نگاهی به علل بیکاری در ایران/ نرخ بیکاری بالا در میان تحصیلکرده‌ها + جدول

  3990615053 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

براساس یک پژوهش، علل بیکاری در ایران و نرخ آن در میان نیروی کار تحصیلکرده به تفکیک استان‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت که در این گزارش می‌توانید از آن مطلع شوید.

نگاهی به علل بیکاری در ایران/ نرخ بیکاری بالا در میان تحصیلکرده‌ها + جدول

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: نرخ بیکاری در اقتصاد ایران در سال‌های ۹۵- ۱۳۵۵ بیش از ۹ درصد بوده است. در دوره‌هایی که اقتصاد کشور دچار رکود بود (مانند سال‌های ۱۳۶۵ و ۱۳۹۱) به واسطه بیکاری ادواری، نرخ مشاهده شده بیکاری بیش از نرخ طبیعی آن شده است. بیکاری ادواری در اقتصاد ایران بر اساس مشاهدات گذشته کمتر از ۴ درصد ارزیابی می‌شود.

نتایج طرح آمارگیری مرکز آمار ایران نیز گویای آن است که در سال‌های (۱۳۹۵-۱۳۸۴) نرخ بیکاری در کشور به ویژه در میان زنان بالا بوده است. در این بازه زمانی، نرخ بیکاری در میان زنان و مردان هرگز از ۱۰.۴ درصد کمتر نشده است. نکته در خور توجه این است که به دنبال تشدید تحریم‌های اقتصادی در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ نرخ بیکاری کاهش یافته و بعد از خروج از تحریم‌ها، سیر صعودی را پیموده است. این رفتار چرخه‌ای بیکاری را باید به نوسانات جمعیت فعال در این دوره نسبت داد. در واقع در دوره بعد از تحریم‌ها، گرچه اشتغال در اقتصاد کشور افزایش یافته، اما ورود خیل عظیم جویندگان جوان کار به بازار موجب افزایش نرخ بیکاری شده است.

وجود بیکاری دراز مدت

پدیده بیکاری در ایران اساسا از نوع بیکاری دراز مدت است. این نوع بیکاری در ادبیات اقتصادی «بیکاری ساختاری» نامیده می‌شود. ۴۷.۶ درصد بیکاران به مدت ۱۹ ماه و بیشتر بیکار می‌مانند و مدت بیکاری ۶.۳ درصد آن‌ها بین ۱۳ تا ۱۸ ماه است. بیکاری دراز مدت نیروی کار در میان زنان شایع‌تر از مردان است.

تجربه کشور‌های در حال توسعه از جمله ایران گویای آن است که در بسیاری از موارد سطح مزد‌ها پایین‌تر از حداقل معیشت تعیین می‌شود و در عین حال تشکل‌های کارگری از قدرت چانه زنی اندکی برخوردارند؛ بنابراین در جستجوی علل بیکاری باید به عوامل دیگر توجه شود. در این بررسی عوامل زیر را مورد تحلیل قرار داده ایم.

  • رشد بالای جمعیت همزمان با رشد اندک و پرنوسان اقتصاد
  • ارزانی نسبی عوامل سرمایه و انرژی در مقابل عامل کار
  • عدم کارآیی نهادهای بازار کار که به واسطه وضع مقررات ناکارآمد روابط کار و تأمین اجتماعی به وجود آمده اند
  • وجود اقتصاد غیر رسمی

افزایش اشتغال ناقص

مسأله دیگری که در بازار کار کشور وجود دارد، اشتغال ناقص زمانی نیروی کار است. اشتغال ناقص زمانی شامل تمام شاغلانی است که در هفته مرجع، حاضر در سرکار یا غایب موقت از محل کار بوده و به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و ... کمتر از ۴۴ ساعت کار کرده، خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده‌اند.

بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران، در فاصله زمانی ۱۳۹۵-۱۳۸۴ اشتغال ناقص نیروی کار بر حسب اوضاع و احوال اقتصادی در نوسان بوده، اما در مجموع با شیب صعودی از حدود ۱.۵ میلیون نفر به ۲.۳ میلیون نفر رسیده است. کسانی که به این نوع مشاغل روی می‌آورند، معمولاً تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار نمی‌گیرند. افزایش نرخ اشتغال ناقص در دوره ۱۳۹۵-۱۳۸۴ به کاهش میانگین ساعات کار هفتگی هر فرد شاغل انجامیده است.

نرخ بیکاری بالا در میان جوانان به ویژه زنان جوان

///

در سال ۱۳۹۵ در حالی که میانگین نرخ بیکاری در ایران ۱۲.۴ درصد بود، این نرخ برای زنان ۲۰.۷ درصد بود. در همین سال نرخ بیکاری در بین جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله در کشور ۲۵.۹ درصد و در میان زنان واقع در این گروه سنی ۴۲.۳ درصد بود.

 

نرخ بیکاری بالا در میان نیروی کار تحصیلکرده

بیکاری در ایران به ویژه در میان نیروی کار با تحصیلات عالی و به طور اخص زنان تحصیلکرده، به شدت بالاست، به نحوی که در سال ۱۳۹۵ به بالای ۲۰ درصد رسیده است. این مطلب حاکی از آن است که گذراندن سطوح بالاتر آموزشی لزوماً تضمین کننده اشتغال برای زنان و مردان تحصیلکرده نیست. نرخ بیکاری زنان و مردان دارای تحصیلات عالی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ روندی صعودی داشته است. نرخ بیکاری زنان دارای تحصیلات عالی در سال ۱۳۹۵ به بیش از ۳۱ درصد افزایش یافته است.

///

بیکاری بالا در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایران به دلیل کمبود تقاضا در بازار کار و مازاد عرضه نیروی کار دارای تحصیلات عالی است. به لحاظ تاریخی، بخش عمومی تأمین کننده اصلی شغل برای افراد با تحصیلات عالی بوده است. داشتن مدرک دانشگاهی یکی از الزامات اصلی برای ورود به مشاغل بخش عمومی در ایران است و این الزام توسط دولت برای مشاغل خاصی در بخش خصوصی نیز مقرر شده است. کاهش اخیر مشاغل بخش عمومی و تقاضای ضعیف نیروی کار در بخش خصوصی همراه با موج عظیم عرضه نیروی کار تحصیلکرده، منجر به بیکاری بالاتر در میان این گروه از نیروی کار شده است. این امر به ویژه برای زنان صادق است که به دلیل هنجار‌های اجتماعی رایج در ایران، اشتغال در بخش عمومی را ترجیح می‌دهند و باید با مردان بر سر تعداد محدود مشاغل بخش عمومی رقابت کنند.

در سال‌های اخیر نرخ مشارکت کل کشور و جمعیت جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله روندی نزولی را طی کرده و این پدیده به رغم روند افزایشی جمعیت جوان به وقوع پیوسته است. یکی معیت جوان در بازار کار، تغییر ترجیحات آن‌ها به سمت افزایش تحصیلات دانشگاهی و به تعویق انداختن ورود به بازار کار است. اما نکته در اینجا است که تحولات ساختاری تولید و فناوری‌های به کار گرفته شده در کشور چنان تحول اساسی را تجربه نکرده است تا بتواند تقاضای کافی برای جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی ایجاد کند. این پدیده که عدم تطابق شغلی نامیده می‌شود، به معنای ناهماهنگی میان تحصیلات و مهارت‌های مورد نیاز نیروی کار و مشاغل موجود در اقتصاد است و می‌تواند یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ بیکاری و کاهش بهره وری به شمار رود. در دوره ۱۳۹۵-۱۳۸۴ تعداد افراد دارای تحصیلات بالای دیپلم در میان بیکاران با شتاب بیشتری نسبت به شاغلان این گروه افزایش یافته است، نکته در خور توجه این است که پدیده عدم تطابق تحصیلی در بین نیروی کار زن با شدت بیشتری نسبت به مردان در بازار کار بروز یافته است.

تفاوت نرخ بیکاری در استان‌ها

///

در میان مناطق مختلف کشور، شاهد تفاوت در خور توجه در نرخ بیکاری هستیم. نتایج آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ گویای آن است که:

• نرخ بیکاری بیشتر استان‌های کشور بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است (۲۳ استان).
• در ۴ استان کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، اردبیل و کردستان نرخ بیکاری بالاتر از ۱۵ درصد است.
• در ۴ استان زنجان، همدان، سمنان و مرکزی نرخ بیکاری کمتر از ۱۰ درصد است.

از میان ۱۳ استان کشور که نرخ بیکاری آن‌ها بیش از میانگین نرخ بیکاری کشور (۱۲.۴ درصد) است، در ۱۰ استان نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال و در ۱۱ استان نرخ بیکاری زنان بیش از میانگین کشوری است. به عبارت دیگر استان‌های دارای نرخ بیکاری بالا، عموماً با نرخ بیکاری بالای جوانان و زنان مواجه هستند.

از میان ۱۸ استان کشور که نرخ بیکاری کل آن‌ها کمتر از میزان نرخ بیکاری کشور است، در ۱۳ استان نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله و در ۱۴ استان نرخ بیکاری زنان کمتر از میانگین کشوری است. به عبارت دیگر استان‌های دارای نرخ بیکاری کمتر، عموماً با نرخ بیکاری کمتر جوانان و زنان مواجه هستند.

تفاوت شدید در نرخ‌های بیکاری استان‌ها، بیانگر عدم تعادل‌ منطقه‌ای بازار کار کشور است که خود ناشی از عدم تحرک کافی نیروی کار در سطح ملی است. یکی از دلایل عدم تحرک نیروی کار، وجود فرصت‌های شغلی کم بازده و موقت است که جابجایی نیروی کار را موجه نمی‌سازد. به هر حال این مسأله ضرورت ایجاد شغل برای جوانان و زنان را در مناطقی که با نرخ‌های بالای بیکاری دست به گریبانند، مطرح می‌سازد.

در ۱۳ استان کشور نرخ بیکاری کمتر از میانگین ملی است. از میان این استان‌ها، در ۵ استان بوشهر، یزد، تهران، مرکزی و هرمزگان، سرانه تولید ناخالص داخلی بدون نفت بیش از میانگین کشور بوده است. این وضعیت بیانگر آن است که سطح پیشرفت اقتصادی در این استان‌ها با بیکاری رابطه معکوس دارد.

در سه استان اصفهان، سمنان و قزوین با آن که تولید ناخالص داخلی قدری بیشتر از میانگین ملی است، اما نرخ بیکاری بالاتر از میانگین ملی است و وجه ممیزه این سه استان صنعتی بودن آن‌ها است و احتمال می‌رود رکود تقاضا برای آهن آلات ساختمانی، مواد کانی غیر فلزی و سایر محصولات صنعتی در سال ۱۳۹۳، موجب افزایش نرخ بیکاری در این سه استان شده باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۸۵۰۷۲۱۲:۰۳:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۱۵
قبلنا دیپلمه هایی که استعداد داشتند جذب دانشگاه میشدند وبقیه دنبال کار در خور خود. ولی حالا برعکس شده.
آریابان۱۵۸۵۰۷۵۱۲:۰۸:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۱۵
حتی بسیار پیش از این دوره گذار کرونائی ،مهمترین دلیل بروز و رشد غول-آسا و همه-گیری سونامی تحصیلکرده های بیکار ایرانی در این بود که انگیزۀ دانشگاهها و اساسا آموزش عالی در کشور ما بجای "آموختن دانش" تبدیل شده است به "اندوحتن پول" !!!! و صد البته با این مکمل ها : نیاز وزارتخانه ها به افزایش آمار های روی دیوار!!!! ،شرایط نابسامان مدیریتی در..و شعار !!! ، اشتهای سرمایه داران !!! به سود های هنگفت ناشی از فروش صندلی های دانشگاهی، شیوع چشم و هم چشمی های اجتماعی ، تشدید پدیدۀ "جو گرفتگی" در میان جوانان ، بی برنامگی و بی هدفی جوانان برای آینده ووو.و همه و همه باعث شده که جامعۀ ما شاهد خیل روز افزون جوانانی باشه که صندلیهای دانشگاهها رو با هزینه های کلان !!!! از جیب پدری اشغال کنند ولی بعدا علیرغم داشتن مدرکی از مدارک تحصیلات عالی در دست ، بدلیل بی برنامگی کلان کشوری و طبیعتا رکود اقتصادی و بی رونقی بازار کار ، ناخواستگی رشته مورد تحصیل در بازار کار و.. به چسبوندن فلایر های تبلیغاتی به در و دیوار خونه ها ، ساندویچ- پیچی ، پیتزا-رسانی و.. مشغول شوند و یا اگر وضع مالی "بابا جون" اجازه داد ، با خرید یک پراید دست دوم به مسافرکشی !!! روی بیاورند
ناشناس۱۵۸۵۰۹۴۱۲:۲۰:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۱۵
مثل آدم دستمزدها را منطقه ای کنید تا همه کشور براساس تورم و هزینه درامد داشته باشند و صنایع هم بروند به مناطق محروم کار ایجاد کنند چون صرفه شون می کند در مناطق ارزون کار ایجاد کنند ولی الان به خاطر این که یکسان است رغبت نمی کنند بروند و در همان مراکز شهرها خصوصا پایتخت می مانند
ناشناس۱۵۸۵۲۵۴۱۳:۵۰:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۱۵
نتیجه مدیریت ..
ناشناس۱۵۸۵۲۵۵۱۳:۵۰:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۱۵
با مدرک کارشناسی ارشد مرتبط از دانشگاه دولتی در یک شرکت کارگری میکنم که مدیر تولید آن فوق دیپلم است.
ناشناس۱۵۸۵۳۰۵۱۴:۲۰:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۱۵
کدوم تحصیل؟ از فارغ التحصیل فلان رشته هرچی بجز دانش آن رشته بپرسی ممکنه جواب بده انگار نه انگار فلان مبحث تخصصی رو با نمره بالا گذرونده انگار حتی به گوشش هم آشنا نیست درس خواندن در ایران تبدیل شده به آموزش روشهای گذراندن آزمون به انواع روشهای به اصطلاح کمک آموزشی و روشهای تست زنی و مشخص کردن سرفصلهایی که ازشون سوال میاد و خلاصه کردن جزوات و التماس برای نمره و کمک گرفتن از نمره میان ترم و دهها روش آبکی دیگر بدون تفهیم دانش و تکنیک و درک مطالب و مباحث رشته تحصیلی بخش دولتی که ضوابط خاص خودش برای استخدام بسیار اندک چندسال یکبار خودش را دارد بخش خصوصی هم چرا سرنوشت کار و تجارت و صنعت خودش را به افراد پرمدعای بدون تخصص بدهد، کما اینکه فرد داوطلب استخدام هم نه روحیه پذیرش شاگردی نزد پیشکسوت را دارد و کارفرما هم هرگز مدیریت کارش را به اینگونه اشخاص نمیسپارد خود فارغ التحصیل هم بجز سطح اندک تخصص ، با موانع بیشمار فضای کسب و کار و کمبود منابع توان کارآفرینی اندکی دارد اینها دلایل اصلی بیکاری به اصطلاح فارغ التحصیلان است
ناشناس۱۵۸۵۵۰۹۱۷:۰۸:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۱۵
آمار بیکاری که خیلی بیشتر از این حرفها است به نظر من درگیری با دنیا و تنش و تحریمها و نداشتن دیپلماسی تنش زدایی و صلح و..باعث تحریم و گرانی و بی ارزش شدن ریال شده است خود اینکه نمی خواهیم علت یابی کنیم و رو به سانسور میاریم و واقعیت را نمی پذیریم هم وضعیت را بدتر کرده
ناشناس۱۵۸۵۵۵۹۱۷:۴۴:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۱۵
علل بیکاری در ایران ۱ آموزش پرورش که نه زندگی نه علم نمی آموزد ۲ سخت بودن قوانین کسب و کار که حتی فارغ التحصیلان بهترین دانشگاه ها هم نمی توانند بر آن مسلط شود ۳ وجود‌ دستگاههای خلق پول بی پشتوانه مثل بانک ها بورس و سهام و چک و سفته و برات و هزارو یک کاغذ شبه نقد که تمامی منابع جامعه را میخشکاند ۴ سخت ترین نظام واردات و صادرات دنیا‌ که واردات و صادرات حداقل یک سال طول می کشد و می تواند هر لحظه ممنوع شود ۵ وجود چیز عجیبی بنام کارت بازرگانی که در دنیا بی نظیر است و بر اساس آن اتاق بازرگانی شریک اموال کارآفرین می شود ۶ بی توجهی به زنجیره تولید ۷ سهمیه های بی حساب دانشگاه ها که طوری شده که دیگر‌ پزشک ماهری باقی نمانده ۸ بی توجهی به برند و اهمیت آن به عنوان یک میراث فنی و تجاری ۹ عدم زندگی مسوولان در کشور بسیاری مسوولان زندگی خود را به هواپیما سپرده اند ۱۰ بی توجهی به کسب و کار های محلی
علی 671۱۵۸۵۵۶۰۱۷:۴۴:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۱۵
بابا این دولت که اینقدر شغل ایجاد و خانه ساخته که مردم خودشان می گویند ما احتیاج به این 45 هزار تومان یارانه نداریم .چرا دست از سر این دولت زحمت کش و فداکار برنمی دارید .بگذارید صبح جمعه ای به آقای دولت خوش بگذرد .
ناشناس۱۵۸۵۵۸۳۱۷:۵۸:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۱۵
این مدیریت ناکار آمد هست و در هیچ زمینه ای با این روش ..توان حل هیچ مشکلی را ندارد. دولت های مدرن امروزی که باعث رفاه مردم خود در سراسر جهان شده اند در قرن بیست و یکم با ..,..خیلی فاصله دارند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  24. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

پربحث‌های هفته

  1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  2. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  3. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

  4. اردوغان در حال بلعیدن ارس/ نقشه خطرناک ترکیه علیه محیط زیست ایران

  5. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

  6. تبلیغ کولرهای گازی ممنوع شد

  7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

  8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

  9. کاهش مصرف ۲۲ میلیون لیتری بنزین با توسعه CNG/ لزوم گازسوز شدن تاکسی‌های اینترنتی  

  10. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

  11. قیمت جدید گوشت، مرغ، برنج و روغن اعلام شد/ جدول قیمت

  12. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

  13. وزیر اقتصاد: عوامل کلیدی تأثیرگذار بر نرخ ارز در وضعیت مطلوبی قرار دارند  

  14. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

  15. قیمت خودرو فعلا تغییر نمی‌کند

  16. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

  17. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

  18. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

  19. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

  20. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

  21. چگونه ۲۰۰۰ دلار ارز سهمیه ای بگیریم؟

آخرین عناوین