یک سرگرمی پوچ!

سعیده اسکندری، گروه اجتماعی الف،   4030312133 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک سرگرمی پوچ!

 خبرهای مهمی وجود دارند که شاید در این فضای انتخاباتی چندان جلب توجه نکنند.  برخی آمارهای رسمی از ایجاد میزان قابل توجهی مزاحمت تلفنی برای نهادهای مهم و حساس نظیر اورژانس و یا سازمان آتش نشانی حکایت دارند. مشکلی که به نظر می رسید مربوط به گذشته های دور باشد اما ظاهرا هنوز ادامه دارد و باید به نحوی دقیق مورد مطالعه قرار گیرد  یکی از موضوعاتی که شاید در سال های اخیر کم و بیش به آن اشاره شده و سعی شده با کار فرهنگی از دامنه و ابعاد آن کاسته شود، مساله ایجاد مزاحمت تلفنی به ویژه برای نهادهای حساس و مهم خدمات‌رسان نظیر اورژانس و آتش‌نشانی و غیره بوده است. در این راستا، اخیرا نیز "محمد اسماعیل توکلی"، رئیس سازمان اورژانس تهران گفته است که در فاصله میان روزهای 29 اردیبهشت تا 4 خرداد ماه، 4 هزار 248 مورد مزاحمت تلفنی برای این سازمان مهم امدادرسان ایجاد شده است! موضوعی که البته در بازه زمانی یک سال، ابعاد به مراتب گسترده‌تری را به خود می گیرد و از یک چالش قابل توجه خبر می دهد. در این راستا، سال هاست که برخی جامعه شناسان و روانشناسان سعی داشته اند به بررسی دلایل بروز و ظهور این قبیل رفتارها از سوی برخی افراد بپردازند و از چشم انداز حوزه کارشناسی خود آن را توضیح داده و در صورت امکان برای رفع این چالش راهکار ارائه دهند. 

آنچه اجمالا می توان گفت این است که  به نظر می رسد تعهد به انسجام اجتماعی و درک جامعه به مثابه یک خانواده بزرگتر از سوی برخی افراد، مورد غفلت قرار می‌گیرد. در این راستا، برخی افراد نظیر آن هایی که برای نهادهای مهم و حساس ایجاد مزاحمت تلفنی می کنند، اقدام خود را یک حرکت عاری از تبعات و ضرر ارزیابی می کنند که صرفا آن ها را برای مدت کوتاهی سرگرم می کند. این در حالی است که این اقدام می تواند مثلا در مورد اورژانس موجب مرگ یک انسان دیگر شود که به شدت به حضور نیروهای امدادی نیاز دارد. 

در واقع، برخی افراد از نظر ذهنی از کلیت جامعه خودشان را جداشده تصور می کنند و یک سرگرمی انفرادی پوچ و بسیار مضر را برای خودشان تعریف کرده اند. دوم اینکه متاسفانه هنوز در سطح حکمرانی نیز این مساله به نحو جدی مورد شناسایی قرار نگرفته که باید با پدیده ایجاد مزاحمت تلفنی برای نهادهای حساس و مهمی نظیر اورژانس و یا آتش نشانی و دیگر  نهادها، با قاطعیت برخورد کرد و در این رابطه تنبیه و مجازات حقوقی تعریف شود. 

در ژاپن ضرب المثلی وجود دارد که می گوید: "سخت گیری کنید تا فرهنگِ یک مساله ایجاد شود". به نظر می‌رسد معادله مذکور در رابطه با پدیده ایجاد مزاحمت تلفنی برای برخی نهادهای حساس کشورمان بایستی به صورت جدی مورد توجه نهادهای حکمرانی و قانونگذار باشد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۰۶۵۰۳۱۰:۰۳:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۱۳
این موضوع باید ریشه یابی شود و اینکه آموزش و پرورش باید در مدارس مفاهیم و خدمات اجتماعی را از همان دوران ابتدایی آموزش دهد و نه فقط به صورت تئوری و کلماتی که برای کودکان قابل هضم نباشد بلکه بطور عملی و پویا و حتی نمایشی که برای بچه ها راحتتر قابل درک باشد .و اینکه فقط آشنایی با این خدمات و جنبه ی یاد گیری که در مواقع لزوم بتوانند کمک بگیرند.مطمئنا اگر چنین شود این مزاحمتها اگر به صفر نرسد رقم بسیار بالای فعلی هم نخواهد بود....
ناشناس۳۵۰۶۵۴۹۱۱:۰۶:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۱۳
در کنار آموزش، یک نیرویی مانند همین چند هزار حجاب بان، یا چند هزار طرح نور تخصیص دهند و 6 ماه با تمامی متخلفان برخورد کنند و ماشین توقیف کنند، جریمه نقدی کنند، کلاس توجیهی بگذارند، درگیر رفت آمد و بدو بدو اداری کنند و خلاصه همان کارهایی که بلدند و آموزش دیدند و تجربه کرده اند، ببینند موثر است یا خیر! دوست داشتند یک نظر سنجی هم بگذارند ببینند آیا مقابله با مزاحمین آتش نشانی و اورژانس در کشور یک مطالبه مردمی هست یا خیر!
ناشناس۳۵۰۶۵۵۶۱۱:۱۶:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۱۳
در ژاپن ضرب المثلی وجود دارد که می گوید: سخت گیری کنید تا فرهنگِ یک مساله ایجاد شود. متشکرم ضرب المثل جالبی است
ناشناس۳۵۰۶۵۸۶۱۱:۴۹:۰۳ ۱۴۰۳/۳/۱۳
چیزی که بنظر میآید در کشورمان جایگاه خود را از دست داده است احترام به حقوق اجتماعی دیگران است چه در رانندگی چه در انواع مزاحمتها برای دیگران و تجاوز به اموال عمومی. بررسی کنید می بینید در مدارس هم حقوق اجتماعی بطور کامل و صحیح آموزش داده نمیشود.
ناشناس۳۵۰۶۶۷۰۱۳:۱۰:۴۸ ۱۴۰۳/۳/۱۳
قانون رو بیشتر مواقع رعایت نمیکنیم - باید اعمال قانون پر رنگ تر بشه
ناشناس۳۵۰۶۷۰۹۱۳:۴۰:۴۲ ۱۴۰۳/۳/۱۳
در هر موضوعی در کنار فرهنگ سازی، اعمال زور و قانون هم لازم است چون همیشه عده ای هستند که فرهنگ سازی روی آن ها جواب نمی دهد و این از سرنوشت انبیاء هم مشخص است زیرا با وجود اینکه آن ها معصوم بودند و بهترین فرهنگ سازی را داشتند ولی همیشه بسیاری از جامعه در مقابل آن ها می ایستادند.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین