مخاطب كنايه‌های قاليباف/ پيش بينی زيباكلام از رابطه ايران و آمريكا در دوران بايدن/ دو نامزد جديد دولت برای انتخابات/ کرباسچی با خاتمی خرده‌حساب دارد؟/ نماینده‌ای كه شگفتی‌ساز شد!

گروه سیاسی الف،   3990825096 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

مخاطب كنايه‌های قاليباف/ پيش بينی زيباكلام از رابطه ايران و آمريكا در دوران بايدن/ دو نامزد جديد دولت برای انتخابات/ کرباسچی با خاتمی خرده‌حساب دارد؟/ نماینده‌ای كه شگفتی‌ساز شد!

آخرين آمار كرونا در ايران

دکتر سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۲۵ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۵۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۵۴۴ نفر از آنها بستری شدند.

وی گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۱ هزار و ۴۹۳ نفر رسید.

لاری افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

بيشتر بخوانيد:

رکوردشکنی جدید کرونا در کشور: ۱۲۵۴۳ مبتلا و فوت ۴۵۹ بیمار

***

چرا تهران تعطیل نمی‌شود؟!

حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در جلسه شورا گفت: مجبور شدم امروز تذکرم به دولت را در مورد عدم تعطیلی دوهفته‌ای تهران تکرار کنم، چرا که متأسفانه همچنان ترتیب اثر داده نشده است.

عضو شورای شهر تهران افزود: جای تعجب دارد که نمایندگان مردم در شورای شهر تهران با این تعطیلی موافقند؛ استاندار تهران هم در مصاحبه‌ای که انجام داده، گفته که با این تعطیلی موافق است؛ آقای واعظی که رئیس دفتر رئیس جمهور است و باید به امور دفتر رسیدگی کند اما باتوجه به اینکه در تمام امور از سیاست خارجی تا موارد داخلی اظهارنظر می‌کند، در این مورد نیز مصاحبه کرده گفتند که آقای رییس جمهور هم موافق تعطیلی است.

نظری افزود: حالا اینجا سؤال اساسی که پیش می‌آید، این است که؛ پس واقعاً ناراضی کیست؟ وقتی مردم، نمایندگان مردم در شورا، استانداری و به‌گفته آقای واعظی، رئیس جمهور هم راضی هستند، ناراضی چه‌کسی است و چرا واقعاً شهر تهران تعطیل نمی‌شود؟

بيشتر بخوانيد:

تدبیر و کووید/ مسئولیت افزایش آمار مرگ‌و‌میر کرونا برعهده کیست؟

***

احتمال رسیدن به آمار هزار کشته کرونایی در روز وجود دارد

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه روند افزایشی پاندمی کرونا در تهران و کشور به گفته مسئولین وزارت بهداشت، بزودی احتمال خطر رسیدن به آمار هزار کشته در روز در کشور را در پی دارد، اظهارداشت: محدودیت‌هایی که در هفته گذشته توسط ستاد ملی کرونا، ایجاد شد عملا تاثیر جدی در کاهش تردد و رفتار مردم ایجاد نکرده‌است.

وی افزود: با کاهش ساعات فعالیت اصناف و سیستم حمل و نقل عمومی، فقط موجب افزایش ازدحام که عامل تشدید شیوع کروناست فراهم شده‌است.

***

واکسن کرونا به ما نمی‌رسد

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا درباره برنامه‌های طرح شده در ستاد برای پیش خرید واکسن‌های موفق در دنیا از جمله واکسن فایزر گفت: فعلا که هیچ یک از واکسن‌های آمریکایی هنوز به بازار نیامده و فقط سرو صدایش هست.

او در ادامه با بیان اینکه در هر حال ما باید خودمان خودکفا باشیم گفت: ما امسال واکسن آنفولانزا را هم به زور گیر آوردیم. واکسن کرونا به ما نمی‌رسد. واکسن چین هم مانند مدل‌هایی آمریکایی نیست و ویروس ضعیف شده است. ما خودمان هم روی همین کار می‌کنیم چرا باید از چین بخریم؟

او نسبت به احتمال دستیابی ایران به دیگر واکسن‌های آمریکایی ابراز امیدواری کرد و گفت: واکسن آکسفورد نیازی به یخچال -۸۰ ندارد و شاید در دسترس قرار گرفتن آن ساده‌تر باشد، اما در هر حال یکی از مشکلات واکسن فایزر زنجیره سرد توزیع آن است.

محرز خاطر نشان کرد ما کار خودمان را شروع کردیم تا ببینیم این واکسن‌ها چه نتیجه‌ای می‌دهند و ببینیم اصلا به چه کسی می‌رسد و آمریکا به چه کسی این واکسن را می‌دهد.

بيشتر بخوانيد:

تعیین ضرب‌الاجل برای واکسن ایرانی کرونا

***

 اعتصاب غذای یک نماینده در مجلس

مصطفی رضاحسینی قطب‌آبادی، نماینده شهر بابک در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل مشکلات حوزه انتخابیه خود اعتصاب غذای خود  را  آغاز کرده ام.

وی ادامه داد: تا زمانی که مشکلات حوزه انتخابیه بنده حل نشود از مجلس بیرون نخواهم رفت و در دفتر کار خودم باقی خواهم ماند و نهایتا در جلسات صحن و کمیسیون ها حضور خواهم یافت.

ايسنا نوشت: این اقدام و اظهارات حسینی قطب‌آبادی پرسش‌هایی را ایجاد می‌کند:

۱. قرار است این تحصن و اعتصاب غذا چه دردی را از محتاجین به نان شب و گرفتاران دوا کند؟

۲. آیا بهتر نیست این نماینده مجلس به جای تحصن و اعتصاب غذا، به وظایف نمایندگی خود عمل کرده و با پیشنهاد تصویب قانون، نظارت دقیق بر نهادها، سوال از وزرا و... به دنبال حل مشکلات اقتصادی مردم باشد؟

۳. قرار است با این تحصن و اعتصاب غذا به چه شخص یا نهادی فشار وارد شود؟

۴. آیا این نماینده مجلس از بودجه، فشارهای همه‌جانبه آمریکا و جنگ اقتصادی که کشور با آن درگیر است خبر دارد؟

۵. قطب‌آبادی که خود را "سرباز ولایت" معرفی کرده آیا سخنان رهبر انقلاب درباره دامن نزدن به حواشی و لزوم همکاری و تلاش برای بهتر شدن اوضاع کشور را نشنیده است؟

۶. تا کی قرار است عده‌ای پشت سنگر ولایت فقیه پنهان شده و با خرج کردن از رهبری، خود را مطرح کنند؟

***

برجامِ ۱۴۰۰ برای اصولگرایان است /اصلاح طلبان وقت خود را تلف نکنند

صادق زیباکلام، تحليل گر مسائل سياسي به خبرآنلاين گفت: من معتقدم اگر انتخاب آقای بایدن قطعی شود و در نهایت او از دوماه دیگر رئیس جمهور آمریکا شود، مساله ای در رابطه ایران و آمریکا تغییر پیدا نمی کند. مقصودم رویکرد آمریکا ستیزی است که ظرف ۴۰ سال گذشته جاری بوده است. آن چیزی که در نهایت اتفاق خواهد افتاد نرمشی است که می توان آن را برجام ۱۴۰۰ خواند که در گذشته هم شاهد آن بوده ایم که یک فضای نفس کشیدنی برای ایران بوجود خواهد آورد.

زيباكلام گفت: به نظر من اصلاح طلبان وقت خود را تلف می کنند. هربخشی از جریان اصلاح طلب، اعم از روحانیون مبارز و کارگزاران و دیگران که امیدی به انتخابات ۱۴۰۰ دارند به نظر من وقت خودشان را تلف می کنند و متاسفانه هیچ شناختی از جامعه ایران ندارند. چون حضور افرادی چون جهانگیری و محسن هاشمی که جای خود، حتی اگر خود خاتمی هم تایید صلاحیت شود آن ۲۴ میلیون پای صندوق های رای نخواهند آمد.

***

پشت پرده شایعه استعفا چه کسانی هستند؟

ایرنا نوشت: کرونا و تصمیمات ستاد مقابله با این پاندمی کشنده، تازه‌ترین سوژه شایعه پردازان و حاشیه سازان علیه دولت است تا یک هفته پس از شایعه سازی پیرامون تصمیمات دلاری و چراغ سبز ساکن تازه کاخ سفید، به تنوع موضوعی در تاختن به دولت برسند... دستگاه شایعه پراکنی مخالفان دولت با تمام سرعت کار خود را ادامه داد و با دو شایعه جدید، مخالفت حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری با تعطیلی شهر تهران و نیز استعفای وزیر بهداشت سوژه تازه‌ای برای رسانه‌های داخلی و خارجی فراهم کرد.

