فراتر از « چه کسی آمد یا نیامد» !

گروه تعاملی الف،   4030313029 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
فراتر از « چه کسی آمد یا نیامد» !

گروه تعاملی الف - رئوف پیشدار:

انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری را در آینده نزدیک خواهیم داشت. مطابق قانون انتخابات، نامزدها مناظره‌هایی خواهند داشت که تلویزیون و رادیو آن‌را پخش خواهد کرد و سایر رسانه‌ها نیز به بضاعت به آن می‌پردازند، یعنی همان وی گفت و وی افزود، بدون نقد و نظر کارشناسانه!

در مناظره‌های دوره‌های قبلی مرسوم و معمول بوده که نامزدها بنشینند و مجری سوالاتی کُلی بپرسد و نامزدها پاسخ دهند. ورود مجری غیر متخصص به بحث‌ها تنها محدود به وقت نگهداری بود. چالشی تخصصی و روشنگر اتفاق نمی افتاد و فضا به سمت مسائل و سخنانی پوپولیستی و سطحی و غیر اولویت دار کشیده می‌شد. آن‌چه در همه این دوره‌ها دیدیم، مجموعه‌ای از ادعاها و چاشنی آن اتهامات برخی نامزدها علیه هم بود که نشان می داد هنوز تا درک و فهم از منظور و هدف مناظره، راه بسیار است.

در دموکراسی ها مدرن، این نهادهای مدنی‌اند که برای کسب قدرت، و حفظ و ارتقای آن، کادر سازی می‌کنند و با تجمیع خواسته‌های رای دهندگان، برای تحقق آن‌ها در صورت کسب موفقیت، برنامه می‌دهند. این برنامه قبل از ارائه به رای دهندگان، مورد مطالعه همه جانبه گروه‌های تخصصی حزبی و یا همکار در نهادهای تخصصی از جمله رسانه‌ها و دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد و به این اعتبار مورد حمایت و ضمانت اجرایی این نهادها نیز است.

در ایران و در غیاب نهادهای مدنی و با فرض مقبولیت صدا و سیما که من به این نظر نیستم، این سازمان به تنهایی نمی‌تواند روشنگر افکار عمومی باشد و مردم را به شرکت فعال در انتخابات و برگزیدن نامزدی شایسته راهنمایی کند، چون محتوای برنامه آن کُلی گویی و شعاری و فاقد جنبه‌های کارشناسی و علمی است. سال‌ها پیش پیشنهاد کردم با احترام به قانون، مناظره نامزدها در حضور و مشارکت صاحب‌نظران و متخصصان مستقل دانشگاهی و رسانه‌ای برگزار شود و مجری تلویزیون به وظیفه حرفه‌ای خودش یعنی مجری‌گری بپردازد.

این بار هم همین پیشنهاد را تکرار می‌کنم. اطمینان دارم با توجه به جایگاه رفیع مرجعیت دانشگاهيان و رسانه‌ها در طبقات مرجع جامعه، رای دهندگان بیشتری هم میل به شرکت در انتخابات پیدا می‌کنند و هم این‌که امکان آن‌را خواهند یافت تا با نامزدها و طرز فکر و شیوه مدیریتی و برنامه‌های آن‌ها و میزان و عمق کارشناسی برنامه‌های نامزدها، آشنا شوند که رای آگاهانه رای دهندگان را بدنبال دارد.

با توجه به محدودیت هایی که در قانون برای دفعات و زمان‌بندی مناظره‌ها در صدا و سیما در نظر گرفته شده، می‌توان و باید از ظرفیت عظیم و متنوع فضای مجازی هم استفاده کرد، به این شکل که هر بار یک نامزد با معاون اول و وزرای مورد نظرش در حضور متخصصان دانشگاهی و رسانه‌ها به ارائه برنامه، و طرح نظر حول حداقل مسائل اولویت دار مردم و استماع نظرات متخصصان می‌نشینند و در نهایت امر این مخاطب خواهد بود که حق انتخاب خواهد داشت.

کارکرد رسانه مستقل در امر مهمی مانند انتخابات بسیار فراتر از چه کسی برای ثبت نام آمد و یا نیامد، است. رسانه مستقل، تریبون واقعی مردم، نظرات و خواسته ها و آمال آن‌هاست. رسانه مستقل و آزاد محصول دموکراسی است و این جایگاه باید از سوی قدرت پذیرفته شود. رسانه آزاد و مستقل، بهترین و منصف ترین ناظر امور جامعه است. برگزاری مناظره‌های انتخاباتی در حضور نمایندگان متخصص دانشگاه و رسانه، تأیید و پذیرش جایگاه پیش گفته آن‌هاست.
با توجه به محدودیت زمان، کلیات این بحث را می توان پذیرفت و برای تکمیل و اصلاح آن در دوره‌های آتی انتخابات اعم از ریاست جمهوری، مجلسین و شوراها برنامه ریزی کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۰۶۶۹۶۱۳:۲۹:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۱۳
فقط من نیامده ام!!!
ناشناس۳۵۰۶۶۹۹۱۳:۳۰:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۱۳
عزیزم رسانه مستقلی در جهان وجود ندارد
علی۳۵۰۶۷۰۳۱۳:۳۶:۳۳ ۱۴۰۳/۳/۱۳
اینکه حسین برود حسن بیاید، احمد برود محمود بیاید، تقی برود نقی بیاید و … جامعه ایرانی را به جایی نمی رساند؛ همانطور که اسب عصاری علیرغم تلاش بی وقفه در تداوم راهش از دایره بسته خودش خارج نخواهد شد! یکنفر نیست که بپرسد که انقلابیون و لیبرال های این نظام مقدس چگونه و با چه طرح و برنامه و کدام نظریه شفاف اقتصادی تعریف شده می خواهند کشور را اداره کنند؟ و آیا تاکنون دولت ها کشور و‌ ملت را اداره کرده اند؟ اگر کرده اند، پس چرا در نقطه کنونی ایستاده ایم؟ و اگر نکرده اند پس از ۴ سال یا ۸ سال با هدم فرصت ها و منابع کلان و فشار مضاعف به ملت، آنها به چه کسی و به کجا پاسخ داده اند؟ و یا بهتر بگوییم، چه کسی آنها را بازخواست کرده است؟!
ناشناس۳۵۰۶۷۰۴۱۳:۳۶:۳۶ ۱۴۰۳/۳/۱۳
رسانه مستقل !
ناشناس۳۵۰۶۷۳۷۱۴:۰۷:۲۰ ۱۴۰۳/۳/۱۳
هرکسی که تا به حال اومده ، کارنامه اجرایی و سیاسی اش برای مردم کاملا آشکار و نمایانه .
ناشناس۳۵۰۶۷۵۶۱۴:۲۷:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۱۳
پیشنهاد بسیار خوبی است اما شرط اعمال چنین پیشنهادی این است که سیستم به دنبال کارآمدی باشد.
ناشناس۳۵۰۶۷۸۱۱۴:۵۴:۲۷ ۱۴۰۳/۳/۱۳
مناظره باید در یک سالن با حضور مردم برگزار بشه و سوال هم از طریق مردم پرسیده بشه با این شیوه صداسیما فقط پته همو میریزن رو اب و هیچ قانونی هم پیگیر حرفهای زده شده نیست
ناشناس۳۵۰۶۸۱۰۱۵:۲۷:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۱۳
اگه کارشناس یا مجری ورود تخصصی کنه می گن از فلان نامزد حمایت کرد
امیر۳۵۰۶۸۸۶۱۶:۴۲:۰۱ ۱۴۰۳/۳/۱۳
در دموکراسی مدرن، حزب و گروه های سیاسی پس از انتخابات درون حزبی نماینده معرفی میکنند، نه اینکه 20 نفر از یک جریان همه شون توی انتخابات شرکت کنند و پوششی باشند. این اسمش دموکراسی نیست
ناشناس۳۵۰۷۴۹۵۰۸:۳۶:۲۷ ۱۴۰۳/۳/۱۴
چه ربطی داشت
ناشناس۳۵۰۶۸۹۹۱۶:۵۱:۳۰ ۱۴۰۳/۳/۱۳
سید شهید از خدا بخواهید بهترین خادم ملت ومخصوصا خادم محرومان انتخاب شد روحتان شاد ‌یادتان گرامی
ناشناس۳۵۰۷۰۱۲۱۸:۲۶:۴۰ ۱۴۰۳/۳/۱۳
من به یک اصلاح طلب واقعی رای می دهم این یک نظر سنجی است
ناشناس۳۵۰۹۷۳۳۰۶:۳۷:۵۰ ۱۴۰۳/۳/۱۶
اصلاح طلبی در بین ثبت نام کنندگان نمی بینم.
امیر۳۵۰۷۱۹۹۲۲:۰۴:۱۷ ۱۴۰۳/۳/۱۳
مطلب قابل تاملی بود ممنون. به نظرم کلید ماجرا همان داشتن رسانه‌های آزاد است، حالا مستقل باشند یا نه می‌توانند هر کدام از زاویه خود مناظره بگذارند و سوالات چالشی بپرسند و در خلال این امر کاندیداها محک بهتری می‌خورند و عیارشان برای مردم نسبت به این حالت که فقط صدا و سیما یک مناظره طور برگزار کند بیشتر عیان می‌شود.
ناشناس۳۵۰۷۸۳۵۱۸:۲۱:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۱۴
تعداد خیلی بالا است مزیت حزب در این است که هر حزبی یک نامزد مطرح کند و این وضعیت ایجاد نشود که 50 نفر داوطلب ریاست جمهوری شوند
ناشناس۳۵۰۸۰۵۴۲۰:۴۱:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۱۴
به نظر من فعلا باید یک اصول گرا یا اصلاح طلب و البته دارای طرح برنامه قابل اجرا و تست شده باید سکاندار امور اجرایی کشور شود و نهادهای مختلف و مزاحم هم هرروز چوب لای چرخ دولت نگذارند
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین