آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

  4030228054 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده ولی‌ فقیه در خراسان رضوی گفت: بدون امام عادل، عدالت در جامعه قابل‌ تحقق نیست و بنابراین، ولایت مقدم بر عدالت است و اگر ولایت بود، عدالت محقق می‌شود و غیر از این محال است.

آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

به گزارش تسنیم، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن دومین جمعه از دهه مبارک کرامت و تقارن با سالروز ولادت بابرکت امام هشتم(ع) اظهارداشت: ماه ذی‌القعده ماه امام رضا(ع) است و کل این ماه، تعلق به وجود اقدس امام رضا(ع) دارد؛ تا جایی که اول ماه با ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز می‌شود، یازدهم این ماه ولادت خود حضرت است، روز 23 ماه روز زیارتی امام رضا(ع)، روز 25 ذی‌القعده مقارن با دحو الارض و آخر این ماه نیز شهادت جانگداز میوه دل آقا، حضرت جوادالائمه(ع) است.

وی افزود: اینجاست که می‌توان ذی‌القعده را ماه علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) دانست و این توفیق مضاعف برای همه شما زائران است که در این ماه مبارک مشرف به شهر امام هشتم(ع) شده‌اید.

تسلیت به خانواده متوفیان حادثه سیل اخیر

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به بارندگی‌های اخیر در استان خاطرنشان کرد: شکر خدا را به‌جا می‌آوریم بابت این بارندگی‌های مفید و بابرکتی که در دهه کرامت بر ما نازل شد تا شهر ما از خشکی و عطش ناشی از خشکسالی نجات پیدا کند. با این حال، نقطه تأسف‌بار بارندگی‌های اخیر حادثه ناگوار سیلی بود که به از دست‌رفتن شماری از عزیزان ما در این شهر و جمعی از برادران فریمانی منجر شد. این داغی که برای خانواده‌ها به وجود آمد، اسباب تأثر و تأسف بود اما شما عزیزان باید توجه داشته باشید که وقوع این سیل یک بلای طبیعی بود که متولیان امر را غافلگیر کرد. از خداوند متعال می‌خواهیم همه از دست‌رفتگان این حادثه را مشمول رأفت خاصه علی‌ ابن موسی‌الرضا(ع) و مغفرت خود قرار بدهد و به خانواده‌هایشان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت بفرماید.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: نباید از موضوعات دلگرم‌کننده در بحران اخیر غافل شد. الحمدلله در این جریانی که پیش آمد، امداد ملت خیرخواه و غیور منطقه سیدی پای کار آمد که باید قابل‌توجه و هدف تکریم قرار بگیرد. امداد مخلص هلال احمر، عزیزان بسیج، برادران آستان‌قدس و همه دست‌اندرکاران پای کار بود که فقط یک قلم از آن، تأمین وضع تغذیه برادران و خواهران سیل‌زده به‌عنوان بخشی از اقدامات قابل‌توجه آستان قدس است که از رأفت امام هشتم(ع) نشئت گرفت و همه را مشمول برکت و توجه خود قرار داد.

آستان قدس، میزبان شایسته زائران امام رضا(ع)

امام‌جمعه مشهد با تأکید بر ضرورت تبیین دامنه خدمات گسترده و فعالیت‌های مخلصانه آستان قدس رضوی در بخش‌های مختلف تصریح کرد: یک مسئله مهم در این ایام پرفیض دهه کرامت به عزیزان ما در عتبه مقدس آستان قدس رضوی برمی‌گردد که زائر و مجاور را در جریان تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و بی‌وقفه خود قرار بدهند، نهاد مقدس آستان قدس هم در عرصه‌های خدماتی در داخل این عتبه نسبت به زائران میلیونی و پرحجم علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) خدمات دارد، هم در حوزه امور امدادی و خیرات در نقاط کم‌برخوردار نقش‌آفرینی می‌کند و هم در عرصه‌های فرهنگی، اقدامات کم‌نظیری از خود نشان داده که همه به برکت وجود امام هشتم(ع) است.

وی تأکیدکرد: شرایط امروزه مشهدالرضا(ع) طوری شده که دیگر پیک‌های زیارتی منحصر در یک روز و یک برهه زمانی خاص از سال نیست بلکه شاهد به‌هم‌پیوستگی در پیک‌های زیارتی هستیم و کار به جایی رسیده که در تمام طول سال، این شهر بابرکت میزبان حضور زائران است. میزبانی از زائران تکلیف همه مجاوران، دستگاه‌های مسئول و به‌خصوص آستان قدس رضوی است و به برکت همین کارهاست که عظمت ولایت بیشتر جلوه می‌کند و چشم دشمن کور می‌شود.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: خدمات ارزشمندی که این عزیزان در حاشیه شهر و سایر استان‌ها انجام داده‌اند، اعم از امدادگری‌های فوق‌العاده، امور محرومیت‌زدایی و خدمات فرهنگی همگی مشمول عنایت خاص حضرت رضا(ع) خواهد بود. خوش به سعادت شما برادران خادم و خواهران خادمه این بارگاه نورانی که مشمول این سعادت و فیض شده‌اید. عزیزان خدام علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) خوشا به حالتان. شما که اینجا خدمت حضرت می‌کنید، در قیامت هم مورد توجه و عنایت حضرت خواهید بود.

ولایت، مقدم بر عدالت است

وی در تشریح فعالیت‌های فرهنگی ارزشمند آستان قدس رضوی به تکریم ابعاد مختلف پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) پرداخت و اظهار کرد: کنگره امام رضا(ع) که اخیراً برگزار شد، از بازه زمانی سال‌های 1362 تا 1372 در جریان بود و بیش از 31 سال از برگزاری آخرین رویداد آن می‌گذشت اما به برکت تدبیر داهیانه تولیت آستان قدس رضوی، کنگره پنجم با محوریت عدالت در اندیشه تمدنی علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) در هفته گذشته برگزار شد. درباره عدالت رضوی هم مجال به تشریح و تبیین نیست اما در همین حد باید اشاره کرد که عدالت رضوی به‌معنای عدالت در سایه ولایت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) در سیره خود ثابت کرد که عدالت جز در سایه ولایت قابل تحقق نیست و از لحظه‌ای که حضرت از نیشابور خارج شدند و حدیث سلسله‌الذهب را قرائت فرمودند تا زمانی که به شهادت رسیدند، تکیه فرمایشات و اعمال خود را بر این قرار دادند که عدالت با امام عادل است و امام عادل، صاحب ولایت الهی است.

وی ادامه داد: بدون امام عادل، عدالت در جامعه قابل‌ تحقق نیست و بنابراین، ولایت مقدم بر عدالت است و اگر ولایت بود، عدالت محقق می‌شود و غیر از این محال است. این تصویر مشترک در فرمایشات امام رضا(ع) است و رهبر معظم انقلاب نیز در پیام خود تأکید بر همین موضوع داشتند که عدالت در جامعه اسلامی جز با حاکمیت دینی قابل تحقق نیست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۹۲۱۰۰۱۵:۱۰:۳۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
یعنی طبق حرف ایشان فقط در ایران عدالت هست . ..
ناشناس۳۴۹۲۳۰۶۱۹:۰۱:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۲۸
خیر همچین حرفی نگفت
ناشناس۳۴۹۲۳۵۵۱۹:۵۵:۵۲ ۱۴۰۳/۲/۲۸
با دقت بخوان
ناشناس۳۴۹۲۲۷۷۱۸:۱۲:۳۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
یعنی تا قبل از اسلام که واژه ولایت آمد عدالت وجود نداشت ؟!
ناشناس۳۴۹۲۳۰۲۱۸:۵۶:۴۱ ۱۴۰۳/۲/۲۸
توجیه وضع موجود . و اعتراف به بی عدالتی ?
ناشناس۳۴۹۲۳۵۶۱۹:۵۶:۰۷ ۱۴۰۳/۲/۲۸
ربطی ندارد
ناشناس۳۴۹۲۳۲۸۱۹:۳۳:۵۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
ولایت به علی ع می‌رسد و ایشان می‌فرماید : ((العدل اقوى اساس)) عدل سنگ زیرین بنیاد اسلام است بر این اساس هر کس بر خلاف عدالت عمل کند بر خلاف ولایت عمل کرده است
ناشناس۳۴۹۲۳۳۵۱۹:۳۸:۳۹ ۱۴۰۳/۲/۲۸
از فرمایشان علی ع ولی الله : ((ان العدل میزان الله الذى وضعه للخلق و نصبه لاقامه الحق فلاتخالفه فى میزانه)). عدالت وسیله سنجشى است که خداوند براى مردم نهاد تا حق در جامعه استوار گردد. بنابراین خدا را در این میزان همراه باش و مخالفت نکن ((علیک بالعدل على الصدیق والعدو)) حضرت به فرزند خود سفارش مى کند: بر تو باد که با دوست و دشمن به عدل رفتار کنى. (ولایکونن المحسن والمسىء عندک بمنزله سوإ فان فى ذلک تزهیدا لاهل الاحسان فى الاحسان و تدریبا لاهل الاسأه على الاسأه و الزم کلا منهم ما الزم نفسه)).(8) مبادا نکونکار و بدکار در دیده ات برابر آید که آن رغبت نکوکار را در نیکى کم کند و بدکردار را به بدى وادار نماید. درباره هر یک از آنان آن را عهده دار باش که او بر عهده خود گرفت.
ناشناس۳۴۹۲۳۴۳۱۹:۴۵:۲۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
ولایت امام علی(ع) به‌معنای امامت امام علی(ع) یا یکی از مراتب و شئون امامت او است، ایشان خطاب به همه من جمله کسانی که به اشتباه ولایت را مقدم بر عدالت میداند در باب به عدالت رفتار نمودن با مردم می فرماید : ((فاخفض لهم جناحک و الن لهم جانبک و ابسط لهم وجهک و آیس بینهم فى اللحظه والنظره حتى لایطمع العظمإ فى حیفک لهم و لاییإس الضعفإ من عدلک بهم, با آنان فروتن باش و نرمخو و هموار و گشاده رو و به یک چشم بنگر به همگان, خواه به گوشه چشم بنگرى و خواه خیره شوى به آنان, تا بزرگان در تو طمع ستم بر ناتوان نبندند و ناتوان از عدالت تو مإیوس نگردند
ناشناس۳۴۹۲۳۴۵۱۹:۴۶:۵۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
عدالت شرط اول ولایت است و علی ع در باب عدالت می فرماید : ((استعمل العدل واحذر العسف والحیف فان العسف یعود بالجلإ والحیف یدعوا الى السیف)).(14) به یکى از فرمانداران خود فرمود: کار به عدالت کن و از ستم و بیداد بپرهیز که ستم رعیت را به آوارگى وادارد و بیدادگرى شمشیر را در میان آرد
ناشناس۳۴۹۲۳۵۳۱۹:۵۳:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
اظهارات آقای علم الهدی : خبرگزاری مهر استانها خراسان رضوی تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰ https://mehrnews.com/xY4d5 آیت‌الله علم‌الهدی: شعار «تقدم عدالت بر ولایت» یک انحراف و نفود فرهنگی است مشهد ـ آیت‌الله علم‌الهدی گفت: این‌که عده‌ای به‌عنوان شعار انقلابی می‌گویند «عدالت مقدم بر ولایت است»، شعار و نفوذ فرهنگی دشمن در رگه‌های انقلابی جامعه است. به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌hلله سید احمد علم‌الهدی صبح امروز یکشنبه در خطبه‌های نماز عید سعید قربان در حرم مطهر رضوی، ضمن تبریک این عید، اظهار کرد: امروز آغاز دهه ولایت است که در گذشته در ایام این اعیاد، سنت‌هایی در مشهد داشتیم ولی امروز کمتر به این سنت‌ها توجه می‌شود....وی در نقد به ارائه برخی نسخه‌های انحرافی از مفاهیم اجتماعی و ولایی، متذکر شد: عده‌ای که در گوشه و کنار حرف‌هایی می‌زنند و می‌گویند «عدالت مقدم بر ولایت است»، نه معنای عدالت و نه معنای ولایت را فهمیدند؛ اجرای عدالت اسلامی در غیر جامعه ولایی ممکن نیست....نفوذ و انحراف در رگه‌های انقلابی جامعه وی با بیان این‌که گاهی دشمن در ما نفوذ می‌کند و حرف‌هایی را به دهن بعضی‌ها می‌دهد، گفت: این حرف‌ها انحراف، کج‌روی و جدا شدن از صراط مستقیم و مسیر اصلی ما در راهی است که شهدای ما جان دادند؛ این زمزمه مسمومی که عده‌ای به‌عنوان شعار انقلابی تازه مطرح کنند که «عدالت مقدم بر ولایت است»، شعار و نفوذ فرهنگی دشمن در رگه‌های انقلابی است انحراف در جامعه را از رگه‌های انقلابی آغاز کنند.
ناشناس۳۴۹۲۳۷۳۲۰:۱۹:۲۱ ۱۴۰۳/۲/۲۸
خداوند خطاب به پیامبر می فرماید: ]انا نحن نزلنا علیک القرآن تنزیلا. فاصبر لحکم ربک و لا تطع منهم آثما او کفورا[. (انسان / 24-23) در حقیقت، ما قرآن را برتو به تدریج فرو فرستادیم(23) پس در برابر فرمان پروردگارت شکیبایی کن و از آن گناهکار ناسپاس را فرمان مبر(24)
ناشناس۳۴۹۲۳۷۵۲۰:۲۳:۰۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
پس تکلیف فروع الدین چیست؟
ناشناس۳۴۹۲۴۳۳۲۱:۳۹:۱۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
یک سوال فقهی: آیا ولایت بدون عدالت معنی دارد؟ اگر پاسخ مثبت است چه سودی دارد؟ نکته: در فقه ما خدا بودن خدا را بدون عدالت قبول ندارند.
ناشناس۳۴۹۲۴۵۲۲۲:۰۸:۴۴ ۱۴۰۳/۲/۲۸
ببخشید ظاهراً در اصول دین، برخی ارکان جدید اضافه شده! بنابر این موضوع، ما توحید، نبوت و ولایت داریم و بعدش عدل، معاد و امامت!
ناشناس۳۴۹۲۵۰۹۲۲:۵۵:۴۴ ۱۴۰۳/۲/۲۸
عدالت بر امامت مقدم است چرا که امام اگر عادل نباشد امام نیست و ولایت ندارد.
ناشناس۳۴۹۲۶۱۶۰۳:۰۵:۳۵ ۱۴۰۳/۲/۲۹
بله. حتی شبه وجود عدالت یا استمرار آن هم، ولایت را ساقط میکند. عدالت شرط پیشینی است نه امر پسینی و مقدم بر ولایت است. سخنرانی رهبری در 1382 در دانشگاه قزوین هم ناظر به همین بود.
ناشناس۳۴۹۲۶۱۴۰۲:۵۲:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۲۹
قبول کردیم ولایت مقدم باشد که عدالت محقق شود ایا شده است توزیع ثروت در جامعه با عدالت نسبتی دارد رفتار مسئولان و واگذاری مشاغل به ملت طبق اصول و قاعده و قانون است قانون ۲۵ درصد صاحبان امتیاز و ۷۵ در صد بر اساس شایستگی و امتحان گفته رعایت میشود همه این ها حق الناس است
پیراسته فر۳۴۹۲۶۲۹۰۵:۰۲:۳۴ ۱۴۰۳/۲/۲۹
اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿۸﴾مائده
ناشناس۳۴۹۳۰۶۵۱۳:۳۹:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۲۹
اصول دين 5 بود دانستنش گنج بود: اول توحيد دوم نبوت سوم قيامت چهارم عدل پنجم امامت
ناشناس۳۴۹۳۱۴۰۱۴:۵۴:۵۳ ۱۴۰۳/۲/۲۹
عدالت جزو اصول دین بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر

  2. همه چیز برای فروش !

  3. سردار رادان: رسیدگی به وضعیت حجاب مطالبه مردمی بود

  4. شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

  5. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  6. آرایش انتخاباتی جناح‌های سیاسی در آستانه انتخابات/ اصلاح‌طلبان به موقعیت ۹۲ برمی‌گردند؟!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آیا برخورد با زورگیران و سارقان مطالبه مردمی نیست؟/ ترکیه فقط برای پهپاد خودش تبلیغ کرد

  8. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  9. گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

  10. علی لاریجانی اعلام کاندیداتوری کرد

  11. احساس تکلیف کافی نیست

  12. چرخش راهبردی یک کشور عربی در مقابل ایران

  13. بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

  14. کیهان خطاب به لاریجانی: افتادن در تله برجام و برجامیزاسیون آمریکا و انگلیس، ارتفاع پست بود؛ پست‌ترین ارتفاع

  15. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  16. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  17. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  18. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  19. یک عکس و یک دنیا حرف!....

  20. علی لاریجانی: زمانی برای از دست دادن نداریم / مشکلات کشور حل‌ شدنی است

  21. «بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

  22. فرانکنشتاین خاورمیانه!

  23. عبدالحمید خیرخواه اسرائیل شد!

  24. سعید جلیلی داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری شد

  25. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

پربحث‌های هفته

  1. همه چیز برای فروش !

  2. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  3. آرایش انتخاباتی جناح‌های سیاسی در آستانه انتخابات/ اصلاح‌طلبان به موقعیت ۹۲ برمی‌گردند؟!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آیا برخورد با زورگیران و سارقان مطالبه مردمی نیست؟/ ترکیه فقط برای پهپاد خودش تبلیغ کرد

  5. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  6. گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

  7. علی لاریجانی اعلام کاندیداتوری کرد

  8. بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

  9. کیهان خطاب به لاریجانی: افتادن در تله برجام و برجامیزاسیون آمریکا و انگلیس، ارتفاع پست بود؛ پست‌ترین ارتفاع

  10. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  11. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  12. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  13. علی لاریجانی: زمانی برای از دست دادن نداریم / مشکلات کشور حل‌ شدنی است

  14. عبدالحمید خیرخواه اسرائیل شد!

  15. سعید جلیلی داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری شد

  16. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  17. سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

  18. مانع عبور و‌ مرور غیرمجاز در استان سیستان‌و‌بلوچستان هستیم

  19. و باز هم اعتبارنامه تاج گردون‌!

  20. "محسن هاشمی" کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  21. صدای پرقدرت صداقت 

  22. تردید علی لاریجانی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 

  23. قالیباف مجدد بر کرسی ریاست مجلس نشست

  24. اظهارات «آذری‌جهرمی» درباره ورود خود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری

  25. بازگشت دوباره سعید جلیلی به میدان انتخابات/ روایت باهنر از پوست‌اندازی گروه‌های سیاسی

آخرین عناوین