کنترل مسافران ورودی از چین از نظر علائم ابتلا به کرونا

گروه اجتماعی الف،   3981103060

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از کنترل مسافران ورودی از چین در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) از نظر علائم ابتلا به گونه جدید ویروس کرونا خبر داد.

کنترل مسافران ورودی از چین از نظر علائم ابتلا به کرونا

به گزارش ایسنا، دکتر محمد مهدی گویا درباره گونه جدید ویروس کرونا بیان کرد: سومین گونه خطرناک ویروس کرونا در حال حاضر در کشور چین مطرح و موارد اولیه آن مشاهده شده است. این گونه جدید با عنوان ویروس کرونا ۲۰۱۹ نام گذاری شده است. تاکنون این ویروس در بیش از ۵۰۰ نفر در چین مشاهده و در ۹ نفر منجر به مرگ شده است. کرونا ویروس انواع مختلفی دارد که سه گونه از آن به عنوان گونه‌های خطرناک شناخته شده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مسافرانی که از چین وارد ایران می‌شوند، در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) از نظر علائم ابتلا به ویروس کرونا بررسی می‌شوند. اگر علائمی از بیماری مشاهده شود، اقدامات لازم برای مراقبت از این افراد انجام می‌شود. اگر کسی در چین آلوده به این بیماری شده باشد، فقط می‌تواند از طریق هواپیما به ایران برسد و تنها جایی که مسافر از چین وارد می‌شود، فرودگاه بین المللیامام خمینی (ره) است.


عمده ویروس کرونا در ووهان مشاهده شده است

گویا اظهار کرد: در تشخیص و گزارش دهی بیماری به سازمان جهانی بهداشت تاخیر وجود داشته است. این بیماری عمدتا مربوط به شهرستان ووهان در چین بوده و البته در چند شهر دیگر مثل پکن هم دیده شده است. آنچه قدری باعث نگرانی شده، اتفاقاتی مانند گزارش ۲۰۰ مورد جدید این بیماری ظرف یک روز (روز گذشته) در کشور چین است.

احتمال ابتلای هزار و ۷۰۰ تا ۴ هزار نفر در چین

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: هنوز ابهامات فراوانی درباره این بیماری مطرح است و تخمین زده می‌شود که بین هزار و ۷۰۰ تا ۴ هزار نفر در چین به این گونه جدید ویروس کرونا مبتلا باشند.

وی ادامه داد:  تاکنون موارد معدودی از این بیماری از کشور چین عبور کرده و گزارش شده است. یک مورد در تایلند، یک مورد در ژاپن، یک مورد در کره جنوبی و یک مورد در آمریکا گزارش شده که همه این موارد به علت سفر از شهر ووهان چین انتقال پیدا کرده است.

راه انتقال گونه جدید کرونا مشخص نیست

گویا بیان کرد: هنوز اطلاعات درباره این بیماری کامل نیست و راه انتقال آن هم به طور قطعی مشخص نشده است. آنچه تاکنون مشخص شده این است که اکثر افراد مبتلا به این ویروس، به یک بازار فروش محصولات دریایی مراجعه کرده‌اند، اما مشخص شده که حتی این ویروس می‌تواند از طریق قطرات تنفسی از انسان به انسان هم منتقل شود.

وی ادامه داد: حدس زده می‌شود که ممکن است این بیماری از طریق تماس با این آبزیان یا خوردن آنها منتقل شود، ولی هنوز نتیجه نهایی در این زمینه حاصل نشده است.
به گزارش وبدا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: سازمان جهانی بهداشت هنوز این موضوع را به عنوان یک واقعه اضطراری با اهمیت بین المللی اعلام نکرده و در جلسه‌ای که دیشب برگزار شده بود، سازمان جهانی بهداشت به این نتیجه نرسید و امکان دارد که در جلسه امشب به این نتیجه برسند و اعلام کنند که این اتفاق یک واقعه اضطراری بهداشتی با اهمیت بین المللی است.

علائم پس از ۷ روز ظاهر می‌شود

گویا اظهار کرد: دوره نهفتگی این بیماری به طور متوسط حدود ۷ روز است و علائم بیماری پس از گذشت این بازه زمانی در بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود. علائم شامل تب، بدن درد، گلو درد، سرفه، درد عضلات، آب ریزش بینی، سر درد است. برخی دچار علائم گوارشی مثل تهوع و اسهال می‌شوند. آنچه باعث نگرانی می‌شود این است که فرد دچار ذات الریه شود.

وی افزود: اکثر موارد این بیماری خیلی شدید نبوده، اما تاکنون در ۹ نفر منجر به مرگ شده است. البته عمده این ۹ نفر یا بیماری زمینه‌ای داشته‌اند یا سن آنها بالا بوده است.


روش تشخیص ویروس کرونا ۲۰۱۹

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: روش تشخیص این بیماری مشخص شده و آلمانی‌ها کیت تشخیص این بیماری را تهیه کرده‌اند. در ایران نیز اقدام کردیم تا کیت تشخیصی را تهیه کنیم و آزمایشگاه مرجع سلامت از هر نظر برای شناسایی ویروس کرونا ۲۰۱۹ مجهز است.

گونه ۲۰۰۳ کرونا عامل سارس بود

وی درباره گونه‌های قدیمی این ویروس نیز بیان کرد: در سال ۲۰۰۳ میلادی، نوعی از ویروس کرونا در چین شناسایی شد که عامل ایجاد کننده بیماری سارس بود و در آن سال، ظرف مدت کوتاهی در ۲۷ کشور دنیا گسترش پیدا کرد و تبدیل به یک وضعیت اضطراری بهداشتی با اهمیت بین المللی تبدیل شده بود. این ویروس در آن سال به سرعت و ظرف ۱۰ هفته کنترل شد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: حدود ۷ سال پیش، گونه جدیدی از ویروس کرونا (کرونا ویروس مرس) پیدا شد که این گونه جدید در کشورهای خاورمیانه مثل عربستان، امارات متحده عربی، عمان و قطر منجر به ایجاد بیماری شده بود. البته در آن سال، مواردی از این ویروس در تعداد دیگری از کشورها مثل ایران هم شناسایی شده و برنامه مراقبتی آن هم تهیه شد. در حال حاضر این گونه ویروس در کشورهایی مثل عربستان، عمان، امارات متحده عربی و قطر هم فعال است. منبع این نوع از ویروس کرونا (کرونا ویروس مرس) که ۷ سال پیش شناسایی شد، انواع شترها هستند و بیماری ابتدا از شتر به انسان منتقل می‌شود و اولین افراد مبتلا کسانی بودند که از شتر نگهداری می‌کردند. سپس این بیماری از انسان به انسان هم منتقل شد و موارد متعددی از این عفونت که تاکنون ۲ هزار مورد آن در دنیا گزارش شده و عمده آنها در عربستان اتفاق افتاده در افرادی رخ داده که با بیمار مبتلا در تماس بودند و حتی پزشکان و پرستارانی که از این بیماران مراقبت می‌کردند هم مبتلا شده بودند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  17. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  18. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  19. قبور لاکچری

  20. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  21. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین