بلاک چین، ماشین اعتماد

احسان چلونگر،   3990312086

کاربرد فن آوری بلاک چین نقش مهمی در نوآوری ، فن آوری و تغییرات صنعتی ایفا می کند. بلاک چین را شاید بتوان هم ردیف و یا مهم تر از فن آوری هسته ای و از ارکان انقلاب صنعتی چهارم نامید.

بلاک چین، ماشین اعتماد

تا اینجا بلاک چین در زمینه های متعددی همچون تراکنشهای مالی و معاملات ، اینترنت اشیا ، تولید هوشمند در کارخانجات و مدیریت زنجیره تأمین بکار رفته  و در کشور های پیشرفته بعنوان زیرساخت ارتباطی در حال استفاده و توسعه می باشد. چند سالی است در نشست های سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس صحبت از انقلاب صنعتی چهارم است که در نمای کلی ادغام فرآیند های تکنولوژیکی و انسانی می باشد و به شکلی که استفاده آن در زندگی روزمره بطور کلی گسترده گسترش یابد.

در انقلاب صنعتی چهارم تکنولوژی های توسعه یافته و تکنولوژی های نوپا را در کنار هم می بینیم . بلاک چین در کنار تکنولوژی  دفتر کل توضیح شده (DLT) ، هوش مصنوعی ، اینترنت اشیاء ، چاپ سه بعدی ، روباتیک ، یادگیری ماشین ، وسایل حمل و نقل خود ران ، هواپیمای بدون سرنشین ، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی .

اما بلاک چین یک تکنولوژی بنیادی است که در همه ی تکنولوژی های ذکر شده نقش دارد . در سال ۲۰۱۵ اکونومیست برای بلاک چین عنوان ماشین اعتماد را استفاده کرد که نحوه ی عملکرد اقتصاد را تغییر می دهد. چرا بلاک چین در انقلاب صنعتی چهارم نقش برجسته ای دارد ؟ چرا یک تکنولوژی بنیادی است و چرا ماشین اعتماد خوانده می شود؟

ویژگی های بلاک چین را در ۳ مورد می توانیم خلاصه کنیم :

1.  پایگاه داده توضیح شده قابل اعتماد است .
2.  ماهیت اصلی ، توضیح شده ، غیرقابل دستکاری .
3.  مکانیسم اصلی : اصل رمزنگاری ، ساختار ذخیره داده ها ، مکانیسم اجتماع .

ماهیت توضیح شده وغیرقابل دستکاری تضمین شفافیت بلاک چین است که براساس آن اعتماد ایجاد می کند.چگونه بلاک چین بر اقتصاد واقعی تأثیر می گذارد و سیستم مالی و معاملات را بهبود می بخشد ؟ 

فراگیر بودن ، ساده سازی ، بهبود کارایی و کاهش هزینه ها . 

فراگیر بودن بلاک چین به آن معناست که در زمینه های مالی و اقتصادی بطور گسترده می تواند استفاده شود . تقریبآً همه صنایع هرروز درگیر انجام معاملات هستند و ایجاد یک بستر شفاف قابل اطمینان برای معامله ، پیش نیاز است. بلاک چین بجای واسطه های ثالث از طریق الگوریتم ها اعتماد و شفافیت ایجاد می کند.

ساده سازی : بلاک چین در فرآیندهایی که زنجیره ارزش طولانی و پیچیده دارند بسیار مناسب است . بلاک چین مبادرت به ارتقاء محیط کسب و کار و بهینه سازی تکنولوژی اطلاعات سنتی می کند و نه براندازی آنها ! 

اگرآنچه تاکنون در فن آوری اطلاعات داشته ایم را سنتی بنامیم با بلاک چین قادر خواهیم بود با استفاده از همان تکنولوژی ها دامنه فعالیت را گسترده تر وهمکاری با دیگران را بزرگ تر کنیم و با حفظ امنیت و شفافیت واسطه ها را کاهش دهیم ، تا آنجا که تنها شرکت کنندگان با تأثیر واقعی باقی بمانند.
بهبود کارایی و کاهش هزینه ها : به عنوان نمونه چهار قسمت از یک تجارت را مثال می زنیم ( پرداخت های بین المللی ، زنجیره تأمین بین المللی ، تأمین مالی ، گزارش اعتبار )

بلاک چین می تواند زنجیره تأمین ، جریان اطلاعات و داده ها ، گردش مالی و نقل و انتقال مالی ، تأییده ها ، اصلاحیه ها و فسخ را ادغام کند که از این بابت کارایی افزایش می یابد و هزینه ها کاهش و همچنین با بلاک چین اعتبار داده ها و امنیت اشتراک گذاری اطلاعات تضمین می شود.

اکثر کمپانی های بزرگ در صنعت دیجیتال سرمایه گذاری در تکنولوژی بلاک چین را آغاز کرده اند . در ۲۰۱۸ سرمایه گذاری ۱ میلیارد دلار بود و در ۲۰۱۹  ، ۳ میلیارد دلار شد و پیش بینی می شود تا ۲۰۲۳ به ۱۶ میلیارد دلار برسد که نشان می دهد تکنولوژی بلاک چین به آرامی اما به طور پیوسته در حال بلوغ است و سرمایه گذاری شرکتهای سرمایه گذاری جسورانه (VC) ها نیز در حال افزایش است که اکثر این شرکت ها در آمریکا ، آلمان ، انگلیس و چین واقع شده اند. به نظر میرسد بخشی از سرمایه گذاری ها در ارز های دیجیتال به  سمت بلاک چین روانه شده و نشان از تغییر منطق سرمایه گذاران می باشد . پیش بینی میشود صنعت مالی ۳ تا ۵ سال آینده بیشترین بهره را از تکنولوژی بلاک چین داشته باشد و به تدریج استفاده از این تکنولوژی در سایر صنایع به سرعت افزایش یابد .

در بیت کوین بعنوان نماینده ارزهای دیجیتال یکی از مهمترین استفاده ها از بلاک چین صورت می پذیرد . پروتکل بیت کوین روی بلاک چین ساخته شده است .

برای دولت ها بلاک چین شفافیت اجرای قانون را افزایش می دهد . وضعیت اعتباری را مشخص و واضح و اصلاحات اقتصادی را  سرعت می بخشد ، پیش بینی میشود در آینده پشتیبانی کشورها از این تکنولوژی افزایش یابد. طی ۵ سال آینده همزمان با هجوم سرمایه و استعدادها به سمت بلاک چین رشد و توسعه این تکنولوژی سرعت خواهد یافت . در این بین باید برای بسیاری از چالش های فنی ، تجاری و نظارتی راه حل تعریف گردد ، مانند: نحوه ی استفاده در معاملات کوچک ، ریسک های امنیتی و مجرمانه ، تعریف استانداردهای یکپارچه و چگونگی نظارت . در آینده علاوه بر استفاده از زنجیره جانبی ، زنجیره بلوکی و شبکه لایتنینگ ، بلاک چین نیاز یکپارچه سازی با تکنولوژی های نوظهور مانند 5G ، هوش مصنوعی ، اینترنت اشیاء و بیگ دیتا دارد تا عملکرد فنی و کیفیت داده ها خارج از زنجیره افزایش و اتلاف منابع کاهش یابد.

قراردادهای هوشمند احتمالاً انقلابی ترین کاربرد بلاک چین باشد . اگر قراردادهای هوشمند بطور گسترده روی بلاک چین استفاده شود ارتباط بین عرضه کننده و متقاضی آسان ترو کم هزینه تر خواهد شد و همکاری های بین المللی نیز آسان تر و گسترده تر می شوند. اگر این چشم انداز محقق شود ارتباط صنعت و بلاک چین را فراگیرمی کند ، این ارتباط خطی باشد و یا غیرخطی ، بلاک چین را تبدیل به موتور محرکی با اهمیت در صنعت خواهد کرد. 

مدیرعامل سابق IBM خانم جینی رومتی جمله معروفی در مورد بلاک چین دارد : کاری که اینترنت برای اطلاعات انجام داده ، بلاک چین برای معاملات مطمئن انجام می دهد. 

در بلاک چین اطلاعات معامله ، شفاف در دید طرفین قرار می گیرد و برخلاف سیستم سنتی که طرفین در پشت پرده اقدام به هزینه سازی و حساب سازی می کنند در بلاک چین اطلاعات مربوط به معامله بصورت شفاف ضبط و برای هر یک از طرفین یک نسخه مشابه ارسال می شود ، شبکه بلاک چین نسبت به مراکز داده سنتی خطای بسیار کمتر و ناچیزی دارد . 

به دو دلیل جعل و دستکاری داده ها در بلاک چین غیزممکن است : 

1.  معاملات مشروط به امضاء توسط کلیدهای طرفین است
2.  هر معامله قابل ردیابی است .

بلاک چین جایگزین شایسته ای برای سوئیفت است . بطور متوسط تسویه حساب در شبکه سوئیفت ۳تا ۵روز طول می کشد و پر هزینه است ، ریسک گم شدن تراکنش های مالی وجود دارد و واسطه های انجام کار زیادند ، اما با پیاده سازی تکنولوژی بلاک چین برشبکه بانکی بین المللی ، زمان نقل و انتقالات فرامرزی در چند ثانیه امن و با هزینه ناچیز قابل اجراست. 

شبکه ریپل به همین منظور ایجاد شده وتاکنون بیش از ۲۰۰ بانک و شرکت پرداخت از جمله رویال بانک کانادا و استاندارد چارتر در حال استفاده از آن هستند .

لجستیک جهانی 

در شبکه لجستیک جهانی مشکلاتی از جمله : موضوعات و افراد درگیر بسیارزیاد ، صرف هزینه و زمان بسیار و اطلاعات ناکافی وجود دارد .تجارت جهانی نیز از صادرکنندگان ، واردکنندگان ، بانکها ، پیمانکاران ، شرکت های حمل و نهادهای نظارتی تشکیل شده و در حال حاضر ۹۰ درصد کالاهای صادراتی از طریق دریا حمل می شوند و حمل ۸۰ درصد کالاهای مصرفی نیز ازطریق همین طریق می باشد.

براساس تحقیقی که در ۲۰۱۳ در مورد حمل گل رز توسط خطوط کشتیرانی مرسک از کنیا به هلند انجام شد پروسه حمل حداقل یک ماه به طول می انجامد و ۲۰۰ ارتباط برقرار میشود با ۳۰ موضوع متفاوت . هر موضوع مدارک کاغذی و فایل های خاص خود را دارند و در نهایت ضخامت کاغذهای این پروسه حمل از کنیا به هلند ۲۵ سانتی متر شد . مشخص شد پراکندگی اطلاعات ، بروکراسی و ارتباطات ، زیاد است ، باید افراد زیادی شناسایی ، استعلام و ارتباط و هماهنگی برقرار شود که اینها همه زمان بر و راندمان کار را پایین می آورند و حتی اتلاف منابع هم زیاد است . بلاک چین تجارت را ساده تر ، سریع تر ، شفاف تر و ایمن تر می کند. ویژگی عدم تمرکز تکنولوژی بلاک چین ، قابلیت راستی آزمایی ، تقارن اطلاعات و امنیت بالا در لجستیک جهانی کاربرد فراوانی دارد.

کمپانی IBM مدتی است که استفاده از بلاک چین را درصنایع ، ارتباطات تجاری و لجستیک آغاز کرده است .

پلت فرمی که IBM  ایجاد کرده باز است و اطلاعات بصورت دقیق و امن با امضاهای دیجیتال و گواهی هایی که در دست هر یک از طرفین قار گرفته قابل اعتماد هستند . در پلت فرم لجستیک جهانی برای پنج طرف : تدارکات ، بنادر گمرک ، زنجیره تأمین و حمل و نقل و مدیریت مشترک کلیه اطلاعات بصورت برخط در اختیارهمه قرار میگیرد. این اطلاعات چون به روز و واقعی هستند کل فرآیند لجستیکی شفاف و با هزینه کم اتفاق می افتد. 

از همین رو چند سالی است شرکت IBM  جهت استفاده از تکنولوژی بلاک چین و مزایای آن در سایر عرصه ها مانند تأمین مالی زنجیره تولید ، تعیین و تخصیص اعتبار به کسب و کارها و اشتراک گذاری هدفمند اطلاعات سرمایه گذاری وتحقیق و توسعه را گسترش داده است.

در چین سالهاست که بلاک چین به عنوان یکی از اولیت های فن آوری شناخته شده و بانکها و شرکت های بزرگ چینی مانند Huawei ، Tencent و Baidu در رقابت با بانکها و شرکتهای آمریکایی درحال فعالیت ، توسعه و ایجاد استانداردهای ویژه ی بلک چین هستند . به عنوان نمونه We Bank  اولین بانک دیجیتال چین است که توسط غول دیجتالی چین و دنیا Tencent  تأمین مالی شده است و درآن در حال استفاده و توسعه تکنولوژی بلک چین هستند.

در کنار توسعه ی شبکه 5G ، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء ، بلک چین بعنوان ستون اصلی توسعه این تکنولوژی ها در چین شناخته می شود و این کشور در حال تبدیل شدن به بزرگترین زیرساخت زنده و پویا برای بلک چین می باشد.

از بانکهای بزرگ تا شرکتهای پرآوازه چینی تا امروز بیش از ۵۰۰ پروژه مرتبط با بلک چین در حال کار است.

یکی از این پروژهها BSN است که توسط چاینا یونیکام ، چاینا تکلام و یونیون پی در حال توسعه است . BSN  یک پلت فرم متمرکز است که قادر است چندین پروتکل بلک چین یا زنجیره ی عمومی را انتخاب و کدگذاری کند . مزیت این پلت فرم کاهش هزینه ها و سهولت دسترسی و کاربرد است . بانک خلق چین هم در حال فعالیت بروی یوان دیجیتال است تا از انحصار شرکت های غربی در این زمینه کاسته شود . در دسامبر ۲۰۱۶ برنامه جامع توسعه تکنولوژی بلاک چین توسط دولت چین منتشر شد که طی آن برنامه ملی پنج ساله برای تقویت هوش مصنوعی ، بیگ دیتا و بلاک چین است .هم اکنون دولت های محلی  در پکن ، گویژو ، گوانگژو ، ججیانگ ، هنگ کنگ و ۱۸ استان دیگر در حال استعدادیابی ، آموزش ، پیاده سازی و پشتیبانی از بلاک چین هستند و به عنوان نمونه تنها در گوانگژو سالانه حدود ۲۰۰ میلیون یوان در این زمینه سرمایه گذاری شده است.

پیش بینی می شود بلاک چین تا ۵ درصد GDP  جهان را افزایش دهد و ۱۵ درصد هم حجم تجارت جهانی را ارتقاء بخشد. این تکنولوژی در حال ایجاد تحول در تجارت جهانی و تغییردرشیوه ی حکمرانی دولت ها می باشد.

** دکترای اقتصاد کاربردی

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین