۲۴
اتفاقاً در دوره آقای نوبخت بیشترین توجه به بازنشستگان شد. بنده سال 99 بازنشست شدم و در زمان بازنشستگی با توجه به همسانسازی انجام شده در آن سال نه تنها حقوق بازنشستگی ام با زمان شاغلی ام چندان فرقی نکرد بلکه دریافتی ام نیز بیشتر از دوران شاغلی بود بخاطر اینکه برای صندوق بازنشستگی و مالیات و ... مبلغی کسر نمی شد
اصغر ارادتمند شما !۳۳۲۳۹۳۹۰۱:۰۶:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۲۵
خدا رحمت كنه همه رفتگان ،مرحومه والده مي گفت گردن آدمي بايد به اندازه گردن شتر باشد ! چرا ؟ براي اين كه حرف و سخن آدمي تا بخواهد از گردن دراز شتر مانندش بگذرد و به زبانش براي تكلم و سخن گفتن برسد ، فرصت زيادي است كه روي آن سخن فكر كرد تا بالاخره بدانيم آن حرف و سخن به زبان بياوريم يا نه !! ! پس بايد آرزو كرد كه گردن همه رسانه ها اعم از رسانه صوتي و تصويري و نوشتاري و سايتي هم مانند گردن شتر باشد تا مطالب را مزمزه كنند و فرصت كافي داشته باشند كه روي آن مطالب فكر كنند تا بدانند آن مطالب قابل گفتن و قابل انتشار هست يا نه !!
ناشناس۳۳۲۳۶۵۲۱۶:۴۴:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۲۴
کمیسیون اصل ۹۰ مجلس قرار بود شکایت مردم را از دولت قبل در قوع قضاییه پیگیری کند ..
ناشناس۳۳۲۳۶۵۶۱۶:۴۸:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۲۴
سال به سال قربونه پارسال.
سلیمی۳۳۲۳۶۷۴۱۷:۰۵:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۲۴
آقای نوبخت در دولت قبلی یک بار همسان سازی را انجام دادند و حقوق بازنشستگان مبلغ قابل توجهی افزایش یافت. ایشان همیشه با نمایندگان بازنشستگان در ارتباط بودند و جلسات مرتب داشتند. .
ناشناس۳۳۲۳۶۷۸۱۷:۰۹:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۲۴
سلام نوبخت تو مجلس بعدی هست نگران نباشید !
ناشناس۳۳۲۳۶۸۵۱۷:۱۴:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۲۴
نوبخت هم از مقصرین وضع موجود اقتصادی است
ناشناس۳۳۲۳۶۸۶۱۷:۱۴:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۲۴
روحانی و نوبخت چرا طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان را در 8 سال دولت قبل اجرا نکردند ؟!
ناشناس۳۳۲۳۶۸۷۱۷:۱۵:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۲۴
نوبخت پاسخگو باشد چرا در زمان صدرات او مالیات ها و عوارض خروج از کشور 30 برابر شد ؟!
ناشناس۳۳۲۳۶۸۸۱۷:۱۶:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۲۴
مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان
ناشناس۳۳۲۳۶۹۰۱۷:۱۶:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۲۴
نوبخت مقداری از همسانسازی بازنشستگان دولتی و اتدکی هم بازنشستگان تامین اجتماعی را تامین و پرداخت کرد. شما چه کرده اید؟
ناشناس۳۳۲۴۰۷۱۰۹:۱۹:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۲۵
اینها فعلا شعارش را داده اند تا ببینیم کی اجرا می شود !
ناشناس۳۳۲۳۶۹۴۱۷:۱۹:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۲۴
دولت روحانی 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه بجای گذاشت و خزانه بدهکار و صندوق توسعه خالی تحویل داد باز دم رئیسی گرم که با اینهمه بدهی طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان را از سال اینده اجرایی می کند.
ناشناس۳۳۲۴۰۸۳۰۹:۴۴:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۲۵
دولت روحانی وارث بزرگترین تحریمها در طی تاریخ ایران بود وتلاش زیادی برای تحقق برجام و رفع تحریمها کرد که متاسفانه به دلیل کارشکنی های مخالفان برجام‌ چه در داخل و چه خارج تلاشش به ثمر نرسید و باز هم دَمش گرم که توانست تحریم شورای امنیت را بردارد که خود گام بسیار بسیار بزرگ بود و اما همه شاهد بودیم به دلیل تحریم شدید نفتی و اثرات مخرب کرونا بر اقتصاد تمام کشورها که قدر مسلم این تاثیر مخرب بر اقتصاد ما به مراتب بیشتر از همه بود! باز هم دولت روحانی سکان شکسته اقتصاد را هدایت کرد و وضعیت معیشتی مردم به مراتب بهتر از امروز بود همه ما به یاد داریم که حداقل مرغ و روغن و برنج مان با ارایه کارت ملی در تاریخ های معین شده فراهم می شد !! وظیفه هر دولتی رسیدگی به معیشت مردم است حال اینکه روحانی در آن شرایط سخت چگونه به وضع معیشتی مردم رسید مشکل مردم نیست !! و اما این دولت مدعی روابط سیاسی سازنده ،عضویت در شانگهای و فروش نفت است که البته چگونگی تحقق آنها بحثی جدا می طلبد . حالا سوال چرا دولتی که توان تزریق ارز به چای دبش را داشته تا بزرگترین اختلاس تاریخ ایران را رقم بزند الان برای درخواست نوبخت جهت همسان سازی حقوق بازنشستگان عصبانی و ناراحت است ؟!! بگوید بله حتما در دستور کار دولت هست و بودجه آن را هم جیرینگی پرداخت می کنیم دارندگی.
ناشناس۳۳۲۳۷۱۹۱۷:۳۸:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۲۴
حالا اصلا اونا بد اونا که سه ساله رفتن شما چه گلی به سر بازنشسته ها زدید؟
بازنشسته۳۳۲۳۷۳۰۱۷:۵۵:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۲۴
همسان سازی حقوق بازنشستگان دست آویزی شده برای کسانی که ادعای پیگیری این مسئله را داشتند بیائید با مردم صادق باشید و پشتیبان این قشر سال خرده جامعه باشید
ناشناس۳۳۲۳۷۳۷۱۸:۱۶:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۲۴
جالبه متهم که چه عرض کنم ، مجرم در قامت مدعی‌العموم ..
ناشناس۳۳۲۳۷۶۵۱۹:۱۵:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۲۴
بسمه تعالی- تصمیمات اشتباهی وپر از خطا درزمان نوبخت یکی ازمسببان وضع نابهنجار اقتصادی موجود در زمان فعلی میباشد
ناشناس۳۳۲۳۷۷۲۱۹:۲۱:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۲۴
اين همسان سازي حقوق بازنشستگان فعلاً كه نه به بار است و نه به دار ... به نظرم بايد هفت خان را طي كند ، تا دولت راضي شود كه آن را قبول كند ، تا شوراي نگهبان تاييد كند و اگر هم تاييد شد شايد دولت دلش نخواست اجرا كند ! .....
محسن شریفی۳۳۲۳۷۸۱۱۹:۳۵:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۲۴
وقتی دولت آقای روحانی آمد حقوق باز نشستگی ام امیلیون تومان موقع رفتن 8 میلیون تومان شد مصوبه به جا مانده دولت آقای احمدی نژاد را اجرا کرد ولیحالا جهت همسان سازی دهها بهانه و کمبود منابع
ناشناس۳۳۲۳۷۹۶۲۰:۰۲:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۲۴
بازنشستگان تامین اجتماعی فراموش نمی کنند وقتی از نوبخت در مورد منابع نادیده شده بودجه سنواتی 1400 برای همسان سازی بازنشستگان تامین اجتماعی سوال شد نامبرده بدون احساس مسئولیت و در نظر گرفتن بدهی نجومی انباشته شده چند دهه گذشته دولت به تامین اجتماعی گفت. " تامین اجتماعی به دولت مربوط نمی شود" و اکنون هم که دست به نامه شده هست فقط نگران بازنشستگان دولتی هم سلک خود هست و هیچ اشاره ای به بازنشستگان تامین اجتماعی نکرده حنای این اعتدالیون اشراف منش برای کارگران بیرنگ بیرنگ هست
ناشناس۳۳۲۳۹۹۹۰۷:۵۷:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۲۵
اما این دولت فعلی هم با تفکر سرکوب دستمزد ها کارگران وبازنشسته های تامین اجتماعی را از زندگی ساقط کرده از کدام گلایه کنیم یکی از یکی بدتر حرف های بی اساس وزیرکار و رییس سازمان برنامه بودجه مثل پتک رو اعصاب کارگران و بازنشسته ها هست
بازنشسته کشوری۳۳۲۳۷۹۸۲۰:۰۳:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۲۴
از حق نگذریم وضع معیشتی اغلب بازنشستگان در زمان روحانی بهتر از اکنون بود.
ناشناس۳۳۲۳۸۱۹۲۰:۳۸:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۲۴
نوبخت و‌روحانی باید به محض پایان دولت محاکمه میشدند
ناشناس۳۳۲۳۸۴۰۲۱:۳۲:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۲۴
من معلم باز نشسته هستم حد اقل در زمان نوبخت گوشت ششصد هزار تومانی ومرغ صد هزار تومانی وتخم مرغ پنج هزار تومانی نداشتیم ولی در دولت به اصطلاح محرومان آن را تجربه کردیم !!!!
ناشناس۳۳۲۳۸۸۴۲۳:۱۶:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۲۴
اميد است كه انشاالله تعالي اين سايت وزين به آنجا برسد كه مخاطبانش بيشتر افراد اهل فكر و انديشه و دانش با تحصيلات عاليه باشند ..
ناشناس۳۳۲۳۹۰۲۲۳:۴۸:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۲۴
دولت روحانی با همت و پیگیری آقای نوبخت افزایش قابل توجهی به حقوق بازنشستگان داد اما این دولت علیرغم تورم کمرشکن هیچ اقدامی نکرد
ناشناس۳۳۲۴۰۵۸۰۹:۰۲:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۲۵
اصلا نوبخت و همه‌ی وزرای قبل بد کردند...شما چرا کردید ؟؟؟؟؟ یکم به سفره مردم نگاه کنید ؟؟؟یکم به معیشت و وضعیت مردم وخط فقر توجه بفرمایید؟؟؟ تورم که دست خود دولت است؛ شما پدر مردم را دراوردید . افزایش حقوق نخواستیم ؟ همسان سازی پیش کشتان ...تورم را به دوره جناب خاتمی برسانید ...ثبات را به دوران ایشان برگردانید... مرد میدانید بسم ا....
ناشناس۳۳۲۴۰۸۵۰۹:۵۰:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۲۵
با عملکرد دولت رئیسی، باید گفت صد رحمت به دولت روحانی. در این دولت اقشار حقوق بگیر کارمند، کارگر و بازنشسته کلا به فنای کامل رفتند.
ناشناس۳۳۲۴۱۴۶۱۰:۳۱:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۲۵
خوبه که رئیس دولت فعلی رئیس قوه قضائیه در دولت قبل بودند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین