غلامی: صرفا به خاطر صندلی خالی دکتری، نمی‌توان دانشجوی فاقد صلاحیت علمی پذیرش کرد

گروه اجتماعی الف،   3980525001 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر علوم در پاسخ به خالی نگه‌داشتن ظرفیت دکتری، گفت: خودم عضو هیأت علمی هستم و در زمان مصاحبه برای پذیرش دانشجوی دکتری، گاهی از بین افراد معرفی شده‌ نمی‌‌توانم دانشجوی موفقی پیدا کنم و نمی توان صرفا به خاطر وجود صندلی خالی دانشجوی دکتری قبول کرد.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با فارس، در خصوص خالی نگهداشتن ظرفیت دکتری، اظهار داشت: خودم عضو هیأت علمی هستم و وقتی برای پذیرش دانشجو در دکتری مصاحبه می‌کنم، با وجود اینکه تعدادی معرفی شده‌اند، با توجه به برنامه‌های پژوهشی و نگاه تحقیقاتی که برای دانشجوی دکتری دارم نمی‌توانم دانشجوی موفقی پیدا کنم.

وی ادامه داد: باید با نگاه علمی به این موضوع نگاه کرد، بسیاری از افراد این نگاه را دارند که یک صندلی وجود دارد که به هر حال باید پر شود و کسی که معرفی می‌شود، یک فرصت دارد و اگر انتخاب نشود، این فرصت را از دست می‌دهد، اما وجه علمی موضوع که آینده علمی کشور به این موضوع وابسته است را نگاه نمی‌کنند.

به گفته وی، اگر فقط بخواهیم با نگاه داوطلبان پیش رویم ممکن است در آینده با فارغ‌التحصیلان ضعیف و افرادی که پایه علمی خوب برای موفق بودن در دوره دکتری ندارند روبرو شویم و این ضرری ملی است و مشکلاتی در آینده خواهد داشت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: باید به شکل مناسبی، گزینش علمی کنیم زیرا کسانی که ضعیف رشد می‌کنند اگر در آینده جای ما بنشینند حتما ضعیف و ضعیف‌تر انتخاب می‌کنند و سراشیبی ضعف علمی را صرفا برای اینکه دلمان سوخته به یک جوانی «نه» بگوییم طی کرده‌ایم.

به گفته وی، در این صورت اگر با اینکه فرد صلاحیت علمی را ندارد برای اینکه ناراحت و شاکی نشود قبول کنیم و صرفا بگوید چون  یک صندلی خالی وجود دارد پس من باید بروم در دوره دکتری بنشینم در دانشگاه‌ها آینده خوبی رقم نخواهد خورد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۱۳۴۸۰۶:۴۳:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۲۵
يعني اين همه نماينده،وزير،نظامي وغيره كه در سن بالاي ٥٠تا٦٠سال يكدفعه از مدرك فوق ديپلم ويا ليسانس دكتر شدند همه اينها توانمندي داشتند؟
یک هیات علمی۱۰۵۱۴۱۴۰۹:۵۷:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۲۵
عجب. بعضی از دانشگاه‌های خوب کشور مدت‌هاست ظرفیت‌های دکتری خود را به هر قیمتی پر نمی‌کنند. اما باز هم خوب است که آقای دکتر هم بالاخره بعد از چند سال متوجه عمق فاجعه شدند!!! هرچند که همین امسال هم مصوبه‌ای در حال تحمیل به دانشگاه‌ها بود که بر اساس آن دانشگاه‌ها باید کل ظرفیت دکتری خود را تکمیل می‌کردند. دلسوزان آموزش عالی سال‌هاست می‌گویند که خیلی از مدرک‌داران ما سواد واقعیشان در حقیقت به اندازه‌ی یک دیپلمه‌ی عادی است. اما کو گوش شنوا؟
ناشناس۱۰۵۱۴۱۶۰۹:۵۸:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۲۵
سالیان سال هست به همین ترتیب ریشه دانش رو سوزوندید حالا دلسوزش شدید. چند سال دیگه ..که سالهای قبل زدید خواهید دید
ناشناس۱۰۵۱۴۳۶۱۰:۱۹:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۲۵
خدا کنه به این سیاست عمل بشه.
فرزین۱۰۵۱۴۵۲۱۰:۲۹:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۲۵
خودتون رو گول نزنید. پذیرش بی رویه دانشجوی دکترا حتی به خاطر صندلی خالی و مسایل مالی هم نبوده و مسایل .. در کار بوده طبق معمول. که واجب تر از همه چیز هست برای عده ای. حالا حالا ها مونده تا عواقب این تصمیمات رو ببینیم واقعا.
ناشناس۱۰۵۱۵۷۴۱۲:۲۵:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۵
نگاه من درآوردی و یکطرفه در هیچ جا بدرد نمیخورد. شما صرفه جویی رو فهمیدید اما فرصت سوزی رو نه ! خوب جور شما را دانشگاه آزاد میکشد و یه سهمیه اضافه تر میگیرد و یه نفر کم سواد رو دکتری میدهد. چندان نگران آیندگان نباشید . همه چیز خودش حل میشود . شما همین خط عاقل اندر سفیه را در پیش بگیر و برو جلو . شاهکار سال گذشته شما در خصوص جذب کارشناسی ارشد نه در تکمیل ظرفیت و نه نیمسال دوم برای دانشگاه ها به اندازه کافی نشانداده است که چگونه ازبین رفتن عمر داوطلبان کنکور و سرمایه های کشور برایتان مهم است .
عدالت۱۰۵۱۶۰۸۱۳:۱۳:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۲۵
همه مشکلات کشور از بیعدالتی پزشکی نسبت به مهندسی است همچنین کانون وکلا..
ناشناس۱۰۵۱۶۹۸۱۴:۴۳:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۲۵
دانشجوهای موفقتونم دیدیم.
ناشناس۱۰۵۱۷۱۸۱۵:۴۳:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۵
خدا شاهده اینقدر که اکثر دانشگاه های خوب ایران در دوران فوق لیسانس و دکتری سخت میگیرند خارج سخت گیری نمیشود. اگر کسی اینجا درس خونده میدونه چی میگم. مسئولین ما هم اکثرا از لیسانس بدون فوق رفتن انگلیس PhD مستقیم 3 ساله خوندن!! ولی اینجا رشته های مهندسی حداقل 5 سال نگهت میدارن دکتری. آخه اگر شیوه های کاری شماها درست بود که ما الان جای آمریکا بودیم.
ناشناس۱۰۵۱۷۲۹۱۶:۰۱:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۲۵
پس چرا به دانشگاه آزاد اینقدر ظرفیت می دید؟ چرا قبولی آزمون جامع در دانشگاه آزاد ۱۵ است؟ واقعا از خدا نمی ترسید اینقدر دروغ به مردم قالب می کنید؟
استاد دانشگاه صنعتی اصفهان۱۰۵۱۸۱۸۱۷:۵۵:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۵
عجب وزیری داریم ما کی اخبار داخلی دانشگاهها را رسانه ای میکنه؟ خب هه چی دست خودته جلوش را بگیر! بیخودی جامعه را نگران میکنی اگرم مثل بقیه کارا عرضه نداری بذار و برو .
ناشناس۱۰۵۱۸۲۹۱۸:۱۹:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۲۵
برای سامان یافتن دانشگاهها در گام اول باید ظرفیت دانشگاهها بصورت زیر کاهش یابد: کارشناسی: حداکثر 20 نفر، ارشد: حداکثر 10 نفر و دکتری: حداکثر 3 نفر با بودجه دانشگاه می توان این تعداد دانشجو را بصورت کیفی آموزش داد. وقتی ظرفیت کاهش یافت دانشجویان قوی جذب دانشگاه شده و فارغ التحصیل خواهند شد. الان همه افرادی که تحت عنوان دانشجو قبول می شوند اصلا صلاحیت دانشجویی را ندارند و صرفا برای تلف کردن زمان راهی دانشگاه می شوند. بقیه جوانان هم جذب دانشگاههای فنی و حرفه ای شوند. به همین سادگی.
ناشناس۱۰۵۱۸۴۴۱۸:۴۴:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۲۵
آقای وزیر، آدرس غلط است. وقتی همه حیات و ممات عضو هیئت علمی و دانشگاه، بطور مستقیم و غیر مستقیم، به دانشجویان تحصیلات تکمیلی وابسته شده است، نتایج فاجعه باری به دنبال دارد. طرحی نو باید
ناشناس۱۰۵۱۸۷۱۱۹:۲۵:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۵
حالا نه که این تعداد که با سهمیه طی این سالها پذیرش کرده اید صلاحیت علمی داشته اند ! عجب حرفهایی می زنید !
سعید ت حق گو۱۰۵۱۸۷۵۱۹:۳۲:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۲۵
آقای وزیر آقای دکتر .. عزیز دل، مشکل دانشجو نیست مشکل هیات علمی هاتون هستند که فقط بلدند قر بزنند و پز بدهند! برا خودم متاسفم که سه مقطع را در بهترین دانشگاه های ایران گذراندم و الان الان کارم شده در اداره برای یک عده بیکار، خم و راست بشوم و از تنها رویه غلطی که بلدند تبعیت کنم در حالیکه تخصصم این بود که راه های نرفته را برای اداره باز کنم حیف دانشگاه و وزارت علوم هم یک .، هستند. سرتان را مثل کبک به برف کنید و حرف تند نشنوید!! امیدوارم حق با دوست دانشمندم باشد که روزی جامعه مجبور است برگردد سراغ بهترین دانشجویان فارغ التحصیل آخه می دانید دانشگاه باسوادترهاشو گم میکنه باور کنید! حداقل در مورد علوم انسانیش این بوده!
ناشناس۱۰۵۱۸۹۸۲۰:۲۸:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۲۵
صندلی خالی از کجا اومده؟ صندلی خالی فقط یک تصمیم هست که در کمیته‌ها گرفته میشه. همون کمیته‌ها می‌تونند عدد پذیرش رو کمتر اعلام کنند. در نتیجه صندلی خالی‌ای وجود نخواهد داشت. من به همه استادان عالی‌مقام کشور سه سال وقت می‌دهم بدون خدم و حشم و دانشجوی دکتری و بدون پست‌داک، خودشان به تنهایی یک مقاله در یک ژورنال متوسط بین‌المللی منتشر کنند و آن را به صورت یک سخنرانی در یک کنفرانس بین‌المللی با انگلیسی روان ارائه کنند! بیش از ۹۰ درصدشان عاجزند!! این رویه که اسمش را «دانشجو پروری» گذاشته‌اند (که فی‌الواقع «دانشجو ..» است) شان علم و دانایی و تحقیق را در کشور پایین آورده است. استادان عالی‌جناب بر روی جنازه علمی حدود ۱۵۰ هزار PhD بیکار ایستاده‌اند. عمده‌ همکاران دانشگاهی ما، اعتبارشان را روی یک تکه کاغذ از.. بر تعداد زیادی دانشجو می‌گیرند. وگرنه خارج از کاغذ، وجود خارجی در دنیای علم ندارند. امضاء محفوظ دانشیار دانشگاه صنعتی شریف
ناشناس۱۰۵۱۸۹۹۲۰:۳۰:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲۵
الان مشکل پولسازی برای دانشگاه ها مطرح است و لذا هرکس پولدارتر باشد زودتر به درجه دکتری می رسد . بی پولها باید منتظر باشند تا یک دانشگاه دولتی پیدا شود که‌آنها را بپذیرد که معمولا در مصاحبه های دانشگاه های دولتی وقتی می بینند دانشجو نفعی برایشان ندارد ردش می کنند .
ناشناس۱۰۵۱۹۲۹۲۱:۲۸:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۵
ولی حداقل باعث میشه همون افراد ارتقاع سطح علمی پیدا کنند و از قبل بهتر بشوند حرف شما برای کشورهای جهان اولی که سمت ها بر اساس قابلیتهاست درسته ولی در ایران همون فردی که شما پذیرش نمیکنید ممکنه پست خوبی هم بگیری و چه بهتر کمی هم ارتقاع علمی پیدا کنه
ناشناس۱۰۵۱۹۶۲۲۳:۱۶:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۵
وقتی که متقاضی دکتری و ارشد زیاد بود از طریق دانشگاه های آزاد و پیام نور و دوره های پردیس و شبانه و غیر حضوری دانشگاه تهران و چند دانشگاه دیگر، دهها هزار نفر را دانشجوی دکتری و صدها هزار نفر را دانشجوی کارشناسی ارشد کردید. حالا که این بازار کم رمق شده شعار محدودسازی می دهید. اگر سال بعد دوباره متقاضی زیاد شود این حرفها را نخواهید زد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین