معاون سازمان برنامه و بودجه: تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین زیر ۲ درصد است

گروه اقتصادی الف،   3980826055 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: براساس الگوهای اقتصادی در افزایش قیمت بنزین، تورمی که بر سطح عمومی قیمت‌ها اثر می‌گذارد، حدود ۲ درصد محاسبه شده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه: تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین زیر ۲ درصد است

به گزارش صداوسیما، سید حمید پورمحمدی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما افزود: پس از افزایش قیمت بنزین، برای رفاه حال مردم سهمیه‌هایی برای تاکسی‌ها از جمله تاکسی‌های اینترنتی و سرویس‌های مدارس در نظر گرفته شد که روی کرایه‌ها اثری نداشته باشد.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه همه منابع حاصل از تفاوت قیمت ناشی از افزایش قیمت بنزین را در حسابی در نزد خزانه نگهداری می‌کند و آن را عینا به حدود ۶۰ میلیون نفر در قالب حدود ۱۸ میلیون خانوار تقدیم می‌کند.

* دهک اول 23 برابر بیشتر از دهک دهم از یارانه بنزین برخوردار است

پورمحمدی درباره میزان تورم احتمالی ناشی از افزایش قیمت بنزین با اشاره به اینکه نظرات مختلفی در این باره مطرح شده است، گفت: با توجه به اختلاف قیمت بنزین در کشورمان نسبت به منطقه، یارانه‌ای که برای بنزین داده می‌شود، عادلانه توزیع نمی‌شود و از این یارانه، دهک اول در مقایسه با دهک دهم، ۲۳ برابر بیشتر برخوردار می‌شود، بنابراین بسیاری معتقد بودند که باید این موضوع، اصلاح و یارانه، عادلانه توزیع شود.

* تفاوت قیمت بنزین در ایران و کشور همسایه 15 هزار تومان است

وی ادامه داد: دیدگاه دیگر این بود که زمانی که تفاوت قیمت بنزین در کشورمان با کشور همسایه بیش از ۱۵ هزار تومان است طبیعتا قاچاق آن زیاد می‌شود و نباید زمینه قاچاق را فراهم کنیم.

پورمحمدی اضافه کرد: نظر دیگر این بود که با اصلاح قیمت بنزین، استفاده از خودروهای گازسوز و برقی، بیشتر و آلودگی هوا کم می‌شود.

* از 15 بار افزایش قیمت بنزین 8 مرتبه افزایش تورمی نداشت

وی گفت: پس از انقلاب, ۱۵ بار افزایش قیمت بنزین داشتیم که از این تعداد ۸ مرتبه هیچ اثر تورمی ملموس و افزایش سطح قیمتی کالاها نداشت و در ۵ مرتبه هم تورم حدود یک تا ۲ درصد و در برخی موارد هم حتی کاهشی بوده است.

* 6 میلیون خانوار از 24 میلیون خانوار نیاز به یارانه حمایتی ندارند

معاون اقتصاد و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: از حدود ۲۴ میلیون خانوار ایران فقط ۶ میلیون خانوار به علت درآمد بالایی که دارند از یارانه برخوردار نیستند و ۱۸ میلیون خانوار بقیه که شامل طبقات متوسط و طبقه با درآمد کم هستند، از این یارانه برخوردار می‌شوند، به عبارتی تفاوت قیمت بنزین، کاملا بین افشار ضعیف و طبقه متوسط، توزیع می‌شود.

وی گفت: برای طبقات بالای درآمدی هم ساز و کاری در نظر گرفته شده است که اگر اشتباهی شد به راحتی بتوانند اعتراض کنند و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این موضوع رسیدگی می‌کند و یارانه آن‌ها برقرار می‌شود.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز با حضور در این برنامه با تاکید بر اینکه خیال مردم از بابت آرامش بازار و تامین کالا راحت باشد، گفت: کمبود هیچ کالایی در کشور نخواهیم داشت.

یاسر رایگانی افزود: از روز نخست اجرای طرح مدیریت مصرف، به مدیران تعزیرات حکومتی سراسر کشور ابلاغیه‌های اعلام شد و با دستور وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، تمهیدات اولیه اندیشیده شد.

وی با بیان اینکه مقررات لازم اجرایی شد و گشت‌های کنترل و نظارت بر بازار را دو برابر کردیم، گفت: این طرح جدید که از روز شنبه آغاز شد تا یک ماه ادامه دارد و پس از آن هم رصد و کنترل و نتیجه گیری می‌کنیم و این طرح را تا پایان سال ۱۳۹۸ ادامه خواهیم داد.

رایگانی افزود: بازار آرام است و مشکل خاصی در کشور نداریم.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور هم با حضور در این برنامه گفت: به واسطه افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی و تمهیداتی که اندیشیده شد مجموعه دولت این انتظار را از حوزه تاکسیرانی داشت که افزایش قیمت شکل نگیرد و این موضوع به همه سازمان‌های تاکسیرانی در سراسر کشور ابلاغ و همراهی لازم انجام شد.

مرتضی ضامنی افزود: امروز بر اساس گزارش ها، حوزه‌های تاکسیرانی مانند قبل مشغول ارائه خدمت بودند و فقط در تهران به علت بارندگی و آب و هوا مشکلاتی وجود داشت، اما در بخش تاکسیرانی، خدمات به خوبی ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه بازرسان سازمان‌های تاکسیرانی در شهرها بر امور تاکسیرانی نظارت می‌کنند، گفت: شهروندان در صورت وقوع تخلف می‌توانند موارد را به شماره‌های اعلام شده اطلاع دهند.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین با تاکید بر اینکه تامین کالاهای اساسی و دیگر کالاها در شرایط کاملا خوبی است، گفت: کشور از نظر ذخایر راهبردی در بهترین شرایط است و با توجه به سامانه جامع تجارت، تولید و واردات کالا از مرحله ترخیص تا عرضه در شبکه‌های خرد، رصد می‌شود.

قبادی افزود: پس از اعلام نرخ جدید بنزین، جلسه تنظیم بازار به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت و با حضور همه اعضاء برگزار و تصمیمات لازم گرفته شد و متناظر همین جلسه را استانداران سراسر کشور برگزار کردند.

وی با اشاره به اینکه این جلسات ادامه دارد، اضافه کرد: تصمیماتی در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم گرفته شد تا با همکاری دیگر سازمان‌های نظارتی، بازار را پایش و رصد کنند و مانع ایجاد خلل در عرضه و توزیع کالا شوند.

قبادی ادامه داد: تاکنون افزایش قیمت یا کمبود کالا گزارش نشده است.

وی گفت: در شرایط فعلی، افزایش نرخ بنزین بر روی نرخ کالاهای اساسی، هیچ تاثیری ندارد و اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به کالاها کماکان ادامه دارد و ۱۰ درصد بیش از پارسال به کالاهای اساسی، ارز تخصیص داده شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به صورت روزانه ۱۰۰ قلم کالا را رصد می‌کنیم.

قبادی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها به صورت ویژه برای تنظیم بازار، پای کار هستند‏, اضافه کرد: اگر تاثیرات روانی ناشی از افزایش قیمت بنزین کنترل شود، در عالم واقع، این افزایش قیمت تاثیر آن چنانی بر سفره مردم و افزایش قیمت دیگر کالاها نخواهد داشت.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی هم در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه سازمان تعزیرات حکومتی با همکاری مردم تجربه‌های خوبی در مبارزه با احتکار و گران فروشی دارد، گفت: اکنون هم با همکاری مردم و دستگاه‌های مرتبط می‌توانیم اوضاع را کنترل کنیم و طبق قانون، مانع احتکار و گران فروشی و سوءاستفاده برخی افراد می‌شویم.

رایگانی اضافه کرد: بر اساس قوانین موجود بین ۱۰ تا ۷۰ درصد کالای احتکار شده را جریمه و به عرضه آن الزام می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر تولیدکننده‌ها نظارت خواهد کرد، گفت: همه واحدهای تولیدکننده موظف هستند تولیدات خود را با هماهنگی این سازمان، عرضه کنند و این سازمان بر آن‌ها نظارت خواهد کرد.

رایگانی با بیان اینکه سازمان تعزیرات حکومتی با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعامل دارد، افزود: آن‌ها تخلفات تولیدکننده‌ را به شعب این سازمان ارجاع می‌دهند و به آن رسیدگی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بنکداران هم اتحادیه دارند، گفت: این اتحادیه هم با سازمان تعزیرات حکومتی تعامل نزدیکی دارد و گشت‌های نظارتی مشترکی را برگزار می‌کنیم.

رایگانی افزود: شعب تعزیرات حکومتی، تخلفات مربوط به اصلاح مصرف سوخت و پرونده‌های مربوط به سهمیه بندی بنزین را خارج از نوبت رسیدگی و حداکثر در مدت یک هفته حکم صادر می‌کنند.

وی با بیان اینکه روزانه فقط در شهر تهران ۷۰۰ تا ۸۰۰ پیام شکایت به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود، اضافه کرد: این پیام‌ها دسته بندی و به شعب تخصصی ارجاع و بر اساس اولویت، رسیدگی می‌شود.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه تعامل این سازمان با اتحادیه ها، روزانه است، گفت: گشت‌های نظارتی مشترک داریم.

رایگانی با بیان اینکه سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات، شبانه روزی آماده دریافت گزارش‌ها و شکایات مردم است، افزود: همه مردم از سراسر کشور می‌توانند با این سازمان در ارتباط باشند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور نیز گفت: سهمیه تاکسی‌های با سوخت بنزین, ۴۰۰ لیتر و تاکسی‌های دو گانه سوز ۲۰۰ لیتر در ماه در نظر گرفته شد که کافی نبود و با مسئولان ذیربط در این باره رایزنی و تصمیمات بسیار خوبی اتخاذ شد.

مرتضی ضامنی ادامه داد: در حوزه تاکسی‌های دوگانه سوز سهمیه از ۲۰۰ به ۲۵۰ لیتر و سهمیه خودروهای ون از ۴۰۰ به ۶۰۰ لیتر افزایش یافت و برای ناوگان فعال در بخش سرویس مدارس، سهمیه‌ای در نظر گرفته نشده بود که با ارائه دلایل، برای آن‌ها سهمیه در نظر گرفته شد.

وی گفت: گوش شنوا در دولت وجود دارد و حرف‌ها و دلایل ما را شنیدند و از دولت به ویژه وزارتخانه‌های کشور و نفت تشکر می‌کنیم.

ضامنی افزود: در بخش سرویس مدارس سهمیه‌ای تخصیص داده نشده بود، اما با پیگیری ها، به آن‌ها سهمیه تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: لازم است افراد فعال در این بخش حتما در سامانه ملی پایش حمل و نقل دانش آموزی نام نویسی کنند تا پیمایش آن‌ها رصد و متناسب با آن، سهمیه سوخت به آن‌ها تخصیص داده شود.

ضامنی با اشاره به اینکه ناوگان تاکسیرانی به اندازه کافی در کشور وجود دارند و در حال خدمت هستند، افزود: شهروندان تخلفات را به سازمان تاکسیرانی منعکس کنند.

مدیر عامل تاکسی اینترنتی تپسی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه برای این تاکسی‌ها هم سهمیه بنزین در نظر گرفته شده است، گفت: در آخر هر ماه تا سقف ۳۰۰ لیتر با توجه به میزان پیمایش، ما به التفاوت قیمت به آن‌ها پرداخت می‌شود.

میلاد منشی پور افزود: ناهماهنگی‌هایی وجود دارد که در حال رایزنی هستیم، اما با توجه به اختصاص سهمیه به تاکسی‌های اینترنتی، نرخ کرایه‌ها افزایش نخواهد یافت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۷۴۵۴۶۱۱:۱۴:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۲۶
چه جالب.اگه افزایش حقوق از پانزده درصد بیصد درصد باشه.یعنی فقط پنج درصد بیشتر باشه.بار تورمی ایجاد می کنه.اما افزایش سیصد درصدی اساسی ترین کالای ایران بار تورمی ایجاد نمی کنه!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۱۷۴۶۰۱۱۱:۲۱:۴۲ ۱۳۹۸/۸/۲۶
بیا من برات ثابت کنم اثرش بیشتر از این حرفاست.
ناشناس۱۱۷۴۶۰۵۱۱:۲۱:۵۸ ۱۳۹۸/۸/۲۶
دروغ جدید !
ناشناس۱۱۷۴۶۰۶۱۱:۲۲:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۲۶
بله ایشون درست میگن. تورم؟؟ از پنجشنبه که رفتیم یخچال برای جهیزیه بخریم و قیمتش بود 13 میلیون صبح شنبه شد 15/500. اصلا هم تورم نبود و همه شاد بودن و لبخند میزدند. فروشنده هم میگفت همینه و شرکت بهمون ابلاغ کرده. داستان از تورم و ورم و بادکردگی گذشته!!!!!!!!!!!
محسن۱۱۷۴۶۲۹۱۱:۲۵:۴۲ ۱۳۹۸/۸/۲۶
تو گفتی ما هم باور کردیم
محمود۱۱۷۴۶۷۰۱۱:۳۵:۳۰ ۱۳۹۸/۸/۲۶
ما که یارانه مون به ناحق قطع شده چیکار کنیم نه یارانه میگیریم و نه قراره از این کمک معیشت بهره ای ببریم؟ با این طرح دوباره بنزین دونرخی شد هر کس که پولداره و چند تا ماشین داره بیشتر از این سوبسید بنزین بهره می بره و فقرا که ماشین ندارن باید تاوان گرانیها رو بدهند.
بابک۱۱۷۴۷۰۹۱۱:۴۵:۰۹ ۱۳۹۸/۸/۲۶
علی برکت الله با کدوم متر و معیار سنجیدید جناب معاون محترم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۱۷۴۷۱۵۱۱:۴۶:۱۸ ۱۳۹۸/۸/۲۶
اشتباه می کنید. تورمش منفی دو هست.
محمد۱۱۷۴۷۴۵۱۱:۵۴:۰۸ ۱۳۹۸/۸/۲۶
والا صحبتهاي ايشان خيلي ضد و نقيض است ولي اين جمله ديگه آخر شاهكار است "تاکنون افزایش قیمت یا کمبود کالا گزارش نشده است" به ايشان بفرماييد روز جمعه بازار هنوز خبر را نشنيده بود و روز شنبه هم كلا مملكت بهم ريخت ، بفرماييد ايشون خط كش افزايش قيمت رو كجا استفاده مي كنند
ناشناس۱۱۷۴۷۵۱۱۱:۵۴:۵۷ ۱۳۹۸/۸/۲۶
کدام سازمان مستقل تو این مملکت وجود داره که بتونه ثابت کنه شما چقدر ناراست می گوئید.
ناشناس۱۱۷۴۷۸۵۱۲:۰۲:۵۹ ۱۳۹۸/۸/۲۶
نمیخواهیم شما تو زحمت بیفتید رو حقوق کارمند و کارگر درصدی اضافه کنید.
ناشناس۱۱۷۴۷۸۸۱۲:۰۳:۵۴ ۱۳۹۸/۸/۲۶
آره ارزونم میشه اجناس! :)
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین