مدینه فاضله موهوم؟!

محمد مهدی اسکندری،   4010302120 ۸۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
مدینه فاضله موهوم؟!

در روز شنبه اول خرداد ماه 1401، سایت روزنامه اعتماد (اعتماد آنلاین) یادداشتی را از آذر منصوری، دبیر کل حزب اتحاد ملت منتشر کردکه در آن منصوری به فاع از جریان دوم خرداد پرداخته و بااستفاده از کلیشه‌های همیشگی اصلاحات نظیر: آزادی، جامعه مدنی، مردم‌سالاری و… برای مخاطب مدینه فاضله‌ای را ترسیم می‌کند که در 8 سال دولتداری آن‌ها به وقوع پیوسته بود. 

او در ابتدا می‌نویسد: «روزی تاریخی که یادآور امید به معنویت و عدالت و آزادی و مردم‌سالاری است. امیدی که در دل خود، روزگاران گذشته و صفی از مبارزان را به یادت می‌‌آورد.» 

بازی کردن در میان مفاهیم سیال و هرچیزی را به چیزی دیگر بدون مبنای نظری مناسب مرتبط کردن، یا کار بی‌سوادان است یا ترفند سیاست‌بازان. این کاری است که آذر منصوری در یادداشت خود درباره دوم خرداد به کار بسته است. کلی گویی و ابهام، انتساب‌های بی‌قاعده و محل مناقشه، مصادره به مطلوب شخصیت‌ها و…

وی دوم خرداد را نماد معنویت و آزادی شمرده است! اینکه چگونه و چرا باید امید به «معنویت»، «عدالت»، «آزادی» و «مردم سالاری»، جملگی را به یک روز مشخص مثل دوم خرداد نسبت داد از همین بازی‌های زبانی و کلی‌گویی‌های رسانه‌ای است که آذر منصوری در یادداشت خود درباره دوم خرداد دقیقاً از همین ترفند بهره برده است.»

دبیر کل حزب اتحاد ملی دقیقاً از کدام معنویت صحبت می‌کند؟ آیا رهاورد معنوی و امید به آن؛ همان مفاهیم روشنفکری دینی است که حاصلش نظریه قبض و بسط شریعت، تفاسیر هرمنوتیکی، علمای ابرار، مسیر پیامبری و… است؟ خوب بود ایشان دقیقاً مقصود و منظور خویش را از این معنویتی که در دوم خرداد جست‌وجویش می‌کنند بیان می‌کردند تا بدانیم این آموزه‌های دینی دقیقاً چه سنخیت و تناسبی با متن و بطن دین دارد. معنویت مطلوب عاشقان دوم خرداد چه رابطه‌ای با چهل حدیث و مصباح‌الهدایه امام خمینی و انسان در اسلام شهید مطهری دارد؟  

آذر منصوری در ادامه از عدالت، آزادی و مردم‌سالاری سخن رانده است.گویی مدینه فاضله نبوی به یُمن اندیشه‌های روشنفکرمآبانه و سیاست لیبرالیزه شده‌ای که حسین بشیریه و دوستانش برای دولتمردان در دانشگاه طراحی می‌کردند، در دوره ۸ ساله آنان به منصه ظهور رسیده و تجلی یافته است. فارغ از بحث‌های تکراری در باب چیستی مردم‌سالاری در اندیشه طیف اصلاحات و مقایسه آن با تعالیم انقلاب اسلامی و امامین آن، تنها یک پرسش مطرح می‌شود و آن این است که با وجود چنین تفسیر مثبت و زیبایی که دبیرکل حزب اتحاد ملت برای دوم خرداد طرح کرده است، چرا اصلاحات ۸ سال بعد از دوم خرداد و در سال ۱۳۸۴ از انتخابات شکست خورد و ردای ریاست‌جمهوری را به رقیب سرسخت خود واگذار کرد؟ مگر نه آنکه این فعال اصلاح‌طلب می‌نویسد: «دوم خرداد، نه روزنه که افقی بود به سوی آنچه در پس همه این مبارزات و مجاهدت‌ها، همه ایرانیان و آزادیخواهان طرفداران گذار در جست‌وجوی آن بودند. خاتمی بدون پیشوند و‌ پسوندهای مرسوم آمد، از صلح، گفت‌وگو، توسعه، مردم‌سالاری و آزادی حق مخالف و رواداری و ایران برای همه ایرانیان گفت.»

یا حقیقتاً عمل و کلام آنها چندان تفاهم و سازگاری باهم نداشته است که مردم، رقیب آنها‌ را برگزیدند که خود در سطور پایانی به این حرف اقرار می‌کند و می‌نویسد: «دوم خرداد فرصتی نیز برای مصلحان دموکراسی‌خواه بود تا با هدف قرار دادن قدرتمندسازی جامعه، مسیر تواناسازی حکمرانی را فراهم‌تر کنند. اما آنها نیز قدر این فرصت را ندانستند.»

یا از دیگر سو جامعه ایرانی، آن هم در گستره عظیمی نمک‌نشناسی به حق اصلاح‌طلبان کرده‌اند. قول اخیر را اگر بپذیرند به شعار و کلیشه همیشگی‌شان در باب «توجه به خواسته مردم» پشت کرد‌ه‌اند: «او‌ [سیدمحمد خاتمی] شاید حرف جدیدی نزد، اما به یاد همه ما آورد که رمز و راز دور کردن همه تهدیدهای درونی و بیرونی توجه به خواست مردم، شنیدن صدای مردم و آشتی و گفت‌وگوی صادقانه با مردم است.» البته که مردم ایران بلوای ۱۳ سال پیش را فراموش نکرده‌اند و بحمدالله معنای احترام به انتخاب مردم را هم از به آشوب کشیدن کشور و امنیتی کردن فضای جامعه به وسیله طیف اصلاحات فهمیدند!

سیاست‌مدار اصلاح‌طلب کشور در بخش‌هایی از این یادداشت خود آورده است: «[دوم خرداد] امیدی که در دل خود، روزگاران گذشته و صفی از مبارزان را به یادت می‌‌آورد. از او که به بهای ‌پیشرفت و اصلاح و استقلال ایران با خون خود حمام فین کاشان را تاریخی کرد تا آن که محصور احمدآباد شد و نشانش را پس از سال‌ها در همانجا می‌جوییم، تا آزادی‌خواه نستوه انقلاب که فریاد مداومش مبارزه با استبداد بود و خمینی کبیر که مردم را ولی‌ نعمت خود نامید و همه زنان و‌ مردانی که تاریخ زندگی آنها سراسر مبارزه در برابر استبداد است و تلاش و تاب‌‌آوری برای آزادی و حصول آنچه صلاح سرزمین ایران و مردم آن است.»
کژتابی دیگر نویسنده در این یادداشت ، ردیف کردن تصریحی و تلویحی تعداد زیادی از رهبران و مبارزان انقلاب اسلامی به عنوان رهبران دوم خردادی است که از همان جنس حرکت در سایه و ابهام برای مصادره به مطلوب کردن نام‌های بزرگ و به خدمت در آوردن آنها در مسیر اهداف خود است.

وی بی‌آنکه خطوط گسل گفتمان دوم خرداد را در مقایسه با مشی و مرام رهبران واقعی جمهوری اسلامی نشان دهد، طیفی غیرمنسجم از شخصیت‌های متفاوت را رهبران دوم خرداد می‌شمارد و در این مسیر حتی از خرج کردن امام خمینی برای تلقین دوم خرداد به عنوان تراز انقلاب اسلامی نیز دریغ نمی‌ورزد. و کیست که نداند گفتمان دوم خرداد و تداوم نظری آن تا کنون که به جریان تجدیدنظرطلبان منتهی شد، چیزی جز انفصال از خط انقلاب و گفتمان امام خمینی و انفکاک نظری و عملی از تراز انقلاب اسلامی نبود. آیا جریانی که تئوریسین آن نظیر اکبر گنجی با وقاحت تمام می‌گوید: «اصلاح طلبان امام را به موزه می‌برند» با مشی و نگرش امام امت سازگاری دارد؟

شهدا؛ که ناموس حضرت امام تلقی می‌شدند در رسانه‌های اصلاحاتی چه جایگاهی دارند؟ از همین منظر است که می‌توان اضطراب فکری اصلاحات را کشف کرد؛ از سویی تئوریسین‌های روشنفکرشان در غرب مثل  صاحب نظریه علمای ابرار ،نظریات علمیشان در تقابل جدی با نظام اسلامی است ، از سویی در ایران عده‌ای از آنها به حفظ و نشر آثار بنیانگذار جمهوری اسلامی مبادرت می‌کنند. تکلیف باید روشن باشد!

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۱۲۷۱۵۰۴:۵۵:۰۱ ۱۴۰۱/۳/۳
مدینه فاضله شماها را هم مردم دیده اند! اصولگرا و اصلاح طلب دو روی یک سکه هستند که برای هدفی واحد فعالیت می کنند.
ناشناس۲۵۱۲۸۹۱۰۹:۲۰:۰۱ ۱۴۰۱/۳/۳
اصلاح طلبان نقش ترموستات یا سوپاپ اطمینان را بازی می کنند.
ناشناس۲۵۱۲۹۵۸۱۰:۰۵:۱۷ ۱۴۰۱/۳/۳
الآن احمدی نژاد در کدام خط قرار داد؟ اصولگرا است؟ از اینجا رانده و از آنجا مانده است!
ناشناس۲۵۱۲۹۸۸۱۰:۲۷:۳۴ ۱۴۰۱/۳/۳
احمدی نژاد ترمز قطار هسته ای را کند از پنجره انداخت بیرون! تحریم ها را هم از خودش به یادگار گذاشت! یارانه را هم پایه گذاری کرد!
ناشناس۲۵۱۳۰۷۱۱۱:۱۷:۱۵ ۱۴۰۱/۳/۳
خدمات بی نظیرش در تاریخ ایران جاودان خواهد ماند!
ناشناس۲۵۱۳۰۷۵۱۱:۱۹:۴۷ ۱۴۰۱/۳/۳
تحریم که خود دوستان شما ایجاد کردن با آشوب 88 بهانه درست کردید برای تحریم
ناشناس۲۵۱۳۱۵۲۱۲:۱۱:۱۰ ۱۴۰۱/۳/۳
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۲۵۱۳۲۱۴۱۲:۳۷:۰۰ ۱۴۰۱/۳/۳
زیر ساخت سازی که احمدی نژاد کرد هیچ دولتی نکرد
ناشناس۲۵۱۳۰۱۶۱۰:۴۲:۴۵ ۱۴۰۱/۳/۳
علی مطهری، لاریجانی ها، رسایی،...... در کجا قرار دارند؟
ناشناس۲۵۱۳۰۴۶۱۱:۰۲:۱۲ ۱۴۰۱/۳/۳
آنها هم در مجلس بانی کارهای فراوانی شدند و اکنون به استراحت می پردازند!
ناشناس۲۵۱۲۹۵۹۱۰:۰۶:۴۷ ۱۴۰۱/۳/۳
تابستونها ترموستات پیکان را بر می داشتند تا در سربالایی ها جوش نیاورد!
ناشناس۲۵۱۲۹۷۱۱۰:۱۳:۱۹ ۱۴۰۱/۳/۳
کار به جایی رسیده که خود اصولگرا ها هم چند شاخه شده اند.
ناشناس۲۵۱۲۸۹۳۰۹:۲۰:۵۸ ۱۴۰۱/۳/۳
هر دو خودی هستند.
ناشناس۲۵۱۳۱۸۳۱۲:۲۳:۵۱ ۱۴۰۱/۳/۳
باند بازی و رانتخواری و تامین منافع شخصی و حزبی ویژگی بارز جریان اصلاح طلب است.
ناشناس۲۵۱۲۷۱۶۰۴:۵۹:۲۳ ۱۴۰۱/۳/۳
در این مملکت هر کس می گوید تنها ماست من شیرین است! چرا؟ در کدام کشور دیگری منافع ملی این چنین نادیده گرفته می شود؟
ناشناس۲۵۱۳۱۴۴۱۲:۰۷:۲۴ ۱۴۰۱/۳/۳
مگه الان ترامپ و بایدن درمورد هم اینطوری حرف نمیزنن!؟ جوی خوابالو رو که به بایدن نسبت داده!؟
امیر۲۵۱۲۷۲۸۰۶:۲۱:۳۰ ۱۴۰۱/۳/۳
شما خوبید ، فقط شما
ناشناس۲۵۱۲۹۲۸۰۹:۴۸:۱۳ ۱۴۰۱/۳/۳
خوب هم نباشند مانند شماها هم نیستند که آشوبگر و تحریم خواه ملت باشند
ناشناس۲۵۱۲۹۷۰۱۰:۱۲:۲۵ ۱۴۰۱/۳/۳
محمود چرا بد شد؟؟
ناشناس۲۵۱۳۰۵۲۱۱:۰۴:۴۸ ۱۴۰۱/۳/۳
برو از خودش بپرس
ناشناس۲۵۱۳۱۸۶۱۲:۲۴:۲۴ ۱۴۰۱/۳/۳
احمدی نژاد همچنان محبوب قلبهاست.
ناشناس۲۵۱۳۱۵۵۱۲:۱۲:۱۳ ۱۴۰۱/۳/۳
حالا همه با فانوس بدنبال احمدی نژاد می گردند.
راه۲۵۱۲۷۳۷۰۶:۴۶:۴۰ ۱۴۰۱/۳/۳
دین زدایی ، ولنگاری سیاسی ، بی بند و باری فرهنگی و اجتماعی و فساد اخلاقی و اقتصادی از بارزترین مشخصات دولت خاتمی بود _____ ویژه‌خواری و تبعیض و قبیله سالاری و محرومیت پروری از هنرهای این دولت بود خاتمی که روزی ظاهراً خود را از منتقدان روحیه‌ی فرعونی و اشرافی رفسنجانی جا زده بود ، پس از تصاحب صندلی صدارت از اشرافیگری و کاخ نشینی و تکبر و خودبرتربینیِ رفسنجانی پیروی ، بلکه در مواردی سبقت گرفت _____ او سعی کرد دین ستیزی را به نام نو اندیشی ، ولنگاری را به نام آزادی مدنی ، قبیله سالاری را به نام مردم سالاری و غرب زدگی را به نام تعامل جا بزند دست دادن او با دختران و زنان و ادا و اطوارهای سخیف و چندش آور او در کسوت روحانیت دل مردم را به درد آورد شاید روزی میزان ارادت وی به یهودی‌ها و بهایی‌ها و جورج سوروس برملا و هنرها و نبوغ ایشان آشکارتر شود
ناشناس۲۵۱۴۴۳۷۱۱:۳۰:۰۰ ۱۴۰۱/۳/۴
استدلال عالی
ناشناس۲۵۱۲۷۴۲۰۶:۵۳:۰۰ ۱۴۰۱/۳/۳
انحراف در انقلاب توسط به اصطلاح سید محمد خاتمی اتفاق افتاد
ناشناس۲۵۱۳۰۴۲۱۱:۰۰:۵۱ ۱۴۰۱/۳/۳
همه رییس جمهورها در یک مسابقه دو امدادی شرکت کرده اند. هر کدام بعد از 8 سال، چوب را به نفر بعدی دادند تا مسابقه همچنان ادامه داشته باشد!
ناشناس۲۵۱۲۷۷۶۰۷:۴۵:۵۴ ۱۴۰۱/۳/۳
من 42 سال از خدا عمر گرفتم و بهترین دوران زندگیم دوران اصلاحات بود.
ناشناس۲۵۱۲۸۰۴۰۸:۰۷:۱۰ ۱۴۰۱/۳/۳
همه بدبختی ها و گرفتاری ها از دوم خرداد شروع شدو نقطه ی فریبی برای بعضی مردم بود. توجه کنید خاتمی رقیب ناطق نوری قرار بود بیاید مخالف سیاست های رفسنجانی باشد.... نتیجه اش پشت پرده رفاقت خاتمی و رفسنجانی و ناطق.... الان که فکر می کنم خنده ام می گیرد جوانان اصلاحاتی اون روزا چنان به ناطق بد وبیراه می گقتند به دلیل عدم سواد سیاسی ولی الان ناطق را کنار سید می بینند سکوت می کنند... سراب اصلاحات و بنفش باعث عقب افتادن کشور شد....
ناشناس۲۵۱۲۸۲۱۰۸:۲۷:۴۰ ۱۴۰۱/۳/۳
حیف که نگذاشتید اون دوران طلایی ادامه پیدا کنه همش چوب لا کار دولت خاتمی گذاشتید بهترین دوران اقتصادی کشور
ناشناس۲۵۱۲۸۹۷۰۹:۲۳:۱۵ ۱۴۰۱/۳/۳
بدون شک بهترین دولت پس از انقلاب دولت خاتمی بود
ناشناس۲۵۱۳۱۵۹۱۲:۱۴:۳۰ ۱۴۰۱/۳/۳
مفاسد عظیم کرسنت و توتال و استات اویل و اختلاس شهرام جزایری و پذیرش سهم 9 درصدی ایران از دریای خزر در دولت خاتمی اتفاق افتاد.
ناشناس۲۵۱۳۳۰۸۱۳:۳۰:۰۲ ۱۴۰۱/۳/۳
درست است. همه این مفاسد ِامروز هم از دوران رفسنجانی در واقع شروع شد. اما ما مگر نمیگوئیم قوه قضائیه مستقل است.؟ چرا آنزمان و هرزمان دیگر سکوت و یا مماشات کرد.
ناشناس۲۵۱۳۳۱۵۱۳:۳۵:۱۴ ۱۴۰۱/۳/۳
بزرگترین خسران دولت خاتمی همان زیر بار سهم یازده درصدی از دریای خزر رفتن بود . حتی در زمان جداشدن بحرین مجلس فرمایشی آنزمان سروصدای فراوانی کرد و نزدیک بود کار به استیضاح بکشد. اما در مجلس ما بی سروصدا این معاهده ترکمنچائی تصویب شد.
ناشناس۲۵۱۳۱۷۶۱۲:۲۱:۰۹ ۱۴۰۱/۳/۳
فیلم تبلیغاتی حجت الاسلام هاشمی در رقابت انتخاباتی سال 84 بیانگر اوضاع اسف بار دولت خاتمی بود.
ناشناس۲۵۱۲۹۳۱۰۹:۴۹:۳۴ ۱۴۰۱/۳/۳
عجب تا دیروز می گفتید تدارکاتچی بودید الان شد چوب؟ خخخخخه
ناشناس۲۵۱۳۰۰۷۱۰:۳۸:۰۳ ۱۴۰۱/۳/۳
وجود خاتمی در آن زمان لازم بود!
ناشناس۲۵۱۳۰۱۹۱۰:۴۴:۲۶ ۱۴۰۱/۳/۳
مامور خرید هم مامور خریدهای قدیم! فاکتور ارائه می دادند.
ناشناس۲۵۱۲۹۳۴۰۹:۵۲:۵۲ ۱۴۰۱/۳/۳
اگر نمی دانی بدان تحریم های فعلی ایران مسبب آن همان ها بودن که مسئله داخلی را بین المللی کردن و به شکل غیر قانون با 3 کشور اروپایی میز گرد برگزار و حتی پلمپ هم کردن
حسین۲۵۱۲۹۷۳۱۰:۱۶:۰۲ ۱۴۰۱/۳/۳
خوبی شما؟؟
ناشناس۲۵۱۲۹۷۶۱۰:۱۷:۱۴ ۱۴۰۱/۳/۳
منظورت همان دوره ای که سراسر اعتصابات و گرانی بود و نتیجه اش رای مردم به احمدی نژاد بود؟؟/
ناشناس۲۵۱۳۰۱۰۱۰:۳۸:۵۰ ۱۴۰۱/۳/۳
احمدی نژاد هم که در صدا و سیما ممنوع التصویر شده!
ناشناس۲۵۱۳۰۱۲۱۰:۴۰:۴۸ ۱۴۰۱/۳/۳
الان که اصلا گرانی نیست!
ناشناس۲۵۱۳۱۸۸۱۲:۲۵:۵۶ ۱۴۰۱/۳/۳
تورم فعلی نتیجه تکرار می کنم خاتمی در سالهای 94 و 96 است.
ناشناس۲۵۱۳۱۴۰۱۲:۰۵:۵۹ ۱۴۰۱/۳/۳
اول اینکه در همون دوره هم احمدی نژاد در دور دوم و در سایه رفسنجانی هراسی پیروز شد،دوم اینکه کسی نمی دونست احمدی‌نژاد میشه و چه طیفی هست.
ناشناس۲۵۱۳۲۱۱۱۲:۳۵:۳۴ ۱۴۰۱/۳/۳
عملکرد ضعیف دولت خاتمی باعث شد تا در انتخابات سال 84 کاندیداهای اصلاحات یعنی معین و مهرعلیزاده شکست بخورند.
ناشناس۲۵۱۳۲۴۵۱۲:۴۷:۲۷ ۱۴۰۱/۳/۳
خاتمی که همون دور اول از رفسنجانی هراسی پیروز شد!
ناشناس۲۵۱۲۹۸۱۱۰:۲۰:۲۱ ۱۴۰۱/۳/۳
منظورت از بهترین دوران همون دوران محور شرارت است؟؟
ناشناس۲۵۱۲۹۹۳۱۰:۲۸:۳۳ ۱۴۰۱/۳/۳
یادتان نیست در همین سایت می گفتید رئیس جمهور هیچ کاره هست؟ الان هم بگو!!!!! ولی اگر طلایی باشد دوره جنگ را باید افتخار کرد که اقتصاد خوب جمع شد
ناشناس۲۵۱۲۸۳۱۰۸:۳۷:۱۴ ۱۴۰۱/۳/۳
خاتمی عالی بود
ناشناس۲۵۱۳۱۴۹۱۲:۱۰:۰۷ ۱۴۰۱/۳/۳
فقط نمیدونم چرا بعد از دوره خاتمی مردم تصمیم گرفتن به یه نفر که کاملا مخالف خاتمی بود رای بدن!؟!؟ خاتمی که عالی بود!!
ناشناس۲۵۱۳۱۶۴۱۲:۱۶:۲۹ ۱۴۰۱/۳/۳
خاتمی در سال 88 به مملکت و ملت خیانت کرد قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای نفتی و بانکی و مشکلات اقتصادی شد نتیجه فتنه اصلاح طلبان در سال 88 بود.
ناشناس۲۵۱۳۳۱۹۱۳:۳۷:۳۸ ۱۴۰۱/۳/۳
عالی که نبود؛ خوب هم نبود. اما از بقیه دولتهای پس از جنگ بهتر بود.
ناشناس۲۵۱۲۸۳۵۰۸:۴۳:۳۵ ۱۴۰۱/۳/۳
اصلاحات با اصولگرا هیچ فرقی نداره
حسین۲۵۱۲۸۴۶۰۸:۵۱:۳۲ ۱۴۰۱/۳/۳
چقدر کینه از دوم خرداد برای اصولگرایان متداوم است.
ناشناس۲۵۱۲۹۵۵۱۰:۰۲:۲۹ ۱۴۰۱/۳/۳
کینه؟ هر حکومت دیگری می بود الان این ضد ایرانی ها اجازه فعالیت در حکومت نمی داشتند و بایکوت شده بودن
ناشناس۲۵۱۳۳۳۰۱۳:۴۳:۲۲ ۱۴۰۱/۳/۳
همان آمریکا، و جمهوریخواهان طرفدار ترامپ، مگر به پارلمان حمله نکردند. پس چرا حزب و رهبرانشان مجازات نشدند.
ناشناس۲۵۱۳۴۹۳۱۵:۱۳:۴۹ ۱۴۰۱/۳/۳
آنها برای دشمنان کار نمی کنند ولو درگیری با هم داشته باشند منتهی برخی اصلاح طلب ها برای دشمن کار می کنند تا فشار به کشور بیاورند
ناشناس۲۵۱۳۱۵۴۱۲:۱۱:۳۷ ۱۴۰۱/۳/۳
روحانی تا تابستون پارسال می‌گفت تقصیر احمدی‌نژاده، حالا بعد از سالها یه مقاله راجع به خاتمی نوشتن میگی کینه!!!!
ناشناس۲۵۱۲۸۵۹۰۸:۵۵:۴۱ ۱۴۰۱/۳/۳
درجمهوری اسلامی دوران اصلاحات وخاتمی باتمام نواقصش دوران طلایی ومدینه فاضله بود ؛پرایدشش میلیونی آنهم قسطی بنده معلم درزمان ایشان فقط توانستم برای اولین بارماشین بخرم عجب دورانی بود یادش بخیر
ناشناس۲۵۱۳۲۱۶۱۲:۳۷:۲۸ ۱۴۰۱/۳/۳
در دولت خاتمی قیمت بنزین 4 برابر گران شد و پیکان صفر 2 برابر گران شد.
ناشناس۲۵۱۳۲۳۳۱۲:۴۲:۳۵ ۱۴۰۱/۳/۳
پس با این حساب در زمان احمدی نژاد با دستمزد رسمی 20 ماهه می‌توانستی ماشین بخری ولی در دولت های قبل و بعدش بالای 40 ماهه!
العبد۲۵۱۴۲۶۷۰۹:۲۹:۳۵ ۱۴۰۱/۳/۴
مردم میوه شب عید نداشتند! بعد پراید اگ۶ از قبل ۷۶ اگه اومده بود میدیدی چقد میکشید بالا!
ناشناس۲۵۱۲۹۰۷۰۹:۳۰:۵۴ ۱۴۰۱/۳/۳
این 8 سال هنر حکمرانی دوم خردادی ها آه ازنهاد مردم درآورده .خوبه که به لطف انتخابات شماها هم سی سال سر کار اومدین صابونتون به جامه ملت خورده .
ناشناس۲۵۱۲۹۹۵۱۰:۲۹:۰۲ ۱۴۰۱/۳/۳
شما برید 8 سال خدمات دولت خاتمی رو مطالعه کن امار وجود دارد ببین بهنرین دولت نبوده
ناشناس۲۵۱۳۱۵۶۱۲:۱۲:۴۳ ۱۴۰۱/۳/۳
ما نفهمیدیم شما بالاخره به آمار اعتقاد داری یا نه!؟
ناشناس۲۵۱۳۱۶۸۱۲:۱۷:۳۲ ۱۴۰۱/۳/۳
خاتمی دریای خزر را فروخت که حداقل 8000 تریلیارد دلار ارزش داشت.
ناشناس۲۵۱۲۹۴۶۰۹:۵۷:۰۱ ۱۴۰۱/۳/۳
چقدر هنوز از دوم خرداد کینه دارید و می هراسید!!! درود بر سید محمد خاتمی
ناشناس۲۵۱۳۱۶۵۱۲:۱۶:۵۷ ۱۴۰۱/۳/۳
پایان دولت خاتمی همراه با اعتراض گسترده معلمان بود پایان دولت روحانی همراه با اعتراض گسترده معلمان بود
ناشناس۲۵۱۳۱۷۰۱۲:۱۸:۳۰ ۱۴۰۱/۳/۳
بیشترین توهین به مقدسات در مطبوعات در 8 سال دولت خاتمی صورت گرفت.
ناشناس۲۵۱۳۲۴۳۱۲:۴۶:۳۸ ۱۴۰۱/۳/۳
اینها فقط پوستینی از مقدسات است وگرنه بقول ابوسعید ابوالخیر اسم اعظم خدا نان است چرا که در دوران قحطی حتی یک مسجد را باز نخواهید یافت.
ناشناس۲۵۱۳۷۲۷۱۸:۲۲:۴۴ ۱۴۰۱/۳/۳
الان که تمام مساجد شده محل تهیه کمکهای مردم به هم!!