همزمان با تلاش‌های دولت برای اتخاذ بهترین تصمیم در شرایط کنونی، گروهی تلاش کردند از یک سو نشان دهند میان مردان دولت درباره شیوه مقابله با کرونا و اعمال محدودیت‌های تازه اختلاف نظرهای عمیقی وجود دارد که این اختلاف نظرها استعفای سعید نمکی وزیر بهداشت را در پی داشته است. وجه دیگر این تلاش‌ها معطوف به شایعه مخالفت رییس جمهوری با تعطیلی دو هفته‌ای تهران بود. شایعه‌ای که در رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران هم مورد توجه قرار گرفت. انتشار این شایعات واکنش رییس دفتر رییس جمهوری، وزیر بهداشت، مشاور رییس جمهوری، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا را در پی داشت.

روزنامه اعتماد نوشت: ‌اينكه هر از چند گاهي خبر «استعفاي وزير بهداشت» در فضاي مجازي و رسانه‌اي منتشر مي‌شود، اگرچه ساعتي بعد تكذيب شود، نشان مي‌دهد كه اگر استعفا هم شايعه باشد، اختلاف شايعه نيست. اين استعفا‌ها اما اغلب ازسوي دولت تكذيب مي‌شود. حال پرسش اينجاست كه اگر به‌واقع اختلاف نظري در تصميم‌گيري‌ها وجود دارد، چرا وزير بهداشت مسامحه كرده و درمورد آن مشخصا صحبت نمي‌كند تا مشخص شود كه آيا به واقع سلامت اولويت است يا امنيت؟! آيا اين نوعي سياسي‌كاري از سوي وزير محسوب نمي‌شود كه اگر هم ماجراي استعفاها شايعه باشد، ديگر نمي‌توان از دلنوشته كنايي‌اش خطاب به سردار سليماني اما با هدف گلايه علني از دولت گذشت و آن را ناديده گرفت. ضمن آنكه وزير بهداشت در پيام اخير نيز تلويحا به اختلاف و مشخصا بر «چانه‌زني» اشاره كرده و گفته است جريان‌هايي كه خبر استعفايش را منتشر مي‌كنند، مي‌شناسد. اين اظهارات شايد مويد اين باشد كه فشارهايي از درون دولت هم مي‌خواهد تغييري در دولت ايجاد شود.

اين روزها نام سعيد نمكي كنار، سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي، محمدرضا خاتمي، مصطفي معين، علي‌اكبر ولايتي در صف پزشكان كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ ديده مي‌شود؛ انتخاباتي كه به‌دليل همزماني با شيوع كرونا احتمال پيروزي يك پزشك براي نشستن بر مسند رياست را دوچندان كرده است. زمزمه‌هايي مبني بر تمايل نمكي براي حضور در انتخابات پيش‌ رو نيز از راهروهاي اين وزارتخانه شنيده مي‌شود. به هر روي حاصل اين اختلافات چه فني باشد و وزير در مورد آن سكوت كرده و چه سياسي، تنها مردم هستند كه از آن متضرر مي‌شوند.

***

گرانی‌ها به پاستور و بهارستان ربط دارد نه به جورجیا و آریزونا

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس در نطق پیش از دستور با اشاره به انتخابات آمریکا گفت: تصمیمات ما در حوزۀ مسکن، بورس، ترخیص کالاهای اساسی از گمرک، سیاست‌های پولی و بانکی، نظام بودجه ریزی،  اختصاصِ ارز ترجیحی،  سوداگری‌ها در بازار ارز، طلا و خودرو،  بی تفاوتی نسبت به گرانی ها و رها کردن بازار و بی توجهی به تولید ملی، به پاستور و بهارستان و باب همایون و میرداماد  ارتباط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا. پس به مردم آدرس غلط ندهید. مهم‌ترین ریشه‌ی مشکلات کشور سوء مدیریت، استفاده نکردن از ظرفیت‌های عظیم داخلی، دست روی دست گذاشتن و ناهماهنگی میان نهادهای سیاستگذار و مجریست؛ و همین سوءمدیریت هاست که باعث عدم برقراریِ ارتباطِ مناسب تجاری با کشورهای همسایه و منطقه و کشورهای مهم دنیا مخصوصا کشورهای آسیا واوراسیا شده است.

وی عنوان کرد: همین سابقه‌ی بد و مواضعِ صریحِ بایدن و مشاورانش، به ما نشان داده، که برای ما امضای بایدن هم تضمین نیست. برای ما فقط اقدامات عملی دولت بایدن شرط است، و در صورتیکه عادی شدن فرایندِ فروشِ نفت، فعالیت های بانکی و تجارت شرکت های ایرانی با دنیا را در عمل مشاهده کنیم به آن رویِ خوش نشان می دهیم، گرچه به آن خوشبین نیستیم.

بيشتر بخوانيد:

قالیباف: بایدن با اوبامایی که طراح تحریم‌هاست، تفاوتی ندارد/ رئیس جمهور جدید آمریکا بداند که مردم ایران راه خود را پیدا کرده‌اند

***

تلاش براي ترغیب ظریف جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری

محمد زارع فومنی، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حضور احتمالی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: اکثر اصلاح طلبان به این نتیجه رسیدند که با پیروزی جو بایدن باید فردی وارد انتخابات ریاست جمهوری آینده کشور شود که بتواند تعادل به وجود آورد؛ با توجه به اینکه بایدن از دوستان سابق آقای ظریف است و قبلا هم روابط خوبی با هم داشتند احتمال اینکه فردی مثل او بتواند در انتخبات شرکت کند، پیروز شود و روابط ایران و آمریکا را به یک تعادل برساند زیاد است، اما اینکه تا چه میزان این موضوع مطرح باشد هنوز معلوم نیست.

فومنی افزود: بیشتر نیرو‌های اصلاح طلب هم به دنبال نامزدی محمدجواد ظریف در انتخابات هستند؛ زیرا با روی کار آمدن بایدن یک فرد دیپلمات مانند ظریف می‌تواند فضای انتخاباتی آینده و روابط بین دو کشور را  نزدیک‌تر کند.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات  با اشاره به جلسات برگزار شده درباره حضور ظریف هم گفت: جلسات بسیاری درحال برگزار شدن است تا ظریف را برای حضور در انتخابات متقاعد کنند؛ اما خود ظریف خودش تمایلی به نامزدی ندارد، اما نظر برخی از جناح‌ها و گروه‌های سیاسی این است که با آمدن بایدن باید یک دیپلمات سکان کشور را در دست بگیرد.

او تاکید کرد: اگر در انتخابات پیشین از حسن روحانی حمایت شد به این دلیل بود که او سابقه عضویت در حزب اعتدال و توسعه را در کارنامه داشت و از نزدیکان مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و به جریان اصلاحات نزدیکی بیشتری داشت، در حالی که آقای ستاری این شاخصه‌ها را نداشته و من بعید می‌دانم که اصلاحات روی او سرمایه گذاری کند؛ کما اینکه احتمال حمایت آنها از علی لاریجانی بیشتر از سورنا ستاری است.

***

رد طرح تامين كالاهاي اساسي مجلس در شوراي نگهبان

ايسنا نوشت: با رد طرح تامین کالای اساسی از سوی شورای نگهبان وعده پرداخت یارانه ۱۲۰ هزار تومانی عملی نخواهد شد... بر این اساس فعلا امکان اجرای طرح تامین کالای اساسی وجود ندارد مگر آنکه دولت و مجلس در رابطه با تامین مالی این طرح راهکاری پیش بینی کنند.

بيشتر بخوانيد:

یارانه پیشنهادی ۱۲۰ هزار تومانی مجلس منتفی شد

رد طرح مجلس برای پرداخت یارانه کالاهای اساسی

توضیح عضو شورای نگهبان درباره طرح یارانه معیشتی مجلس

***

دولت چه نقشی در ریزش بورس داشت؟

عباس حاتمی، استاد اقتصاد سیاسی به تابناک گفت: تحلیل محتوای سخنان رئیس جمهور نشان می‌دهد که او از ابتدای فروردین تا اوایل شهریور بیش از ۲۰۰ بار به اشکال گوناگون به بورس اشاره نموده است. این شیوه تاکید کم سابقه و حتی بی سابقه این درک را میان سهامداران به وجود آورد که دولت رشد بورس را به شکلی بیمه کرده است. وقتی دولت تلاش کرد تا در قالب واگذاری صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله بخشی از سهام خود در بانک، بیمه، پالایشی و خودرو را به فروش برساند، این درک مضاعف به وجود آمد که حمایت دولت از بورس به این دلیل حمایتی پایدار است که دولت به بازار سرمایه نیاز دارد.

حاتمی افزود: دولت در حمایت از رشد بورس تا آنجا پیش رفت که وزیر کشور حتی برخی از رسانه‌های داخلی را به طور ضمنی به این موضوع متهم ساخت که آن‌ها در حوزه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، هماهنگی لازم را با سازمان بورس و وزارت امور اقتصادی و دارایی ندارند و متناسب با سیاست‌ها اقدام نمی‌کنند. همین طور رئیس جمهور پا را از این نیز فراتر نهاد و به صراحت از مردم خواست بازار ارز و سکه را رها کنند و به جای آن در بورس سرمایه گذاری کنند. این وضعیت چنانکه عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس نیز باور دارد، تصویری را برای سهامداران خلق کرد که دولت حمایت مطلقی از بورس خواهد داشت و حتی ضرر و زیان احتمالی آن‌ها را نیز پرداخت خواهد کرد. بدین سان دولت از این طریق، بورس را از بازاری ماهیتاً ریسک آمیز به بازاری ماهیتاً کم ریسک و حتی بدون ریسک تبدیل نمود.

حاتمی گفت: مشخص نیست، چرا زمانی که بورس در حال رشد بود، مقامات سیاسی روزانه در مورد آن صحبت می‌کردند، اما در دوره ریزش بورس سکوت کرده اند! بالطبع دولت نمی‌تواند رشد بورس را به خود منتسب نماید، اما در خصوص ریزش آن از خود سلب مسئولیت کند. دولت باید متوجه این موضوع باشد که پیامد‌های فقیرسازی طبقه متوسط ممکن است گریبان دولتی را بگیرد که روزی بخش عمده‌ای از پایگاه اجتماعی اش را بر آن بنا نهاده بود.

بيشتر بخوانيد:

نماینده مجلس: رئیس جمهور به حکم قانون باید پاسخگوی وضعیت فعلی بورس باشد

***

پیروزی جو بایدن فضای انتخاباتی ایران را تغییر خواهد داد

اسماعیل گرامی‌مقدم، عضو حزب اعتمادملی به اعتمادآنلاين گفت: پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا باعث تغییر مهمی در نگاه این کشور نسبت به ایران خواهد شد که‌ آن تغییر چیزی جز جایگزینی «سیاست تعاملی و  بازگشت به برجام» به جای سیاست «فشار حداکثری» نیست. احتمالا رویکرد جدید ایالات متحده تاثیری ژرف و قابل لمس در بهتر شدن معیشت مردم ایران خواهد  داشت. در واقع معنی بازگشت آمریکا به برجام برچیده شدن تحریم‌ها است که این حالت باعث تقویت پول ملی یا حداقل عدم ریزش ارزش پول ملی می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: در نتیجه چنین تغییر و تحول‌هایی امید مردم به آینده‌ای کم‌دغدغه‌تر، بیشتر خواهد شد و افزایش امید هم باعث می شود مردم به این نتیجه برسند با شرکت در انتخابات و رای به گزینه‌ای که به سیاست تعاملی و مذاکرات بین‌المللی باور دارد، می‌توانند منتظر کاهش فشارهای اقتصادی باشند. البته کاندیدای مطلوب کسی است که به مذاکره باور داشته باشد و همچنین سابقه‌اش نشان بدهد که توان مذاکره دارد.

اسماعیل گرامی‌مقدم گفت: پیروزی جو بایدن فضای انتخاباتی ایران را تغییر خواهد داد و امیدها را برای برگزاری رقابتی که همه جریان‌ها در آن نماینده داشته باشند، مهیا خواهد کرد.

***

آقای وزیر! از کدام مردم حرف می‌زنید؟

آفتاب یزد نوشت: روز گذشته اسلامی، وزیر راه و شهرسازی درباره تاکسی‌های هوایی و راه‌اندازی این حمل ونقل جدید هوایی گفته بود: «بسیاری از فرودگاه‌ها در شهر‌های مختلف هستند که استعداد راه‌اندازی تاکسی هوایی را دارند و مردم می‌توانند با استفاده از هواپیما‌های شخصی خود و با ثبت نام در این طرح از این پروژه استفاده کنند. ساز و کار‌های لازم فراهم شده و مردم می‌توانند از فرودگاه‌هایی که برای هوانوردی عمومی ایجاد شده‌اند استفاده کنند. فعلاً در فرودگاه شهرستان لار این حرکت آغاز شده و در شهر خرم آباد هم فعالیت‌ها کلید خورده است، هر فرودگاهی در شهر‌های کوچک و متوسط این ظرفیت را داشته باشند، می‌توانند از این پروژه استفاده کنند.»

این گفته آقای وزیر نشان از این دارد که از حال و روز این روزهای مردم کاملا بی‌خبر است. مردمی که به سختی و یا قرض کردن ماه را به پایان می‌رسانند و به قول معروف صورتشان را با سیلی سرخ نگه می‌دارند، چطور می‌توانند حتی خواب داشتن هواپیمای شخصی را ببینند. معلوم نیست اسلامی، از کدام مردم حرف می‌زند که این چنین آنها را ترغیب به استفاده از هواپیمای شخصی می‌کند.

***

مجلس به یک سال خود نرسیده قالیباف کجا می‌خواهد برود؟!

حجت الاسلام احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز به برنا گفت: سه کلید واژه حزب اللهی، انقلابی و جوان، شاخصه های یک کاندیدا است. در واقع شاخصه هایی که در یک نیروی حزب اللهی داریم اخلاص، صداقت، تجربه، اطلاعات وسیع و بصیرت فوق العاده است. اگر فرد انقلابی باشد باید مدیر اجرایی و جهادی باشد و خودش را در چنگال بروکراسی قرار ندهد، بلکه بتواند از بحران های مختلف سیاسی و اجتماعی عبور کند و حداقل آمادگی قبل از ریاست جمهوری، داشته باشد.

نماینده پیشین مجلس در این باره که برخی منتظرند ببینند رییسی یا قالیباف وارد انتخابات خواهند شد یا خیر؟ تصریح کرد: بنده مخالف ورود این دو نفر هستم؛ رییسی، کارش را در قوه قضاییه آغاز کرده، قالیباف هم همینطور. خالی کردن صحنه، بدین معنا که فرد یا افراد دیگری هست درست نیست. این دو نفر باید به کار و وظیفه خود بپردازند هنوز مجلس به یک سال خود نرسیده کجا می خواهند بروند؟!

***

اردکانیان کاندیدای اعتدالی هاست؟

آفتاب یزد نوشت: نام‌هایی که برای 1400 مطرح می‌شود کم نیستند، هر دو طیف نفرات زیادی را دارند که به صف شده‌اند قدرت را از حسن روحانی تحویل بگیرند... در این میان نام رضا اردکانیان نیز گاهی شنیده می‌شود و برخی حالا می‌گویند بیشتر از همیشه قوت گرفته است. البته خود اردکانیان در پاسخ به این سوال که آیا جنابعالی بنایی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 دارید؟ گفته است:«خیر؛ من تصمیم ندارم که کاندیدا بشوم.» با این حال در عرصه سیاسی ایران از این دست جواب‌های منفی که به یک باره مثبت می‌شوند کم نداشته ایم.

***

کرباسچی خرده‌حسابی با خاتمی ندارد

 محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با تسنيم گفت و گويي داشته كه در ادامه بخش هايي از آن آمده است:

*دولت آقای روحانی به لحاظ ساختاری یک دولت غیر اصلاح‌طلب است اما تصویری که در جامعه مطرح است و بازتاب دارد این است که اصلاح‌طلبان حامیان جدی آقای روحانی بودند که همینطور هم هست.

*البته بنده قائل به این هستم که اصلاح طلبان در قبال عملکرد این دولت پاسخگو هستند. اما این را هم باید توجه داشت که دولت در مقام تحقق تکالیفی که بر عهده داشت، آن طوری که مورد انتظار بود موفق عمل نکرد و این عدم توفیق، نوعی عدم کامیابی را در ذهن مردم بوجود آورده که دنبال مقصر می‌گردند.

*در جریان اصلاح‌طلبی رفقایی داریم که فکر می‌کنند به آقای خاتمی نزدیک ترند.  لذا این نظریه تفکیک را نمی پذیرند.  آنها در پوشش آقای خاتمی برای خود موقعیت و اختیارات برادر بزرگتر را قائل‌اند. این همان چیزی است که مورد نقد است. حالا یکی مثل آقای کواکبیان خوب نمی‌تواند بیان کند و یکی مثل آقای کرباسچی یک طوری بیان می‌کند که فکر می ‌کنند ایشان خرده حسابی با آقای خاتمی دارد. اصلا اینطور نیست. هم آقای خاتمی و هم آقای کرباسچی در جای خودشان موجه و محترم هستند. هم آقای کرباسچی می‌داند و می‌پذیرد که جایگاه آقای خاتمی باید به رسمیت شناخته شود و هم آقای خاتمی باورش این است که جریان حزبی و گروه‌های سیاسی ولو به صورت ناقص، باید مسئولیت های اجرایی کار سیاسی اصلاحات را تعقیب بکنند. لذا نمی‌توان خیلی برای این بحث‌ها وزن قائل بود. البته شاید هم برخی از این گلایه ها ناشی از دامن زدن از طرف رقیب باشد برای اینکه بتوانند با طرح این بحث‌ها و اختلاف افکنی‌ها شرایط مناسب‌تری برای خود فراهم کنند.

*به باور من، رهبری حضور نامزد اصلاح طلبان را در رقابت های سیاسی انتخابات رکن ذاتی رقابت می‌دانند لذا شورای نگهبان هم ولو باکراهت ملزم به تمکین‌ خواهد بود. اگر بفرض محال باز هم نشد -چون ما قبلا سرسختی های شورای نگهبان را دیده ایم- باید ببینیم اصول سیاست‌هایی که اتخاذ می‌کنیم با اصول اصلاح طلبی‌مان  مغایرت پیدا نکند‌ و بالمأل دست به تدبیری از جنس الاقرب فالاقرب بزنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۸۸۱۳۱۲۰:۴۷:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۲۵
اصلاح طلبان و کارگزاران بانیان وضع موجود و عامل تورم و گرانی هستن لذا نباید دوباره برای انتخابات به صف شوند.
تکرار بی تکرار۱۶۸۸۵۹۶۰۸:۴۸:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۲۶
اگر حزب رسمی داشتیم و دروغ مسئولان جرم بود الان باید اصلاح طلبان با اینهمه دروغ و فریبکاری مجازات و تعطیل میشدند
ناشناس۱۶۸۸۶۹۲۱۰:۰۳:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۲۶
عاملین تورم و گرانی ها کاملا نامحسوس و در امنیت کامل در پناه دولت پنهان و موازی هستند. یک تعداد را به عنوان سلطان و عده ای را از بستگان این دولت کنونی را هم گرفتند. نتیجه چه شد؟ هیچی. پس مردم را ساده فرض نکنید.
ناشناس۱۶۸۸۱۳۴۲۰:۴۷:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۲۵
زیباکلام: مردم از رای دادن به اصلاح طلبان سرخورده شده اند.
ناشناس۱۶۸۸۶۵۹۰۹:۴۱:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۲۶
مردم کلا سرخورده شده اند
ناشناس۱۶۸۸۱۴۶۲۰:۵۶:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۲۵
امریکا ستیزی خخخخه حالت خوبه؟ حالا خوبه خودت از اول انقلاب مصاحبه های متعدد می کردی و میدانستی آمریکا داشت چه کارهایی علیه کشور می کرد
ناشناس۱۶۸۸۱۴۹۲۰:۵۸:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۲۵
آقای ظریف قبلا گفته من تخصص ریاست جمهوری رو ندارم و نامزد نمیشوم.
ناشناس۱۶۸۸۱۵۱۲۱:۰۰:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۲۵
آقای وزیر در احوال دلار گیر کردن بالا برود می گویند خانه گران می شود پاین بیاد می‌گویند با ارزان شدن خانه مشتقات به آن اضافه می شود به نام آوردن هواپیمای شخصی!!! فقط ماندم وظیفه ایشون چی هست!!!
ناشناس۱۶۸۸۱۵۴۲۱:۰۱:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۲۵
باز شروع شد اقتصاد و معیشت مردم را به آمریکا گره زدن دوباره برجام و دوباره تحریم!
ناشناس۱۶۸۸۲۳۶۲۲:۰۰:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۲۵
محمد زارع فومنی، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات: اکثر اصلاح طلبان به این نتیجه رسیدند که با پیروزی جو بایدن باید فردی وارد انتخابات ریاست جمهوری آینده کشور شود که بتواند تعادل به وجود آورد؛ با توجه به اینکه بایدن از دوستان سابق آقای ظریف است و قبلا هم روابط خوبی با هم داشتند..... [!!!]
ناشناس۱۶۸۸۲۷۵۲۲:۳۸:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۲۵
دولت نباید تو این اوضاعی که درست کرده نازک نارنجی هم باشه
ناشناس۱۶۸۸۲۷۶۲۲:۳۹:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۲۵
والله و بالله و تالله به عقب بر نمیگردیم! یعنی دلار را میکنم ۳۰هزار تا دلار۳هزاری محمودو خواب ببینید
مهسا۱۶۸۸۲۷۸۲۲:۴۰:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۲۵
سلام جناب زیباکلام لطفا به سایر اساتید دانشگاه که بجای تدریس مشغول حمایت از روحانی بودند هم بفرمایید جواب مردم را بدهند
ناشناس۱۶۸۸۳۰۸۲۳:۰۲:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۲۵
از قبل اسفند هم تهران آلوده ترین شهر به کرونا بود اما مخفی میکردند الان که بالای ۳۰۰فوتی فقط برای تهران است دیگر نمیتوانند مخفی کاری کنند
ناشناس۱۶۸۸۳۲۹۲۳:۲۹:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۲۵
رابطه با آمریکا شرط عقل است.
ناشناس۱۶۸۸۵۸۳۰۸:۳۹:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۲۶
آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشه.
ناشناس۱۶۸۸۶۹۰۱۰:۰۰:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۲۶
امریکا حتی به شاه مخلوع ایران هم وفا نکرد.
ناشناس۱۶۸۸۷۰۶۱۰:۰۸:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۲۶
ياد شعار عقلانيت روحاني مي افتم. كور خوندي.
ناشناس۱۶۸۸۷۲۴۱۰:۲۶:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۲۶
شرط عقل زمانی است که با شما بازی نکنند
ناشناس۱۶۸۸۴۰۹۰۱:۱۸:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۲۶
چرا حسن روحانی مدت زیادی است با مردم گفتگوی مستقیم تلویزیونی ندارد یا با خبرنگاران جلسه نمی گذارد ایشان باید بیاید پشت همان دوربین که مردم را دعوت به حضور در بورس میکرد و پاسخگو باشد این نیست که هر کاری دلشان بخواهد بکنند و پاسخگو نباشند وقتی کسی از آنها برای ‌حوادث آبان ماه حساب کشی نکرد اوضاع اقتصادی را هم به اینجا رساندند
م۱۶۸۸۵۳۷۰۷:۵۴:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۲۶
((محمد زارع فومنی)) فرمودند !!! (( با توجه به اینکه بایدن از دوستان سابق آقای ظریف است و قبلا هم روابط خوبی با هم داشتند)) !!!!! بابا فاز اینها چیه کشور را دو دستی با لبخند و گل و شیرینی دادن رفته ما هم اسکل شدیم چه پرنده نازنین و فراموشکاری است
ناشناس۱۶۸۸۵۴۶۰۸:۰۰:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۲۶
خدا کند اعتصاب نماینده محترم برای طرح خود و دیده شدن خودش نباشد.
ناشناس۱۶۸۸۵۶۰۰۸:۱۸:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۲۶
قالیباف دلار وارد بازار کن وضع همه خوب می شود
ناشناس۱۶۸۸۶۶۸۰۹:۴۷:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۲۶
ما از این مجلس غیر از این انتظاری نداریم زیرا پروسه تشکیل مجلس چنین بود که خروجی غیر از این برایش متصور نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. این صدای اقتدار ایران است ...

    2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    3. وحدت ملی با وعده صادق

    4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    12. اسراییل چه باید بکند؟ 

    13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

    25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    آخرین عناوین