واکسیناسیون سراسری؛ چقدر زود دیر می شود

اجتماعی،   3991214060 ۶۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

در شرایطی که برخی کشورهای منطقه با سرعت بسیار زیادی در حال انجام واکسیناسیون سراسری کرونا هستند، اما این فرآیند در کشور ما با کندی و تاخیر زیادی در حال انجام است.

 واکسیناسیون سراسری؛ چقدر زود دیر می شود

به گزارش الف، مشاهده آمارها در برخی کشورهای همجوار نشان می دهد که این کشورها با سرعت زیادی به سمت ایمنی نسبی در برابر کرونا حرکت می کنند، اما واکسیناسیون سراسری در کشور ما حتی نتوانسته است همه اعضای کادر درمان و گروه های پرخطر جامعه را پوشش دهد.

بر اساس آمارهای منتشر شده، امارات متحده عربی موفق شده است که تاکنون ۶۰ درصد از جمعیت خود را در مقابل کرونا واکسینه کند. کشور امارات با سرعت بسیار چشمگیری در مسیر واکسیناسیون سراسری کرونا حرکت می کند و تاکنون بیش از شش میلیون نفر در این کشور واکسینه شده اند. در ترکیه نیز که تقریبا هم جمعیت با ایران است، بیش از 9 میلیون نفر در برابر کرونا واکسینه شدند. حدود 17 درصد از جمعیت 1.7 میلیون نفری کشور بحرین هم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.  

در کشور ما تعداد واکسن های تزریق شده کرونا به 30 هزار دوز واکسن هم نمی رسد. این اختلاف آمار فاحش با کشورهای منطقه نشان می دهد که اگر ایران می خواهد به ایمنی نسبی در برابر کرونا برسد، باید تلاش بیشتری برای واردات واکسن موثر کرونا انجام دهد.

چرا واکسن کرونا، قطره چکانی وارد می‌شود؟

طبق برآوردهای علمی، اگر کشوری بتواند 70 درصد جمعیت خود را در برابر کرونا واکسینه کند، به ایمنی نسبی در برابر کرونا خواهد رسید. در آن صورت دیگر کشور دچار موج های سهمگین کرونا نخواهد شد و تعداد بستری ها و فوتی های کرونا نیز به شدت کاهش خواهد یافت. بر اساس گفته های سعید نمکی، وزیر بهداشت، ایران می خواهد تا شهریور 1400، حدود 70 درصد جمعیت کشور را در برابر کرونا واکسینه کند.

دکتر ایمان رزمیان، داروساز و محقق تولید واکسن در گفتگو با الف به موانع پیش پای ایران برای واردات واکسن کرونا اشاره می کند و می گوید: «واقعیت این است که موانع متعددی پیش پای ایران برای واردات واکسن کرونا وجود دارد. همچنان بحث تبادلات بانکی به دلیل تحریم های جهانی با مشقت زیادی همراه است. حتی برخی از شرکت هایی که کشورشان، رابطه دیپلماتیک مطلوبی با ایران دارد، از ترس تحریم شدن حاضر نیستند ریسک کنند و فرآورده های دارویی و واکسن را براحتی در اختیار ایران بگذارند. اینکه گفته می شود ایران در حوزه سلامت و واردات فرآورده های دارویی، تحریم نشده است، دروغ کاملا بزرگی است. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد ایران برای دسترسی به فرآورده های دارویی با محروومیت ها و محدودیت های گسترده ای مواجه است.»

او با این حال تاکید می کند: «جدای از عامل تحریم، یک بخش از مشکل هم به تلاش ناکافی مسئولان مربوطه برای واردات واکسن برمی گردد. ما نمی گوییم که متولیان نظام سلامت برای واردات واکسن کرونا تلاش نکرده اند، بلکه می گوییم می شد مجموعه این تلاش ها بیشتر باشد و هم اینکه این تلاش ها باید خیلی زودتر صورت می گرفت. وقتی تاخیر زیادی در واردات واکسن موثر کرونا انجام می شود، آنگاه این اتفاق موجب می شود که به برخی شایعات دامن زده شود. مثلا گفته می شود تاخیر ایران در واردات واکسن کرونا به این دلیل بوده است که ایران به دنبال خرید واکسن ارزان تر است و یا اینکه گفته می شود ایران تلاش می کند تا زمان تولید واکسن داخلی، تا حد امکان از واردات گسترده واکسن کرونا جلوگیری کند. به نظرم این شایعات چندان منطق علمی ندارد، اما متاسفانه وقتی اهمال و کم کاری در زمینه واردات واکسن انجام می شود، اینگونه شایعات نیز قوت می گیرد.»

همچنین دکتر علی محفوظی، متخصص آسیب شناسی پزشکی (پاتولوژی) در گفتگو با الف به تبعات تاخیر در واردات واکسن کرونا اشاره می کند و می گوید: «باید در نظر داشت که تاخیر در واردات واکسن کرونا می تواند بازار سیاه ایجاد کند. همانطور که برای داروی رمدسیویر به عنوان داروی موثر کرونا نیز همین اتفاق افتاد. در شرایطی که با شیوع کرونای خطرناک انگلیسی مواجه هستیم و بیم آغاز موج چهارم کرونا وجود دارد، هرگونه تاخیر در واردات واکسن موثر کرونا می تواند به افزایش چشمگیر آمار قربانیان کرونا منجر شود. همچنین تاخیر در واردات واکسن می تواند به ایجاد جهش های تازه ویروس کرونا در ایران دامن بزند که در آن صورت، کار پیشگیری و درمان بسیار سخت تر خواهد شد.»

او خاطرنشان می کند: «درصورتی که واردات میلیونی واکسن کرونا مثل برخی کشورهای منطقه در دستور کار قرار نگیرد، با فرسودگی شدید کادر درمان مواجه خواهیم شد و حتی احتمال شکست و فروپاشی نظام سلامت در برابر ویروس جهش یافته کرونا وجود دارد.»

محفوظی بر این باور است که نباید فرآیند واردات واکسن کرونا فقط در انحصار دولت باشد. او تاکید می کند: «اگر از بخش خصوصی فعال در نظام سلامت کمک گرفته شود، آنها می توانند با توان بیشتری برای واردات واکسن کرونا به میدان بیایند. کمک گرفتن از بخش خصوصی می تواند به تسریع واردات واکسن کرونا کمک کند. البته دولت در این زمینه می تواند به عنوان نهاد متولی نظام سلامت، نظارت های کافی داشته باشد، اما انحصار دولت در زمینه واردات واکسن کرونا می تواند ما را درگیر بروکراسی و تاخیر کند. این فرآیند قطعا به نفع سلامت مردم نخواهد بود.»

دلایل دولت برای تاخیر در واردات واکسن کرونا

دولت تاکید دارد که تاخیر در واردات واکسن کرونا، حاصل کارشکنی های آمریکاست و اصلا بحث تلاش برای ارزان خریدن واکسن کرونا در میان نبوده است. 

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری توضیح داده است: «دولت در هیچ مقطعی به دلیل گران بودن واکسن خارجی، تاخیری در خرید واکسن انجام نداده است. به دلیل اهمیت سلامت مردم و با وجود تمام فشارهای مالی، هیچ محدودیت مالی برای تامین واکسن وجود ندارد. متاسفانه در یک مقطع طولانی، آمریکایی‌ها مزاحمت ایجاد می‌کردند و اجازه جابه‌جایی پول را نمی‌دادند، اما به محض بی‌اثر کردن این مزاحمت‌ها پول منتقل شد. به همین دلیل توافق ما با فروشندگان واکسن کرونا عقب افتاد.»

همچنین محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو هم در پاسخ به اینکه چرا برخلاف ایران، سرعت تزریق واکسن کرونا در برخی کشورهای منطقه بسیار بالاست، تاکید کرده است: «در برخی کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس، زودتر واکسن را دریافت کردند، زیر در فاز ۳ مطالعات بالینی این واکسن ها مشارکت داشتند، اما نظر سیاستمداران، عموم مردم و نمایندگان مجلس این بود که کشور ما در فاز سه مطالعات بالینی واکسن کرونا مشارکت نداشته باشد. به همین دلیل نیز کمی دیرتر نسبت به کشورهای همسایه واکسن را دریافت می کنیم.»

با وجودی که دولت، بحث تحریم ها و حضور پیدا نکردن در فاز مطالعات بالینی را مهم ترین عامل تاخیر در واردات واکسن کرونا اعلام کرده است، اما برخی کارشناسان معتقدند نباید همه تقصیرها را در این زمینه به گردن تحریم انداخت. آنها می گویند وقتی کشور ما با چین و روسیه، روابط سیاسی مطلوبی دارد و این کشورها نیز تولیدکننده واکسن موثر کرونا شناخته می شوند، بنابراین می توان با دیپلماسی قوی تر و اولویت قرار دادن سلامت مردم، مسیر واردات واکسن کرونا از این کشورها را سرعت بخشید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۵۲۶۲۸۰۶:۴۰:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اولا كه كشور ما را نبايد با كشورامارات كه حكام بي عرضه دارد مقايسه كرد ثانيا اگر تحريم عامل عدم خريد واكسن هست چطور توانستند همين مقدار را كه وارد كردندخريداري نمايند؟
ناشناس۱۸۵۲۹۰۳۱۰:۳۰:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
چرا بعد از کشف واکسن کسی از مجلسی ها کرونا نگرفت؟؟!!
ناشناس۱۸۵۳۵۹۳۱۶:۵۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
حکام امارات بی عرضه ولی ما خوب؟؟؟؟؟
ناشناس۱۸۵۳۹۰۸۱۹:۴۴:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
حکام بی عرضه امارات !!! معلومه خیلی خیلی خیلی ایده آلیستی .چطور تا الان تو ایران ماندی و دق مرگ نشدی؟!!
ناشناس۱۸۵۲۶۳۳۰۶:۴۶:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
بهتر است مسئولان در فرایند فاز دو و سه واکسن داخلی تسریع کنند. تولید مشترک واکسن روسی و واردات واکسن معتبر هم تسریع شود.
ناشناس۱۸۵۲۶۳۶۰۶:۴۸:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
من هم با نویسنده متن موافقم ما اگر زودتر واکسناسیون را انجام ندهیم در برابر کشورهای منطقه برای ما بسیار هزینه ساز میشود چون هم مرزها را با ایران میبندند به عنوان کشوری که واکسناسیون را انجام نداده و هم از نظر اعتبار و عزت برای ما افت دارد که به اون مرحله برسیم که مدام بگویند فقط از ایران ورودی نمی پذیریم و..و متاسفانه کلا به عنوان یک کشور محروم و بی نظم شناخته خواهیم شد مسئولان باید نهایت تلاش خود را انجام دهند تا ابتدای تابستان به 50 درصد رسیده باشیم نمیدانم چرا عزیزان تبعات این مساله را در نظر نمیگیرند حالا عواقب اقتصادی و سیاسی و..به کنار
ناشناس۱۸۵۲۹۶۷۱۱:۲۵:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ان شاءالله از بهار 1400 واکسن های ایرانی تولید انبوه می شوند و تا شهریور ماه 70 درصد مردم ایران واکسینه خواهند شد.
ناشناس۱۸۵۳۰۶۰۱۲:۱۶:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ان شاء الله
ناشناس۱۸۵۳۲۶۱۱۳:۳۴:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
تا اون موقع خیلیا رفتن از دنیا
نقی۱۸۵۳۲۷۸۱۳:۴۳:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
داداش کلا قراره سالانه شانزده میلیون واکسن تولید بشه که اونم یعنی برای هشت میلیون توی یکسال
سرباز۱۸۵۳۵۱۶۱۶:۰۹:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
فقط کارخانه جدید در حال احداث ستاد اجرایی توان تولید 1.5 میلیون در ماه رو داره. نه ظرفیت کل کشور
نبما۱۸۵۳۵۲۳۱۶:۱۱:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
بد متوجه شدی ماه ده ملیون تازه از یک واکسن حالا اگه راضی هم درست بشه میشه ماهی 20 میلیون لیون تازه واکسن کوبایی ایرانی هم هستش
محمد۱۸۵۳۹۲۲۱۹:۵۲:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
البته فقط بنیاد برکت توان تولید ماهانه نه سالانه۱۶میلیون‌دوز واکسن را دارد
ناشناس۱۸۵۳۴۰۷۱۴:۵۸:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ولی ایران بهترین واکسن رو میده بیرون
ناشناس۱۸۵۲۷۰۰۰۸:۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
یه دلیلش هم سیاسی کردن واکسن بود، یه نگاه به آمار انگلستان بکنید.
ناشناس۱۸۵۲۷۵۳۰۸:۵۵:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
متاسفانه در اين مملكت همه چيز را با سياست مخلوط ميكنند و به خورد ملت ميدهند. بهداشت و سلامت و جان انسانها هم شده سياسي
ناشناس۱۸۵۲۹۷۰۱۱:۲۶:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
امریکا و انگلیس همچنان رکورددار تعداد مبتلایان و فوتی های کرونا در جهان هستن.
ناشناس۱۸۵۳۰۶۳۱۲:۱۸:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
درسته ولی یک نگاه به این هم بکنید که روند یا نرخ کاهش خیلی سریعی دارند. به این شکل، ظرف یکی دو ماه آینده آمار ابتلا و مرگ به شدت کمتر شده و دیگر در صدر جدول نخواهند بود.
ناشناس۱۸۵۴۷۲۹۱۰:۰۸:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
جمعیت آمریکا چندین برابر ایران است
ناشناس۱۸۵۲۷۱۵۰۸:۲۷:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
آمار های مقاله درست نیست.
ناشناس۱۸۵۲۹۱۴۱۰:۴۲:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
شما آمار صحیح را به ما اعلام بفرما اخوی
ناشناس۱۸۵۳۲۰۵۱۳:۱۷:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
برای نمونه مرحله اول واکسیناسیون رو با انجام واکسیناسیون اشتباه گرفته. آمار علمی نسبت که به سادگی عدد باشد. غیر از این کشور ژاپن هم خیلی عقب تر از دیگر کشور هاست. سرعت و تعداد به کیفیت ارتباطی ندارد. مثال دیگر مطرح کردن درصد جمعیت است . مقایسه کشور ها بدون در نظر گیری پراکندگی جغرافیایی و جمعیت...
سیما۱۸۵۲۷۱۹۰۸:۳۰:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
براتون متاسفم
ناشناس۱۸۵۲۷۳۷۰۸:۴۰:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
همه کشورهای اروپایی با این تاخیر مواجه هستند جمعیتشون هم نسبت به ایران کمتره. یه چیز عادیه چون یه تقاضای جهانی برای این واکسن وجود داره، و از طرف دیگه به اندازه درخواست واکسن وجود نداره! چرا فکر میکنید همه از ما جلوترن و ما عقب؟ شما نمیتونید کشورهای ۳میلیون نفری حاشیه خلیج فارس را با ایران ۸۰ میلیونی مقایسه کنید، واقعا درک این مسئله اینقدر سخته؟!!
ناشناس۱۸۵۲۷۷۴۰۹:۱۱:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
کدوم کشور اروپایی فقط ۶۰۰ هزار دُز واکسن تا حالا وارد کرده نه حتی تزریق؟ اون چیزی که اونها میگن تاخیر نسبت به انتظار خودشون هست؟ برخی مسئولان ما طبق معمول از این آب می خوان کره بگیرن به هر حال پول زیادی توش هست.سالی ۲۰ هزار نفر با خودروهای ناایمن می میرن فرض کنم ۵۰ هزارتا هم با کرونا
ناشناس۱۸۵۲۹۷۳۱۱:۲۸:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
یک سوم جان باختگان کرونا در جهان مربوط به اروپاست و این بدلیل عملکرد ضعیف کشورهای اروپایی است.
ناشناس۱۸۵۳۸۸۴۱۹:۳۰:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
کشورهای اروپایی در منزل می خوابن در این کرونا از دولت پولشو می گیرن تو کشور ۱ تومن دادن اون به همه نه ماهی ۳۵ هزار کم می کنن
ناشناس۱۸۵۲۷۷۸۰۹:۱۵:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
نه‌عزیزم‌سخت‌نیست‌شما‌فقط‌ترکیه‌رانگاه‌کن‌که‌تادیروز‌انرابه‌حساب‌ نمیاوردیم‌مقایسه‌کن‌جناب‌دانشمند
ناشناس۱۸۵۳۰۲۵۱۱:۵۷:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
دانشمند، منوتو زیاد میبینی ! حداقل بی بی سی ببین چون کمتر دروغ میگه و یه حداقل سابقه خبرگزاری رو داره.
ناشناس۱۸۵۳۶۳۸۱۷:۱۳:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
من که همیشه از بی بی سی دروغ شنیدم، آخه آدم حسابی انگلستان تو کل تاریخ ارتباطش با ما کلی فاجعه رو واسه ما دربرداشته، و فقط به فکر خودش بوده
مزمز۱۸۵۲۸۲۲۰۹:۴۳:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
وقتی تمام سیاستهای کشور در دفاع از فرزند آوری و افزایش جمعیت تنظیم میشه، یعنی مقامات ارشد فکر این رو هم کردن که تمامی زیرساختهای مورد نیاز هم برای افزایش جمعیت فراهم باشه؛ که تصادفا یکی از این زیرساختها هم شبکه بهداشت و درمان و توانمندی تامین به موقع دارو و واکسن هستش! پس اینکه جمعیت فلان کشور کمتره، به هیچ وجه توجیهی برای عقب ماندگی وحشتناک نسبت به اون کشور در زمینه واکسیناسیون نیست
صمصام۱۸۵۲۸۳۸۰۹:۴۷:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ترکیه جمعیتش تقریبا با ما یکی است اما تا کنون حدود 9 میلیون نفر از جمعیت این کشور واکسینه شده اند در کشور ما هم فکر میکنم تا کنون حتی صد هزار نفر هم واکسینه نشده اند به تعتراف نویسنده هنوز تمام کادر درمان کشورمان واکسینه نشده اند !
ناشناس۱۸۵۳۰۱۹۱۱:۵۴:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
چون ترکیه از چین وارد کرد! و اینکه سلبریتیهای مثل ایران نداره که با جوسازی باعث تاخیر در خرید واکسن از روسیه بشوند، همون سلبریتی های که هنوز نمیدون واکسن برای پیشگیری هست نه درمان و اثر گذاری اون حداقل ۲ ماه طول میکشه!!
ناشناس۱۸۵۲۸۴۷۰۹:۵۴:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
عزیز من همون کشور سه ملیونی دو ملیونش واکسینه شده ولی ایران ما هنوز به پونصد هزار واکسینه نرسیده
ناشناس۱۸۵۲۸۵۱۰۹:۵۷:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
پروفسور تمام حرف اینه چرا ایران هشتاد میلیونی خیلی کمتر از یک کشور سه میلیونی واکسن تا الان واردش شده. اگر درصد واکسن شده ها رو هم بذاریم کنار باز دلیل نمیشه سی هزار تزریق داشته باشبم
ناشناس۱۸۵۳۰۱۱۱۱:۵۱:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
دانشمند، آخه اون شرکت اروپایی تو ایرانی را با یک اروپایی یکی نمیدونه ! اول به اروپایی و آمریکایی واکسن میده بعد به بقیه! یعنی تا الان متوجه نشدی؟ یا مثل خیلی چیزها دیگه نمیخوای متوجه بشی!؟؟
ناشناس۱۸۵۳۰۵۰۱۲:۱۲:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ممنون كه يادآوري كردين امارات و قطر و كويت در قاره اروپا قرار دارند!
ناشناس۱۸۵۳۲۵۸۱۳:۳۳:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
امارات و قطر و کویت مردم خود را وارد تست بالینی واکسن ها کردند و یعنی به نوعی موش آزمایشگاهی کردند.
ناشناس۱۸۵۳۶۱۱۱۷:۰۲:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
بنظرت چرا باس اینجور باشه؟ چون اینجا خودمون برتر از همه میدونیم
ناشناس۱۸۵۳۶۷۵۱۷:۳۰:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ناشناس ۱۸۵۳۰۱۱ انشااله مدل انگلیسشو بگیری درک کنی کرونا گرفتن چ مزه ای داره انقدر نمک نریزی
ناشناس۱۸۵۲۹۱۳۱۰:۴۱:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
نه واقعا اینطوری نیست همین همسایه های ما از ما جلوتر هستند ترکیه به نزدیک 10 میلیون رسیده امارات که سریع داره تمومش می کنه و..خیلی کشورها در همین منطقه کار را جلو برده اند نباید بهانه آورد و باید کار کرد برای واکسیناسیون نکردن که دیگه نباید لجبازی کنیم با جان مردم برادر عزیز
ناشناس۱۸۵۳۲۶۴۱۳:۳۵:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
امارات و ترکیه از واکسن های سینوفارم چین و اسپوتنیک روسیه استفاده می کنند اما ایران مدت زمان زیادی برای خرید واکسن غیر ایمن فایزر تلف کرد و فرصت سوزی کرد.
کمی تفکر۱۸۵۳۳۶۹۱۴:۳۹:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
نه عزیزم. امارات اون واکسنهای سینوفارمی که خریده بود رو برای اعمال نفوذ در مصر می خواست به مصر هدیه کنه که وزارت بهداشت مصر نسبت به این قضیه اعتراض کردند و موافق نبودند. اینقدر زمین و به آسمون نباف برای توجیه. امارات از واکسن روسی، هندی و آمریکایی و انگلیسی استفاده کرد و واکسن چینی رو هدیه کرد. کاری که چین و هند هم برای اعمال نفوذ خودشون انجام می دن. ارسال و اهدای واکسن و بده بستان هایی با پشت پرده سیاسی
حسین۱۸۵۳۵۴۸۱۶:۲۵:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
این غیر ایمن را از کجا کشف کردید ؟
ناشناس۱۸۵۴۶۳۴۰۹:۲۶:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
زیرا اتحادیه اروپا متقاضی خرید واکسن های چینی و روسی شده است.
ناشناس۱۸۵۳۵۶۷۱۶:۴۱:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
خیلی چرت و پرت میگی،الان نزدیک یک ماه از ورود اولین محموله ی واکسن روسی می گذره و ما حتی هنوز صدهزار نفر رو هم واکسینه نکردیم.
ناشناس۱۸۵۳۶۳۱۱۷:۱۲:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
طبق کدوم تحقیقات و مقالات غیر ایمن اعلام شده؟
ناشناس۱۸۵۳۴۷۳۱۵:۳۴:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ورود واکسن‌های معتبر اروپایی و آمریکایی ممنوع است البته برای مردم نه برای خودشان
مزمز۱۸۵۲۷۴۴۰۸:۴۹:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
"حسن روحانی، مهرماه امسال در هیات دولت: تحریم تسلیحاتی علیه ایران هفته آینده برداشته خواهد شد. میتوانیم هر سلاحی که می‌خواهیم را بخریم و یا بفروشیم" هضم این مطلب کمی برام سخته که دولت اعلام کرده هر سلاحی که بخواهد را میتواند بخرد یا بفروشد، ولی عقب ماندگی فاجعه بار کشور در زمینه واکسیناسیون رو به گردن تحریم می اندازد!
dayani۱۸۵۲۸۲۵۰۹:۴۴:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
تا در این حوزه مشخص نشود سود حاصل به جیب چه کسی میرود، وضع همین است. بسیار متاسفم که خیال می کنم حالاحالاها مرگ و میر کرونایی را داریم و در صد مورد نیاز برای تغییر اوضاع از کل سال 1400 هم فراتر میرود. انشالله که تصورات من نادرست باشد.
XYZ۱۸۵۲۸۸۸۱۰:۲۱:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ما کی و کجا اول بودیم و تونستیم مدیریت کنیم که بار دوممون باشه؟! ما خیلی باختیم، خیللییی....
ناشناس۱۸۵۲۸۹۷۱۰:۲۶:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
بابا ایران کجاش ۸۰ میلیونی کلی از مردم و این بیماری هلاک شدن اونوقت هی شما میگید همون تعداد کسی هم ک دیگه زاد وولد نمیکنه پس دیگه این جمعیت کجا هستن
ناشناس۱۸۵۳۸۳۵۱۹:۰۸:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
افغانی ها رو یادت رفته چند ملیون افغانی که به سرعت زیاد زاد وولد میکنند تا چند سال دیگه افغانی ها بدون جنگ کشور ایران رو از ان خود میکنند
ناشناس۱۸۵۲۹۰۸۱۰:۳۳:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
حالا چه عجله ایه ؟ از قرار معلوم همه مسئولین واکسن زدن مردم هم لازم نیست عجله کنند
یک هموطن۱۸۵۳۱۱۹۱۲:۴۷:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
تو کشور ما فقط اختلاسهای نجومی پیشتاز است
ناشناس۱۸۵۳۱۴۸۱۲:۵۷:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
بنا بر حصول اطمینان از سلامت واکسن هاست.تا بیان این حجم رو چک کنند طول میکشه.
فرهاد۱۸۵۳۳۲۵۱۴:۰۷:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
این هم مثل تحریم تنباکو میباشد
ناشناس۱۸۵۳۳۶۷۱۴:۳۸:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
تاوقتی آقازاده هاهستن ودولتمردای سیاسی به ملت نمیرسه
ناشناس۱۸۵۳۳۸۷۱۴:۴۷:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
یادتان رفته طالبان را درست کردند و اون سناریو دو برج دو قلو را ایجاد کردن.صدام را تحریک کردن به ایران جمله کنه و اون دروغ بمب اتم را بهش چسباندند تا نابودش کنند.ماجرای ویتنام و..... ایا باز هم سناریو کرونا را قبول کردید.ایادی داخلی تنها هم با امار دروغ به اجرای این سناریو کمک میکنند.مگه حرفهای چند سال پیش بیل گیتس را نشندید.که گفته جمعیت دنیا زیاد است و باید کم شود.۴۰ سال خصومت امریکا و انگلیس و فرانسه و... با ملت ایران را یادتان رفت؟؟؟؟؟ باید واکسن اجباری لغو شود هر کس میترسه بره بزنه
ناشناس۱۸۵۳۸۰۸۱۸:۵۳:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
جنابعالی حرفهای بیل گیتس رو شنیدی ؟ لطفا آدرس بده تا ما هم ببینیم و بشنویم ! مطمئن هستم هیچ کجا چنین چیزی پیدا نمی کنی که گوینده اش بیل گیتس باشه البته بجز سایت های زرد که منبع معتبری برای خبرهای خودشون ندارن
خلیل۱۸۵۳۹۰۵۱۹:۴۳:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
همه راضی اند خواهشمند است عده ای غر نزنند....
ناشناس۱۸۵۴۰۹۷۲۱:۴۱:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
مگه کره جنوبی بجای پول به ایران نمی خواست واکسن بفرستد چرا مسئولین قبول نکردن
ناشناس۱۸۵۴۳۱۴۲۳:۴۷:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
به امید خدا کشور خودمون تاثیر گذارترین واکسن رو کشف خواهد کرد و دنیا در صف نوبت خرید واکسن از ما و کسانی که سنگ انداختن جلوی ما روشون نشه که تقاضای واکسن کنن خدایا به امید خودت
ناشناس۱۸۵۴۵۷۳۰۸:۳۰:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
موندن انحصار واردات را به کی بدن یکی براش پیدا کنید و سلطانش کنید سلطان واردات واکسن کرونا .عجب مملکتی
ناشناس۱۸۵۴۷۲۳۱۰:۰۷:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
جالب است که برخی نمایندگان مجلس مانند آن خانم کلا انتظار مردم برای واکسن را زیر سوال برده اند! البته از نماینده ای که با رای 20% انتخاب شده است انتظار بیشتری نمی رود.
ناشناس۱۸۵۴۷۷۰۱۰:۲۸:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
دولت روحانی وخود روحانی کدوم کارش درسته که این دومین باشه.بیشتر از این انتظار نمی ره. خودتون مواظب خودتون باشید عزیزان.
ناشناس۱۸۵۴۸۰۳۱۰:۴۷:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
واکسنهای فایز اهدایی سازمان ملل چی شد و چطور ناگهان ناپدید شد ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین