جغرافیای اعتراضات به ما چه می‌گوید؟

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4010914103 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بررسی جغرافیای اعتراضات امسال، حاکی از آن است استان‌هایی که به لحاظ اقتصادی در محرومیت بیشتری هستند همراهی کمتری با اعتراضات داشته‌اند.

جغرافیای اعتراضات به ما چه می‌گوید؟

به گزارش الف،‌ انکار‌ کردنی نیست که اعتراضات اخیر، بیشتر دارای ماهیت اجتماعی و فرهنگی است تا اقتصادی؛ شعارها، مطالبات، بازنمایی رسانه‌ای و مکان‌های وقوع آن نسبت به وقایعی چون دی‌ماه ۹۶ و آبان‌ ۹۸ موید این نکته است. اخیراً سایت یک روزنامه اصلاح طلب اطلس جغرافیایی از اعتراضات ۱۴۰۱ با توجه به اخبار و اطلاعات موجود - اگرچه رسمی نیست - منتشر کرده که مرور آن نکات جالبی را به ذهن متبادر می‌سازد.

بیشترین‌ها و کمترین‌ها کدامند؟

در این نقشه، شدت اعتراضات در استان‌ها به ناچیز، خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد تقسیم شده است. در این بین تهران و کردستان جزو دسته خیلی زیاد، خراسان رضوی، سیستان‌وبلوچستان، فارس، مازندران و البرز بین استان‌های زیاد، استان‌های اصفهان، خوزستان، کرمانشاه، گیلان و آذربایجان شرقی در دسته متوسط، کرمان، مرکزی، قزوین در دسته استان‌های کم، استان‌های بوشهر، هرمزگان،‌ یزد،‌ چهارمحال‌وبختیاری، لرستان، ایلام،‌ همدان، قم،‌ زنجان،‌ اردبیل، آذربایجان غربی و گلستان در بین خیلی‌کم و استان کهگیلویه‌و‌بویر‌احمد بین ناچیزها قرار گرفته است. 

غلبه وجه اجتماعی بر اقتصادی

واکاوی این پراکندگی جغرافیایی حاوی نکات جالبی است که شاید حاکی از اقتصادی نبودن ماهیت این وقایع و غلبه وجه اجتماعی آن با رهبری طبقات متوسط باشد. اگرچه در تنگاتنگ این اعتراضات و به واسطه شکاف‌های اقتصادی موجود، برخی مناطق حاشیه‌ای و محروم‌تر برخی استان‌ها تا حدی همراهی نسبی داشتند اما این به معنای غلبه وجه اقتصادی بر دیگر وجوه این وقایع نیست و صرفاً فرصتی تلقی می‌شود که بخشی از محرومین برای عرض اندام پیدا کرده‌اند. اگرچه نباید از یاد برد که ماهیت اعتراضات در استان‌هایی نظیر کردستان و سیستان‌وبلوچستان به دلیل مسائل قومیتی و مذهبی با دیگر مناطق متفاوت است و شاید نتوان در این مناطق با متر و معیارهایی مشابه با دیگر استان‌ها، به واکاوی پرداخت.

در این اطلس جغرافیایی، استان‌هایی که دارای محرومیت‌های اقتصادی بالاتری هستند کمترین اعتراضات و استان‌هایی که از قضا وضعیت بهتری دارند، درگیری بیشتری با اعتراضات داشته‌اند و این درست نقطه مقابل واقعه‌ای چون آبان‌ماه ۹۸ است که اکثر مناطق محروم و حاشیه‌ای و دارای نرخ بالای فقر، محل وقوع اعتراضات با ماهیت اقتصادی در آن سال بود. 

طبقه‌ای با صدای بلندتر !

اگر اعتراضات خیابانی در دهه‌های اخیر را مدنظر قرار دهیم، تجربه تاریخی ثابت می‌کند وقایعی که خاستگاه غیراقتصادی داشته و طبقات متوسط در آن دست بالاتر را داشته‌ و در آن ایفای نقش کرده‌اند، بازنمایی رسانه‌ای بیشتر و اثرات عمیق‌تری در عرصه سیاسی و اجتماعی داشته‌اند. شاید این به دلیل قدرت بسیج اجتماعی آن‌ها و شاید به دلیل نگاهی است که حاکمیت به این طبقه داشته و دارد.

برای پی بردن به این موضوع، کافی است اعتراضات سال‌های ۷۱، ۷۴، ۹۶ و ۹۸ با مطالبات اقتصادی و معیشتی را با دو واقعه ۸۸ و ۱۴۰۱ با خاستگاه سیاسی و اجتماعی مقایسه کنیم؛ حذف‌شدگی در مقابل پذیرش. پرواضح است که پس از اعتراضات آبان ۹۸ و وقایعی نظیر آن، طبقه‌ای که پیش‌قراول این اعتراضات بود به سمت مضمحل شدن و حذف نسبی از عرصه‌های سیاسی و اجتماعی رفت؛ تا آنجایی که هیچ‌گاه جریان و گروه سیاسی و حتی رسانه‌ای نتوانست و یا حتی نخواست که مطالبات به حق آنان را نمایندگی کند. این وضعیت را مقایسه کنیم با جنبش سال ۸۸ که در نهایت منجر به تشکیل دولتی در امتداد اهداف همان جنبش شد و یا وقایع امسال که اگرچه هنوز میوه و ثمره‌اش چیده نشده و شاید چنان پشتوانه‌ای هم برای ثمر دادن نداشته باشد اما همین که سیاست‌مداران و جریان‌هایی درون حاکمیت، گفت‌وگو با معترضین را به رسمیت شناخته و دانشگاه به دانشگاه حرکت کرده و در ترافیک سخنرانی می‌مانند، حاکی از آن است که این طبقه در وقایع اخیر توانسته یک گام رو به جلو بردارد.

این برای جمهوری اسلامی که بنا بر بیانات بنیانگذارانش یکی از اهداف و آرمان‌های اساسی خود را حمایت از مستضعفان اعلام کرده چندان زیبنده نیست. نباید فراموش کرد تلاش های زیادی با هدف هدایت و سرایت اغتشاشات اخیر به بخش های کم برخوردارتر جامعه صورت می گیرد؛ تلاش هایی که هر چند به نظر نمی رسد تاکنون نتیجه ای در بر داشته اما همین واقعیت، افزایش توجهات حکمرانی به این طبقات اجتماعی را ضروری تر از همیشه می سازد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۷۸۷۵۳۷۱۰:۱۰:۴۰ ۱۴۰۱/۹/۱۵
شاید حق با شما باشد اما فراموش نکنید که این روزها وضعیت اقتصادی مردم اسف بار هست و اگر مردم بابت وضعیت اقتصادیشون اعتراض نمیکنن این را حمل بر موفقیت آمیز بودن کارنامه اقصادی نذارید
امیر حسین سلطان/تهران۲۷۸۸۰۴۶۱۵:۲۰:۳۷ ۱۴۰۱/۹/۱۵
جغرافیا(و تاریخ) اعتراضات را رها کنید و لطفا بیشتر و بیشتر بپردازید به منطق اعتراضات که علت العلل آن هم همانا پاسخگو نبودن آقایان در طی مشخصا دو دهه اخیر است! ضمنا جناب نویسنده مگر واقعا هنوز هم قشر متوسطی وجود دارد که بدان استناد می کنید. به یمن درایت و تدبیر آقایان مسئول دیگر نام و نشانی از ما به اصطلاح طبقه متوسط جامعه باقی نمانده است. لطفا درک کنید دلار 36 هزار تومانی معنا و مفهومش چیست؟!
ناشناس۲۷۸۸۱۸۲۱۶:۴۱:۲۶ ۱۴۰۱/۹/۱۵
خواسته های اقتصادی و عدالت همواره خواسته مردم بوده و هست. اما هیچگاه پاسخ درست و قابل ارزیابی به آنها داده نشده است.
ناشناس۲۷۸۷۵۴۳۱۰:۱۴:۲۳ ۱۴۰۱/۹/۱۵
استان‌هایی که محرومیت بیشتری داشتند، همراهی کمتری داشتند. این ادعای شما با گسترده بودن اعتراضات در سیستان و بلوچستان و کردستان چطوری همخوانی داره؟
ناشناس۲۷۸۷۷۷۷۱۲:۳۹:۵۹ ۱۴۰۱/۹/۱۵
اعتراضات!!! اعتراض ساز و کارش مشخص هست و نه تخریب و خرابکاری
ناشناس۲۷۸۷۵۵۲۱۰:۱۷:۴۹ ۱۴۰۱/۹/۱۵
در انقلاب اسلامی 57 چند استان در انقلاب درگیر شدند؟
ناشناس۲۷۸۷۵۵۵۱۰:۲۰:۳۶ ۱۴۰۱/۹/۱۵
دیدگاه شما با کمال احترام فقط کمی درست هستش . یعنی در بُعد زمانی که ما داخل اون هستیم اشتباهه . شما این اعتراضات را باید از انتها بررسی کنید نه در نیمه راه . دقیقا الان فقط قشر به اصطلاح درس خوانده نیمه مرفه اعتراض خودشون رو علنی ابراز میکنند و اون هم به دلیلی اینه که زندگی نرمال و معمولی رو درک کرده اند و می‌خوان در کشور سرشار از منابعمون درست زندگی کنند . ولی قشر ضعیف و گنجشک روزی باید بگم به بدبختی عادت کرده اند ‌‌.
ناشناس۲۷۸۷۶۳۳۱۱:۰۶:۳۶ ۱۴۰۱/۹/۱۵
بدبخت کسی است که براحتی آب خوردن آدم می کشد وبه این اعتراض نمی گویند.
ناشناس۲۷۸۷۵۹۳۱۰:۴۴:۵۲ ۱۴۰۱/۹/۱۵
با این وضع تورم و قیمت طلا و دلار به نظر شما امکان داره که افراد حتی از لحاظ بعد اقتصادی راضی باشند و یا راضی بمانند؟
ناشناس۲۷۸۷۶۰۰۱۰:۴۶:۵۵ ۱۴۰۱/۹/۱۵
امکان اعتراضات خیابانی در شهرهای کوچک و گاه محروم همانند شهرهای بزرگ نیست.
ناشناس۲۷۸۷۶۰۳۱۰:۴۹:۰۵ ۱۴۰۱/۹/۱۵
به نظر شما مسئله حجاب و گشت ارشاد می تواند اعتراضاتی طولانی مدت ایجاد کند؟ مسئله مسئله اقتصاد است.
ناشناس۲۷۸۷۹۵۱۱۴:۱۹:۱۷ ۱۴۰۱/۹/۱۵
خیر اتفاقا مطلب الف درسته اعتراضات فعلی اصلا اقتصادی نیست البته به این معنا نیست که مردم از اقتصاد راضی هستند شعارها را نگاه کنید خواسته و مطالبات معترضان معلوم است در اعتراضات شهریور تا الان شعار اقتصادی تا حالا داده نشده .طبق شعارهای داده شده مطالبات عمدتا آزادی و عدالت و پرهیز از تبعیض و .. است حالا کاری ندارم که درسته یا نه چیزی که دیده میشود اینها است.
احمد۲۷۸۸۲۲۷۱۷:۰۷:۵۶ ۱۴۰۱/۹/۱۵
منشا این آشوبگری هااینتر_نشنال و بی بی سی هستن که نمبخان از التهاب بیفتد چرا ایتقدر بی بصیرت هستین شما؟
ناشناس۲۷۸۷۶۲۲۱۱:۰۰:۰۲ ۱۴۰۱/۹/۱۵
قشر متوسط روبه بالا به سبب امکانات بیشتر صداش بلندتر شنیده میشه ،ارتباط باخارج از کشور، چاپ کاغذی فراخوان ها،امکان داشتن اسپری برای دیوارنویسی، پخش گسترده شکلات و.....خلاصه به قول خودشون انقلاب البته انقلاب شکم سیران هست نه انقلاب گرسنگان
ناشناس۲۷۸۷۷۶۰۱۲:۲۶:۲۹ ۱۴۰۱/۹/۱۵
اون قشر فقیر جامعه که حتی توان خرید کاغذ و یا اسپری ندارد از نظر شما الان معترض نیست و راضی هست؟
ناشناس۲۷۸۷۶۵۲۱۱:۱۶:۱۲ ۱۴۰۱/۹/۱۵
صرفاً فرصتی تلقی می‌شود که بخشی از محرومین برای عرض اندام پیدا کرده‌اند. بنظر بنده جمله مناسبی نیست و ناخواسته تلویحا نسبت به قشر محروم جامعه که ولی نعمت نظام هستند گزنده می باشد.لطفا دقت شود.
ریحان۲۷۸۷۷۲۸۱۲:۰۶:۴۱ ۱۴۰۱/۹/۱۵
قبول دارم اکثراعتراض هاروقشرمتوسط روبه بالاومرفه انجام میدن فقراونیازمندان به فکربدبختی ومشکلاتشون هستن نه موی سر
ناشناس۲۷۸۷۷۷۱۱۲:۳۵:۳۸ ۱۴۰۱/۹/۱۵
علتش اینه که بر خلاف 98 که اعتراضات اقتصادی بود این اعتراضات اقتصادی نیست و خواسته ها حول و حوش آزادی های فردی است.
ناشناس۲۷۸۷۷۹۸۱۲:۵۱:۵۶ ۱۴۰۱/۹/۱۵
به نظر اینجانب همه اعتراضات درشهرها ازبابت فقر گرانی وبی اعتنایی مسولان به مردم است . به فکر مشکلات مردم باشید ومشکلات معیشتی مردم راحل کنید.
رضا۲۷۸۷۸۶۴۱۳:۳۶:۰۹ ۱۴۰۱/۹/۱۵
این اعتراضات فقط اقتصادیه دوازده ساله همه جور فشار برگرده مردم اومده از مسکن وخوراک ومایحتاج هر روز هم یه تورم اضافه بعضی چیزا تا ۳۰۰ درصد گرون شده دیگه امیدی نمونده برا جوانها ومردم به هر شکلی اعتراضشون رو بیان میکنند همه هم میدونند اقتصادیه حجاب وگشت ارشاد بهانه بود.
ناشناس۲۷۸۷۸۹۸۱۳:۴۹:۳۶ ۱۴۰۱/۹/۱۵
اینکه اعتراضات این روزها از جنس مردم نیست و ریشه در خواسته های بیگانگان دارد چیز عجیب و غریبی نیست. مناطق محروم مثل همیشه ضربه خور قشر مرفه همیشه معترض هستند.
ناشناس۲۷۸۷۹۰۳۱۳:۵۱:۴۹ ۱۴۰۱/۹/۱۵
اگر به معترضان این روزها نگاه کنید دغدغه نان و رفاه ندارند از روی شکم سیری خواسته های کوچک و مبتذل دارند.وگرنه عموم مردم دلشان از قیمتها خون است اما نمیخواهند با این خواسته های محقر همراهی کنند
ناشناس۲۷۸۷۹۰۷۱۳:۵۵:۰۳ ۱۴۰۱/۹/۱۵
اعتراضات یک یا چند دلیل محدود ندارد و در بین برخی علت‌ها همبستگی بالایی وجود دارد.فشار شدید اقتصادی مهمترین دلیل تداوم اعتراضات است .
ناشناس۲۷۸۷۹۰۹۱۳:۵۷:۲۲ ۱۴۰۱/۹/۱۵
علتش کاملا مشخصه....اعتراضات هدفشون اقتصادی و معیشتی نیست....یه عده از قشر مرفه و متوسط که درکی از مشکلات اقتصادی قشر پایین مملکت ندارن اعتراض دارن.
ناشناس۲۷۸۷۹۱۸۱۴:۰۳:۲۶ ۱۴۰۱/۹/۱۵
بعضی استان ها طبق رسم طوایف با شعار زن زندگی ازادی مخالف بوده اند.
ناشناس۲۷۸۷۹۵۲۱۴:۲۰:۳۷ ۱۴۰۱/۹/۱۵
عجیبه یه عده تو مملکت نمی خوان قبول کنن حال اقتصادی ملت وخیمه ؟
ناشناس۲۷۸۸۱۳۷۱۶:۱۷:۴۰ ۱۴۰۱/۹/۱۵
بابا مقاله نمیگه وضع اقتصادی خوبه میگه اعتراضات این چند ماهه اقتصادی نیستن و درست هم میگه اتفاقا وضع اقتصاد خیلی بده ولی اعتراضات کنونی اقتصادی نیست.شعارها هم معلومه اینکه شما وضع اقتصادیت بد است دلیل نمیشه فکر کنی هر کی تو خیابونه معترض گرانیه.شعار معترضان معلوم است. شما شعار اقتصادی شنیدی؟
ناشناس۲۷۸۷۹۶۴۱۴:۲۷:۴۸ ۱۴۰۱/۹/۱۵
تشکر می کنم از الف بابت این مطلب دقیقا درست گفته اعتراضات کنونی اجتماعی فرهنگی و. است و اقتصادی نیست طبقه مستضعف و ضعیف هم امسال تا حالا وارد نشده چون گرفتار تامین معیشت شده عمده معترضان هم جوانانی هستند که هنوز وارد مرحله خرج زندگی نشده اند بنابراین مطلب صحیح است خواسته های این افراد اکثرا آزادی و عدالت و فرهنگی و اجتماعی است(شعارها مشخص است) کسانی که می گویند اعتراضات کنونی اقتصادی است به نظر من کاملا اشتباه می کنند البته این به معنای اینکه ملت از اقتصاد راضی هستند نیست بلکه فقط گفته شده که این اعتراضات اقتصادی نیست اعتراضات آبان 98 اقتصادی و معیشتی بود همینطور هم 96 راه حل به نظرم جلوگیری از انباشت مطالبات و حل کردن مشکلات است در صورتی که مطالبات این افراد پیگیری نشود مساله حل نشده باقی خواهد ماند و تولید بحران های بزرگتری خواهد کرد این نظر شخصی من هست و باید مسئولان حتما حتما راه حل پیدا کنند و اینکه بگوییم جمعش کردیم مساله را بدتر خوهد کرد نظر خواهی شود راه حل پیدا شود و اجرا شود. مطلب خوبی بود
سعید۲۷۸۷۹۷۳۱۴:۳۲:۰۸ ۱۴۰۱/۹/۱۵
باز دارید اشتباه می کنید، پایه فشار اقتصادی هست که روی اکثریت مردم هست از طبقات ضعیف تا متوسط ولی حتی به نسبت ممکنه متوسط را بیشتر درگیر کرده باشد با توجه به انتظاری که انها از زندگی و کار رفاه دارند ولی در این وضعیت که حکومت لااقل باید در برخی از جوانب کوتاه بیاد و با مردم همراهی کنه در سایر بخشها هم فشار را شدیدتر میکنه مثلا فشار سیاسی با یکپارچه کردن دولت ومجلس و .. قطع اینترنت و فیلترینگ ، فشار اجتماعی مثل گشت ارشاد و وضع نابسامان سیستم اداری.
ناشناس۲۷۸۸۱۳۲۱۶:۱۵:۰۸ ۱۴۰۱/۹/۱۵
اصلا ربط به اقتصاد نداره آبان 98 اقتصادی بود مقاله اتفاقا درست و دقیقه
ناشناس۲۷۸۸۰۶۷۱۵:۳۷:۴۱ ۱۴۰۱/۹/۱۵
برخلاف دیدگاه نویسنده محترم، اعتراضات هم فراگیر است و در همه جای کشور و هم طیف خواسته های معترضان متنوع و گوناگون است و لایه های مختلف مطالبات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را در برمی گیرد.
اکبر۲۷۸۸۳۷۲۱۸:۵۳:۱۵ ۱۴۰۱/۹/۱۵
شرکت نکردن در اعتراضات خیابانی به معنی رضایت نیست . مطلقا نیست . اشتباه محاسباتی نداشته باشید
ناشناس۲۷۸۸۳۹۰۱۹:۰۶:۰۰ ۱۴۰۱/۹/۱۵
باید از عدالت حضرت علی و پیامبران و استفاده از تجارب کشورهای پیشرفته در اداره امور ایران کمک بگیریم و از همه اقشار جامعه که دلشون برای ایران عزیز ،میتپه کمک بگیریم
صدف۲۷۸۸۴۲۶۱۹:۳۶:۲۲ ۱۴۰۱/۹/۱۵
اعتراض به اقتصاد به آزادی به تبعیض و بی عدالتی به زور گویی و همه چیز
ناشناس۲۷۸۸۴۹۱۲۰:۳۱:۲۴ ۱۴۰۱/۹/۱۵
من ساکن کهگیلویه و بویراحمدم. اصلا به وضع موجود راضی نیستم. با این مدل اعتراض که این روزها انجام میشه هم خیلی موافق نیستم چون معترضین برنامه مشخصی ندارن. فضای مجازی پر شده از فحاشی و الفاظ رکیک و نسبت های غیراخلاقی که با فرهنگ ایرانی سازگار نیست. اگر قراره تغیری ایجاد بشه باید عدالت و ازادی و احترام به همه عقاید باشه . این حجم عظیم فحاشی و بداخلاقی برای فرهنگ و جامعه بسیار خطرناکه. همانطور که نابسامانی اقتصادی و فقر و تبعیض خطرناکه. اینجا درسته اعتراضات به صورت خیزش خیابانی نیست، اما همه دارن لحظه ای اتفاقات را دنبال میکنن.
سجاد۲۷۸۸۴۹۵۲۰:۳۲:۲۹ ۱۴۰۱/۹/۱۵
تا زمانی که اعتراض بی حجابی بی دینی از غرب و رسانه های غربی هدایت میشود ما مردم محروم فقیر نه کمک کار معترضین هستیم نه یاری کننده حتی تا زمانی که الگو خودش خرابه نقاشی ازش خوب درنمی‌آید الگو جوانان متدین دختران پسران این سرزمین ،مصی ها گلشیفته ها نیستن.
ناشناس۲۷۸۸۵۱۱۲۰:۴۰:۵۴ ۱۴۰۱/۹/۱۵
موقع رای گیری فقط سراغ قشر مستضعف جامعه رفته و می‌روند
فاطمه۲۷۸۸۷۰۵۲۳:۵۰:۲۲ ۱۴۰۱/۹/۱۵
مابایدبصیرت داشته باشیم بی بی سی واینترنشنال دوست ایران وایرانی نیست نمی خوان ایران مقتدری وجودداشته باشه مخواهنددرایران بی بندوباری رواج پیداکنه مثلادم ازازادی منظورشون چیه دراین کشورهمه چی که ازاده.
ناشناس۲۷۸۸۷۰۹۲۳:۵۲:۰۷ ۱۴۰۱/۹/۱۵
سلام کمی هم به فکر مردم ضعیف باشید واقعا مانده اند.از زمانی که ارز ۴۲۰۰ برداشته شد همه چیز رو به گرانی شد .هیچ گونه کار کارشناسی صورت نگرفت.ببین الان ۸ماه از سال می گذارد فقط دارید ضربه به تولید کنندگان می زنید.
حسن۲۷۸۸۷۱۳۲۳:۵۳:۵۲ ۱۴۰۱/۹/۱۵
علت اینکه اعتراضات فقط مربوط به اقتصاد نیست این است که در همه موارد مشکلات وجود دارد به هر موردی که اشاره بشه ناکار آمدی و نابسامانی وجود دارد .
ناشناس۲۷۸۸۷۲۶۰۰:۰۲:۳۱ ۱۴۰۱/۹/۱۶
به نظر حقیر باید حاکمان باید به فکر رفاه و اسایش مردم باشد. طبقه ی محروم جامعه وارث این اب و خاک هست همین قشر بود که ذره ای از خاک وطن نگذاشت اجنبی ها اشغال کنند.
منصور۲۷۸۸۹۶۹۱۰:۴۲:۵۸ ۱۴۰۱/۹/۱۶
درسته مشکل اقتصادی هستش ولی شکل اعتراضات اقتصادی نیست ،سیاسی وهدایت شده بیگانگان برای براندازی است ،وقتی اعتراض یک دانشجو اعتراض به اختلاط دختر وپسر بر سر سلف سرویس باشد آن اعتراض به هیچ وجهی قانونی نیست ودردی هم از جامعه دوا نمی کند وبی نتیجه است ،اعتراض اقتصادی نمی کنند چون جایگزینی برای آن ندارند وبیشتر مشکلات اقتصادی به خاطر تحریم های آمریکا وغرب است ،اگر تحریم ها برداشته بشود وآمریکا کاری به ایران نداشته باشد همه چیز خوب می‌شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  5. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  7. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  8. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  9. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  12. دور باطلی که تمامی ندارد!

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. تضادی عجیب و پر ابهام!

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  21. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

پربحث‌های هفته

  1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  2. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  4. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  5. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  6. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  7. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  8. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  9. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  10. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  11. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  12. قوه قضائیه تصاویر و مستندات جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر کرد

  13. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  14. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  15. دولت با نظام بانکی شوخی ندارد

  16. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  17. جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت

  18. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  19. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  20. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  21. شناور سپاه از خط استوا عبور کرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی

  22. دیوید کامرون: اوکراین مجاز است با سلاح‌های انگلیسی، روسیه را بزند!

  23. ۲۳دلیل برای اثبات دروغ بی‌بی‌سی

  24. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  25. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

آخرین عناوین