ناشناس۲۵۱۴۶۱۱۱۳:۴۰:۰۵ ۱۴۰۱/۳/۴
سلام اولین تبلیغات ضد دین توسط روزنامه لثارات در دوره خاتمی انجام شد عکس دختران و زنان بدحجاب را در استقبال از خاتمی در روزنامه چاپ کردند و دانش آموزان این عکسها را در کلاس رد و بدل می کردند و ناخواسته اشاعه فحشا کردند
جمال۲۵۱۲۹۷۸۱۰:۱۸:۱۳ ۱۴۰۱/۳/۳
مدینه فاضله نبود ولی با کمترین درآمد نفتی کمترین نرخ تورم .بالاترین نرخ رشد اقتصادی و بالاترین نرخ اشتغال در دولت خاتمی رقم خورد
ناشناس۲۵۱۳۰۴۸۱۱:۰۲:۵۲ ۱۴۰۱/۳/۳
عه پس چرا نتیجه اش احمدی نژاد شد؟؟؟
ناشناس۲۵۱۳۰۵۷۱۱:۰۷:۰۸ ۱۴۰۱/۳/۳
چون نفت ارزان بود دیگر دستکاری در اقتصاد نمی توانست انجام شود
ناشناس۲۵۱۳۱۱۷۱۱:۵۲:۴۱ ۱۴۰۱/۳/۳
احسنت.اگر شک دارید که هنوز اقای خاتمی محبوبیت دارد،لطفا یک نظر سنجی بگذارید
ناشناس۲۵۱۳۰۴۳۱۱:۰۱:۱۱ ۱۴۰۱/۳/۳
دوران خاتمی بهترین دوران و آرامش اقتصادی مملکت بود
ناشناس۲۵۱۳۱۶۰۱۲:۱۵:۰۵ ۱۴۰۱/۳/۳
روحانی و جهانگیری می‌گفتند آشفتگی اقتصاد در دولت ما بخاطر کارهای اشتباه احمدی‌نژاده, آیا شرایط اقتصادی زمان خاتمی بخاطر اقدامات هاشمی نبوده!؟
ناشناس۲۵۱۳۳۱۳۱۳:۳۴:۵۱ ۱۴۰۱/۳/۳
ایشون حتی یک بار به دولت های قبل از خودش توهین نکرد
ناشناس۲۵۱۳۱۹۵۱۲:۲۸:۲۷ ۱۴۰۱/۳/۳
تقریبا بر اساس تمام آمارهای اقتصادی کلام شما صحیع میباشد
ناشناس۲۵۱۳۳۴۸۱۳:۵۲:۲۵ ۱۴۰۱/۳/۳
ما دوجریان سیاسی بیشتر نداریم که از آغاز انقلاب دولتها را به تناوب در دست داشتند. بپذیرند اوضاع امروز معلول عملکرد آنهاست، ولاغیر. الان هم تا دیر نشده دست به دست هم بدهند و مملکت را از باتلاق در بیاورند. راه دیگری نیست.
ایرانی۲۵۱۳۴۴۱۱۴:۴۳:۳۰ ۱۴۰۱/۳/۳
هردوجناح اسیر قدرت ولوازمش شدن جامعه باید ازایندو عبور کنه
ناشناس۲۵۱۳۶۵۳۱۷:۲۴:۱۱ ۱۴۰۱/۳/۳
قاجاریه و پهلوی قدر امیرکبیر و مصدق ندانستند و پشیمان شدند و شما هم از اینکه قدر خاتمی ندانستید روزی پشیمان خواهید شد.
ناشناس۲۵۱۳۷۸۸۱۹:۲۶:۲۲ ۱۴۰۱/۳/۳
اصلاحطلبان و خاتمى مردم را ٢٠ سال سركار گذاشتند.
ناشناس۲۵۱۴۰۳۴۰۰:۱۱:۰۰ ۱۴۰۱/۳/۴
خاتمی شرافت رو معنا کرد
ناشناس۲۵۱۴۵۰۳۱۲:۲۸:۵۲ ۱۴۰۱/۳/۴
خاتمی دختر هات در خارج چکار می‌کنند مگر ایران جای زندگی نیست . اینجور بودی که اینجور شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین