سیر در تاریخ شیراز و اصفهان با شناخت جاذبه‌های تاریخی این دو شهر

گزارش بازرگانی،   3981016041

ایران پر از جاهای دیدنی‌ای‌ست که هرکدام پیشینه تاریخی ارزشمندی دارد و شناخت هریک، راهی‌ست برای عبور از لایه‌های تاریخی این سرزمین. تاریخ و روایت‌های کهنه‌‌ی کشورها را می‌توان با رفتن به جاذبه‌های تاریخی دریافت و در حال و هوای مردم آن مرز و بوم سیر کرد. هر بنا زبانی‌ست از پیشینیان و شادی‌ها و غم‌هایی که آن‌ها در روزگارشان دیده و چشیده‌اند. هرجای این خاک داستانی شنیدنی دارد، اما اصفهان و شیراز به عنوان دو کلان‌شهر که از داشتن آثار تاریخی جزء غنی‌ترین شهرهای ایران هستند، داستان‌های شنیدنی‌تری دارند.  با سیر و گردش در این دو شهر تاریخی می‌توان روزهای گذشته ایران را فهمید و از چشم مردمی که در آن زمین زندگی می‌کردند همه‌چیز را دید.

جاهای دیدنی شیراز

حافظیه شیراز، سفری به شعر و ادب پارسی

حافظیه شیراز

اگر بخواهیم تصویر ایران را ترسیم و چندتا از جاهای دیدنی‌ای این کشور که در لحظه به ذهن‌مان می‌رسد را بیان کنیم، حتما حافظیه در این دسته‌بندی جای دارد. حافظیه باغی‌ست که آرامگاه یکی از برزگ‌ترین شاعران ایران و جهان را در قلب خودش حفظ کرده است. اشعار حافظ همیشه در خانه‌های ایرانی زمزمه می‌شود و دیوان غزلیات حافظ یکی از کتاب‌های کتاب‌خانه‌هاست.

حافظیه جایی‌ست که می‌توان اشعار این شاعر محبوب را در کنار مقبره خودش زمزمه کرد و آرام گرفت. شب‌های حافظیه اعجاز عجیبی دارد و این را مردمی که به آنجا می‌روند درمی‌یابند. حافظیه در دوران زندیه به شکلی که امروز دیده می‌شود در آمد و کریم خان زند، بنایی باشکوه برای مقبره لسان‌الغیب ساخت. حافظیه از بخش‌های مختلف حیاط شمالی، رواق چهارستونه: آب انبار و آرامگاه، حیاط غربی، حیاط شرقی و حیاط جنوبی تشکیل شده است.

آرامگاه سعدی، همسو شدن با نثر و شعر فارسی

آرامگاه سعدی

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز که محبوبیت فراوانی هم بین مردم ایران هم گردشگران خارجی دارد، آرامگاه سعدی است. این آرامگاه و این بنا قبل از آنکه به مقبره سعدی تبدیل شود، خانگاه این شاعر پرآوازه ایرانی بوده است و او در آنجا زندگی می‌کرده. در زمان زندیه برای تکریم جایگاه سعدی و نشان دادن میزان اهمیت این فرد، دست به ساخت آرامگاهی در اطراف مقبره او زدند. البته در سال‌های بعد و در ابتدای حکومت قاجار، مقبره و آرامگاه سعدی تخریب شد، اما در سال‌های بعد دوباره دست به بازسازی این بنا زدند.

رفتن به آرامگاه سعدی حس و حال شعر و شاعرانگی را در آدم بیدار می‌کند و موقع قدم زدن در آنجا می‌توان در روح مکان این آرامگاه سیر کرد. هرسال توریست‌های زیادی برای بازدید از این مکان تاریخی می‌آیند و با احترام در کنار مقبره سعدی می‌ایستند و اشعار او را زمزمه می‌کنند.

باغ ارم، پرسه در عطر بهارنارنج و بهشت شیراز

گشتی در باغ ارم، بهشت شیراز

نمونه بارز اردیبهشت شیراز که فصل تماشایی و دیدنی این شهر است را می‌توان در باغ ارم دید. ساختمان زیبا و حوض روبه‌روی ساختمان باغ ارم، یکی از عکس‌هایی‌ست از گردشگران به وفور دیده شده است. میوه‌های درختان و گل‌های اطراف حوضِ باغ عطر خاصی در هوا می‌پراکنند و منظره‌ای تماشایی از رنگ‌ها به وجود می‌آورند.

 

جاهای دیدنی اصفهان

میدان نقش جهان، تاریخ اصفهان در یک نگاه

میدان نقش جهان

اگر هر شهری را بخواهیم با برجسته‌ترین اثر تاریخی و دیدنی‌اش معرفی کنیم، اصفهان را باید با میدان نقش جهان تعریف کنیم. این میدان از هرجهت برجسته است و چهار جاذبه گردشگری اصفهان را می‌توان در آن دید. این میدان یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های جهان است و ۵۰۷ متر طول و ۱۵۸ متر عرض دارد. عمارت عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و سردر بازار قیصریه، آثار تاریخی این میدان هستند که در زوایای مختلف آن قرار گرفته‌اند.

کلیسای وانک، گشتی در نقاشی‌های اروپایی

در خیابان جلفای اصفهان که یکی از خیابان‌های پر رفت و آمد و محبوب این شهر است، کلیسایی زیبا و بزرگ قرار دارد. این کلیسا در دوران شاه عباس دوم ساخته شده و ساختمانی دارد با بنایی که نیمه ایرانی و نیمه اروپایی است. محوطه باز اطراف کلیسای وانک حال و هوای بسیار خوبی دارد و گردشگران بعد از گشت و گذار، روی صندلی‌های آنجا می‌نشینند و خستگی در می‌کنند. نقاشی‌های داخل محراب اصلی کلیسا که  در سال ۱۶۶۹ با رنگ روغن کشیده شده‌اند، یکی از اصلی‌ترین علت‌های زیبایی بنا به حساب می‌آیند.

پل خواجو، سیری در رنگ و نور شب‌های اصفهان

پل خواجو و شب‌های بی‌نظیرش

پل خواجو یکی از پل‌هایی‌ست که بر روی زاینده رود ساخته شده و ۲۴ دهانه دارد. زیر این پل ۲۱ تالار وجود دارد که توسط یک فضای میانی به هم متصل شده‌اند. شب‌های پل خواجو یکی از زیباترین تجربه‌های سفر هر گردشگری‌‌ست که به اصفهان می‌رود. نور زیبایی که هنگام شب در دهانه‌های این پل منعکس می‌شود و مشاهده عبور و مرور عابران از روی آن، تصویری بی‌نظیر به‌وجود می‌آورد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین